part 2

1512 Words
داخل غرفه النوم الخاصه بملك: كانت ملك تستلقى على السرير الخاص بها، وهى تحتضن وسادتها بحزن، كم تشعر بالم كبير داخل قلبها، كم هذه الحياة غير عادله بالنسبه لها، هى الفتاة البريئه، المسالمه، فلما يحدث معها كل هذا، لتقول ملك وهى تتكلم بالم: انا مش عارفه مين الراجل دا يا ربى، ولا عمل كدا ليه، يا رب اقف جنبى انا عمرى ما عملت اى حاجه لاى حد. الاحساس الذى تشعر به مهلك جدآ، مهلك لدرجه ان روحها اصبحت مدمره، مدمره بالكامل. ليقاطع تفكيرها فتح باب الغرفه الخاصه بها بهمجيه ومن دون استأذان من قبل غيث. لتنهض ملك من مكانها بفزع، لتمسك حجابها الذى كان على السرير، لتقوم بتغطيه راسها وهى تنظر الى غيث بغضب، لتنهض من على السرير الخاص بها وهى تقف امام غيث مباشر ة وتنظر له بغضب. ليتكلم غيث بحده وهو يصرخ فى وجهها، وهو يقول لها: انتى تعملى كل دا، انتى ال العيله كلها بتقول عليكى محترمه، تطلعى تربيه وسخه. لتقف ملك امامه مباشرة وهى تقول له: انا محترمه غصب عنك وعن اى حد. لينظر لها غيث باحتقار وهو يقول لها بحده، وهو يمسك زراعها بعنف: محترمه ازاى بقا، وانتى بتخططى انك تهربى مع واحد جربوع زيك يا هانم، دا هو الاحترام ال انتى اتعلمتيه برا مصر، هو دا الاحترام ال كنتى عايشه فيه. كانت ملك تستمع الى كلمات غيث المشككه فى اخلاقها وهى تحاول ان تبعد يده التى تقبض على زراعها بعنف، لتقول له بصوت غاضب به بحه من الحزن الذى يملئ قلبها: انا محترمه ومتربيه غصب عن اى حد، انت فاهم، انا عمرى ما شفت الراجل ال انتوا بتقولوا عليه دا ، انا اول مره اشوفوا انهاردا. ليصرخ غيث فى وجهها بحده وهو يقوم بصفعها على وجهها بغضب كبير، لتتوالى الصفعات بعد ذلك على وجهها، وهو يقوم بسبها بابشع الالفاظ وهو يقوم بضربها. ليقول لها بغضب: دا انتى بجحه جدا، فين الاحترام ال عماله تقولى عليه دا، انا ال هربيكى بنفسى يا ملك، انا هخليكى تكرهى اليوم ال فكرتى فيه انك تعملى كدا. ليتوافد كلآ من عابد وزوجته امنه والحجه زينات الى الغرفه، فقد كانوا فى الغرفه المجاوره لغرفه ملك ،فقد شعر الجميع بالفزع بسبب صوت صراخ غيث المرتفع، الذى يقوم بسب ملك بابشع الالفاظ، ليحاول والده عابد ان يقوم بابعاد ملك من بين يديه، لتتدخل الحجه زينات وهى تقوم بنهر غيث بصوتها الجهورى وهى تقول له: خلاص يا غيث، البنت هتموت فى ايدك، سيبها خلاص. ليتمكن والده عابد اخيرآ من ابعاد ملك من بين يدى غيث. ليتكلم غيث بغضب وهو يقول: دى بنت وسخه، هتخلى راسنا كلها فى الارض، دى كانت هتهرب مع واحد، هى دى اخره سرمحتها برا مصر السنين دى كلها، مكنش لازم انها تتربى برا مصر. لتتكلم والدته امنه وهى تقول له محاوله تهدئته: اهدى يا غيث مش كدا، حرام عليك ال انت عملته فى البنت دا، انت كنت هتموتها، وبعدين البنت مظلومه. ليتكلم غيث بحده وهو يقول: مظلومه اذاى، انا شفت الصور والفديوهات، وكمان سمعت التسجيلات كلها بنفسى، الهانم كانت هتهرب مع واحد، وهتخلى اسم العيله كلها فى الارض. لتقول له والدته امنه وهى تحاول ان تهدأ منه، فهو سوف يقتل ملك لا محاله اذا قام بالامساك بها مجددا: وانت اى عرفك بالموضوع دا من الاساس يا غيث. انت اكيد فاهم غلط. ليتكلم غيث بحده وهو يقول: هو انتوا كمان مكنتوش عاوزين تقولولى على الوساخه ال بتعملها بنت عمى المصونه ، وازاى انا فاهم غلط ،لا انا فاهم صح،وصح جدا كمان البنت دى لازم تتربى يا اما انا هقتلها بنفسى. لتتكلم الحجه زينات وهى توجه حديثها الى ابنها الاكبر عابد وهى تقول : عابد خد غيث واخرجوا برا استنونى فى الاوضه بتاعتى. ليومئ لها عابد براسه بنعم ليقوم بامساك ابنه غيث وهو يحضه على الخروج من الغرفه، لينجح اخيرا فى ذلك. بينما التفتت الحجه زينات الى زوجه ابنها الاكبر مهاب وهى تقول لها: بسرعه يا امنه اطمنى على البنت، انا قلقانه عليها، واطلبيلها دكتوره فورآ، غيث كان هيقتلها. لتومئ لها امنه برأسها بنعم، لتسرع فى الاطمئنان على ملك، فقد كان شكلها يبدوا مزريآ، لتسرع امنه لتطلب طبيب لها. بينما كانت الحجه زينات تنظر الى ملك بحزن كبير، فقد كاد غيث ان يقوم بقتلها، لولا تدخلهم ، لكان تمكن من ذلك وقام بقتلها، لتتكلم الحجه زينات بحزن وهى تنظر الى ملك الملقاه على السرير بجسد شبه مدمى بسبب ضرب غيث لها وهى تقول: مفيش حل غير ال فكرت فيه علشان الموضوع دا يتحل يا ملك، لو دا محصلش غيث اكيد هيقتلك، ومستحيل يسيبك، انا متاكده ان ال انا بفكر فيه دا هو الصح، وهو دا ال لازم يحصل.وهو دا ال انا هعمله. ________♡ بينما كان غيث ووالده عابد يتواجدون فى غرفه الحجه زينات ، وكان والده يجلس على الاريكه بينما كان غيث يقطع الغرفه ذهابآ وايابآ، وهو يتكلم بغضب كبير وهو يقول لوالده: ازاى البنت دى تقدر تخطط لكل دا ، وتعمل كل دا وتستغفلنا كلنا ، وانتوا كنتوا هتخبوا عليا، ومش بعيد الهانم دى كانت هربت مع الراجل دا وحطت راسنا فى الطين وهربت معاه لولا انه جه هنا وقال على كل حاجه. ليقول له والده عابد بهدوء: الامور متتحلش كدا يا غيث، لازم نفكر كويس قبل ما نعمل اى حاجه، كل ال انت عملته غلط، البنت كانت هتموت فى ايدك. انت من امتا بتمد ايدك على بنت يا غيث. ليتكلم غيث بغضب وهو يقول لوالده : كانت ماتت وخلصنا منها ، دى واحده وسخه مش متربيه، انا صحيح عمرى ما مديت ايدى على بنت بس هى تستاهل ، هى اكيد متعوده على السرمحه بسبب تربيتها برا مصر ، دى كانت بتخطط انها تجبلنا العار ، سمعتنا ومركزنا ال كنا بنبنى فيهم طول السنين ال فاتت دى كانت الهانم هتدمرهم فى لحظه واحده ، من غير تفكير. ليقول له والده: الحمد لله يا غيث ربنا سترها والبنت موجوده هنا، ومفيش حاجه حصلت ، بس انت عرفت ازاى بكل الكلام دا يا غيث. ليتكلم مهاب وهو يقول: عرفت من نرمين هى ال قالتلى على كل حاجه، وانا لما عرفت سبت كل حاجه فى الشركه وجيت هنا فورآ ، ولما جيت نرمين ورتنى كل الفديوهات ، والتسجيلات ال الراجل دا قدمها هنا كدليل على تخطط ملك للهروب . لينظر له والده بهدوء وهو يقول له: خلاص يا ابنى اهدأ ، احنا مكانش عاوزين نقول ليك علشان عارفين رد فعلك دا،واحنا الموضوع اتحل خلاص، وكل حاجه فى ايدنا ، البنت هنا ، وكل حاجه تمام . ليتكلم غيث بغضب وهو يقول لوالده : البنت دى مفيش خروج ليها من القصر دا ابدا ، ومفيش خروج من الاوضه اصلا، والفون هيتسحب منها ، وانا هربيها كويس ، انا هسيب كل حاجه وهفضالها، وهوريها اذاى تفكر فى كل الوساخه بتاعتها دى. ليقول له والده وهو يحاول ان يهدأ من روع ابنه غيث : خلاص يا غيث يا ابنى اهدأ، علشان كدا احنا مكناش عاوزين نقولك على كل ال حصل دا ، نرمين مكنش ينفع انها تقولك حاجه عن الموضوع دا ابدآ . لينظر غيث الى والده وهو يقول له: الموضوع دا مش هيخلص ولا هيتحل الا لما البنت دى تتربى كويس ، مرات عمى" على" قالت قبل كده اكتر من مره ، ان البنت دى مش متربيه ، وان عيشتها برا مصر مع اهلها هتبوظها، وياما حكتلنا عن اخلاقها وعن تصرفاتها ال كانت بتعملها برا مصر، لما كانت بتزورهم، بس للاسف احنا سكتنا ، وصدقنا البراءه ال كانت مبيناها لينا. ليردف بعد ذلك بقوله: بس السنيوره طلعت فى الاخر مدوراها وبتخطط انها تهرب مع راجل ، وتحط راس العيله كلها فى الطين . لتأتى الحجه زينات فى هذه الاثناء وهى تدلف الى الغرفه، وهى تتكلم بهدوء وهى تقول : المشكله حصلت ، وكل حاجه احنا فيها دلوقتى هى الواقع ال بنعيشه ، احنا لازم ندور على الحل . لتردف بعد ذلك بقولها وهى تقوم بالجلوس على طرف السرير الخاص بها بعد ان قامت بسند العكاز الخاص بها جانبا وهى تقول : البنت غلطت، وغلطت غلط كبير كمان ، ال احنا لازم نعمله اننا نداوى الغلط ال حصل دا ، ونلحق نفسنا قبل ما تحصل اى حاجه تانى، ال غلطت مره ، تغلط مره تانى، والبنت دى طول ما هيا كدا من غير ما يكون فى راجل يراقبها وتكون تحت عصمته هتعمل الاكبر من كدا، وهتجبلنا العار فعلا ، ويا عالم هنقدر اننا نحتوى الموضوع ساعتها ولا لا يا غيث. ليتكلم غيث بحده وهو يقول بغضب كبير : تبقى تتجرأ بس وتفكر تعمل اى حاجه تانى ، وانا اقتلها بنفسى ، البنت دى مش هتخرج من الاوضه بتاعتها تانى ، وهى تحت مراقبتى انا الشخصيه ، وانا ال هربيها، وهقتلها بايدى لو بس فكرت انها تعمل اى حاجه تانى. لتنظر له الحجه زينات بهدوء ، وهى تحاول ان تصل الى هدف معين فى عقلها لتردف بقولها وهى تحاول ان تجعل غيث يقبل بقرارها الذى قد قامت باتخاذه من تلقاء نفسه: حتى لو عملت دا كله يا غيث ، البنت مفيش حد يحكمها ولا يقدر انه يسيطر عليها الا جوزها بس يا غيث ، ساعتها بس هنقدر اننا نحافظ على سمعتنا وعلى سمعه العيله دى كلها ، هو دا الحل الوحيد يا غيث. لينظر لها غيث بهدوء وهو يقول لها: قصدك اى يا جدتى، عاوزه توصلى لاى بكلامك دا. لتنظر له الحجه زينات بهدوء وهى تقول له: انت اكتر واحد بتفهمنى يا غيث ، واكيد فاهم انا اقصد اى ، احنا لما حصلت المشكله دى ، فكرنا انا وابوك بحل . لتنظر الى غيث وهى تراقب تعابير وجهه بهدوء، لتردف بعد ذلك بقولها : انت لازم انك تتجوز ملك يا غيث ، هو دا الحل الوحيد . بعدما سمع غيث هذه الكلمات نظر الى جدته بصدمه وهو يقول لها:.........
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD