الحلقه (15)
أضعتُ في عرض الصحراءِ قافلتي
و جئتُ أبحثُ في عينيكِ عن ذاتي
و جئتُ أحضانكِ الخضراء منتشياً
كالطفلِ أحملُ أحلامي البريئاتِ
غرستِ كفكِ تجتثينَ أوردتي
و تسحقينَ بلا رفق ٍ مسراتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&
كانت تجلس ايات قرب رامي في حديقة المنزل
ايات : انت متضايق من الوضع ده صح
رامي:اي وضع
ايات : ان انا مش فكراك ولا فكره حاجه من الي حصل بنا من يوم ما عرفتك
رامي:لا مش متضايق بس لو انتي شيفاني غريب فا
قطعته ايات:لا والله ده انا حبيتك من الوقت الي قعدته معاك كفايه علي حنيتك والحب الي بشوفه في عنيك بيخليني اطير من غير جناحات
رامي: ?
ايات :بطل تبصلي كده
رامي:ليه مش عاجباكي عنيه ده حتي لونهم عسلي فاتح ? كنت فاكر انك بتحبيهم
ايات: طبعا بحبهم وبموت فيهم بس بي**فوني
رامي:م**وفه
ايات : ايوه ?
رامي: ههههههههههه
&&&&&&&&&&&&&&&&&
خرجة من الغرفه جري لي تصطدم به ليمسك به
عا**:يا بنتي بصي قدامك لو حد شفنا دلوقتي يقوله علينا ايه
حنان:لا يا حبيبي يقوله عليك انت ايه انا هقول انك بتتحرش بي
عا**:يخرب بيتك هتودينه في دهي امال لو ماكنتيش انتي الي خبطه فيه اه صحيح انت بتجري ليه
حنان:صحيح الحق نبيل بيضور على الملف الازرق وقالي ضوري معايه رحت اطلعت اجري
عا**:يا صغير يا عا** علي هيعمله فيك نبيل
حنان:امال انا اعمل ايه
عا**:فين رامي يجي يلضم معا
حنان:في الجنينه
&&&&&&&&&&&&&&&&
نبيل قلب دنيا علي الملف مش لقيه اتعضب اوي ودماغو عمله تودي وتجيب وفجاءه تطلع فريده من الحمام
فريده:ايه الي انت عملت ده
نبيل :كان في ملف هنا لونه أزرق فينه
فريده:معرفش مشفتوش
نبيل:ازاي يعني هو اكيد مختفاش لوحده
فريده:تقصد ايه
نبيل:انتي كويس انا اقصد ايه
فريده: قصدك ان انا سرقته صح
نبيل:الملف فين
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عا** :رامي الحق اتفضحنه
رامي :يخرب بيتك انت ديما تيجي في الوقت الغلط ابشر عملت ايه يا مصيبة حياتي
عا**: نبيل بيدور على الملف الازرق
رامي:عمرك ما فرحتني ديما كده اخبارك زي وشك
عا** :طب دا انا قمر 14 هو في فحلوتي
حنان:اخلصو نبيل فوق اكيد بهدل فريده دلوقتي
ايات :هي ايه الحكايه بظبط
رامي :تعالي نحكي فوق
&&&&&&&&&&&&&&&&&
فريده:انا مش حرميه انت فاهم
نبيل:انا مقلتش كده
فريده:اما تقصد ايه
وقبل أن يرد نبيل دخل رامي وخلفه عا** وحنان و ايات
رامي:اهدي يا نبيل وانا هقولك الملف فين
نبيل : الملف فين يا رامى
رامي: اتجه رامي الي درج واخرج الملف اهو الملف
اخذ نبيل الملف وحين فتحه وجد كل الأوراق تالف
نبيل:الي حصل للملف
رامي:انا وعا** كنا بنرجعو الملف ولم حنان جابة شاي اتخانقو مع بعض وكنت بسكتهم ومحسناش بي شاي الي اتكب على الملف
نبيل : يعني انت تقولي وصرخ فيهم ان شغل 6شهور ضاع عشان خناقة عيال
انتفضت حنان من صوت نبيل العالي واختبئات خلف عا** وامسكت زراعه بقوه من الخوف
عا**:نبيل ارجوك اهدي احنا عملنا غيره وتقريبا خلصناه
فريده: طب اسبكم تكمله عتاب برحتكم واخدت شنطته وخرجه من الوضه
حنان: انتو هتسبوه تمشي
ايات:لا طبعا تعالي
ايات:فريده استني ارجوكي
فريده:انا لا يمكن افضل في مكان اتهموني فيه بسرقه
حنان:والله نبيل ما يقصد بعدين ممكن الي عايزين يخ*فوكي مستنينك برا البيت
فريده:هم ارحم من اخوكي
أحمد:في ايه فريده انتي رايحه فين
ايات:مجرد سوء تفاهم يا عمو
نزلو تلاته ورا البنات وقف نبيل لم شاف باباه لانه عارف ان غلط
عمر:فريده يا بنتي اهدي وانا هجبلك حقق منه
أحمد:نبيل تعالي هنا
نبيل:نعم يا بابا
أحمد:من امتا احنا بنعامل ضيفن كده وانت خصوصا من امتا بتتصرف كده مع حد
نبيل:انا مكنتش اقصد يا بابا بس انت عارف انا تعبت في الملف ازاي وفقد اعصابي لم ضاع
أحمد:ده مش مبرر اعتذر لي فريده
نبيل:انا اسف
فريده:انت بتكلمني انا
نبيل:اه
فريده:مسمعتكش
نبيل: بصوت مرتفع انا اسف
فريده:مسمحك بس برضو همشي
ايمان:خليكي يا حببتي يومين كمان عشان خاطري انا
فريده :حاضر يا طنط بس انا زهقت من القعده في البيت انا مش متعوده
عمر:خلاص نبيل يخدكم كلكم تتغدو برا واهو ارتاح من عا** شويه
عا**:ترتاح من عا** ولا تستفرد بي لمياء يا ش*ي انت
عمر:لم نفسك ومتنساش ان ابوك يا عديم تربيه
لمياء:ياخسارت تربيته فيك
عا**:هي فين تربيه دي وبعدين انت يا بابا لو كنت جبت وحده تعرف تربي مكنش ده أحالي
نبيل:يلا يا عا** بعدين كمل
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في سيارة نبيل
رامي :نروح فين
حنان:مطعم برجر
عا** :يبقا محدش يجيب سيره لي امهاتنه
فريده:ليه يعني
رامي:عشان هم منعين الاكل ده نهائي
فريده:امال انتو بتاكلو ليه
عا**:عشان احن متربناش معاده حنان عشان تربيتي انا
نبيل:اكتم يا ظريف
وصل الجميع الي المطعم وهم يأكلون تاتي اليهم
:نبيل
&&&&&&&&&&&&&&&&&
مين دي وايه علاقته بي نبيل
للكاتبه ✍ : ولاء محمدفيكي اعلنت انانيتي
الحلقه (16)
لسه فاكر قلبي يدي لك أمـــــــــــــــان
ولا فاكر كلمه ح تعيد اللي كـــــــــــان
والا نظره توصل الشوق بالحنـــــــــــــان
سه فاكر كان زمان .. كان زمــــــــــان
كانت الأيام في قلبي دموع بتجــــــــــــري
وانت تحلالك دموعي وهي عمـــــــــــــــري
ياما هانت لك وكانت كل مــــــــــــــره
تمحي كلمة من أماني فيك وصبــــــــــــري
كلمة لما راح الهوى ويا الجـــــــــــــراح
واللي قاسيته في ليلي اتنسى ويا الصبـــاح
والنهار ده الحب والشوق والحنـــــــــــان
لما تسألني أقولك كان زمــــــــــــــــان
نبيل اذيك عمل ايه اخدته بالأحضان وتقبله على جبينه وحشتيني اوي كده تختفي ومعرفش عنك حاجه حتي دينا كانت بتسأل عليك
دينا:ازيك يا نيبل
نبيل:الحمد لله ونظر بوسي انتي عمله ايه يا بوسي
بوسي:بعد ما خلصنا الجامعه بشتغل مع بابا دينا:يلا بينا يا بوسي هنتأخر
بوسي: ليه احنا رحين فين
دينا:بي احراج يلا يا بوسي
بوسي:أشوفك بعدين يا نبيل
جلس نبيل وجد الجميع ينظر اليه
نبيل: ايه مالكم متنحين ليه
عا**:كل ده من ورايه طب كنت قولي اجي معاك يا سهون انتي يا شقي
نبيل:اتلم يا عا** دي صحبتي من ايام الجامعة
فريده:وتانيه حببتك صح او كانت حببتك
نبيل:تن*د قليلا ثم قال انا رايح اجيب عصير
حنان:صفعت فريده علي راسه انتي غ*يه الي قولتيه ده نبيل حساس جدا وخصوصا في الموضوع ده مش بيحب يتكلم فيه
فريده:طب وانا هعرف ازاي بس هو الي حصل
رامي:كان بيحبه ايام الجامعة وكانو وعدين بعض علي جواز ولم نبيل جهز نفسه واستعد للجواز كانت هي اتخطبت لغيره ولم قبله قلتله
:بصي يا نبيل انا بحبك وكل حاجه بس مش هقدر اعيش نفس العيش دي تاني انا لازم جوزي يعيشني في مستوي اعلي من كده بكتير واعيش مرتاحه
نبيل:احنا تقدر نوصل للمستوي الي عايزه سوا
دينا:اوف يا نبيل انت مش بتفهم انا مش عايزه اتعب وجتهد انا عايزه اوصل علي جاهز واهو جاهز وصلي فا متتعبش نفسك معايه وشوفلك وحده من مستواك واتجوزه
كانت هذه الحدث تمر امام اعين نبيل وافاق على صوت
اتفضل العصير يا فندم
نبيل:شكرا اخد العصير وعادي وجلس معهم
عم **ت للحظات حتي امسكت فريده يدي نبيل نظر اليه الجميع بستفهام لكن نظر فريده كان في مكان اخر
فريده:لازم نمشي حالا
نظر نبيل حيث تشير عينيه لي يرا نفس رجال تلك الليلة
امسك نبيل يده متخفيش تعالو بهدوء عشان ميخدوش بالهم
عا**:هم مين
رامي:فهمنه يا نبيل
نبيل: هفهمكم في العربيه يلا ومحدش يبص ورا وامسك فريده وانطلقو الي سياره
نبيل:نفدنه
فريده:بص قدامك كده
كان رجال واقفون امام سيارته
قاد نبيل سيارته الي الخلف سريعن حتي اختفا عنهم
رامي: فهمني الي بيحصل مين دول نبيل :الي عايزين يخ*فو فريده
ايات : اسرع شويه هيحصلونه
نظرت حنان من نافذة السياره اي ده دول معاهم عربيه
عا**:صبرني خشي وملكيش دعوه
ظل يقود نبيل بسرعه ويدخل ويطلع من شوارع ليهرب منهم حتي وقف عند مبني اعطي رامي المفاتيح الشقه رقم 6 ونزل الكل فريده طب وانت
نبيل :هخبي العربيه وارجع بسرعه وانطلق بسياره
صعد الجميع الي شقه وجلسه كان الجميع قلق على نبيل
حنان:عا** اتصل بيه اتأخر
رامي:كلمته ومش بيرد
بعد قليل سمع صوت الباب يفتح ودخل نبيل يصفر ومعه اكياس
نبيل :انتو بتبصولي كده ليه
رامي:كنت فين
نبيل :كنت بجيب اكل عا**/يعني احنا قعدين هنا خايفين عليك وانتي بتشتري اكل
نبيل/ قلت احتمال نام هنا النهارده فجبت اكل يكفينه
&&&&&&&&&&&&&&&&&
لا يا. بابا احنا كويسين لٱ هنفضل هنا انهارده
خلاص ماشي سلام
حنون جعان
حنان/ من امتا
نبيل / ايه هو الي من امتا
حنان / نفسك الي مفتوحه
نبيل / عايزة ايه من الاخر
حنان: /?
نبيل / جعان
حنان / ماشي
&&&&&&&&&&'&&&&&&&
يعني ايه هربوا منكم انتو ايه نفخ علي الفاضي
راجل /احنا حولنا بس هم هربه منا
/هم مين
راجل / لسه منعرفش هو مين يا باشا
/ 42 ساعه لو مجبتهمش او حتي المعلومات الي توصلني ليه هيبقا اخر يوم في حياتك
@@@@@@@@@@@@
كانت تقف امام نافذة ليأتي من الخلف ويضمه
رامي / الجميل سرحان في ايه
ايات / ولا حاجة بس ماما وحشتني
رامي / الي فكرك اقصد الي خلالها تيجي في بالك
ايات / هي علي طول في بالي انا متعلق بيها اوي افتكرت لم كنت بخاف من حاجة بستخبا فيه
رامي / وانا رحت فين استخبي فيه انا
لف يده حوله وضمها اليه اكثر
عا** / رامي متعرفش انا اسف والله
رامي / اطلع برا
@@@@@@@@@
نبيل / ايه مالك
عا** / والله الواحد زهق انتي مقضيه واخوك جوه مقضيه وانا سيبيني كده
نبيل / مقضيه ?
طب روح جيب حنان و فريده وتعال ورايا
عا** / ما بلاش انا لسه عضمي م**ر من اخر مره ولا عشان انتي مش بيض*بك اكمنك الكبير
نبيل / اسمع الكلام
طرق نبيل الباب ولم يننظر الاذن ودخل
رامي / عايز ايه يا نبيل ??
نبيل / وحشتني يا رجل? قلت اطمن عليك? ايات عايزه تاكلي اتفضلي معايه
ايات / شكرا يا نبيل انا فعلا جعانه
نبيل / وعمل نفسك جوزه خد بالك منا شويه
رامي / وانتي مديني فرصه ??
نبيل / انتي مستعجل ليه الفرص جايه كتير ?
رامي /???
عا** / والله ما انا
حنان / هو انت علي ايه
نبيل / تعالو الاكل جاهز
فريده / انا عايزه امشي وكغايه الي حصل
نبيل / لا ولا يهمك مش اول مره
فريده / مش فهمه تقصد ايه انتو بتشتغلو ايه
نبيل / مترحش دماغك لبعيد احنا كنا بنهرب من البيت كل يوم تقريبا
فريده / وانتو ليه بتهربو من البيت
عا** / الخروج من البيت بعد 9 ممنوع
رامي / وسهره بي تبدأ 10
عا** / وعشان احنا متربيناش ولازم نطنش
حنان / والله انتو ما عندكم دم ولا مره اخدوني
ايات / ما تيجو نخرج انا عايزه اتمشي شويه
نبيل / ماشي يلا كل يستعد
رامي / يا نيلت بختي يانا يامي
&&&&&&&&&&&&&&&&&
امسك رامي بيد ايات ومشي بعيدا عنهم وكانت حنان مشغوله بلحديث مع عاصم
نبيل / هو انتي تعرفي مين الي بيطردوكي
فريده / بصراحه اه بس
نبيل / بس ايه
فريده / هي حكايه طويله شويه
نبيل / امم لسه طريق طويل
فريده / طيب اسمع بقا انا اول ما اتولد ماما طلقت وسبتني ومشيت وبابا...وجوده زي غيابه ويمكن غيابه احسن كنت عايشه لوحدي ولما بابا قرر يمسك شغل بره جاب عمي ومراته وابن يعيش معايه وبعد سفر بابا بدأ كلام مرات عمي الي زي سم في راحه والي جايه وغير ابن عمي (علي) مش سايب فرصه عشان يضيقني مبقتش عارفه اخد رحتي في بيتي الغاية ما …المهم اني هربت من البيت وفضلت اهرب ورجاله دول رجالة بابا علي بعتهم عشان يمسكوني
نبيل /انتي ليه هربتي من البيت
فريده / يعني كل ده ومش عايزنه اهرب
نبيل / متأكد اني في حاجة تانيه حصلت بين عليكي انك مخبيه قولي ايه الي حصل
اخذت نفس عميق فريده / عشان
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
للكاتبه:✍ولاء محمدفيكي اعلنت انانيتي
الحلقه (17)
للكاتبه: ✍ولاء محمد
رتاح معاك انا كل حاجه تغيرت فيا بهوك
ده انا لولا لمسك بين أيديا هأقول ملاك
وانت أيد*ك فى أيديا قولى اسيبها ليه
يا حبيبي قولي اغلى من الاحساس ده ايه
ايه اغلى منك تاني هأتمناه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
حنان / ونبي يا عاصم
عا** / بطلي زن لا يعني لا
حنان / عشان خطري ونبي
عا** / يا رامي استني
&&&&&&&&&&&&&&&&&
ايات/ انت مش هتقولي ايه حكاية نبيل
رامي / طب ما انا قولت حكاية مع دينا كله
ايات / مستعبطش انت فاهم
رامي / لا مش فاهم وضحي
ايات / كل ما نقعد لوحدينه ينط وسطينه بسرعه انا مأكده ان هو مش عايزنه نقعد لوحدينه
رامي / عشان هو يعرف كل حاجه يعرف الي? انتي متعرفهوش هيجي يوم وتعرفي كل حاجه?
عا** / استني يا عم صوتي اتنبح وانا بنادي
رامي / عايز ?ايه ?
عا** / اهدي ياعم علينا شويه مش كده
رامي / عا** ابعد عن وشي انا جايب اخري?
عا** / انا كمان زهقت وجبت اخري ?
رامي / تعالالي ?
عا** قلع جاكد ورماه ?
مسك رامي وعا** في بعض وحنان بتحول تحوشهم ايات فضلت تنادي علي نبيل لم سمع جي نبيل يجري عليهم عا** ورامي بيض*بو بعض وحنان بتحول تحوشهم راح زقوه جامد ودماغه اطخبطت وبداء دم ينزا بغزاره من دماغه وهي اغما عليه جري عا** عليه وشاله بسرعه يلا علي مستشفي ركبه العربيه وراحه المستشفي كانت حنان في الاوضه مع دكتوره وايات وفريده وعا** ورامي ونبيل بره الاوضه نبيل / انتو تنين ليكم حساب معايه بعدين وانت يا عا** بتحديد
عا** / لم يقل كلمه لكن الخوف وحزن باين ??
بعد شويه طلعت دكتوره
نبيل / هي كويس يا دكتوره
دكتوره / الحمد لله جات سليمه عن اذنكم
طلعت ايات انا راحه اجيب حاجه تشربه ومشيت
دخل عا** ونبيل لي حنان ورامي فضل واقف بره عايز يروح ورا ايات ومتردد بعدين راح
&&&&&&&&&&&&&&&&&
كانت ايات وقفه عند الكفتيريه وجي واحد وقف معاه
شاب / اذيك يا ايات
ايات / مين حضرتك
شاب / ايات الي حصل غصب عني صدقينه مش حذرتك تقرب علي مراتي ?
سقط شاب علي الارض ولم ينطق بكلمه وبعد ان رحل رامي و ايات وقف شاب وعلي وجه ابتسامه خبيثه ?مش هسبهالك وهخده برضو
&&&&&&&&&&&&&&&
ايات / مين ده وض*بته ليه
رامي/ بعدين ادخلي نطمن علي حنان
ايات / خدي يا حببتي اشربي ?
رامي / حنون حببتي انتي كويسه
نبيل / تعتذروا بذوق ولا ??
رامي / لا وعلي ايه اسف وادي راسك ?
عا** /اسف يا ست حنون وادي راسك راح ساحبو نبيل لا مفيش داعي كده كفايه
عا** / يقطع رزقك زي ما قاطع رزقي كده
رامي / عاصم
ولسه يادوبك لف عا** بيقوله نعم ?علي وشه
عا** / تسلم ايدك مش عرف دكاترت تجميل كانوا بياكلو من فين وانت مش موجود
????????
ايات / انا من اول ما جيت عايزه اعرف انت ليه بي تض*به هو عمل ايه
رامي / برجعه ل*قله
فريده / ليه هو معملش حاجه
نبيل / متتعبوش نفسكم مش هتفهمو
حنان / يلا نروح
رامي / ياريت
نبيل / هنرجع شقه مش هينفع نروح البيت وحنان كده عمي لو شافه كده هيقتلك يا عاصم
عا** /يعني عليك ياواد يا عصومه كل جاي عليك يا نيلت بختي يانا ياما ??
نبيل / انت هتنوح اخلص
رامي / صعبت عليه امشي يالا
عا** / انتم ليه بتعملو معايه كده هو انا ابو لهب
???????
نبيل / يلا نمشي
&&&&&&&&&&&&&&&&
في شقة نبيل
نبيل /ايه الي حصل شكلك مش طبيعي
رامي / كان هناك وايات شافتو
نبيل / بلاش تغلط تاني وقوله الحقيقة
رامي / لا مش هستحمل اخسره انا ما صدقة
نبيل / ? انا زهقت مش عارف اقنعق ازاي ان الي بتعمله غلط بطل انانيه
رامي/ اناني انا بحبه وعايزه معايه طول العمر عايزه لي الوحدي
نبيل /? ما هي دي الانانيه يا حمار
رامي / مش هتفهمني ?
نبيل / ?
رامي / الهي تتو** و**تي و وتحتاس حوستي يا نبيل يا ابن ايمان ?
نبيل/ اتصدق انتي دعوتك مستجابه
&&&&&&&&&&&&&&&
استنو الحلقه الجايه
للكاتبه: ولاء محمد ✍