الفصل الرابع

2025 Words
⁦❣️⁩⁦❣️⁩⁦❣️⁩الفصل الرابع ⁦❣️⁩⁦❣️⁩⁦❣️⁩ ⁦❣️⁩حنين الماضي بقلمي ساره محمود⁦❣️⁩⁦❣️⁩ في الجامعه .عند روجينا .روجينا لراغب انا كنت عاوزه اتكلم مع حضرتك في حاجه مهمه اووي ممكن بعد اذنك راغب بسعاده وامل .طبعا اتفضلي .وخرجوا سوا مع بعض لكفتريا الجامعه واول ما وصلوا هناك راغب شد كرسي وبصلها بأعجاب اتفضلي ياقمر .روجينا انصدمت وابتسمت بخجل وقعدت من غير ما ترد عليه راغب وهو باصص عليها وخصوصا علي عينيها ها اتكلمي انا بسمعك وتحت امرك .روجينا اتلخبطت اووي من كلامه ونظراته ليها .روجينا بخجل ممكن لو سمحت متبصليش كده .راغب بابتسامه ليه كده طيب هو انا عملت حاجه ضيقتك بس .روجينا اصلي مش عارفه اتكلم وانتا مركز معايا اوووووي كده راغب خلاص ياقمر اتفضلي اتكلمي روجينا بعصبيه انا ماشيه بعد اذنك راغب قام ووقف قصادها بسرعه انا اسف بس ليه كده انا ضيقتك في حاجه والله ما قصد ابدا اني ازعلك من فضلك تقعدي وتكملي كلامك وانا اوعدك اني اسمعك روجينا من فضلك انا عاوزه اتكلم بجد وحضرتك مش عطيني اي فرصه خالص وياريت بلاش كلمه قمر دي ياريت تناديني بأسمي بس .راغب بحرج لأنه حب يكلمها عادي علشان تاخد عليه ويقرب منها وحده وحده انا اسف اتفضلي اتكلمي .روجينا قعدت انا هو .بص انتا طلبت مني امبارح أننا نتعرف علي بعض وانا رفضت لاني كنت مخنوقه شويه وفجاءه وهيا بتتكلم معاه افتكرت عصام والدموع لمعت يعنيها .واتكلمت بحزن شديد اووي هو انتا عاوز مني ايه .راغب بحيره من أمرها والحزن الي باين في عيونها وعلي وشها بصراحه كده انا اعجبت بيكي من اول مره شوفتك فيها وكنت حابب نتعرف علي بعض اكتر يعني ناخد فرصه مش يمكن نحب بعض روجينا بس احنا معندناش الكلام ده البنت الكويسه ميكنش ليها علاقه باي شاب غير في حدود وبس راغب بحب طب انا عاوز اتقدم لك قولتي ايه بقي .روجينا بصدمه من طلبه الي مكنتش متخيله ابدا أنه هيطلبه منها علطول كده يعني مستعد تخطب وحده علشان اعجبت بيها .راغب قام وقرب منها وبصلها اووي ولمح الحزن في عينيها وقرر بينه وبين نفسه أنه يفرحها ويخليها تحبه . راغب انا مش هخطبك علشان اعجبت بيكي لا علشان علشان حبيتك . .روجينا اتحرجت اووي من قربه منها وكمان كلمته الي متوقعتش أنه يقولها .انا هحددلك معاد مع امي علشان تيجي تتعرف عليها ..راغب دا هيكون احلي معاد في حياتي كلها .روجينا بحزن انا همشي بعد ازنك. راغب تسمحيلي اوصلك روجينا لا متشكره بعد ازنك ومشيت روجينا وهيا حزينه اكتر من الاول وخصوصا ب عد كلامها مع راغب لأنها مبتحبوش وهتظلمه معاها ..عند جاسر وبعد ما خلص جامعه .راح لجنات وخدها وخرجوا علشان يفسحها شويه وهما ماشين الدنيا مطرت وهو مسكها واستخبوها بعيد عن المطر .جنات بفرحه زي الاطفال الله انا بحب الشتا اووي .ماتيجي نجري تحت المطر . جاسر هههههه انتي هبله صح انتي عاوزه الناس تضحك علينا جنات والنبي والنبي وحياتي انا ياجاسر .جاسر بس لو مكنتيش تحلفي وشدها مره وحده وفضلوا يجروا تحت المطر وهما بيضحكوا من قلبهم وأيديهم حضنه بعض بطريقه رومانسيه اوووي والمنظر طبعا غني عن أي وصف أو كلام. جنات بدءت تعطس واخيرا وصلوا حارتهم.جاسر شوفتي اد*كي ختي برد .جنات برعشه انا بترعش اووي .بس اتبسط اووي جاسر قلع جاكته وحطه عليها .جنات لا كده هتبرد .جاسر بحب وخوف مش مهم انا المهم انتي .جنات لا مهم انتا لو تعبت كاني انا الي تعبت انتي روحي ياجاسر وكان قلبي مقسوم نصين نص معايا ونص معاك .جاسر بحبك اووي ياجنه قلبي .جنات وانا ولسه هتكمل بس فضلت تعطس وتكح جامد .جاسر مسك ايديها المرادي ودخلوا الحاره ووصلوا عند بيتها وبسرعه خبط وفتحت نجوي .نجوي بصدمه من منظرهم ايه ده .جاسر بنتك ياحماتي اتجننت علي الاخر وصممت نجري تحت المطر .نجوي ههههه طول. عمرها هبله لكن انتا ازاي تسمع كلامها ..جاس ر بصلها بحب اصلي اتعديت منها. جنات انا بترعش .جاسر بقلق والنبي ياطنط غيرلها بسرعه ولبسيها حاجه تقيله وانا هغير وهاجي وفعلا نزل وغير وهو نازل امال رايح فين يابني انا خلاص جهزت الغدا جاسر معلش ياامي هروح اطمن علي جنات الاول امال بقلق مالها جنات جاسر ابتسم وحكلها الي حصل .امال هههه ربنا يسعدكوا يابني بس استني هلبس واجي معاك اطمن عليها .وفعلا جهزت ونزلوا سوا .جاسر .خبط ونجوي فتحت يااهلا يااهلا اتفضلوا .جاسر هيا فين ياطنط نجوي في اوضتها يابني وانا بعملها حاجه سخنه اتفضل يابني ..جاسر دخل .وروجينا كمان جت وقعدت معاهم وهيا مخنوقه علي الاخر امال عمله ايه ياجنه .جنه بابتسامه انا كويسه ياطنط متحرمش منك .امال انتي بنتي ياهبله انتي وغلاوتك من غلاوت جاسر جنات وانا بحبك اووي وقامت حضنتها .? ..نجوي ها ياحبيبتي قابلتي عصام اتفقتوا علي ايه .روجينا دموعها نزلت والكل استغرب وبصولها. جاسر ايه ياروجينا حصل ايه ..روجينا مفيش بس انا في عريس متقدملي وانا خلاص وفقت عليه نجوي بزهول ايه .عريس ايه وعصام هتقوليلوه ايه .روجينا ضحكت بدموع هقوله ايه .خلاص ياامي عصام باعني بأرخص تمن وضحي بحب السنين .امال حصل ايه يابنتي اتكلمي .روجينا انا قابلت عصام النهارده وحكتلهم علي الي حصل وموضوع جوازه الكل اتصدم ومحدش كان مصدق ولا متوقع أن عصام يعمل كده ابدا ..جنات قامت وحضنت روجينا الي بكت بحرقه علي حبها وجرحها منه .. نجوي كمان قربت منها ومسحت? دموعها .اهدي يابنتي والي باعك بعيه واوعي تبكي عليه لأنه ميستهلش ..امال ايوه ياروجينا انسيه ياحبيبتي وفكري في بكره واتاكدي ان هو الي خسران مش انتي .روجينا بدموع انا تعبانه اووي ياطنط عصام دبحني بسكينه تلمه وحتي حبي وصبري وعشقي هانو عليه .بس خلاص انا هنساه وهتجوز واحد احسن منه ميت مره .جاسر واحد مين ده . روجينا دا المعيد بتاعي وعلفكره عاوز معاد علشان يجي يتعرف عليكوا .نجوي يابنتي اصبري انتي لسه جرحك صاحي فكري كويس . روجينا مسحت دموعها وبوجع وعند انا خلاص قررت ووفقت عليه بعد ازنكم وسابتهم ودخلت اوضتها وفضلت تحرق في ذكريات الماضي الي بتربطها بعصام .ولعنت اليوم الي حبته فيه .وكلهم فضلوا يبصوا لبعض وخايفين عليها اووي .وبعد ساعات عدت عليهم وكأنها سنين وكل واحد في بيته .جاسر صحي وكالعاده راح لجنات لأن النهارده اول يوم في امتحانات اخر السنه جنات وروجينا صحيوا وجهزوا وقعدوا يفطروا مع بعض نجوي ها ياحبيبتي لسه مصممه بردوه .روجينا ايوه ياماما انا خت قراري .جنات فكري كويس ياروجينا حرام تجرحيه علشان انتي مجروحه روجينا اتوجعت اوي من كلام جنات لأنه صح وبعصبيه . انا حره محدش ليه دعوه بيا وكفايه بقي الي جرالي والي انا فيه وبكت بحرقه جنات صعبت عليها اووي وقامت حضنتها بحب اخوي جنات بحزن انا اسفه والله ياروجينا انا حاسه بيكي اوي وبوجعك انا قصدي تفكري علشان متتوجعيش تاني روجينا مسحت دموعها ومسكت ايد جنات انا الي اسفه اني اتعصبت عليكي والله غصب عني جنات بابتسامه اوعي تقولي كده احنا اخوات وملناش غير بعض وربنا يسعدك يارب .روجينا بحزن يارب. نجوي قربت منهم .وحضنت بناتها وهيا حزينه علي روجينا .نجوي قولي للعريس يتفضل يشرفنا انهارده .نجوي طول الليل صاحيه وبتفكر في موضوع روجينا واخيرا صلت صلاه استخاره وحست بأرتيارح ? للعريس وان ربنا هيسعد بنتها معاه .وعلشان كده طلبت تتعرف عليه .روجينا حاضر ياامي هبلغه بعد ازنكم وسابتهم ونزلت ..جاسر طلع لجنات وفضل يراجع معاها شويه علشان الامتحان وبعد ما خلصوا نزلوا مع بعض. .جاسر ركزي ياجنات ومتفكريش في اي حاجه ياحبيبتي . جنات بحب مقدرش مفكرش فيك لانك معايا حتي وانتا بعيد .جاسر بحب طب ركزي بقي وبلاش رومانسيه علشان تعدي السنه دي ونقدر نتجوز بقي ? .جنات غمضت عينها .وخدت نفسه بسعاده وفرح ياه دا حلم عمري أننا نكون مع بعض ..جاسر بمكر طب محنا مع بعض اهو ..جنات بغيظ انتا بايخ اووي ها مخصماك جاسر بحب مسك ايديها وباسها وبصلها بحب .ا نا اسف والله انا هموت اكتر منك ونكون مع بعض علشان كده بقولك ارحميني وركزي شويه جنات هههههههه ايوه كده اتعدل .واخيرا وصلوا وجاسر صمم يدخلها ويطمن عليها الاول ..جاسر انا همشي بقي .خلي بالك من نفسك ولو احتاجتي حاجه كلميني جنات خلي بالك من نفسك جاسر لا اله الا الله جنات محمد رسول الله .ومشي جاسر وجنات كانت قلقانه اووي بس لما جت ورقه الامتحان وشافتها ابتسمت لان دي كل الاسئله الي رجعهلها جاسر الصبح جنات مسكت السلسله بتاعها وبصت علي صورته بحب اووي ومسكت القلم وفضلت تجاوب وهيا في منتهي السعاده ? ..روجينا وصلت الجامعه ومكنتش قادره تدخل علشان متشوفش راغب .بس اخيرا. قررت ودخلت وبعد انتهاء المحاضرة .راغب عامله ايه دلوقتي .? روجينا هو انا كنت تعبانه .راغب لا انا بس حاسس انك حزينه وعلشان كده يطمن عليكي .روجينا متشكره لاهتمامك وعلي فكره ماما منتظراك انهارده وطلعت ورقه وكتبتله العنوان .. بقلمي ساره محمود راغب مسكها وبصلها بسعاده وامل لانه فعلا حبها وتعلق بيها اووي .روجينا جت تمشي بس راغب مسك ايديها ? .وهيا بمجرد لمست أيده حست برعشه في جسدها كله ولفت وبصتله وبصت لايده الي مسكه ايديها ? .وتقابلت العيون لاول مره بحب راغب بصلها بصت حبيب مستني يقرب من حبيبته .وروجينا بصتله بوجع وحده مجروحه من اقرب الناس ليها وعاوزه تنسي باي طريقه كانت . وقررت تحاول تقرب منه وتنسي عصام حتي لو هتنسي شخص بشخص تاني .روجينا مره وحده فاقت من تفكيرها وسحبت ايديها منه .راغب انا اسف انا بس كنت حابب نتكلم شويه اصل معرفش عندك اي حاجه روجينا معلش انا تعبانه ومش قادره دلوقتي .ممكن تأجيلها لما تشرفنا بالليل .راغب تمام ماشي والف سلامه عليكي .روجينا الله يسلمك ومشيت روجينا وهيا في جواها جرح وحرب كبيره اووي بين قلبها وعقلها ..راغب خلص محاضراته ورجع بيته وهو. فرحان اوي وهناك قابل أخته وجوزها وحكالهم علي موضوع خطوبته واخته فرحت اووي واتفقوا يروحوا كلهم مع بعض بالليل .. جنات واخيرا خلصت ونزلت لجاسر الي كان هيتجنن عليها .واول ما شافها جري عليها ها طمنيني عملتي ايه .جنات انتا احلي واحد شوفته في حياتي? .جاسر هو دا وقته طميني .جنات انا جاوبت كويس اوووي اطمن كل الي شرح تهولي جه في الامتحان بالظبط .جاسر بفرح بجد انا سعيد اووي ومسك ايديها بسعاده وفضلوا يلفوا مع بعض .وهما مبسوطين وضحكتهم عاليه اووي . جنات عقبال النتيجه ياقمري .جنات يارب ياحبيبي والفضل ليك بعد ربنا طبعا انتا السبب في كل حاجه حلوه في حياتي جاسر ايه قولتي ايه .جنات بحرج قولت حبيبي .جاسر قرب منها ورفع وشها بأيده اه بس لو تعرفي بحبك قد ايه وعشقي ليكي شكله ايه انا لو قعت اوصفلك عمري كله مش هقدر اعبرلك انتي بالنسبالي ايه . جنات وشها احمر من قربه منها وكلامه ليها وخصوصا أن الناس بتبص عليهم .. جنات بهمس انا بحمد ربنا انك معايا ربنا ما يحرمني منك .وابتسمت بخجل ممكن بقي نمشي لأن الناس بتتف*ج علينا . جاسر بص حواليه وابتسم وبصلها بحب وايه ياعني انا عايز العالم كله يشهد علي قصه حبنا . ومسك ايديها ومشيوا سوا علي الجانب الآخر .عند نجوي امال راحت علشان تطمن علي روجينا وتعرف قررت ايه .نجوي يااهلا ياامال اتفضلي وقعدوا يتكلموا مع بعض .نجوي بحزن ربنا يسعدها .امال أن شاء الله خير يانجوي ومين عالم النصيب فين .نجوي علي رايك .امال طب استاذن انا بقي جاسر زمانه جاي علشان الحق اجهز الغدا . نجوي والله ما نتي ماشيه احنا هنتغدي سوا انهارده وكمان انا محتاجاكي معايا انهارده انتي عارفه أن الناس هاتيجي النهارده وانا مليش حد غيركم .امال حاضر ياحبيبتي انا هقعد معاكي وربنا يديم المحبه بينا يارب . .نجوي يارب ياامال ونفرح بالولاد مع بعض وقاموا يحضروا الغدا مع بعض ..وبعد شويه رجعت جنات وجاسر وروجينا .وجنات فرحت اووي أن جاسر هيتغدي معاهم وهيقضوا اليوم كله مع بعض ..الكل اتجمعوا واتغدوا مع بعض .الغدا طبعا مخلاش من نظرات الحب والعشق بين جاسر وجنات .وتفكير روجينا في موضوع راغب . بقلمي ساره محمود وبعد الغداء جاسر قعد هو وجنات علشان يذاكر لها مواد بكره وروجينا استأذنت ترتاح شويه قبل بالليل وفعلا دخلت اوضتها تفكر تتراجع في الموضوع ده علشان متظلمش راغب معاها بس للحظه اتراجعت تاني وقررت تنتقم من عصام وتسبتله أنها مبتحبوش وكمان هتتجوز راجل اجمل واغني منه . ..وبعد ساعات أتي الليل واستعد راغب وبقي أمير علي حق .راغب شاب طويل وعريض وبشرته بيضه وعيونه شكلها حلو اووي وشعره تقيل وبجد كان شكله حلو اوووي ..وجهز هو واخته وجوزها ونزلوا علشان يلحقوا معادهم .ويقابل الحوريه الي خطفت قلبه من اول نظره .عند روجينا الي رفضت تشتري حاجه جديده بس جنات صممت ولبستها فستان من عندها كان جديده ولونه موف هادي وحطتلها ميكب هادي وطرحه رقيقه وكانت زي الملائكه بالظبط ..وبعد شويه وصل العريس واول ما تفتح الباب كانت الصدمه والمفاجأة الكبري ...وبكده انتهي البارت .. ...تفتكروا ايه الصدمه الي حصلت وهل هيتم جواز روجينا وراغب ولا للقدر راي آخر .تفتكروا بعد الامتحانات هيتم جواز جنات وجاسر ويشعيشوا مع بعض ويتتحقق حلهم ..كل ده واكتر في الحلقات القادمة من ..حنين الماضي ...دمتم سالمين.. بقلمي ساره محمود
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD