البارت1
تعريف الاشخاص:-
مروان محمود: شاب في25من عمره وفي بدايه طريقه وبيشتغل محامي في مكتب كبير وبيسعي لتحقيق معيشه كويسه ليه ولااسرته
هو متوسط الطول ويمتلك بشره خمريه مش وسيم لكن بيهتم بمنظره وشياكته هوذات طبع هادي وزكي جدا لكن وقت عصبيته بيتحول وبيفقد السيطره علي نفسه
مني بنت عندها 19سنه وهي بنت جميله ورقيقه جدا ومشكلتها انها دايما بتتعامل بتلقائيه مع الناس ودا بيقلب دايماعليها وهي بتدرس في كليه حقوق
رنا بنت في19 من عمرها وجميله جدا وطيبه ورقيقه جدا وبتدرس في كليه حقوق وبتحب مروان جدا وظخلت حقوق عشان تبقي ذيه
مي اخت رنا عندها 15سنه وبتحبها جدا وتعتبر بير اسرارها رغم صغر سنها لكن دماغها اكبر من سنها ودا اللي مخليها مميزه
وفي شخصيات تانيه هتظهر مع الاحداث
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_________///________
في احدي المناطق الشعبيه
في بنت جميله نايمه وشعرها مفرود جنبها بتحلم باحدي احلامها الورديه وصحيت علي وقوع ماء بارد عليها وصوت صريخها هز المكان
البنت بصوت عالي.......عاااااااااا اي دا بحر بغرق جليد ياااانااااس
وصوت ضحك البنت التانيه عالي جدا.....اصحي يارنوش المحاضره بتاعتك قربت
رنا:-يازفته قولتلك ماتصحنيش كدا وجريت وراها بالمايه مش هسيبك ياانثي القرد انتي استني عليا
مي بطلع ل**نها:-مش هتعرفي تجبيني انسي
رنا بتجري ورا اختها وصوتهم عالي جدا
ابوهم:-اصطبحنا علي صبح صوت علي صريخكم دا في اي
رنا:-يرضيك ياحجوج الزفته دي تصحيني وتغرقني كدا ومش عاجبها كمان
مي:- انا غلطانه بوفر عليكي وقت ان تدخلي تقعدي في الحمام ساعتين
رنا: ياانثي القرد انتي والله ماهسيبك اصبري عليا انتي بس بابا يمشي وهوريكي انا هعمل فيكي ايه
ابوهم واقف بيضحك علي هزارهم مع بعض وخناقتهم اللي مابتخلصش
مي: ويرضيك يابابا تقول عليا انثي القرد ليه شيفاني ماسكه موزه وعماله اتنططت علي شجر
رنا ضحكت ورفعت ايديها :-مي يعني انثي القرد معروفه يعني
مي:- قرده في عينك انتي اللي قرده ورنا ايه انثي ا****ر صح
رنا:- انتي اللي قرده انا حماره يابغله وجريت وراها وبقو يلفو حوالين ابوهم
محمد مسك دماغه وقعد علي كرسي.....انت مش بتسكتو خالص يافاطمه تعالي شوفي بناتك دول انا تعبت من خناقهم ومش بيكبرو خالص واحده في جامعه وتانيه طولها واللي يسمع خناقتهم يفتكر اتنين اطفال بيتخانقو
رنا جريت علي ببابها بقلق:-بابا مالك ياحبيبي فيك اي مالك
مي:-مالك ياباباانا اسفه مش هتخانق معها تاني ماتزعلش انت فيك اي
فاطمه:-بطلو صداع بقي واجهزو عشان تشوفو وراكم اي
رنا ومي دخلو اوضتهم عشان يجهزو
مي:-عجبك.كدا يااوزعه انتي
رنا:-بت انتي ابعدي عن وشي عشان ماولعش فيكي دلوقتي
مي بقلق:-هوبابا لي الفتره دي تعبان انا خايفه عليه
رنا:- اي دا انتي بقي عندك دم وبتشوفي
مي بغيظ: هو انا بشوف بدمي يعني وبعدين دا بابايا انا كمان ذي مهو ابوكي ف طبيعي اخاف عليه
رنا:بطلي صوتك العالي دا وهورهيبقي ذي الفل و يالا اجهزي عشان تروحي المدرسه وانا عندي محاضرات بادري كمان
مي: طيب
في مكان اخر
كريمه:- يامني انتي يازفته
مني:-نعممممممم نعمممممم
كريمه:- انتي بتزعقيلي يازفته انا اصلا معرفتش اربي ياخساره تعبي عليكم وشقايا و
مني:-. يادي النيله و اسطوانه كل يوم استنيي انا هكملها مكانك ياخساره تعبي وشقايا عليكو ياخساره شبابي اللي راح كنت ورده مفتحه والخطاب كل يوم وتاني جاين رايحين وانا اقول ابدااا مستحيل اجيب لولادي جوز ام ابداا وفي الاخررالقي المعامله دي منك اخص عليكي.... سمعت كويس اهو صح بس السؤال بس هو حد قالك ياست ماتتجوزيش اما راجل اتكل و
كريمه جابت شبشبها وجريت وراها......اتجوز يامقصوفه والله لوريكي استني عليا بس وبتعيبي عليا مهو انا ربيت اخوكي وبعد كدا خلاص
مني جريت وكريمه بتجري وراها وصوت ضحكها عالي وخبطت في اخوها
مني:-ابيه ابيه الحقني واستخبت ورا اخوها
كريمه:- مروان ابعد عنها وسيبني عليها
مروان بتعجب :-اهدي بس ياست الكل في اي مالك !؟ عملتلك ايه بس البت دي
مني:- يرضيك يامارو تزعقلي وتجري ورايا باالسليبر
كريمه :- واي سليبر دا كمان
مروان بيتكم ضحكته:-حصل خير ياجماعه خلاص
كريمه:-خيراي بس الزفته بتقولي اتجوزي انا اتجوز هوانا هلاقي ذي ابوكو تاني انا عمري ما بص لراجل تاني مهما يحصل دا حب عمري وبتتريق عليا سيبني اديها شبشبين علي راسها بس البت دي عشان شكل عقلها فوت
مروان لف لمني وبصلها ورفع.حاجبه ....تايه ياحلتها
مني:- استني بس انا هفهمك
مروان:-غوري من وشي احسنلك دلوقتي علي اوضتك يالا
مني:- الله انا عملت ايه
مروان:-منييييي
مني جريت علي اوضتها في لحظه
كريمه بسعاده:-ماتحرمش منك ابدا ياحبيبي بس باردو كنت عايزه اديها بالشبشب
مروان حضنهاوباس دماغهاوضحك......ولامنك.ياست الكل خلاص بقي ياكرميلا خلي قلبك ابيض
كريمه: ماشي ماشي ياحبيبي عشانك انت بس روح بقي اجهز كدا عشان احضر ليكم الفطار وتاكل قبل ماتنزل ماشي
مروان: ماشي ياحبيبتي
وبعد مده اتجمعو عشان ياكلو مع بعض
مروان:-هتخلصي محاضراتك امتي انهارده
مني:-ساعه 4
مروان:-تخلصي وترجعي علي بيت علي طول مفهوم
مني:-هو انا هروح فين يعني
مروان:-ياريت بلاش لاماضه وخلصي
مني:- طيب
مني اكلت و سكتت وبعد كدا ابتدت تحكي بتلقائيه علي مواقف اللي بتحصل في الجامعه معاها هي ورنا ومروان بيتابع اللي بيتقال في **ت وامها هي اللي بترد عليها
مني:-ولا دكتور وليد ياماما دا حاجه تانيه خالص
كريمه:-مين وليد دا يابت
مني:-دا دكتور عندنا في الجامعة بس ايه بقي حاجه كدا شبه اللي بيطلعو في الافلام وبنات الجامعه كلها هيتجننوعليه واكتر عددبنات بيكون حاضر في المحاضره بتاعته ويشاء القدر بقي ان الراجل الحليوه دا يكون معجب جدا برنا
كريمه بصت علي وليد براحه تشوف تعبيراته:-وشكله اي بقي الواد دا
مني بانبهار:-طول اي وقمر اي شخصيه كدا جامده و
مروان بعصبيه:-وبعدين انتي راحه تبوصي للرجاله ولا راحه تتعلمي ياهانم هااا
مني برعب.....انا بس
مروان:-كلي واخرسي ولو اتعاد كلامك دا تاني رد فعلي هيزعلك فاهمهههه
مني سكتت وكلت وامه ابتسمت
في اوضه فاطمه ومحمد
فاطمه: مالك يابو رنا فيك اي
محمد: ضغطي عالي بس شويه هاخد العلاج وهبقي كويس
فاطمه: انت هتخبي عليا فيك اي
محمد بحزن وقله حيله: البنات علي وش جواز وانتي شايفه رنا كل يوم وتاني يجلها عريس وبرفضو بحجه انها لسه بتتعلم وجهاز البنات عايز هم مايتلم غير مي ودروسها ومصاريف المدرسه بتاعتها مش عارف اعمل اي
فاطمه: ربنا هيسهلها ماتقلقش والبنات رزقها واسع وانا سبق وقولتلك نحول للبنت من المدرسه و
محمد قاطعها: فاطمه الموضوع دا يتقفل اللي البنات يحتاجوه يتنفذ وطلباتهم كلها موجابه حتي لو حصل اي وياريت موضوع نقل بنتك ماتفتحوش تاني
فاطمه بأسي: يامحمد الحال اتغير عن وقت رنا دلوقتي الظروف انت طلعت علي معاش وفاتح محل يدوبك معيشنا لزمتها اي المدارس الخاصه ومصاريفها غير الدروس مصاريف مدرسه رنا كانت بسيطه وكانت خاصه لكن دلوقتي
محمدبصلها بضيق: انا قايم وسايبلك المكان كله اقعدي احسبي واطرحي انتي مع نفسك
محمد خرج من الاوضه وهو بيستغفر ربه كان بناته جهزو
محمد: مشاءالله ربنا يحميكو ياللي عشان تفطرو
مي: ماشي يابو حميد
محمد: يبكاشه انتي اقعدي عشان تاكلي
قعدو ياكلو والاكل مش بينتهي من مناكفه مي ورنا
محمد: محاضراتك هتخلص امتي النهارده ياريري
رنا: الساعه 4
محمد: خلي بالك من نفسك ياحبيبتي
رنا قامت ولمت حاجتها: ماشي ياحجوج سلام
مي بتجري وراها: استنيني يااوزعه جايه وراكي
رنا بغيظ: ماتقوليش اوزعه مش عشان انتي طويله شويه تفضلي تقوليلي اوزعه وزقت اوووف
مي: طيب اعمل اي انتي قصيره اوي يارنا محدش بيد*كي سنك خالص انتي اللي يشوفك يد*كي انك انتي اللي في اعدادي مش انا وبعدين انا طولي مناسب مع سني ورفعت حواجبها وضحكت الدور والباقي علي اللي في جامعه واللي يشوفها يقول في 5ابتدائي
رنا بغيظ: شايف يابابا شايف
محمد : مش للدرجه دي يامي للالا
رنا: شوفتي و
محمد: ممكن اولي اعدادي
رنابصتله بزهول: انت كمان بتتريق عليا معاه. يابابا
مي بقت تشواررعليها وتضحك وتطلع ل**نها وتغيظها
محمدوهو بيضحك .....خلاص طيب يالا وكفايه خناق انتم الاتنين عشان ننزل
محمد خرج ببناته كان مروان خارج مع مني
محمد: صباح الخير ياولاد
مروان بضيق: صباح النور ياحاج محمد اخبارك اي
محمد: بنعمه الحمدلله انت عامل اي واذيك يامني عامله اي
مني: الحمدلله ياعمو حضرتك عامل ايه
محمد: في نعمه الحمدلله
نزلو كلهم الشارع...
محمد:خلو بالكم من بعض يامني انتي ورنا واما توصلي ياحبيبتي ابقي كلميني عشان اطمن عليكي
رنا:حاضر ياحبيبي
مي:وانا وانا مش عايز تتطمن عليا
محمد:لا انا اخاف عن ناس منك
مي بصتله بخنق....كدا يابابا ماشي انا ماشيه سلام سابتهم ومشيو وهم ابتسمو
رنا متابعه مروان بعنيها ونفسها يكلمها ولو كلمه واحده لكن خيب امالها كالعاده وحتي مابصش ليها حتي كانها مش موجوده
مروان: عايز حاجه ياعم محمد
محمد: لاياحبيبي خلي بالك علي نفسك في حفظ الله ورعايته
مروان بصله وابتسم ومشي
وكل واحد مشي من طريق
رنا:-مالك يامني في اي مكشره كدا ليه
مني بضيق:-مفيش
رنا:-مالك ياست في اي
مني:-كنت بكلم ماما عن دكتور وليد وبحكلها عنه ومروان كان قاعد زعقلي
رنا بقلق:-انتي حكيتي اي يعني عنه
مني لسه هترد قابلو صاحبتهم وراحو الجامعه وكلام اتقطع
مروان طول اليوم مشغول في القضايا اللي معاه ومنهمك في شغله لكن كل مده بيشرد في قطته اللي واحشته وبتجننه
مروان: وبعدين معاكي يارنا كل ماده وبتجنني عليكي اكتر واكتر وحبك بيذيد جوايا انا بقيت اتنفسك واتنفس عشقك اللي بيولع في قلبي دا ليه ياابويا وصتني الوصيه دي لي انت السبب في وجع قلبي دا وحرماني منها وافتكرركلام ابوه
فلاش باك:-
مروان كان واقف في البلكونه ووشايف رنا راحه جايه في شارع وهوو عينه عليها مش بتفارقها لحظه
وبعد كدا شافها داخله البيت ف دخل قعد في اوضته وسرح فيها وفي جمالها البرئ وبعد مده سمع الباب بيخبط ف راح يفتح كانت رنا واقفه قصاده وهي عماله قططتين في شعرها ولابسه بيجامه عليه قطه وكانت شبه القطط بالظبط
مروان ابتسم: اذيك يارورو عامله ايه
رناابتسمت بخجل... الحمدلله انت عامل ايه
مروان بحب: بقيت كويس اما شوفتك... تعالي ادخلي
رنادخلت وكانت موطيه في الارض بخجل ومروان بيبصلها بحب وانتبهو علي صوت صويت امه
دخل مروان بسرعه يشوف في ايه
مروان برعب...في ايه ياماما
كريمه:مش عارفه مش عارفه شوف يامروان ابوك
مروان كان خايف اووي علي ابوه : مالك يابابا في ايه مالك
ابو مروان راقد علي فراش بين الحياه والموت
محمود بتعب : انا كويس ماتقلقش اخرجي ياكريمه انا عايز اتكلم مع مروان كلمتين
كريمه: بس انت تعبان
محمود: امر الله نافذ ياكريمه اخرجي بقي ماتتعبنيش معاكي
مروان باصص ليه وهو حابس دموعه....... نعم يابابا
محمود بتعب... تعالي يامروان اقعد جنبي
مروان قعد جنبه
محمود: انت راجل البيت من بعدي يامروان خلي بالك من ولدتك واختك حطهم في عنيك يابني
مروان ودموعه ظاهره في عينه.... لي بتقول كدا يابابا بعد الشر عليك ربنا يباركلنا فيك يابابا ويطول في عمرك انت هتبقي كويس
محمود: الموت علينا حق يابني
مروان بحزن: يابابا ارجوك بلاش كلامك دا
محمود: اسمعني يابني عشان في كلام مهم عايزه اقوله وبلاش تقاطعني فيه...... انا عارف انك بتحب رنا بنت خالتك بس يابني انت لسه في اول طريقك وانا حالي علي ادي ماسبتلكش غير حمل علي كتافك كان نفس اسيبلك حاجه تنفعك للزمن لكن غصب عني يابني صدقني المهم اللي انا عايزه منك بلاش تعشمها بيك يابني هي لسه صغيره ابعد عنها يابني وماتقربش منها غير اما تكون قادر تفتح بيت وتقف علي رجلك لو نصيبها جالها مع غيرك اتمنلها الخير ذي اختك بالظبط فاهمني يامروان واما تكون قادر تقف وتفتح بيت حتي لو علي ادك روح ليها واعترف بحبك ليها قصاد والدها لكن غير كدا يابني بلاش ت**رها وابعد عنها احسن
مروان:.بس انا بحبها اوي يابابا ومش هعرف ابعد عنها وانا مستيحل ا**رها او ازعلها
محمود: لو بتحبها حافظ عليها حتي من نفسك واسعي انك توصلها خلي بالك منها يابني اوعدني يامروان
مروان باصص ليه بتوهان مش عارف يعمل اي
محمود..... اوعدني يابني انك ماتقربش منها غير اما تكون قادر تفتح بيت
مروان بروح بتتمزع...... ااااوعدك
محمود ابتسم....... هتشكرني بعدين يابني صدقني ربنا يصلح ليك حالك يارب خلي بالك من ولدتك واختك يامروان ولفظ انفاسه الاخيره
مروان نفذ وعده لابوه وبعد عن رنا وقطع اي كلام مابينهم وكان بيعرف اخبارها من اخته
بااااك
مروان بحزن: اسف يابابا بس انا تعبت من وعدك دا انا لسه معملتش حاجه بس نا كدا هخسرها واه بحبها بس مش هقدر اتقبل انها تكون لغيري وقطع شروده صوت.تليفون
مروان.... الو
بنت.....استاذ مروان استاذ نبيل عايز حضرتك
مروان.....ماشي
مروان خرج من مكتبه وراح لمكتب استاذه وخبط.وانتظر الرد
مروان دخل....نعم يافندم
نبيل......تعالي يامروان اقعد
مروان قعد وانتظرو يتكلم
نبيل اتكلم مع مروان في شغل وكلفه بكذا قضيه
يمسكها
مروان: تمام يااستاذ
نبيل: الملفات معاك اهي ولو في اي حاجه مش واضحه كلمني بس المهم ن**ب القضايا
مراون ابتسم بثقه.... دا اكيد طبعا
واخد الورق ودخل مكتبه فضل وقت طويل يقرأ فيهم وبعد مده ساب الملف من ايده وافتكر كلام اخته عن الدكتور وياتري هو شكله فعلا حلو كدا ولوواتحط في مقارنه هتختار مين
مروان بشرود: الدكتور اكيد انت حاطط نفسك مع مين هتاختارك انت ليه وباماره ايه انك انت ولابتكلمها ولابتعبر ليها عن اي حاجه جواك وبعدت عنها من غير اي سبق انظار.... ربنا يستر بس اللي اكيد انا مستخيل اخليكي. تروحي لغيري يارنا
رنا ومني قاعدين مع صحابهم في جامعه بيتكلمو ويهزرو
مني...... غالبا كل دفعه اتخطبت مش فاهمه موسم الخطوبه دا هيخلص امتي
رنا ضحكت وتخيلت شكلها هي مروان لو اتخطبو
مني.....اي روحتي فين
رنا......معاكي اهو
بنت....نفسي اتجوز يااااعاااالم مفيش كلب يعبرني بدل مانا سنجل بائس عازب عامله ذي وحيد. القرن كدا وابقي لابسه دبله في ايدي كدا ياسلام
مني.....يعيني البت اتجننت انتي هبله ياضحي فيكي اي
ضحي.....اسكتي انتي يارب عريس
رنا ضحكت....الموضوع مش كدا خالص علي. فكرره مش مجرد دبله في الايد وبس
ضحي.....امال اذاي
رنا ابتسمت وسرحت بخايلها......الدبله دى عشان حد يلبسهالك ف أيدك مش بالساهل مش اى حد بيوصل للخطوبة دى ولأ اى حد بيقدر يكمل ليها أى حد ممكن يحب ويحب بجد كمان بس مش اى حد بيقدر يعافر ولأ يقدر يتخطى المشاكل ولا يقدر يسامح وينسى ويعدى ويقاوم الظروف والناس والدنيا بحالها عشان بس اللحظة دى لما بقيت اشوف الدبلة ف أيد اى بنت وخصوصا لو كان الشخص إللي بتحبه، بعرف أن إللى بتحبه كأن راجل بجد عرف يبقى قد كلمته عرف ي**ر كل الحواجز إلى بينهم عشان يبقوا مع بعض ف إللى ممكن يستسلم ف الآخر ويقولك خلاص ده نصيب وفى إللي ميعرفش غير انك نصيبه وبس ومحدش بيكمل للآخر غير الراجل ف كلامه وافعااله ومشاعره غير كدا واهم مة كل دا انتي قبل ماتختاري راجل تكوني عارفه انك بتختاري اب لاولادك اب بنتك تتمني واحد ذيه وابنك يشوفه مثل اعلي ليه ويكون حلم حياته انه يبقي ذيه مش مجرد زوج ليكي وبس
ضحي......كلامك حلو اوي يارنا بس انا مش شايفه الامور ذيك كدا ولاتخيات في يوم. الحياه كدا
مني.....رنا بقت تقول حكم ياناس
ضحي.....هوانتي بتحبي يارنا
رنا اتوترت ومعرفتش ترد ووشها اتورد وبصت الناحيه تانيه
ضحي.....ياروحي انتي بقيتي وردي خالص انتي م**وفه كدا ليه مين بقي ها ها. ها قولي
رنا بتوتر...... بس. بقي ويالا عشان نحضر المخاضره
مني: ايوه يالا فاضل 5 دقايق مشيو ورنا كانت بتقدم عنهم عشان محدش يتكلم معاها ودخلو قعدو في المدرج وبعدها بدقايق دخل الدكتور وليدواول ماشاف رنا ابتسم ليها
وابتدا يشرح في المحاضره وطول ماهو بيشرح عينه علي رنا مابتنزلش وبعد مده كان خلص ومشي وهما كمان مشيو ورجعو علي بيتهم ورنا راحت لبباها تسلم عليه
رنا: اي يابابا عامل ايه
محمد بصلها وكان شكله تعبان.... الحمدلله ياحبيبتي انتي عامله ايه
رنا بقلق: مالك يابابا انت كويس
محمد قام من علي كرسي... وبيتحرك براحه راح واقع علي ارض
ونا صرخت: باااااباااا بااابا اي اللي حصلك في ايه يااابابا
مروان كان راجع من شغله وبيعدي علي محمد كا العاده لقي واقع ورنا بتعيط حنبه
مروان برعب: مالو في ايه ايه اللي حصلو
رنا: مش عارفه وقع لوحد
مروان دخل المحل وسنده قعده علي كرسي وجاب مايه وابتده يرشها علي وشه براحه ورنا كانت بصاله وخايفه.
مروان: اهدي هو كويس بس هاتي ليه علبه عصير ممكن ماتتوتريش واهدي واخدزالعصير منها وابتدا يشربها لمحمد وهو فاق شويه
مروان: اي ياحاج سلامتك
محمد: الله يسلمك يامروان
مروان: عامل ايه دلوقتي
رنا: مالك يابابا اي اللي حصل في ايه
محمد: انا كويس
رنا: طيب يالا نروح للدكتور
محمد: مش مستهله يابنتي انا بقيت كويس
رنا: لاهنروح للدكتور انا عايزه اطمن عليك
مروان: معلش ياعم محمد بس لازم نتطمن علي صحتك قوم يالا وسنده ووقف تا**ي واخده للدكتور
مروان قعد جنب السواق ورناوابوها قعدوو ورا ومروان بيبص علي رنا ومتابعها من المرايا وبعد مده راحو للدكتور واطمنو علي محمد وعرفوو ان سكره واطي بس ورجعو البيت تاني
محمد: رنا ماتقوليش حاجه لولدتك عشان ماتقلقش علي فاضي فاهمه يارنا
رنا: حااضر يابابا
الايام بتمر من غيرراي احداث ويبقي الحال كما هو عليه
رنا وصلت الجامعه مع مني وقابلو ضحي وكانت متوتره
رنا: خيرررررر في ايه
ضحي: جالي عريس
مني: دعوتك استجابت اهي افرحي بقي
ضحي: مش عارفه بس حاسه اني متوترته اووي قوليلي يارنا اعمل ايه اوافق ولالا
رنا: هوانتي تعرفيه يعني ولاصالونات
ضحي: يعني من دا علي دا
مني: دا اللي هو مش كريم انا كرم
ضحي: يعني اقصد هو ابن خالتي بس مسافر من زمان اووي ولسه راجع من سفر وطلب ايدي من بابا امبارح بس
رنا: طيب وانتي تعرفيه
ضحي: ااه يعني
رنا: مش هيبقي في خطوبه
ضحي: اه سنه
رنا: تمام هتقدري تعرفيه في الفتره دي
ضحي: لاانا عايزه اعرف رايك انتي كلامك من منظورك انتي حسسني انك شايفه الحياه من ناحيه تانيه غيرنا
رنا ابتسمت: بوصي ياستي اهم حجتين هتعرفيهم مع العشره اللي مابينكم انه يكون حنين وانك مش بتهوني عليه
ضحي: يعني اي
رنا: قصدي انه يعملك بلطف ويكون حنين في تعامل معاكي كانه بيعامل طفله صغيره مش بنت كبيره واقفه قدامه انه يعاملك ذي بنته مش مراته واهم من دا كله انك ماتهونيش عليه مايهونش عليه يشوف دموعك لان دموعك دي هتبقي بتوجعه اكتر منك اما تزعله مايسبش الخناقه تطول اكتر من كام ساعه ويرجع يكلمك ولو طولت يكلمك كل يوم يطمن بس عليكي وقتها هتعرفي ان دا شخص هيكون ليكي اب قبل مايكون زوج
ضحي: ولو ملقتهوش بيعمل كدا اسيبه
مني:لا اديه بالبوكس.فيه وشه يابت وانتي يارنا احلامك الورديه دي مش موجوده في الواقع ياختي
رنا:ليه يعني في ناس كويسه كتير
مني:في فرق بين الكويسين والخيال العلمي اللي انتي عايشه فيه
رنا: صلي صلاه استخاره وانتي هتعرفي اختيار ربنا ليكي
مني: طيب يالا ياست الحكيمه عشان نحضر المحاضرات بتاعتنا
وكملو اليوم بتاعهم عادي يحضرو المحاضرات ويقعدو يهزرو ويضحكو وبعد مده كانو خلصو وخاوجين بيكلمو
ضحي..... رنا وقطع كلامها صوت شخص
اتلفتو البنات للي بيكلم
رنا بتوتر.... دكتور وليد في حاجه
وليد..... عايز اتكلم معاكي يارنا مممكن
رنا بصت لصاحبها..... خير في اي
وليد.....خير ماتقلقيش هما كلمتين علي انفراض مش اكتر
رنابرقت.... ااانفراض اي لالالا مش هينفع عن اذنك وسابته ومشيت بسرعه وصحابها وراها
وليد ابتسم علي خالجها وتوترها....... وبعدين معاكي بقي يارنا هحبك اكتر من كدا اي من اول مره شوفتك فيها وانتي مجنناني اسرتيني وبقيت متيم في رقتك وجمالك اللي ماشوفتش مثيل ليه وبقيت مش عارف اشوف غيرك يااجمل ما رات عيني
،،،،،،،،،
وليد شاب في مقتبل العمر من عيله راقيه والده من اكبر المحامين وهو شاب ملتزم جدا وبيحب شغله ودراسته وناجح جدا في حياته وبيحب رنا من اول لحظه شافها فيها وهو دكتور جامعي وطموحه مالوش سقف وكان بيدرس في احدي الدول الاجنبيه ولسه راجع وبيسعي ان يكون ليه اسم كبير في المحاماه
استوووووووب?????ونكمل بكرا
اي رايكم فيها وتوقعكم اي اللي هيحصل في اللي جاي ❤❤❤