رواية فيكي اعلنت انانيتي
للكاتبه: ولاء محمد ✍
الحلقه (13)
فريده:رايحه جايه في الاوض وعمله تكلم نفسه ده فاكر نفس مين ازاي يعمل معايه كده انا محدش يتجاهل كلامي والله لوريه محدش ياخد قراراتي عني ويفضل عايش سليم والله لوريك يا ظمبوظه
حنان :تجلس على سرير تراقب فريده بي **ت حتي قالت ظمبوظه يعني ايه ظمبوظه يا فريده
فريده:الشخص الي طول الوقت مكشر الي مش بيضحك الغامض ساكت ديما هو ده ظمبوظه
حنان:علي فكره ده اخويه وهو مش كده خالص انتي بس متعرفهوش
فريده:لازم تدفع عنه ما هو اخوكي
حنان:صدقيني نبيل ده اطيب خلق الله هتخسري ايه يعني لما تتعرفي عليه بجد وعلي حقيقته
فريده:مش هخسر حاجه ماشي هتعرف عليه من قرب بس اخد حقي الاول
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء عاد نبيل من العمل متجه الي غرفته ليأخذ حمام ساخن فا هو في امس الحاجه اليه بعد يوم طويل و متعب من العمل وفتح الباب لي تتسع عنيه من المفجاءه ويبدء في تكلم مع نفسه هي لا اكيد لا لا هي ايو هي بس بتعمل ايه فى اوضي وعلى سريري اصحيه انا لسه بفكر اكيد لازم اصحيه
نبيل:وهو ينظر الي في الاتجاه الاخر ويهزه بالكاد اصابعه تلمسه انت انت اصحي يلا انت
فريده :بصوت كله نوم همهمت اطلع برا
نبيل :انت اطلعي برا ده اوضي انا انت هتنامي مع حنان في الاوضه تانيه مش هنا
فريده:نام انت معاه هي برضو اختك
نبيل:لو سمحتي اطلع بره
فريده:قامت وقعدت على سرير بص بقا انا مش بعرف انام جمب حد وكمان سرير ده مريح فا وريني عرض كتافك
نبيل :دي حاجه متخصنيش
فريده :قامت وتدفعة نبيل و اغلقت الباب بقا يخصك من دلوقتي بسببك انت انا محبوسه هنا استحمل نتيجة قراراتك بقا و متصدعانيش
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
نبيل اتجه إلى الأسفل مساء الخير
الجميع:مساء نور
عا**:انت كمان اتطرد
رامي :احن هنام فين انهارده حتي فرش الوضه بعد بكره
عا**:بص يا نبيل يا حببي مش عشان اسمك نبيل يبقا تق*فنه بنبلك احنا اتشرطنا بسببك هنام فين دلوقتي اه يا صغير علي الهم يا عصومه
اتجه نبيل الي الكنبه ووضع الوساده صغيره اسفل راسه وتمدد على الاريكه ويديه اسفل رأسه ولم يعر كلام عا** اي اهتمام وغرق في تفكير في تلك المتطفله على حياتي وكياني اه تلك العينين ليست نفس العينين الذي رأيتهم في طريق اجل طريق هذه حقيقتك التي تعملين جاهده على اخفاءه تتظاهري بالقوه وانتي في الحقيقه هش جدا في طريق رأيه شئ في عنيكي اسرني ولن تخفيه عني كثيرا اعدك بذلك
واغمض عنيه مستسلما لي نوم
في حلم نبيل:-
اول مره رأه فيه امام سيارته في طريق كانت جلسه على طريق تبكي ونظرت إلى نبيل وقالت بترجي وألم ساعدني استيقظ نبيل من الحلم ينظر حوله ولم يجد رامي اين ذهب وقام يبحث عنه وعا** نائم لا يشعر بشئ
&&&&&&!&&&&&&!!&
رامي متكأ على كرسي طويل علي سطح وايات نائمه فوقه يتأمله نجوم معا
رامي :عارفه انتي كنت بنسبه لي زي نجمه بشوفه من بعيد ومش طايله وبعد ما بقيتي بين اديه مش مصدق نفسي حاسس كاني بحلم
ايات :رامي
رامي :اممم
ايات:بحبك
رامي:لفه اتجاه قوله تاني كده
ايات:لا
رامي:وحياتي عندك مره كمان دا انا قلبي هيوقف من الفرحه
ايات:بعد شر عنك
رامي:بحبك حد الانانيه
ايات:وانا بموت فيك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
استيقظ عا** فلم يخد احد اتجه الي المطبخ وجد حور عينه تقف امام ثلاجه تشرب الماء
عا**:الحلوه الي مصحيه
حنان:ياخي كح الاول مش جايله نوم وكنت عايز اشرب وشربت وايات الواطي قعده رامي وسبتني لوحدي بس انت الي مصحيك
عا**:اصحيت ملقتش حد جمبي قلت يمكن يكونه في المطبخ انتي عارفه ان هم بيجوعه في الليل .حنان:طب رامي وعرفين هو فين نبيل بقا فين
&&&&&&&&!!&!!&&&&&&
كان نبيل يبحث عن رامي حتي وصل امام غرفته ماذا افعل هنا الان الي بعمله غلط مينفعش اني اكون هنا في وقت زي ده بس هي كانت بتبكي بس برضو ده كان حلم بس مفيش ضرر اتاكد لا اتاكد ايه مينفعش ادخل علي وحده في وقت زي ده ومتتفهمش غلط اكيد هي نيمه وضع يده على مقبض الباب وبدون تفكير ولا وعي فتح الباب بهدوء شديد ونظر من المساحه صغير التي فتحه
و تغيرت فجاءه ملامح وجه حين رأي
للكاتبه: ولاء محمد ✍الحلقه(14)
اه يا حبيبتي كيف سجنتيني دون قضبان كيف قيديني دون أغلال كنت كطير المهاجر ولان اصبحت عيناكي وطني وملجأي
رايه عيناكي فالعنت حريه وقلت اهلا بسجنك
اه يا قلبي اه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المطبخ
حنان :قولي يا عا** مين البنت الي قولتلي عليه
عا**:ايه بنت مين
حنان :الي كنت سرحان فيه انت قولت عليه زي القمر نسيت ولا ايه
عا**:وقد تذكر اه مله
حنان:هي مين طب اسمه ايه
عا**: مجرد وحده يا حنان متعلقيش
حنان:طب هي ساكنه قريب ولا بعيد
عا** :بعيد
حنان :امال شوفته فين
عا** :لا ما هي مش بعيده اوي
حنان :طب طويله و لا اقصيره
عا** :مش عارف
حنان:ازاي يعني
عا**:طولك
حنان:واكيد شبهي صح
عا**:اه لا انت عايزه ايه اطلعي نامي
&&&&&&&&&&&&&&&&
رامي :عارفه انا شوفت ايه في حياتي عشان اوصل للحظه دي كنت انت الحلم الي مستعد ابيع الكون عشان اوصله حتي لو قالو عني اناني انا موافق اكون اناني عشان اكون معاكي انت بس
ايات:بحبك يا رامي حتي لو اناني برضو بحبك
زاد رامي في احتضنها
&&&&&&&&&!&&&&&&&
نظر دخل الغرفه فاراءه تجلس على سرير وراسه للخلف ودموع تنزل كاشلالات علي خديه في **ت وألم
اغلق الباب الغرفه و دق الباب
فريده: ادخلي يا حنان
نبيل :قبل فتح الباب انا نبيل
اعتدلت في جلسته ومحت اثار بكائه المرير ادخل
فتح نبيل الباب ودخل
فريده :عايز ايه
نيبل :عايز حاجه ... انتي كنت بتبكي
فريده:لا وان هبكي ليه
نبيل:عنيكي محمره
فريده:اصداع بس ...بعدين انت الي يدخلك الوضه في وقت زي ده متعرفش
قاطعه نبيل تشربي نسكافيه عشان صدع
فريده: هزت راسه بمعني ماشي
نبيل: يلا ومد يده اليه
فريده:امسكت يده واتجه به الي الاسفل وبالتحديد المطبخ
حين دخل المطبخ كانت حنان وعا** بيتخنقو
حنان:قول يا عا** بقا ونبي
عا**:روح نامي يا حنان ومتصدعنيش
نبيل : هو انتو بطلتو اخناق في البلكونه وجيتو تتخانقو في المطبخ
عا**:خد اختك يا نبيل عشان صدعت وهي زنانه
حنان:انا زنانه
نبيل:فتح يده لاخته لتستقر في حضن اخيه الكبير
سيبك منه انت مفيش زيك اتنين
ابتسمت فريده ياريت كان عندي اخ زي نبيل
حنان:فريده رحتي فين يا بنتي
فريده:مرحتش ادينه
عا** :نبيل انت بتعمل ايه دول اربعه انا وحنان عملنا
حنان :ده فنجان رامي وده ايات هم طلبو منك
نبيل :لا بس قولت نروح نسليهم ايد زهقو
فريده:هم اشتكولك
عا**:رامي هينفخنا
حنان:ليه يعني
عا** :هقولك لما تكبري
فريده:ههههه حنان انت ميح الدرجه
حنان :اه فهميني بقا
عا** :لا طبعا بس يا فريده البت لسه صغيره هقولك لما تكبري
نبيل :حنون حببتي تعالي سيبك منهم
انتها نبيل من نسكافيه للجميع وصعدو الي السطح دق نبيل الباب فعتدلت ايات في جلسته ورامي بصوت مرتفع انزل يا نبيل احسنلك
فتح نبيل الباب ودخل عملتلكم نسكافيه ودخل الجميع خلفه
رامي:همس لي نبيل استنا عليه
نبيل:انس اسيبك تستفرد بي البت
حنان:انتو بتحكو في ايه
نبيل :لا ولا حاجه بس انتي وعا** كنتو بتتخنقو على ايه
عا** :ولا حاجه وهمس لي نبيل بعدين هحكيلك
حنان:نبيل غني يلا
فريده:ايه ظمبوظه يغني كانك بتقوليلي ميت من ضحك بلاش احسن
ايات:انتي متعرفيش نبيل عشان تقوله عليه كده
رامي : كمان نبيل صوته حلو اوى
عا**:ما تغني ساكت ليه
حنان:غني اغنية عمر دياب وماله
نبيل :نظر الي فريده وعلت ابتسامه خفيفه على فمه وبداء يغني والجميع مندمج مع نبيل
امسكه رامي يد ايات وبدء يرقص معه على صوت غناء نبيل امسك نبيل يد فريده ليرقص معه وقام بعدهم عا** مع حنان ورقصو جميعا تحت ضوء القمر ونجوم وعلي اجمال صوت نبيل
ومالي غيرك ولولا حبّك هاعيش لمين
حبيبي جاية أجمل سنين وماله لو ليلة توهنا بعيد وسبنا كل الناس
أنا ياحبيبي حاسس بحبّ جديد مليني ده الإحساس
وانا هنا جنبي أغلى الناس أنا جنبي احلى الناس
حبيبي ليلة تعالى ننسى فيها اللي راح
تعالى جوّه حضني وارتاح
دي ليلة تسوى كل الحياة
وكل مدى تحلى الحياة
حبيبى المس إيديا عشان
أصدق اللي أنا فيه
ياما كان نفسي أقابلك بقالي زمان
خلاص وهحلم ليه
ما أنا هنا جنبي أغلى الناس أنا جنبي أحلى الناس
حبيبى ليلة تعالى ننسى فيها اللي راح
تعالى جوه حضني وارتاح
دي ليلة تسوى كل الحياة
ومالي غيرك ولولا حبّك هاعيش لمين
حبيبى جاية أجمل سنين
وكلّ مدى تحلى الحياة
انتها يوم جميل على ابطالا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
حنان:فريده اصحي بقا صلاه هتفوتني بسببك قومه يلا كلهم مستنينا تحت
بداءت فريده تستيقظ وبصوت كله نعاس عايزه ايه سبيني نايمه
حنان: قوم نصلي الفجر الكل مستنين تحت
قامت فريده بعد عناء كبير
فريده :سبيني هصلي ازاي بلبنطلون
حنان:جبتلك سدال تلبيسي بسرعه كلهم تحت مستنين
فريده:نظرت الي سدالي بخوف ما بلاش انا هشتري واحد بكره وصلي بيه
حنان:اوف اوف منك كل ده عشان تصلي فرض ربنا
فريده:خلاص خلاص قايمه اهو
حنان:هستناكي تحت بسرعه ماشي
فريده:ماشي ربنا يستر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
رامي:كده هنتأخر على معاد صلي
نزلت حنان اخيرا صحيت وهتتوضا وتنزل
بعد قليل نزلت فريده وهي ترتدي سدال تبدو اجمل بكثير بالحجاب
احمد :يلا نبدا
بعد ما واقف الجميع في مكانه
احمد :الله اكبر الله اكبر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
علي الفطور
فريده:انتو بتصحو بدري اوي مش فاهمه لازمته ايه لم دي ما كل واحد يصلي في اوضه ونخلص
نظر الجميع الي بعضهم البعض
احمد :انك تصلي الوحدك حاجه وانك تصلي مع عائلتك حاجه تاني
فريده:هتفرق يعني
عمر:اكيد هتفرق
حنان:فريده انتي ليه مش محجابه
فريده : بابا مش موافق بيقول ان الحجاب تخلف ومش من مستوانه راقي
لمياء:لا والله
فريده:عمتن انا مش مقتنعه بي الكلام ده
ايمان:طب ما تلبسي
فريده:حولت بس بابا حبسني في البيت ومنعني اروح المدرسه حتي غير لم اقلع الحجاب
حنان: طب مكنتي استنيتي شويه يمكن كان سابك
فريده :لو فضلت ميت سنه محبوسه مش هيعبرني هو علي طول مسافر ومش بيجي غير يوم من المطار لي شركه يخلص شغله على المطار علي طول ونادره لم يجي ينام في البيت
نبيل :طب ما ده كويس تعملي الي انت عايزه
فريده:بقولك مسافر طول سنه يعني بيدي الحرس امر انهم ميسبنيش اخرج بي الحجاب غير انو سايب جوسيس علي عمي ومرات وابنو الم***ف
عا** : م***ف
فريده : اه م***ف معتقش حد من البنات صحابي ولا حتي انا عتقني من قلت ادبه
لمياء :اه طب عمك ومراته فين وليه مقولتيش لي باباكي يتصرف معا ولا حتي مامتك
فريده:مرات عمي عرفه وعجبه وعمي في شركه بدل بابا وانا شكتلو كتير بس هو طنش وبابا مفيش طريقه اكلمه بيه غير لم يجي البيت وده مش بيحصل ولو حصل وجيه مش هقوله لانو بيتلكك عشان يجوزني ابن عمي وانا استحاله اتجوزه
رامي :طب ومامتك
فريده : الي اعرفه اني هي اتجوزت كذه مره بعد بابا وعنده اولاد مظنش ان هي فكرا غلطة زمان اصل انا جيت غلط ما كنوش عملين حسابهم بس اه انا شرفت
نبيل: شكلك احلا بي الحجاب
عا**:احم احم منور يا عمو
نبيل :ياعم انا نيت خير
رامي:مترحش دماغك لبعيد نبيل مش بتاع الكلام ده
لمياء :نبيل هو الوحيد الي تمرت فيه تربيه يا ضايع
رامي:بتجيب الكلام لي نفسك ما كنت كتمت احسن
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
كان الجميع جالس معاده حنان في أوضته وفريده في اوضت نبيل الي احتلتها
صعد نبيل الي الغرفه وطرق الباب
فريده: انتي لسه بتخبطي الحقينه بسرعه
نبيل:ظن انه بحاجه الى مساعده فتح الباب بسرعه
وعاد الي الخلف سريعن واغلق الباب واخذ نفسا عميق
فريده :ادخلي بسرعه يا حنان مش مستحمله اكتر
عاد نبيل خطوه الي الخلف ليرحل لاكن فجاءه الباب يتفتح وتقف فريده امامه بملابس خفيفه وتبداء في صراخ اغلق نبيل الباب الغرفه بسرعه وخرجة حنان من الخلف
حنان:في ايه نبيل فين بودرة تلج
نبيل:هي مله دي اي الي حصله
حنان: جسمه اتحسس من سدال بتاعي
نبيل :احسس ليه
حنان:هي مش بتلبس هدوم حد بس محبتش تحرجني
نبيل : انا رايح اجيبله حاجه من صيدليه اوعي تحطي بودرة تلج علي جسمه مش نقصين مشاكل
حنان:طب احطله تلج هي مش هتستحمل اكتر
نبيل : حطيها تحت دوش بس ميا صقع
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عاد نبيل ومعه كيسين واحد فيه برهم وتاني هدوم وحطهم على سرير وطلع كانت حنان في الاوضه و فريده في الحمام تحت دش
حنان : فريده تعالي نبيل جابلك برهم
جرت فريده الي خارج الحمام وكانت حنان قاعده على سرير وجمبيه كيسين
فريده : بسرعه ادهني البرهم جسمي مولع
حنان :طب اقعدي ودهنت البرهم على جسم فريده كله
فريده: الكيس تاني فيه ايه
حنان :مش عارفه استني افتحه
طلعت حنان من الكيس سدال ولبس بيتي
فريده: بصرحه اخوكي ذوقه حلو في ايه تاني
حنان: بصت في الكيس وشهقت عاليا
فريده :ايه مالك في ايه نظرت داخل الكيس وشهقت
عاليا اخوك ده قليل الادب
حنان : بصراحه نبيل اخر واحد اتوقع منه كده
وطرق الباب اخذت فريده الهدوم ودخلت الحمام وحنان فتحت الباب
نبيل : ممكن ادخل عايز حاجه من جوه
حنان : ادخل
دخل نبيل وبداء يقلب في ملفات
حنان:انت ايه الي جبته لي فريده ده
نبيل : البرهم
حنان :لا الهدوم
نبيل : يمكن البنت الي طلبت منه تختارلها هدوم معرفتش
حنان:يعني مش انت الي جبت الهدوم
نبيل:لا
حنان:ولا شوفتهم
نبيل:لا ضوري معايه علي ملف أزرق
حنان:لا مش فاضيه سلام وجرت خارج الغرفه
للكاتبه: ولاء محمد ✍