الفصل السابع (7)

945 Words
الحلقه السابعه ايات وهى تمد يدها لتعطي له مسكن : اتفضل ياسر ينظر لها فى عينيها ،ويمد يدة ويأخذ المسكن ،فتلامس اطراف اصابعة يدها ليشعر بشرارة كهربائية تسرى فى جسدة ،فيغمض عينيه حتى لا تشعر آيات بشىء ويقول : شكرا .انا اتصلت بعمرو وقال لى ان لساله شهر شغل وبعدين شهر يناقش ويرجع آيات وهى تومئ برأسها: طب كويس ياسر وهو يقترب منها وييركز نظرة فى عينيها ..كأنه يبحث عن شيئا بهما : مالك فيكى ايه حاسس انك زى الانسان الالى جسم من غير روح ؟؟ اندهشت ايات وبدأت ترتعش وهى تشعر انه قد دخل الى اعماقها ..احس بها ...عرف ما تخفيه عن الجميع ...إنها حقا جسدا بلا روح ..لقد اغلقت على روحها قتلتها الى الابد ذهبت وبدون رجعه والفضل فى ذلك له هو...... ياااسر ايات بصوت مهزوز: ايه ..اللى انت بتقوله ده ...ااا يعنى ..ايه انسان الى ...ي....يعنى ايه جسم من غير روح ياسر بحده وهو يقترب منها أكثر : فيكى ايه ..فين روحك يا ايات ....فين اللمعه اللى فى عنيكى راحت فين ....اخر مره شفتها كانت يوم فرح مى وسمر ...بعدها انطفت راحت فين يا ايات ؟؟ ايات وقد زاد ارتعاشها قاخذت تلوح بيدها له : ايه اللى راحت فين انا مش فاهمه حاجه ياسر بحده وهو يمسك زراعها : بلاش لف ودوران ....إيه اللى **ر قبك وباين فى عنيكى ... انطقى فيكى ايه ؟؟ ايات محاوله التهرب منه والافلات من يدة :انا داخله القاعه تحاول التحرك من امامه ياسر ممسكا يدها : انا لسه مخلصتش كلامى يتهربى ليه ..فيكى ايه اتكلمى ..انطقى.؟ آيات بحده وعند وتسارع فى النفس وهو تنفض يده عنها : مفيش.... مفيش ....ولو فيه انت هتبقى اخر انسان ممكن اقوله . ذهبت بسرعه من امامه كمن يفلت من عقاب او يهرب من شيء يخشاه ... وظل ياسر أثناء الفرح يفكر فى آيات؟، وعينة تلاحقها اينما ذهبت حتى انتهاء الفرح . حاول ياسر التكلم مع هند عن ايات ولكنها لم تعطى له ردا شافيا وكان تعليلها لغياب عمرو عنها .... ومرت الاسابيع وجاء فرح ياسر كان حفلا رائعا حضره الجميع ولم تحضره ايات فقد جهزت مع هند كل شىء ولكن سافرت الى خالتها بالقاهره وجلست هناك لمده اسبوع تبكى على روحها الممزقه من غدر الحبيب.... تحاول لن تلملم شتات نفسها الممزقه ،ورأب صدع قلبها . تمر الشهور فى مستشفى د سليم مى : ايوه يا بابا انا همشى لانى حاسه انى مصدعه شويه د سليم : ايه موضوع الصداع والدوخه دى بقالك قد ايه كدا مى : يعنى شهرين تلاته كدا بس ده من ضغط الشغل ومش باخد راحتى فى النوم سليم :خلاص يا حبيبتى خدى يومين اجازه وسافرى فيها انتى وجوزك غيرى جو وارتاحى حبه مى : بعد تقفيل السنه الماليه يا دكتور واهه هانت كلها 3 اسابيع واخد الاجازه سليم : لو تعبانه يا مى مفيش مشكله مى: صدقنى مش تعبانه اوى .شويه ارهاق سليم : طب تعالى اكشف عليكى واطمن مى ضاحكة : جرى ايه يا دكتور بلاش قلق الدكاتره ده انا كويسه هروح انام وهخلى السواق يوصلنى ماشى .مع السلامه سليم : ماشى مع السلامه تغلق مى السماعه وتاخد شنطه يدها وتقف لكى تخرج الصداع يشتد والرؤيه تتلاشى وتسقط مغشيا عليها بعد ساعه من الزمن يسأل سليم السواق هل وصل مى الى بيتها فتكون الاجابه بالنفى وانها لا تزال بالمستشفى يتصل سليم بسكيرتيره مى و تؤكد له انها فى المكتب .يدخل سليم المكتب ويجد مى على الارض فاقده الوعى يحملها ويكشف عليها وياخد عينه من دمائها لتحليلها وتاتى النتيجه بانها حامل ولديها انميا حاده مى وهى تفيق : انا فين ايه اللى حصل ؟؟ سليم بحنان : حمد الله على سلامتك يا حبيبه بابا كدا تقلقينى عليكى مى بقلق : فيه ايه يا بابا ؟ سليم : ابدا عندك انيميا حاده ودا غلط على صحتك وصحت البيبى مى يتنتفض : البيبى ....هو انا ..حامل ..حامل يا بابا بجد .طب احلف سليم مبتسما : والله حامل يا قلب بابا ......مب**ك انا مردتش اقول لآسر قلت اسيبك انتى تبلغيه مى : الحمد لله . الحمد لله .يا منت كريم يا رب سليم : فرحانه يا مى مى : اوى اوى يا بابا .متتصورش انا كنت قلقانه ازاى بس الحمد لله سليم : مى انتى محتاجه تغذيه وراحه تامه هد*كى اجازه شهر ودوا علشان الانيميا ودوا تثبيت حمل وتابعى مع دكتوره ريهام هنا. ماشى مى بفرحة : ماشى يا بابا بس فيه حاجه عايزه اعملها قبل الاجازه سليم : ايه مى : هعمل وديعه يا بابا باسم مستشفى ابو الريش وريعها لصالح اطفال القلب هيكون زى وقف كدا سليم : وانا كمان هساهم معاكى مى : معلش يا بابا انا عايزه اعملها لوحدى اعمل انت فى مستشفى الجامعه او 57357 سليم :ماشى يا مى اللى تشوفيه ذهبت مى لمنزلها وحضرت العشاء رومانسى لأسر وجاءت بطبق 3 على السفره ..جاء اسر ووجد الاجواء الرومانسيه والضوء الخافت والشموع والعشاء اسر :مى ..مى. مى : نعم اسر بهمس : هو احنا ليلتنا فل ولا ايه ؟! مى بهمس :تعال اسر بتساؤل : فيه ايه مناسبه ايه .مش عيد ميلادنا ولا جوازنا ولا فلانتين ...ايه المناسبه ؟؟ مى بإبتسامة : طب كل الاول وانا اقولك اسر : والله انا جعان فعلا. .طب يلا .بس استنى ايه ده فيه طبق 3 هو حد هنا معانا ماما او بابا.... ويلتفت حولة فى المكان يبحث عنهم مى : لا.... ليه ؟ اسر بدهشة : فيه طبق زياده انتى حطاه ليه مى : اااه الطبق .اصل فيه ضيف هياكل معانا اسر : مين ياسر ولا البت هند اسر : اوعى تكون سمر مى بضحكه : لا مش سمر اسر: طب قولى بقى مين الضيف اللى هيجى مى : مش عارفه هو مين ولا ج*سه ايه بس اللى اعرفه انه ضيف عزيز اوى علينا انتظرناه كتير والحمد لله اخيرا جاى بس هيوصل بعد 6 شهور اسر : ضيف وجاى بعد 6 شهور ...ليه لسه بتكون .ياااااااه مى انتى ...حامل مى : اه حامل اسرياخذها فى حضنه : الحمد لله .الحمد لله ..حبيتى يا مى وتركهم فى فرحهم وسعادتم
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD