الفصل الاول
في القصر كان نايم ع الكنبه اللي في مكتبه و صاحي مفزوعا
و بيصرخ بصوت عالي:لا لا استنوا.
ثم راحت لي العمه زينب وهي بتقول:مالك ي علي ايه اللي حصل ي حبيبي.
علي وهو بيحاول ياخد نفسه:نفس الكابوس ي عمتو .
زينب بحزن:معلش ي حبيبي هيجي الوقت وينتهي الكابوس ده زي اللي فات.
علي:نفسي ينتهي.
زينب بابتسامه:ان شاء الله هينتهي وبعدين تعالي هنا ي واد انت ايه اللي نايمك هنا.
علي بضحك:جيت امبارح وكان في شويه شغل لازم يخلصوا ف و انا قاعد غلبني النوم.
زينب:ماشي يلا قوم اطلع أوضتك غير هدومك وانزل افطار.
علي:حاضر. ثم راحت هي المطبخ وهو راح اوضته.
___________________________________________
في بيت صغير وبسيط صاحيت ع صوت عم ياسر اللي بيبيع الخضار.
و هي تقول:احلي حاجه انك تقوم ع صوت عزب وجميل.
سمعت امها وهي بتنادي عليه: نهي ي نهي اصحي بقالي ساعه بصحي فيكي هتتاخري ع الشغل ده اول يوم.
نهي:صحيت ي ماما عمو ياسر صحاني.
نهي مسكت الفون وبصت في لاقت صاحبتها رنت اكتر من ٣٠مره ف رنت عليها . اول ما ردت.
نهي:ايه في ايه ع الصبح حصل مصيبه هدير انتي سكتا ليه يبقي حصل حاجه..
هدير بصوت عالي:اهدي اديني فرصه اتكلم حرام عليكي.
نهي:ما انتي اتكلمتي اهو ايه اللي حصل بقي.
هدير: هو لازم يحصل حاجه عشان اكلمك ي اللي يجيلك ض*به.
نهي بمرح:يجيلي عريس احسن نيهااااا وكمان انا مش مستريحه ليكي وحاسه انك مخبيه حاجه قولي ي بت مخبيه ايه .
هدير:مخبيه ايه يعني و كمان مش انتي اللي قولتي هدير اتصلي عليا الصبح عشان اروح الشغل مش ده كلامك .
نهي:اه ي ستي وكمان انا صحيت ع احلي صوت ف مصر صوت عم ياسر بتاع الخضار تعرفي دي احلي حاجه .
هدير بضحك:طب والله كتر خيره.
نهي:ي بنتي انا نومي خفيف ف بصحي من اقل صوت.
هدير:واضح ع اساس اني رنيت عليكي فوق ٣٠ مره.
نهي:انا مالي الفون كان سيلنت.
هدير:سيلنت ماشي ع العموم قومي روحي شغلك يلا.
نهي:تمام ادعيلي بقا مترضش قبل ما اشتغل.
هدير بضحك:حاضر سلام.
نهي قامت تاخد دش وتلبس وتستعد ل اول يوم شغل.
___________________________________________
على السفره كان علي قاعد مع عمتو زينب.
علي:الحمد لله هقوم انا امشي عايزه حاجه ي زوزو.
زينب:لا ي حبيبي بس متتأخرش عشان عاوزاك ف حاجه.
علي: في حاجه ي عمتو حصلت.
زينب بحب:لا ي حبيبي كنت عاوزه اتكلم معاك.
علي بابتسامه:حاضر ي حبيبتي مش هتاخر سلام.
___________________________________________
عند نهي خلصت لبس وطلعت لمامتها.
نهي:صباح الخير ي شوشو.
الام شهد وهي بتزق نهي بره الشقه : مش وقت صباحات يلا عشان اتأخرتي وخدي فطارك يلا. و قفلت باب الشقه.
نهي بزهول: اومال لو عرفت ان هو محل ورده هتعمل ايه ع العموم شكرا ي مصر.
نهي نزلت وركبت اتوبيس وصلت ونزلت قدم محل ورد شكله جميل دخلت كان في رجل عجوز قاعد ع الكرسي.
نهي بابتسامه:ازيك ي عم ياسين.
ياسين:مين.
نهي:انا نهي يا عم ياسين.
ياسين باستغراب:نهي مين انتي حراميه ي بت.
نهي بصدمه:حراميه ايه ي عم ياسين انا نهي اللي هشتغل معاك انت نستني ولا ايه.
ياسين:اه نهي عامله ايه ي بنتي.
نهي:الحمد الله انت عامل ايه ي عم ياسين.
ياسين:اهو ي بنتي عايش والحمد لله.
نهي بضحك:ربنا يد*ك الصحة + هشتغل ايه معاك بقي ي عم ياسين ولا نسيت .
ياسين بضحك:لا منساتش هتبيعي انتي الورد و توصلي عشان انا ي بنتي خلاص بقيت انسي كتير.
نهي بابتسامه:متقولش كده ي راجل انت الذاكره عندك احسن من عندي.
ياسين:الحسد الله اكبر.
نهي بضحك:ماشي ي عم ياسين يلا ع شغل.
___________________________________________
كان قاعد في مكتبه و دخلت السكرتيره.
السكرتيره:مستر علي في حد بره و بيقول ان عاوز حضرتك ف شئ ضروري.
علي:مين ده ي نرمين.
نرمين:هو مش عاوز يقول اسمه هو قال ان في حاجه لازم حضرتك تعرفها.
علي:تمام خلي يدخل.
نيرمين:حاضر.
____________________________________________
عند نهي كنت بتحضر بوكيه ورد.
نهي:انت متاكد ي عم ياسين ان ده هو العنوان.
ياسين:اه ي بنتي انا كل يوم ابعت الورد عليه.
نهي:ي عم ياسين انت مش فاهم ده لو طلع غلط هيكون ده تالت عنوان يطلع غلط وانا مفيش حال ي عم ياسين.
ياسين:طب استني انا هوريكي الدفتر. وطلع دفتر و اخدته نهي.
نهي:وده كان فين من بدري ي عم ياسين.
ياسين:ايه ده ي بنتي.
نهي:الدفتر.
ياسين:دفتر ايه.
نهي:خلاص ي عم ياسين كويس ان انت افتكرت ده.
نهي اخدت البوكيه وراحت ع العنوان بعد ما اتاكدت ان العنوان صح.
______________________________________________
عند علي ف المكتب.
الشخص:ازيك يا ولد عمي.
علي بعصبيه:انت ايه اللي جابك هنا ي مازن.
مازن:وه اعصابك ي ولد عمي احنا محتاجينك بردو.
علي:اطلع بره احسن ليك.
مازن:اجوم امشي من غير ما تعرف انا عاوزك ف ايه.
علي بزعيق:قولتلك اطلع بره.
مازن:تمام بس انا كنت جاي اجولك ان ابوي عاوز يتكلم معاك ضروري.
علي:قول لابوك اني مش عاوز اتكلم معاه ومع السلامه.
_____________________________________________
عند نهي وهي واقفه قدام شركه.
نهي:معقول يكون ده هو العنوان اما نشوف.
ولسه هتدخل خبطت ف شخص.