الفصل الاول
لماذا دائما نحلم بشي ليس لنا لماذا دائما نفكر ف اشياء ليست موجودة ف هذا العالم لماذا نحلم بالحب وهو ليس الي وهم او قصة مكتوبة ف رواية من خيال كاتبها لماذا هذا الحياة هكذا لماذا . كانت هذا الكلمات الذي كتبتها الاء بمذاكرتها الخاصة وهي تجلس بحديقة الجامعة وتنظر الي الفراغ رن هاتفها
الاء:الوو يا خالتي انا فاضلي محاضرة واحدة وجاية اهوو . يا سمين :ماشي يا بنتي انا مستنياكي
احمد جوز ياسمين:بتكلمي مين يا ياسمين
يا سمين :الاء انا مش عارفة احنا هنسبها ازاي عند بيت عمها
احمد:طب احنا هنعمل اي المصاريف صعبة عليا وغير مصاريف عيالك انتي ناسية ان احنا عندنا ست عيال
ياسمين: بس هي متعرفش حاجة عن بيت عمها وعن عمها اصلا
احمد:يا يا سمين ربنا وحدة يعلم انا بحب الاء زي بنتي ازاي بس المصاريف كتير وكمان عمها معاة فلوس وبعدين دا حقها ورث ابوها
ياسمين:ما انت عارف يا احمد ان ابوها زمان مسمعش كلام ابوة واتجوز اختي واحنا كنا ع قد حالنا
احمد :طب هتروح بكرة وتشوف
تاتي الاء وهي حزينة فهي تعلم من اسبوع انها هتروح بيت عمها وكل لما تيجي تروح خالتها تقعدها
الاء: السلام عليكم عاملين اي
احمد و يا سمين: وعليكم السلام.ياسمين :تعالي يا لولو يا حبيبتي اقعدي ارتاحي من المشوار
الاء:الحمد للة انا النهاردة ملحقتش الميكروباص وجيت مشي
ياسمين:يالهووي جيتي مشي من الكلية ل هنا يا حبيبتي يا بنتي
احمد:وانا عشان كدا بقولك روحي ل بيت عمك يا بنتي لو انتي عند عمك مش هتيجي ف الميكروباص ولا ف تا**ي حتي هتيجي ف عربيتك
الاء:حاضر يا جوز خالتي انا هروح ل عمي بكرة ان شاء اللة .
ظلت طول الليل وهي تفكر ف ماذا سوف يحدث لها ف الغد وكيف سيكون استقبال عمها الذي لم يسال عليها ولا مرة . دخلت عليها خالتها . ياسمين ببكاء:خلاص يا لولو هتمشي وتسبيني
الاء وهي تجري الي حضن خالتها:انا عمري ما هسيبك يا ماما دا انتي الي ربتيني من بعد موت اهلي اهلي الي ماتوا وانا عندي عشر سنين ومن يومها وانتي بقيتي ماما وعمو احمد بابا وانا هكلم عمي واقولة انك تيجي تعيشوا معايا انتي وعمو احمد واخواتي الصغيرين
ياسمين:لا يا بنتي متعمليش كدا انا كل يومين هاجي اشوفك يا لولو يا حبيبتي
الاء:بنت جميلة تتميز بطيبة القلب والعيون البنية الغامقة والشعر الحرير الذي يتداري وراء خمارها الذي تلبسة دائما ف تانية كلية تجارة من يراها يقول عنها ملاك بخمارها الذي يزين بشرتها البيضاء قصيرة القامه
وقفت امام تلك البوابة الضخمة وهي تنظر اليها وتنظر الي ثيابها الذي ترتديها فكانت تلبس جيبة وبلوزة ولكن كانو متبهدلين من تكرار اللبس فهي ليس لديها غير هذا الطقم وطقم اخر معها ف الحقيبة . البواب:خير يا انسة ف حاجة
الاء:انا عاوزة اقابل صاحب الفيلا دي
البواب وهو ينظر اليها:طب لحظة هقول للست هانم
يدخل البواب ويتحدث مع اسماء زوجة عمها ويخبرها بان فتاة ف الخارج تريد زوجها
اسماء بتكبر:ومين دي الي عاوزة طارق باشا
البواب:مش عارف والله يا هانم
اسماء:طب دخلها وانا جاية
تنظر اليها اسماء نظرة تكبر واشمئزاز . كانت الاء سوف تبدا بالكلام ولكن اوقفها كلام اسماء
اسماء:احنا مش عاوزين خدامين دلوقتي روحي ولما نطلب خدامين اوعدك هقولك سيبي رقمك مع البواب اديها مبلغ ومشيها من هنا
الاء بدموع:انا مش خدامة انا بنت اخو طارق بية وجيت عشان عاوزة اقابلة
اسماء بتكبر:انتي اي يا شطرة ضحكتيني واللة
اوقفها صوت طارق :في اي يا اسماء مين دي
اسماء:تصور بتقول انها بنت اخوك
طارق:مش معقول بنت مدحت انتي الاء.
الاء وهي تنظر الي الاسفل: ايوة انا يا عمو
طارق بفرحة:انا كنت بدور عليكي يا بنتي بعد ما سمعت خبر اهلك وانا بدور عليكي تعالي ف حضن عمك
اسماء:وانت بقا مصدق ان البت دي بنت اخوك
طارق: اة مصدق
الاء:يا عمو انا معايا شهادة ميلادي وشهادة وفاة اهلي
اسماء ف بالها:كان نقصنا انتي كمان يادي القرف
اسماء:واي يعني شويةاسماء
فين الدليل
طارق: اسمااااء خلاص اسكتي تعالي يا بنتي ندخل جوة
تتدخل الاء وهي تنظر الي الجالسين جميعهم ف عالم اخر كل شخص ف عالم بمفردة
تتذكر شقة خالتها البسيطة الذي كان يغمرها السعادة والفرح . طارق :تعالو يا ولاد سلموا ع بنت عمكم الاء
سارة:عمي مين يا بابا
سارة فتاة متكبرة جدا ف نفس الجامعة الي الاء فيها
مي:هاي يا الاء انا مي
بنوتة طيبة جدا تعمل دكتورة ف مستشفي اخوها ادهم ومخطوبة لصديق ادهم عمر وهي وادهم توام
مروان: انا ليا بنت عم ازيك يا لولو
شاب ف اولي كلية هندسة يحب الهزار والضحك ويخاف من اخوة ادهم اكثر من والدة
تقي:بنت خالة مروان وهي ومروان بيحبوا بعض من صغرهم ف اولي كلية طب
داليا :اخت تقي ف نفس عمر ادهم بتحبة جدا بس ادهم مش بيحبها واسماء بتعمل كل حاجة عشان تجوز داليا ل ادهم عشان تاخد ميراث داليا و تقي بعد موت اهلهم وهما عيشين ف بيت اسماء
داليا: وانتي بقا هتعيشي هنا يا الاء
الاء بحرج:ان شاء اللة
مروان:واو بنت عمي شيخة لا حبيت
تقي:مروان اسكت دلوقتي
تقي :انا تقي اتشرفت بمعرفتك يا لولو
الاء بضحكة :وانا كمان اتشرفت بمعرفتكم
طارق: يلا يا الاء اطلعي ارتاحي ف الاوضة بتاعتك فوق انا خليت الخدامين يجهزولك الاوضة الي ف وش اوضة ادهم
اسماء:لية ان شاء اللة انت مردتتش تديها ل داليا لية دلوقتي بقا
طارق:عشان دي اوضة ابوها لما كان شاب يا اسماء
الاء:شكرا يا عمو
طارق:ع اي يا بنتي دا انا صدقت اني شوفتك قبل ما اموت
الاء:بعد الشر عليك يا عمو
مي:تعالي يا لولي معايا لما اوصلك لاوضة فوق
طارق:لا يا مي تعالي عاوزك يا ام السعد طلعي الاء هانم الاوضة فوق
اسماء وهي تنظر الي داليا:هانم
دخلت الغرفة وهي تنظر الي صور ولدها ف الغرفة وهو صغير ظلت تضحك بشدة فهي لا تصدق بانها ف غرفة ولدها
عند طارق ومي
طارق:انا عاوزك تنزلي تجيبي شوية حاجات لبنت عمك عشان انتي شايفة منظر الهدوم بتاعتها عامل ازاي
مي:من عيوني يا احلي بابا
طارق:تسلم عيونك وعاوزك دايما قريبة منها
مي:حاضر يابابا
تتدخل عليهم سارة:عاوز حاجة مني يا بابا خلاص فاضل ساعة ع الطيارة بتاعتي
مي :خلاص هتسافري
سارة:ايوة يلا باي
ينزل من العربية وهو ينظر بتكبر الي الوجودين
كان الجميع يجلس ع طاولة الطعام يدخل عليهم ادهم . ادهم: اخباركم اي
طارق:الحمد للة اي اخبار الشغل النهاردة
ادهم :الحمد للة عن اذنكم هغير هدومي وانزل ع طول
طارق:طب مش عاوزك تغيب عاوزك ف موضوع
ادهم:حاضر يا بابا
كان يدخل الي غرفتة سمع صوت شخص يفتح بابا الغرفة المجاورة لة ينظر الي الخلف يري تلك الملاك الذي يزين وجهها هذا الخمار الابيض الذي يتماشي مع لون بشرتها البيضاء
ادهم:انتي مين
الاء بتوتر:انا الاء
ادهم:ايوة يعني الاء مين واي الي دخلك الاوضة دي
الاء:انا بنت عمك
ادهم بضحك :عمي واللة تصدقي دمك خفيف وبعدين بابا معندوش اخوت تعالي معايا لما نشوف حكايتك اي
الاء ببكاء وهو يسحبها من يديها بقوة :واللة انا بنت عمك
ادهم:يابابا مين دي
طارق:مالك يا ادهم وبعدين سيب ايديها
ادهم:مين دي يعني
طارق:دي الاء بنت عمك
ادهم: هو انت عندك اخوات وبعدين اي الدليل مش يمكن واحدة نصابة
اسماء:ايوة يا ادهم من ساعتها بقول ل ابوك وهو مش مصدق
طارق بعصبية:دي بنت اخويا ومش عاوز كلام كتير
وسيب ايديها يا ادهم
ادهم وهو ينظر انة لسة ماسك ايديها . يترك ايديها بعنف ويذهب الي غرفتة
طارق يذهب وياخذ الاء بحضنة:معلش يا بنتي هو ميعرفش معلش حقك عليا انا
الاء:خلاص يا عمو مفيش حاجة
طارق :طب يلا تعالي عشان تاكلي وتروحي تجيبي حاجات ليكي انتي ومي
الاء:بس يا عمو انا مش عاوزة حاجة انا معايا كل حاجة
اسماء:اصدق انك هتفضلي قاعدة بالهدوم دي هنا طب والضيوف الي بتيجي تشوفك بلبس الشحاتين دا
داليا:ع رايك يا خالتو
طارق:اسكتوا يلا يا حبيبتي عشان ناكل
الجميع يجلس ع طاولة الطعام كان ادهم ف كل دقيقة ينظر الي الاء . داليا بغيرة:مش بتاكلي لية يا الاء اة تلقيكي مش عارفة دا اي بصي يا ستي دي تربيزة بناكل عليها ودي شوكة ودي سكينة ههههه
اسماء بضحك'هههههه تلقيها مش عارفة
الاء:ع فاكرة انا مش جاهلة انا متعلمة كويس اوي وكمان انا بدرس ف كلية وخالتو كانت مش حرماني من حاجة
طارق بضحك:تعالي يا ادهم عاوزك ف موضوع
مروان:بصراحة مش مصدق ان الاء بنت عمي
تقي:لية يعني وبعدين ما شاء اللة شكلها طيب خالص
مروان: لا وعسولة كمان
تقي بعصيية:مروان
مروان بضحك:انتي الي ف القلب يا كل القلب انتي
................................................................
ادهم : خير يا بابا
طارق:انا عاوز منك طلب يا ادهم
ادهم :طلب اي يا بابا
طارق:عاوزك تتجوز الاء
ادهم:اي اتجوز وحدة معرفش عنها حاجة خالص
طارق: دي بنت عمك يا ادهم وبعدين كان ف اتفاق بيني انا وعمك واحنا صغيرين ان احنا هنجوز عيلنا لبعض
ادهم:بس دا مش ذنبي انا حر وبعدين دي شيخة ف نفسها اوي
طارق:واي يعني يا بني دي بنت محترمة
ادهم:طب وست الحسن والجمال رايها اي
طارق:انا لسة مقولتلهاش
ادهم:طب افرض انا وفقت وهي موفقتش يبقا انا حر كدا من الجوازة دي صح
طارق :صح بس انا واثق انها هتوافق
ادهم ف سرة:هنشوف يا بابا
...............................................................
كانت تنظر الي الملابس الجديدة وهي تبتسم بشدة
مي:اي رايك يا لولو
الاء:حلوين اوي ربنا يخليكي ليا يا مي
مي:حبيبتي يلا ادخلي خدي دش سريع واللبسي الفستان الجميل دا عشان ننزل ع الغدا
الاء:حاضر
يدق الباب ويدخل عمها طارق .
طارق:سبينا شوية لوحدنا يا مي
مي:حاضر يا بابا
طارق:اللبس عجبك يا لولو
الاء:ايوة يا عمو حلو اوي ربنا يخليك ليا يارب
طارق:انا عاوز اقولك حاجة يا الاء
الاء:اي يا عمو قول
طارق: انا هموت قريب يا الاء يا بنتي انا تعبان بمرض وحش
الاء بحزن:اي
طارق:ايوة يا بنتي محدش يعرف بتعبي دا غيرك يا الاء انا عاوز منك طلب يا بنتي
الاء:اومرني يا عمي
طارق :انا عاوزك تديني وعد يا الاء
الاء:وعد اي يا عمو
طارق:انك تتجوزي ادهم ابني يا بنتي
الاء:اي لية يا عمو انا مش عاوزة اتجوز
طارق: يابنتي اكتر واحد قريب ليا هو ادهم وفراقي بالنسبة لية هيكون صعب وخاطري عندك يا الاء توفقي
الاء:انا موافقة يا عمو
ياخذ طارق الاء بالحضن :ربنا يخليكي ليا يا بنتي بس ممكن طلب
الاء:قول يا عمو
طارق: عاوزك توعديني انك تستحملي طريقة ادهم واسماء يا بنتي وانا عارف ان ادهم هيجي يقولك انك ترفضي
مي:اوعدك يا عمو اوعدك
..............................................................
كانو يجلسون ع طاولة الطعام وهم يضحكون من كلام مروان وتقي
طارق:ف خبر ليكم
اسماء:خبر اي دا يا طارق
طارق: كتب كتاب ادهم والاء بعد بكرة
اسماء وداليا :اي بتقول اي
تركت داليا غرفة الطعام بل البيت كلة وذهبت
اسماء:اي الكلام المتخلف دا يا طارق بنت جربوعة شحاتة تتجوز ادهم اي التهريج دا
طارق:مش عاوز اسمع كلام كتير احنا خلاص اتفقنا ع كل حاجة
اسماء:انتي متطلعتيش سهلة يا الاء
ادهم وهو ينظر الي الاء: تعالي يا الاء عاوزك
تذهب الاء مع ادهم الي حديقة البيت
ادهم:ممكن اعرف اي الي مخليكي موافقة
الاء:عادي يعني
ادهم:عادي ولا انتي واحدة بتاعت فلوس لو عاوزة فلوس قولي عاوز كام
الاء:انا مش عاوزة فلوس ان
ادهم:براحتك بس انتي الي اخترتي طريقك بايدك يا الاء وانتي حرة بقا
ترك ادهم الاء واقفة وهي تبكي فهوا قد اهانها
الاء:شكلي غلط لما وافقت ع الوعد دا شكلك ضيعتي نفسك بنفسك يا الاء
........................................................................
كانت تحاول ان ترن ع داليا ولكنها لم تكن تجاوب ع الهاتف
اسماء:انتي فين يا داليا
داليا:اي يا خالتو ما خلاص الحكاية خلصت خلاص
اسماء:لا يا بنتي مخلصتش انا وانتي هنقدر نمشيها من هنا
داليا:خالتو خالتو خلاص هو هيتجوز انا لية اقعد ف البيت لية همشي انا واختي ونعيش ف فيلة ونشغل شركة بابا
اسماء بتسرع:لا لا استني تعالي بس يا دودو وهنشوف هنعمل اي
داليا:حاضر يا خالتو انا جاية اهوو
تغلق الخط وهي تشتم الاء ف سرها:كان نقصنا انتي كمان يا ست الاء بس انا وانتي والزمن طويل
كانت تقف وهي تنظر الي نفسها ف المرايا وهي ترتدي ذالك الفستان الابيض الذي كانت تشبة فية الاميرات دخلت عليها مي. مي:بسم للة ما شاء للة
اي الحلوة دي يا لولو
الاء بدموع:ربنا يخليكي ليا يا مي
مي:لا بصراحة اخويا صبر وفي الاخر خد حاجة حلوة هههههههه
الاء :هههههههه
........................................................................
كانت تقف ف وسط المعازيم وهي تشيط من الغضب اتت اليها سيدة من سيدات المجتمع الراقي : وعروسة ابنك بقا من عيلة مين وبدرس ف اي جامعة خاصة يا اسماء
اسماء:هي بنت اخو طارق عن اذنك
تذهب الي داليا الذي تجلس وهي تريد ان تقوم وتهدم الفرح ع راس الاء
داليا:هي دي الخطة بتاعتك يا خالتو ان انا احضر فرحة بجد شكرا
اسماء :يا داليا ادهم مش بيحب الاء بيحبك انتي وبعدين هو هيتجوزها عشان ابوة بس وعد مني مش هيكملوا الشهر الي وهما مطلقين
....................................................................
ادهم:انا هتجنن يا عمر دا انا هدتها ومع كدا بردو عاوزة الجوازة دي
عمر بضحك:شكلك لبست يا ادهم بس واللة مي قالتلي انها انسانة كويسة جدا وكمان حلوة
ادهم : انا ميفرقش معايا بس وحياتك عندي انا هخليها تطلب الطلاق بنفسها
عمر :طب يلا يا خويا عشان تروح لعروستك وانا اشوف الموزة بتاعتي
ادهم:طب حاسب ع كلامك بقا عشان دي اختي
....................................................................
اتت خالتها وهي تنظر الي تلك المكان الجميل وهي تقول لجوزها شوفت يا احمد الاء هتعيش فين يلا ندخل عشان هي وحشاني
احمد:ربنا يبارك ليها هي اصلا تستاهل كل خير
عند البواب كانو يقفون حراس ع الباب كانت ستدخل البوابة ولكن اوقفها صوت الحارس
:انتي رايحة فين يا ست انتي
ياسمين:مالك يا خويا انا داخلة لبنتي
:طب يا حجة الخدامين بيدخلوا من الباب دا
احمد:خدامين مين يا عم انت احنا قرايب الاء
ياتي ع الصوت مروان ونهي .مروان:في اي
:يا مراوان باشا الست دي والراجل دا بيقولو انهم قرايب الاء هانم
مروان:انتي مين
ياسمين ببكاء:انا واللة خالة الاء
تقي :رن ع عمو طارق يا مروان يجي يشوف مين دول
يرن مروان ع طارق ويجي طارق:في اي يا مروان اي دا مدام ياسمين اخبارك اي
ياسمين:بخير يا خويا واللة انا جاية اشوف الاء وهي عروسة وهمشي ع طول
مروان:مين دي يا بابا
طارق:دي خالة الاء يا مروان تعالي يا حجة ادخلي
تتدخل ياسمين هي و احمد والجميع ينظر اليهم ويتكلمون . اسماء:اي البيئة دي يا طارق
طارق:احترمي نفسك يا اسماء دي خالة الاء
اسماء:اكيد ما هي باين عليها ان هي بيئة زيها
احمد:مالك يا حجة براحة ع نفسك شوية
اسماء:اي حجة حجة اي يا بابا فوق كدا انت مش عارف انت بتكلم مين
احمد: وهو انتي تطولي تكوني حجة
طارق:خلاص كفاية تعالو لما نروح ل الاء
اسماء:ناس بيئة صحيح
.................................................................
تتدخل وهي تبكي من الفرحة ع منظر الاء
ياسمين:بت يا الاء اي الحلوة دي يا قلب خالتك تعالي ف حضن خالتك يا حبيبتي
تجري الاء الي حضن خالتها وهي تبكي بشدة:وحشتيني يا خالتي وحشتيني وتذهب وتقبل يد زوج خالتها :عمو احمد وحشتني يا ابويا
احمد: ربنا يبارك فيكي يا بنتي بسم اللة ما شاء اللة يا بنتي ربنا يحميكي
ياسمين'اي الجمال دا ربنا يحميكي من عيون الناس الي تحت وخصوصا الولية الي تحت دي
طارق بضحك:يلا يا الاء عشان ادهم مستنيكي
يدخل ادهم وهو منبهر بجمال الاء وظل ينظر اليها وكانة قد غاب عن الوعي . طارق بفرح:يلا يا ادهم بوس دماغ مراتك ويلا عشان ننزل
الاء وهي تبعد:اسفة يا عمو بس هو لسة مش حلالي
ظلت تلقي الكلامة تتردد ف ذهن ادهم ابتسم رغم عنة طب يلا
نزلت وهي تفكر ف المستقبل المجهول وهي تنظر الي ادهم وتفكر ف مستقبلهم معا . بعد مرور وقت ليس بالطويل تم كتب الكتاب واصبحت الاء ع اسم ادهم كانت تنظر وتبتسم الي خالتها وعمها قامت عمتها بزغروطة عالية سمعت جميع الضيوف
كانت اسماء تنظر الي الاسفل من الحرج
داليا:اي يا طنط انتي مفكرة نفسك ف بيتك الي ف الحارة
ياسمين:لا يا حبيبتي براحتي ف بيت بنتي مش ف بيت ابوكي هههههه
داليا:انتي انسانة مش محترمة
ياسمين: محترمة غصب عنك وعن عشرة زيك يا وش البومة انتي
اسماء:لمي نفسك طارررق اتصرف
طارق :معلش يا مدام ياسمين حقك عليا
ياسمين: خلاص يا ابو ادهم مفيش حاجة يلا يا احمد
ذهبت الي الاء الذي كانت تقف وهي تبكي
ياسمين:اهدي يا بت عاوزاكي تكوني قوية بالذات مع البت دي وام ادهم وحبيهم وهما هيحبوكي يا بنتي انا مسمحاهم خلاص بقا كفاية عياط
ذهبت الي ادهم:باللة عليك يا دكتور خلي بالك ع الاء
ادهم وهو ينظر الي الاء: حاضر
انتهت الحفلة وذهب كل شخص الي غرفتة
ف غرفة اسماء وطارق
اسماء:انا مش مسمحاك ع القرار دا يا طارق
طارق:طفي النور ونامي يا اسماء
كان يبتسم من الفرحة لانة اطمئن ع ابنة وابنة اخية
طارق ف سرة:الحمد للة ربنا يحميكم وتحبها بسرعة يا ادهم.
........................................................................
كانت تحطم كل شي ف الغرفة وتصرخ وتبكي دخلت عليها تقي . تقي:اهدي يا داليا اهدي
داليا:خلاص اتجوز البت البيئة دي
تقي: داليا داليا اهدي كدا تعالي نسيب البيت هنا
داليا:انتي عاوزاني اسيب ليها البيت وامشي لا طبعا
تقي:داليا فوقي خلاص ادهم اتجوز وبعدين الاء كويسة
داليا:اطلعي برة اطلعي
داليا ف سرها :انا هوريكي يا الاء
....................................................................
ف غرفة ادهم والاء
كانت تقفةوهي تمسك طرف الفستان بتوتر
كان يجلس ادهم ع كرسي ويضع قدم ع الاخرة قام وقف بصي بقا الاء انا مش عاوز الجوازة دي ومش عارف انتي اي الي جبرك ع الجوازة دي احنا هنكون ف اوضة واحدة اة بس ملكيش دعوة بيا وبتصرفاتي انا حر فيها يعني اسهر برة اكلم بنات اسهر مع بنات انا حر فاهمة
الاء بحزن:ماشي كل واحد حر دي حاجة كويسة وزي ما انت حر انا كمان حرة يا استاذ ادهم عن اذنك
بعد مرور وقت خرجت الاء وهي ترتدي اسدال الصلاة وكانت ذاهبة لكي تصلي
ادهم:استني
الاء:اي
ادهم:انا كمان لسة مصلتش استني اصلي بيكي
الاء بفرحة:ماشي
كانت تسمع صوتة وهو يقرا القران بخشوع وقلبها يدق من الفرحة والحب دعت ف سرها:يارب احمية وزود حبي ف قلبة وزدو حبة ف قلبي
استيقظ من نومة ع صورة انعكاسها ف المرايا وهي تلف حجابها . الاء:صباح الخير انا رايحة
ادهم وهو يذهب الي الحمام:حاجة متهمنيش روحي زي ما انتي عاوزة انتي حرة
تنزل الاء كان الجميع يجلس ع طاولة الافطار
الاء:صباح الخير
طارق:صباح الفل يا احلي عروسة ف الدنيا
ينزل ادهم وهو يجلس :صباح الخير
طارق: صباح النور تعالي يا ادهم اقعد جمب مراتك هنا
ادهم بعصبية:طب ما انا قاعد اهوو يا بابا
طارق:قوم يا ادهم
الاء:سيبة براحتة يا عمو
الاء:طب بعد اذنكم انا رايحة الكلية يا عمو
طارق:قوم يا ادهم وصل مراتك الكلية وكل يوم هتوصلها اعمل حسابك ع كدا
ادهم:لية هو انا السواق بتاعها
مروان:خلاص اهدي هتروح معايا انا ونهي
طارق بعصبية:اي الكلام دا لا طبعا هتروح معاك يعني هتروح معاك
ادهم بعصبية:قومي يا هانم
اسماء:لية كدا يا طارق
داليا:استني يا ادهم انا جاية معاك المستشفي
ف عربية ادهم
كانت تجلس وهي حزينة بشدة وهي ترا ضحك وهزار ادهم وداليا وكانت داليا كل شوية تضع يديها ع كتف ادهم وتضحك بشدة وتنظر الي الاء من المرايا
الاء :ممكن لو سمحت توطي صوت الاغاني شوية مش عارفة اقري ف المصحف
داليا بضحك:اسفين يا شيخة الاء هههههه
نظر اليها من زجاج العربية وراي دموع ف عيونها اغلق مشغل الموسيقي . الاء:انا هنزل هنا
ادهم:طب انتي هتخلصي امتي
الاء:مفيش داعي انا هروح لوحدي شكرا يا دكتور .نزلت من العربية وهي تبكي ف داخلها .
داليا:واقف لية يا ادهم يلا
ادهم:استني شوية كدا يا داليا انا جي اهو
داليا:رايح فين ادهم ادهم
نزل ادهم لكي ياخذ جدول الاء لا يعلم لماذا فعل هكذا ولكنة اراد ان يعرف موعد خروجها
.....................................................................
ف كلية نهي
كانت تتحدث ع الهاتف مع مروان . نهي:مروان انت مش هتروح المحاضرة اقفل بقا
مروان:بصراحة مليش نفس انا ف كافية الكلية
تقي:طب انا داخلة المحاضرة سلام يا صحبي
مروان:سلام يا قلبي
كان يجلس ومعة فتاة ف مروان كل يوم مع فتاة شكل ف الجامعة بيسلي وقتة بس الي ف قلبة هي تقي . البنت:مروان انا عاوزة اخرج تيجي نخرج
مروان:لا
البنت:طب انتي هتخطبني امتي مش انت وعدني بكدا
مروان:اخطب مين يا ماما انتي واحدة شمال هو كل واحدة ضحكت معها وكلمتها ف التليفون تبقي مراتي
كانت تسمع حديث وهي تبكي بشدة فهي اخذت الكلام ع نفسها قبل الفتاة . مروان وهو ينظر الي الواقفة تبكي بشدة.مروان: تقي انا
تقي:انت اي زبالة
مروان وهو يقرب منها :تقي اهدي انا هفهمك انتي الي ف قلبي واللة
خلعت السلسلة الذي تجمع الحب بينهم ورمتها ف وشة
تقي:خلاص يا مروان خلصت وتركتة وذهبت
مروان:تقي استني
...................................................................
كانت تجلس ف غرفة التحاليل دخل عليها عمر
عمر:اي يا مي بقا بتهربي مني لية
مي:انا لا واللة عادي
عمر:طب ابوكي جوز اخوكي ف يوم وانا الي كاتب الكتاب ابوكي مديني سنة اي الظلم دا
مي:خلاص السنة قربت تخلص يا عمري كلها شهرين
عمر:بالنسبة ليا سنتين
يدخل ادهم:كنت واثق انك هنا يا استاذ انت سايب الناس برة وجي تحب ف اختي
عمر:طب اعمل اي يعني ما انتم الي مش عاوزين تجوزونا
ادهم:ههههههه طب يلا يا اخويا
عمر:انت رايح فين اكيد المزة وحشتك وبعدين ف عريس ينزل يوم الصباحية
ادهم:عمررر احترم نفسك وبعدين ملكش دعوة خليك ف حالك
عمر وهو يجلس بجانب مي:طب ما انا ف حالي اهو
........................................................................
اوقف السيارة امام الجامعة انتظرها لكي تخرج
ولكنها لم تخرج . كانت الاء تخرج من الجامعة ولكن اوقفها ذالك الشاب الذي يحبها منذ زمن . :لو سمحتي ممكن ثانية
الاء : افندم
:انا كنت عاوز منك المحاضرة اي دا انتي اتجوزتي
الاء:مش معايا محاضرات
محمود وهو يشد ايد الاء:ردي عليا انتي اتجوزتي ومين بقا دا
ادهم وهو يض*بة محمود بو** :انا يا روح امك
شد الاء ولكن اوقفة صوت الشاب
محمود: طب ع فكرة بقا انا وهي كنا بنحب بعض وبنكلم بعض وع فكرة هي مش محترمة دي شمال
ترك يديها انهال علية بالض*ب واجتمع كل من في الجامعة . ادهم:اخرس يا حيوان اخرس
اخذها وذهب الي العربية:اركبي يا هانم اركبي وست الشيخة راحت ست الشيخة جت
الاء بعياط:لو سمحت متغلطش دا انسان كداب
لم تكمل الكلامة بسبب تلك القلم الذي نزل ع وجهها
مش عاوز اسمع صوت لحد ما نروح البيت ولازم النهاردة نكون مطلقين
الاء بعياط:واللة العظيم مظلومة واللة مظلومة
ادهم بعصبية:بقولك اخرسي
.................................................................
ف البيت
اسماء: ادهم كويس انك جيت عاوز اقولك ع حاجة
ادهم:انا اسف يا امي بس بلاش دلوقتي
اسماء:مالك يا ادهم هي البت دي عملت حاجة
ادهم:لا يا امي عن اذنك
اسماء: اكيد عملت حاجة
......................................................... ..... .....
ف المساء كان الجو كان هادئا ادهم عارف ان طارق مسافر برة مصر ل اسبوعين وقرر انة يعرف الحقيقة .
الاء:ادهم ممكن اقولك حاجة
ادهم'،بقولك اي انتي حققتك بانت خلاص اة ما انتي تربية شوارع تربية حارة اكيد كنتي بتضحكي ع الواد الغلبان دا عشان يتجوزك والما عرفتي ان ليكي عم تنشتي الواد اكيد عمي وابنة معاة فلوس بزيادة
لم يسكت الي عندما نزل ذالك القلم ع وجهة بشدة
الاء'انا مش هسمحلك انا متربية تربية احسن منك انا عمري ما كنت كدا ادهم مش هسمحك . وتركت الغرفة وذهبت .كان واقف وهو يتذكر ذالك القلم الشديد الذي نزل ع وجهه .
........................دنيا مختار.....................................
كانت تنزل السلم وهي تبكي بشدة ولكن اوقفها صوت بكاء يص*ر من ع السلم . الاء:اي دا مروان مالك
مروان:تقي زعلانة مني شايفة السلسة دي انا لبستها ل تقي واحنا عندنا عشر سنين اول مرة تخلعها
تجلس الاء بجانبة:طب لية كل دا لية
مروان:انا واحد زبالة مش عارف قيمة الي معايا بس واللة بحبها وعاوز اتجوزها
الاء:طب استني وانا هروح اتكلم معاها
مروان وهو يمسح دموعة :بجد يا الاء بجد انتي احسن اخت ف الدنيا
الاء:خليك ع رنة اشطا
مروان:اشطا يا صحبي
كانت تقي تجلس ف غرفة مظلمة للغاية تبكي وبحرقة كلما تذكرت كلامة تتدخل اليها الاء
الاء:اخبارك اي يا توتي
تقي:الحمد للة بخير ف حاجة يا الاء
الاء:اي دا بتقولي الاء لا انا زعلانة منك انا لولو
تقي بضحك من طريقة كلام الاء:ماشي يا ستي لولو
الاء:انا عارفة انتي زعلانة لية
تقي:بجد
الاء:عارفة دلوقتي شوفت اي
تقي:اي
الاء:شوفت مروان بيعيط عشانك ع السلم
تقي:اي بجد مروان بيعيط
الاء:اة واللة يا توتي هو عارف غلطة وقال انة مش هيتكرر تاني وكمان عاوز يقولك ع حاجة
تقي :حاجة اي
الاء:لا استني لما ارن علية
ياتي مروان وهو يجري بعض مكالمة الاء
مروان:تقي حبيبتي
تقي :انا مش حبيبت حد
مروان:بس انتي مش حبيبتي بس انتي بنتي وصحبتي وحبيبتي ومراتي
تقي:اي مراتك
مروان:اة تتجوزيني يا ست البنات
تقي وهي تبكي:افكر بس انت جرحتني يا مروان
مروان :واللة يا توتي الكلام دا مكنش ليكي كان للبنت الكلحة
تقي:بجد يا مروان
مروان :بجد يا قلب مروان من جوة بس مقولتيش رايك ف الجواز
تقي:موافقة بس بشرط
مروان:اي هو الشرط
تقي:تجيب ليا بيتزا انا ولولو تمام وناكلها ف الجنينة
مروان: موافق طبعا بس استني . ولبسها السلسلة دي متتقلعش من رقبتك يا هانم تاني فاهمة
تقي:فاهمة . وتجري تاخد الاء بالحضن:شكرا يا لولو
الاء:ع اي انتو اخواتي
مروان:طب يلا ننزل واجيب بيتزا لينا وانادي ع ادهم ومي وعمر هنا كمان
الاء:انا بصراحة عاوزة انام دلوقتي
مروان:الاء مالك ادهم زعلك ف حاجة
الاء:لا واللة احنا بخير
تقي:بس شكلك مش كدا يا قلبي مالك
الاء ببكاء:بصراحة وحكت لهم الموقف مروان: طب سيبي الموضوع دا ع ربنا وعليا وانا هشوف الموضوع دا
تقي:يلا بقا انا جعانة
مروان بضحك:يلا بينا دي ممكن تكلني انا وانتي
نزلو الي الحديقة وكانت ضخكتهم تعم المكان
تقي:بقولكم اي
مروان:اي
تقي:تعالو نلعب لعبة الاوامر كل واحد يامر التاني اشطا هنعمل فريق بنات وفريق شباب
مي وعمر:اشطا يلا
تقي :انا هحكم ع عمر وانت يا مروان ع الاء وانتي يا مي ادهم بس لازم كل واحد يكون قد التحدي والامر
ادهم:انا رايح انام عندي شغل بكرة مش فاضي للعب العيال دا
مي:يلا بقا يا ادهم يلا عشان خاطري
مروان:طب قبل اللعب عندي ليكم خبر :انا وتقي هنتخطب قريب
مي بصراخ :اي بجد مبرررروك
تقي:بلا بقا عمر الحكم هو غني
عمر:اي اغني
تقي :اة غني انت صوتك حلو غني غني
عمر :طب اغني اي
تقي :يا نسيني وانت ع بالي بحبها اوي بليز غنيها
عمر :اشطا هغنيها ( يا نسيني وانت ع بالي وخيالك ما يفارق عيني رايحني واعطف ع حالي وارحمني من سحر عيونك لا عنيا بيهواها النوم ولا بقدر ع فراق يوم اسال عني يا مسهرني )سفق لة الجميع ولكن كانت الاء ف عالم اخر . مي :انا بقا هحكم انا بحكم عليك يا ادهم تقوم ترقص سلوا مع الاء استني هشغلك اغنية
ادهم:اي الق*ف دا لا طبعا
الاء ب**رة:مليش نفس ارقص احكمي بحاجة تانية
وبعدين تلاقي ادهم مش بيعرف يرقص
ادهم :واللة طب قومي
صفق الجميع . عمر:ايوة بقا يا ادهم يا جامد
شغلت مي اغنية (بحبك واداري ليلي ونهاري) كانت الاء ف عالم اخر وهو يمسك بيديها ويحركها ع انغام
الموسيقي وكانت اول مرة يسرح ادهم ف عيون الاء كان كانة غاب عن الوعي نزل الي مستوي اذنيها عنيكي حلوة ع فكرة بتسحر انتهت الاغنية وصفق الجميع . انتهت تلك الليلة الحماسية الذي كانت بدايتها ليست بجيدة وانتهت بسعادة للجميع
يتابع
دنيا مختار