روايه قسمه ونصيب
✍️للكاتبه ايه عبده(ورد)
الفصل(٧)
في فله محمود
علي السفره جالسون يتناول الفطار
هتفت رشا لتكمل حديثها "ايه رايك يا محمود مش عارفه اعمل ايه"
محمود: رشا انتي عارفه ان فريده ذي بنتي وانا بحبها بس القرار لابراهيم ابنك، وانا مقدرش اتدخل..
رشا :طيب هكلمه لما يصحي وأشوف رايه.
ازاح مقعده ليقول:طيب هروح انا اتمشي شويه
رشا :ماشي يا حبيبي تحب تاكل حاجه معينه علي الغذاء
قبل جبينها ليكمل:اي حاجه من ايدك يا حبيبتي سلام
رشا بابتسامه:سلام
وبعد شويه لبس ابراهيم ونزل قعد علي السفره
ابراهيم: صباح الخير يا ماما
رشا :صباح النور يا حبيبي صحيت متاخر النهارده
رمش جفنه قليلا ليقول:اه اتاخرت في النوم اصل كنت تعبان ..
اكملت رشا بابتسامه :طيب خالتك بتسلم عليك..
ابراهيم :صحيح الله يسلمها وحشتني والبنت فريده كمان مش بيجو ليه
هتفت بسرعه لتقول:هبقي اقولهم
ابراهيم :اوك
رشا: ابراهيم انت مش ناوي تتجوز بقي
ابراهيم مبتسم :فعلا يا ماما انا نويت خلاص اجوز.
ابتسم بفرحه لتقول:بجد طيب انا نقيتلك العروسه..
رفع حاجبيه ليقول :عروسه! لا انا هنقيها ياماما
رشا :صدقني اخترتلك بنت كويسه
ابتلع لقمته ليردف بضحك :وتبقي مين بقي ياتري..
تعالت أنفاسها لتهتف :فريده
امتمع عن الاكل،ثم نظر لوالدته: فريده يا ماما
رشا: ايوه مالها بنت خالتك
ابراهيم :يعني هجوزها عشان بنت خالتي بس
رشا :ايه عيبها دي زي القمر
أزاح جسده قليلا ليكمل: ايه عيبها منتي عارفه
رشا: ابراهيم عشان خاطر خالتك رانيا كلمتني وطلبت مني كده..
ابراهيم وقام من السفره" اسف يا ماما بس انا بحب واحده تانيه وهجوزها و"
استاذن ثم خرج متجها الي الشركه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في احد الفنادق المشهورة يخرج جاسر عاري الجسد يجفف وجه وشعره بالمنشفه وضعها برفق ليتجه الي المرآه يمشط شعره نظر لها بالمرآه ليقول بجمود بعلوا صوته"انتي اصحي"
فتحت عينيها بتكاسل لتهتف "ايه في ايه"
جاسر: يلي قومي انتي هتباتي هنا
(ميساء فتاه ليل)
..ارتدت ملابسها المبعثره علي ارضية الغرفهة ثم خرجت من غرفة جاسر بعدما أعطاها جاسر الكثير من المال.
جلس علي احد المقاعد عابس حزين فهو منذ ٩ سنين،منذ ان كان يحبها، وشافها في احضان صديقه وهو كل يوم مع فتاه شكل كم أعطته الحياه درسا في قله الثقه في كل فتاه وكانه ينتقم من جميع الفتيات ..
فاق من شروده ليتصل بوالدته امسك هاتفه بيد ووضع السيجاره علي اليد الأخري ليقول
"ازيك يا امي"
مرفت: جاسر حبيبي انت وصلت
جاسر: ايوه يا ماما انتو فين في فله المعادي ولا الزمالك ..
ترددت قليلا ثم إجابته: لا يا حبيبي احنا في الحارة نسيت اسمها ايه كده..
جاسر بغضب :في ايه, حارة ماما انتي بتهزري
إجابته مرفت بتوسل:معلش عشان تقي اختك
جاسر: مالها تقي
مرفت: انت عارف من ساعة موت ابوك حالتها بقيت ازاي احنا مصدقنا رجعت للحياه تاني احنا كنا فاقدين الامل.
هتف جاسر بغضب فور انتهاء والدته من الحديث ليقول:ماما انا جاي اخدكم حالا
مرفت: تقي مش هتوافق
انتفض جاسر من مقعده ليقول بغضب: ماما مش جاسر الي حته عيلة هتمشي كلامها عليه حضري نفسكم انا جاي حالا..
اغلقا الخط فجلست شاردة قليلا تفكر الي أن قطعت شرودها تقي
تقي :صباح الخير ماما
انتبهت لها لتقول بعبوث:هيجي منين الخير جاسر رجع
اقتربت منها تقي وهي تقول:بجد دي وحشني قوي.
مرفت: طيب حضري شنطتك بقي
تقي: ليه مامي
مرفت :جاي يخدنا للفلة
تقي :no وزعقت بصوت عالي
ذكريا كان خارج للشغل وسمعها ..
اقتربت من الباب بغضب لتقول: انا خارجة
أشارت لها لتقول:تقي راحه فين
تقي :هتمشي يامامي مخنوقة شوية هرجع بسرعة
فتحت الباب لتتفاجئ به يقف
ابتسم ذكريا ليقول:بتنونوي ليه
رفعت احد حاجبيها لتقول بغضب : ايه بتقول ايه انون دي كلمه مصرية جديدة
ذكريا :والله انتي عسل متيجي ارسمك وانتي مضايقه كده
تقي:no
أشار إلي وجهها ليقول: شفتي اهو بتنونوي تاني..
ضحكت تقي لتقول بسعادة : انت مش رسمتني امبارح..
اقترب من وجهها لتبتعد هي خطوة للخلف ثم هتف بابتسامه:انتي عاوزه ٣ شهور عشان ارسم عنيكي الزرقه دي بس ..
بلعت ريقها ثم أدارت وجهها خجلا لتقول:ثانكس..
ابتعد قليلا ليميل جسده علي الجدار :مالك بقي؟
أزالت خصلاتها للخلف لتهتف بعبوث:اخويا مش عاوزنا نسكن هنا
ذكريا :انتي ليكي اخ
تقي:ايوه اسمه جاسر
ذكريا :اه ومش عاوزكم تسكنوا ليه دي المنطقة نورت بيكم معلش كلميه بهدوء وبراحة وحاولي معاه تاني
تقي: اوك هنزل اتمشي
أدارت جسدها لتهبط السلالم فاوقفها صوته وهو يقول" لتوهي زي امبارح"
ألقت إليه نظره لتقول:لا مش هتوه متقلقش
تقدم خلفها ليقول بخبث: انا بقول اتمشي معاكي لحد يعا**ك من عيال الحارة وانتي مزه كده..
التفتت إليه لتقول :ايه مزه دي يا ذكريا..
ذكريا : لا دي لفظ سوقي ملكيش دعوة بيه يا مهلبية انتي
رفعت حاجبيها لتردف بغضب طفولي" انا مش بفهم كلامك متكلمني عربي انا بفهم عربي كويس
ضحك ذكريا ليقول:مهو ده عربي بس م**ر ههههههه يلي بينا..
في شارع بالقرب من النيل
تقي : حلوه قوي مصر ياخسارة ١٩ سنه الي عشتها في امريكا
نظر إلي عينيها ليقول بهيام: اه والله خسارة ياريتك جيتي من زمان
التفتت إليه لتقول: ايه بتقول
توتر ذكريا قليلا ليشير لها بسبابته: لا ابدا تاكلي حمص الشام
تقي: ايه ده اوك اكل ..
ذكريا: اتفضلي
فتحت فمها لتهتف بألم: اوف ذكريا دي فيها شطة كتير
قهقه ذكريا علي وجهها المحمر من الشطه ليقول:انتي مبتحبيش الشطة
تقي: لا مش اوي كده
وبعدين عزمها علي درة مشوي وكانت فرحانه جدا...
ابتسمت تقي لتهتف: انا انبسط قوي معاك ذكريا انت ولد طيب
ذكريا :طيب يلي اروحك
وصلها للعماره وراح هو شغله
_____________
أمام الفندق
نزل جاسر ليفتح له سواقه باب السيارة أشار له ليهتف بجدية" روح انت الشركه وانا هسوق عندي مشوار وهرجع علي الشركه"
السواق:امرك ياجاسر بيه
قاد سيارته بسرعة،بعد معاناه وصل المنطقة، اطر يركن السيارة ويمشيها مشي لان الشوارع ضيقة وصل للعمارة ثم توجهه للاعلي، رن الجرس ففتحت له تقي
ارتمت باحضانه لتهتف بفرحه: جاسر وحشتني حمدالله علي السلامه
شدد من احتضانها ليقول: حبيبة جاسر عامله ايه وحشتني نسختي الصغيره...
_____________
قسمه ونصيب
الفصل(٨)
ابتعدت عنه قليلا لتلامس شعره الناعم الاسود لتهتف بخبث"نسختك ايه بقي بعد مصبغت شعرك اسود ..
ضحك جاسر ليردف بابتسامة :أنا قلت اغير شويه وبعدين عيون زرقه وشعر اشقر كده قالب علي بنوته شويه كده احلي ولا ايه...
اقتربت منهم مرفت لتحضنه هاتفة: حمدالله علي السلامه يا جاسر تعالي اقعد واحكيلي عملت ايه في غيابنا اليومين دول
جلس جاسر بجانبها ليكمل:ماما اقعد فين يلي جهزتو نفسكم عشان نمشي
نهضت بغضب لتردف : جاسر انا مش هسيب هنا..
رفع جاسر احد حاجبيه ثم وضع قدم فوق الأخري ليقول بغضب: ايه قلتلي ياتقي
اقتربت منه لتلف زراعها حول رقبته بصوت طفولي _أنا حابه اعيش هنا
جاسر وقد ضعف امامها مال بجزعه ليضع يديه اعلي شعرها: مش هينفع ..
أغمضت جفنيها في توسل لتكمل: عشان خاطري ورحمه بابا ودمعت عيونها
جاسر وقام حضنها بشده ليهتف:طيب متبكيش منا مقدرش اسيبكم هنا
تقي: اقعد معانا..
ابتعد عنها ليلف بانظاره إلي جدران البيت ليقول بغضب:ايه اعيش هنا انتي مش شايفه البيت شكله ازاي..
تقي: ممكن نجدد فيه شويه مش انت مهندس
جاسر: اف عليكي زنانه طيب هروح اجيب حاجتي من الفندق واجي نشوف هنعمل ايه في البيت ده
اقتربت منه لتقبله في كل أنحاء وجهها ،ابتعد عنها ليقول بابتسامه"خلاص كل ده بوس كفايه"
مرفت" طيب يا حبيبي متتاخرش عشان نتغدي سوي..
جاسر: اوك خلوا بالكم من نفسكم
خرج جاسر من المنزل وهو خارج لمح بنت مودبة باصه في الارض لبسه حجاب ومش حاطه مكياج متواضعه في لبسها وهادية
هبه وهي نازله علي السلالم".السلام عليكم" ونزلت علي طول منغير متبص عليه حتي
أجابها جاسر"وعليكم السلام" حلو الحجاب ده ومشي متجها الي سيارته
______________
في شركه ابراهيم دخل عليه حسن المكتب
اقترب من مكتبه ليضع عليه ملفا ليهتف بجديه:ابراهيم بقولك بص للحسابات دي في لخبطه..
ابراهيم سرحان ومردش عليه
أشار له حسن باحد كفيه ليكمل: ياابراهيم مالك بكلمك..
انتبه ابراهيم ليقول:مفيش بتقول ايه
جلس علي احد المقاعد ليهتف بجديه: بقول ايه لا انسي قولي مالك
تن*د بألم ليقول:امي عاوزه تجوزني
حسن: بجد كويس ايه المشكله بقي متجوز
اراح جسده علي مقعده ليكمل :عاوزه تجوزني فريده بنت خالتي
وضع كفيه علي جبينه ليقول:فريده الي شفناها في الجامعة
ابراهيم :ايوه
حسن :بصراحه هي شكلها طيبة وجميلة
ابراهيم :عارف انها طيبة بس مقدرش اظلمها معايا مش هقدر استحمل اعاقتها
حسن: عندك حق صعب علي اي راجل انه يتحمل مسئولية ذي دي
وضع كفيه اعلي مكتبه ليقول بجدية: اعمل ايه
حسن: كلم امك براحة
ابراهيم :مش راضيه وبعدين انا بحب واحدة وحجوزها
رفع حاجبيه ليساله :بتحب ومقولتليش
ابراهيم: كنت هقولك في الوقت المناسب
ابتسم حسن ليهتف بسعادة :ومين بقي المحظوظة
ابراهيم :ملك
ازال ابتسامته ليهتف بجمود: ملك لا اجوز فريده احسن
ابراهيم :تقصد ايه؟
حسن: لا مقصدش بهزر معاك
ابراهيم: دي وقت هزار
حسن :طيب معلش فقها هخرج انا ورايا شغل اشوفك باليل
خرج علي مكتبه، ثم تذكر الشهر الي فات لما كان قاعد في مكتبه بيشتغل وراح للمكتب الي جنبه يمضي ورقه من مكتب ملك وزميل ليها اتفاجي لما شافهم مع بعض والولد حاضنها
حسن :انا لازم انبه ابراهيم مش معقول اسيبه يدبس في وحده زي دي وبدا يشتغل
____________
في جامعة القاهرة..
اردفت امل وهي تقترب من فريده:خلصتي الملازم يافريده
فريده: لا لسه شويه
امل :مش مشكله براحتك,عملتي ايه صح في البحث
نظرت لها فريده لتقول: بحث ايه
امل: بحث الدكتور عمر
فريده: اه نسيت خالص اكتبه
اقتربت منه امل لتضع كفيها علي كتفيها:مالك يافريده مش مركزه ليه
فريده: مفيش لسه في محاضرات تاني
امل: فاضل محاضره الساعه ٣ ومحاضره ٦
نظرت إلي ساعتها لتقول : ياه دي لسه ١١ طيب نروح ولا ايه
امل: لا تعالي اعزمك علي الغدا
فريده :طيب
ساعدتها امل علي النهوض ليتجهوا سويا الي المطعم...
___________
عند ابراهيم جالس بمكتبه ليرن هاتفه مجيبا عليه
" ايوه يامحمود محاضرة، الساعه كام طيب جاي"
قفل السكه واتصل بحسن
ابراهيم: في محاضره مهمه الساعة ٣ خلص شغلك بسرعه عشان نروح نحضرها في السريع
حسن: طيب يابراهيم..
عند امل وفريده وصلو المطعم وبدا ياكلو..
" فريده كلي "قالتها امل وهي تمضغ قطعه من اللحم..
وجهت انظارها الي النافذه لتقول:مليش نفس
توقفت امل عن الاكل لتقول: ممكن اعرف مالك..
فريده: مش عارفه بس حاسه بخنقه جوايا ومش عارفة سببها
أمسكت يديها برفق لتقول: سلامتك يمكن ضغط الامتحانات والمحاضرات
فريده :يمكن
امل: طيب متقلقيش انا جنبك وهعملك البحث ونذاكر سوي زي مكنتي بتعملي معايا
ابتسمت فريده ببطئ: ربنا يخليكي ليا ياامل انت احلي صديقة
امل: انتي اختي يبت يلي ناكل انا جعانة
فريده :يلي وخلصو اكل
امل: يلي يدوب نلحق المحاضرة
رجعوا الجامعه ودخلو المدرج منتظرين الدكتور
عند ابراهيم هتف بغضب:متنجز يبني بقالي ربع ساعه مستنيك المحاضره بدات. بقالها دقايق ..
حسن :علي مخلصت الشغل اللي في ايدي
في المدرج:
هتف الدكتور لطلابه : انا المحاضره دي حد*كم كلكم مع بعض طلبة دبلومة وسنة رابعة عشان الجزئية اللي هشرحها دي مقررة عليكم انتو الاتنين وبدا يشرح وفجاه الباب خبط
دكتور: ادخل
ابراهيم: اسف يا دكتور علي التاخير
الدكتور :مفيش مشكله ادخلو وكمل دكتور شرح وخلص وخرجو الطلبه من المدرجات
التفتت امل لفريده لتقول:مش هتروحي تسلمي عليه
فريده :لا
امل :ليه
فريده :واسلم عليه ليه
ضربت احد كفيها فوق الأخر لتقول:يبنتي ابن خالتك وبتسلمي عليه يلي روحي بس
فريده بحزن وبتتقدم ناحيته
هتف ابراهيم لحسن : فريده جايه علينا
حسن: هتعمل ايه
ابراهيم :مش عارف بس مش هعرف اتعامل معاها زي الاول زي مكنت بعتبرها اختي
حسن: طيب هسيبكم واسبقك علي العربيه سلام..
اقتربت منه فريده فور ذهاب حسن لتقول: بابتسامة حزن: ازيك
أجابها ابراهيم: الحمدلله
فريده: مش باين يعني
ابراهيم: اه مشغول
فريده مع نفسها: هو بيكلمني كده ليه مش ده ابراهيم الي كان بيهزر معايا
ابراهيم مع نفسه: لا مش حقدر اعاملها زي الاول بعد معرفت انها عاوزه تتجوزني وانا الي معتبرها اختي
نظرت له فريده لتقول:ابراهيم مالك انا زعلتك في حاجه..
ابراهيم :لا بس بلغي خالتو اني مش هقدر البيلها طلبها
اتسعت بؤرة عينيها لتقول :طلب ايه
ابراهيم :يعني مش عارفه
فريده: لا قولي انت
ابراهيم :اني اجوزك
فور نطقه لجملته، ووقع منها كشاكيلها من ايديها وواقفه مش مركزه ودموعها في عنيها وفاقت من سرحانها علي صوت ابراهيم
ابراهيم: فريده فريده
فريده وجريت من قدامه ومش مركزه وفجاه جات عربيه في الاتجاه التاني
صرخ ابراهيم ليشد يديها بسرعه ليقعوا علي الارض ..
فريده ببكاء وصدمة
صرخ ابراهيم لها ليقول: انتي كويسه انتي ايه الي عملتيه ده اجننتي
فريده ساكته
ابراهيم :ساكته ليه في حاجه بتوجعك
فريده :عاوزه اروح بس رجليا مش شيلاني مش عارفه اقف
امسك رجليها ليقول :رجليكي جرالها حاجه
لم ينتظر ردها شالها علي طول وركب سيارته وساق حسن وطلعو علي المستشفي
ابراهيم :خير يا دكتور رجلها جرالها حاجه
الدكتور: لا دي من الخضه مش اكتر لكن رجليها سليمه مفهاش حاجه
ابراهيم بابتسامه:الحمدلله...
ياجماعه مش دي التفاعل الي متعوده عليه منكم لو الروايه مش عجباكم قولولي عادي مش حوقف نشرها بس ححاول اعدل لو فيها حاجه مضيقاكم..