صلي علي النبي
روايه قسمه ونصيب
الفصل (٥) فرصة..
في منزل فريده
خرجت رانيا مسرعه من المطبخ متجها الي باب الشقه بعدما سمعت طرقات متتالية علي الباب نظرت إلي فريده لتهتف بقلق
"ايه ده ايه جابك بدري"
اقتربت فريده لتغلق الباب خلفها مجيبة علي الدتها بحزن: تعبت قلت اروح احسن
رانيا : مالك ياروحي في حاجه تعباكي
فريده: لا مفيش هدخل انام
رانيا:ماشي ياحبيبتي روحي ارتاحي علي مخلص الغداء
قاطع حديثهم صوت هاتفها لتخرجه من حقيبتها لتقول: طيب ياماما هروح ارد علي امل بعد اذنك ،ادارت جسدها الي غرفتها لتغلق بابها خلفها ثم أجابت بنبرات حزينة
" ايوه ياامل"
امل: مالك يبنتي مشيتي كده بسرعة
فريده : عادي تعبانة، محصلش حاجه
امل: طيب ماشي انتي مشيتي أنا كنت حقولك هتروحي فرح مني النهارده
فريده :لا مش هقدر
امل: ليه
فريده: انتي عارفه ياامل محبش اخرج كتير
امل: طيب فكري وكلميني
فريده :بإذن الله
أمل: طيب سلام
فريده: سلام
اراحت جسدها علي الفراش لتنام ،فتحت والدتها باب غرفتها لتقول"حبيبتي ممكن ادخل "
اعتدلت قليلا لتقول "طبعا ياماما اتفضلي"
اقتربت من فراشها تدلك كفيها برفق لتهتف بهدوء هامس:مالك ثم أكملت بمشا**ه "البت امل قلتلك حاجه زعلتك "
فريده :مفيش يا ماما بس امل عاوزني اروح معاها الفرح الي قلتلك عليه
رانيا :طيب روحي يلي البسي
فريده: ماما مليش نفس
رانيا : لا يلي غيري جو.
فريده: طيب هروح وامري لله .
اتصلت بامل وقلتلها هتروح معاها
_______________
في تلك الغرفة الواسعه لقد اختارت اكبر غرفة بالمنزل بعدما أخبرتها والدتها أنها كانت غرفتهم هي ووالدها قبل رحيلهم الي امريكا فتحت خزانتها بعدما رصت بداخلها ملابسها برفق اغمضت احد جفنيها بحيره محدثه نفسها "البس ايه ياتري "ثم أمسكت بجيبه سوداء قصيره أسفل ركبتها بقليل وجاكت ابيض وشوذة بيضة مشطت شعرها الاصفر الطويل وضعت القليل من الكحله لتزيد من جمال زرقة عينيها أمسكت هاتفها لتدخله في احدي جيوبها ثم استدارت الي الباب متجها الي خارج غرفتها.
التفتت لها مرفت لتقول: انتي صحيتي ؟
تقي: yes mam
مرفت: انا طلبت دليفري زمانه جاي
تقي:ok
بعد شويه وصل الدلفري واستلمته مرفت وضعته علي السفره تقدمت تقي لتنظر له مشيره الي الاكل الموضوع علي السفره لتهتف
"مامي ايه دي"
مرفت: دي سمك
تقي: بس في امريكا مكناش بناكل سمك كده
مرفت: انتي اخترتي ترجعي مصر وتعيشي فيها وخلتينا نصفي اعمالنا هناك يبقي تتعودي علي اكلهم هنا..
جلست تقي علي احد المقاعد لتبدأ في تناول االاكل لتقول" اوك مامي متضايقيش" اخذت تتزوقه بالشوكه لتقول "واوا دي طعمه تحفه"
اقتربت من احد المقاعد المجاوره لها لتهتف: طيب هنيا وبلاش الانجليزي ده عشان مينفعش في المنطقه الي احنا فيها دي
تقي :اوك مامي جاسر امتي هيوصل
مرفت: كمان يومين علي ميصفي كل حاجه ويحول فلوسنا لبنوك مصر
تقي :اوك
مرفت :اول ميرجع مظنش انه هيوافق نعيش في البيت ده
تقي :مامي احنا رجعنا مصر بعد وفاه بابي عشان نعيش في بيته مش الفله
مرفت :طيب بس انتي عارفه جاسر اخوكي وغروره ميسمحلوش يعيش في المستوي دي
تقي :ماله بس البيت جميل علي العموم سيبي جاسر عليا انا اكلت الحمدلله هخرج.
مرفت: علي فين
تقي :هتمشي اتعرف علي البلد
مرفت: بلد ايه انتي مش شايفه الساعه كام وبعدين هو انتي تعرفي حاجه هنا
تقي: اه شايفه مام وايه فيها منا في امريكا بخرج في الوقت ده اتمشي
مرفت: ممكن تنسي امريكا دي بقي
تقي :اوك نسيتها هخرج اتمشي باي مامي
مرفت: عنيديه ربنا يستر
تقي خرجت من باب العماره ومشت في شوارع وماسكه كاميره الموبيل وبتصور" او واو جميل جدا المكان ده"
(تقي فتاه تبلغ من العمر ١٩سنه بارعه في الجمال شعر اصفر وعيون زرقه وملامح طفوليه وجسم منسق)
جلست علي احد مقاعد الشارع أمسكت هاتفها تقلب باصابعها فيه تشاهد الصور مره اخري..
وفي جانب آخر بالقرب منها
هتف ذكريا وهو ممسك ببعض الألواح وفرشاه الرسم ليقول بتزمر" هو مفيش شغل النهارده ولا ايه في ثم أكمل وهو يشير بنظره الي شاب" في ولد هناك اهو وراحله ولسه حيقوله ارسمك "ياساتر يارب دي وشوش تترسم"
الولد :بتقول ايه ياعم انت
ذكريا" انت حد كلمك ياعم وسع كده خلينا نشوف اكل عيشنا..
تقي قاعده ومركزه وبتصورهم " واو منظر حلو"
ذكريا خلاص ياعم اتقل علي الله ولف حوليه واتلافي ادواته ومشي بص عليها لقاها بتصوره ابتسم بهدوء ثم اقترب منها ليقول" هاتي حق الصور لو سمحتي"
تقي بالانجليزيه :انت بتقول ايه
ذكريا بالانجليزي :واجنبيه كمان حلو هتتقلبي يعني هتتقلبي
تقي: انا مش اجنبيه انا مصريه
أنصدم ذكريا ليقول:امال بتتكلمي انجليزي ليه
تقي: كنت عايشه في امريكا
ذكريا: طيب ممكن ارسمك بسرعه مش حطول
تقي :اوك اتفضل
خلص ذكريا ورسمها أشار لها علي لوحته ليقول:ايه رايك
اتسعت عينيها لتقول بابتسامه: واو جميله ممكن اخدها
ذكريا :ايوه ممكن بس ممكن ...
قطعت حديثه لتخرج من جيبها فلوس كتير دولارات لتشير اليه "اتفضل"
ذكريا :لا مش هاخد فلوس منك
تقي: ليه مش دي شغلك
ذكريا: ايوه شغلي بس انا رسمتك عشان انا عاوز ارسمك مش عشان شغل
تقي :مش فاهمه
ذكريا: احسن بردوا انتي بتيجي هنا كتير
تقي: انا ساكنه هنا
ذكريا :هنا فين حضرتك في الحاره دي
تقي: اه ليه مستغرب
ذكريا: لا اصل كل الي ساكنين هنا من عينتي كده علي باب الله وانتي اجنبيه وكده
تقي بتردد وكدب :منا بردو مش غنيه
ذكريا :ازاي مش غنية وجايو من امريكا
تقي ؛كنا اغنيه وخسرنا فلوسنا ورجعنا مصر في بيت بابا هنا
ذكريا بفرحه: نورتو مصر والحارة كلها
تقي: ثانكس
ذكريا :طيب مدام طلعتي من هنا اظن كفايه كده وروحي يلي الوقت اتاخر
تقي: اوك
وقفت تقي لتدير وجها يمينا ويسارا لا تتذكر من اين اتت..
نظر ذكريا الي حيرتها ليقول :مالك
وضعت يديها في جيوبها لتقول بهدوء: مش فاكره البيت فين بالظبط.
رفع احد حاجبيه ليقول:بتتكلمي جد
تقي: يس
ذكريا :يس ايه ومالك كده عادي بالنسبالك انتي تايهه ياماما
تقي :انت ليه بتزعق مفيش مشكله
ذكريا :مفيش مشكله يعني ايه هتباتي في الشارع يعني.
تقي: نو هتصل بمامي تقولي عنوان بتنا فين
ذكريا :رحماك يارب ايه الغباء وبرود الأعصاب ده..
اخرجت هاتفه لتقول: الو مامي هو بيتنا فين ايه فين لا لا استني مش عارفه قولي للراجل ده,أشارت إليه ليمسك هاتفها لتقول" خد كلم مامي..
ذكريا: كلم مامي والله حاسك كده ٦ ابتدائي التقط منها هاتفها ليقول: الو ايوه حضرتك عارف اي عماره فيهم طيب
قغل الخط مع والدتها وبدأ يضحك
أمسكت منه هاتفها لتقول بفضول: بتضحك ليه
ذكريا :اصل بعد ده كله يطلع بيتكم قصاد بيتنا
تقي: طيب وصلني يا ...
ذكريا :اسمي ذكريا احفظيه بقي
تقي: اوك ححفظه ياذوكريه
هتف بزعر لترفع هي احد كفيها بخوف ليكمل هو حديثه"انطقيه صح ذكريا
هزت راسها بالموافقه ليتقدم هو علي المشي وهي بجانبه ..
__________________
في مطعم فاخر يجلس ابراهيم مع ملك .
امسك احد كفيها ليقول بهمس:ايه الحلاوه دي ياروحي
ملك: حلو الفستان
ابراهيم :حلو بس المره جايه يبقي بكم
احمرت وجنتيها لتكمل بهمس:حاضر بس خساره الفستان ناقصه ا**سوار
شدد أكثر من كفيها ليقول:ولا يهمك ياروحي بكره يبقي عندك احلي عقد..
أزاحت كفيه لتضعها اعلي كفيه لتقول بسعاده:شكرا يا حبيبي
أزالت يديها عندما سمعت رنين هاتفها امسكته لتكلسن علي المتصل نظر لها ابراهيم ليقول:مين.
إجابته بتردد:دي واحده صحبتي
ابراهيم :طيب ردي
ملك: لا حترغي هكلمها لما ارجع اكملت حديثها لتقول بعد اذنك هروح حمام
ابراهيم :اوك
اتجهت الي الحمام لتخرج هاتفها من حقيبتها تعاود الاتصال بهذا الرقم لتقول بعصبيه: الو انت جبت رقمي منين ياخي هو الحب بالعافيه مش عوزاك هعمل ايه بفقرك ده اياك تتصل تاني قالت اخر جمله لتغلق هاتفها نهائيا بعصبيه ثم توجهت الي المرآه لتعدل مكياجها ..
___________
قسمه ونصيب
الفصل(٦)
أخذ يقلب طبقه بعشوائية ينتظر مجيئها بفارغ الصبر حتي انتبهي إليها وهي تجلس بمقعدها ليقول هو :اتاخرتي ليه ياحبيبتي
ملك: كنت بظبط مكياجي ياحبيبي مش يلي بقي نروح
" يلي يا حبيبتي"قالها وهو يخرج محفظته من جيبه ليدفع الحساب
______________
عند فريده رجعت البيت طرقت الباب برفق لتسرع والدتها إليها
رانيا :فريده رجعتي بدري يعني ايه الحفلة معجبتكيش ولا ايه
أظهرت ابتسامة خفيفة لتجيبها: عادي تعبت قلت اروح , انزلت حقيبتها من كتفيها لتكمل:بعد اذنك هنام ياماما
رانيا :طيب مش تتعشي الاول يبنتي
فريده: مليش نفس
دخلت غرفتها لتترك حقيبتها علي مكتبها اتجهت الي الحمام ليوفقها صوت هاتفها عاودت إليه لتجيب علي المتصل بهدوء
" الو ياامل "
امل: ايوه يا فريده اوعي تكوني زعلتي من مها ومنار سيبك منهم دي بنات هبله..
فريده :لا مزعلتش عادي أنا اتعودت خلاص علي تريقه الناس
امل :فريده متقوليش كده الله يخليكي أنا غلطانه اني اخدت ورحت الفرح ده ،طيب اشوفك بكره في الجامعه يافريده واياكي متجيش لأن عرفاكي دايما بتحبي تهربي لما تكوني مضايقه
فريده :طيب هاجي ياامل سلام
امل:مع السلامه
تركت هاتفها ثم ذهبت الي الحمام دون أن تنادي والدتها حاولت مجاهده علي الاعتياد علي نفسها بعدما انهت دوشها وتبديل ملابسها بمفردها اتجهت الي الفراش ونامت ودموعها علي خدها...
في غرفه رانيا حست بنغزه في قلبها اتلافت علبه الدوا وشربته وحست بتحسن
حدثت نفسها لتقول"مش حينفع الكلام ده الوقت بيعدي وانا لازم اصرف "امسكت التليفون واتصل باختها رشا
رانيا: الو ازيك يا رشا
رشا: الحمدلله طمنيني عنك انتي يارانيا واخبار فريده
رانيا بحزن :الحمدلله
رشا: مالك يارانيا صوتك بيقول انك مضايقة
عضت شفتيها بتوتر لتقول:رانيا أنا عاوزه اطلب منك طلب
رشا: قولي قلقتيني
رانيا :فريده عاوزه اامنك عليها تعتبريها زي بنتك
رشا: من غير متقولي يارانيا
اكملت حديثها وهي تفرق كفيها لتقول:ومرات ابنك..
سكتت رشا فور انتهاء شقيقتها من حديثها لتكمل رانيا حديثها" فريده ملهاش غيرك انتي وابراهيم ومحمود متسبهاش تتبهدل من بعدي
أسرعت رشا لتقول" بعد الشر عنك"
رانيا: طيب اوعديني بكده
حركت بؤره عينيها بتوتر حتي تتهرب من هذا الوعد فهي لا تعلم إذا كان ابنها سيوافق ام لا شددت من موبيلها لتجيبها بتردد:اوعدك يااختي ربنا يقدم الي فيه الخير
ابتسمت رانيا لتهتف بسعاده: شكرا يارشا وقغلت سكه ونامت..
______________
عند ذكريا وصل تقي بيتها وودعها ثم دخل بيته التفت الي صوت والدته وهي تقول
" اول مره تيجي من السرمحه بدري"
ابتسم ذكريا وهو يضع الواحه علي الطربيزة ليكمل حديثه: اصل كنت بوصل بنت جرانا الجداد.
نجوي :جرانا مين؟
ذكريا :الي رجعوا من امريكا وحكالها عنهم
نجوي :طيب غير علي منحضر العشا انا واختك
ذكريا: طيب
علي السفره:
ذكريا: صحيح نسيت اقولكم ابن عم محمد طلب ايد هبه
هبه بصتله بخضه
نجوي :والله دي شاب كويس
ذكريا: ايه رايك يا هبه
هبه: مش موافقه
نجوي: ليه بقي انتي ليكي مده كل ميتقدملك حد ترفضي من قبل متشوفيه
هبه: مش مناسب
ذكريا: سيبيها براحتها يا ماما عندها حق هي خريجة كليه وهو صنايعي مش مناسب
هبه :عن اذنكم أنا اكلت
ودخلت غرفتها جلست تبكي لتقول: ياربي اعمل ايه بس.
ثم تذكرت اللي حصلها من سنه قبل تخرجها من الكليه ..
فلاش باك..
نادر: اسمعي يا منار بس نفزي الي قلتلك عليه وبس
منار: انت عاوز ايه منها واشمعنا دي ايه المميز فيها
نادر :مفيش مميز غير انها بنت فقيرة ترفض تصاحب نادر الجيار صاحب اكبر المصانع واحده زي دي مستنضفش اكلمها في التليفون حتي ترفض تخرج معايا انتي مبتشوفيش هدومها عامله ازاي من فقرها لازم ا**ر منخيرها ههههههع
منار :وايه المطلوب
نادر: انتي صحبتها هتقوليلها تيجي معاكي البيت تذاكر وهناك تديها منوم وطبعا هتجيبيها علي بيتي مش بيتك وسيبي الباقي عليا ..
وبالفعل تاني يوم طلبت من هبه تيجي معاها وادتها منوم وقلعها نادر هدومها واغتصبها وصورها صوره وهي عريانه عشان يهددها لو حاولت تبلغ البوليس
فاقت هبه ولقيت نفسها عريانه بجانب نادر وبكت وحاولت تزعق معاه لكن هددها بالصور ومكنش قدامها غير انها تسكت وبالذات انها فقيره ولو حكت لاخوها نادر هددها هيحبسه رجعت البيت ومقلتش لحد من اهلها وبدات تتاقلم وتنسي
فاقت من سرحانه لتبكي بحرقة: ربنا علي الظالم ونامت..
ابطالنا كلهم نامو وكل واحد بيفكر في حاجه
صباح يوم جديد في مطار القاهره ينزل رجل في قمه الشياكه والوسامه يبلغ من العمر ٣٢ سنه ابيض البشره عيون زرقاء وشعر اسود ولديه لحيه صغيرة خرح من باب المطار
فتح له السواق الباب الخلفي ليقول :حمدالله علي السلامه يا جاسر بيه
جاسر :الله يسلمك اطلع علي الفندق..
يلي ياجماعه بلاش ملصقات أنا عاوزه اسمع نقدكم انشالله تقولولي نسيتي تعملي فصله بين الكلام..