شهقت برعب ماان قذف بوجهها دلو ماء
لا تعلم مالذي حدث معها ولا اين هي ولكن رباط يداها ورجلاها جعلاها ترتعب حاولت الصراخ دون جدوى فلم تستطع اخراج صوتها من الرعب ودون وعي هطلت دموعها بغزارة وعيناها تتراقص بخوف محاولة استكشاف المكان
فجأة اننفضت فزعا على صرير الباب المتهالك وهو يفتح
ودلفت منه فتاة تقاربها عمرا مندفعة للداخل الى ان سقطت امام رجليها تبعها رجل ضخم ينطق الشر والاجرام من ملامحه جعلتها تنتفض برعب
اقترب ناحية تلك الفتاة التي ترتجف رعبا وانتشلها من يدها بقسوة جعلت الفتاتان تصرخان برعب
الرجل الاول بدناءة: اخلص بسرعة عشان مش هقدر اصبر كثير
الرجل الثاني وهو يرمق تلك الفتاة بنظرات حيوانية: لااااا كله الا ده لازم اخد وقتي هاهاهاااا
واقترب من تلك الفتاة ليغتصبها بوحشية على مراى ومسمع من همس المرعوبة التي اغمضت عيناها بشدة في محاولة لعدم رؤية ما يحدث ولكن كلماته المقززة وصراخ الفتاة ** اذانها فانهارت كل قواها صرخت بكت انتحبت الى ان اغمي عليها
على الجهة الاخرى كانت هالة تنتحب بشده
هالة بنحيب: عايزه بنتيي
حازم ارجوك اتصرف
جذبها الى حضنه واعتصرها بين يديه
حازم بهدوء: اششش اهدي اهدي يا حبيبتي وماتقلقيش كل حاجة هتبقى تمام ان شاء الله
هالة ببكاء: انا عايزه بنتي عشان خاطري جيبهالي
اقولك انا موافقة تقولها همستي ومش هغير ثاني بس جيبهالي عشان خاطري جيبهاااالي اااااااااه يا بنتي اه يا حتة مني يارب احفظها وردها ليا ياااارب
اااه يا وجع قلبي مش قادرة عشان خاطري يا حازم عايزه بن...
قطعت كلامها وهي تقع فاقدة للوعي بين احضان زوجها الذي حال بينها وبين سقوطها على الارضية
حازم بصوت متهدج: ف*جك ياااارب
========
في الصعيد
ضرار بخشونة: اتفضلي انزلي
روح بتردد: احنا فين
ضرار بصراخ: قلت انزلي
جذبها من يدها بعنف وانزلها رغما عنها مما جعلها تتالم
روح بالم: انت بتوجعني يا ضرار
ضرار بقسوة: هو انتى لسه شوفتي وجع؟
روح بقوة: ايه في ايه لكل ده
كل ده عشان رفضتك يعني
ده لو راجل غيرك عنده كرامة كان طلق...
قاطعتها صفعة على وجهها اردتها ارضا
انحنى الى مستواها وهو يهمس بقسوة: مش ضرار البحراوي لي يترفض
استقام واقفا بشموخ وتابع ببرود: بس مفيش مشكلة هتتحاسبي على كل حرف قولتيه
اتفضلي قدامي ادخلي جوا
روح بت**يم: مش هدخل غير لما اعرف انا فين
ضرار بصراخ ارعبها: ادخلي احسنلك يا بنت سفيان
انتفضت رعبا اثر صوته وسارت راكضة للداخل
بينما سار هو خلفها بخطى ثابتة وبصر حاد يكاد يطلق شررا
بالداخل
كانت تجول بصرها بالمكان بصدمة الى ان اتاها صوته الجامد من خلفها
ضرار بجمود: في ايدك ساعة عشان تنظفي المكان ده
روح بذهول: ايه ده
ضرار بتهكم: عشنا الزوجية يا حبيبتي
روح بصدمة: ايه!!
ضرار بقسوة: اخلصي بسرعة وانا هروح اجيب حاجات للمطبخ عشان تعمليلنا الغداء
خرج ضرار بجمود تاركا روح في تلك الخرابة بمفردها فلا يمكن تسميتها غير ذلك يبدو انها كانت لاجداده ومر عليها قرونا لم يدخلها احد فلا معالم لها اثر الغبار الذي يملا المكان
اخذت تسعل بشدة الى ان برقت عيناها فجاة وهي ترى انواعا مختلفة من الصراصير والعناكب تملا المكان فاخذت تصرخ وتهذي
روح بهذيان: لالا عشان خاطري لا الصراصر لا هسمع الكلام والله بس طلعني من هنا يا عمو انت فين ارجوك طلعني من هنا طلعني طلعووووووووني اااااااه
واخذت تصرخ الى ان اغمي عليها
======
في احد المخازن التابعة لال الحديدي
كان يسمع صوت عويل على بعد امتار
وبالداخل كان غيث يهجم على الشابان بقوة ليث غاضب الى ان انتهى منهما اخيرا
غيث بغضب وهو يلهث: انطقوا جبتوا الصور ازاااي
الشاب الاول برعب: ده ده ادم اخو اخوها باعهوملنا
غيث بشراسة: ازاي اخو اخوها ماهو يا اخوها يا لا
الشاب الاول: اصل امها بعد مااطلقت من ابوها اتجوزت واحد مطلق وعنده ابن الي هو ادم وجابت من جوزها الثاني ولد الي هو طارق فبقا اخوها من امها واخو ادم من ابوه بالتالي هو اخو اخوها
غيث بهمس: يعني فردوس عايشة مع واحد غريب عنها تحت سقف واحد
خرج غيث من المكان وهو لا يرى امامه غير النار التي تحرق فؤاده ولم يوصله غضبه الا لتفكير واحد
لا بد ان فردوس بنت ليل تعيش مع اخي اخيها كما يحلو لها وجعلته يبيع صورها ل**ب المال والادهى انها على وشك بيع جسدها ايضا
غيث بقسوة: وانا هشتري جسدك يا فردوس وهخليكى تكرهي الي انتى فرحانة بيه وعماله تعرضيه سلعة رخيصة لاي حد
======
كان في طريقه الى المخزن النائي حيث تمكث همس ابنة اخيه كما اكتشف مؤخرا وهو يزيد في سرعة سيارته املا للوصول قبل اذيتها ممن استاجرهم عديمي الرحمة الى ان قاطعه رنين هاتفه
رعد: نعم
احد رجاله: رفيدة المصري
احتدت عيناه ماان سمع الاسم واظلمت غضبا وحقدا وهو ينصت لباقي حديث محدثه
الرجل: لم نستطع خ*فها سيدي
رعد وهو يكز على اسنانه: لانكم اغ*ياااااء
اين همس ولماذا لا احد يرد من هناك
الرجل: لا تقلق سيدي لا بد انهم يقومون بالترحيب بها
رعد بصراخ: لو لمستم شعرة من راسها فقط شعرة واحدة لن يكفيني مقابل ذلك حياتكم وكل عائلتكم ايها الاوغاد
اغلق الخط بوجه الرجل واخذ يضغط على المقود بغل
رعد بغضب: لن تهربي كثيرا يا ابنة المصري فليس ابن المصري من يتنازل عن الاخذ بثاره
=======
ليه قافل على نفسك وقاعد في الضلمة يا قلب شهودتك
كانت تلك العبارة التي القتها شهد على شقيقها بحنو
عبد الرحمن بصوت متحشرج: مالهاش اثر
شهد بشفقة: هون على نفسك يا حبيبي اكيد هنلاقيها ان شاء الله
عبد الرجمن: مااقدرتش انقذها اتخ*فت قدام عينيا ايديا اتربطت رجليا مارضيوش يتحركوا خانوني
هي نظرتها ليا كانت بتقولي انقذني بس انا خذلتها اناااا
وعلا نحيبه فاخذت شهد تربت على ظهره بحنو ودموع وهي شاردة فيما حدث
=======
في الصعيد
عاد ضرار بعد ساعتين محمل باغراض كثيرة وماان هم بفتح الباب حتى علا رنين هاتفه فوضع الاغراض ارضا وسارع بالرد
ضرار: خير يا هادم اللذات
حذيفة: بقا كده يا واطي
ضرار بملل: اخلص عايز ايه
حذيفة بجدية: واحد صاحبي عايز يقابلك ضروري
ضرار باستنكار: صاحبك انت ويقابلني ليه ان شاء الله
حذيفة بتردد: وعايز يقابل المدام كمان
ضرار بغضب: انت اجننت وانا بس اجيلك هردلك عقلك
حذيفة بجدية: اهدى بس الموضوع فعلا خطير ويخص مدام روح
ضرار بعصبية: ماتنطقش اسمها يا حيوان
حذيفة بنفاذ صبر: اعملك ايه طيب ماهو لازم يقا**ها ويتكلم معاها
ضرار بتحذير: حذييييفة
اسمه ايه صاحبك ده
حذيفة: ليث الحديدي
ضرار بغضب: ان كان هو ليث فانا اسد وخليه يبعد عن مراتي احسن..
قاطعه عبارة حذيفة الجامدة
حذيفة بجمود: حتى لو الموضوع يخص ريحان اختها
ضرار بصدمة: ايه!!
=======
طارق بسعادة: في عريس متقدملك
فردوس بتوجس: مين ده
ادم: ده واحد غني عالاخر هيعيشك ملكة ونعيش معاكى بقا يا فيري
فردوس بتوتر: لا مش عايزه
مش موافقة انا مش بضاعة للبيع فاهمين مش هتجوز نهائي ابداااا
دلفت وتركتهم يتاكلهم الغيض
طارق باسف: السبوبة ضاعت
ادم بخبث: ولا طارت ولا حطت انا هدخل اقنعها ماتقلقش
طارق بتردد: بس..
ادم ببراءة مزيفة: فيري دي زي اختي يا طارق
طارق بقلة حيلة: ماشي
في غرفة فردوس
فردوس بحدة: خير يا ادم
ادم ببرود: انتى عارفة هيدينا كام مليون عشان يتجوزك
فردوس بغضب: وانا مش سلعة للبيع
ادم: تؤ تؤ محدش قال كده بس انتى هتوافقي
فردوس: هو غصب يعني
ادم وهو يخرج هاتفه: اتفضلي يا فيري اتف*جي عالصور دي جايز تغيري رايك
فردوس بصدمة: ايه ده مستحيل دي متفبركة
ادم ببرود: تؤ حقيقية
اه معلش نسيت انك ماتعرفيش ان اوضتك الجميلة دي فيها كاميرا
بصراحة الصور دي كانت بتجبلي مبلغ حلو مش بطال لحد اما شافها رجل اعمال وقرر يدفع ثروة بحالها عشان تبقي ملكه وانا مش هتنازل عن الفلوس دي كلها عشان هبل في دماغك يا توافقي يا هنشر الصور عالسوشال ميديا
فردوس بدموع والم: طب ليه دنا بد*ك مرتبي كله بلاش دي دنا زي اختك يرضيك يتعمل كده في اختك
ادم بقسوة: انتى هتخرجي زي الشاطرة وتقولي لطارق انك موافقة والصور بالنيجاتيف بتاعها هتكون في ايد جوزك بعد كتب الكتاب يااما.. ماتلومينيش على الي هعمله معلش بقا يا فيري اصلي مش ضامن نفسي
وخرج تاركا اياها بصدمتها بينما هي ارتمت على الارضية تنتحب بشدة
فردوس بانهيار: هربت من النار عشان اقع في الجحيم هربت من الذل والظلم عشان اقع تحت رحمة شيطان
=======
في المخزن التابع لرعد المصري
رعد بلهفة: اين هي اين الفتاة
الرجل: انها بالداخل سيدي
ماان دلف حتى وجد همس تفيق من اغمائتها فاندفع ناحيتها لاحتضانها وماان لمسها حتى صرخت بهيستيريا
همس بانهيار: لالا سيبوني سيبوني هقتلكم والله لاقتلكم سيبووووني
رعد: اهدي اهدي همس انا عم انتى اهدي
لكنها ضلت تصرخ الى ان ابتعد عنها والتفت الى الخارج بعنف
رعد بشراسة: ماذا فعلتم بها ايها الاوغاد
الرجل: لم نمسها سيدي نحن فقط اغتصبنا فتاة امام عيناها
رعد بعصبية: اي مجرم انت اتقولها بهذه البساطة لن يكفيني حياتك مقابلا لما فعلت ايها الو*د !
=======
في قصر ال الحديدي
ريحان: ممكن ادخل يا ابيه
ليث بمشا**ة: ماانتى خلاص دخلتي
ريحان بمرح: براحتي يا ابيه
ليث بتنهيدة: ماشي اتفضلي عايزه ايه
ريحان: الامتحانات خلصت
ليث: ههههه يعني عايزه ايه
ريحان بجدية: مش حضرتك وعدتني اول ماتخلص الامتحانات هتحكيلي كل حاجة
ليث بحيرة: مستعدة تسمعي
ريحان بت**يم: طبعا ياابيه
مين الناس الي بتلاحقني وعايزين مني ايه
ليث بهدوء: انتى فاكره جيتي هنا ازاي
ريحان بشرود: كان عندي 6 سنين فاكره يومها روح توامي خرجتني نتفسح عشان ماما وبابا ماكانوش موجودين
ليث باستغراب: امال فين
ريحان: مش فاكره
ليث: وبعدين
سابتني في مكان وادتني ورقة وقالتلي لو اتاخرت عليها اخبط على القصر القريب مني وادي الورقة لاصحابه
ليث: فيها ايه الورقة دي
ريحان ببساطة: معرفش
كانت طلبت مني ماافتحهاش
اخرج ورقة ما من درج مكتبه
ليث بجدية: هي دي
ريحان بلهفة: ايوه ياابيه ممكن اشوفها
رمقها بشرود وهو يتذكر ماحدث حين كان في الصف الاعدادي وفي ذاك اليوم البارد من ايام الشتاء
فــلاش بــاك
كان يطل من شرفة غرفته المطلة على بوابة القصر الى ان رمق فتاتان متشابهتان كانهما توام تقفان متجاورتان واحداهما تحدث الاخرى بجدية وتركيز فجذب انتباهه المشهد وظل ينقل بصره بينهما محاولا ايجاد اي فرق بينهما دون جدوى الى ان انسحبت احداهما لتترك الاخرى وحيدة لعدة ساعات ظل هو الاخر جالس بشرفة غرفته يراقب تلك الفتاة واخيرا قرر النزول اليها ليرى الخطب فهو الاخر قد تجمد من البرد
ليث: هيييه انتى بتعملي ايه هنا
ريحان ببراءة: انت صاحب القصر ده؟
ليث بغرور طفولي: طبعا انا صاحبه
ريحان بهدوء: طب خود الورقة دي بعثتهالك اختي
فتح ليث الورقة باستغراب
عودة للوقت الحالي
ليث: يعني روح كانت عارفة بتحطك فين وبايد مين ماسابتكيش في الشارع وخلاص مع صغر سنها الا انها كانت ذكية جدا
ريحان بشوق: انا نفسي اوي التقي بيها دي وحشتني اوي هي ومامي وبابي
ليث بت**يم: اوعدك هتلتقي بيها قريب
ريحان بدموع محبوسة: بجد ياابيه
ليث بابتسامة هادئة: عمري وعدتك وماوفتش؟
ريحان: ربنا يخليك ليا ياابيه بس ااا احمـ هو ممكن اعرف الورقة كان مكتوب فيها ايه
مد ليث يده بالورقة فاختطفتها لتمرر عيناها على سطورها بلهفة وشوق سرعان ما تحولت الى صدمة وذهول !!
==========
ريحان بذهول: يعني ايه الكلام ده
ليث: عرفتي ليه على طول خايف عليكى
ريحان وهي لازالت تحت تاثير الصدمة
ريحان بصدمة: طب مين ممكن يعمل كده
ايه الي يخليها تبعدني عنهم كل السنين دي
ومين الناس الي بتكلم عنها في الورقة دي
ليث بحيرة: مش عارف
عادت ببصرها الى الورقة وهي تقراها ثانية بتركيز شديد فكيف لفتاة بعمر السادسة ان تكتب كلاما منمقا وواضحا ولكن فلتحاول سبر اغوار هذه الرسالة
" عمو انت طيب اوي عارفة عشان كده اختي ريحان امانة عندك عشان هي في خطر وفي ناس وحشة عايزه تقتلها عشان خاطر ربنا احميها من الاشرار انا خايفة اوي"
ريحان باستفهام: طب حضرتك مافكرتش ان ده ممكن يكون تخيلات طفلة
ليث بجدية: الاطفال دول اكثر ناس صادقة واي كلام يقولوه بيكون حقيقي عشان مابيعرفوش يكذبوا او يكون خارج من حالة نفسية وصلتهم لكده فلو كلامها مش صح عالاقل هتكون متربية في مناخ مضطرب مخلي نفسيتها تعبانة لدرجة انها تبعد اختها توامها عنها وتكون سبب في مــ...
بتر كلامه باضطراب وهو يعي انه كان على وشك الافصاح بامر جلل
ريحان بترقب: تكون سبب في ايه
ليث باضطراب: انك تبعدي عن اهلك يعني
ريحان بلهفة: وحشوني اوي مع اني مش فاكراهم اوي بس حاسة انهم كانوا طيبين
عشان خاطري يا ابيه عايزه اشوفهم
ليث باسف: للاسف مش هينفع
ريحان بذهول: ليه
ليث: روح لسه متجوزة جديد وهي دلوقتي في شهر العسل
ريحان بالم: توامي اتجوزت وماحضرتش فرحها
ليث بحنو: انا اسف بس...
ريحان بسرعة: لا ماتتاسفش يا ابيه كفاية انك احتوتني السنين دي كلها من غير مقابل
ليث بلهفة: اوعى تقولي كده انتى اغلى عندي مني يا ريحان انتى واحدة مننا
ريحان بتسائل: طب مامي وبابي فينهم عايزه اشوفهم
ليث: مامتك موجودة بس...
ريحان بدقات قلب متسارعة: بس ايه
ليث بترقب: والدك اتوفى بعد اختفائك بفترة قصيرة!!
==========
انهى ضرار المكالمة مع حذيفة وهو لايزال تحت تاثير الصدمة هل يعقل هذا هل ظهرت ريحان اخيرا هل هي على قيد الحياة اين كانت طوال هذه السنين كيف اختفت هل تاهت ام انها اختطفت كما قيل حقا
تسائلات كثيرة عصفت بافكاره الى ان فتح الباب ودلف ليفزع من منظر زوجته ملقى على الارضية فركض اليها بلهفة
ضرار بقلق: روح يا روحي يا حبيبتي قومي ايه الي حصلك
حملها بين يديه خارج الكوخ ووضعها برفق تحت شجرة واجرى الاسعافات الاولية الى ان اصبحت تتململ كم هي رقيقة ساكنة مالذي حدث لك حبيبتي
شعر بتانيب ضميره والم بقلبه على مافعله بها فهو يذكر جيدا خوفها المرضي من الصراصير الذي لا يعلم سببه الى الان
فجاة استرعى انتباهه همهمات صادرة منها بين الوعي واللا وعي
روح بضعف: صراصير .. عمو .. لالا . عناكب لالالا .. حاضر حاضر .. خرجني .. عمو
ضرار بقلق ودون فهم لهذيانها: روح حبيبتي اصحي ده انا ضرار قومي يا روحتي
اتتفضت عند اختراق صوت ذكوري لاذانها واخذت تصرخ بهيستيريا: خلاص اخر مرة يا عمو مش هعمل كده ثاني بس خرجني من هنا
يا عمو انا بخاف من الصراصير خرجني
ضرار وهو يدفنها باحضانه: اششش اهدي اهدي محدش هييجي جنبك انا هنا عشانك
روح بهذيان: عشاني انا؟ يبقى انت بابا صح؟ انا ماقتلتكش لما هربت ريحان بعيد عننا صح؟
وغابت عن الوعي ثانية تاركة زوجها مذهولا من هول ما سمع هل هو حقيقة ام مجرد هذيان!!
========
كانت ترمقه بكراهية غريبة عنها فهذا الشعور البغيض لم تجربه سابقا
رعد برجاء: ماتبصليش بكره كده
همس باستهزاء: امال ابصلك ازاي يا رعد يا خواجه ماانت الي علمتني ابجدية الكره حرف حرف
رعد وهو يجز على اسنانه: انا مش خواجه انا مصري وعمك عمك يا همس
همس بصراخ: لا مش عمي مش عمي يا مجرم
وانا بحذرك خرجني من هنا احسنلك انت ماتعرفش علقت نفسك مع مين خرجني من هنا احسنلك
رعد بهدوء: ماينفعش انتى الطعم الي هيخلي رفيدة المصري تجيلي جري
همس: انت واحد حقير ومالكش قلب
رعد بمرارة: لا ليا بس الانتقام عمى قلبي ومش هرتاح غير لما اخد بثاري
همس بصراخ: وتارك بعيد عننا يااسمك ايه
رعد بعصبية مفرطة: لا تاري من اولاد المصري ومش ههدى قبل مااخده
وخرج بعنف من الغرفة القابعة بها بينما تن*دت هي بياس وتمتمت
همس بتضرع: ياااارب احمي رفيدة وكل عيلتي من اي شر يا رب انا بحبهم اوي
=======
كانت المشاعر السلبية مخيمة على المكان حزن اضطراب كره انتقام حسرة صدمة برود
حزن واضطراب طارق من طريقة زواج اخته
كره وانتقام من غيث الى فردوس التي سقطت من نظره بعد ان بدا يعيد ثقته بنساء حواء بسببها
حسرة فردوس على نفسها وهي ترى نفسها رخيصة تباع **لعة وصدمتها في غيث انه هو شاري هذه البضاعة
برود ادم لما يحدث حوله فالمهم انه حصل على المال الذي يريده
انتهت هذه الجلسة بعد اعلان الماذون غيث وفردوس زوجان على ادم وهو يمد ظرف الصور لغيث الذي احتدت نظراته وكادت تطلق شررا تجاه فردوس التي شحب وجهها وهي تعلم ماهية الظرف جيدا
=======
على الجهة الاخرى اقنعت رفيدة والديها بصعوبة للذهاب الى فردوس والوقوف جانبها بمحنتها وهذا الزواج الغريب الذي رفضه عقلها
اصطحبها براء شقيقها
براء بتافف: ايه المكان الي ساكنة فيه صاحبتك ده مش عا...
بتر عبارته عند قطع احد السيارات الفخمة طريقه مما جعله يوقف السيارة بمهارة وسرعة
وفجاة هجموا عليهم مجموعة من ضخام الجثة ابرحوه ض*با بينما اختطف اخرون رفيدة التي خبا صراخها وقد فقدت وعيها اثر الم**ر الذي استنشقته
اخذ براء يئن بضعف وقهر وهو يردد اسم شقيقته
براء بضعف: رفيدة رفيدة
احد الرجال بقسوة وهو يسدد له لكمة اخيرة: قول للي اسمه ضرار المصري عبد العزيز راجع ومش هيسيبك تتهنى بحياتك وهيدمرك من ثاني !!
يتبع