فى اليوم التالى جاء يوسف وايمان إلى عهد بعدما ارسلت لهم رساله .
عهد بفرحة : اتفضلوا .
يوسف : شكل القمر فرحان وكمان ليث عاوز يخطبك لا فى حاجة غلط .
إيمان: بس يا يوسف الف مب**ك يا قلبى .
عهد : الله يبارك فيكى يا ايمى .
يوسف : انتى روحتى امبارح لما ليث عزمك .
عهد : اه روحت .
يوسف بخبث : طب وعملتوا ايه علشان فجأه كدا يجى يخطبك .
عهد : يوسف اتلم انا امبارح طردتك النهاردة هقتلك .
يوسف : خلاص خلاص كنت بطمن بس .
إيمان: المهم يا حبيبتى هوة بيحبك .
عهد بفرحه : ايوة .
إيمان: وانتى .
عهد : اه انا كمان .
يوسف : يا خسارة تربيتى فيكى بتقول بحبه يا لهووووى .
عهد : امشى يا يوسف من جنبى تربيه وسخه . يا لهوووى انا لسه مجهزتش نفسى وليث جاى.
إيمان: طب يلا قومى حضرى نفسك.
عهد : هو عمى احمد هيجى امته .
يوسف : هتلاقيه جاى فى الطريق روحى يلا جهزى نفسك علشان عريسك جاى يا بيضه .
عند إنهاء يوسف كلامه لقى مخدة فى تستقر فى وجهه.
يوسف : وانتى طيبه يا قلبى .
جاء اللواء أحمد وارتدت عهد فستان وردى يوجد فيه حزام ابيض من الوسط وينزل بتساع وفردت شعراء فكانت مثل الأميرة وبعد لحظات جاء ليث .
احمد : اتفضل يا ابنى .
جلس ليث وخرجت عهد وعندها فتح ليث عينيه بانبهار من تلك الأميرة الجميله الذى يريد لو يخبأها من العالم كله .
يوسف : احم احم اقعدى يا حبيبتى هتخليكى واقفه دا حتى بيتك ومطرحك .
عهد بغضب : يوسف ثوانى وهتلاقى نفسك برا .
يوسف : امال فين الرقه .
عهد : الله يرحمها اقرألها الفاتحة.
ليث : بص يا يوسف انا جيت اتكلم معاك الاول قبل ما اجيب اهلى وأهل عهد انا ليث الدمنهورى اهلى من اكبر عائلات الصعيد انا وحيد وعندى فيلا هنا فى مصر جاى أتقدم للأنسه عهد .
يوسف : وانا موافق وانا عارف انك هتحافظ عليها بس انت متأكد يا بنى انك عاوز عهد علشان مش بعد الجواز تندم ولا حاجه .
عهد : انت بطفش منى العريس يا يوسف ولهى ما انا سيباك .
رقضت عهد وراء يوسف ، يوسف وقف وراء ليث وايمان تشد عهد .
يوسف :هوة انا قولت حاجه انا بنصح الراجل .
عهد : مش هسيبك مستخبلى ورا ليث طب ماشى . عهد برقه : ليث حبيبى تعالى جنبى .
ليث كلم**ر : من عنيا يا قلبى .
ذهب ليث بجوار عهد وذهبت إيمان إلى يوسف .
يوسف : يا خسارة الرجاله كدا تسيب صاحبك علشان كلمه حلوة من بنت .
عهد : إيمان شوفى جوزك بيستهون بينا اذاى .
إيمان : بتقول حاجة يا يوسف .
يوسف : لأه طبعا يا روحى هوة انا اقدر .
ليث بضحك : يا خسارة هههههه .
يوسف : طب ماشى يا عهد احمد احمد تعالى يا حبيبى .
احمد : نعم يا بابا .
يوسف : حبيبى عهد هتجوز وتسيبك .
احمد : بجد يا عهد انتى هتجوزى واحد غيلى
عهد :لأه يا حبيب قلب عهد .
احمد : امال مين دا .
عهد : دا يا حبيبى عمو ليث يبقى حبيبى .
احمد : يعنى انتوا هتجوزوا .
ليث بغيرة : ايوة هتجوزنى انا وبتحبنى انا .
احمد : لأه بتحبنى انا عهد اختالى انا ولا عمو .
عهد بتفكير : انا بحبك انت يا حبيبى وبحب عمو ليث بردك وكمان عمو ليث هيجبلنا شوكولاته ايه رأيك .
احمد : بجد .
ليث : بجد مش بس شوكولاته انا هجبلك مصنع شوكولاته.
عهد : ايه إلى انت بتقوله دا يا ليث مصنع ايه .
ليث : انا مش بهزر انا هشتريلكم مصنع شوكولاته عاوزاها بابلى ولا جلا**ي.
احمد بفرحه : بابلى .
ليث : ماشى مفيش حاجه تغلى عليكى يا عهد انا لو اطول اجبلك حته من السما هجبهالك .
عهد : ربنا يخليك ليا يا حبيبى .
يوسف : يا خسارة فشلت الخطه .
عهد : يوسف تحب تموت اذاى .
يوسف : اشهد ان لا اله الا الله. ضحك الجميع .
انتهت الليلة واتفقوا أن غدا سوف يأتي ليث بعائلته وعهد أيضا.
فى اليوم التالى جاءت إيمان ويوسف مبكرا لتجهيز عهد وايضا وصلت أسرة عهد المكونه من اب وام واخ .
جاء الليل وحضر الجميع ووصلت عائله ليث .
ابو عهد : اتفضلوا .
جلسوا جميعا ودخلت عليهم عهدالتى كانت مثل الملاك بفستانها الأبيض الجميل الضيق من الوسط وعليه حزام من الفضه وينزل بتساع .
والدة ليث : زين ما نجيت يا ولدى عروستك جمر .
والد ليث : بسم الله الرحمن الرحيم احنا جايين علشان نطلب ايد بنتكم لولدى ليث .
والدعهد : احنا يشرفنا ا شاء الله نعمل خطوبه .
قطع كلام والد عهد يوسف : انا من رأيى خليها كتب كتاب .
ليث : ولهى انت بتفهم يا يوسف . ايه رأيك يا عمى .
والد عهد : موافق على خيرة الله .
يوسف بصوت هادئ لعهد : اى خدمه ردتهالك اهوة .
عهد ببتسامه : ربنا يخليك ليا يا يوسف .
يوسف : ويخليكى ليا يا حبيبتى .
ليث : بص يا عمى انا هحجز قاعه ...... علشان نعمل فيها كتب الكتاب وهيكون فيها احنا بس وكمان فريق عهد وبس .
والد عهد : بس يا ابنى دى اكبر قاعه فى مصر هتحجزها كلها علشان احنا بس .
ليث بحب : دا اقل حاجة علشان عهد . وكمان انت يا حاج انت والحاجة هتباتوا معايا فى الفيلا لحد بكرا .
والد ليث : ماشى يا ولدى وربنا يتمملك بخير .
ذهبت عائله ليث وانتهت الليله وفى صباح يوم جديد .
جاءت إيمان إلى عهد لتجهزها .
إيمان: الف مب**ك يا قلبى .
عهد : الله يبارك فيكى امال فين يوسف .
إيمان:يوسف راح مع الفريق بتاعك عند ليث .
قطع كلامهم رن جرس الباب فتحت إيمان.
إيمان: نعم مين حضرتكم .
البنت: احنا اكبر بيوتى سنتر فى مصر بعاتنا الأستاذ ليث علشان نجهز الانسه عهد .
إيمان: اتفضلوا .
عهد : مين يا إيمان.
إيمان: دول الكوافير علشانك .
عهد : بس انا مطلبتش حد .
إيمان: دا ليث .
عهد : بجد وكمان جايبلى فستان الفرح أصدقى انا حبيته اكتر .
انتهت عهد من ارتداء الفستان بعد وضع الميك اب كان الفستان جميل جدا

عهد : شوفتى ليث جايبه بكم اذاى .
إيمان:بس الله أكبر جميل عليكى بجد يا عهد ذوق ليث جميل .
نزلت عهد مع إيمان ووالدتها إلى خارج العمارة وجدت عهد عربيه جميله بسائق ليوصلها

السائق :اتفضلى يا فندم .
وصلت عهد إلى القاعه التى كانت مزينه بطريقه أكثر من رائعه


عهد بزهول : إيمان اقرصينى هوة انا هتجوز هنا فعلا.
إيمان تقرص عهد : طب دلوقتى .
عهد بألم : خلاص خلاص اتأكدت .
جاء إليها ليث وقبل يدها .
ليث : طلعه ذى القمر النهاردة.
عهد : هوة انت طلعت غنى لدرجادى.
ليث : انا غنى جدا انا من أغنى رجال مصر.
عهد : انت بتكلم جد .
ليث : انا عندى استثمارات فى جميع الدول بديرهم بجانب شغل المخابرات يلا بأه احنا هنقضيها كلام .
انتهت الليله بكتب كتاب ليث وعهد وغادروا الجميع .
فى صباح يوم جديد غادر أهل عهد إلى الإسكندرية وأهل ليث إلى الصعيد .
فى الليل عهد جالسه فى البلكونة رن هاتفها .
عهد : الو .
ليث : احلى صوت بسمعه قبل ما انام .
عهد : ليث انا راحه المقر بكرا .
ليث : ليه .
عهد : عاوزنى فى مهمه جديدة انا وفريقى .
ليث : تمام انا هاجى بكرا انا كمان .
عهد : تصبح على خير يا ليث .
ليث : وانتى من اهله يا عشق ليث .
جاء اليوم التالى وذهبت عهد إلى المقر مع فريقها ، قا**ها ليث.
ليث : اذيك يا كينج .
عهد : تمام كويسه وانت .
ليث : الحمد لله .
اسامه : يلا يا عهد علشان اللواء أحمد مستنينا .
عهد : تمام يلا سلام يا ليث هشوفك اول ما اطلع .
ذهبت عهد إلى اللواء أحمد واعطاهم المهمه الجديدة .
اسامه : الراجل دا خطر يا عهد .
عهد : متخافش فاكر مهمه حازم الاسيوطى .
نبيل : ايوة
عهد : هنعمل شكلها انا هروح الملهى الليلى واخدة على الفيلا واحطله الم**ر ونخدة بس العمليه دى اسهل علشان احنا عاوزينه بس واحنا كدا كدا معانا الادله .
اسامه : تمام فهمنا والمهمه هتبدأ امته .
عهد : بكرا علشان هوا هيبقى موجود بكرا .
فريق عهد فى صوت واحد : تمام .
خرجت عهد من عند اللواء وذهبت إلى ليث .
عهد :ينفع ادخل يا حضرة الرائد .
ليث بضحك :اتفضلى يا حرم الرائد . عملتوا ايه فى المهمه .
عهد : الحمد لله تمام بس اتوقع انها مش سهلة بردك .
ليث : لو فيها خطر متروحيهاش .
عهد : ليث انا الكينج مش عهد .
ليث محتضنا عهد : انا خايف اخسرك بسبب المهمات دى يا حبيبتى .
عهد : متخافش عليا انا الكينج بردك ولا انت مش واثق فيا .
ليث : لأه طبعا واثق طب ايه رأيك أن النهاردة انا عازمك على الغدا .
عهد بفرحه : وانا موافقه .
جاء يوم المهمه وذهبت عهد إلى غرفه الملابس وقفت عهد أمام الملابس بحيرة .
عهد : يا لهوى البس ايه دلوقتى انا راحه نادى ليلى مينفعش البس حاجه محترمه ولو ليث شافنى باى لبس هيعلقنى ربنا معايا بأه .
انتهت عهد من ارتداء ملابسها . ونزلت إلى فريقها .
ملابس عهد كانت عبارة عن فستان قصير من ألوان زاهيه مكونه من اللون الابيض والوردى .
اسامه بانبهار : يخربيت جمالك انا بحسد ليث ولهى .
عهد : اسكت ونبى دا انا خايفه لليث يشوفنى بس اعمل ايه انا الكينج بردة .
نبيل : بس بصراحه كينج قمر .
عهد : نبيل اتلم مش كفايه عليك خطيبتك .
نبيل : خلاص سكت .
عهد : طب يلا انا هاخد عربيتى وراحه وانتوا تحاصروا النادى وانا ما نروح الفيلا تخدروا الحراسه يكون انا قبضت على مارك تمام .
الفريق : تمام .
انطلقت عهد بسيارتها إلى النادى الليلى
دخلت عهد النادى الليلى بجمالها وجلست على إحدى المقاعد .
كان مارك جالس مع مجموعه من الفتيات ولفت انتباهه هذا الجمال الطبيعى .
مارك لمساعده : مين الجميله دى هاتها تقعد معانا .
المساعد : تحت اوامرك يا باشا .
ذهب المساعد إلى عهد .
المساعد : ينفع القمر يجى يقعد معانا .
عهد : لأه إلى عاوز يجى يقعد معايا يجى بنفسه انا مبروحش لحد .
المساعد بغضب : انتى متعرفيش احنا مين ولا ايه احنا الف بنت تتمنى تروح تقعد مع الباشا .
عهد : خلاص قدامك البنات كتير إلى تتمنا امال انا قولت إلى عندى .
ذهب المساعد إلى مارك وهو فى قمه غضبه .
مارك : هى قالتلك كدا طب تمام وانا يعجبنى النوع دا انا رايحلها .
المساعد : يا فندم سيبك منها دى شكلها مغرورة اوى .
مارك : بس جمالها يساوى دهب انا رايح .
ذهب مارك إلى عهد .
مارك : انا جيت بنفسى اهوة القمر بأه مبسوط .
عهد ببتسامه: تمام كدا حضرتك بأه عاوز ايه .
مارك بخبث : الجميل يجى معايا الفيلا بتاعتى وهديلك إلى انتى عاوزاه ايه رأيك .
عهد : طب ما تيجى انت عندى .
مارك : ماشى وقبل أن يكمل كلامه رن هاتفه .مارك : ثوانى هرد يا جميل .
رد مارك على الاتصال وانهى حديثه .
مارك : بصى يا جميل الفيلا بتاعتى اقرب تعالى عندى .
عهد : طب انت ليه غيرت رأيك ما الفيلا بتاعتى حلوة.
مارك : صدقينى الفيلا بتاعتى احسن يلا بينا .
_____________________________
عند اسامه كان يقف عند النادى الليلى سمع صوت غريب خلف النادى ذهب اسامه ليجد فتاه تحاول الهروب من شخص غير واعى .
الفتاه عندما رأت اسامه : ونبى ساعدنى .
ذهب اسامه لها وض*ب الشخص واخذها وذهب إلى سيارته .
اسامه : انتى كويسه .
الفتاه : الحمد لله شكرا .
اسامه بإستغراب: انتى ايه إلى جابك هنا وانا شايفك محجبه .
الفتاه : دى حكايه طويله بس ارجوك مشينى من هنا انا خايفه اوى .
اسامه فى نفسه : اعمل ايه دلوقتى اروح معاها ولا اخلينى علشان المهمه . جاءت فكرة لأسامة اتصل بعهد .
عهد فى هذا الوقت كانت جالسه مع مارك والسماعه فى اذنها .
عهد بصوت منخفض : ايوة يا اسامه فى ايه .
اسامه : عهد انا لازم اروح ضرورى وهبقى احكيلك كل حاجه بعد العمليه .
عهد : طب خلاص يا اسامه روح ومتقلقش انا هعرف أنفذ المهمه .
اسامه : معلش يا عهد ولهى مضطر .
عهد : خلاص روح واشوفك بعد المهمه ما تخلص .
أغلقت عهد مع اسامه . اسامه ركب سيارته وبجانبه الفتاه وانطلق إلى منزله . دخل اسامه شقته وادخل الفتاه .
اسامه : اتفضلى .
الفتاه : انا بشكرك جدا على إلى عملته معايا .
اسامه : دا وجبى المهم انتى مين وروحتى المكان دا ليه .
الفتاه : دى حكايه طويله يا استاذ .
اسامه : انا اسمى اسامه .
الفتاه : وانا اسمى مليكه .
اسامه : اسم جميل قوليلى بأه يا مليكه حكايتك ايه .
مليكه : انا من المنوفيه وجيت القاهرة النهاردة بالقطر علشان كنت بهرب منه .
اسامه : بتهربى من مين .
مليكه ونزلت الدموع من عينيها : إلى قتل بابا وماما .
اسامه بصدمه : انتى بتكلمى جد .
مليكه عند تذكرها الأمر ظلت تبكى وضمت قدمها إليها ودفنت ووجها فى ركبتيها .
اسامه ظل ينظر إلى تلك الملاك الذى تألم كثيرا وعندما رأى دموعها غضب كثيرا وتوعد إلى ذلك الشخص الذى يحاول ان يأخذ ملاكه .
اسامه بحنان : طب أهدى يا مليكه وبلاش تحكيلي النهاردة يلا خشى نامى وارتاحى الصبح ابقى احكيلى .
مليكه وهى تمسح دموعها كالأطفال : بس انا مينفعش اقعد هنا .
اسامه وقد فهم مقصدها : انا مش هنام هنا خدى دا مفتاح الشقه وانا همشى .
مليكه : طب حضرتك هتروح فين .
اسامه : قوليلى اسامه و متخافيش هروح انام فى اى حته انا اساسا صايع .
ضحكت مليكه على كلامه نظر اسامه إلى ضحكتها اسامه بدون وعى : ضحكتك جميله اوى .
احمر وجه مليكه فضحك اسامه عليها : انا ماشى بأه وانتى بقيتى شبه الطماطمايه كدا سلام يا مليكه .
مليكه بخجل : سلام .
خرج اسامه من شقته . اتصل اسامه بنبيل .
اسامه : ايه الاخبار .
نبيل: ________
اسامه بخوف : ايه انا جاى حالا .
_________________________________________________
عند ليث كان يجلس فى المقر مع يوسف .
ليث : صحيح يا يوسف هوا عهد بتحب ايه.
يوسف بضحك : يا عم احنا فى الشغل وانت بتفكر فى عهد .
ليث : ولهى مش عارف اشتغل وحشتنى اوى .
يوسف : دى كانت معاك النهاردة الصبح .
ليث : مش عارف بتوحشنى فى كل وقت .
يوسف : هيا دلوقتى فى المهمه بتاعتها لما تخلص هتشوفها .
ليث : هو عهد ليها صحاب .
يوسف : لأه انا إلى كنت صاحب عهد الوحيد اصل انت متعرفش عهد ، عهد كانت فى الكليه مشهورة بالكينج الكل بيخاف منها دى كان ليها هيبه .
ليث : صحيح يا يوسف انت اذاى انت وعهد صحاب وانت اكبر منها .
يوسف : انا كنت المعيد بتاع عهد اتعرفت عليها اذاى بأه دا كان يوم كله ضحك .
ليث : احكى احنا فاضين اساسا.
Flash back
اول يوم فى الدراسه .
دخل يوسف الكليه بأناقته فكان يرتدى بدله انيقه
فكانت الفتيات ينظرون له بإعجاب شديد من وسامته .
دخل يوسف المحاضرة ودخلت بعده عهد.
يوسف بحده : اتفضلى اطلعى بره انا محدش يدخلى المحاضرة بعدى .
عهد : بس انا مدخلتش بعد حضرتك انا دخلت معاك وكمان حضرتك لسه مشرحتش شكل حضرتك لسه متعين جديد فى الكليه صح .
يوسف بغضب : انتى مالك متعين جديد ولا لأه .
عهد : أصل شكلك متعرفنيش .
يوسف : ولا عاوز اعرفك اتفضلى .
عهد بثقه : حضرتك سمعت عن الكينج .
يوسف : اه سمعت عنه وعارف انو فى الكليه هنا هوة قريبك بأه ولا حبيبك بس اعتقد ان الكينج ذكى جدا ومش هيعرفك بعنادك دا .
عهد : وتعرف ايه من صفات الكينج .
يوسف : انو ذكى جدا وليه هيبه هوا اه طالب هنا بس الكل بيخاف منه ودا اكيد فى المستقبل هيبقى حاجه جامدة صحيح انتى بتسألى ليه مش قولت اطلعى برا ولا شكلك مبتسمعيش الكلام انا بأه هخلى زمايلك بنفسهم يطلعوكى يا جماعه حد يطلع البنت دى برا المحاضرة فورا .
يوسف باستغراب وهو لم يجد أحد خرج من المدرج ووجد الجميع ينام على المدرج فى سكون تام .
يوسف : قولت حد يخرج البنت دى من هنا .لا رد .
عهد : دكتور انا تعبت ينفع اقعد .
يوسف : فين الرجالة انا قولت طلعوا البنت دى من هنا وانا هنجحكوا فى أعمال السنه . لا رد .
يوسف بغضب : انا بأه هنديلك الأمن. استدعى يوسف الأمن.
يوسف : لو سمحت خرجوا البنت دى من هنا .
الأمن وهم يتعرفون إليها: مش هنقدر يا فندم .
يوسف : اذاى يعنى احنا فى كليه العسكرية ولا فى الحضانه قولت لحضرتكم طلعوا البنت دى برا .
عهد وهى تنظر إلى الأمن: روحوا انتوا مش عاوزة واحد واقف قدامى يلا .
ذهب الأمن بسرعه من الخوف .
يوسف بصدمه : انتى مين علشان يسمعوا كلامك .
عهد بثقه : انا الكينج .
يوسف بذهول : مش ممكن انتى الكينج مستحيل انتى بنت .
عهد : عادى يعنى فيها ايه .
يوسف : انتى بأه إلى بسمع أنها موقفه الكليه على رجل .
عهد : ايوة انا ايه رأيك.
يوسف : طب انتى عارفه انا مين .
عهد : الرائد يوسف من المخابرات ودا اول يوم ليك فى الكليه معانا .
يوسف بذهول : عرفتى اذاى .
عهد : سمعتك وانت بتكلم المدير .
يوسف : هايل اول مرة اشوف واحدة شكلك كدا .
عهد ببتسامه : عارفه تشرب قهوة .
يوسف : طبعا دا شرف ليا .
عهد بضحك : دا احنا بقينا صحاب خلاص يلا وسيبك من المحاضرة دا حتى اول يوم دراسه .
عهد وهى تنظر إلى الطلاب : مش عاوزة صوت خالص مش عاوزة حد يعرف أن الدكتور مش هنا ذاكروا المنهج وشوفوا ايه إلى عليكوا السنادى مفهوم .
الطلاب فى صوت واحد : مفهوم .
يوسف بضحك : دا بجد دا كلو بيخاف منك بس انا شايف انك مرحه جدا .
عهد : دا مع الصحاب بس يا دكتور يوسف يلا بأه علشان أنا أساسا جايه المحاضرة جرى من غير ماافطر يلا .
عودة إلى الوقت الحالى
ليث بضحك : دى كانت قويه حتى فى الكليه .
يوسف : ومن ساعتها واحنا اعز صحاب وأكتر من اخوات كمان بس كنت لازم اول ما ادخل المحاضرة اطردها علطول .
ليث : ليه .
يوسف : كنت بحب اعندها وكمان لو قولت سؤال الطلاب مبيرفعوش ايديهم لو هيا رافعه وهيا كانت بترفع اول واحده .
ليث بحب : اصدق وحشانى اوى .
وهنا شعر ليث بوخذة فى قلبة .
ليث بخوف : يوسف انا قلقان على عهد اوى يلا نروحلها .
يوسف باستغراب: عهد فى المهمه يا ليث متخافش
ليث بقلق : انا مش هستنى انا حاسس ان جرالها حاجه يلا تعالى معايا نروح نطمن عليها يلا .
يا ترا ايه إلى حصل لعهد ؟
وايه حكايه مليكه ومين قاتل باباها ومامتها ؟؟؟؟؟