الفصل الخامس

3328 Words
كانت تجلس حزينة وهي تسمع صوت الزغاريت يعم المكان. نورة: عقبالكم يا بنات وتنظر الي سالي: عقبالك يا سولي نهي: عقبالك انتي كمان يا طنط نورهان: كدا عيب يا نهي سالي:انا مش قادرة انا ماشية نورة بخبث: استني يا سالي هيلبسوا الشبكة دلوقتي يلا يا فهد لبس عروستك الشبكة كانت تنظر الية وهو يلبسها خاتم وتتخيل انها مكان هدي. نادين: نهي يلا نمشي نهي: يلا ياسالي سالي: لا انا مش عاوزة امشي انا هروح اسلم عليهم ع الاقل هسلم علية نهي:طب استني اجي معاكي انا ونادين سالي:مب**ك يا هدي هدي بتكبر:عقبالك يا سالي نهي وهي بتسلم عليها:مب**ك يارب تتفحية اصدي تتهني بية سالي.مب**ك يا فهد بية فهد: شكرا عقبالك (غ*ي اوي الواد دا) ...................................................................... كانت تجلس تكتب بمذكراتها وهي تبكي(*مسائي اليوم يختلف عن كل يوم فانا مُتعبة جداً...ومرهقة جداً... ومع كل ذلك لا أشعر بِرغبة في النوم عقلي مُتعب حد التوقف عن كل شئ ... احس بإن الأجواء حولي ليست نقية... وإنهُ مازال بداخلي من الشوق بقية كم أتمنى يا وسادتي أن ياتي يوم عندما اضع راسي عليك أن أُبحر في نوم عميق دون مقاومة مِن اي عوامل خارجية... متى ياقلبي ستُحرر مِن تلك القيود وتعاود الرجوع الى طبيعتك...لتستنشق هواء الحرية اما كفآ ذلك الحب إستعماراً لك اما كفاه إستنزافاً لمشاعرك قلبي أرجوك أفق مِن ذلك الوهم فأنا لم أعد أقوى على التمسك بِذاك الحُلم...) تتدخل اليها عشق وسيف كانت عشق قد اخبرتة بان سالي ف حالة نفسية صعبة سيف:اخبار قلب بابا اي سالي:الحمدلله انت اخبارك اي وحشتني كل دا سفر سيف:شغل يا قلب بابا عشان ارجع الشركة زي الاول وتكون احسن شركة سالي:ان شاءالله بابا ممكن طلب سيف:طبعا اي هو الطلب سالي:ممكن مروحش تاني شركة فهد سيف:لية هو ف حد زعلاك هناك سالي:لا يابابا بس انا عاوزة اهتم بمذاكرتي وخلاص كلها شهر ع الامتحانات سيف:ماشي يا سولي الي انتي عاوزه ياقلبي انا رايح ارتاح شويه بعد خروج سيف تذهب عشق وتاخذ سالي بالحضن عشق:انتي احسن بنوتة انا شوفتها عاوزاكي تفضلي قوية كدا وان شاءالله ربنا هيكرمك باحسن منة .............................................................. بعد مرور اسبوعين لم تختلف الاحداث كثيراً غير ان سافر فهد وهدي للشغل ف الخارج حب اياد ل نادين بيكبر كل يوم وياسمين اخت مروان رجعت هي وابنها مصطفي وسالي لسة بتحاول تنسي فهد وشركة سيف بتكبر كل يوم عن الي قبلة ف كلية سالي سالي: يعني كدا ماشي يا واطية انتي وهي يعني هكون النهارده لوحدي نهي: خلاص بقا يا سولي بجد عندنا شغل كتير مش لو كنتي وفقتي كان زمانك معانا دلوقتي سالي: لا انا مش عاوزة اشتغل عند حد انا كرهت الشغل خلاص شكرا يلا سلام ابقي ابعتي سلامي ل نادين كانت تبحث عن مكان فارغ ف كافيه الكلية لكن لم يكن هناك اي مكان فارغ غير تربيزة تجلس عليها فتاة وحيدة سالي:: ممكن اقعد معاكي ايمان: معنديش مشكلة اقعدي سالي: شكرا بجد ايمان: ايمان اسمي ايمان اسمك اي سالي: سالي كل صحابي بيقولو سولي ايمان: اتشرفني يا سولي ياتي اليهم شاب يظهر علية الالتزام يوسف: اسف اتاخرت عليكي ايمان: لا مفيش حاجة اعرفك سالي يوسف وهو ينظر الي الاسفل: تشرفنا يا انسة سالي سالي: الشرف ليا طب استاذن انا بقا شكرا يا ايمان ايمان: لا خليكي قاعدة معايا ع فكرة انا مش من الكلية انا اختة بس جيت معاة عشان اغير جوا سالي: بجد عشان بس تكونو ع رحتكم يوسف: خليكي قاعدة معاها انا رايح اجيب حاجة خلي بالك عليها لحد ماجي سالي:حاضر ف عيني ايمان:هو انتي سالي سيف سالي:ايوة انا ايمان:تعرفي ان انا كان نفسي اشوفك من زمان شوفي القدر بقا سالي:لية يعني انتي تعرفيني منين دي اول مرة اشوفك فيها النهارده ايمان:مش هتصدقي اني اعرف عنك كل حاجة سالي:لا مش فاهمة احكي تعرفي عني اي ياتي اليهم يوسف. يوسف:يلا يا ايمان عشان نمشي سالي:ممكن ثانية بس يا استاذ يوسف انا الفضول هيموتني لازم اعرف عارفة كل حاجة عني منين يوسف بتوتر:هي بتحب تهزر كدا يلا يا ايمان ايمان:هشوفك تاني اكيد مع السلامة سالي:باي ........................................................................ كانت تجلس بتوتر فهي اصبحت تذهب الي الشركة بتوتر بسبب نظرات اياد لها.كان يخرج من المكتب وينظر اليها.اياد:الغي كل الاجتماعات النهاردة عشان لم يكمل كلامة بسبب صوت رنين هاتفها. نادين:اسفة ممكن ارد اصل دا بابا اياد بنرفزة:لا انا مش فاضي للتفاهات دي.ظل يشرح لها ما سوف تقوم بة وهاتفها مازل يرن كانت تقف ولكن عقلها مع ولدها.اياد ردي بدل الدوشة دي نادين:الو يا بابا انا اسفة لم تكمل بسبب الصوت الذي كان يخرج من الهاتف ليس ولدها بل كانت جارتها نادين:خير يا طنط بابا فين :ولدك ف المستشفى دخل ف غيبوبة يا بنتي وقع التليفون من يديها وهي تبكي بشدة لا بابا مش هتسبني زيها لا مش هعرف اعيش لا اياد:مالك يا نادين اهدي يا حبيبتي مالك نادين:بابا يااياد بابا ف المستشفي كانت تجلس هي ونهي وسالي امام باب غرفة العناية ف انتظار اي اشارة اوحركة من ولدها ولكن لا. ظل محمد ف العناية شهر كامل ف كل يوم كان كفيل بتحطيم نادين. يوسف بيظهر كتير ل سالي بس مش بيفتح كلام او حتي يبص ليها. ف منزل سالي سالي:ماما انا رجعت اي اخبار الاكل عشق:طب ادخلي بس وبعد كدا اسالي ع الاكل سيف:سبيها برحتها يا عشقي. مفيش اخبار عن عمك محمد سالي:لا يا بابا دا نادين مدمرة خالص ربنا يكون ف عونها سيف:طب عبال ما تجهزي الغدا يا عشق عاوزك ف موضوع يا سالي سالي:حاضر يا بابا خير ان شاءالله سيف:خير يا بنتي ف عريس متقدملك يا سالي سالي:مين دا يا بابا سيف: واحد اسمة يوسف لسة مكون شركتة بقالة سنة بس بقت من اكبر الشركات بتنافس دلوقتي الشركات الكبيرة شاب طموح ومتدين جدا سالي:بس انا لسة مش بفكر ف موضوع الخطوبة دلوقتى عشق:يا بنتي طب ع الاقل اقعدي مع الرجل وبعد كدا قولي رايك وبعدين هي الخطوبة لية عشان تعرفو بعض سيف:لا يا عشقي دا شرط بتاعة الوحيد ان يكون كتب كتاب ع طول مفيش خطوبة الشاب متدين جدا سالي: طب سبوني افكر ف الموضوع دا وبعدين هقولك قراري يا بابا دخلت الي غرفتها وهي تبكي فما ذال حب تلك الغ*ي بقلبها فهي تحبة وبشدة تتدخل عشق عشق:انا عارفه انك لسه بتحبي فهد بس دا مش زينا يا بنتي فكري كويس مش يمكن يكون يوسف دا عوضك عن فهد ........................................................................ كانت جالسة امام البحر تفكر بهذا الايام التي يمر بها اصدقائها. نهي:يارب عوضهم خير يا رب دول عيال طيبين اوي يارب تسمع صوت. لو سمحتي هو المكان دا حد قاعد هنا نهي:وهي تنظر حولها يعني انت سايب الاماكن دي كلها وجي تقعد هنا دي اسمها قلة زوق بقا مصطفي:انتي هبلة يا بت انتي وبعدين ف المانيا تقعدي ف المكان الي انتي عاوزة نهي:خلاص المكان كلة اهو انا اصلا كنت قايمة اة المكان دا البحر فية شكلة حلوة اقعد عشان تكون شبة المانيا ياتي بطة مصطفي:بطة!! ................................................................. مصطفي:شاب يبلغ من العمر٢٠سنة وهو يدرس الهندسة شاب واثق بنفسة جدا يحب الضحك ولكن ف الجد بيكون غير عندة حب تملك وهو ابن ياسمين اخت مروان كانت تجلس حزينة وهي تسمع صوت الزغاريت يعم المكان. نورة: عقبالكم يا بنات وتنظر الي سالي: عقبالك يا سولي نهي: عقبالك انتي كمان يا طنط نورهان: كدا عيب يا نهي سالي:انا مش قادرة انا ماشية نورة بخبث: استني يا سالي هيلبسوا الشبكة دلوقتي يلا يا فهد لبس عروستك الشبكة كانت تنظر الية وهو يلبسها خاتم وتتخيل انها مكان هدي. نادين: نهي يلا نمشي نهي: يلا ياسالي سالي: لا انا مش عاوزة امشي انا هروح اسلم عليهم ع الاقل هسلم علية نهي:طب استني اجي معاكي انا ونادين سالي:مب**ك يا هدي هدي بتكبر:عقبالك يا سالي نهي وهي بتسلم عليها:مب**ك يارب تتفحية اصدي تتهني بية سالي.مب**ك يا فهد بية فهد: شكرا عقبالك (غ*ي اوي الواد دا) ...................................................................... كانت تجلس تكتب بمذكراتها وهي تبكي(*مسائي اليوم يختلف عن كل يوم فانا مُتعبة جداً...ومرهقة جداً... ومع كل ذلك لا أشعر بِرغبة في النوم عقلي مُتعب حد التوقف عن كل شئ ... احس بإن الأجواء حولي ليست نقية... وإنهُ مازال بداخلي من الشوق بقية كم أتمنى يا وسادتي أن ياتي يوم عندما اضع راسي عليك أن أُبحر في نوم عميق دون مقاومة مِن اي عوامل خارجية... متى ياقلبي ستُحرر مِن تلك القيود وتعاود الرجوع الى طبيعتك...لتستنشق هواء الحرية اما كفآ ذلك الحب إستعماراً لك اما كفاه إستنزافاً لمشاعرك قلبي أرجوك أفق مِن ذلك الوهم فأنا لم أعد أقوى على التمسك بِذاك الحُلم...) تتدخل اليها عشق وسيف كانت عشق قد اخبرتة بان سالي ف حالة نفسية صعبة سيف:اخبار قلب بابا اي سالي:الحمدلله انت اخبارك اي وحشتني كل دا سفر سيف:شغل يا قلب بابا عشان ارجع الشركة زي الاول وتكون احسن شركة سالي:ان شاءالله بابا ممكن طلب سيف:طبعا اي هو الطلب سالي:ممكن مروحش تاني شركة فهد سيف:لية هو ف حد زعلاك هناك سالي:لا يابابا بس انا عاوزة اهتم بمذاكرتي وخلاص كلها شهر ع الامتحانات سيف:ماشي يا سولي الي انتي عاوزه ياقلبي انا رايح ارتاح شويه بعد خروج سيف تذهب عشق وتاخذ سالي بالحضن عشق:انتي احسن بنوتة انا شوفتها عاوزاكي تفضلي قوية كدا وان شاءالله ربنا هيكرمك باحسن منة .............................................................. بعد مرور اسبوعين لم تختلف الاحداث كثيراً غير ان سافر فهد وهدي للشغل ف الخارج حب اياد ل نادين بيكبر كل يوم وياسمين اخت مروان رجعت هي وابنها مصطفي وسالي لسة بتحاول تنسي فهد وشركة سيف بتكبر كل يوم عن الي قبلة ف كلية سالي سالي: يعني كدا ماشي يا واطية انتي وهي يعني هكون النهارده لوحدي نهي: خلاص بقا يا سولي بجد عندنا شغل كتير مش لو كنتي وفقتي كان زمانك معانا دلوقتي سالي: لا انا مش عاوزة اشتغل عند حد انا كرهت الشغل خلاص شكرا يلا سلام ابقي ابعتي سلامي ل نادين كانت تبحث عن مكان فارغ ف كافيه الكلية لكن لم يكن هناك اي مكان فارغ غير تربيزة تجلس عليها فتاة وحيدة سالي:: ممكن اقعد معاكي ايمان: معنديش مشكلة اقعدي سالي: شكرا بجد ايمان: ايمان اسمي ايمان اسمك اي سالي: سالي كل صحابي بيقولو سولي ايمان: اتشرفني يا سولي ياتي اليهم شاب يظهر علية الالتزام يوسف: اسف اتاخرت عليكي ايمان: لا مفيش حاجة اعرفك سالي يوسف وهو ينظر الي الاسفل: تشرفنا يا انسة سالي سالي: الشرف ليا طب استاذن انا بقا شكرا يا ايمان ايمان: لا خليكي قاعدة معايا ع فكرة انا مش من الكلية انا اختة بس جيت معاة عشان اغير جوا سالي: بجد عشان بس تكونو ع رحتكم يوسف: خليكي قاعدة معاها انا رايح اجيب حاجة خلي بالك عليها لحد ماجي سالي:حاضر ف عيني ايمان:هو انتي سالي سيف سالي:ايوة انا ايمان:تعرفي ان انا كان نفسي اشوفك من زمان شوفي القدر بقا سالي:لية يعني انتي تعرفيني منين دي اول مرة اشوفك فيها النهارده ايمان:مش هتصدقي اني اعرف عنك كل حاجة سالي:لا مش فاهمة احكي تعرفي عني اي ياتي اليهم يوسف. يوسف:يلا يا ايمان عشان نمشي سالي:ممكن ثانية بس يا استاذ يوسف انا الفضول هيموتني لازم اعرف عارفة كل حاجة عني منين يوسف بتوتر:هي بتحب تهزر كدا يلا يا ايمان ايمان:هشوفك تاني اكيد مع السلامة سالي:باي ........................................................................ كانت تجلس بتوتر فهي اصبحت تذهب الي الشركة بتوتر بسبب نظرات اياد لها.كان يخرج من المكتب وينظر اليها.اياد:الغي كل الاجتماعات النهاردة عشان لم يكمل كلامة بسبب صوت رنين هاتفها. نادين:اسفة ممكن ارد اصل دا بابا اياد بنرفزة:لا انا مش فاضي للتفاهات دي.ظل يشرح لها ما سوف تقوم بة وهاتفها مازل يرن كانت تقف ولكن عقلها مع ولدها.اياد ردي بدل الدوشة دي نادين:الو يا بابا انا اسفة لم تكمل بسبب الصوت الذي كان يخرج من الهاتف ليس ولدها بل كانت جارتها نادين:خير يا طنط بابا فين :ولدك ف المستشفى دخل ف غيبوبة يا بنتي وقع التليفون من يديها وهي تبكي بشدة لا بابا مش هتسبني زيها لا مش هعرف اعيش لا اياد:مالك يا نادين اهدي يا حبيبتي مالك نادين:بابا يااياد بابا ف المستشفي كانت تجلس هي ونهي وسالي امام باب غرفة العناية ف انتظار اي اشارة اوحركة من ولدها ولكن لا. ظل محمد ف العناية شهر كامل ف كل يوم كان كفيل بتحطيم نادين. يوسف بيظهر كتير ل سالي بس مش بيفتح كلام او حتي يبص ليها. ف منزل سالي سالي:ماما انا رجعت اي اخبار الاكل عشق:طب ادخلي بس وبعد كدا اسالي ع الاكل سيف:سبيها برحتها يا عشقي. مفيش اخبار عن عمك محمد سالي:لا يا بابا دا نادين مدمرة خالص ربنا يكون ف عونها سيف:طب عبال ما تجهزي الغدا يا عشق عاوزك ف موضوع يا سالي سالي:حاضر يا بابا خير ان شاءالله سيف:خير يا بنتي ف عريس متقدملك يا سالي سالي:مين دا يا بابا سيف: واحد اسمة يوسف لسة مكون شركتة بقالة سنة بس بقت من اكبر الشركات بتنافس دلوقتي الشركات الكبيرة شاب طموح ومتدين جدا سالي:بس انا لسة مش بفكر ف موضوع الخطوبة دلوقتى عشق:يا بنتي طب ع الاقل اقعدي مع الرجل وبعد كدا قولي رايك وبعدين هي الخطوبة لية عشان تعرفو بعض سيف:لا يا عشقي دا شرط بتاعة الوحيد ان يكون كتب كتاب ع طول مفيش خطوبة الشاب متدين جدا سالي: طب سبوني افكر ف الموضوع دا وبعدين هقولك قراري يا بابا دخلت الي غرفتها وهي تبكي فما ذال حب تلك الغ*ي بقلبها فهي تحبة وبشدة تتدخل عشق عشق:انا عارفه انك لسه بتحبي فهد بس دا مش زينا يا بنتي فكري كويس مش يمكن يكون يوسف دا عوضك عن فهد ........................................................................ كانت جالسة امام البحر تفكر بهذا الايام التي يمر بها اصدقائها. نهي:يارب عوضهم خير يا رب دول عيال طيبين اوي يارب تسمع صوت. لو سمحتي هو المكان دا حد قاعد هنا نهي:وهي تنظر حولها يعني انت سايب الاماكن دي كلها وجي تقعد هنا دي اسمها قلة زوق بقا مصطفي:انتي هبلة يا بت انتي وبعدين ف المانيا تقعدي ف المكان الي انتي عاوزة نهي:خلاص المكان كلة اهو انا اصلا كنت قايمة اة المكان دا البحر فية شكلة حلوة اقعد عشان تكون شبة المانيا ياتي بطة مصطفي:بطة!! ................................................................. مصطفي:شاب يبلغ من العمر٢٠سنة وهو يدرس الهندسة شاب واثق بنفسة جدا يحب الضحك ولكن ف الجد بيكون غير عندة حب تملك وهو ابن ياسمين اخت مروان كان يقف وهو مازال ينظر الي الهاتف ولا يستطيع التوقف عن استجاب ايمان: مالك يا يوسف ف اي يوسف بعياط: وافقت وافقت يا ايمان انا قلبي هيقف من الفرحة ايمان: انت بتعيط يا يوسف كل دا حب ليها جواك يوسف: واكتر كمان بكرا قرايت الفاتحة والشبكة و كتب الكتاب بكرة وكمان شهر الفرح مش قادر استنا لبكرة ايمان:ربنا يفرح قلبك ع طول كدا انت تستاهل كل خير ....................................................................... ف الصباح كان الكل مشغول بتلك الشبكة فكانت نهي و نادين يتجهزون معا نهي كانت تلبس فستان ازرق يناسب لون عيونها الزرقاء وحجابها وكانت تلبس نادين فستان اسود هادي ف الشكل ولم تضع اي مساحيق تجميل سوي كحل الذي زاد جمال عيونها وحجابها كانت تشبة الاميرات بة نزلت نهي اولا عندما راتها نورهان:اي الجمال دا يا قلب ماما ربنا يبارك فيكي ياسمين:بسم الله ماشاءالله ع جمالك يا بنت اخويا يا حبيبت عمتك اما بالنسبة ل مصطفي فكان يريد ان يخ*فها من وسط الجميع وكان يسرح ف جمالها لم يلاحظ نظرت ياسمين ونورهان لة مصطفي وهو يذهب ويقف امام نهي:اي الجمال دا يا بطةههههههه نهي:خفة دمك شربات اوعي كدا اياد:انت بتعا** اختي يلا تعالي هنا كانت تنزل من ع السلم وكان توقف الزمن بالنسبة ل اياد وهو ينظر الي صغيرتة كما يسميها وكان يريد ان يخبئها عن الجميع لكي لا يرا جمالها غيرة كانت تنظر نورهان لة وهي تبتسم لما ترا ف ابنها نورهان بخبث:اي العسل دا يا نادين لا انتي كدا هتجيبي عريس وانتي جاية اياد بعصبية:مش يلا هنتاخر نورهان بضحك:اة يلا ....................................................................... كانت ترتدي فستان رمادي اللون الذي كان يناسب لون عيونها الرمادية وحجابها الرمادي تتدخل عليها عشق وهي تبكي من الفرحة:اي الجمال دا ربنا يحميكي سالي بعياط:ربنا يخليكي ليا يا ماما عشق:طب يلا يوسف مستني برة بيحبك جدا ربنا يفرحكم يارب تتدخل نادين و نهي بصراخ:اي الجمال دا تذهب وتاخذ سالي بالحضن:اي القمر دا يا حلوتك ربنا يحميكي يا قلبي نادين:بسم الله ماشاءالله اي الحلوة دي ربنا يبارك نهي بعياط:قمر ربنا يحميكي يارب من عيون الناس ومن عين نورة اكتر سالي بضحك: اسكتي يا بت عشق:يلا نطلع زمان المازون جي يلا خرجت سالي وكانت تنظر الي الاسفل من الحرج لم تلاحظ تلك الواقف ينظر اليها والدموع ف عينة بعد مرور الوقت تم كتب الكتاب و زادت الزغاريت ف المكان فكان من يجلس بفرح وكان من يجلس بحسد وكرة ذهب يوسف الي سالي وقال لها:بقيتي حلالي يا ست البنات وست قلبي واخذ سالي بالحضن واخذ يبكي بشدة من الفرح ويلف بها ف المكان وهمس ف اذنها بحبك اشتغلت المزيكا ف المكان واشتغلت اغنية "حياة الروح"وعند جملة شوف حبك جوة وريدي نظر اياد الي نادين واخذ يكمل الاغنية وهو ينظر الي اعينها ويبتسم بعد انتهاء ذهب الجميع وتبقي يوسف كان يجلس هو وسالي. يوسف:انتي كنتي بتسالي عن الي ايمان تعرفة عنك وانا قولتلك لما يحصل نصيب وانا هقولك دلوقتي انا اول يوم شوفتك فية وانتي ختي قلبي وعقلي رغم اني عمري ما بصيت ل بنت انتي عارفة ان كل صلاة كان لازم ادعي تكوني من نصيبي ومن كتر ما انا بدعي انك تكوني من نصيبي كنت بدعي وانا نايم كنت براقبك ع طول كنت دايما بشوفك وانتي ف جنينة الكلية وكمان كنت بستني قدام المدرج عشان اشوفك بعد كل محاضرة عرفت عنك كل حاجة من الادارة وعشان ايمان تعتبر اختي وصحبتي وبنتي كنت بحكيلها كل حاجة عنك كل يوم انتي عارفة انك كنتي كل يوم معايا ف الحلم انا حبي ليكي مش حب يوم او اتنين انا بحبك من وانتي ف اولي كلية من يوم ما شوفتك وعلي فكرة انا حافظ التاريخ كويس وكمان خافظ الساعة الي شوفتك فيها وانا بوعدك انك مش هتكوني زوجة بس انتي هتكوني كل حاجة بالنسبة ليا بحبك يا ست البنات كانت تسمع سالي ذالك الكلام ولا يوجد بعقلها غير كلمة العوض وكان دعاء الجميع قد استجاب .................................................................... كانت تجلس امام باب غرفة العناية ومعها نورهان ومروان واياد اتت اليها الممرضة:مب**ك الاستاذ محمد فاق من الغيبوبة تقدري تتدخلي لية تتدخل نادين وهي تحاول ان لا تبكي. نادين:بابا الف سلامة عليك وحشتني اوي يا بابا محمد بتعب:الله يسلمك يا بنتي مين معاكي برة يا نادين نادين:عمو مروان وطنط نورهان واياد محمد:طب ابعتي مروان ونورهان وخليكي برة شوية يا نادين يدخل الية مروان و نورهان. مروان:الف سلامة عليك يا محمد قوم كدا وشد حيلك عشان نادين محمد:انا عاوزك تخلي بالك من نادين يا مروان وانتي يا نورهان خلي بالك منها نادين مش هيكون ليها غيركم ف الدنيا دي مروان:ربنا يخليك ليها لية بتقول كده محمد:انا عاوزك توعدني يا مروان انك تخلي بالك منها نورهان:متقلقش عليها وبعدين هو في حماة مش بتخلي بالها من مرات ابنها ينظر لها مروان بدهشة. نورهان:ايوة انا هجوز نادين ل اياد. اياد بيحب نادين ونادين كمان بتحب اياد محمد:اوعدوني انكم متزعلوهاش اوعدوني مروان و نورهان:نوعدك محمد:طب ابعتولي بقا جوز بنتي اشوفة مروان:طب ارتاح شوية محمد:مفيش وقت للرحة يا مروان خلاص يخرج مروان و نورهان من عند محمد تجري اليهم نادين:اي يا عمو ف حاجة مروان:لا مفيش بس محمد عاوزك يا اياد اياد بستغراب:لية طب انا هدخلة يدخل اياد الي غرفة محمد محمد:تعال يا اياد يا بني انا عاوزك توعدني انك تخلي بالك من نادين نادين كانت بتحكي عنك كتير كلامها كلة كان عليك خلي بالك منها واستحملها شوية هي كئيبة من ساعة موت ولدتها بس مفيش اطيب منها اياد:نادين دي مش ف عيني دي ف قلبي يا عمو تتدخل نادين محمد:كويس انك جيتي يا نادين اياد طلب ايدك مني وانا وفقت وعاوزك توفقي يابنتي نادين:بس ربنا يقومك بالسلامه ونكلم ف الموضوع دا محمد:لا انا خلاص وفقت انا اطمنت عليكي خلاص يا بنتي لم يكمل كلامة حتي سمعت صوت توقف جهاز القلب نادين:بابا بابا هو مالو يا اياد مش بيرد عليا لية اياد:اهدي بس يا قلبي اهدي دخلت الممرضة واخرجتهم الي الخارج نادين:طمنيني بابا مالو حد يرد يخرج الطبيب:البقاء لله نادين:لا مامتش متسبنيش انت وعتني انك مش هتسبني لوحدي انتي وعتني نادين بصراخ:بابا ........................................................................ بعد مرور فترة العزاء ومرور شهر ع وفاة محمد تعلق مصطفي ب نهي وطلب يدها من ولدها وقررو بان يقام الفرح معٱ ووافق العرسان ع هذا القرار اعترف اياد بحبة الشديد ل نادين وكذالك مصطفي نست سالي فهد وبدات تشعر بالاعجاب ل يوسف بسبب اهتمامة بها وحبة الذي يظهر يوم عن الاخر كان الجميع يجلس ف القاعة بنتظار العرسان كانت كل واحدا منهم لها جمالها الخاص دخل اياد الغرفة التي كانت تنتظر فيها نادين بفستانها عندما رائها ظل ينظر اليها بشدة ويقول لها كلام ونزل الي مستوي اذنها وقال لها "*اولاا...انا بغيير ثانيا انتي لياا ثالثا انتي ملكي رابعا فاهمة ولا اعيد تاني واخذ قبلة من خديها وقال لها بحبك يا طفلتي. ف غرفة نهي كانت تنتظر مصطفي دخل مصطفي اليها اول لما شاف نهي قال ليها مصطفي:يااتي بطة اي العسل دا قرب منها وقال ليها *انتي مـطـلعه عـيني آه بــس فـلآولهہ وعهدالله بحبك يا فلاولة قلبي. ف غرفة سالي كانت تقف ف انتظار يوسف عندما رائها بكي بشدة وسجد شكر لله انة جعلها من نصيبة. يوسف: هقولك حاجة بجد *اعشقك منذ البداية وس احبك حتي النهاية بحبك يا ست البنات وست قلبي نزلو جميعا الي الاسفل وارتفعت اصوات الموسيقي حيث كان كل كابلز مع بعضهم كانت ترقص نورهان ومروان ع انغام الموسيقي مروان: بحبك يا نوري كانت عشق مع سيف. سيف: مش قادر اتخيل ان احنا بنحضر فرح بنتنا ومع ذالك انتي اجمل الموجودين يا عشق السيف ? بقلم/دنيا مختار ?
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD