الفصل 4

2467 Words
" بسم الله الرحمن الرحيم " " رحيق الحب " الجزء الثانى من " جعلنى ملتزمة " " الحلقة الرابعة " اااه ثم ااه ثم اه من وجع القلب ؛ القلب الذي عشق منذو الصغر وبات يتمني القرب في كل لحظه ثم ان**ر وتحطم ولم يعد مثل ماكان سابقا ؛ ليتني لم احبك ، ليتني ما علقت قلبي وعقلى بك ، ليتني اقوي علي اخراجك من داخلي ، ليتني اقدر ان اعود مثل ماسبق لايوجد بقلبي شئي فقط ، ليته ما داب فيك وتمناك ، ليتة يعود لي ثانيتا فارغا ليس به حبك . . . نظر له بدون اهتمام وصافحه ببرود وقال اهلا تشرفنا يادكتورها ف الكلية بس ، انما ف الشارع المفرود لا تعرفها ولا تعرفك ولا تقف انت وهي بالطريقة دي وكل الناس تتف*ج عليكم ثم نظر اليها واردف بغضب جلى :_ اتفضلي ياهانم علي العربية علشان اوصلك للبيت عمتى قلقانة عليكى _ نظرت هى لة بغيظ شديد وانطلقت الى سيارتة تنتظرة بها القى هو نظرة حارقة للواقف امامة يطالعة بتوتر ثم اردف ياريت الي حصل دة مايتكررش تاني عشان لو اتكر هتزعل من رد فعلي اووي ثم انصرف من امامه وتوجه الي حيث سيارتة قادها ورحل بااقصي سرعه لدية . . . صرخت هي به ناطقه بهلع معااااذ هدي السرعه شوية لم يعيرها اي اهتمام وزاد من سرعت سيارته اكثر صرخة ثانية بقوة وهى توبخة بقولك هدي السرعه يا اما توقف وتنزلني انا مش مستعدة اموت ع ايدك هدي من سرعة سيارتة ونظر لها بحنق ثم قال بغضب اية الي كان موقفك مع شخص غريب ف الشارع كدة لا وكمان واقفة تضحكي وفتحالي بؤك من الودن للودن بينك وبينه اية يخليكم تقفو كدة ف الشارع وكل زمايلك بتتف*ج عليكى يادنيا هانم _ ردت هي ببرود اثار غيظة وغضبة منها اكثر قولتلك دكتوري ف الجامعه وكنت واقفه بسالة علي حاجة تخص المنهج نطق هو بعدم اقتناع وداخلة شك باانة ليس دكتورها فقط ، دكتورك يكون جوة الجامعه وبس انما برة زيو زي اي راجل غريب ماينفعش تقفي معاه ف الشارع وتهزرى وتضحكي ياهانم _ نطقت دنيا بعصبية انت بتكلمني كدة لية مين اداك الحق انك تعدل عليا وتعلمني اعمل اية ومعملش اية انت مين اصلا عشان تزعقلى كدة ؟ ! _ كلامها ضايقة واشعرة بعدم حبها له فقال بهدوء انا ابن خالك وابن عمتك فنفس الواقت يعني ليا حق ونص ادخل واقول الي يعجبني طلما انا بعمل اللى فصالحك _ نطقت هي ببرود وهى تنظر فى عينية بتحدى ، وديني لماما شذي حالا _ تكلم هو بسخرية اها مهي دي عادتك من وانتي صغيرة اي حاجه تحصل بينا تجري تشتكيني ليها صح ! ؟ _ انت هتوديني ولا انزل اخد تا** انطلق هو بسيارتة الي منزلة دون ان يرد علي حديثها بعد وقت ليس قصير وصلا حيث المنزل وتوجهو معا الي الطابق الذي يسكن بة هو واسرته فتح الباب وتقدم للداخل ثم اردف بسخرية اتفضلي ياهانم ادخلي عاوزك بقا تولعي الدنيا نظرت له بتحدي وقالت انا مسمحلكش تتكلمني بالاسلوب دة تانى انت فاهم غضب هو من كلامها واردف بصوت عالي ملئ بالغضب _ انا اتكلم زي منا عاوز انتي فاهمة ردت هي بعصبية مماثلة لا مش فاهمة و انت .. كادت ان تكمل جملتها ولاكن خروج شذي علي صوتهم العالي منعها من التفوة بحرف اخر _ اييية ياولاد في اية بيحصل هنا نظرت الي الواقفة امامها بااستغراب ثم قالت ببسمة وهي تتقدم اليها وتحتضنها دنيااا حبيبت قلبي عاملة اية ردت هي بصوت حزين نسبيا الحمدلله ياماما شذي كويسة انتي عاملة اية _ بخير ياحببتي مقولتليش لية انك جاية كنت عملتلك الحلو الى بتحبية _ معلش ياحببتى جات صدفة كدة همس لها هو بسخرية طب عن اذنكم اسيبكم انا تلحقو تشتكو عشان متخدوش وقت نظرت الية شذى وتسائلت بفضول بتقول حاجه يامعاذ لا ابدا ياماما انا هدخل اريح شوية ف اوضتي ولما الهانم تخلص الي جاية عشانة اندهيلي اوصلها _ ردت دنيا بعند لا حمزة او خالو هيوصلوني نطق هو بلا مبالاة وهو يذهب الى غرفتة براحتك ثم تركهم وذهب غرفته . . . . اما هي ذهبت مع شذي الي المطبخ اجلستها شذي علي الطاولة الموجودة بداخل المطبخ ثم ذهبت هي بتجاة الموقد لتعد لهم بعض من اكواب القهوة ثم جلست بجابنها واردفت في اي اية الي حصل بينك انتي ومعاذ قصت عليها دنيا ماحدث منذ اتصال ولدتها بة لياخذها من الجامعة الي ان شاهدها تقف مع ذالك الشاب علي باب الكلية ردت شذي عليها بهدوء _ انتي غلطانه يادنيا في وحدة بردو تقف مع شاب غريب ف الشارع كدة لا وكمان واقفه تضحكي معاه ، وهو طبيعي لما يشوفك كدة يزعل _ ردت دنيا بستنكار واية يزعلو من كدة ياماما بس رفعت شذى حاجبها الايسر بستغراب وقالت لا مهو لو انتي مش فاهمة اية يزعلو من كدة تبقي غ*ية يا دنيا _ نطقت بصدق فاهمة ياماما ولما انتي فاهمة مش مقدرة دة لية ، وان كدة بيحبك وبيغير عليكي وبيخاف عليكي كمان _ نطقت هي مسرعة بس انا لا تسائلت شذدى بحدة :_ يعني اية انتى لا _ يعني انا مش بحبة ياماما شذي جحظت عينين شذي بدهشة وتسائلت بستنكار الي هو ازاى دة يعني دة كل العيلة من صغركم مكررين انك لمعاذ ومعاذ ليكي _ اجابت دنيا بعصبية اد*كي قولتى العيلة هي الي مقررة مش انا ، انا مليش ذنب اني ارتبط بواحد مش بحبة عشان خاطر العيلة عاوزة كدة ، وبصراحه بقا ياماما شذى انا بحب دكتور حازم وهو كمان بيحبني ومتفقين علي الارتباط بعد مااخلص جامعتي _ ردت شذي بصدمة انتي بتقولي اية يا دنيا _ زي ماسمعتي كدة يا مرات خالو انا مش بحب معاذ ومش عاوزة اظلمو ولا اظلم نفسي، ياريت تفهمية كدة _ نطقت شذى بحدة وانا ابني مرضالوش الظلم يادنيا ولا ارضالو **رة القلب دي _ قالت بعتراض طب وانا بايدي اية اعملو هو انتي لما حبيتي خالو كان باايدك ، الحب بييجي كدة من غير تفكير ومن غير حسبات وانا من اول يوم شوفت فية حازم حبيته وهو كمان وانتي فاكرة ان ولدك او ولدتك لو عرفو كلامك دة هيسكتو _ نطقت هي برجاء ارجوكي ياماما شذي تقفي جمبي وتساعديني انا مش متخيلة اني اتجوز حد او اعيش مع حد غير حازم _ ربطت ع ظهرها بحنو ثم قالت خلاص يا دنيا اوعدك اني هساعدك لو قدرت وربنا يقدرني واقدر اقف جمب معاذ بعد مايعرف الي قولتيه دلوقتي دة . . . . ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ اييية انتى بتقولي اية يا ما ما كان هذا ردة الثائر ع كلمات شذى الذى القتها ع مسامعة بعد رحيل دنيا من منزلهم _ زي ما سمعت يامعاذ خرج دنيا من دماغك يبني لانها مبتفكرش فيك كازوج _ رد بصدمة مبتفكرش فيا كازوج اومال بتفكر فمين غيرى ها ! ؟ وانا انا الي طول عمري بحلم تكون مراتي وبعمل كل الي ف طاقتي عشان تبقي حلالي فاالاخر تيجي بسهولة كدة تقولك خلية يخرجني من دماغة ، طب ازاى حد يقولى ازاى شذى وهي تربط علي كتفة بحنو معاذ يابنى متعملش فنفسك كدة يا حبيبي انت مليون وحدة تتمناك ودنيا انت ملكش نصيب فيها _ نطق بعند واسرار لا ليا ومش هتجوز غيرها وهي مش هتكون لحد غيري _ تبقي ع**ط لو اخدت وحدة غصب عنها مش برضها تبقي ع**ط لو فكرت تاخد وحدة بتحب غيرك وقلبها معاه هو ، وبعدين الجواز عمرة مكان بالغصب نطق بصدمة اكبر بتحب غيري هي قالتلك انها بتحب شخص تاني _ ردت بتوتر علي وقوعها في الكلام امامه مقلتش بس طلما رفضاك يبقي فقلبها حد تاني اعترض قائلا لا يماما قالت وانتي بتخبي وبداري عليها انا من ساعة مشوفتها واقفة مع الدكتور دة وعرفت ان في بنهم حاجه ، بس كنت بكدب نفسى واقول لا مستحيل ، ثم ابتسم ساخرا واكمل بس طلع ان مفيش مستحيل وكل شى وارد نطقت شذى برجاء _ معاذ ياحبيبي ارجوك اصرف نظر عن موضوع الارتباط منها دة وخليها تشوف نصيبها مع الي هي اختارتة وانت كمان شوف حياتك مع وحدة تكون بتحبك وشرياك عشان لو اتجوزتها غصب عمركم ماهتبقو سعدا مع بعض _ نطق بغضب ماشي يا ما ما تعمل الي هي عاوزة براحتها ، انا خارج شوية عن اذنك ثم رحل خارج المنزل نظرت هي في اثرة بحزن واردفت طول عمرك م**ور بخاطرك يابني حتي البنت الي حبيتها طول حياتك طلعت بتحب واحد غيرك ربنا يجبر بخاطرك يا حبيبي ويرزقك ببنت الحلال الي تريح قلبك وبالك . ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ خرج من غرفة ولدته بعد ما اخبرتة بما قالتة لها دنيا لا ينظر امامة فتح باب شفتهم واسرع ب النزول علي الدرج وهو لايري امامة شي غير صورتها وهى واقفة مع ذالك الشاب فااصتدم بشخص ما علي الدرج لم يلتفت ليعتزر عما فعل ورحل دون ان ينظر خلفة التفتت هى الية وتحدثت بعصبية وصوت عال انت يابني ادام انتي يلي نازل زي الطور الهايج وقعت مني الكتب وكمان كملت نزول ولا علي بالك التفت هو للخلف ونظر لها والشرار يتطاير من عيناه وكاانة وجد منفذ ليخرج به كل غضبة وقال بصوت غاضب وعصبية انتي بتكلميني انا كدا _ ردت هي بغضب مماثل اه اومال بكلم امي مثلا رد هو وهو يرحل انتى شكلك عيانة فادماغك وانا مش رايقلك يلا ياشاطرة شو في انتي رايحة فين ثم تركها ورحل بعد ان اغاظها بكلماتة نطقت هي بغيظ من اسلوبة الوقح بالنسبة لها بنى ادام معندوش ذرة دم ولا زوق جتك القرف والله خسارة فيك عيونك الزورق دول ثم انحت لتاخذ كتبها وتتجه حيث شقة زميلتيها عائشة وخديجة ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ يابنتي اسكتي شوية صدعتينيا باالواد الرزل الي شوفيتة من شويا ومش عارفين نذاكر من زنك _ردت هي بغيظ شوفي ياشوشو اختك بتكلمني ازاي ومش مقدرة حالتي النفسوية _ رت عائشة بضحك معلش يا رحيق هي كدة علطول مش بتقدر نفسويات حد قالت خديجة ببتسامة صفراء ياخفة منك ليها طب ياختي ركزو شوية ف ام المادة الي هنمتحنها كمان اسبوع يكش تفلحو فيها بس وتحلووو اصلكم مش فالحين غير ف التنمر علي خلق الله ردت رحيق بغيظ اووف منك ديما كدا ت**ري مااديفنا كدة جتك القرف قفزت خديجة عليها وضربتها بالمخدة الموجودة بجوارها وجائت عائشة تمسك بيدها هي الاخر مخدة وظلا يضربان بعضهما وتحولت المذاكرة الي لعب ولهووو. ابقو قابلونى لو فلحتو ? ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ كان يسير علي شاطئ النيل وهو شارد بما قالتة والدتة عن دنيا وقلبة يتالم علي حب عمرة الضائع لماذا فعلت بي هكذا هي تعلم اني احبها منذ الصغر وهي ايضا كانت تكن لي بعض المشاعر صرخ في قلبة بعنف يؤنبة فوق ايها القلب الا**ق فهى كانت صغيرة مثل ما انت كنت صغير لا تعي للحب شي لاكنك انت الا**ق الذي استمريت في حبك لها انسها ايتها القلب ولا تنشغل بها ثانيتا انسها مثل ما نسيتك هي واتركها وراي ظهرك مثل ماتركتك . ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ كانت تجلس في غرفتها شاردة في حال ابنها بعد ما اخبرتة ماقلته دنيا لها قطع شرودها دخول ابنها الاصغر حمزة واردف بغضب عاجبك المسخرة الي بتحصل في البيت دي يست ماما رفعة هي حاجبها الايسر لاعلي واردفت بعدم فهم في اية مالك ياحمزة داخل بزعبيب امشير كدة لية رد هو بعصبية شوفتي بناتك المحترمات بيعملو اية برة ما لهم بناتي يا استاذ حمزة بيعملو اية بدل مايزاكرو ياماما عمالين يجرو وري بعض ف الاوضة ويضحكو وصوتهم واصل عندي ف الاوضة واية مضايقك يعني في كدة ماتخليهم يهزرو ويفكو عن نفسهم شوية هيبقي احنا والثانوية العامة عليهم يعني _نطق بضجر مش كدة يعني يا ما ما وبعدين انا مش عارف اذاكر من صوتهم انا عندي امتحان ميدترم بعد يومين يرضيكي اسقط ويقولو البشمهندس سقط ف تاني سنة ف الجامعة _ردت هي يضحك لا ميرضنيش روح اوضتك كمل مذاكرتك وانا هدخلهم اخليهم يبطلو ويذاكرو هما كمان ابتسم لها ثم ذهب الي غرفته وهي ذهبت الي ابنتيها لكي تاانبهم علي عدم مذاكرتهم ولاكنها وجدت رحيق تجلس معهم اردفت ببتسامة وانا اقول اية مفرفشهم ومخليهم يتجننو كدة اتاري رحيق هانم عندنا ردت رحيق بضحك حببتي ياطنط شذي وحشاني والله وكنت لسة بسال العيال دول عليكي ردت بابتسامة وانتي والله يارحيق كنتي وحشاني عاملة اية ومش بتيجي من زمان عندنا لية منتي عارفة ياطنط الثانوية والمذاكرة والدروس والقرف ربنا معاكم ياحبيباتي ويوفقكم باذن الله يلا بقى كفاية لعب وبدائو زاكرو عشان حمزة سمع صوتكم ودخل شكالي منكم مش عارف يذاكر هو كمان ردت عائشة بادب حاضر ياماما تكلمت خديجة ماما قولي لرحيق تتغدي معانا النهاردة عشان دي عاوزة تمشي تحدثت شذى بجدية تمشى اازى طب تبقي توريني هتمشي ازاي هتتغدي معنا طبعا . ثم تركتهم وذهبت حيث المطبخ لتعد طعام الغداء شوفتي اهو وصلك فرمان من ست الكل يعني مش هتمشي غير ماتتغدي معانا ردت رحيق بضحك وانا اقدر ا**ر فرمان الحجة شذي . ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ بعد فترة طويلة قضتها رحيق مع خديجة وعائشة استئذنت ان ترحل خرجن معها الفتيات الي حيث باب الشقة لكي يودعوها وعندما جائو ليفتحو الباب انفتح من الخارج ودخل منه معاذ ثم رمي عليهم السلام دون ان ينظر الي احد منهم وتوجةة الي غرفته جحظت عين رحيق من الصدمة ثم نطقت بتسائل هو مين دا اوعي تقولو اخوكم ردة عائشة بيمائة اها معاذ اخويا ردة هي بصدمة غريبة قالت خديجة اية الي غريبة ياختي اول مرة تشوفي معاذ تتنحي وتقولي غريبة ردت هي بزهول اصل دة قليل الذوق الي وقع مني الكتب وانا طلعالكم ومعتزرش وكمان هزقني نظر الفتتان الي بعضهم ونطقن بصوت واحد معاااذ ردت هي اه هو اطلقن الفتيات ضحكة عالية عليها نظرت هي لهم بغيظ ثم لوحت لهم بيدها ورحلت . ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ كان مسطح علي رجليها وهي تداعب خصلات شعرة بيدها وهي شاردة نظر لها وقال شذى مالك انهاردة ياحببتي مش علي بعضك لية في حاجة مضيقاكي ردت هى تنفي ذالك لا ابدا يا حبيبي مافيش تسائل هو ثانيتا امال شكلك زعلانة لية مش زعلانة ولا حاجة ياعبدو طب اسبتيلي انك مش زعلانة ردت هي بضحك ازاي قولي لي الانشاد الي بحبة نظرة هي لة وقالت ببسمة حاضر ثم بدات تغني لة الانشودة المحببة اللى قلبة بصوتها العزب حين التقيتك عاد قلبي نابضاا❤️ وجري هواك بداخلي مجري دمي ? وشعرت حضنك دافئا ورايتني رغم الحياء اذوبو فية وارتمي ?‍❤️‍? قولي اي رجلا لاي قبيلتا ولي عصرا ولي جنسن تنتمي ? ولمن تعود اصول عينيك التي اضحت قناديل الضياء بعالمي ? انتهت من الغناء فنظرت له وقالت فاكر ياعبدو يوم ما سمعتني بغني الانشاد دة ضحك بشدة واردف ودة يوم يتنسي عادت بذاكرتها الي ذاك اليوم وابتسمت بحنين ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ رايكووووووو #جعلني_ملتزمة #رحيق_الحب #بقلم_اسراء_جمال
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD