الحلقه (9)
:مين يعني ادخل
حنان دخل عايز ايه
عا**:قومي اعمل النسكافيه
حنان:ده يومك انت
عا**:انا تعبان قومي يلا
حنان:ليه انت حتي مرحتش شغل النهارده
عا** :انا مش خ*فت الواد رامي
حنان:لا والله
عا** :اه والله حتي اسألي ايات خ*فته معا
ايات:قاعده وبتضحك عليهم
عا**:اخلصي يلا
@@@@@@@@@@@@@@@
رامي قاعد قصاد نبيل علي سرير وبيتكلمه
رامي:مش عارف اعمل ايه متضايق وزعلا من نفسي اني جيت علي كرمتي ونسيت الي حصل بس مش بإيده كل ما اشوفه قصدي بنسه كل حاجه وبقا عايز اخليه بين اديه العمر كله
نبيل:انت عملت صح وصدقني لما اقولك اني هي بتحبك انت مشفتهاش مسك فيك ازاي
رامي:ياريت دا انا هموت عليه
نبيل:هو عا** فين
رامي:راح يستهبل على حنان عشان تعمل هي نسكافيه مكانه انت عارف عليه اسلوب اقناع
نبيل :هو مش بيعرف يقنع حد غيره اصلا انا عرفه بتحب فيه ايه
رامي:والله صعبنين عليه بيموت في بعض وغصب عنهم عيشين اخوات
نبيل:عارف دي الحاجه الوحيده الي مخلياني عارف وساكت انو اسبتلي انو هيحفظ عليه حتي من نفسه
والباب اتفتح
عا**:مساء الخير ورمه بجسده علي السرير
رامي:اه اقنعته
عا** :عيب عليك مبقاش عصومه
رامي:يعني حنان تحت علي كده
عا** :اه تحت روح اصتفرد بي البنت براحتك اي خدمه
ض*به رامي بي المخده لم نفسك دي مراتي
عا**:بس احكيلي شوفت الموزه دي فين
رامي :بغضب لم نفسك يا عا** وعرف حدودك دي مراتي
عا**:بهزر يا رمضان مبتهزرش
رامي :لا بهزر وداله بي الب** في وجه
عا**:اسف يا صلاح
الثلاثه:هههههههههههه
رامي:ابعد شويه عايز انام
عا** :انا مش هانام في نص نام مكان نبيل ناحيه تانيه
نبيل نام واتغطا في مكانه فيما معنا لا
و عا** كمان نام رامي ملقيش فايده راح نام لب نص ما فتش وقت كتير و حنان خبطت علي البلكونه قام عا** وفتح البلكونه وقعد مع حنان
رامي بيحول ينام مش عارف
نبيل:روح وخلصني
رامي:اروح لمين
نبيل :لم يرد عليه ولكن **ته يقول انت فاهم
قام رامي وخبط على الباب الغرفه حنان امام غرفه ثلاثه فتحت ايات فبتسمت حين رأت رامي دخل رامي يتحدث مع ايات
ايات:تشرب نسكافيه حنان عملتلي معها
رامي :اه الواطيه ياما اتحيلت عليه تعملي ومش بترضي
ايات :متزعلش خد ده
رامي:لا اشربيه انا هعمل لنفسي
ايات:انا هعملك أرتاح انت
رامي:لا انا هعمل لو عايزه تعالي معايه
ايات:ماشي
@@@@@@@@@@@
حنان: اعمل حسابك انت هتعمل بكره وبعده
عا**:ليه كده افترا
حنان:ما هو انت مش هاتضحك عليه وتفتكرني هبله
عا**:احل حاجه فيك يا حنون انك بتفهمينه
حنان:عارف انا مبسوطه ان رامي رجع كده العيله كملت ومكنتش هتكمل من غيره وكمان حققلي اميت حياة لم جاب ايات اخيرا هيكون لي اخت
عا**:بصص علي حنان ومتنح وعلي وش ابتسامه خفيفه
حنان:عدت ايده امام وش عا** رحت فين
عا**:بفكر في وحده شبه القمر حلوه اوى
حنان:وغضب وغيره في نفس الوقت بيقولي بيفكر في وحده كده من غير ما يحس علي دمو
عا**:ايه مالك بتفكري في ايه
حنان:عيزه عايزه اشرب من دمك
عا**:بتبرطمي تقول ايه
حنان:عايزه اشرب نازله اشرب عايزه حاجه اجبهالك معاي
عا** :لا انا جاي معاكي عشان ضفينه نور تحت
خرجت حنان ولانه غاضبه مما قاله عا** لم تلاحظ غياب ايات كان عا** امام الغرفه منظر حنان واتجه معها الي السفل
حنان:عا** انت عندك دم
عا**:لا شربات
حنان:انت دم محوتش عليك اصلا وثبقته للسفل
@@@@@@@@@
رامي شغل البوتاجاز وايات قعده على رخامت مطبخ تشرب نسكافيه و رامي جاب سكر و نسكافيه
ايات:انت عارف مكان كل حاجه ازاي انت غبت كتير عن البيت
رامي:عشان ماما مش بتغير مكان حاجه وبتتعص لما حد يغير مكان حاجه
دخلت حنان وخلفه عا** اتجهت الي ثلاجه واخرجت ازازت مياه وامسكت كوب وصبت الماء وشربت دون كلمه دخل عا** موجهن كلامه الي رامي هو انتو بتعملو ايه هنا ها
رامي: لم نفسك احسلك وبطل تقل دمك ده
حنان:هو اصلا مش فالح غير في كده
رامي:عملت ايه يا منيل
عا**:والله ما عملت حاجه هي اختك بحلات
لم تقل حنان كلمه وخرجة من المطبخ و ايات خلفه دخلت حنان غرفته وجلست على سرير دخلت خلفه ايات واغلقت الباب خلفه
ايات :ها هتحكيلي ولا لا
للكاتبه: ولاء محمدالحلقه (10)
حنان:طبعا هحكيلك
ايات: طب يلا عشان انا حسه ان عا** في الموضوع
حنان:هو في غيره في القلب و ال*قل
ايات :يا عني
حنان : بصي انا الاول كنت فكره ان ده الحب اخوات وبعدين قولت ان ده من المحبه الي بين العيله بس اكتشفت اني بحبه بجد مش عارفه ليه عشان جدع ولا عشان شهمته ولا امنته ولا حلوته معرفش ليه حبته معرفش غير اني حبته اوي اوي بس البعيد عديم نظر بيقوله سرحان في وحده زي القمر يتشك في قلبه
ايات :هههههه ده انت حالتك حاله بس انت عمرك ما فكرتي انو بيتكلم عنك
حنان:بقولك زي القمر بعدين ده عمرو ما بصلي ولا قلي كلمه حلوه
ايات:انت مستقله بنفسك انت احلا من القمر نفسه وبعدين انا ملحظه الحب في نظرته ليك وبعدين مشفتيش اتعصب ازاي لم قولته عليه اخوكي كنت حاسه انه هيقولك بحبك لو رامي مض*بهوش
حنان:تفتكري طب اعمل ايه أتأكد ازاي
ايات:اسألي عن اسم البنت الي بيتكلم عليه او بيته او اي حاجه عنه هيهرب ولو ضغط عليه هيقول اي حاجه هيخترع من عنده
حنان:طب ما يمكن يكون بيقول الحقيقه
ايات :ما انت هتعرفي كلمه مش هيكون راكب على بعضه ويمكن كمان تلاقي تشابه بين الي بيقول عليه وبينك
حنان:ايات انت بتتكلمي بجد يعني ممكن يكون بيحبني حس قلبي هيوقف ومبسوطه أوي أوي
ايات:ههههههههه مش بقولك حالتك حاله
حنان:والله هتجنن بسببه
ودق الباب ودخل رامي وعا** وجلسو علي سرير يتحدثون حتي ترق الباب كان الباب مفتوح ويقف نبيل ادخل ولا اروح اكمل نومي
رامي تعال انا كنت جاي اصحيك تقعد معانه
دخل نبيل وجلس بقرب حنان بتحكو في ايه
عا** :ولا حاجه
ايات :رامي احنا تقابلنا فين وازاي
رامي:ما بلاش احسن
حنان:لا ونبي رامي انا كمان عايزه اعرف
عا**:اه وانا كمان قول يا رميو
رامي:مبتسم ويتحدث كانه يرا كل شئ يحصل امامه كنت متأخر علي شغل ويسوق بسرعه وفجأة تطلعت قدامي حولت اقف بس مقترتش وخبطه رجله ات**رت فضلت تصرخ شلته ودته المستشفى جبس دكتوره رجله وهي فضلت تشتم وتقطع في طول القعده زهقت وقلت خلاص بقا اكفياكي منا وديتك المستشفي وتكلفت بعلاجك ومستحمل طولت ل**نك مش كفايه كده
ايات:لا والله يعني **رت رجلي وليك عين تتكلم
رامي:هههههههه حتي وانتي مش فاكره حاجه برضو ل**نك طويل
ايات :وقد اصبح وجه احمر من الغضب طب اطلع برا يلا عايزه انام
عا** :هههههههه طب نعرف حصل ايه الاول
رامي:ولا حاجه بعد ما جبست رجله أخذته الي المنزل من حسن حظي اني لقيت جارته علي اول العماره سلمتهاله ورجعت الشغل
عا**:اه يبقا عملت زي عمر فضلت ترقبه من بعيد لبعيد
رامي:لا بس انا وراجع من الشغل اكتشفت اني شنطته في العربيه وكان لازم ارجعه طبعا بس ازاي اكيد بعد إلي هي عملته اهله مش هيسبوني
حنان:طب الي حصل رجعته ازاي
رامي:انا قولت استناه لم تنزل او تخرج بس انتو عارفين ده **ر يعني مش بسرعه دي المهم عدا ثلاث اسابيع المفروض تكون خفت بس برضو منزلتش قولت اروح مدرستها فتحت شنطه واتفجأة ان هي اول سنه كليه اتصدمة بصراحه ميبنش عليه ولقيت دفتر مقفول بقفل صغير
ايات:اوع تكون فتحت دفتر
رامي:ببتسامه غ*يثه بصراحة أنا حاولت بس مقترتش وفتحته وقرأت كل حاجه
ايات:وقد اصبح وجه احمر من الخجل كل حاجه كل حاجه
رامي:وقد اتسعت ابتسامته كل حاجه وكل حرف
عا**:وش احمر ليه كده انت كنت كاتبه اي فيه
ايات:حاجات شخصي
رامي:اه ما انا قريته الحاجة دي كمان
ايات:انت قليل الادب
كاد رامي ان يجيب لكن نبيل اسكته احنا قعدين لسه ها
حنان:نبيل غني انت صوتك حلو
نبيل:لا بلاش مليش نفس
عا** :يا ابني هي بتعزمك علي العشاء متغني وتخلصني
ومع الحح الجميع غنا نبيل
نبيل:اوعدني جمبي تعيش اوعدني ولا ليله تنساني وليك علي اعيش واموت ياحببي وانا وياك اوعدني متسبنيش ولو ثواني ده عمر كله هيسوا ايه لو مكنش معاك جمبك علي طول خلينه متغبش في يوم دا انا لم بقول يا حببي قلبي بيرتاح جمبك علي طول ودينه هنفكر ليه في امبارح مهو عد وفات تعرف بحس بايه طول ما انت ويايه ♥ بحلم بحياته بشوفه فيك حبك وخدني ومعاه ♥
ايات:صوتك حلو اوى يا نبيل
رامي :طب بس عشان انا بغير
ايات:طب غني يا رامي
حنان:اه نلعب أغاني يلا يا رامي
رامي:دي الي خدتني مني وبتحسسني ان ملكت دنيا قلبي عشان لقته وقبلت كتير وخفت وقلبي صدق لما شوفت عنيه قلت سعته بس خلاص لقته ببقا هموت وشوفه وصوته لم بكون وحشه دي دنيا كنت هموت وعشه حلم حلمت بيه كنت هموت عليه وبعد ليله جميله في صباح ذهب رامي ونبيل وايات وجمعو أشياءهم من شقه وعدو الي المنزل دخل رامي وتجمد مكانه
ماذا رأي رامي ؟
في الحلقه القدمه
الكاتبة: ولاء محمد