الفصل الرابع

1061 Words
أشعر اليوم بأختناق قلمي. ..... وكأنني لم اكتب من قبل. ..... نعم لأول مرة أشعر بعجزه أمام الحروف والكلمات فكلما أمسكت به لأسطر بعض من مشاعري اليوم وجدته مبعثر.......مشتت الفكر. ......عاجز عن السرد ربما من كثرة الألم. ..وربما لأنه اعتاد ع ال**ت او ربمااعتاد أن يدون فقط احلام لم تتحقق... ... ولأني كنت اريده أن يسجل وجعي ... ف أبي وتكبر واعلان العصيان ........ --------------------------- تجري الي الخارج لتتدور علي جنه و خلود فلم تجدهم لتستمع الي صوات شجار عالي امام بوابه الجامعه لتجري بسرعه وهي تحدها جنه تتشاجر مهلا اهل نظرت صحيح جنه تتشاحر مع رجل؟! تخرج من الجامعه وهي تضحك مع خلود -شوفتي ضحكت علي البت ايمان ازاي لتضحك خلود بخفه وهي تهتف -انتي عارفه انها بتحبك بقولك هو جدي مقالكيش حاجه تاني لتنظر امامها بشرود وهي تهتف -هو قالي كلمتي هتتنفذ بس انا ليا كلام تاني لما ارجع اما نشوف العريس الطفشه ده لتمر الشارع وهي لا تركز فكلام جدها يشغل بالها بشده لتفيق علي صوت صرير السياره و صريخ خلود بقوه -چنه لتتنفس بسرعه وهي تنظر الي خلود لتهتف -انا كويسه لتلف وهي تنظر الي هذا المغرور الذي ينزل من سيارته بثقه وهو يصرخ بعصبيه -انتي مجنونه يا بت انتي لتنظر له بصدمه وهي تصرخ بعصبيه -انا بردو الا مجنونه... انت ازاي تسوق بالطريقه ديه افرض طلع قدامك عيله صغيره لينظر لها بسخريه وهو يهتف -مهي فعلا عيله لتترك حقيبتها وهي تنظر له بتحدي -انت الا اتجنيت عاد يا ولد المخبوله انت اني چنه النصار يتقالي عيله لينظر لها بابتسامه خفيفه وهو ينظر لها -انتي بت محمد ال نصار لتؤمي راسها ليضحك بسخريه وهو يسند علي سيارته -اني عدي الشرقاوي حته عيله لا راحت و اجت تقولي اتجنيت انتي لتنظر له بصدمه وهي تصرخ -انت ابن الشرقاوي ...انت بقي ولد الا قتل ابوي لتمسكها خلود وتاتي ايمان بسرعه لتهتف بقوه -خلاص يا چنه اهدي لتنظر اليه وهي تجد حسام يجري نحوه وهو يهتف بقلق -في ايه يا عدي ليضحك بسخريه وهو يركب سيارته -بت النصار كانت عايزه تعرف اني مين ؟! لتنظر ايمان بقوه الي حسام وهي تهتف -ابعد عن خلقتي عاد واوعاك اشوفك تاني ولا انت و لا اخوك يا ولاد الشرقاوي لياتي السواق لتركب هي و خلود التي تسند چنه التي ساءت حالتها اكثر -------------------------- قصر ال نصار تدخل الي القصر لتجد امها تقف وهي تنظر لها بقلق لتتجهه بسرعه الي مكتب جدها -في ايه مالها چنه يا بت انتي وهيا لتهز خلود راسها وهي تجري خلف جنه -معرفاش يا مرت عمي واصل لتنظر لها ايمان بحزن وهي تهتف -قابلت ولد الشرقاوي لتلطم امها علي ص*رها وهي تنظر لها بصدمه -بتي ومهتجيبهاش واصل واني عارفه لتهز ايمان راسها بشرود وهي تتجهه الي مكتب جدها لتدخل وهي تمسك چنه قبل ان تتهور ------------------------ قصر ال نصار تدخل بسرعه الي مكتب جدها وهي تقف امامه لتهتف وهي تنظر له بدموع -ولد الشرقاوي الا قتل ابوي لساته عايش يا چدي ليؤمي براسه وهو ينظر لها -ايوه لساته عايش يا چنه اني عايز انهي بحور الدم الا مش هتخلص عاد الا لما يخلص علي ولاد نصار ع**د زي ابوه لتنظر له بقوه وهي تهتف -جدي اني معيزاش اتجوز لتنظر لها خلود بقوه وهي تهتف -اهدي يا چنه عاد ليقف نصار وهو ينظر لهم بصرامه -ايمان هتتجوز ولد الشرقاوي عدي... خلود هتتجوز حسام الشرقاوي اخوه وديه اخره كلمه عندي وهتتجوزوا و رجلكو فوق رقبتكو.....ووانتي يا چنه في عريس اتقدملك و اني وافقت وهيجي بكره هو وهتوافقي بكفياكي عاد رفض.... معندكيش سبب انك ترفضي كل عريس يتقدملك يلا هملوني لحالي لينظروا له بدموع وهما يخرجو من المكتب ليصعدوا الي غرفه جنه التي تكومت علي نفسها في هذا الركن وهي تضع يديها علي ادنها تتذكر ابيها بطيبته و حنيته كيف كان يدللها... كيف كان يحبها... لتصرخ بقوه وهي تتذكر ا****ب طفولتها و انتهاكها بقوه ذئب ينهش في جسدها... اكرهه جمالي الذي اودي بي.... اكرهه نفسي اكرهه الرجال لتصرخ بقوه وهي تبكي بشده -ابن الشرقاوي هو السبب لو مكنش قتل ابوي مكنش كل ده حصلي عاد... كان زماني لسه چنه الطفله بكرهك يا ابن الشرقاوي لتحضنها ايمان بقوه لتنام چنه داخل احضانها لتنظر ايمان الي خلود وهي تهتف بشرود -انتي هتتجوزي المجنون يا خلود واني القاتل..... ربنا يسامحك يا چدي لتنظر خلود الي چنه لتهتف وهي تبكي -اني مش هقدر اتجوز ابن الشرقاوي هو الا قتل عمي والسبب في حزن چنه تعالي نهمل چنه تنام لغايه الفرح علشان تجهز --------------------------- قصر الشرقاوي تجلس وهي تنظر حول القصر بحقد تتامله انه فخم للغايه ما الفرق زوجها ايضا ابن الشرقاوي لا يملكون ربع الذي يملكه ولد الشرقاوي لتنظر بابتسامه خبيثه الي هديه وهس تهتف -مش ناويه يا ام عدي بقي تجوزيه ؟! لتنظر الي صورهم بابتسامه حنونه وهي تهتف -عدي ولدي يعمل الا بده ياه... والله لو راد انه يتجوز دلوقت هتترمي تحت رجله بنات البلد كلاتها... البت فرحه ترجع من الجامعه النهارده و صلاح هيرجع بكره و هتتلم عيلتنا كلها ..هو كبيرنا من هو عيل صغير بعد ابوه الله يرحمه لترفع نظرها وهي تنظر لها بقوه لتهتف -يعني ولدي حر يا كريمه روحي جوزي بتك و ركزي مع ولدك الا سيرته علي كل ل**ن لان عيالي مش هيلملموا ورا ولدك لتنظر له وهو يدخل من القصر دون حتي ان يلقي التحيه وهو يصعد بسرعه الي غرفته و ملامح الغضب عليه لتقف وهس تنظر الي حسام لتهتف بقلق -ماله خيك يا حسام....... قابل مين خلاه شايط اكده ؟! لينظر الي اثره بشرود وهو يهتف -قابل بنت النصار لتنظر الي اثره بسخريه الجميع ينظر له انه جاء نجاه لعائله الشرقاوي ليكون كبيرهم ابن الكبير و الغالي علي قلوبهم لتبتسم بخبث فمن حق ابنتها ان تكون مرت الكبير لتغمض عيونها بقلق انها بدايه اللعنه التي سوف تصيب الجيمع انها دائما تخاف من هطه المواجهه عندما يعود من السفر وهو يتواجهه مع عيله النصار الدم سوف يسيل في البلد ولا يستطيع احد ان يمنعه لا تريد لاولادها ان يتاذي اذا كان يوجد حل لوافقت بقوه وهي تنهي بحور الدم التي لا تنتهي عن قطع الرؤوس و احراق القلوب -------------------- يدخل الي غرفته وهو يغلق الباب خلفه بقوه ليفتح ازرار قميصه ليلقيه باهمال ليقف وهو ينظر الي اثر هذه الرصاصه التي في ص*ره ليغمض عيونه بقسوه لدائما كان هما السبب في كل شقاءه و بعده عن عائلته لكي يصبح كما هو الان قادر علي مواجهتهم لن ي**ت.... كيف كان والده صريع بين يديه خلال خروجته معه الي المزرعه وسط فرحته برصاصه سقط صريع غارق في دماءه تحت مسمي الثأر كان مجرد طفل ينظر له بصدمه وهو يصرخ بقوه "ابوي متسبنيش عاد......... ابوووووووووي" ليفتح عيونه وهو ينظر بقوه الي المراءه ليهمس بصوت كفحيح افعي -مش هسيبك يا جنه محمد النصار يومها انا حلفت لخليهم مذلولين و النهارده هنفذ #شهد زاهي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD