bc

العاشق .. بقلم قسمة الشبينى

book_age18+
243
FOLLOW
1K
READ
drama
like
intro-logo
Blurb

العاشق رواية واقعية تدور حول رجل عشق فتاة حتى النخاع فما الذى سيحدث إن عشقت هى غيره أو ظنت أنها تفعل

chap-preview
Free preview
الفصل الأول
الاول جيداء من أسرة متوسطة الحال الاخت الصغرى تكبرها رؤى واكبرهم رنا جيداء بالعام الجامعى الاول فتاة متفوقة دراسيا الأب موظف هو احمد عبدالله والام ربة منزل هى سماح حسن محمد ابراهيم هو من اقرب اصدقاء احمد والد جيداء وزوجته سوسن هى صديقة أيضاً ل سماح والدتها ولهما ابن وحيد هو شريف بالسنة النهائية بكلية التجارة انجلش جامعة خاصة فهو الابن الوحيد للعائلة التى ورثت الكثير من العقارات والأراضي عن الجد للاب محمد ابراهيم والتى حولها حسن والد شريف لأموال واستطاع بذكائه وكده أن يزيدها وينميها فأصبح من الأثرياء الذين لا يستهان بهم يملك مصنعا لإنتاج الملابس وشركة للرحلات استمرت الصداقة بين حسن وأحمد رغم الفارق الاجتماعي بينهما استيقظت جيداء باكرا بدأت يومها بالصلاة ثم استعدت للتوجه للجامعة فهى تلتزم تماما بحضور كل المحاضرات تتمنى أن تتفوق وبعد التخرج تفتتح مركزا للعلاج الطبيعي يكون خاصا بها هذا هو حلمها تسير كعادتها لتستقل مترو الانفاق وهو وسيلة المواصلات الأنسب ومنه تتخذ وسيلة أخرى لتصل للجامعة حين اقتربت منها سيارة وبدأ سائقها فى مضايقتها كانت تسير بخطا واسعة مستقيمة حين بدأ الهمس : بسسسس بسسس اوقف سيارته وترجل لاحقا بها لم تلتفت كعادتها بدأ الصوت يزداد قربا هيأت نفسها للهجوم وإلتفت للخلف دفعة واحدة لتتوقف لكمتها بالهواء وهى تنظر لهذا الوجه المبتسم شريف: لو أهون عليكى اضربى جيداء: شريف صباح الخير مش قلت لك قبل كدة بلاش تجازف كدة ممكن اضربك بجد من غير قصد شريف: وانا راضى انضرب لو انتى اللى هتضربينى جيداء وهى تكمل سيرها بصحبة شريف: ايه جابك بدرى كدة شريف: وحشتيني جيداء بحزم: شريف مش قلنا الكلام ده مينفعش شريف: طب اعمل ايه مقدرش اجى اتقدم لك وانا لسه فى الكلية كلها كام شهر واخلص السنة دى واتقدم وانا مطمن جيداء وهى تنظر للأرض : إن شاء الله انا كمان السنة اكون خلصت سنة أولى وتكون رنا اتجوزت شريف: حبيبتي متشليش هم الكلية انا ميفرقش معايا جيداء: انا يفرق معايا لازم اهلى يكونوا فخورين بيا شريف: چيچى ممكن اطلب منك طلب جيداء: اطلب يا شريف شريف: عاوز منك صورة جيداء بفزع: ايه لا طبعا مقدرش شريف: چيچي انا بحبك وهتجوزك جيداء: بس انت ترضاها لى يا شريف انا بثق فيك طبعا بس افرض لأى سبب حد شاف صورتى معاك انت ترضاها لى شريف بأسف: لا طبعا ماتزعليش منى طب تعالى اوصلك الجامعة جيداء: واركب معاك العربية من ورا اهلى لا طبعا افرض حد شافنى ينفع شريف: صراحة ماينفعش اعمل ايه طيب انا بحبك اوى وبتوحشينى جيداء: تعالى مع عمو حسن هو بيسهر عندنا كل خميس هنشوف بعض واحنا وسط اهلنا شريف بإبتسامة : خلاص هأجى جيداء: سلام بقى قربنا من المحطة وانا هركب المترو وقف شريف مكانه وهو يقول: سلام اشوفك يوم الخميس ********* مساء الخميس بمنزل احمد عبد الله دق الجرس فتوجهت رنا لفتح الباب رنا : اهلا عمو حسن اتفضل حسن: ازيك يا رنا عاملة ايه يا بنتى رنا : الحمد لله..ازيك يا شريف شريف بوجوم : ازيك يا رنا شعر شريف بخيبة أمل حين لم تفتح جيداء الباب ظن أنه سيراها اولا احمد: اهلا يا ابو على تعالى انا مجهز الطاولة ومستنيك حسن: اه عاوز تاخد تارك من الأسبوع اللى فات احمد: الله هو شريف معاك لازم تفضحنى قدام العيال يعنى ازيك يا شريف ابتسم شريف وهو يصافح احمد: ازيك يا عمى ماتخافش انا عارف إن بابا بيقرص على الزهر ضحك احمد وقال: هههههه شوفت بقى حتى ابنك معايا جلس ثلاثتهم ليلعب احمد وحسن الطاولة وما لبثت أن اقبلت سماح تسأل عن سوسن وتبدى الاسف لعدم حضورها فوعدها حسن بإحضارها الاسبوع المقبل خرجت الفتيات بعد قليل سلمن على حسن وشريف الذى دق قلبه لرؤيا جيداء تطوعت رؤى بتحضير العصائر ثم جلسوا جميعا لمشاهدة المنافسة بين احمد وحسن احمد: حسن بطل تقرص الزهر حسن: انت بتتلكك علشان مغلوب الجميع: هههههه رنا : هو احنا هنقعد نتف*ج ما تيجو نلعب احنا كمان رؤى: هنلعب ايه يعنى عشرة طاولة رنا : لا نلعب كوتشينة تلعب يا شريف شريف: اه العب معاكم جيداء: نلعب كومى رؤى: لا نلعب شايب شريف: هههههه انا موافق بس استحملوا احكامى رنا بغيظ: مش لما ت**ب الاول تبقى تحكم جيداء: يلا هاتى الكوتشينة يا رنا تعالى يا شريف نقعد على الأرض كان سعيدا للغاية وهو يجلس بجانبها هى محقة فها هما يقضيان وقتهما سويا وأمام أعين الجميع بدأت اللعبة وهم يضحكون بسعادة كبيرة وانتهت بخسارة شريف فهو جم تركيزه كان على جيداء البنات: هههههه رنا وهى تقلد صوت شريف: استحملوا احكامى . هههههه استحمل انت بقى رؤى: دا احنا هنظبطك شريف وهو ينظر ل جيداء: وانت يا ست جيجي مش عاوزة تقولى حاجة جيداء: هههههه لا كفاية عليك رنا ورؤى شريف: اتفضلوا احكموا طلباتكم يا هوانم رؤى: انا الاول البنات: ماشى نظر لها شريف فقالت: انزل هات لنا شيكولاته فيررو روشى شريف وهو ينظر لها: طول عمرك مادية البنات: هههههه رؤى: ماليش دعوه مش هغير حكمى شريف: وانتى يا رنا هتحكمى بإيه علشان أنفذ مرة واحدة رنا وهى تنظر بخبث: لا الأحكام دى لعب عيال انا عاوزاك يا شريف يوم سواق خاص عندنا شريف وهو يضع يديه بخصره : نعم ياختى سواق خصوصى لمين رنا وهى تقلده : لينا احنا التلاتة تيجى الصبح يوم الحد تاخد جيجى الجامعة وبعدين تيجى تاخدنى انا الشغل وترجع تاخد رؤى الجامعة وترجع تحيبنا جيداء: طب ما انا ورؤى نروح مع بعض رؤى: لا يا ستى انتى محاضرات بدرى وانا الضهر شعر بسعادة غامرة فسوف يتثنى له الانفراد بها بعلم الجميع لكنه خبأ فرحته وقال: امرى لله انا استاهل انى يلعب مع شوية عيال البنات: هههههه نظر ل جيداء وقال: والهانم الصغيرة تأمر بإيه تصنعت التفكير ثم قالت: احكم عليك تيجى كل اسبوع مع عمو حسن سعادة غامرة تمكنت من قلبه وابتسامة واسعة احتلت شفتيه لم يتمكن من إخفائها فهى تريد أن تراه كما يتمنى هو رؤيتها شريف: وانا موافق هنزل بقى اجيب الشيكولاته رؤى: ولازم فيررو روشى والله لو استرخصت انت حر شريف وهو يتجه للخارج: ماتخافيش يا طفسة هانم مش هسترخص عاد شريف بعد ساعة يحمل ثلاثة علب من الشيكولاتة الفاخرة وقدم لكل فتاة علبتها بينما كان يدس خطابا بعلبة جيداء احمد: ايه يابنى كل ده ونظر لإبنته وقال: كدة يا رؤى أحكام ايه المكلفة دى رؤى: يا بابا انا حكمت عليه بعلبة هو عمل فيها برم وجاب تلاتة سماح: يا مقصوفة الرقبة مدفعاه دم قلبه وكمان بتطولى لسانك شريف: يا طنط مفيش تكلفة ولا حاجة رؤى زى اختى بالظبط سماح: ده العشم يابنى غادر حسن وشريف على وعد بتكرار الزيارة لتهرول لتخرج الخطاب وتقرأه حبيبتي جيجى انتى مش راضية تكلمينى على الموبايل ولا راضية تقابلينى ..يوم الحد هخرج معاكى قدامهم كلهم لو اعرف إن لعب الشايب حلو كدة كنت لعبته من زمان هشوفك يوم الحد ومن دلوقتى لحد يوم الحد بحبك بحبك شريف خبأت جيداء الخطاب هذا المجنون اينوى حقا القدوم يوم الاحد ...ابتسمت بسعادة وهى تضم علبة الشيكولاته لص*رها فهى لا تزال تحمل عطره ******** صباح الأحد دق الباب باكرا فتوجهت سماح : شريف خير يابنى ايه جايبك بدرى كدة امك وابوك بخير شريف: بخير يا طنط ماتقلقيش انا جاى أنفذ حكم رنا عليا سماح: هههههه الله يجازيك وقعت قلبى انت بتاخد على كلامهم شريف: هههههه طبعا يا طنط دى تزفنى لو منفذتش جيجى جاهزة ولا لسه سماح: يابنى ماتتعبيش نفسك سيبك منهم شريف بإصرار: لا يا طنط علشان لما أغلبهم الاسبوع ده ينفذوا من سكات سماح: خلاص انتو حرين مع بعض انا هانده لك جيجى خرجت جيجى بعد قليل : صباح الخير شريف: صباح الخير..جاهزة هزت رأسها فقال: يلا بينا هبطت معه واستقلا سيارته شريف: وحشتينى اووووى ابتسمت بخجل فقال: حكمك عليا احلى حكم من هنا ورايح هتلاقينى عندكم كل خميس جيداء: وهتلعب شايب تانى شريف: هههههه طبعا طول ما الاحكام حلوة كدة هلعب واخسر كمان المهم اشوفك ******** توالت الايام وشريف يصحب والده لزيارة احمد كل خميس يلعب كثيرا مع الفتيات وغالبا ما يتعمد الخسارة فتحكم عليه رنا مرة بتجهيز العشاء وتلزمه رؤى أخرى بغسل الاطباق وهو ينفذ بسعادة فغالبا ما يتضمن الحكم سرقة بعض اللحظات مع حبيبته جيداء التى ترفض تماما مقابلته خارجا أو مهاتفته تسارعت الايام على نفس المنوال وبدأت امتحانات نهاية العام مما أدى لانقطاع زيارة شريف عنهم لتتفرغ الفتيات للدراسة لكنه عاد للزيارة بعد انتهاء الامتحانات وهو ينتظر ظهور نتيجته بفارغ الصبر ليتقدم لخطبة جيداء ********* عاد شريف من الجامعة اوقف سيارته بالحديقة وهو يهرول للداخل ويصيح: ماما يا ماما انتى فين يا حبيبتي سوسن: أيوة يا شريف مالك عامل دوشة كدة ليه شريف وهو يحتضن أمه ويدور بها : نجحت يا ماما اخيرا خلصت الجامعة سوسن: الف مبروك يا حبيبي ربنا يوفقك فى كل خطوة شريف: بس انا مليش دعوه عاوز مكافأة كبيرة انا تعبت فى المذاكرة سوسن: بس كدة من عنيا شوف انت عاوز ايه ووعد منى اخلى بابا ينفذلك طلباتك صمت لحظة ثم قال: طب حيث كدة اقنعيه يخطب لى جيجى سوسن يمكر: جيجى قلت لى بقى انا برضوا قلت مرواحك مع ابوك كل اسبوع وراه إنه بس مكنتش عارفة انت حاطط عينك على أنهى إنة شريف: هههههه طبعا لو مفهمتنيش انتى مين هيفهمنى سوسن: بس جيجى اصغر اخواتها شريف: بحبها يا ماما بحبها اوي ضمته سوسن بسعادة بالغة وهى تقول: حاضر يا حبيبي هاكلم بابا ونروح نخطبها العاشق بقلم قسمة الشبينى

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

جحيم الإنتقام

read
1.8K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

معشوقتي

read
1K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.6K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook