( الجزء الخامس )
مر يومان .
كانت اسيا تجلس كل يوم وكل وقت تنادي علي سهير وهو كان يشعر بندائها ولكنه لم يذهب لها ولا حتي يراها .
اما اسيا فكانت لا تاكل وتشعر بالبرودة والخوف دائما .
كانت اسيا تجلس في غرفتها امام المراه .
اسيا : ساهير انت فين ؟ هو انا زعلتك انت كمان اختفيت ليه ؟ طب انا محتجاك يا ساهير وخايفه ، تعالي طيب قولي انت بعدة ليه وامشي متسبنيش كدا ارجوك ، انا خايفه اوي .
كان ساهير يجلس في القصر وشعر باسيا وندائها ككل يوم .
ساهير : انا هروح ابص عليها من بعيد وبس مش هيحصل حاجه .
ذهب ساهير لاسيا وجدها تبكي بشده وترتعش من الخوف .
كانت اسيا تشعر بان حولها اشخاص من ل اتجاه وكانت تبكي من خوفها .
اما ساهير راي بعض الجان حول اسيا .
ساهير بغضب وقوه : كل واحد يرجع مكانه .
شعرة اسيا بحراره بجانبها فنظرة الي المكان ولكنها كانت غير قادره علي النطق من المنظر وفقدت فورا الوعي .
ساهير : اسيا …… اسيا فوقي مالك .
حمل ساهير اسيا واقترب من السرير ووضعها عليه .
وضع ساهير يده علي رأسها وشعر بأنها بمصابه بشيء .
تمتم ساهير ببعض من الكلمات الغير مفهومه .
فتحت اسيا عيونها وبدأت تنظر حولها الي أن وقعت عيونها علي ساهير .
انتفضت اسيا من مكانها بفزع وهي تتمتم .
اسيا : ابعد عني ….. ابعد عني انت مين ؟
ساهير : اسيا اهدي انا ساهير .
اسيا : انت مش ساهير .
ساهير : اسيا اهدي انا مش ساهير ازاي ؟
اسيا بخوف : ساهير شكله مش يخوف كدا .
ساهير بصدمه : يخوف ازاي هو انت شيفاني ازاي ؟
اسيا : شيفاك طويل اوي ورفيع وعندك شعر كتير وعيونك سودا وسنانك برزة .
ساهير : ازاي وانا علي هيئة انسان عادي ؟
اسيا : انت ازاي كدا انت ايه بالظبط ؟
**ت ساهير فهو لا يجد اجابه مناسبه .
اسيا : رد عليا هو انت عفريت زي اللي اجه قبل كدا ؟
ساهير : عفريت ايه ؟
قصت اسيا ما حدث من ظهور طاب وأنها فقدة الوعي وعندما استيقظت بدأت تشعر بوجود اشخاص وتشعر باشياء مختلفه .
ساهير : علشان كدا كنت بتعطي كتير و بتخافي .
اسيا : هو انا ايه بالظبط .
ساهير : انا جن يا اسيا .
اسيا بخوف : جن !؟
ساهير : متخافيش عمري مهاذيكي .
اسيا : اومال انت عايز ايه ؟
ساهير : انا بحبك يا اسيا من يوم ولادتك وانا بحبك .
اسيا : يوم ولادتي ازاي يعني ؟
ساهير : انت عندك كام سنه الوقتي ؟ ، 21 صح انا بقا تديني كام سنه ؟
اسيا : لشكل الإنسان ولا دا اصل دا يخوف اوي ، ارجع زي الاول بقا .
ساهير : انا علي هيئة انسان فعلا بس انت تقريبا اتلعتي .
اسيا : اتلعنت ازاي ؟
اللي ظهرتلك دي طاب أحدي جنيات المملكه ولعنتك أن انت تشوفي اي جن علي هيئته الطبيعيه و تحسي بوجودهم حواليكي .
اسيا : انت كنت فين الفتره اللي فاتت دي انا كنت محتجاك اوي .
قالتها اسيا بدموع .
ساهيل : غصب عني يا اسيا .
اسيا : ليه ؟
ساهيل : الملك عرف عنك وامرني ابعد عنك عشان محدش ياذيكي .
اسيا : ليه ؟
ساهيل : لأن م***ع عندنا أن احنا نخطلت بالبشر أو نكشف نفسنا ليهم .
اسيا : ليه بردو ؟
ساهيل : لأن في بشر ممكن تضرنا و تموتنا .
اسيا : مش فاهمه حاجه .
ساهيل : حاجات كتير هشرحها ليكي بعدين المهم أن لازم ارجع أقابل الملك .
اسيا : هتسبني تاني .
ساهيل : هرجعلك تاني بس لازم اروح للملك عشان يعرف انك اتلعني ويشيل اللعنه دي .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في عالم اخر .
ذهب حارس طاب لها وهي تقوم بعمل بعض اعمال السحر .
طاب : خير .
الحارس : سيدتي الأمير ساهير زار الانسيه النهارده وعرف منها بوجودك عندها وعرف أن انت لعنتيها .
طاب : وانت ازاي مجتش بسرعه تعرفني يا غ*ي انت ؟
الحارس : استنيت لحد ما عرفة هو ناوي علي ايه سيدتي .
طاب : وهو ناوي علي ايه بقا ؟
الحارس : راح للملك ليبلغه لكي يرفع عنها اللعنه .
طاب : كدا الملك هيعرف أن انا لعنتها بدون حق وهيرفع عني السحر بتاعي .
الحارس : تؤمري بفعل شيء ؟
طاب : غوري من وشي انا لازم الحق ساهير قبل ما يبلغ أبوه .
…………………………..
في قصر الملك .
كان يقف ساهير أمام جناح والده بينتظار إذن الدخول .
دخل ساهير بعد دقيقه وجد والده يجلس مع والدته .
ساهير : مساء الخير جلالتك .
جامر : خير يا ساهير .
ساهير : انا جاي اتكلم معاك كاب مش ملك .
ذلال : اتكلم في ايه ؟
قص ساهير ما فعلت طاب من ظهورها لآسيا وأنها قامت باصابتها بلعنه دون أن تؤمر من أحد .
جامر : دي **رة قانوني .
ذلال : طول عمري مش بحبها اجت عملت فيها الطيبه اللي خايفه علي الامير وقالت ليك أن ساهير في عالم البشر عشان انت تستدعيه وهي تروح تلعنها .
ساهير : هترفع عنها اللعنه ؟
جامر : اكيد هستدعي طاب حالا وهرفع عنها سحرها وبالتالي هتترفع عنها اللعنه .
جامر : انت عرفة منين الموضوع دا ؟
ساهير : اسيا استدعتني ولما شاف*ني شاف*ني علي طبيعتي
ذلال : وعملت ايه ؟
ساهير : خافت في البدايه شويه وبعد كدا اتعملت عادي .
كان جامر يغلق عينه ويركز لكي يبعث اشاره ل طاب لتاتي له .
كانت طاب في طريقها للقصر لتلحق ساهير و لكنها شعرة بإشارة الملك فقررة الهرب حتي لا تجعل اسيا تشفي من اللعنه وتري ساهير ثانيا .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في الواقع .
في باريس .
كانت تجلس عائلة اسيا تستمتع بجو باريس الهادئ و الرومانسي .
علي : بابا انت كلمت اسيا من يوم ما سافرنا .
ناهد : لا و مفيش حد هيكلمها مننا .
علي : ليه يا ماما ؟ ، نطمن بس عليها .
ناهد : علي بطل تعصيني ، انت خايف عليها ليه يعني ما تغور في داهيه .
شيرين : علي مش قصده يا طنط هو بس خايف تعمل مصيبه تزيد فضايحكوا .
ناهد : طب تعمل حاجه وانا اكون رمياها في الشارع .
علي : انت بتهزري يا ماما ترمي اختي في الشارع .
ناهد : متقولش اختي .
علي : بابا ما تقول حاجه .
صلاح : بس بقا احنا جاين نغير جو مش نتنكد .
نظر لهم علي بصدمه من حالهم وفي داخله يقول .
علي : هتندموا والله علي كل دا وان ا متاكد .
شيرين بهمس لناهد : واللي يخليكي تضرديها من البيت وبفضيحه ، و تخلي اونكل صلاح كمان اللي يترضها .
ناهد : دا لو حصل يا شيرين هيكون ليكي هديه متحلميش بيها .
شيرين : نص المصنع بتاعك .
ناهد : موافقه بس بعد ما اخلص منها .
شيرين : تعالي اقولك هنعمل ايه .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
عند اسيا .
كانت اسيا تجلس علي سريرها تنظر في الفراغ .
شعرة اسيا بوجود أحد بجانبها. شعرة بحراره في الجو .
نظرة اسيا في المكان وجدة ساهير يجلس بجانبها .
اسيا : اتاخرة ليه ؟
ساهير : كنت بحاول اوصل لطاب .
اسيا : ليه ؟
ساهير : عشان نرفع اللعنه .
اسيا : وهي فين ؟
ساهير : هربت بس هلاقيها متقلقيش .
اسيا : مش مشكله انا بس بخاف لما بتكون بعيد .
ساهير : يعني مش خايفه مني كدا ؟
اسيا : لا خلاص اتعودة .
ساهير : يعني اقرب منك عادي ؟
ارتمت اسيا في أحضانه وبدأت في البكاء بشده .
كانوا غافلين عن من يشاهدهم وعيونها تنطق بالشر .
اسيا : ساهير انا حسه بحد معانا .
اغمض ساهير عيونه ليشعر بمن موجود ، ولكنها اختفت بسرعه حتي لا يمسك بها ساهير .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في عالم اخر .
في قصر الملك .
كانت تجلس ذلال وابنتها سلال و جامر معا .
ذلال : تفتكر طاب خرجة بره المملكه ؟
جامر : لا لأن هي لو خرجة برا المملكه سحرها هيترفع عنها ، لكن هي هربت هي عايزه اسيا تفضل خايفه ومتعذبه .
سلال : انا بجد مش فاهمه هي بتعمل كدا ليه مش خايفه نقتلها .
ذلال : الغيره بتعمي .
جامر : بس بردوا مش هسيبها غير لما الاقيها لازم تتعاقب علي ت**ير القانون .
ذلال : هو انت ممكن توافق أن اسا تيجي هنا يا جامر ؟
جامر : مش عارف .
سلال : ايه المشكله لما هي تيجي المملكه و تتجوز ساهيل ؟
جامر : الموضوع اكبر من تخيلك يا سلال كبير جدا .
………………………………
في أحدي الممالك الأخري و تحديدا مملكه ال زينار .
كان يقف الامير علال بوجهه الغليظ القاسي ، كان ينظر علي خدمه وهم يعملون بقسوه و جحود .
اقترب حارس منه .
الحارس : سمو الامير في جني من مملكة آل نهيز عايز يقابل سموك .
علال : دخله .
بعد دقائق دخل الجني الذي صدم علال من وجوده .
علال : خير .
-: مش انت عايز تعرف نقطة ضعف الملك وابنه انا بقا عرفت .
علال : ايه ؟
-: مرات الملك انسيه و حبيبت الأمير انسيه
علال : انت قولت ايه ؟؟
يتبع ………
بقلم الاء ابو العز ❤️