الفصل التاني

1275 Words
احبگ يا من ملكت قلبي وروحى... وفي اليوم التالي علي ابطالنا يذهب سيف الهاشمي الي عمله ككل يوم وعندما دلف الي غرفته لم يجد حسام ككل يوم لكي يمزح ويضحك معه اتصل به كي يأتي له الي مكتبه فدخل له حسام وهو غاضب جدااا فسأله سيف :مالك وشك مقلوب لي كداا مش عادتك يعني #اخد علي دماغه بعيد عنك ???# ليرد عليه حسام بغضب :مفيش يا سيف كنت عاوز حاجه ليرد سيف بهدوء :اقعد مالك في اي اي اللي حصل ليرد عليه حسام :وانا مروح امبارح سايق لقيت وحده في وشي و........ وحكي لصديقه ما حدث وعندما انتهي وجده مبتسم ببرود فغضب منه :ممكن اعرف بتضحك علي اي :احم لا مش بضحك وهضحك ليه يعني هو في حاجه تضحك #هو بيبين سنانه بس ??# :طب قولي اعمل اي في البت دي غاظتني جدااا والله مرحمها بس اشوفها تاني :خلاص يا حسام محصلش حاجه اهدي كدااا وركز في شغلك موقف وعدي انت خضتني قولت لحسن يكون اتغير ولا حاجه مجاش يقلش ولا يهزر زي كل يوم ليرد عليه حسام وعاد الي طبيعته :لا اتغير اي ياعم بعيد الشر متقولش كدااا :اه اهووو انا كداا اتطمنت بجد هو دااا حسام #ديل الكلب عمره ما يتعدل ??# يلا يالاااا انت من هنا عندي شغل :خلاص ياعم متزوقش الله :امشي يالااااا حسام بضحك :انا اروح عند امي لاتقولي اطلع برااا ولا ادخل جوااا سلاااااام ضحك سيف علي صديقه الذي يأس من تغييره ولكنه يهون عليه الكثير في حياته فمهما كان قاسي معه الا انه يحبه بشده فهو صديق طفولته وعمره وبعد ساعتين من العمل دلف حسام الي سيف مره اخره وهو يقول له : فاضل نص ساعه علي الانترفيو اللي عامله للسكرتيره الجديده تقا**ها :لما تيجي خليها تدخلي وانا هشوفها :تمام سلمووووز وبعد نصف ساعه دلفت السكرتيره الجديده الي سيف ولكن كانت ترتدي جيب قصير جدااا وبلوزه مكشوفه الي حدااا ماااا لينظر لها بق*ف فهو يكره هذا النوع من الفتيات لتقول له بطريقه مستفزه :هاي اناجايه عشان الانترفيو وقالولي ان حضرتك اللي هتقابلني ليرد عليها بغضب شديد :ايوه وانت مرفوضه :بس حضرتك مشوفتش السي في بتاعي حتي عشان ترفض ليرد عليها بق*ف :مش عاوز اشوفه ولا اشوفك في الشركه اتفضلي برااا ولما تكوني رايحه تقدمي علي وظيفه تلبسي لبس محترم مش رايحه حفله حضرتك براااااا خافت الفتاه كثيرا من لهجته وخرجت وهي ترتجف من الشركه فدلف حسام الي الداخل ليري ماذا حدث :اي ياعم في اي :اي الق*ف اللي جايبينوا دااا دي واحده رايحه حفله مش شركه محترمه الاشكال دي متدخلش هنا تاني . حسام بخوف شديد :حاضر خلاص هنزل اعلان تاني النهارده يلا سلااام ..................... وبعد تلات ساعات في مكان اخر وتحديدااا في منزل روان وهي تبحث عن عمل وجدت طلب موظفه للعمل **كرتيره في اكبر شركه من الشركات العالميه اخدت تقفز علي السرير بفرحه شديده وتحمس لهذا العمل واستعداد للذهاب غدااا الي الشركه وفي اليوم التالي اتصلت روان بمنه لتخبرها بهذا الخبر فرحت منه لها كثيرا وشجعتها ايضااا وارتدت روان ثيابها للذهاب اللي الانترفيو بعد قليل وكان عباره عن فستان من اللون الاسود وحجاب من اللون الذهبي الذي جعلها غايه في الجمال والرقه وعندما ذهبت الي الشركه سألت عن مكتب المدير الذي سوف يجري معها الانترفيو اوصلتها الموظفه الي مكتب حسام وعندما استأذنت وسمح لها حسام للدخول رأها وهي فتاه جميله جدااا وفي نفس الوقت محتشمه وهو يقول لها بصدمه :هو القمر اي اللي جايبه الصبح كداااا لترد عليه روان بغضب من طريقته :نعم بتقول حاجه حضرتك وعموما انا جايه عشان الانترفيو للوظيفه اللي منزلين عنها ولو مش موجوده ممكن امشي عادي ليرد عليها بتفاجئ من تحولها هكذاا ولكن بصوت واطي نسبياا :هو انتوا كلكوا ملاك من برااا وجواميس من جوااا كدااا استغفر الله العظيم اقابل اتنين دبش في نفس الاسبوع ياربي لتقوله له روان :حضرتك بتقول حاجه :هاااا لا ابدااا تقدري تيجي معايا عشان اود*كي لاستاذ سيف هو مدير الشركه وانت هتكوني السكرتيره بتعته انشاء الله #البسي يا روووان ??# :طيب تمام وعندما دلف حسام الي سيف ليخبره اخبره سيف ان يدخلها وعندما دخلت الي الغرفه ورأها قمه في الجمال والرقه ع** ما راه بالامس اندهش من جمالها وحجابها الذي يزيدها جمالا ورقه وعندما استيقط واستغرب نفسه لانه لم تعجبه اي فتاه بحياته :تقدري تتفضلي فين السي في بتاعك :احم اهووو حضرتك وبعدما نظر الي بيانتها وجهه نظره اليها : اه هو انت لسه متخرجه من االجامعه :ايوه في حاجه :في ان اللي احنا طلبينه يكون عنده خبره مش لسه متخرج روان وقد شعرت الاحراج الشديد :احم انا اسفه ماخدتش بالي سيف بتكبر وغرور :ايوه وانا فاضي بقااا لماخدتيش بالك دي اتفضلي السي في بتاعك واتفضلي من هنا روان بصدمه من طريقه كلامه معهاا :انت ازاي تتكلم معايا بالطريقه دي اساسا احترم نفسك انا مش بشحت منك علي فكره سيف بغضب من نبره صوتها اه وحضرتك بقاااا اللي هتقوليلي اتكلم ازاي روان بغضب :ايوه لو مش محترم ومش عارف تتكلم ازاي المفرود تتعلم سيف بغضب شديد :اطلعي براااااا حالااااااا والا هرتكب جنايه فيكي دلوقتي برااااا :يا عم رووووح يعني بتطردني من شركه نجيب سويرس هو شريكك ولا حاجه :امشي ابت انت برااا :بت مين دي بت اما تبتك يا ياااالا انت متعرفنيش علي فكره ليدخل علي صوتهم حسام وهووو ياخد روان خارج الغرفه حتي لا تقتل اليوم لم تعرف بعد مع من تتحدث وبعد ذلك دخل لكي يهدأ سيف الذي تحولت عيونه الي اللون الاسود من شده الغضب سيف وهو يحدث حسام بغضب شديد :تجبلي كل المعلومات عن البت دي ورحمه ابويااا ما انا سايبهااا وهوريها ازاي تتكلم معايا انا كدااا :اهدي يا سيف خلاص محصلش حاجه :نفذ اللي بقولك عليه بسرعه :طيب ماشي هعملك اللي انت عاوزه بس اهدي ............................. وعند روان بعدما ذهبت الي منزلها وهي غاضبه بشده من هذا المتعجرف المغرور لتجد منه بانتظارها لتعلم ماذا عملت في الوظيفه الجديده لتجد روان غاضبه وتتجه نحو غرفتها دون كلام ولا مرح كعادتها فنظروا لها منه وامها باستغراب شديد منها :اي دا يا طنط مالها دي :مش عارفه والله هو اي اللي حصل مش عادتها متهزرش كدااا :طب انا هدخل اشوفها مالها وابقي اقولك :ماشي يا حبيبتي روحيلها دخلت منه الي روان كي تري ماذا حدث معهااا في يومهاا :مالك يا روان اي اللي حصل :الحيوان اللي روحتله عشان الوظيفه مش محترم بيتكلم بطريقه زباله عصبني قال اي بيطردني من مكتبه الزباله :اي طردك مين الولااااا دااا وانت سكتيله كنت تديله في وشه بالبونيه عشان يتعلم ازاي يكلمك عدل . روان بثقه وفخر :عيب عليكي تقوليلي الكلام دااا دا انا قولتله كام جمله خلوه شبه الفأر المبلول #ايوه وهي القط بقاا ??# منه بفخر بصديقتها :جادعه يا رورو هي الناس دي كدا مش بتيجي غير بالسك علي دماغهم :ايوه #الصحاب لما يتجمعوا ??ربنا علي الظالم وابن اللزينه # ..................................... وفي مكان اخر احدي الاماكن التي لم تنشأ بعد يقف محمود وهو اخو روان ومهندس المعماري وهو يشرف علي الموظفين فهو قد عين مشرف علي المهندسين الاخرين لتفوقه في عمله واجتهاده فهوو يحب عمله بشده ولكن مرح فكان يضحك مع الموظفين :والله لو كان جالكوا مشرف غيري كنت زمانكوا في بيتكوا دلوقتي ??دا انا بس عشان تافههه فا احنا متفاهمين مش اكتر. احد المهندسين :اه والله يا ريس كنا زماناا بنعمل ملوخيه دلوقتي في البيت :طب عدوا الجمايل بقااا اانا ماشي سلام وفي اثناء عودته الي المنزل رأي فتاه يضايقها بعض الشباب في الطريق فوقف لمساعدتها :في اي يا رجاله مش جدعنه دي يعني احد الرجال :وانت مالك انت امشي وخليك فحالك عشان متندمش محمود بغضب منه :لا انا عاوز اندم بصراحه هتعمل اي يا شبح كاد ان يلكمه احد الشباب ولكنه تصداها بمهاره بالغه :هااا دا اخرك طب اديني فرصتي بقااا ووجه له لكمه قويه اوقعته ارضاا من اول مره فجري الباقي بسرعه خوفااا منه. فتوجهه ناحيه الفتاه وجدها غايه في الجمال والرقه :انت كويسه يا انسه :احم ايوه كويسه وشكرااا جداا ع اللي عملته داا محمود بمرح شديد :لا علي اي هو كل يوم الواحد بيقابل قمر كدااا عشان يساعدهااا الفتاه بغضب منه عما قاله :نعم هو حضرتك بتقول حاجه :هااا لا ابدااا هو انت اسمك اي صحيح :احم انا اسمي ساره الهاشمي .......................
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD