الحلقه التاسعه عندما يأتى الحب

1940 Words
"الحلقه التاسعه. عندما يأتى الحب ***************** أضم الأوجاع يأتيني صوتك بعد منتصف الليل يدعونى للرقص فوق الآلام .. لا أملك ثوبا يليق بصحبتك ولامشاعر تلائم دفء ضمتك تعودت التعامل مع الموسيقى وحدي.. صرت كالكواسر.. أفتح عينى فلا أرى..وأغمضها فلا أنام تدق باب قلبى الآن .. حقيقة أنت ..أم أوهام ****************** عندما قال احمد نسرين انها يريد أن يتزوجها ولكن سيكون من الصعب عليه ان يتقدم لها رسمى.واقترح عليها فكرة اخرى تسمح لهم ان يكون سويا حتى يتم تخرجه من الجامعه... اردف احمد قائلا: بقولك يا نيسو يا قلبى عندى حل كويس جدا مؤقتا بس يا قلبى لحد ما نتخرج وبعديها اتجوزك رسمى .. هتفت به نسرين بصوت غاضب :تقصد ايه يا احمد؟ مش فاهمه قصدك.. احمد:اقصد نتجوز عرفى لحد مانتخرج وانا اوعدك اول ما اتخرج اطلبك رسمى من اهلك.. نسرين :بصوت غاضب وعيون حمراء تطلق شرار من شده الغضب انتا بتقول ايه انتا ازاى تتجرء وتطلب منى كده انتا اكيد اتجننت... احمد :ليه بقى ان شاء الله انتى جايه تعملى عليه شريفه ولا ايه ما انتى كنتى مقضيها مع خطيبك وبشهاده رشا صحبتك ولا هو حلو ليه وحش ليا. اندفعت نسرين نحوه وهى غاضبه بشده وصفعته على وجهه بكل قوتها وقبل ان يفيق من الصفعه افرغت عليه كوب العصير ،وتركته وانصرفت . ذهبت نسرين الى منى صديقتها وهى تبكى منهارة من شده االبكاء. فزعت منى حين شاهدتها بهذة الحاله فا قامت باحتضانها وربت على كتفها حتى هدئت تحدثت اليها منى قائله:مالك يا نسرين قوليلى ايه حصل يا حبيبتى ؟ نسرين من بين دموعها :شفتى الحقير الواطى الى اسمه احمد قال عايز يتجوزنى عرفى ،وقال بيقول انى كنت مقضيها مع خطيبى وان رشا الى قالتله. غضبت منى كثيرا عندما سمعت حديث نسرين فجذبتها من يدها ،وذهبوا فى أتجاة رشا ، وحين وصلوا اليهاقامت منى بصفعها صفعه قويه وكذلك نسرين ثم صاحوا بها بغضب هم الاثنين ... نسرين ، منى :انتى انسانه حقيرة وواطيه ، واحنا مش عايزين نعرفك تانى.. رشا :وانا كمان محبش اعرفكم تانى انتوا الاتنين على طول شايفين نفسكم عليا والشباب يعجبوا بيكم انتم نظرا لها كلامن منى ،نسرين بأزدراء ثم تركوها وانصرفوا ... ذهبت منى الى حازم وقذفت له دبلته فى وجهه،ثم قالت له: اسمع بقا يا استاذ حازم انا ميشرفنيش اعرفك ولا اكون خطيبتك بعدالنهاردة وقول لصاحبك الواطى الى اسمه احمد ملوش علاقه بصحبتى تانى واياك يحاول يكلمها.. عضب حازم جدا مما فعلته منى ،وصاح بها بغضب .. قائلا:استنى هنا رايحه فين فهمينى ايه الى حصل ابتعدت عنه منى غاضبه ،وقالت له.. منى :تقدر تسئل صحبك المتخلف عمل ايه بعد اذنك ،تركته ، وغادرت اما هو اول ما قررفعله ان يتوجه لحيث يجلس احمد دائما،وحين وصل اليه قام بجذبه من ياقه قميصه ولكمه بعنف حتى ان الدماء سالت من جانب فمه، ومن انفه.. انزل احمد يد حازم من على ملابسه... ثم قام بدفعه بعيدا عنه وهتف به بغضب شديد.. احمد:انتا اتجننت يا ابنى انتا جاى تض*بنى وتمسك فيا كل ده علشان ايه ؟ حازم : علشان خطيبتى الى خسرتها بسببك ، وعلشان البنت المحترمه الى انت افتريت عليها ،وهى اشرف منك ، ومن عشرة زيك انتا انسان حقير وواطى وانا مش عايز اعرفك بعد النهاردة.. غضب احمد بشده من صديق عمرة ايتركه هكذا من اجل تلك الفتاة... ثم اردف حازم قائلا: قبل ان يتركه ، وينصرف ،وعلى فكرة تقدر تروح تتأكد منها بنفسك ها تعرف انها كدابه وانك خسرت نسرين.. ثم تركه ، وانصرف... غضب احمد جدا ، وقرر ان يذهب لرشا دى ويعرف منها الحقيقه...توجه احمد بخطى سريعه ليبحث عن رشا الى ان وجدها تقف مع احدى صديقتها اقترب منهم وهم بأن يندفع اليها ، ويمسكها من شعرها لكنه توقف فجائه حين سمعها تتحدث الى احدى صديقتها ، وهى تضحك بصوت عالى، وتقص على صديقتها ما فعلته بنسرين. رشا :انتى عارفه يا وفاء انا عملت حته مقلب فى الزفته نسرين يختى الى شايفه نفسها ملكه جمال العالم، ومفيش حد قدها ولا مالى عينها.. وفاء :احكيلى عملتى ايه فيها..؟ رشا :ابدا انا بس عرفتها حجمها الطبيعى ، وقلت للواد الى بيحبها انه كانت على علاقه بخطيبها علشان يبعد عنها ...ونجحت فعلا فى كده. اندفع احمداليها بعضب شديد حين سمع حديثها ، وصفعها على وجهها ثم دفعها لتسقط على الارض ،وتركها وانصرف ... عاد ليجلس بالكافتريا على طاولته المفضله ،وهو يشعر بالغيظ من نفسه ، ومن تلك الحقيرة المدعوة رشا ...حاول احمد كثيرا ان يحدث نسرين او يحدث صديقه ليشفع له عندها لكنه رفض وكذلك فعلت هيا حاول احمد كثيرا ان يقوم بمصالحه نسرين او اعادة علاقته بصديقه لكنه لم يفلح بذلك فقرر ان يسافر ، ويترك البلد بما فيها لكى ينسى نسرين اما نسرين ركزت بمستقبلها ،ودراستها ،ومنى وحازم عادت علاقتهم كما فى السابق، وسامحته حين علمت انه لم يكن على علم بنوايا احمد...مرت الايام ونسيت نسرين كل شئ واصبحت تتعامل بطبيعتها مع كل من حولها كما كانت بالسابق وقررت الا تدع الحب يدخل قلبها مرة اخرى ... مرت السنين بسرعه ، وتخرجت نسرين من الجامعه ، ومنى ، وحازم وبعدالتخرج مباشره اقاموا منى وحازم حفل زفاف رائع ،وحضرته وبعد انتهاء الحفل عادت نسرين للمنزل ،بدلت ملابسها ، وخلدت للنوم ،وفى الصباح نهضت نسرين وبدلت ملابسها ، ونزلت استقلت سيارتها ، لكى تذهب للسنتر مكان عملها جائت سيارة مسرعه .. اصتدمت بسيارة نسرين من الجانب بشده نزلت نسرين من السيارة لكى ترى البنى ادم الذى قام بصدم سيارتها لانها كانت متأخرة على عملها. نزلت نسرين من السيارة لكى ترى من ذلك الذى صدمها. نسرين : اووف انت يابنى ادم ممكن افهم ايه الى انت عملته ده ... ترجل الشاب من سيارته ،وكان يبدو عليه العصبيه ومن يراة يظن انه قادر على تحطيم اى شئ لكنه حين شاهد نسرين اول ما شاهدها نظر اليها ببلاهه غريبه ،وظل يحدق اليها، ونسى غضبه ،وانه ترك سيارته لكى يتشاجر معها لكن جمالها الهادئ اسرة على الفور حتى انه لم يستيطع رفع عينه من عليها. تعجبت نسرين كثيرا من هيئته فا صاحت به قائله... نسرين : انت ياعم ماترد ساكت كده ليه انت سايق عربيه مش طيارة الله ظل الشاب ينظر اليها ،وهو سارح فى عالم اخر ولا يجبيبها ...همست نسرين لنفسها.. نسرين: ده شكله متخلف ده ولا ايه استقلت سيارتها ،وذهبت الى عملها اندمجت نسرين فى ممارسها مهام عملها ،ونسيت تمام موضوع الشاب الذى صدم سيارتها ... انتهت الوقت المحدد للعمل ، وحان وقت الانصراف... كانت نسرين على موعد مع اصدقائها لكى يخرحوا معا بعد انتهاء العمل.. كانت نسرين تعتبر تلاميذها بالسنتر اصدقاء لها... ذهبت نسرين اليهم ،وهتفت فيهم بمرح :هاى ياشباب جاهزين هنخرج .. الشباب: ايوة طبعا جاهز ين يا دكتور يلا بينا.. ذهبوا جميعا الى كافيه جلسوا به ومعهم محمد احد تلاميذها المتفوقين الذى تحبه كثيرا تعبرة ش*يقها الاصغر...اثناء جلوسهم استأذنها محمد قائلا... محمد: بعد اذنك يا دكتور ابن عمى هنا هاأسلم عليها، واجى ....ذهب محمدلكى يسلم على ابن عمه حين ذهب محمد لكى يسلم عليه ألتفت الجميع لكى يروا من هو ابن عمه تفاجئ الجميع بذلك الشاب الوسيم الذى يسلم عليه محمد نسرين : مالكم فى ايه يا شباب ،ونظرت الى مكان الذى كانوا الشباب ينظرون اليه حين رأته شهقت غير مصدقه لانها عرفته على الفور انه هو الشاب الذى صدم سياراتها .. ذهبت الى هناك حيث كان يجلس، وكانت عصبيه جدا .،وهتفت فى محمد بغضب... نسرين: ايه يامحمد مش يلا قلت هتسلم عليه مش تبات معاه محمد :ايوة جاى معاكى حاضر يا دكتور الشاب: ايه ده انتى مستحيل محمد: ايه ده انتم تعرفوا بعض ياخالد نسرين وهى تضغط على اسنانها بغيظ خالد: الا اعرفها اعرفها عز المعرفه.. خالد : يمد يده لكى يصافح نسرين ،وبيعتذر انا اسف يا دكتور على الى حصل مقصدتش اخبط عربيتك.. نسرين حين تكلم ،واعتذر شعرت انه انسان ذوق جنتل مان فى تعامله تحدثت اليه نسرين قائله: انا الى اسفه على الى حصل امبارح ،واسفه تانى لانى مش بسلم بالايد تركته و ذهبت جلست مع اصدقائها،كان خالد ينظر ناحيتها كل دقيقه، وهى تتهرب من نظراته ا ليها انتهت السهرة ، نهضت نسرين لكى تنصرف. خالد اول ما شاهدها تستعد لكى تنصرف ذهب اليها خالد : انتى ماشية، ولا ايه ؟ نسرين : اه هاوقف تا**ى واروح . خالد: امال عربيتك فين نسرين: ،وهى تحاول مدارة ضحكتها وهى تنظر اليه اصل ،واحد امبارح كان طاير بعربيته فخبطهالى . محمد: اه صحيح نسيت اقولك خالد طيار . نسرين: اه عشان كده كنت طاير عالارض خالد: ههههه بالظبط بس انا بجد اسف مقصدتش ابدا اخبطك . محمد : ايه ده يا جدعان ايه اللى بيحصل ده خالد بيتاسف لحد دة معجزه يا دكتور عملتى ايه فى الراجل. نسرين : هههه والله ماعلمتله حاجه انا اخدته كده جاهز. خالد :ايه ده انتم بتحفلوا عليا بقى محمد: ابدا احنا نقدر يا كبير. اما خالد ينظر ناحية نسرين ، ويهمس لها قائلا:تسمحيلى اوصلك ؟ نسرين: ههههه لا ياعم مش مستغنيه عن عمرى شكرا خالد يصبح جاد فجائه ،و يتحدث مع نسرين بشكل جدى، وبحزم قائلا: من فضلك يا نسرين كفايه هزار نسرين تعجبت كثيرا من تغير موقفه فجائه ،وكفت عن الضحك، وقالت له : اوك كابتن خالد. خالد : هعديها كابتن دى بمزاجى اركبى ،وفعلا اخذها واوصلها على منزلها. ، وفى اليوم التالى ذهب خالد الى نسرين فى مكان عملها، وطلب منها ان يخرج معها لاى مكان لكى يتحدثوا سويا ، نسرين بعد قليل من التفكير اخذها خالد وذهبوا الى مكان هادى ويبدو ان شيك خالد :تحبى تشربى ايه ولا اختار انا على ذوقى نسرين: لا اختار انت. خالد :اوك طلب خالد النادل ،وعندما جاء طلب منه 2 مانجا . نسرين نظرت اليه، وقالت بينها ،وبين نفسها بصوت كان واضح مما جعله يسمعها عرف منين ده انى بحب المانجا ؟خالد لم يبن انه سمعها مع انه استمع لكل شئ. خالد: قولتى حاجه يا نسرين تسمحيلى اقولك نسرين على طول؟ لانى مش بحب الألقاب. نسرين: اوك يا خالد. خالد : كنتى بتقولى ايه بقى ؟ نسرين :ها لا ولا حاجه . خالد :ههه بس انا سمعت، وهجاوبك على سؤالك نسرين :سؤال ايه انا مسالتش حاجه ؟ خالد: ههه امال مين اللى قال عرف منين انى بحب المانجا؟. نسرين: اه صح خالد :ياستى كان سوف يتحدث لكن قاطعه مجئ النادل وضع الاوردر ،وانصرف. نسرين: ايوة اتفضل كمل يا خالد خالد:ياستى بعد ما وصلتك روحت لمحمد ،وسالته على كل حاجة فى حياتك. نسرين: طب انت سألته ليه، ويهمك ايه تعرفه عن حياتى . خالد : انا خالد التهامى عمرى 34 سنه بشتغل طيار زى مانتى عارفه وبصراحه عاوزا اتقدملك ها قلتى ايه ؟ نسرين :طب ليه اختارتنى؟ انا مانت حواليك بنات كتيراشمعنا انا اللى اختارتنى ؟ خالد : أيوة بس قلبى و عقلى مااجتمعوش الا عليكى اعمل ايه انا بقا . خجلت نسرين بشده، و**ت حمرة الخجل، وجهها تحدثت نسرين اليه قائله نسرين : مش فاهمه ؟ خالد :بالعربى انا حبيتك اول ما شفتك يا نسرين سكتت نسرين ولم تعرف بماذا تجيب لقد كانت تشعر بمشاعر متضاربه مشاعر قد نسيتها من زمن، وتسائلت بينها ، وبين نفسها معقول ارجع احب تانى ؟ خالد : نسرين موافقة تتجوزينى ؟ صدمت نسرين من حديثه ،واجابت عليه قائله ادينى فرصه افكر. خالد: لا انا مستحيل اتحرك من هنا الا اما اسمع ردك. نسرين :بقولك افكر يا خالد مش معقول كده.؟ خالد: ايه رأيك مش متحرك يانسرين الا اما اسمع ردك. نسرين :بعد ،وقت ليس بقليل خلاص واضح انى مش هااقدر اجادلك النهاردة خلاص امرى لله موافقه.. خالد : بفرح شديدة ،ونهض من مكانه ايه بجد طب يلا بينا يا نسرين. نسرين : على فين؟ خالد: يلا بينا اروح اطلبك من اهلك حالا وفعلا تمت مراسم الخطوبة وبعد فترة تم كتب الكتاب والجواز و فى يوم الفرح الدي جى طلب من خالد يغنى اغنية وغنى خالد انا لك على طول خليك ليا وكمان طلبوا من نسرين تغنى هى الاخرى ، وغنت لشاديه، وحياة عينيك وفداها عينيا اول ما انتهى الفرح حمل خالد نسرين ودار بها وهو يهمس لها بحبك يا قلب قلبى. نسرين: بس ياخالد بس يامجنون نزلنى الناس تقول علينا ايه خالد : محدش له حاجه عندى مراتى وانا حر فيها تمت بحمد الله. الحكمة انا احنا لازم نقابل كتير فى حياتنا ،ونتعب اكتر،وكل مرة نستفيد من التجارب الى مرينا بيها ،ونصبرعليها لحد ما ربنا يكرمنا فى الاخربالحاجة الحلو ة الى كنا بنحلم بيها خلى عندكم صبر،وثقة فى ان الله سبحانه ،وتعالى مش بينسى حد. توكلوا على الله فى كل اموركم ،وربنا مش هايتخلى عنكم
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD