وللنصيب راي اخر الفصل (2)

1708 Words
رواية وللنصيب راي اخر الفصل (2) مر الليل سريعااا واقتربت الساعه من الحادية عشر صباحا وداخل جامعة عين شمس ولاسيما كلية التربية تجلس خلود برفقة صديقاتها ندي وسمر يتبادلون الحديث سمر: هفضل افهم. فيكي لحد. امتا ياخلود ندي: هههه يا بنتي انتوا الاتنين دايما كده ناقر ونقير خلود: قصدك. ايه. ياست سمر انا مبفهمش يعني سمر: يا حبيبتي متبقيش ساذجه بطلي الطيبه اللي فيكي دي اللي هتود*كي في داهيه حب ايه اللي بتتكلمه عنه هو اي حد يقولك كلمتين كده تصدقيه طارق بيتسلي ياماما ندي: بعد ان رات طارق قادم من بعيد احم ده شكله جه علي السيرة سمر:. بعد ان نظرتله باستياء عن. اذنك. ياخلود نتقابل بعد المحاضرة طارق: بعد ان بادلها نظرة الاستياء صباح الخير ياحبيبتي سمر: بصوت منخفض حبك برص هو الليزيك يعرف يحب خلود: صباح الخير ياطارق اقعد كويس انك جيت عشان عاوزه اتكلم. معاك قبل المحاضرة ما تبدا طارق: قوليلي بس هي صحبتك دي مالها زي ما يكون. شافت عفريت بتبصلي بقرف كده ليه خلود: وانت مركز معاها كده ليه ركز في اللي هقولهولك ده طارق: بصراحه كده ياخلود انا مش برتاح. لصحبتك دي لانها بني ادمه مستفزة خلود: بزعل طارق لاحظ ان اللي بتتكلم عليها دي صحبتي ممكن بقي تسبني اتكلم طارق: ماشي ياخلود اتكلمي سامعك اهو خلود: طارق انت فعلا بتحبني بجد طارق: بخبث ايه السؤال الع**ط ده. خلود: بهدوء معلش خدني علي قد عقلي وجاوب علي السؤال طارق: اه ياخلود. بحبك خلود: تمام ممكن بقي تقولي ايه اللي مانعك من انك تتقدملي ليه كل ما اقولك كلم بابا واطلبني منه دايما بتتهرب وبتقولي ان ظروفك مش هتسمح والنغمه الكدابه دي طارق: لنفسه انتي قعدتي مع سمر عشان كده بقي سين وجيم علي الصبح خلود: انت مبتردش ليه انا بكلمك. علي فكره طارق: ياحبيبتي انتي عارفه. انا بحبك. قد ايه وانتي ايه بالنسبالي انا بس مستني اظبط اموري في البيت وبعدها هاجي واطلب ايد*كي علي طول خلود: ماشي يا طارق يكون في علمك اخري واخرك الترم ده انا رفضت ناس كتير اووي عشانك وكلهم ميترفضوش وده لاني بحبك وانت من سنه تانيه وانت بتوعدني انك. هتتقدملي ومش شايفه اي حاجه من الوعود دي.... طارق:بدهاء هانت ياحبيبتي خلاص الترم قرب يخلص اهوو ونتخرج وكل حاجه هتبقي تمام خلود: ماشي لما اشوف اخرتها معاك يا سي طارق وبعدين تعالي هنا صح مين البنت اللي كنت واقف معاها اول امبارح عند اداب دي طارق: بكدب دي سهام.بنت خالتي اللي كلمتك عنها قبل كده خلود: عارف سمر كانت متغاظه منك اوي ليه كده عشان هي اللي شافتك واقف معاها وجت قالتلي طارق: ايوة وهي مالها ومالنا اصلا خلود:مالها ازاي مش صحبتي وخايفه علياا طارق: طب اطمني وقوليلها تطمن دي لنت خالتي خلود: ماشي هبقي اقولها عشان بس متاخدش عنك فكرة مش كويسه طارق: بخبث انا مش عارف البت دي حطاني في دماغها ليه كل ده عشان صدتها وحبيتك انتي خلود.: بدهشه صدتها ازاي مش فاهمه طارق: هقولك بعدين مش دلوقتي خلود: هوووف ماشي عن. اذنك بقي عشان المحاضرة هتبداااا طارق: بعد ان تركها ترحل محدش قلب الدنيا كلها فوق دماغي غير سمر بس علي مين ده. انا طارق ان ما ندمتك. ياسمر... ما ابقاش اناااا ********************"" امام. كلية الاداب بجامعة عين. شمس يقف حازم برفقة احد اصدقائه يقومون. بمضايقة الفتيات ومغازلتهن فيخاطب حازم صديقه قائلا اوبااااا شايف البنت اللي داخله علينا دي يا باسم باسم: يا ابني ارحم نفسك دي عاشر بنت تعا**ها من ساعة ما جينااااا حازم: ههههه يا ابني وهو احنا يعني جايبين الجامعه نعمل ايه نحضر ماجستير باسم: بتوتر كبسه يامعلم حازم: بقلق مين العميد ولا ايه باسم: لا ياخفيف دي علا صاحبة مريم خطيبتي حازم: هي فين دي ياعم انا مش شايف حد باسم: متبصش عشان انت كده هتفضحنا وهتخليها تاخد بالها حازم: بسخريه ههههه انت قصدك علي المنتقبه دي اللي حاطه خيمه فوق دماغها باسم:. خيمه ياعم ده نقاب انت كمان هتتريق علي المنتقباات حازم: لعلمك. انا اكتر ناس بيستفزوني اللي لابسين نقاب دول باسم: مستغرباا بيستفزوك ليه حازم: لانهم. بيفكروا برجعيه ومتخلفين ياعم البنات دلوقتي بقت تلبس علي الموضه وكل واحده بتتسابق عشان تظهر جمالها وهما كول الوقت متخبيين ورا الخيمه اللي حاطينها فوق دماغهم دي باسم: خيمه برضو يا ابني ده كده. بتعف نفسها عن الحرام بطل انت تفكيرك الرجعي المتخلف ده حازم: بص يا باسم هي دي فكرتي عن كل واحده بتلبس نقاب ومش هغيرهاااا لان انا مبيعجبنيش غير البنت المودرن دي اللي هي بتهتم بجمالها ولبسها واي بنت لابسه نقاب بتبقي معندهاش ثقه في نفسهاا فبتداري عيوبها وراه باسم:عيوبها انت واعي لكلامك ده. انت واخد عن الناس دي فكرة غلط خالص الناس دي اجمل مما تتصور بس فيه فرق ما بين واحده محافظه علي نفسها وعلي اهلها وواحده تانيه مش بتخاف علي نفسها ولا علي اهل بيتهااا ولا عامله حساب لربنا وبعدين انت حر في وجهة نظرك بس بلاش تتريق علي النقاب او المنتقبين مره تانيه... حازم: انت قلبتلي فيها حازم شومان وداعيه اسلامي يعني مره واحده انت مش من دقيفتين كنت واقف تعا** معايا باسم: انا مش شيخ ولا داعيه بس دي كلمة حق بلاش يا حازم تحارب الناس العفيفه اللي زي دول..... حازم: طب قابل خطيبتك واقفه هناك اهي تقريبا مستنياك انا همشي بقي باسم: خلاص ع اتصال بقي **********************" تجلس نغم في منزلهم. تقرا في أحدي الروايات وامامها قهوتها المفضله فيشتت تركيزهاا رنين جرس المنزل مدام ياسمين: من الداخل شوفي مين. يا نغم. نغم: اوكي ياماما اقتربت نغم. من الباب ثم بعد. ان فتحته خاطبها احدهم. قائلا مساء الخير يافندم نغم: بزهول وصوت منخفض معقوله حمزة!!! الشخص القادم: بابتسامة مساء الخير يافندم الاوردر اللي استاذ ادم طلبه نغم: ماشي ميرسي جدا الحساب كام. حمزة: بهدوء عند. حضرتك في الفاتورة نغم: بابتسامة مخفيه طب لحظه حمزة: اتفضلي يا فندم نغم: لنفسها ايه الصدفه العجيبه دي انا مش مصدقه حمزة: لنفسه معقوله ده نفس البنت بتاعة امبارح غريبه اوي بعد. لحظات.... نغم: اتفضل متشكرة حمزة: العفو يافندم تحت امرك اغلقت نغم الباب وهي تحادث نفسهااا دي تاني مره اشوف حمزة فيهااا بس مش فاكرة برضو المرة الاولي شفته فين... ثم. انا مالي شاغله نفسي كده...... ولم تفق الا علي صوت اخيها الاكبر ادم قائلا نغم!! مين اللي كان بيرن الجرس نغم: ده بتاع الدليفري ادم: اه هو جاب الاوردر طب كويس حطيه عندك وتعالي عشان عايز اتكلم معاكي في موضوع خاص شويه نغم: باستغراب موضوع خاص موضوع ايه ده!!! ********************** داخل إحدي الحدائق العامه تلاعب شروق ابنتها لوجين واخيها الاصغر جاسر فتخاطب لوجين والدتها قائلة ماما ممكن اروح العب انا وجاسر مع البنات اللي هناك دول شروق: لا ياحبيبتي مينفعش انا هلعب معاكم.واي حاجه هتعوزوها عشان انتوا شاطرين وبتسمعوا الكلام هجبهالكم جاسر من فوق المرجيحه: متخافيش يا شيوق (شروق) مش هنيوح (بعيد) شروق: لا يعني لا يا جاسر لوجين: ببراءة بليز يامامي بقي شروق: بعد لحظات من التفكير ماشي بس شويه وترجعوا بسرعه لوجين: هيييه ماشي يا احلي مامي بحبك اوي نزل جاسر ولوجين من فوق الارجوحه وذهبوا مسرعين كالبرق تحت مراقبة شروق لهم الي. ان خاطب شروق شخص ما خلفها قائلا شروق ده ايه. الصدفه الجميله دي شروق التفتت للوراء قائلة: ايه ده خالو محمود فعلا ايه الصدفه. الجميله دي محمود: انتي هنا انتي ومين شروق: انا ولوجين بنتي وجاسر عمالين يزنوا علي دماغي عشان يخرجوا فقلت اما ا خرجهم محمود: اومال هما فين يعني مش شايفهن شروق: بيلعبوا هناك مع الاطفال اهم لحظه ياخالو يا جاسر جاسر جاسر من بعيد: ايه يا شيوق (شروق) شروق: هات لوجي وتعالي يلا عشان خالو محمود عاوز يسلم عليكم جاسر: ماشي بس مش عايف (عارف) لوجي راحت فين شروق: بفزع بنتي!!!! محمود: في ايه يا بنتي مالك شروق: بخوف لوجين يا خالو كانت بتلعب مع العيال واختفت محمود: بقلق اختفت يعني ايه تلاقيها هنا ولا هنا هتكون راحت فين يعني!!!! علي الناحيه المقابلة من الحديقه تقوم. لوجين بالبحث عن والدتها فتصدم باحد الاشخاص فيقع الايس كريم الخاص بها علي الارض قائلة مش تفتح. يا استاذ الشخص: بابتسامة انا برضو اللي افتح شكلك. كده بنوته غلباويه لوجين: تقدر تقولي هاكله ازاي انا بقي دلوقتي من الارض الشخص: بزهول هجبلك. غيره بس قوليلي انتي اسمك ايه وبتدوري علي مين لوجين: وهي تضع يدها في وسطها هو تحقيق ولا ايه الشخص: هههههه ميبقاش لسانك. اطول منك انا عاوز اساعدك لوجين: وهي مبرقه انا اسمي لوجي وبدور علي ماما وانت اسمك ايه الشخص: انا اونكل زين ويلا تعالي عشان. هرجعك لمامتك لوجين: استني متضحكش عليا والايس كريم زين: هشتريلك غيره اتفقنا ياستي لوجين: اتفقنااا زين: لنفسه مين البنوته اللي زي القمر دي وايه حكايتها بالظبط يارب بس نلاقي امها عشان انا اكتر حاجه بتدايقني وبتسفزني الستات المهمله دي!!! *************** داخل منزل الحاج سعيد خال عبير تتعالي الاصوات ولاسيما صوت عمر الابن الاكبر قائلا قلتلك ياماما مليون مره قبل كده. انا بحب عبير بنت عمتي ومش هتجوز. غيرها فانسي حكاية فاتن بنت اختك دي خالص سلوي: يا ابني مالها بس فاتن بنت خالتك متعلمه زيك. وجميله ومفهاش حاجه تتعيب عمر: فاتن زي القمر ما قلتش حاجه بس انا بعتبرها اختي عمري ما فكرت فيها في يوم من الايام انها تبقي خطيبتي او حتي مراتي سعيد.: سبيها علي رحته يا سلوي دي حياته وهو حر فيها يختار البنت اللي تعجبه سلوي: انتوا حرين بقي مع بعض انت وابنك انا بدور علي مصلحته بس هو اللي مش عايز عمر: وانا ياماما مصلحتي مع عبير لاني بحبها من واحنا صغيرين وعمري ما فكرت في بنت تانيه غيرهاااا سلوي: والله يا ابني انت حر انا هتعب نفسي معاك ليه اللي انت شايفه صح اعمله عمر: متشكر يا ماما عن اذنكم. بقي انا خارج سعيد: رايح فين يا عمر عمر: رايح اشوف شروق بنت عمتي عشان كانت عاوزاني سعيد: ماشي ابقي سلملي علي عمتك وولادهااا عمر: حاضر يابابا اغلق عمر الباب خلفه بينما حادثت والدته نفسها قائلة والله عال ياهند. قدرتي تضحكي علي الواد وتكرهيه في بنت خالته عشان بنتك بس علي مين انا وراكي والزمن طويل!!! ****************** داخل احدي المكاتب الهندسيه يتشاجر البشمهندس سامي مع احدي المهندسين. قائلا انت انسان مهمل في شغلك وده خامس زبون ييجي ويشتكيلي منك اسمع يا نادر المكتب ده انا وارثه عن جدك الله. يرحمه ولما وافقت اعينك هنا واشغلك معايااا ده عشان انت ابن اخويااا وماجد. الله يرحمه وصاني عليك انت وامك واخواتك البنات بس انت شكلك كده ناوي تخسرنا زباين مهمه اوووي باهمالك ده نادر: انا مش شغال عند. حد المكتب ده زي ما حضرتك ليك. فيه بابا كمان ليه فيه يعني حكاية اني شغال معاك دي انساها خالص بشمهندس سامي: قصدك ايه نادر: قصدي انت عارفه كويس يا بشمهندس عن اذنك سامي: بعصبيه مشيرا له انت كده اتعديت حدودك معايا واتفضل انت مرفود ذهب نادر غاضباا وصفع الباب خلفه بقوة قائلا لنفسه قال وافقت اشغلك قال انت بتضحك. علي نفسك ولا علي مين بكره هتشوف المكتب ده هيكون باسم مين ومين اللي هيطرد التاني!؛! ✍️ علي محمد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD