( الجزء الثالث )
في الواقع .
عادة اسيا من الكلية الي بيتها وصعدة الي غرفتها مباشرتا .
دخلة اسيا غرفتها ووقفت أمام المراه وبدأت تنادي علي ساهير .
اسيا : ساهير ……… ساهير .
ساهير من خلفها : انا هنا .
اسيا : أنا مبسوطه اوي .
ساهير : حبيبي مبسوط ليه ؟
اسيا : عشان بدأت اكون صداقات مع الناس ، النهارده سيف قابلني وطلب نكون اصحاب ودعاء جت ورحنا مطعم واكلنا سوا .
ساهير : مممممم وبعدين ؟
اسيا : هو انت مضايق ؟
ساهير : مش قولت ليكي متبصيش لولد غيري ؟
اسيا : ايوا دا مجرد زميل وصديق يا ساهير .
ساهير : ماشي هتاكد من الموضوع دا بنفسي بس احكيلي كل اللي حصل ؟
كانت اسيا علي وشك التحدث ولكن قاطعها ساهير بحديثه المفاجيء .
ساهير : انت بتعملي ايه هنا ؟
-: هقتلهالك يا ساهير هقتلها .
اسيا : ساهير في ايه ؟
ساهير : العديد وامشي من هنا بدل ما تواجهي غضبي .
-: لا انا مش هواجه غضبك بس انت اللي هتشوف انا هعمل ايه .
قالتها واختفت .
اسيا : ممكن افهم في ايه وكنت بتكلم مين ؟
ساهير : حد من المملكه مشي ورايا وعرف طريقك .
اسيا : طب ليه انا مشوفتوش ؟
ساهير : مظهرتش نفسها .
اسيا : انا مش فاهمه حاجه خالص .
ساهير : يلا نامي وبكرا هجيلك .
اسيا : مش هتقعد معايا زي كل ليله لحد ما انام ؟
ساهير : لازم ارجع عشان محدش يبلغ الملك بطريقك .
اسيا : اوكي
قبلها ساهير من رأسها واختفي .
اسيا : انا حسه أن في حاجه غريبه بتحصل بس هستني لما اعرف منه .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في العالم الاخر .
كان ساهيل يقف في هيئته الطبيعيه .
ساهير : عايزه ايه يا طاب
طاب وهي أحدي الفتيات المشهوره في المملكه بقوتها وذكاءها ولكنها لا تقدر علي تحدي الأمير ساهير فهو اقوي منها واذكي و ولي العهد .
طاب : مين البنت دي هاااا هي دي اللي غيرتك معايا .
ساهير : طاب احنا مكنش في بنا حاجه اصلا انت مجرد بنت من العاشيره وطلبت تتعلم مني وعلمتك كل حاجه بلاش بقا عقلك ودماغك تصور ليكي حاجات مش موجوده .
طاب : لا موجوده يا ساهير موجوده ولو نسيت افكرك ، افكرك لما كنت بتتعمد تقرب مني وانت بتمرني ، افكرك لما كنت بتتكلم معايا وتفهم عني كل حاجه ، افكرك انك كنت بتتعمد تطول وقت التمرين .
ساهير : طاب كل دا كان عادي بسبب التمرين علي السحر وفنون القتال .
طاب : طبيعي ! تمام يا ساهيل اسمعني بقا قدامك لبكرا بليل لو مجتش لعندي هقتلهالك يا ساهيل .
قالتها طاب واختفت من أمام ساهيل .
ساهيل : وبعدين في الجنان دا بقا .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في الواقع .
كان ساهيل و اسيا جالسين في غرفتها يشاهدون لوحاتها القديمه .
اسيا : ساهيل .
ساهيل : نعم .
اسيا : هو انت ليه مش بتحكيلي حاجه عنك ؟
ساهيل : عشان خايف تبعدي عني .
اسيا : بس انا مش هبعد عنك خالص لأن انت حنين عليا وبتطمني ديما ، الا لو انت عايز تبعد عني .
ساهير : انا مش هعوز ابعد عنك ابدا .
اسيا : خلاص احكيلي بقا .
ساهير : انا قولت قبل كدا أن انا امير مملكه ال نهيز ، انا الأمير ساهير ابن الملك جامر نهيز ملك المملكة والعشيرة بتاعتنا .
اسيا : اول مره اسمع عن المملكه دي .
ساهير : عشان هي مملكه في عالم غير الانت عايشه فيه دا
اسيا : لا ثواني عالم تاني ازاي مش فاهمه ؟ انت شكلك لأمير ولا حاجه وعايش تحت سريري وبتشتغلني قول صح .
ضحك ساهير بشده عليها وعلي جنانها وضمها بحنان .
كان ساهير علي وشك الحديث ولكنه توقف ليسمع هذا الحوار .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في الاسفل .
كان يجلس صلاح و ناهد و علي في الصالون .
صلاح : عايزين نسافر كلنا .
علي : نروح فين ؟ وناخد شرين معانا اهي تسلي اسيا .
ناهد : لا اسيا لا ، لو سافرنا مش هناخد اسيا .
علي : لي يا ماما ؟
ناهد : كدا بتفضحنا في اي مكان بنروحه بشكلها التخين و لبسها الواسع و المبهدل ، دي ولا كأنها بنت صلاح بيه الطوخي .
علي : بس هي مش ممكن تزعل لو سافرنا وسبناها ؟
ناهد : تزعل ولا تتفلق انا اصلا مش بحبها ومن وهي صغيره قولت لابوك نوديها اي دار ايتام وخلاص هو اللي رفض .
صلاح : تاني يا ناهد .
ناهد : تاني و الف لحد ما تمشيها من هنا .
علي : يا ماما هيمشي اختي ازاي بس .
ناهد : متقولش اختك انت فاهم .
صلاح : لي هي مش أخته ؟
ناهد : لا دي بنت سميره وبس لكن مش بنتي ولا أخته ، انا بكرهها .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في الاعلي .
كان ساهير يضم اسيا اليه وهو يسمع حوارهم .
و من شدة غضبه ارتفعت حرارة جسده فجاه مما ادي الي إحرام اسيا .
اسيا : اها حرقتني يا ساهير .
قالتها اسيا وهي تبتعد عن سائر بسرعه وجدها كله احمر .
ساهير : انا اسف انا بجد اسف انت كويسه .
اسيا : اهدي اهدي كويسه اتلسعت بس .
اغمض ساهير عيونه ليتحكم بنفسه .
اقتربت اسيا منه و امسكت يده .
اسيا : مالك يا ساهير ايه اللي مضايقك .
نظر ساهير لها بتعجب .
ساهير : انت عرفتي منين ان انا مضايق ؟!
اسيا : لاحظت كدا انك لما بتتضايق بتبقا سخن جدا .
نظر لها ساهير بنظرة حب وهي تقف وتمسك يده .
ساهير : مفيش حاجه بعد كدا هتضايقني وانا جنبك .
««««««بقلم الاء ابو العز«««««««
في عالم اخر .
كانت طاب تجلس في منزلها تتدرب كالعاده .
دخل عليها أحدي خدمها .
طاب : هاااا اتكلم .
-: سيدتي الأمير ساهير في عالم الانس عند فتاه تسمي اسيا .
طاب بغضب : يعني بيتحداني ساهير طب انا هوريه انا هعمل ايه .
……………………………
في قصر الملك .
كان جامر يجلس وأمامه الحاشيه يتناقشون في أمور الحرب و المملكه .
دخل حارس البوابه الي جامر .
الحراس : مولاي السيده طاب تطلب مقابلتك .
جامر : دخلها .
دخلت طاب وهي تنظر إلي الأرض .
طاب : مساء الخير جلالتك .
جامر : اهلا يا طاب خير .
طاب : بعد اذن جلالتك محتاجه اتكلم معاك لوحدنا .
جامر : طيب انصراف انتو .
بداء الجميع في الانصراف .
جامر : اقعدي يا طاب .
جلست طاب أمام الملك بهدوء وهي تنظر للأرض .
جامر : سامعك .
طاب : الأمير ساهيل
جامر : ماله ؟
طاب : الأمير شاهيل يعرف انسيه وهو حاليا عندها في البيت .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في الواقع .
كان ساهير مازال يجلس مع اسيا .
اسيا : ساهير متاخدني المملكه .
ساهير : الوقتي لا مش هينفع بس اوعدك قريب .
اسيا : لي ؟
ساهير : لانك لسه متعرفيش كل حاجه عني .
اسيا : نفسي اعرف كل حاجه بقا عشان ابقي برحتي واجي اعيش معاك .
ساهير : قريب .
شعر ساهير بنداء والده .
ساهير : انا لازم امشي الملك عايزني .
اسيا : انت عرفة منين .
ساهير : بعدين هفهمك سلام .
قالها ساهير وقبل رأسها واختفي .
نامت اسيا علي السرير مكانها في هدوء ولكنها شعرة بأحد في الغرفه
اسيا : رجعت تاني ولا ايه .
قالتها اسيا وهي تلتفت ولكنها صدمة من ما رأت وفقدة وعيها .
كانت تقف طاب أمامها بهيئتها الطبيعيه ، طويله أكثر من متران ، شعرها كثيف ، وعيونا سوداء مخيفه
طاب : دي شكلها متعرفش الشكل الحقيقي ، طب تمام عرفة هعملك ايه .
اقتربت طاب من اسيا ومدة يدها باتجاهها ورفعتها لها باستخدام سحرها ولمسة رأسها رأسها وردت بعد الكلمات وجعلتها تسقط مكانها واختفت .
تري ماذا فعلت طاب باسيا ؟
يتبع .........
بقلم الاء ابو العز ❤️