الحلقه (11)
دخل رامي وحينه تجمد مكانه وفاق سريعن من صدمه ولف عائد من حيث جاء لكن اوقفه وهي تناديه
:كده متسلمش علي
رامي:ازاي هو انا اقدر برضو
استتتتتوب نعرفكم بي شخصيه جديده عزه دي عمة رامي ونبيل وعا** مش بتحب ايمان ولمياء ولا اولادهم الحيه سامه وال*قربه الكبره
الي مسكت احمد وعمر علي عزه هي وصيت ابوهم الله يرحمه واكيد هم زوجات مخلصات مش بتعصي كلمة زوجه وهو ده الي خلا عزه تزيد فيه اوي ما سكتناله دخل حماره نكمل
عزه:امال كنت فين كل ده انا كنت هموت من الخوف عليك وبينه وبين نفسه كان نفس مشفش وشك غير في الكفن وتحصل امك وش البومه (لحظه بومه والله ما في بومه غيرك يا.)
رامي:بيبرطم ومتيش ليه وريحتي البشريه منك
عزه:بتقول حاجه يا حببي
رامي:لا ابدا يا عمتي ولا حاجه تعالي يا عا** جيب معايه شنط من بره
عا**:والله انا بموت فيك بحبك لله في الله كده
رامي:قوم خلصني
برا عند العربيه
نبيل:انا مش فاهم هو بيعمل ايه كل ده
ايات:مش عارفه راح اشوفه اقتربت ايات من الباب وفجأة امسك به رامي وحمله وعاد به الي سياره
نبيل:ايه انت اتجنيت في ايه
رامي :عمتك جوه
نبيل :قفل باب العربيه يلا ارجعك شقتك ايات مش حمل عمتك اكفايه احنا مستحملنه
عا**:ولا عواطف لا لا وحلمي يالهوي خد مراتك ومشي انفد بجلدك
ات صوت من الخلف صوت عمه الغاضب
احمد:اتلم يا عا** ومتنساش ان دي تبقا عمتك تعالي يا بنتي سلمي علي اختي عزه
اخذ احمد ايات اسفل زراعه ودخل به المنزل
عمر:رامي ده انت هتشوف ايام سوده ده جايه مخصوص عشانك
رامي:والله يا عمي هي باينه من اوله
عمر:طب يلا دخل حاجاتك جوه ولحق مراتك انت عارف ان عمك بيرجع من الشغل ينام وعمتك هتفترس ايات هتخليه تطلقق بتلاته ههههههه
رامي:نظر الي نبيل و عا** مش مسمحكم
عا**:ولا انا مسامح نفسي
نبيل:حمل الحقائب ودخل المنزل دون كلمه
عزه:لمحت نبيل يحمل الحقائب هو انت اشتغلت شيال امتا يا ضنايا
نبيل:الحمد لله على سلامتك يا عمتي
عزه:وهي تلوي فمه الله يسلمك
صعد نبيل وضع الحقائب وتابعه رامي وعا** نزل نبيل الي السفل وجلس نهض احمد
احمد:طب معليش يا جماعه اصلي تعبان وعايز انام ايات روحي شوفي رامي عايزك
عزه :خليه قعده معايه شويه
ايمان:لا معلش اصلي هي تعبانه شويه .بصوت واطي ومش حملك
عزه :اهو رامي كله جي اقعدي يا حببتي
ذهب احمد الي غرفته وتركهم
عزه:بصت على ايات اومال انتي من اي شارع جابك رامي
لمياء: بص يا عزه ايات دي بزات ملكيش دعوه بيه والا انت عارفه
عزه:انا قولت ايه يعني انا بس عايزه اعرف شارع الي جات منه
:اذا كان علي شوارع مفيش اكتر منه ولكن الي زينه يا مامي مش سهل تلقيهم ولا ايه يا حلمي
( لحظه اعرفكم بي شخصيه جديده عواطف لا تقل عن امه عزه شيئا وحلمي اخوه واحد عينه زيغه على كل البنات حتي حنان الي هي بنت خاله وليه صفات كتير هتعرفوه في الحداث)
عزه:حمد لله على سلامتكم
للجميع:كملت
رامي :تعالي يا ايات نجهز حجاتنا
عواطف:ما تسبه يا رامي نتعرف عليه شويه
رامي:لا ملعش يلا بينه
عا**:يلا يا حنان هنتأخر
عزه:ريحين فين
عا**:ما انت عارف يا عمتو ان انا شغال في المصنع بتاعنا وحنان بتحب تتف*ج عليه لم انتي تيجي خصوصي لو معاك حلمي و عواطشف
نبيل:انا تعبان وعايز انام
ايمان:تعالي يا لمياء نحضر الأكل
بعد ان رحل عا** و حنان وبقي رامي مع ايات في غرفة حنان ذهب نبيل واخذ حمام سريع وخرج وتفاجئ بي عواطف تجلس علي سرير بنتظاره
نبيل :انت بتعملي ايه هنا
عواطف:ازاي يعني بعمل ايه انت نسيت بسرعه نبيل:انت لو مكنتيش بنت عمتي كنت فضحتك اطلعي برا
اقتربه منه تحول التصاق به وهو يبعده عنه
نبيل:ابعدي عني ايه الي انت بتعمله ده
&&&&&&&&&&&&&&&
كان رامي مع ايات في غرفة حنان وسمع صوت نبيل بما ان الاوض قصاد بعض سمع صوت نبيل وهو بيزعق في عواطف فا اتجه الي الغرفه وفتحه فجأءة وراء عواطف وسمعه وهي تقول:ايه هكون بعمل ايه عجبني وعايزاك
رامي:انا كنت عارف انك زباله بس مش لدرجه دي انا هفضحك
عوطف :ابتعدت عن نبيل وهمست مش هسيبك غير لما اخد الي عايزه
خرجة من الغرفه
نبيل:رامي اوع تقول لحد دي مهما كان بنت عمتنا وبابا مش عارف هيكون ايه ردت فعله ايه
رامي:وهاتعمل ايه
نبيل:اكيد مش هافضل معه في البيت انا رايح شاليه وبقا اقول لي بابا اي حاجه
رامي:طول عمروهم بيضيقونه بس دي اول مره يفرقونه هاتوحشني يا صحبي واحضن نبيل بقوه وحزن علي فراقه ولو يوم واحد
جمع نبيل اغراضه وذهب الي شاليه كانت الأيام طويله و ممله
للكاتبه: ولاء محمدالحلقه (12)
مر اسبوع على ابطالا ببطئ شديد بين وحدة نبيل الي حبس حنان و ايات في الغرفه وتحمل الجميع مضايقات الحيه عزه و اولاده واخيرا انكشح الليل و اشرقة شمس علي اليوم المنتظر رحيل العمه
وقف الجميع امام المنزل يودعونه و والفرحه تعلو وجوههم اتصل رامي بي نبيل ليخبره انه الخطر زال واصر على ان يعود فورا فقد اشتاق اليه
جمع نبيل اغراضه وركب سيارته في طريقه إلى المنزل كان وقت تأخر كثيرا والظلام غطا الكون وهو وصل القاهره وليس بعيد عن منزله كثيرا وفجاءه تظهر هي من الظلام تركض في طريق اوقف نبيل سياره بسرعه حتي لا بصدمه نزل من السياره لي يرا زاك الملاك علي الارض نزل الي مستوه انت اكويسه حصلك حاجه رفعت راسه لي تتقابل اعينهم ??
وفجاءه (ما احنا مش هنخلصو بقا) راي رجال يشرون اليه ويركضون اتجاههم حمله نبيل لانه ووضعه فى السياره لانه كانت عاجزه عن الحراك بعد صدمه قاد نبيل سيارته سريعن حتي اختفا عن الانظار اخذه الي المنزل وحمله وحين وصل الباب فتحت حنان سريعا دخل نبيل ووضع تلك التي بين يديه علي الاريكه وكانت العائله جميعه موجوده
احمد:من دي يا نبيل
ايمان:ياعني البت مله ميت في جلده كده ليه وجلست بجانبه ولفت ذراعه حوله تربت عليه لتهداء
ايات:انا هعمله حاجه تشربه
عمر:انطق يا نبيل مين دي
نبيل:مش عارف طلعت قدام العربيه فجاءه وبعدين شوفت رجاله شكلهم بيطردوه رحت جبته
عا**:طب مين الي كانو بيطردوه يسيب
نبيل:معرفش اهي اسأله هي
ايمان:يسأله ايه مش شايف البت هتموت من الخوف ازاي صباح رباح يلا يا حببتي اطلعي مع ايات و حنان نامي ورتاحي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
وهكذا انتهت احدث اليوم لي يبداء يوم جديد اجتمعو جميعن حول طاولت طعام وكانت تجلس بينهم مرتبكه متوتره بعد تناول الطعام جلسو جميعن
أحمد:انتي اسمك ايه يا بنتي
فريده
عمر:فريده مين
فريده:اسمي فريده محمود شرقاوي
وقف رامي انت بنت شرقاوي
فريده: اه
احمد:اقعد يا رامي طب مين الي بيجرو وراكي عايزين ايه منك
فريده:هزت رأسه بمعني لا اعرف
عمر:احنا لازم نتصل بي بابه
فريده:اسرعت لا بابا مش في البلد هو مسافر ولما يرجع انا هرجع البيت
احمد:خلاص انت هتفضلي هنا لغاية ما ابوكي يرجع
فريده:لا طبعا انا لازم امشي
احمد:لا انت مش هتمشي من هنا
فريده:وقفت علي الكنبه انتو خ*فني صح والله بابا ما هيد*كم حاجه ده احب ما عليه يخلص مني
احمد:ابتسم على كلامه لا يا ستي احنا مش خ*فينك بس باباكي ليه اكيد اعداء كتير واكيد مش هايسبوكي هنا امان ليك الغاية ما باباكي يرجع
رامي:همس لي عمه انت هتحمي بنت اكبر منافس لينه
احمد:هي ملهاش ذنب في الي بنا وكمان عمرا ما شوفنه حاجه وحشه من ابوه طول عمر شغله نضيف بعدين متفكرش غير انه محتاجه مساعده
فريده:انا متشكرا يا عمو بس انا لازم امشي فالو سمحت سبني امشي من غير مشاكل
عا**:طلع فوق الكنبه انت فكره عشان طلعت فوق الكنبه مش هطوله ومشاكل دي احنا اخترعناه متلعبيش بنار يا حلوه بدل ما اسويك ومرر يده سريعن امام وجهه مما جعله ترجع للخلف للكاتبه: ولاء محمد
فريده:لا تبقا انت متعرفش مين فريده شرقاوي
عا**:ها لا يبقا خليني اعرفك على عا** الأحمدي اظاهر متعرفهوش
نبيل:بس انت وهي انزلو من علي الكنبه وبنسبه ليك في برا ناس عايزين يضروكي وحنا مش هنسيبك تمشي الغايه ما باباكي يرجع يخدك
فريده:وانت مين بقا عشان تقرر عني
نبيل:حنان خدي فريده على أوضتك
فريده:وقفت على حافة الكنبه دون ان تنتبه وهي تصرخ في نبيل انت فاكر نفسك مين انا ولم تكمل كلمه وجدت نفسه تسقط فا امسك به نبيل قبل ان تصل الأرض في هذه الحظه وهي بين يديه شعرت بشئ لم تشعر به من قبل اوقفه علي الارض وتنحنح حنان خديه
حنان:تعالي معايه
للكاتبه: ولاء محمد