9:10

2190 Words
قسمه ونصيب الفصل(٩) اعتزار أمام غرفه فريده جلس ابراهيم علي مقعد واضع كفيه أسفل دقنه يفكر بحزن كيف سيعتزر منها بعدما تسبب في جرحها، نفخ بحزن ثم توقف ليقترب من غرفتها فتح الباب بعدما دق عليه ببطئ ثم دخل مباشره ،كانت جالسة اعلي الفراش الي أن اقترب منها أزاح كرسي ليجلس عليه ثم وضع كفيه علي يديها اتنفضت فريده لتبعد يديها الجهه الاخري ،احس بنفورها ليهتف هو بهمس " فريده ازيك دلوقتي" تسارعت احبال صوتها لإخراج تلك الكلمات بصعوبه لتهتف بنبحة بسيطة" الحمدلله لو سمحت انا عاوزه اروح" ابراهيم: حاضر بس كمان ساعة كده تكوني استريحتي هزت راسها بالموافقه ،ليهتف هو " فريده انا اسف مكنش قصدي الي حصل انتي عارفه انا بعزك قد ايه" لم يكمل جملته الا وقاطعته لتردف بثقة " محصلش حاجه ثم نظرت له بدموع لتكمل حديثها انت زي اخويا" تراجع ليريح جسده علي الكرسي ليهتف بسعاده"فعلا احنا اخوات يافريده " فريده :شكرا بس يلي عشان ماما متقلقش مال بجسده مقتربا منها ليهتف:طيب هتقوليلها علي اللي حصل فريده :لا مفيش داعي اقلقها توقف ابراهيم ليقول بثبات:طيب هدفع حساب المستشفي واجيلك فريده: طيب حاولت بعد خروجه أن تنزل من الفراش سندت نفسها لتقترب بجسدها من حافه السرير ارتدت حذائها بيديها ادمعت عينيها علي حالها فوالدتها من كانت تساعدها في لبسها يوميا ومتعودة تربطلها رباط الجزمة دخل ابراهيم بعدما أنهي إجراءات المستشفي فتح الباب ليدير أنظاره اليها اقترب من فراشها جلس علي ركبته ليميل بجسده امسك حزائها وربطلها الرباط وقف بجسده ليمسح دموعها باطرافه ابتسم بهدوء ليردف " ها ياست الكل حاجه تاني اياكي اشوف دموعك تاني" فريده بابتسامه هاديه : ماشي خرجوا من باب المستشفي وركبو السياره ووصلو لبيت فريده ركن ابراهيم ثم قال "فريده استني حطلعك " أشارت بيديها لتقول: لا انا كويسه وكمان عشان ماما متحسش بحاجه ابراهيم: ماشي حتصل اطمن عليكي فريده :طيب ______________ عند جاسر دخل شركة كبيرة متجهها الي مكتبه أزال نظارته الشمسية عندما أوقفته تلك الفتاه لتهتف بغرور" نعم اي خدمه" جاسر بغرور وكبرياء واقف مبيردش وبيبص للسكرتيرة من فوق لتحت ليهتف: انتي السكرتيرة سكرتيره" انا المفروض اسالك عاوز مين" اتجه جاسر من غير ميرد عليها الي مكتبه ليجلس علي احد المقاعد.. فالسكرتيرة لا تعلم شكل صاحب الشركة التي تعمل فيها فهو كان يدير شركته عن طريق اميله في النت ولا احد راي شكله من قبل.. اقتربت منه السكرتيرة لتهتف بغضب:انت مجنون اطلع بره هطلبك الامن مال بجسده ليبتسم بخبث ثم أكمل ليرد عليها: اطلبيهم، واعتبري نفسك مرفوضة اطلعي بره واطلبيلي المدير قوليلو جاسر المصري وصل.. السكرتيره اول مسمعت الاسم اتنفضت رعبا لتقول بترجي :انا.. انا.. اسفه يافندم والله معرف حضرتك جاسر بغرور سبها تعتزر وتتوسل دون ان يعيرها اهتمام،ظل ينظر الي اوراقه، يقلب بها الي أن هتف ببرود دون النظر إليها " تمام اتفضلي علي مكتبك وابعتيلي المدير السكرتيره بتوتر: تمام يفندم .وخرجت "ادخل "قالها جاسر ليسمح للطارق بالدخول اقترب ذلك الرجل ليقف باحترام له ليهتف بسعاده :حمدالله علي السلامه جاسر بيه.. جاسر: الله يسلمك ايه الي انت مشغلهم دول المدير :معلش يافندم محدش يعرف شكلك غيري.. تن*د جاسر ليقف من مقعده متجها الي خارج مكتبه: طيب دير الشركه ذي منتا اي جديد بلاغني انا لسه ورايا شويه حاجات بخلصهم وبعدين حرجع اتابع بنفسي ... المدير: حاضر يافندم كل حاجه ببلغك بيها اول باول بالاميل.. جاسر: طيب اول مخرج السكرتيره وقفت،رمقها بنظره نارية، ثم خرج متجهها الي سيارته ليطمئن علي بقيت الشركات.. _________________ عند تقي خرجت من غرفتها علي الصاله اقتربت من مقعد والدته لتهتف بابتسامة. تقي: ماما ايه بتسمعي ابتسمت مرفت لتجيبها"دي ام كلثوم" تقي: مين ام كلثوم اطفئت الجهاز لتقول: دي اشهر مطربه في مصر.. تقي :زي مايكل جا**ون كده ابتسمت مرفت لتهتف : مايكل مين بس دي اسطورة مفيش زيها.. تقي : مامي بس انا مش فاهمه كلاماتها دي. مرفت : عشان انتي بتعرفي عربي م**ر وهي بتقول قصائد شعر عقدت زراعيها لتهتف : شعر ايه؟ مرفت: لا يا تقي دنتي عاوزه موال بعدين افهمك ،وانا عاوزه اتصل باخوكي اتاخر كل ده بقيت الساعه٨ ..انهت حديثها لتمسك هاتفها مرفت: ايوه يا جاسر فينك مش هتيجي جاسر: لا ياماما انا هتاخر اتعشو انتو سلام أغلق هاتفه ليتجهه بسيارته الي نايت كلاب ليشرب.... أشارت بسبابتها إلي ذلك الرجل لتهتف بسعاده " بصي هو ده الي حكتلك عنه " أدارت لميس وجهها الي ما تشير إليه لتهتف باهتمام:مين مديرك؟ مرنا: اه مز قوي وشخصية قوية.. لميس: طيب حروح اشوف مكرم اهو وصل حسلم عليه وارجعلك.. مرنا :طيب اقتربت منه مرنا لتقول بخجل:مسالخير ياجاسر بيه انا كنت عاوز اعتزرلك علي الي حصل النهارده.. أدار وجهه لها ثم امسك كائسه ليتناول منه قليلا ليردف بجمود:طيب خلاص مرنا :ممكن اعزمك علي كاس جاسر بسخريه شاورلها تقعد وشربو كتير.. أمسكت قبضه يديه لتقول: يلي بينا جاسر :علي فين ؟ مرنا: علي بيتي انا عايشه لوحدي.. ترك كائسه ليمسك جاكته ليقول: طيب يلي .. في يوم جديد في شقه مطله علي النيل يفيق جاسر عاري الجسد حك رأسه بألم من شده الصداع تململ بتكاسل ليتجهه الي الحمام أخذ دوشا باردا ثم خرج ارتدي ملابسه المبعثره في أنحاء الغرفه ارتدي قميصه ليزرره ،استيقذت مرنا تتقلب في فراشها بسعاده استقلت من فراشها بجسدها العاري لتهتف بابتسامه "صباح الخير ياحبيبي" التفت جاسر لها ليهتف بغضب" حبيبك " مرنا: اه رفع حاجبيه بتهكم ليردف : هو كل الي بيجو معاكي هنا بتسميهم حبيبك.. اشتعلت مرنا غيظا لتقول : تقصد ايه انا مبجبش حد هنا.. ارتدي ساعه يديه ليهتف بابتسامه:امال انا ايه عفريت ارتدي جاكته ليكمل حديثه بغضب" انا مش بتاع حب يا شاطره سلام" ألقت وراه الوساده لتهتف بغضب" حيوان اما وريتك" _____________ قسمه ونصيب الفصل (١٠) ساق سيارته بعدما خرج من منزلها متجهها الي الحاره ركن بالقرب من العمارة .. في بيت ذكريا استيقظت نجوي لتجد هبه حضرت الفطار ووضعته علي السفره اقتربت منها لتهتف بابتسامه"صباح الخير يا هبه" هبه بابتسامه: صباح النور يا ماما نجوي :حضرتي الفطار هبه: ايوه صحي ذكريا علي منزل بسرعه اجيب عيش واجي من الفرن نجوي: ليه مفيش عيش هبه: فيه بس مش سخن وطازه نجوي :طيب يابنتي متتاخريش.. "حاضر" قالتها هبه لتلف بعشوائيه طرحتها علي شعرها مرتدية عباءة سوداء فتحت الباب ونزلت علي السلالم لاحظت احد يصعد الدرج، نظرت الي الارض لتهتف بخجل"السلام عليكم "متجها الي باب العماره... فهبه بنت خجوله ومؤدبة جدا لا تتحدث مع أحد إلا أن ترد السلام فقط أجابها جاسر وهو يفسح لها الطريق لتمر" وعليكم السلام"ثم هتف بسعاده بعد رحيلها.. حلو قوي الصنف ده، وعينيكي السود تجنن بصراحه عاوز اجرب النوع ده انا ،واكيد شعرها الي مدرياه دي يجنن.... عند ذكريا في غرفته دخلت نجوي غرفته فتحت شرفته لتهتف بصوت عالي" اصحي يا ذكريا أزاح لحافه ببطئ ليقول" صحيت ياما والله اهو بلكونه تقي في وش بلكونه ذكريا.. واقفه في بلكونه بتشرب نسكافيه وبتضحك علي نقاشه مع والدته ، خرجت نجوي لتتركه يفوق اقترب من البلكون ،فرق عنيه بأصابعه ليقول بابتسامه" يا صباح العيون الزرقه صباح الخدود الحلوه ياصباح جاي من امريكا.. ابتسمت تقي لتهتف : مالها امريكا حك ذقنه ليقول:يعني سيبتي كل الكلام الحلو ده ومسكتي في امريكا لوت شفتيها لتقول: منا يا ذكريا مش بفهم كلامك ده.. ذكريا: ليه بكلم اجنبي ضحكت تقي لتهتف بسعاده : ذكريا انت لو بتتكلم اجنبي حفهمك احسن من اللغه دي وضع كفيه في جيوبه ليهتف :انا بكلم لغتين علي فكره بس انا عاوزك تتعلمي وتتكلمي عربي عشان تبقي زيننا.. تقي :وانت اتعلمت اللغتين فين.. ذكريا :في الجامعة عقدت حاجبيه لتقول: انت خريج جامعة ذكريا :ايوه هندسة وضعت ما بيديه لتهتف بسعاده: مش معقول ذكريا :مستغربة ليه؟ تقي :اصل شغلك يعني ذكريا: لاني مش لاقي وظيفة فمطر اشتغل اي حاجه.. تقي : ليه مش لاقي مال جسده علي الجدار ليقول: معنديش وسطه ياستي .. تقي :وايه دخل الوسطة بالشغل أشار بسبابته ليقول: هنا في مصر عشان تشتغلي في شركه محترمة لازم يكون عندك وسطة تقي :طيب ذكريا: طيبات, بقولك ايه انا هزوغ النهارده من الشغل ورايح معرض رسم تيجي معايا أشارت بيديها لتهتف بفرحه: ايوه اجي طبعا غمز باحد عينيه ليهتف بابتسامه: طيب اجهزي يا فرسة رفعت حاجبيه باستغراب لتقول: احنا حنركب فرس ياذكريا جز علي أسنانه ليردف بغضب: يارب صبرني يارب ثم أشار لها ليكمل" بصي متركزيش معايا قوي عشان متوهيش تمام" تقي :اوك ذكريا باي .ودخلت ذكريا بحب: باي يا حبيبتي وخرج الصاله ابتسم ليقول بسعاده "صباحو" نجوي :صباح الخير هبه جالسة سرحانه مبتتكلمش جلس ذكريا علي احد المقاعد ليهتف بسعاده "حب عمري سرحان في ايه؟؟ انتبهت له هبه لتردف بصوت هادي " مفيش يا ذكريا" بدأ في تناول فطاره ليهتف بهدوء: هبه انتي دايما قاعده في البيت وحزينة كده ودائما سرحانة مالك؟ سارعت هبه بارتباك لتنفي حديثه:ابدا ابدا انا كويسه اهو.. ذكريا: كويسه فين عيونك كلها حزن قوليلي مالك... هبه: سلامتك ياذكريا ربنا يخليك ليا انت مش مخلينا محتاجين حاجه... ذكريا :طيب البسي تعالي معايا هبه :لا مش عاوزه اخرج هتفت نجوي بسعاده:والله فكره روحي مع اخوكي هبه: لا مليش نفس ذكريا :عشان خاطر اخوكي وكمان معايا ضيفه حتخرج معانا نجوي: مين دي .. أجابها ذكريا بابتسامه: بنت جرانا الي حكتلكم انهم جم من امريكا.. هبه: طيب روحو انتو ذكريا :لا مينفعش حتيجي معانا البسي يلي هبه باستسلام :حاضر ذكريا اتصل بتقي ليهتف: ها اجهزي هبه اختي حتيجي معانا وحنتفسح كتير واوريكي اماكن جديده.. تقي بفرحه :حاضر لبست وخرجت لقيت جاسر جالس مع مرفت اقتربت منه لتجلس بجانبه هاتفه بفرحه " جاسر صباح الخير" جاسر :عيون جاسر وحشتنيني حبيبتي تعرفي انا بحبك قوي قوي ليه يبت ؟ تقي بطفوله :ليه. نظر إلي عينيها بحب ليكمل هو:عشان صوره مصغرة مني ابتسمت تقي وهي تشير إليه: انا حلوه كده ضحك جاسر بسعاده ليقول: بمشا**ة احنا شبه بعض خالص.. اقتربت منه لتحضن زراعيه بشده هاتفه:لا مش شبه بعض انت عيونك زرقه وانا عيوني زرقه ,شعري اصفر وانت شعرك اصفر بس صبغته اسود يبقي فين الشبه ده ضحك جاسر ليداعب أنفها الصغير بأطراف أصابعه ليقول: لا مفيش شبه خالص ابدا ,المهم لبسه ورايحه فين.. ابتعدت عنه قليلا لتردف بفرحه" خارجه مع ذكريا.. ازال ابتسامته ليقول :ذكريا؟ مين ذكريا دي بقي وتخرجي معاه ليه؟ تقي :دي جارنا واول صديق ليا في مصر جاسر: وعاوز يخرج معاكي ليه تقي : حيوريني الاماكن ويفسحني جاسر: لا دق قلبها بفزع لتهتف بغضب: ليه دي ولد محترم والله وماما شفته وبعدين اخته خارجه معانا؟ جاسر بتفكير: طيب انا لازم اتعرف عليه مدام بتقولي صديقك تقي :طيب بعدين اعرفك عليه جاسر: لا دلوقتي تقي :حاضر حخليه يجي أجابها ذكريا بعدما طلبته علي الهاتف ذكريا: ايوه يا تقي جهزتي تقي: ذكريا ممكن تيجي البيت جاسر عاوز يشوفك ذكريا: حاضر جاي خرج من بيته وخبط علي الباب فتح جاسر ليبتسم ذكريا هاتف بصوت رجولي هادي "السلام عليكم" جاسر :وعليكم السلام انت ذكريا مش كده,هز ذكريا رأسه بالموافقه ليهتف جاسر اتفضل ،ادخله ثم أشار له علي احد المقاعد ليجلس نظر له جاسر نظرات طويله ليبدا هو بالحديث" انت بتشتغل ايه" هتفت تقي بسرعه: رسام نظر لها ليجز علي أسنانه هاتف: بساله هو اجابه ذكريا ليقول:انا رسام والصبح مكانيكي اراح جسده علي مقعده ليكمل: اها ودارس ايه ذكريا :هندسة يافندم جاسر باستغراب :هندسة وليه بتشتغل كده لما انت مهندس ذكريا: مش لاقي شغل الا بالواسطه وانا انسان فقير معنديش وسطة جاسر :وسطة ايه المهم شطارتك ابتسم ذكريا بحرقة ليهتف: الكلام ده في امريكا عندكم حضرتك انا التاني علي الدفعة ومتعينتش في الجامعة.. هتف جاسر باستغراب:التاني علي كده انت شاطر ضحك ذكريا ليهتف: بيقولو أخرج من جيبه كارت له ليشر به الي ذكريا: تعالي في العنوان ده بكره وانا حعينك علي قد كفائتك نظر ذكريا الي الكارت بسعاده ليهتف:مش معقول دي اكبر شركه في مصر جاسر: دي شركتي ذكريا: شكرا لحضرتك تقي بفرحه: مبروك يا ذكريا ذكريا بصلها بحب : الله يبارك فيكي توقفت تقي لتقول بسعاده :طيب مش حنخرج بقي وجهه نظريه الي جاسر ليقول بثبات: لو تسمح حضرتك احنا مش حنتاخر وتقي امانه معايا واختي معانا كمان جاسر: موافق بس بشرط ذكريا: ايه اتفضل جاسر : انا عازمك هتفت تقي بغضب:لا لا جاسر: ليه بقي تقي: انا عاوزه اروح الاماكن الي يعرفها ذكريا مش المطاعم والاماكن المزوقة الي بتروحلها انت يا جاسر ابتسم جاسر ليردف بهدوء: طيب نقسمها نصين انا ادخلكم اماكن علي كيفي وندخل الاماكن التانيه بتاعه ذكريا تقي: ماشي ذكريا :ماشي عن اذنك اجيب هبه جاسر :اتفضل نظر له جاسر بعد رحيله ليهتف:شكله ولد محترم هتفت تقي بسعاده :جدا حدا جاسر بصلها باستغراب فخجلت وسكتت نزل جاسر حضر سيارته وبجانبه اخته اقترب ذكريا منهم وخلفه هبه تتقدم خلفه بخطوات هادئه تدير وجهها ارضا ظل جاسر ينظر إليها وكلما تقترب اكثر كلما قلبه يدق أكثر ظل يوزع انظاره علي كل تفصيله فيها ملامحها الهاديه وعيونها الحزينة وحجابها الجميل وملابسها المتواضعة الواسعة هتفت تقي : جاسر جاسر انت مبتردش ليه. آفاق جاسر علي صوتها ليقول: نعم تقي : افتحلهم الباب من عندك مش شايفهم واقفين جاسر :طيب فتحلهم جاسر ليركب ذكريا في الخلف وبجانبه هبه ظل ينظر لها في المرايه حدث نفسه ليقول" وبعدين بقي ايه المميز فيه يخليني ابصلها خلاص بقي فوق: تقي: جاسر حتودينا فين جاسر :تحبو تروحو فين تقي : مش عارفه ايه رايك يا ذكريا ذكريا : انا بس لازم اروح اتف*ج علي المعرض وبعدين مكان متروحوا معاكم جاسر: طيب فين المعرض وصفله ذكريا المكان وراح نزلو ودخلو المعرض.. أشار ذكريا الي احدي اللوحات الموضوعة علي الجدار ليهتف : بصي يا تقي اهي دي الرسمه الي قلتلك عليها.. نظرت له تقي بتفحص لتقول بجد خرافه، ذكريا فين الرسمه الي قلتلي رسمت زيها.. أشار بكفيه الي احدي الاتجاهات ليقول :كده تعالي اورهالك بعد اذنكم دقيقه وراجعين جاسر :ماشي متتاخروش اتجهه ذكريا وتقي وسابو جاسر وهبه لوحدهم.. تن*د جاسر ليقول: هو انتي في سنه كام إجابته هبه بصوتها الهادي وهي تنظر إلي اللوحه : انا مخلصه.. جاسر : ايه هبه :تجارة نظر لها ليهتف :مممتاز هبه :شكرا نظر لها جاسر وكان حياكلها بعينيه.. ارتبكت هبه من أنظاره لها لتقول بخجل: عن اذنك حروح اشوفهم نظر جاسر لها بضحك ليهتف بسعاده:شكلها حلو قوي لما بتخجل الصبر حلو بردو https://my.w.tt/Udc80nPIJ2
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD