bc

انتقام أعمي

book_age12+
104
FOLLOW
1K
READ
revenge
second chance
friends to lovers
independent
inspirational
twisted
heavy
mystery
brilliant
first love
like
intro-logo
Blurb

عندما يكون هناك ماضي مؤلم سببه اقرب الناس اليك

ومع ذلك غادرت تركت كل شئ خلفك ونسيت

ولكن عندما يعود خيط من هذا الماضي

عندها سيتولد الكره من جديد لينشئ انتقام اعمي

وحينما يكون هناك حب يواجه هذا الانتقام فماذا سيكون مصيره ..

ومن سيكون الضحية ...

انتقام اعمي

يارا

جاسر

chap-preview
Free preview
الفصل الأول
جالساً في مكتبه شارد بذهنه بعيداً حيث الماضي الذي بدأ يظهر منه خيوطً لحاضره .. شاباً يعمل مع والده في شركته يحضر معه العديد من الحفلات وفي احد الحفلات يراها تقف مع اصدقائها بريئه رقيقة ناعمة خجله بالاضافة الي جمالها لم يجد كلام يوصفها به ولكن لاول مره قلبه يدق وبشده عزم امره انها ملكه وحده ولن تكون لغيره تعرف عليها واحبها حد الجنون واحبته ايضا وصارا عاش*ين ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهيه السفن زوجها اباها من اخر نظرا للمصالح وكان هذا الاخر من الصدمة فهو اعز صديق عندي يااااااااااااااااه  لماذا   حبيبتي مع اعز اصدقائي منذ هذه اللحظة وهو اصبح يبغضهم ويكرههم  ومحي قلبه من حياته واثبت جدارته في العمل وتزوج من ابنة عمه رضاً لوالده وانجبو ثلاثة اولاد وابنة وتوفت زوجته وهي تلد مولوده الاخير .. افاق من شروده علي صوت الباب ... سليم الهواري بتنهيده : ادخل لتدلف صغيرته الجميله التي ورثت جمال امها ابنته يارا : بابا حبيبي الغدا جاهز يلا عشان نتغدي وبطل  شغل شوية بقي سليم : تحت امر اميرتي روحي وانا جاي وراكي . يلتف الجميع حول سفرة الطعام حيث يجلس سليم واولاده الاربعه حسام وهو الاكبر ويبلغ 30 عاماً وادهم ويبلغ 27 عاما ويارا التي تبلغ من العمر 23 وعمر الذي ما زال في ثاني سنة له في جامعة ادارة الاعمال حسام : ادهم مسافر فرنسا امتي ادهم : بعد بكري انشاء الله يارا بحزن : ايه ده انت لحقت ده انت لسة جاي انبارح بليل . ادهم : معلش يا حبيبتي عشان الشغل  كان ادهم يدير اعمال والده في فرنسا . يارا بنفس النبره : ادهم بس انت بتوحشني ليه حسام ما يسافرش مكانك وانت تمسك الشغل هنا . حسام بنبره مرحة ليخرجها من حزنها : يا سلام يا ست يارا وانا بقي مش هوحشك ولا ايه . تترقرق الدموع في عينيها وتقول : انا مقدرش علي بعد حد فيكو . عمر بإنزعاج مصطنع : احم احم احنا هنا برضو ليضحك الجميع ويقول سليم ربنا يخليكو ليا يا حبيبي انا رايح الشركة سفرة دايمة حسام بجدية : انا جاي وراك علي طول يا بابا انطلق الاب الي الشركة وتبعه حسام الذي يدير الشركه معه  ... عمر وهو ينهض : انا كمان رايح الجامعة يلا سلام . ليبقي يارا وادهم بمفردهم ليقول ادهم في كلام كتير عايز احكهولك وشايف انك انتي كمان عندك كلام . يارا : خلص اكلك الاول وهستناك في الجنينه خرجت يارا الي الجنينة وطلبت من الداده ان تحضر لهم كوبين عصير الي الجنينة بعدها بقليل خرج ادهم وجلس بجوارها ادهم بابتسامة : ها حبيبتي عاملة ايه يارا : بقيت كويسة بعد ما شفتك انت مش عارف انت وحشتني اد ايه ادهم بمشا**ة : يا بكاشة دا انتي لسة جايه مصر من سنة ونص بس وكنتي  خاربة بيتي في فرنسا . يارا : ايوة بس من ساعة ما اتخرجت من الجامعة ورجعت مصر مشفتكش غير مرة واحدة ودي تاني مره وبدئت تترقرق الدموع بعينيها وانا بحتاجلك كتير اوي حسام عصبي ومش بيفهمني . اخذها ادهم في احضانه : طيب بتعيطي ليه طيب قوليلي جاسر مزعلك اومأت برأسها بمعني لا  فقال اومال مين مزعلك ردت بصوت مختنق : بابا مش موافق علي جاسر  وكل اما اجيب سيرته بيتعصب وبيقفل الموضوع وكل اللي بيقولو مش هينفع . ادهم باستغراب : خلاص سيبي الموضوع ده عليا وانا هكلم بابا مسحت يارا دموعها فهي لا تريد ان تعكر صفو هذه الجلسة فهي لا تجلس مع اخاها الا بين الحين والاخر وقالت بنبره مرحة يارا : ها بقي مش عايز تحكيلي حاجة ضحك قائلا : عايزه تعرفي ايه يا قرده يارا فارغة شفتيها : انا قرده والله ما في قرد غيرك هنا ادهم يذهول : انا قرد دا انتي ليلتك سودة انهاردة قامت يارا من جلستها واخذت تركض وهي تردد وريني هتعمل ايه وهو يركض ورائها مش ساييك انهاردة                                                                  ................................................... في ناحية اخري استيقظ من نومه وامسك بهاتفه ليري صورتها التي تزين هاتفه ابتسم بحب ونهض من السرير دلف الي حمامه واخذ حماما منعشا ثم خرج وارتدي حلته الرسميه للعمل ورش عطره المفضل ونزل واتجه الي السفرة وجد الفطور جاهز جاسر بابتسامة للدادة : تسلم ايد*كي يا ام احمد ام احمد : الله يسلمك يا بني ذهبت الدادة ام اححد لتمارس عملها المعتاد وهو الاهتمام بالمنزل بينما تناول جاسر فطوره ثم اسرع الي شركته خرج من الفيلا وركب سيارته الفارهة وهو يخرج من البوابة .. جاسر : صباح الخير يا ابو احمد ابو احمد البواب : يسعد صباحك يا جاسر بيه تؤمرني بحاجة جاسر بشكر : الامر لله يا ابو احمد ثم خرج جاسر متجها الي شركته حيث عمله جاسر عز الدين نصار هو ابن لعز الدين نصار الذي استقل بعائلته في فرنسا وصفي اعماله في مصر وانشأ مشاريعه في فرنسا واصبح من كبار رجال الاعمال هناك بعد ان تخرج جاسر من جامعة فرنسا عاد الي ارض مصر واستلم شركة صغيرة  تركها له ابيه لانه احب ان يثبت نفسه وبالفعل اثبت جدارته في مجال العمل واصبح من اكبر رجال الاعمال الشباب لدي جاسر اخت تدعي صوفيا في اولي جامعة تاتي له في الاجازات احياناً ولديه امه ( سوزان ) التي تدير مول جميل والذي ورث منها عيونها الخضراء الساحرة والشعر البني الناعم وورث من اباه حدة ملامحه بعض الشئ . وصل جاسر الي الشركه وصف السيارة ثم ترجل منها وجاء عامل لياخذها الي الجراش الملحق بالشركة ثم دخل الشركة فوقف الجميع احتراما له منهم من يحييه ومنهم من ينظر اليه بأعين معجبه صعد جاسر الي مكتبه . السكرتيرة سالي باعين معحبة : صباح الخير جاسر بيه جاسر بجدية : صباح الخير اطلبيلي قهوة وقولي ل علي يجيب ورق المناقصة اللي هندخلها ويجيلي سالي : تحت امرك جاسر بيه دلف الي مكتبه ثم اخرج هاتفه ورن علي احدهم منتظر الرد . .                                                   ................................................................ تعبو من الجري فجلسو علي الارض في الجنينة ادهم بتعي وهو يتمدد بجسمه علي الارضية : متبقيش تتحديني تاني . بادرت يارا بالرد ولكن قطع حديثهم رنين هاتفها اخرجته من جيبها لتحد اسمه يزين الشاشة فابتسمت بتلقائية . ادهم بسعاده لاخته : ده حبيب القلب مش كدي لم تعيره يارا اهتمام وقامت مبتعدة وجلست علي ارجوحة في الناحية الاخري من الجنينة وردت ليأتيها صوته . جاسر بحب : صباح الخير حبيبتي عاملة ايه انهاردة . يارا بحب : صباح النور علي عيونك انا تمام انت عامل ايه . جاسر : انا كويس طول ما بسمع صوتك ده كل يوم . اكتسي وجهها بالخجل : انت في الشركة . ضحك قائلا : اه يا ستي انا في الشركة انتي فين في المحل . يارا : لأ مش هروح المحل انهاردة ادهم جه من السفر وهعد معاه عشان واحشني . جاسر : ايه ده يعني مش هشوف حبيبتي انهاردة لا انا هعدي عليكي بعد الشركة وعازمك انتي وادهم علي الغدا . يارا بفرح : مستنياك يا حبيبي . وجد من يطرق الباب فقال : انا هقفل يا يويو بقي عشان الشغل لا اله الا الله يارا : محمد رسول الله . قفل معها الخط ثم قال للطارق ادخل لتدلف سالي السكرتيره حاملة كوب القهوة وتضعه علي المكتب وهي ترتدي زي العمل الرسمي المكون من ( جيب يصل الي الركبة ضيق وقميص ابيض وجاكيت اسود من نفس لون الجيب وحول عنقها كارنيه يحمل اسمها واسم الشركة وطبيعة عملها ) . سالي : القهوة يا جاسر بيه . جاسر : عم ابراهيم مجبهاش هو ليه سالي : عم ابراهيم تعبان ومجاش انهاردة . جاسر : تمام روحي علي شغلك . خرجت سالي من المكتب وهي في عالم احلامها الوردية مع جاسر فكانت معجبه به ففي نظرها هو شاب وسيم وغني وهي لم تكن اقل جمالا فكانت تملك عيون خضراء وشعر اصفر كيرلي وجسد ممشوق فكانت تليق بحق بواجهة الشركة للتعامل مع العملاء . بينما كانت تحلم جاء علي حاملا اوراق بيده : جاسر بيه جوه افاقت من شرودها : ايوة منتظرك اتفضل . طرق علي الباب ثم دخل وجلس امامه وهو يقول : صباحك فل يا جاسر بيه . جاسر بجدية مصطنعة : انا اذنتلك تعد ياض انت . علي بمزاح : معلش خليها عليك المرادي . علي هو صديق جاسر الحميم هو واكرم فهم ثلاثي مرح كما يقولون منذ الجامعة وهما معاً كان علي يحب الجدية جادا في عمله ويحب المرح ايضا اما اكرم في خارج نطاق عمله فهو محب لنزواته وسهر الليالي والمتعة . جاسر : جبت اوراق المناقصة احنا لازم ندرسها كويس انا مش عايز تضيع من ادينا مناقصة زي دي هترفعنا اوي لفوق   . علي : متخافش انا دارس كل حاجة واطمنك انك **بتها. جاسر بارتياح : يسمع منك ربنا الواد اكرم فين لسة مجاش كالعادة طبعاً ليدلف اكرم : عيب عليك مش انا بردو اللي اتأخر علي شغلي علي بمرح : يا ريتنا كنا جبنا سيرة مليون جنيه . اكرم بجدية : بس ياض انت ها عندنا شغل ايه انهاردة . اخذو يتحدثون ثم ذهب كل منهم علي مكتبه ليتابع عمله .                                                         .......................................................... بعد ان وصل شركته طلب من السكرتيرة ان تنادي له علي صديقه فؤاد بسرعه الذي يعمل معه في الشركة منذ تخرجه بعد قليل دلف فؤاد فؤاد : صباح الخير يا سليم خير في ايه قلقتني سليم الهواري : صباح الخير يا فؤاد مصيبة ومش لاقي حل . ابتسم فؤاد في داخله ثم اصطنع علامات الحزن : خير في ايه يا سليم . سليم : يارا بنتي عايزة تتجوز جاسر عز الدين نصار . اعتلت الدهشة فؤاد : ياااااااه هي الدنيا صغيرة اوي كدي ابن عز الدين . سليم بعصبية : ...................   #يتبع..

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

من خلف الزجاج ( الجزء الأول )

read
1.9K
bc

رواية هـوس العـاشـقين (الامبراطور وصغيرته)

read
1K
bc

أشواق

read
1.8K
bc

رواية شيطان البراكين

read
1K
bc

بأسم الحب

read
1K
bc

رواية قيود بلون الدماء

read
1.3K
bc

ضربات القدر .... سيلا

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook