وللنصيب راي اخر الفصل ( 4)

1198 Words
رواية وللنصيب رأي أخر الفصل ( 4) تلاشي الليل سريع وفي تمام. العاشرة صباحاا تمشي عبير بملابسها الضيقه التي تسببت في معا**تها وشجارهاا امام كلية التربية احد. الشباب مغازلا لها: ايه يا جامد عبير: بغيظ اووف هو انا كل ما امشي في مكان اتعا** ده. ايه القرف ده احد. الشباب: انت تقلان علينا ليه ياجميل في تلك. اللحظه كان يقف طارق مستندا علي أحدي السيارات ويشاهد ما يحدث فراوده فكره الشيطاني ان يذهب ويدافع عنهااا متقمصااا دور بطولي من اجل ان ي**ب قبولهااا احد الشباب: ايه يا جميل هتفضل كده كتير طارق: بعد ان اقترب منه بقولك ايه ياشبح انت عارف اللي انت بتعا**ها دي تبقي مين الشاب: بخوف وانت مالك طارق:بسخريه مالي في جيبي ياخفيف الشاب: بسخريه ايضاا ما انت حلو اهوو وبتستظرف طارق: بغيظ شديد وبعرف كمان اقل من اللي زيك تحب تشوف صفعه.طارق علي وجهه الشاب:بعد.تلقي الضربه علي وجهه بادله الصفعه قائلا انت بتضربني انا بالقلم انا هوريك طارق: توري مين يلا ده انت بوق ع الفاضي ثم توالي عليه بالضرب الي ان قام البعض بتخليصه من يده بصعوبه واخذوه بعيد عنه عبير: انا اسفه انت كويس يا استاذ.... طارق: اه كويس متقلقيش هو حد من العيال دي دايقك عبير: انا من اول اليوم وانا بقابل اشكال زباله طارق: انا طارق في سنه رابعه تربيه وانتي عبير: انا عبير ولسه في اولي اداب وبجد متشكرة اوي يا استاذ طارق واسفه علي اللي حصلك ده بسببي طارق: بخبث ولا يهمك ده واجبي بس لو مفهاش رخامه مني يعني انا بكتب شعر لو حابه تتابعيني يعني عبير: رغم اني مليش في جو الشعر ده بس اوكي ماشي طارق: دي البيدج بتاعة الشعر بتاعي عبير: اوكي هبقي ادخل اعملك اعجاب عن اذنك طارق: بابتسامة اتفضلي عبير: لنفسهاا الواد ده شكله جنتل وبيفهم اوي انا مبسوطه اني قابلت حد زيه طارق: لنفسه ايه البت الجامده دي دي لو فلتت من ايدك ياطارق تبقي بجد غ*ي بس ع مين هجيبها يعني هجيبها **************** داخل منزل الحاج حسين والد علا يجلس زين في غرفته وامامه قهوته المفضله غارقااا في تفكيره فلاش باك ? زين.: بابتسامة انتي جيتي هنا مع مين ياحبيبتي لوجين: انا وماما وجاسر زين: الله انتي عندك. اخ جميل اهوو لوجين: ببراءة لا ياعمو جاسر ده خالو هو يبقي اخو ماما شروق زين: ماشي يا حبيبتي تعالي معايا بقي اما اود*كي عند ماما وبابا لوجين: لا ياعمو بابا لا وديني عند. ماما شروق زين: مندهشاا ليه هو انتي مش. بتحبي بابا ولا ايه لوجين: لا مش بحبه زين: ميصحش كده يالوجي في بنوته زي القمر زيك. مبتحبش باباها مش بابا ده اللي بيجبلك. لعب وبيفسحك وبيجبلك كل اللي نفسك فيه لوجي: عشان بابا ده مش بيسال عني انا وماما ومزعل ماما شروق زين: بعد ان ضمها اليه طب تعالي عشان اجبلك. ايس كريم وارجعك. لماما شروق لوجين: ماشي ثم دخلت والدته فلم. ينتبه لهاا مما اضطرها ان تخاطبه زين انت يا ابني سرحان في ايه افاق زين قائلا ماما لا ابدا مفيش ليلي: كلم. باباك. مستنيك. في الصالون عاوزك زين: خير ياماما مقلكيش عاوزني في ايه ليلي: لا مقالش حاجه زين:.طب.ياماماهغير هدومي واحصلك ليلي: ماشي يا حبيبي حمل زين علي وجهه الكثير من علامات الاستفهام فجلس يحادث نفسه املا ان يجد. تفسير لما يحدث ياتري بابا عاوزني في ايه واللي لوجين قالته عن باباه ده تفسيره ايه معقوله مامتها تطلع مطلقه!!! ده لو فعلا طلعت مطلقه يبقي انا لازم. اعيد. حساباتي من اول وجديد!!!! ****************** داخل مطعم. عطر الشام للماكولات السوريه يحمل حمزة بعض الاوردرات في يده وهما بالذهب لكنه توقف علي صوت مديره بالعمل قائلا حمزة استني دقيقه حمزة: بهدوء ماشي ياحاج المدير: الاوردر ده بتاع شوكت بيه فيلا 8 وروود حمزة: ايوة ياحاج. المدير: طب مش عاوز تاخير ياحمزة انت عارف ان شوكت بيه ده بيحترم مواعيده جدا ده غير كمان انه زبون دايم عندنا حمزة: متقلقش حاج ان شاءالله الاورد هيوصل قبل ميعاده كمان المدير: ان. شاء الله خد بالك. من نفسك حمزة: سبها علي الله ياحاج سلام عليكم المدير: وعليكم السلام هم حمزة بالخروج من باب المطعم. لكنه اصطدم. بشخص وصديقه علي الباب فاسقط. ما كان يحمله علي الارض حمزة: انا اسف يا فندم احد. الاشخاص: نظر اليه بعدم اهتمام واكمل سيره صديقه: انت جايبنا ليه هنا يا نادر!!! نادر: متستعجلش يا احمد واحنا بنتغدااا هتعرف احمد: طب انت كده.خلاص سبت الشغل اللي مع عمك سامي نادر: اه سبته وانا جايبك هنااا عشان كده اقعد كده خلينا نفكر هنعمل ايه!! ************** تقف خلود. برفقة ندي في انتظار صديقتهم.سمر خلود: هي سمر اتاخرت اوي كده ليه ندي: مش عارفه هي قالتلي خمس دقايق وجايه خلود: بعد ان نظرت في ساعتها خمس دقايق ايه دي بقاالها تلت ساعه اهووو ندي: ثواني هرن عليها اشوف ها فين. خلود: ماشي وانا هكلم.ماما عشان.رنت عليا كتير ابتعدت خلود قليلا عن ندي وامسكت هاتفها وقامت بالاتصال علي والدتها التي اجابتها قائلة ايوة ياخلود.فينك.يابنتي كل ده. خلود: اسفه.يامامابس لسه طالعه من المحاضرةوكنت عامله الموبايل صامت سحر: طب تعالي بسىرعه عشان فيه ناس قرايب باباكي جايين من الصعيد خلود: ناس مين دول ياماما وجايين ليه سحر:مش عارفه ياخلود بس دول تقريبا قرايب باباكي خلود:طيب يا ماما انا جايه حالااااا باي سحر: باي ياحبيبتي ندي: اهي سمر جايه هناك اهي خلود: طب كويس عشان انا لازم.امشي حالااا ندي: مالك كده مش ع بعضك يعني خلود: مفيش حاجه بس لازم امشي حالااا سمر: اسفه.يا بنات اتاخرت عليكم ندي:ولا يهمك يا قلبي خلود: يلا بينا بقي سمر:بعد ان لاحظت تغير ملامح خلود مالك ياخلود مش ع بعضك ليه كده خلود: في ناس من الصعيد جاينلنا النهارده وانا مش عارفه ايه سبب الزيارة دي وهما جايين يعملوا ايه سمر:صعيد هو انتوا ليكم قرايب من الصعيد خلود: لا عشان كده بس مستغربه ندي: اومال مين الناس دول وجاييينلكم ليه خلود: مش عارفه وده اللي موترني خايفه لا يكون بابا جايبلي عريس من هناك سمر: باندهاش عريس!!! ******************* داخل مطعم. عطر الشام مازال نادر يتحدث مع احمد بشان الانتقام من عمه فيخاطب نادر احمد قائلا زي ما قلتلك كده يا احمد انا عاوز المكتب ده يبقي باسمي احمد: بس اللعبه دي خطيرة اوي يانادر خد بالك نادر: بثقه متقلقش عامل حسابي كويس احمد: طب وعمك ده ليه ياكل حقك انت ومامتك واخواتك مش ده اللي باباك موصيه عليكم نادر: بابتسامة شيطانيه هاهاها ياكل حق مين مفيش مخلوق علي وش الارض يقدر ياكل حق نادر حقنا واخدينه تالت ومتلت وبصراحه عمي سامي عمل بوصيه بابا بس بابا الله يرحمه شكله كان طيب زيادة عن اللزوم وفرحان بالملاليم اللي كان عمي بيدهاله دي... لحد ما هو قب علي وش الدنيا وعمل مستقبل ليه ولولاده وانا واخواتي اللي ضيعنااا بس ع مين ده انا نادر ووراك يا سامي يا منصوري والزمن طويل احمد: انت بتفكر في ايه يانادر نادر: هقولك بس مش دلوقتي اول ما ييجي الوقت المناسب احمد: طب يلا بينا بقي نادر: مشيرا للويتر الفاتورة لو سمحت الويتر:اتفضل بعد لحظات اعطي نادر الحساب للويتر ثم خرج برفقة احمد.وركب السيارة وانطلقاااا *********************** تجلس شروق برفقة والدتها وووالدها يتحدثان سوياااا شروق: بعصبيه ماما بعد اذنك الشخص ده انا استحاله ارجعله بعد. اللي عمله فيا انا وبنتي شاكر: خلاص يا هند سبيها ع رحتهاااا هند: براحتك. يابنتي انتي حره همت شروق بالحديث لكن استوقفها رنين جرس الباب فقامت لتفتحه وبالفعل فعلت ذلك عبير:من علي الباب ازيك ياشروق شروق: وهي تنظر إلى ملابسها في غير رضاا اهلا يا ست عبير ايه ده احنا مش اتكلمنا قبل كده في موضوع اللبس الهباب ده عبير: شروق سبق وقلتلك خليكي في حالك ملكيش دعوه بيا ولا بلبسي....ولا انتي ياست شروق مش وراكي غيري!!!! يتبع..... ✍️علي محمد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD