الفصل السادس

4239 Words
الفصل السادس واميرة في قمة استغرابها لما هذه الطفلة بذات التي لم تخرج ولما بحث عنها حسام ولما يحبها كل هذا الحب شعر بها حسام حسام: تعالي يا أميرة واقفة عندك ليه دخلت اميرة ولم تتحدث وأخذت تنظر للفتاة فسبحان الخالق فتاة قمة في الجمال ملامحها هادئة تجعل من يتطلع اليها يشعر بالطمأنينة حسام ليقطع هذا ال**ت : البنوتة دي أنا اللي مسميها يا أميرة تنظر له أميرة بعدم فهم ولم تعقب يكمل حسام بابتسامة : أنا اللي سامتها من 3 سنين كنت جاي الملجأ بالليل أول ما دخلت مكتب المديرة لقيتها شايالها وهي عمالة تعيط حسام بتذكر حسام : السلام عليكم مدام عفاف : وعليكم السلام اهلا اهلا حسام بيه نورت اتفضل اقعد مدام عفاف: خديها يا منيرة مش راضية تبطل عياط وما ان رآها حتى شعر بالطمأنينة حسام : لو سمحتي يا مدام عفاف ممكن أشيلها مدام عفاف : هتصدعك دي زنانة أوي حسام : معلش هجرب مش هنخسر حاجة وما إن حملها حسام حتى هدأت الطفلة رويدا رويدا مدام عفاف : سبحان الله يا حسام بيه دي مكنتش راضية تسكت مع حد خالص ابتسم حسام لها ثم عاود النظر لتلك التي بين يديه حسام : أميرة مدام عفاف : افندم حسام: أميرة اسمها أميرة مدام عفاف : الله اسم جميل فعلا يا حسام بيه واحنا فعلا مكناش لسه سميناها عودة للحاضر حسام بابتسامة : عارفة يا أميرة أنا سمتها أميرة ليه أميرة باستغراب: ليه حسام بنفس الابتسامة : عشان وانتي صغيرة مكنتيش بتسكتي غير وانتي معايا وفي حضني ولما كنت أروح مع ماما رنا عندكوا مامتك أول ما تشوفني تقولي خد اهي معرفش بتعلمها ايه اميرة وهي تتظر للطفلة : يعني انتي على اسمي بس دي حلوة أوي يا ابيه حسام : مهو ده السبب التاني اللي خلاني أسميها أميرة أميرة بخجل: ميرسي يا أبيه حسام : أميرة ممكن أسألك سؤال أميرة: اتفضل يا أبيه حسام بارتباك: هو انتي بتشوفيني ازاي آ يعني هو انا أكبر منك كتير يعني مثلا قديم حد عصبي بتخافي منه أميرة باستغراب : حد عصبي انت يا ابيه اكتر حد عصبي في الدنيا وتكمل بابتسامة مشرقة واحن قلب في الدنيا وبعدين اكبر مننا بكتير ازاي يعني هو انت مش بتشوف نفسك في المرايا ده والله العظيم ليك لقب في شيلتي لو قولته هترزعني قلم حسام: اومال بتقوليلي يا ابيه ليه اميرة ببراءة : اومال اقولك ايه من وانا صغيرة بيقولولي اقولك كدة اقولك على سر انا لما صحابي كانوا بيشوفوك كانوا بيقعدوا يعا**وك فانا كنت بتنرفز عليهم واقولهم ده ابيه حسام كانوا بيضحكوا عليا يقولوي مين ده اللي ابيه ده اصغر مننا حسام بخبث : كنتي بتتنرفزي ليه أميرة باندفاع : عشان بيع**وك وبيبصوا على حاجة مش بتاعتهم حسام بفرحة وخبث : اومال انا بتاع مين مش يمكن اتعرف على واحدة منهم وارتبط بيها اميرة بعصبية : بتاعي انا وقد شعرت بالذي تفوهت به فاكملت اميره بارتباك: قصدي حضرتك أخونا الكبير وماينفعش حد يعا**ك وتكمل بحزن وبعدين هم مش زيك هم زي انا كدة مستهترين وطايشين وانت مش بتحب طريقتي فأكيد مش هيعجبك حد فينا قصدي بداخل حسام : هو اللي انا حاسه ده فعلا هي فعلا غيرانة ااااه يا أميرة انتي الشخص الوحيد اللي ببقى ضعيف قدامه حسام بخبث : ومين اللي قالك اني مش بحب طريقتك أميرة بابتسامة : بجد يا حسام حسام : بجد يا أميرة وظلا ينظران الى الطفلة وكل في عالمه الخاص اميرة : بس هي ليه مش بتلعب مع الاطفال برة حسام بخزن : عشان مابتسمعش أميرة بحزن : يا حبيبتي حسام : ماتقلقيش ان شاء الله هتعمل عمليه وهتسمع تاني الدكاترة قالوا ان في امل لان هي مش مولودة كدة هي جالها دور سخونية جامد وهي صغيرة اثرت عليها أميرة : بس هو انت كنت بتعلمها ايه دلوقتي حسام: هي كل ما اجي هنا ترفعلي ايديها وتقلد حركات الصلاة وتشاور على صور اسدال الصلاة وعايزة تتعلم تصلي أميرة بابتسامة : ممكن أعلمها معاك حسام بحنان : طبعا حسام بتذكر وهي صغيرة وكان عمرها 5 سنوات وكان عمر حسام 16 سنة أميرة : أبيه انت رايح فين حسام : رايح المسجد أميرة : عايزة أجي معاك حسام: ماينفعش يا حبيبتي انتي بنوتة وأنا رايح مسجد الرجالة أميرة ببكاء : لا أنا عايزة أجي معاك حسام باستسلام : طيب تعالي رنا من خلفهم : ماتسمعش كلامها يا حسام هتعيط شوية وهتسكت لو خدتها معاك هتجننك حسام بابتسامة : ماتقلقيش يا أمي رنا بضحك : أنا حاسة انها بنتك الله يا حسام حسام وقد عاد الى الحاضر حسام في داخله : هي بنتي اللي مجنناني في المساء حضر الجميع في انتظار وصول حسام واميرة حضر حسام واميرة الى الفيلا رنا : اتاخرتوا ليه كدة يا حبيبي حسام: معلش يا أمي كان ورانا شغل رحمة بخبث : مهو أسر هنا من بدري وقال انكوا مكنتوش في الشركة نظر لها حسام نظرة اخرستها فحسام لا يتقبل تلك الحية ولا يطيق لها كلمة حسام : كنا في مشوار كل سنة وانتو طيبين سيف : يلا يا عم عايزين ناكل مستنينكوا من بدري انا خلاص عصافير بطني سابتني من الجوع اسيل باستهجان : اه سابتك وراحت المطبخ تاكل سيف ببرود : دي كانت تصبيرة يا لمضة وبعدين مفيش بكرة تصبيرات اتهدي بقى وجلسوا جميعا وعلى طاولة كبيرة في حديقة الفيلا يوضع عليها الطعام وجلس الجميع وبعد انتهاء الطعام أسر : حسام عايزك حسام: حاضر أسر : مش يلا حسام: ماشي يا عم وجلسوا جميعا أمام المسبح حسام : بصي يا مي أنا وعدتك بمفاجئة الصبح مي : قول يا أبيه يلا حسام : أسر طلب ايد*ك مني من زمان وأنا كنت بأجل وسط دهشة الجميع باستثناء أسيل التي كانت تشعر بذلك ورنا التي أخبرها حسام من قبل وأسر الذي ينظر إلى مي بقلق وخوف من ردة فعلها حسام : القرار ليكي يا مي وانتي حرة وده قرارك يا حبيبتي أسر في سرة : ده اللي انا هقف جمبك يا اسر مش هلاقي احسن منك طيب يا حسام ورنا تشعر بالحيرة فقد أخبرها حسام بهذا الامر وهي مقتنعة برأي حسام وتعلم ان اسر رجل يعتمد عليه ولن تجد مثله لابنتها ولكنها تخشى ردة فعل اختها رحمة بغضب : يلا بينا يا أحمد يلا يا أميرة رنا : استني يا رحمة يا رحمة رحمة : ده اتفاقنا يا رنا و لا عشان مبقيناش قد المقام رنا : والله يا رحمة مش زي مانتي مفكرة بس مش أنا اللي هتجوز ومي هي اللي لازم تختار انا مقدرش اجبرها علي حاجه رحمة وهي توجه حديثها لتلك الجالسة الغائبة عن هذا العالم رحمة : دلوقتي بقى أحمد وحش مش كان هو حبيب القلب أسر بغضب : من فضلك يا مدام اما بالنسبة لاحمد فهو في حالة يرثى لها فهو لم ياخذ جرعته وبدأت أعراض الادمان تظهر عليه ولاحظ حسام شيئا غريبا به فهو لم تظهر عليه أي ردة فعل تدل على أنه حزين بل تظهر عليه علامات غريبة رحمة : انا مااقدرش على الاهانة دي يا رنا رنا : هي فين الاهانة دي يا رحمة استني بس ومي تقف لا تشعر بهم وتشعر بالخجل الشديد وقلبها سيخرج من ص*رها انسحبت مي بهدوء وسط تلك المشاحنات بين رحمة ورنا وانشغال الجميع بهم تدخل مي الى الفيلا وتهم بالصعود الى غرفتها أسر : مي مي وهي تلتفت له وتنظر له بخجل : أيوة يا أبيه أسر بابتسامة : أبيه ايه بقى هو انتي ماكنتيش برة تبتسم له مي بخجل وتهم بالصعود أسر : مي انا بحبك مي بداخلها : لحظة لحظة لحظة ماذا قال أقال انه يحبني هل قالها حقا مي بداخلها اخيرا جالها جال احبك جالها وانا جلبي جلبي جلبي وجف بعدها وأسر يقف ينظر لها ومستمتع بخجلها وتوترها وسعادتها اسر : مي مي : ها نعم انت قولت ايه اسر: قولت بحبك بحبك من وانتي بتقوليلي يا ابيه حات الكوية عثان الحب )العب ( نظرت له مي وابتسمت بخجل وجرت الى غرفتها وظل هو واقف ينظر الى طيفها ويبتسم أسيل من خلفه : مب**ك يا ابيه بس احنا داخلين على رمضان يا حج اسر ده انت لسة عامل عمرة اصبر شوية ههههههه أسر : بقيتي لمضة اوي ويتخاف منك اسيل : طبعا اسر : هي ام 44 مشيت اسيل بضحك : لا ده انت مغلول منها اوي ايوة يا عم مشيت وابيه حسام وسيف بيهدوا طنط رنا عشان زعلانة على زعلها اسر : والله ما عارف طنط رنا اختها ازاي ذهبت رحمة ومعها أميرة وأحمد وظلت طوال الليل تغلي الدماء في راسها أما أميرة ظلت شاردة بالذي حدث وما الذي كان يقصده حسام لما كل هذه الفرحة لمجرد انه سمى تلك الفتاة علي اسمها ظلت طول الليل تفكر فيه اما حسام فقد قضى ليله يفكر في شيئا ما فهو كعادته يهتم بأمور الجميع ولكن فجاءة شرد في أميرته أحقا شعرت بالغيرة ام هذه خيالات أما أسر فظل طول الليل ينظر لذلك الشئ الذي يضعه في درجه ومي حسمت قرارها واسيل التي تفكر بمستقبلها وتصلي وتدعوا الله ان يهدي اخاها أما رنا فظلت طول الليل تدعوا الله أن يصلح لهم الامور رنا : يلا يا حبايبي السحور ولكن لا أحد يريد تناول الطعام وهي ايضا ولكن قاموا جميعا لاداء الفريضة وذهبوا مره اخري الي النوم وفي الصباح ينزل حسام حسام وهو يقبل راس رنا حسام : صباح الخير يا أمي رنا : صباح الخير يا حبيبي انا صحيت سيف حسام : خليه النهاردة انا اصلا هروح اعمل كام حاجة في الشركة بسرعة وأجي مش هتاخر ومش هتقل على الموظفين هو اسر نزل رنا : ايوة من بدري قالي انه وراه حاجة مهمة عايز يخلصها قبل الفطار اومأ حسام براسه رنا : حسام هو اللي احنا عملناه صح حسام : ده قرار مي يا امي وياريت ماتضغطيش عليها لو سمحتي رنا بزعل : قصدك ايه يا حسام قصدك اني هضغط على بنتي واني مش بخاف على مصلحتها حسام وهو يقبل مقدمة راسها ويضحك فهو يعلم تماما انها مقتنعة باسر وتحبه حسام :مش قصدي يا ست الكل وانتي عارفة انا قصدي انه قرارها رنا : ماشي يا حسام شكرا حسام وهو يقبل يدها : يرضيكي اطلع من البيت وانتي زعلانة مني رنا بحنان : ربنا يستر طريقك ويحققلك اللي انت عايزة يا حبيبي حسام : ايوة كدة ادعيلي وكتري من يحققلي اللي انا عايزة دي يا حبيبتي وفي سره ربنا يكفيكي شرها انصرف حسام ونزلت مي وجلست في الحديقة تفكر اما اسيل فاستيقظت وتوضأت وصلت الصبح وجلست تقراء في كتاب الله وتدعوا اما عند اميرة اميرة : صباح الخير يا مامي قاعدة كدة ليه رحمة : اقعد في المكان اللي يريحني انتو هتحاسبوني أميرة : في ايه بس يا مامي مش قصدي والله يا حبيبتي أنا خايفة عليكي رحمة : لا واضح فعلا انتي واخوكي هتموتوني ناقصة عمر اخوكي ضيع مي من ايده وانتي يا هبلة يا بتستهبلي انا مش عارفة انتي ازاي لحد دلوقتي ماخدتيش بالك من حسام اميرة باستغراب وهي تردد : حسام أميرة : انا مالي وايه اللي دخل ابيه حسام في الموضوع وبعدين يا مامي انا كتير قولتلك ابعدوا عن مي انتو اللي ماسمعتوش كلامي رحمة : امشي من وشي أميرة : ماتزعليش مني يا حبيبتي مش قصدي ازعلك والله هو فين احمد رحمة : ماتحبيش سيرة الزفت ده من ساعة ماجينا وهو مرزوع في اوضته أميرة بقلق : طب عن اذنك يا مامي هشوفه واروح الشركة دخلت اميرة غرفة اخيها وجدته نائم فنظرت إليه بحزن وخرجت وهي في طريقها الى الخروج مامي: سلام رحمة : اميرة اميرة : ايوة يا مامي رحمه: لو حد من ولاد خالتك قالوا ان احنا هنفطر مع بعض زي كل سنة قوليلهم لا اميرة بلامبالاة :اوكي ذهبت أميرة الى الشركة حسام : أميرة هاتي ورق اخر صفقة وتعالي اميرة : تحت امرك يا فندم أخذت اميرة الملفات ودخلت الى مكتب حسام وهي تحمل كثير من الهموم حسام: حطيهم هنا أميرة : تؤمر بحاجة تانية يا فندم حسام : لا يا اميرة تقدري تروحي دلوقتي اميره : عن اذنك يا فندم خرجت رنا لتجلس مع مي بالحديقة رنا : حبيبة ماما بتفكر في ايه مي : مفيش رنا بحنان : فكرتي يا حبيبتي في موضوعك انتي واسر مي بخجل : لسه بفكر يا ماما رنا بابتسامة : ربنا يوفقك يا قلب ماما بس ماتستعجليش يا مي وصلي استخارة الاول واحنا في شهر كريم وان شاء الله ربنا يوفقك للخير وللصح ابتسمت مي وشردت ثم قامت رنا لتطمئن على اسيل لأنها صائمة وهي قلقة عليها طرقت رنا باب غرفة اسيل اسيل : اتفضل دلفت رنا الى الغرفة وجدتها ترتدي اسدال الصلاة وتقرا القران ولكن تبدوا ذابلة ووجها اصفر رنا : انتي كويسة يا حبيبتي اسيل : الحمد لله يا طنط رنا : طب الحمد لله يا عمري انا هنزل اشوف الاكل مع ام محمد عشان احنا بقينا بعد العصر واصحي سي سيف كمان عشان لو حسام جه وشافه لسة نايم هيفطر عليه أسيل بضحك :ههههه بكرة يتغير رنا بابتسامة : والله ما عارفة هيغير عادته دي امتى ونزلت رنا و تركت أسيل تشعر بض*بات قلبها غير منتظمة ولكنها أصرت على اكمال صيامها في شركة الجارحي حسام وهو يخرج من مكتبه ويمر بمكتب اميره حسام : يلا يا اميرة عشان هنروح اميرة : اتفضل انت يا حسام بيه وانا لسة بقيلي شوية حاجات هكملها واروح حسام : يلا يا اميرة عشان نروح نجيب أحمد وطنط ونروح نفطر مع بعض في الفيلا اميرة : معلش خليها مرة تانية مامي تعبانة شوية حسام : طب يلا عشان اوصلك اميره : حاضر أوصل حسام أميرة الى منزلها واقترب موعد اذان المغرب ويجلس الجميع على السفرة ينتظرون أذان المغرب اما عند مازن يجلس وحيدا في شقته ويفكر بتلك التي انهت مدة تدريبها .لم يعد يراها أما في منزل ميس فتجلس هي ووالدتها على السفرة وتلاحظ والدتها شرودها وحزنها طوال الوقت في فيلا الجارحي يجلس الجميع على السفرة ماعدا أسر الذي تاخر في مشواره ويجلس الجميع في انتظاره الله اكبر الله اكبر ويؤذن المغرب وبدأو بتناول طعامهم باستثناء مي التي تجلس شاردة لماذا تأخر أسر الى هذا الوقت ولماذا هاتفه غير متاح وبعد قليل يدق جرس باب الفيلا ف*ندفع مي بدون تفكير مي : ده أكيد اسر وجرت نحو الباب وسط ابتسامة الجميع فتحت مي الباب وبالفعل وجدت اسر يقف اسر : يلا بسرعة انا جعان ابتسمت مي مي بابتسامة : يلا بسرعة الاكل جاهز ذهبوا الى السفرة حسام: ما لسة بدري يا عم سيف وحب مشا**ة مي : اتاخرت ليه ياعم في ناس لسة صايمة لحد دلوقتي ابتسم أسر ونظر الى مي مي شعرت بالخجل وغضبت من ذلك السيف انتهى الجميع من طعامه اما عند مازن مازن : طب هي ليه كانت بتتهرب منك مش عارف يمكن مش عايزة واحد متربي في ملجأ لأ لا انا مش حاسس كدة انا مش حاسس انها بتفكر كدة وبعدين انت ماقولتلهاش لسة ومش هقولها انا عايزها واللي يحصل يحصل انت لسة بتثق فيهم كلهم زي بعض يا مازن ولا انت نسيت اللي عملته فيك نور مانسيتش بس حاسس ان ميس وراها حاجة في حاجة مخبياها وانت مالك انت تنساها عشان ترتاح ماانا مش عارف ارتاح وهي بعيدة ومش هترتاح وهي معاك طب والعمل مش عارف اللي انا عارفه اني اتعودت عليها مش عارف ده تعود حب جنان مش عارف بس انت ملكش حق تحب اصلا انت متربي في ملجأ ولولا ابن الجارحي كان زمانك مش لاقي تاكل اصلا أما عند اسيل فاخذت دواءها وصلت العشاء ونامت في الحديقة يجلس رنا وسيف ومي سيف : مي هي اسيل فين مي : نامت سيف : من بدري كدة مي : مش عارفة والله يا سيف رنا : والله يا ولاد انا مش عايزاها تصوم والدكتور قايلها ماتصومش بس هي م**مة سيف وشعر بحزن على صغيرته : هي ع**دة بس انا هحاول اقنعها انها معاها رخصة في غرفة المكتب بداخل الفيلا حسام : عملت ايه النهاردة اسر : والله يا حسام ماتستهلش كل المبلغ اللي جمال طالبه فيها حسام: بس اناعايزها وباي تمن اسر : كتير عليها المبلغ ده حسام : يوووووه يا اسر انت بقيت بترغي كتير اسر : حاضر يا حسام حاضر هشتريها بس سيبني اظبطها الاول حسام: اعمل اللي تعمله بس ماتروحش من ايدنا اسر : طب و المشاكل اللي في اسكندرية حسام بغموض : هبعت مازن مع سيف أسر: تمام اسر : انت فيك ايه عصبي من امبارح وماتقوليش انك زعلان عشان اللي حصل مع رحمة وطنط حسام : اكيد لا اسر : ماتتكلم يا عم انت هتنقطني حسام: أحمد اسر : احمد مين حسام : هو في غيره احمد اخو اميرة اسر بضيق : ماله سي زفت والله لو قولت انه قال حاجة على مي لاكون قاتله هو والولية الحرباية امه حسام بشرود : اهدى يا اسر الموضوع مش كدة الواد ده في حاجة غريبة مش عارف هي ايه اسر: واحنا مالنا مايتحرق حسام : يابني ماتلم ل**نك ده شوية احنا مالنا ازاي هو مش اخو اميرة اسر بخبث : واحنا مالنا باميرة هي من بقية عيلتنا دي تبقى بنت خالة اخواتك حسام بعصبية : اسر ماتستفزنيش اسر : لا يا عم وعلى ايه ماله عم اللزج قريبنا ولا اقولك اخونا يرضيك كدة حسام : استظرق يا ظريف استظرف اسر : خلاص يا عم ماتتكلم حسام : بص انا مش متأكد بس الواد ده غريب حاسه تايه كدة وتحت عنيه اسود ومش في الدنيا اسر : تايه تايه ازاي يعني حسام : حاسس انه بيشرب م**رات اسر : طب هتتاكد ازاي ولو اتاكدت هتعمل ايه حسام : مش عارف مش عارف بس اللي أعرفه اني مش هسيب أميرة لوحدها اسر: يعني ايه اللي في دماغك حسام بغموض : مش عارف اسر : اللي تشوفه صح يا صاحبي اعمله اسر : هو انت هترد عليا امتى حسام بابتسامة: والله انتو شوية عيال قلقان من ايه ده الاطباق مافيش شوكة اتحطت فيها الا لما البيه جه اسر بابتسامة : طب هترد عليا امتى عايز اكتب الكتاب واخلص حسام : مش عارف وماتق*فنيش لحسن والله العظيم اسر : لا يا عم ربنا يكفينا شرك انا رايح انام هم اسر بالخروج ولكن رجع مرة اخرى اسر : حس حسام : خير ايه تاني اسر : ماتيجي نعمل فرحنا في ليلة واحدة وغمز له حسام وقد فهم ما يرمي اليه فقذفه بالقلم الموضوع على المكتب اسر : انا غلطان خليك كدة قاعد عايش دور الاب حسام : روح نام يا اسر انا مش عايز صيامي يروح عليك ذهب اسر ويعلم ما في قلب صديقه ولكنه يعلم انه لن يبوح به فهو ع**د لاقصى الحدود اما عند حسام فقد قام من على مكتبه ووقف امام نافذة تتطل على الحديقة وظل يتذكر كل ذكرياته معها فالااااش باك حسام : اميرة حبيبتي بتعيطي ليه اميرة : بص سيف الغلس شد التوكة بتاعتي من شعري ونكشهولي بايده وقالي انتي كدة عاملة زي امنا الغولة حسام وهو يحاول كتم الضحك ويتصنع الجدية كي لا تغضب قطته حسام : هو قالك كدة اميرة وبدات تهدا : ايوة والله وكمان **رلي العروسة بتاعتي حسام وجثى على ركبته حسام بحنان : اولا الاميرات مش بيعيطوا ابدا وثانيا هاتي التوكة وانا هسرحلك واميرة تنظر له وتبتسم حسام : وثالثا بقى وده الاهم وسكت قليلا واخذ يمشط شعرها بيده اميرة : وثالثا ايه حسام: ثالثا بقى انك هتيجي معايا انا رايح مشوار وهنشتري كل العرايس اللي انتي عايزاها ظلت تصفق بيدها كالاطفال و قامت بطباعة قبلة على خده عودة للحاضر حسام بتنهيدة : ماتغيرتيش يا اميرة حسام بابتسامة : هتفضلي طول عمرك طفلتي المدللة واللي مااقدرش اشوفها زعلانة في الصباح ينزل سيف ب**ل وضيق شديد يرتدي ملابسه الرسمية رنا باستغراب : مش بعادة يعني الساعة تمانية يا حبيبي في ايه ولكن سرعان ما تحول استغرابها لضحكة شامتة ظهر حسام من خلفه وهو ينزل الدرج : في شغل كتير ولو ما صحتهوش بنفسي مش هيصحى رنا بتشفي : هههه انت عملت في ايه يا حسام ده يا عيني هيعيط سيف بغيظ : ايوة اشمتي براحتك رنا تحاول اخفاء ضحكتها : مش شمتانة يا سيف انا برده اشمت فيك على ايه ده انت حتي بتصحى لما حد يمشي بس جمب باب اوضتك وتكمل بضحك : لا انا مش بروح اصحيك مرة ومرة مي ومرة انا تاني وفي الاخر برده بتصحى متاخر والله شكلك حلو وانت شبه الخروف كده سيف : خلصتوا تحفيل انا طالع هستناك في العربية حسام: انا جاي وراك ويكمل كلامه بتهديد حسام : لو طلعت ولقيتك نايم سيف : لا ياعم كفاية الدوش اللي اخدته الصبح خرج سيف وهو يتمتم ويشعر بالضيق رنا : حسام انا عايزة اروح اصالح رحمة حسام بضيق : هو مين اللي يصالح مين انتي ماغلطتيش فيها يا امي خليها هي اللي تصالحك مرة رنا : معلش يا حسام وخيركم من يبدا بالسلام حسام : طب هتصالحيها ليه يعني هتقوليلها ايه معلش بنتي مش هتتجوز ابنك رنا : معلش يا حبيبي ده انت اكتر واحد عارف ازاي الاخ غالي وكتير سامحت يا حسام حسام باستسالم ونفاذ صبر : ماشي يا امي روحي هبعتلك السواق وخرج حسام وانطلق هو وسيف الى الشركة ونزل اسر اسر: صباح الخير يا طنط رنا : صباح الخير يا حبببي اسر : حسام خرج من بدري رنا : لا لسة خارج هو وسيف اسر : طيب انا كمان خارج عايزة حاجة رنا : عايزة سلامتك يا حبيبي جلست رنا تقرا في القرآن ونزلت مي مي : صباح الخير يا ماما. رنا : صدق الله العظيم رنا بابتسامة: صباح النور يا روحي هي اسيل لسة نايمة مي : لا فوق بتصلي ونازلة رنا : طيب يا حبيبتي عايزة تقولي حاجة يا حبيبتي مي : لا يا ماما انا رايحة الجنينة رنا بحنان : تعالي يا مي مي : نعم يا ماما رنا : صليتي استخارة مي بخجل : الحمد لله رنا بابتسامة : طيب يا حبيبتي وايه رايك مي بخجل : انا موافقة رنا: ربنا يسعدك يا حبيبتي في شركة الجارحي حسام وهو يدخل الى مكتبه وخلفه سيف حسام : صباح الخير يا أميرة اميرة: صباح النور يا فندم حسام : أول ما مستر مازن يوصل ابعتيهولي اميرة : حاضر يا فندم دخل حسام وخلفه سيف بعد ان سلم على اميرة داخل مكتب حسام حسام : سيف جهز نفسك عشان هتسافر مع مازن اسكندرية سيف : ليه يا حسام حسام: في مشاكل في الفرع هناك وفي قرية كبيرة هناك لسة بتتبنى لازم حد يشرف عليها سيف : والموضوع ده هياخد قد ايه حسام: مش كتير هتيجوا على قبل العيد عشان انا ماقدرش استغنى عن مازن اكتر من كدة سيف : يا سلام مش كتير وماتستغناش عن مازن طب خلي اسر يروح انا مش رايح حسام: قوم يلا بدل ما اللي هعمله مش هيعجبك سيف : ماشي يا حسام حسام : وانت طالع ناديلي اميرة سيف : مش منادي حد اتصل بيها انت حسام: غور يلا حسام : الواد ده اهبل ولا هربان من الحضانة دي مش تصرفات حد عنده 25 سنة اميرة : حسام بيه مستر مازن وصل حسام : دخليه مازن : ايوة يا حسام حسام : جهزت نفسك مازن : ان شاء الله حسام : معلش يا مازن المفروض اروح انا او اسر بس انت عارف المشاكل اللي في الفرع ده مازن : عيب عليك يا حسام ده شغلي حسام بجمود : وانت وفي اوي لشغلك انصرف مازن ورفع حسام سماعة هاتفه حسام: اميرة عايزك اميرة : امرك حسام بيه بعد دقائق حضرت اميرة تطرق اميرة باب مكتبه وبرسمية أميرة : أيوة يا فندم حسام: هو أحمد مش عايز يشتغل أميرة بتوتر : مش لما يخلص دراسة الاول حسام : ماانتي بتشتغلي وانتي بتدرسي وأنا مش هشغله في الدراسة هو كدة كدة مش هيدخل سامر كورس ولا حاجة هو هيعيد السنة كلها فيجي حتى يتحمل المسؤلية شوية على ما الدراسة تبدا أميرة بتوتر : هيشتغل ايه يعني وهي تخشى ردة فعل أحمد أو أن يكشفه حسام حسام : ملكيش دعوة انتي بس خليه يجيلي المكتب بكرة أميرة : أوكي حسام: تمام تقدري تتفضلي وانتهى اليوم سريعة في المساء داخل البنايه التي تقطن بها ميس واميره في منزل ميس تجلس اميرة مع ميس في غرفتها اميرة: اشمعنا في الوقت ده قررتي تسافري وتسيبيني ميس : والله يا اميرة ماعايزة اسيبك بس بجد مش قادرة اقعد اميرة : انتي اللي عاملة في نفسك كدة ليه مابتديهوش فرصة ليه بتهربي منه ليه ميس بدموع : مش هينفع افتح قلبي تاني مش هينفع اخذتها اميرة في أحضانها وظلت ميس تبكي على كتف صديقتها الى ان نامت دثرتها اميرة جيدا في فراشها ونظرت نحوها بالم واطفئت النور اميرة : يا رب تريح قلبها وتكذب احساسي وتسعدها تخرج اميرة وتاتي لها والدة ميس والدتها (مروة) : اميرة اتكلم معاكي شوية اميرة : تحت أمرك ياطنط مروة : ميس مالها يا اميرة اميرة بتوتر : مالها مالها ازاي يعني مروة : ما تكدبيش عليا يا اميرة دي بنتي وانا عارفاها كويس مش دي ميس اللي كانت طول الوقت هزار وضحك بقيت على طول سرحانة ومش معايا من يوم التدريب طمنيني يا بنتي هي ليه قررت فجاءة تسافر ما كانت بتقول هقضي الاجازة هنا عادي ليه قررت تروح اسكندرية اميرة بشرود: ماتقلقيش يا طنط كله هيبقى تمام والله مروة : يعني فيه حاجة اميرة بتوتر وابتسامة لتحاول اخفاء ما قالته : لا والله مافيش حاجة يا طنط ممكن تكون اكتئاب عادي او اي حاجة وزادت ابتسامتها : مش انتو رايحين اسكندرية يا بختكوا دي هترجع زي القردة مروة بامل : يا رب يا بنتي يا رب ده هي اللي طلعت بيها من الدنيا انصرفت اميرة ودخلت الى شقتها لتجد والدتها تقف في الشرفة وتتحدث في هاتفها اميرة : مامي رحمة بارتباك : اقفل بسرعة اميرة جت الشخص : طب هشوفك امتى رحمة بعصبية : قولتلك اقفل بعدين بعدين اميرة باستغراب : مامي في ايه رحمة بعصبية : انتي بتجسسي عليا اميرة باستغراب اشد : والله ابدا يا مامي انا اصلا لسة جاية وسامعة انك بتتكلمي في الفون وبعد كدة اتعصبتي فبسال ايه اللي حصل رحمة وقد هدات ملامحها قليلا : لا مفيش حاجه اميرة : طيب الحمد لله رحمة : انتي جيتي من عند ميس ليه اميرة باستغراب من حالة والدتها: عشان نامت رحمة : طيب اميرة : هو احمد فين يا مامي رحمة : مع صحابه اميرة: يا مامي صحابه دول اللي مخلينه كدة رحمة بغضب : وماله كدة قصدك ان اخوكي صايع شعرت اميرة بالضيق لانها لا تستطيع الحديث مع والدتها وكانها تنتظر لها خطا اميرة باستياء : مش قصدي بس انتي عارفة انه هيعيد السنة رحمة بحقد : اه عرفت رنا هانم اتصلت بيا وقال ايه خايفة عليه وبتقولي خلي بالك منه يا رحمة شدي عليه شوية هي فاكرة ان هي بس اللي عرفت تربي ده لولا فلوس حسام اللي ورثها عن امه كانوا كلهم شحتوا طول عمرك محظوظة يا رنا لا وكمان يحبها ابن جوزها ويعتبرها امه ويديهم من ورثه وانا اتجوز ابوكي بفقره اميرة بملل من طريقة تفكير والدتها ال*قيمة الحقودة ولكن ماذا تفعل فهي والدتها التي تحبها وتحترمها مهما حدث : طنط معاها حق يا مامي لازم تشدي عليه شوية رحمة بعصبية : انتي هتعملي زيها سيبوه يعيش حياته تصبحي على خير سديتي نفسي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD