البارت التالت

2193 Words
في المساء تحديدا في فيلا يوسف كان يدخل من باب الفيلا وهو يبحث بعينه عن زوجته فهو متخيل انه بعد تلك النظرات القاسيه التي نظرها لها في الصباح انها لن تخرج ولكن من سخريه القدر وجد الفيلا خاويه فاخذ يصرخ باسم مديره المنزل بقوه: احسان انتى يا احسان فاتت له احسان مهروله وهي تقول بادب: امرك يا يوسف بيه يوسف بغضب: امال فين ساره هانم ابتلعت احسان رايقها بتوتر وهي تقول :ساره هانم في النادي مع كرمان صاحبتها نظر يوسف بغضب وهو يقول: ادخل اعمل كوبايه زفت قهوه وانا داخل المكتب ولما تيجي الهانم ابقي قوليلها اني عايزها احسان بهدوء: تحت امرك يا يوسف بيه اما عن يوسف دخل الى غرفه مكتبه يصفع الباب خلفه بقوه وغضب فكيف لها ان تخرج حتى دون ان تعير كلام اهتمام هل لتلك الدرجه اصبحت لا يهمها اي شيء ولكن يقسم انه سوف ي**ر كبريائها الذي صنعه بنفسه فهو من صنعها وهو من سوف يهدمها لكي تعلم مع مين تلعب جلس على كرسي يقرا بعض الاوراق ولكن شرد فى تلك الفتاه البسيطه الجميله الى حد الهلاك برغم فقرها وقلت حيلتها الا ان جمالها لم يندثر نعم هى ليست البيضاء ذات الشعر الاصفر والعيون الخضر ولكنها جميله بذلك السمار الذي يجعلها تمتلك جمال فريد من نوعه عند ذلك تذكر صوتها الذي يشبه نغمات الحب تذكر كيف كانت رقيقه بسيطه كالورده وهي تتحدث معه بكل ادب هنا ظهرت ابتسامه علي الشفتيه وتذكر كلام صديقه يازين كل تلك المواصفات تنطبق على شمس انطباق كلي فهي فقيره لا تملك من المال الكثير ولكن يوجد مشكله واحده هو لا يعرف عنها سوى اسمها و انها تحتاج الى المال بشده اتصل بمدير حرسه حمزه في خلال دقائق كان يجيب حمزه بكل ادب على رئيسه ورب عمله يوسف بهدوء وقوه لا تغيب عن بحت صوته: بص يا حمزه في بنت عايزاك تجيبلي عنها كل حاجه كل كبيره وصغيره عايشه فين مع مين كل حاجه حمزه بجديه :تحت امرك يا يوسف بيه حضرتك ابعتلى المعلومات اللي تعرفها وفي خلال يومين هتكون عندك كل حاجه صدح صوت يوسف القوي وهو يقول :لا انا عايزه بكره يكون عندي كل حاجه عنها تمام حمزه : تحت امرك يا يوسف بيه بكره الظهر هيكون عندك كل المعلومات عنها اغلق يوسف الهاتف دون ان يقول اي شيء وجلس يتذكر تلك الشمس فهي بحق نوع جديد لم يتذوقه من قبل وهو سوف يفعل اي شيء لكي تكون له و ملكه ______ اما عند احسان في المطبخ كانت تتحدث نعيمه بسخريه: مش قلتلكم هايطين عشتها محدش سمع منى نظرات لها نعيمه بنفور وهي تقول بغضب: لسانك حصانك يا نعيمه فكري في الكلام قبل ما تقول ولو يوسف بيه دخل علينا المطبخ وانت بتقولي كده هطين عيشتك انتي كمان اما فتون تحدث بهدوء: معلش يا مدام احسان ممكن تنادي على احد من الشباب اللي بره ياجى ياخذ الاكل نظرت لها احسان بود: معلش يا فتون خديهم انت يا حبيبتي وخرجى هزت فتون راسها بهدوئه ولكن اوقفتها احسان بتحذير: اوعي تتكلمي مع احد يا فتون ماشي فتون بابتسامه خفيفه: حاضر يا ابله احسان خرجت من الباب الخلفي الخاص بالمطبخ لكي تعطي الطعام لكل من حمزه وباقي الحرس الموجودين ولكن اوقفها صوت قوي وهو يقول: استنى عندك شعرت فتون بتوتر بشعور غريب لا تعرف لماذا فعندما سمعت الصوت شعرت برعشه غريبه فى سائر جسدها فنظرت لصاحب الصوت بالتوتر وهي تقول: حاضر تحرك لها حمزه بقوه وهو يحمل منها الصينيه وهو يقول: انا حمزه رئيس الحرس متخرجيش بره عشان ما ينفعش تخرجي الحرس هاتي عنك وبعد كده لم تحبي تخرجى الاكل اتصلي بيا فتون بتوتر :حاضر تحدث حمزه بقوه :يلا ادخلى ا لا تعرف للماذا ظهرت ابتسامه على وجهها شعرت انها بلهاء ولكن لا تنكر ان صوته وكلامه اعطاها دفء غريب دخلت الى المطبخ بكل هيام تحت انظار نعيمه التي تقول بسخريه: مالك يا خايبه عامله كده ليه فتون بشرود: مفيش حاجه يا نعيمه انت عايزه حاجه نعيمه في سخريه :هاكون عايزه منك ايه يا خاي خدى اغسل المواعين فتون على نفس ابتسامتها :من عيني ص*رت ضحكات نعيمه السخره وهي تقول: لا دي هبت منك على الاخر اكملت نعيمه عملها اما فتون ظلت تتذكر ذلك القوى وعلى وجهها ابتسامه بالهاء ______ اما في شقت روز كانت تنام على الفراش وهي تتحدث مع ادم بهيام رزو بحب :قولى بقى عملت ايه فى يومك احكيلي كل تفاصيل ص*رت ضحكه ادم من على الطرف الآخر وهو يقول : يا بنتي احكيلك على كل تفصيله ايه اذا كان انت معاي في الجامعه طول يوم ثم اكمل بحب عقبال ما تكوني معي في البيت برده روز بابتسامه: يا رب يا ادم انت مش عارف انا بعد الايام والليالي دي ازاي عشان نكون مع بعض ثم اكملت بحزن بس انا صعبان علي ماما مش عايزاها تقعد لوحدها في قلب البيت تحدث ادم بابتسامه وهو يقول: ومين قال ان هي هتقعد لوحدها في قلب البيت بصي احنا بعد شهر العسل هنخليها تيجي تقعد معنا في قلب الشقه و كمان بالمره عشان لو حملت ولا حاجه تكون جنبنا وكمان عشان تسعدك وحتى هي لو تعبت بالليل ولا حاجه برده احنا نساعدها ساعتها ايه رايك فى الفكره دى ظهرت ابتسامه على وجه روز وهي تقول: والله يا ادم انا مش عارف اقولك ايه بجد انت كل شويه بتكبر في نظري اكثر من الاول ادم بحب يا روز انتي مش خطيبتي وبس انتي كل حاجه وبعدين يا ستي انا معنديش ام وانتى عارفه ان انا يا يتيم طب فيها ايه يعني لو مامتك تبقى مامتي لو انت بقا غيرنه يبقا خلاص روز بفرحه :لا بالع** ده انا هبقا مبسوط جدا ان علاقتك انت وماما تكون كويس ادم بحب :تمام يا قلبي يلا بقى نامي عشان الجامعه بكره روز بحب :تصبح على خير ادم: وانت من اهل الخير يا روحي ______ في احد النايت كلاب الشهير كانت تجلس ساره هي وكارمن امام البار حيث ترتشف ساره الكثير من الكحوليات التي جعلتها تغيب عن الوعي فتحدثت كارمن بهدوء: ساره ارجوكي يلا قومي كفايه اللي انت شربتيه ده كله انت هتعملي ايه ثاني يا بنتي ساره بضياع :بقولك ايه سيبيني انسى انا مش عايزه افتكر اي حاجه من كلام الزفت الدكتور اللي قاله ده كارمن بهدو:ء طب هو هيعمل ايه يا ساره يعني ما دى حالتك ولا انت عايزه يكدب عليكى انهمرت الدموع من اعين ساره وهي تقول: مش عايزاه يكذب بس عايزاه يقولي حل يقولي اي حاجه اجيب بيها طفل لازم اكون حامل انا مش عايزه اتطلق مش عايزه اترمي في الشارع انتي عارفه يا كارمن انا من غير فلوس يوسف انا ولا حاجه بفلوسه خلنى مش محتاجه لى اى حد وانا مش مستعده اخسر ده كله نظرات لها كارمن بصدمه وهي تقول: يعني انتي كل اللي همك فلوس يوسف ومش همك انك مش هتبقى ام مش همك انك انك هتتحرمى من نعمه عند كل الستات ومش هتبقى عندك انهمرت دموع من اعين ساره وهي تقول: انا مش عارفه انا زعلان على ايه ولا ايه بس اللى انا متاكده منه ان كل حاجه هتضيع من يدي لو محملتش يوسف الموضوع كل يوم بيكبر في دماغه اكثر من الاول كل يوم بيفكر في موضوع البيبي اكثر من الاول كل يوم عايزني ابقى حامل وانا مش عارفه اقوله اى هنا نظرت لها كارمن بتساؤل: طب مش هو اللي قالك خدي برشام منع الحمل يبقى هو اكيد لازم يتحمل معاكى المشكله دي هنا ظهرت ابتسامه ساخره على وجهه و ساره وهي تقول: يوسف مكانش يعرف انى باخذ برشام منع الحمل كنت بقوله انا لسه مفيش نصيب ولما اكتشفت انى باخد البرشام قعد عمل مشكله كبيره اوى عليها بس انا برده ضحكت عليه وقلتله ان مفيش مشكله ولا حاجه وانا سالت الدكتوره وقالتلي ان عادي لكن دلوقت هو عايز بيبي قالى كفايه اوى كده وانا مش عارفه اعمل ايه هنا فكرت كارمن ثم تحدثت بجدية وهي تقول: طب ما تخليه يتجوز يتجوز واحده تحمل وتجيب بيبي وبعد كده يطلقها نظرات لها ساره بصدمه وهي تقول: انتي بتقولي ايه عايزاني اقبل ان هو يتجوز واحده غيري عشان تجيبله حته عيل لا طبعا طب ايش دراني اللي هو بعد ما تحمل وتخلف تسيب الطفل لا انا مش ممكن خاطر باي حاجه من حاجتي يوسف ده من ممتلكاتي محدش يقدر يقرب منه اللي هيقرب منه انا هقتله ظهرت ضحكه ساخره على وجهه كارمن وهي تقول :شوفي انتى حل يا فالحه لان انتي لو مقولتيش كدا هو هيتجوز بمزاجك يبقا احسن حاجه انتى إلى هتخاتري وبعدين هو هيتجوز عشان يجيب بيبي يوسف بالفلوس دي كلها يقدر يعمل اللي هو عايزه من غير ما حد يقوله ثلث الثلاثه كم لان انا وانتي عارفين نفوز يوسف كويس اوى وانا هو نفوذ اكبر من نفوذ ابوكي الف مره عشان كده بلاش تعملي حركه غلط تضيعي كل حاجه واقبلي انت بالامر ده قبل ما هو ما يفرضه عليكى لان كده كده في الحالتين هتخسري في خساره قريبه ولا م**ب بعيد تحدثت ساره بصدمه :انتى واعيه انتى بتقولى اى عايزاني اروح اقوله اتجوز علي عشان انا مش عارفه اخلف اى اللى انتى بتقوليه ده ثم أكملت بسخريه: لو انت هتقبلي بكده كارمن بجديه :بصي يا ساره انا ع**ك في كل حاجه ا وانتى عارفه ان انا مش هحاط نفسي في الموقف ده لان انا بافكر في كل اللي حواليا و اخر حاجه بافكر فيها نفسي لكن انت ع**ي تمام فعشان كده لازم ترضى بالامر الواقع هزت ساره راسها بغضب وهي تقول: لا مش موافق على الحل ده واكيد لازم هيكون فى حل تاني هنا نظرات لها كارمن بغضب من غبائها ثم اخرجت امال من محفظتها وهي تقول :يلا بينا يا ساره عشان نروح عشان لو جوزك رجع وملكيش في البيت هيعمل حاجات مش كويس وخصوصا لو انت دخلت عليه بالمنظر ده وانتي سكرانه قامت ساره من مجلسه وتقول بسخريه: حتى الخمره ما قدرتش تنسيني اللي انا فيه قالت ذلك وخرجت من ذلك ان نايت كلاب تحت اعيون ذلك الرجل الذي يراقب والتقط لا الكثير من الصور ______ في تلك الشقه البسيطه كانت تدخل شمس تجد والدتها نائمه على الكنبه بكل تعب فذهبت لها شمس بسرعه خوفا ان يكون حدث لها غيبوبه السكر فاخذت تنده باسمها :ماما يا ماما افقت ميرفت من النوم ووجدت شمس تقف بجانبها وهي ترتعش من الخوف فنظرات له ميرفت بابتسامه: ما تخافيش يا شمس عمر الشقي بقي تنفست شمس صاعدا وهي تقول اوعي تقولي كده يا ماما ربنا يد*ك الصحه ويرزقنا ميرفت بابتسامه: والله يا بنتي انا مش عايزه حاجه من الدنيا دي غير انك تكوني معي وبس من ساعه ما ابوك يهرب و ماشي وانتى كل حاجه فى حياتى شمس بتساؤل: نفسي اعرف هرب وسبنا لوحدنا ليه مكان يخليه معنا على الاقل حتى قعدته معا كانت هتريحنا شويه من الخوف اللي احنا فيه ميرفت بتنهيده ضعيفه: ابوك ضعيف يا شمس مقدرش يستحمل الفقر وقله الحيله هاجر مع الناس اللي هاجر بره والله اعلم وصل ولا حقق حلمه وربنا نفخ فى صورته وبقا حاجه زي ما كان بيقول شمس بستغرب:لو كان حقق حلمه كان راجع مكنش هيسبنا قلبي بيقولي ان حصل له حاجه غريبه هناك مسحت ميرفت على راسها وهي تقول: انسى يا بنتي زي ماهو كمان نسي هو اختار ان هو يبعد وينسانا وانت كمان نسي المهم دلوقتي قوليلي عملت ايه في اول يوم ليك في الشغل شمس با بتسامه: الحمد لله يا امي بصراحه الراجل صاحب الشركه انسان محترم جدا بس اهم حاجه ادعيلي انت ميرفت بهدوء: بدعيلك يا عين امك والله دعيالك من كل قلبي ان ربنا يرزقك ويكرمك شمس بابتسامه :يارب يا ماما يارب قمت ميرفت من الاريكه واتجاهت الى المطبخ وهى تقول: يلا ادخلي غيري هدومك كده عقبال ماحضر الاكل لينا ظهرت ابتسام على وجه شمس وهي تقول: عدس ضحكت ميرفت وقالت لها :لا بصره شمس بحمد: الحمدلله كله نعمه من عند ربنا ميرفت بهدوء: طبعا يلا بقى قومى غيرى هدومك عشان ماتتوسخش وتعالى يلا عشان ناكل ذهبت شمس الى غرفتها بسرعه فهي لم تاكل شيء منذ الصباح لانها تعرف ان الاكل الخاص بالشركه يجب عليها ان تدفع حسابه وهي لا تملك من النقود اي شيء وايضا هي تريد ان تجمع المال لكي تصرف على امها _______ في فيلا محمود المصري كان يلتف الجميع حول طاوله الطعام كانوا ياكلون بصمت وهدوء غريب كانهم في جنازه ولكن قطع ذلك الصمت صوت ياسين الساخر وهو يقول: واحد الله و يا جماعه في ايه انتم قاعدين كأنكم في جنازه كده ليه نظرت له ليلب بطرف عينها الى اخيها احمد الذي ياكل ببرود فص*رت ضحكات ياسين وهو يقول :في اى جدعان خائفين منه كده ليه هو مثبتكم احمد بجديه: يا ابني هو انت لسانك دوت ما تعرفش تتحكم فيه ياسين بسخرية: والله انا ماقلتش حاجه بس باقول انتوا مش شايفين ان القعده ممله شويه كده ان يرد احمد بغضب ولكن اوقفه صوت والده محمود بهدوء: ياسين اول حاجه احنا مش ساكتين ثاني حاجه انا لسه ماموتش ولا حاجه عشان احمد يتحكم فين تلات حاجه ودى الاهم من ان الاكل ليه احترامه وما ينفعش نتكلم واحنا بناكل بعد مانخلص اكل هنخرج كلنا نقعد في الجنينه شويه وانا قلت لام محمد تخرج شاشه العرض بره و هنتف*ج على فيلم كلنا في السهره ثم نظر الى احمد بجديه وانت كمان معنا وقبل ان يجيب احمد تحدث محمود بجديه : انا كلامي مش هارجع فيه وتفضلوا يلا كلوا عشان نخلص ونخرج نتف*ج مع بعض ظهرت ابتسامه على شفايف ياسين فهو يكره اخوه وهو انسان نمطى الى هذا الحد لا يعرف ماذا حدث لكي يتحول اخوه من انسان مرح الى انسان نمطي كئيب _______ في تلك الشقه كانت تجلس تلك الفتاه في غرفتها وامامها صوره روز بغصب تنظر لها بحقد وكره دخيل وهي تقول هاخذ منك كل حاجه ملكك انتي مش احسن مني في حاجه عشان توصلي اللي انتى عايزاه قبلي لا انا الاحسن منك وانا الافضل وعشان كده هاخذ منك كل حاجه بقى وريني هتعملي ايه _________ من تلك فتاه وما هي حكايتها وما الكره الدفين التي تكره الى روز كل هذا واكثر مع نورهان اشرف اتمنى لكم قراءه سعيده
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD