بدايه الجزء التاني
بعد مرور سنين ع هذة الحياة الجميلة التي عاش بها ابطالنا اصبح كل فرد ف هذة الرواية لدية قصة بة وحدة فمثلا اصبح سيف وعشق لديهم بنتين واحدة تسمي سالي والاخري رحمة. واصبح لدي مروان ونورهان ولد وبنت اياد و نهي واصبح عند وعد بنت نادين وعند صقر ونورة ولد يسمي فهد
هي بنا ندخل الي باب ?الجزء الثاني ونري هذا الحياة عن قرب
ف منزل يغمرة السعادة كانت تقف عشق تجهز الفطار من اجل زوجها وحبيبها سيف. عشق: يا سالي اصحي يلا يا بنتي الكلية هتتاخري كدا
كانت سالي تحلم بحبيبها الذي تخبية عن الجميع فهي كانت تحب فهد ابن صقر جدا
سالي وهي تستيقظ: حاضر يا ماما قايمة اهو
صباح الخير يا عشقي
يدخل سيف : بس يا بت هي عشقي انا وبس
تاتي اليهم رحمة: الله ع الرومانسيه الي ع الصبح
انا عاوزة من دا
سيف: دا انتي الحب كلة يا رحمة يلا تعالو بقا نفطر عشان اوصلك ع المدرسة
عشق:ياسيف متتاخرش النهاردة ع الغدا انت عارف ان صقر ونورة جيين ع الغدا النهاردة واكد ع فهد
سيف:حاضر يا عشقي يلا مع السلامة
عندما سمعت اسمة ظل قلبها يدق وبشدة فهي تحبة بشدة وفرحت عندما علمت ان جي عندهم النهاردة
عشق:انتي نمتي يا سالي قومي يلا هتتاخري ع كليتك كدا
سالي:لا انا مش هروح النهاردة ياماما
عشق:لية يعني
سالي بتوتر:عادي النهاردة مفيش حاجة مهمة وبعدين هسعدك ف البيت النهاردة يا ست الحبايب
........................................................................
تجلس تنظر الي صورة ولدتها فبعد ما ماتت ولدتتها وهي حزينة ولا يهون عليها الي محبة ولدها وصديقتها نهي و سالي.يدخل محمد:اي يا نادين يلا يابنتي عشان الكلية بتاعتك
نادين:انا خلصت لبس يا بابا اهو وجاية هرن ع نهي وامشي اهو
محمد: طب مش هتفطري معايا يا بنتي
نادين:حاضر يابابا يلا نفطر
محمد وهو يمسك يديها:انا عارف ان فراق مامتك صعب بس دا قدري وقدرك يا بنتي وعد كانت بالنسبة ليا كل حياتي بس ربنا يرحمها يا بنتي
نادين بعياط:بس هي وحشاني خالص يا بابا مش قدرة اتحمل برغم انها ماتت من وانا عندي ١٠سنين بس لسة ولا اكنها ماتت امبارح
محمد: خلاص يا قلب بابا ادعيلها ربنا
يرحمها يلا بقا عشان نفطر وتروحي الكلية يا احلي بشمحاسبة
نادين:يلا يا بابا
........................................................................
كان يجلس ف مكتبة بتكبر فكيف لا يتكبر وهو ابن رجل الاعمال المشهور مروان. تتدخل علية السكرتيره بدلع:صباح الخير يا اياد بية دي الملفات الي حضرتك طلبتها
اياد وهو ينظر الي الاوراق:مرفوضة
السكرتيره:اي حضرتك بتقول اي
اياد وهو ينظراليها:زي ما سمعتي انتي مرفوضة برة
..................................................................
ف الكلية
نهي:انا مش عارفه هي مجتش النهارده لية
نادين:اكيد عندها ظروف بقولك اي
نهي:اي قولي
نادين:انتي هتدربي ف شركة اي
نهي:عند اياد اخويا متيجي معايا
نادين:هشوف كدا اكيد سالي ف شركة فهد
نهي بضحك:طبعا يا بنتي
نادين:طب يلا عندنا محاضرة
.......................................................................
استوب كفاية كدا
نتعرف بقا ع الشخصيات
بنات سيف و عشق?
سالي :فتاة جميلة تشبة جمال ولدها وعيونة الرمادية
تتميز بطيبة القلب وتحب فهد ابن صقر من صغرها ولا يعلم احد بهذا الحب سوء اصدقائها نادين ونهى تتدرس ف كلية التجارة ف تالتة كلية تجارة
رحمة :وهي اخت سالي الصغيرة تتدرس في الصف الثاني الاعدادي تتميز ب*عرها الطويل ولون عيونها العسلي
...................................................................
عند مروان و نورهان
اياد : شخصية جادة ف تعاملها جدا سريع الغضب متكبر جدا يتميز بالون العيون الزرقاء الصافية والشعر الاسود الكثيف واخذ شخصية ولدة ف التعامل مع الاخرين وكبر شركة ولدة اصبحت اكبر شركة ولها فروع ف العالم برغم صغر سنة ولكن لدية شخصيتة وامبراطوريتة
نهي :وهي اخت اياد ع**ة فهي فتاة طيبة جدا تتميز بلون العيون الزرقاء مثل اخيها تتدرس مع سالي ونادين ف الكلية
......................................................................
ابن صقر ونورة
فهد: ع** شخصية ولدة تماما فهو عصبي الي ابعد الحدود متكبر جدا ويكرة البنات يبلغ من العمر٢٦سنة
رفض ان يصبح طبيب مثل ولدة برغم انة قد حصل ع مجموع الطب ودخل كلية التجارة لكي يصبح رجل اعمال مشهور اصبح يملك اكبر شركة استيراد وتصدير ف العالم
.................................................................
وعد ومحمد
نادين: فتاة طيبة للغاية حزينة جدا ودائما تشعر بالوحدة بعد وفاة ولدتها تحب ابيها بشدة ولكنها تخاف جدا من الضلمة بسبب هنعرفة مع الاحداث الجاية من الرواية تتميز بالون العيون العسلية الخاطفة للانظار وحجابها الذي يليق مع بشرتها البيضاء وتريد ان تخلص دراستها لكي تساعد ولدها ف المصاريف ف والدها طلع ع المعاش ولا يكفي مصاريف
لو لقيت ف تفاعل هكمل الرواية ورايكم يهني
احبكم في الله
دنيا مختار ?
: بعدما خرجو من المحاضره
نهي: لا بصراحة انا الفضول هيقطلني انا عاوزة اعرف اي الي مخلاش سالي تيجي النهارده هرن عليها
نادين: مجنونة والله
نهي: الو اي يا سالي مجتيش النهارده لية
سالي وهي تضحك: مش هتصدقي
نهي: اي احكي كان قلبي حاسس ان في حاجة استني هفتح الاسبيكر عشان نادين
سالي: طب يلا جاهزين
نهي ونادين: اخلاصي
سالي: فهد جي عندنا النهارده
نهي بصراخ: اي بجد
سالي: بس يا مجنونة ايوة معزوم ع الغدا هو وعمو صقر
نهي: طب الست الحاجة نورة جية
سالي: اكيد يعني
نهي:بصراحة مش بحبها خالص
سالي: ولا انا ههههههه
نهي: طب يلا ياختي روحي جهزي نفسك يلا
سالي: بس مش عارفة البس اي بقالي نص ساعة واقفة قدام الدولاب
نادين: اللبسي حاجة مش ملفتة عشان ميقولوش حاجة
نهي؛ بس يا بت انتي انت يا بة البسي حاجة تخليكي منورة كدا عشان تعجبي امة يا بت اسمعي كلامي
سالي بضحك: طب يا ختي اقفلي عاوزة اروح اشوف انا هعمل اي
................................................ .... ......ّ...
عند صقر ونورة
نورة:واي سبب العزومة يعني انا مش فاهمة
صقر: عادي يعني البسي يلا هرن ع فهد اخلية يحصلنا ع هناك
نورة:مش لازم يعني فهد يروح
صقر: لية يعني وبعدين بصراحة انا عاوز اخطبة ل سالي بنت هادية كدا وعسولة
نورة:نعم لا طبعا انت مش عارف ان انا عاوزة يخطب هدي بنت اختي اسماء
صقر:يادي الق*ف اخلاصي يلا الناس مستنينا
....................................................................
لبست الفستان الذي كان عبارة عن فستان ضيق ونزل بوسع من الاسفل ويتميز باللون الرمادي الذي يشبة لون عينيها وقفت امام المراية وهي تلف حجابها وتبتسم لمنظرها الطبيعي ووضعت ملمع وكحل الذي زاد وسامة لعينيها الجميلة. تتدخل اليها عشق
عشق:بسم آلَلَهّ ماشاءلله عسولة اوي يا سالي ربنا يحميكي
سالي بحرج:بجد يا ماما شكلي حلو
عشق:عسولة اوي يا بنتي
تتدخل رحمة:القرد ف عين امة ههههه
عشق:بس يا بت دي مفيش ف جمالها يرن الجرس.
عشق:يلا يا بنات عشان نستقبل الضيوف
يذهب سيف ويفتح الباب. سيف:اهلا بيكم اتفضلوا
صقر:عامل اية يا سيف وحشني والله
سيف:الحمد الله اومال فهد فين
نورة:عندة شغل ممكن يتاخر شوية
عندما سمعت بانة ليس معهم ادمعت عينيها
رحمة:انتي هتعيطي
سالي:لا دا ف حاجة دخلت عيني تعالي نسلم
تخرج. سالي: اهلا يا عمو منورنا ازي حضرتك يا طنط
نورة وهي تنظرالي سالي:بخير انتي عامله اي
سالي:الحمدلله
صقر:بس ما شاءالله يا سيف عندك عروسة حلوة اوي
يرن الجرس.سالي بحرج:هشوف مين
تفتح الباب ويزداد احمرار وجهها عندما فتحت الباب وكان واقف ينظر الي التليفون رفع نظرة اليها
فهد:احم عمو سيف موجود
سالي:ايوة اتفضل
فهد بضحكة قد اخذت قلبها: ماشي
(وعيو9ونك دو9ول مو9وال والضحگه منك مزيگاا بتمسح الحزن بأستيكه)
ظلت واقفة وهي تنظر الي المكان الذي كان يقف فية وتعيد الكلام الذي قالة تاتي اليها رحمة:اي يا سالي انتي هتنامي هنا يلا اقفلي الباب وادخلي شوفي ماما بتعمل اي
...................................................................
نهي:اياد ممكن اطلب منك طلب
اياد:قولي
نهي:انا عاوزة اجي ادارب عندك ف الشركة انا ووحدة صحبتي
اياد:بس انا مش بحب شغل العيال
نهي: هنشتغل بجد وكمان صحبتي دي شطرة اوي وبتعرف تتكلم لغات وبتفهم ف الشغل
اياد: خلاص هتيها وتعالي بكرة انا كدا كدة محتاج سكرتيره
نهي بفرح:بجد شكرا يااحسن اخ ف الدنيا
.....................................................................
كانت تجلس ف غرفتها حزينة وحيدة لا تريد ان تتكلم مع احد نادين:هو لية انا كدا لية مش عارفة افرح لية انا تعبت بجد تعبت سمعت صوت الهاتف
نادين:الو يا نهي
نهي:اي يا بنتي مالة صوتك
نادين:لا مفيش خير
نهي:كل خير هنروح بكرة عشان ندرب عند اياد وكمان اياد ممكن يشغلك سكرتيره عندة
نادين:ماشي بكرة ان شاءالله هنروح
نهي:تمام تفتكري سالي دلوقتي بتعمل اي
نادين:مش عارفة بس ربنا ييصر الامور وتتخطب بقا لفهد دا
نهي: ياريت انا زهقت من فهد دا مش واخد بالة من البت خالص يلا ربنا يسهل يلا باي
نادين:باي
....................................................................
كانو يجلسون ع المائدة ويتكلمون ولكنها كانت تعيش ف عالم لوحدها وهي تخ*ف النظر الية كل فترة فكان يجلس ف الكرسي امامها
سيف: بقولك اي يا فهد
فهد:اي يا عمو
سيف:كنت عاوز اطلب منك طلب
فهد:خير يا عمو اتفضل
سيف:ف تتدريبات ف الكلية عند سالي فكنت عاوزها تتدرب عندك
فهد؛مفيش مشكلة يا عمو تيجي بكرة ان شالله بس انا مش بحب الجمايل ف الشغل يعني الشغل شغل
سيف:وهي ع قد المسئولية ان شالله دي دايما تقديرتها كويسة كل سنة
فهد:خلاص يا عمو انا مستنيها بكرة
نورة:هو مش انت عندك عمال كتير يا فهد يعني اكيد مفيش مكان ل سالي
صقر وهو ينظر اليها:لو مفيش مكان نفضي مكان يا نورة دي هتنور الشركة خلي بالك عليها بقا يا فهد
فهد وهو ينظر اليها:ان شالله يا بابا
بعد مرور الوقت وقد رحلوا الضيوف تتدخل سالي الي غرفتها وهي لا تريد ان تنسي هذا الليلة فهي اجمل ليلة ف حياتها جلست ع السرير تفتكر طريقة كلامة وضحكتة ولا تريد ان تنسي اي شي يخصة
فتحت المذاكرة الخاصة بها وكتبت
(أحبك أَكثر ممّا تتخيّل، و أكبر ممّا تَظن، و أَبعد ممّا ترى، و أَعمق ممّا تفكر، أُحبك بالمدى الذي ليس له حد، و للحد الذي لا يمكن أن ينتهي أَبدًا.) واغلقت مذكرتها وذهبت للنوم.(اي المحن دا?)
...................................................................
ف الصباح ف الكلية
سالي:بجد كان احلي يوم ولا لما فتحت لية الباب
نهي:طب اي بص ليكي
سالي:لا
نادين:حاول يفتح موضوع
سالي:برضو لا
نهي:وامال اي بقا ان يوم جميل عشان شوفتية يعني دا ع كدا لو قالك ازيك ممكن تموتي فيها
سالي:ممكن يلا بقا هتاخر ع فهد انتو هتروحو فين
نادين:ف شركة اخو نهي
سالي:طب يلا بقا مش عاوزة اتاخر باي هبقا اكلمكوا باي
.......................................................................
: دخلت الي مبنى الشركه وهي سعيدة للغاية فهي سوف تصبح بجانبة. سالي: لو سمحت عاوزه مكتب فهد
الدور الاول اطلعي بس بلاش الاسنسير دا عشان دا خاص بفهد بية بس التاني للعمال والعملاء
سالي: ماشي شكرا
تتدخل الي زالك الممر الطويل ولكن يوقفها صوت زعيق قادم من الامام تخبط ع باب المكتب
سالي: ممكن ادخل
فهد: طب مانتي دخلتي
سالي بحرج: انا اسفة اص..
فهد: خلاص تعالي شوفي بقا انا هنا الملك مفيش كلمة بعد كلمتي دا اول حاجة تاني حاجة مش بحب الكلام الكتير ولا رغي الستات عشان كدا انتي الست الوحيدة الي هنا طبعا هما شهرين بس
سالي بعياط: لو عاوزني امشي انا مم..
فهد: بدانا بقا عياط واق*ف الي برة دا مكتبك روحي اقعدي هناك لحد لما احتاج منك حاجة
سالي: حاضر
.....................................................................
مكتب اياد
تتدخل نهي ومعها نادين . نهي: استني هنا يا نوني لما اشوفة واقولة. نادين: ماشي بس متغ*يش
تتدخل نهي مكتب اياد. كان ينظر الي الورق الذي امامة نهي: اياد. يترك الملف وينظر الي تلك المشاغبة مثلما اطلاق عليها. اياد: جاية متاخرة لية
نهي: انا اسفه ها بقي فين الشغل انا عاوزه شغل بسيط
اياد: بسيط انتي مسئوله من دلوقتي عن قسم الحسابات
نهي: اي والله حرام
اياد: مش عاوز شغل عيال هنا وامال فين صحبتك
نهي: ياخبر دا انا نسيت نادين
تذهب وتنادي نادين نهي: دي بقاا يا سيدى نادين صحبتي دحيحة الدفعة
لم يكن ينظر لها كان ينظر الي الملف.
نادين بحرج: اخبارك اي يا استاذ اياد
اياد وهو ينظر اليها ولم يكمل كلمة لانة وقع ف عيونها العسلية التي تخ*ف كل النظرين اليها
اياد:انا بخير انتي بقا نادين انتي هتكوني السكرتيرة الخاصة بيا
نادين بحرج بسب نظرة لها:تمام تحت امرك
اياد:طب يلا ع مكتبك انتي وهي وانتي يا نهي مش عاوز غلط ف قسم الحسابات لاني مش هسامح لو في غلط بسيط
ظل يفتكر عيونها التي سحرتة ويقول (وشكل الشمس في عنيكي بلونها العسلي مابيهزرش)
اياد:اي الي انا بقولة دا ركز ف شغلك يا اياد مش عاوزين تفاهات
.......................................................................
كانت تجلس بملل الي ان اتهي اتصال منة
فهد:في ملف قدامك هتية
سالي:حاضر
تتدخل الي المكتب . سالي:اتفضل الملفات اهي كانت تخرج من غرفة ولكن اوقفها صوتة
فهد:هو انا قولت اطلعي
سالي بحرج:اصل...
فهد بعصبية:هما كدة الستات ملوك الاهمال ودايما عاوزين يكونو صح اطلعي برة
سالي بعياط:حاضر انا اسفة
خرجت وهي تبكي بشدة. سالي:لية كدة انا اتصرفت بطريقة غلط لازم اخلي بالي بعد كدة
(انة الحب يا سادة)
.................................................. .................... نورهان تجلس هي ومروان ف الحديقة
نورهان:بقولك اي يا مروان
مروان:قولي يا قلب مروان
نورهان: عاوزة اروح اشوف عشق
مروان:مفيش مشكلة روحي
نورهان: بجد والله هي صعبانة عليا بعد م شركة سيف وقعت
مروان:سيف بيحاول يرجع شركتة تاني وانا واثق انة هيرجع الشركه احسن من الاول
يدخل عليهم نهي و اياد
نهي: الله الله اي الروقان دا انتو قعدين هنا وسيبين ابنك ممرمتني ف الحسابات
مروان بضحك:اهي لمضة البيت جت اهي تعالي يا قلب بابا
نهي:يرضيك يا بابا اقول ل اياد عاوزة قسم سهل وحلوة يدخلني جهنم الحسابات
نورهان بضحك: مش انتي الي عاوزة تشتغلي
اي ياحبيبي واقف لية
اياد:مفيش انا طالع الاوضة
نورهان:نفسي افرح بية بقا
نهي بخبث:قريب اوي يا مامتي
نورهان:قصدك اي يا بت انتي
نهي:مش دلوقتي يا نونو هقولك بعدين ويلا انا جعانة دلوقتى
....................................................................
كانت تجلس ع سريرها تتذكر هذا اليوم واخذت تكتب مذكرتها(وانت لي ماضي وحاضر ومستقبل انت لي كل شيء) يرن هاتفها. سالي:جاية ف وقتك يا نهي انتي ونادين
سالي: اخباركم اي
نهي:الحمد الله انتي عاملة اي احكيلي
سالي:انا بخير كان يوم صعب اوي وحكت لهم طريقتة ف الكلام معاها
نادين:اقولك ع حاجه يا سالي
سالي:اي قولي
نادين:انا شايفه انك متتعشميش ع الفاضي انتي مش ف تفكيرة خالص يا سالي
نهي:اي الكلام دا يا نادين
سالي:هي عندها حق يا نهي انا فعلا مدية الموضوع
اكبر من حجمة بس اعمل اي انا بحبة وهو مش حاسس بيا
نهي:ان شاءالله انا عندي امل ف ربنا انو هيكون من نصيبك
................................،.،..............................
ف الصباح ف شركة فهد
اتت الي الشركة متاخرة. سالي:اكيد هيرفضني اكيد
تجلس ع المكتب. يخرج من الغرفة بعصبيه:ممكن اعرف انتي جية متاخرة لية
سالي بخوف:انا اسفة بس كان عندي محاضره
فهد:انا مالي عندك زفت جاية متاخرة لية الشركة دي ليها احترامها ولو مش عجبك امشي منها
سالي:انا مش عارفه انت كدا لية هو انا بشحت منك وبعدين المحاضره هي الي اخرتني اعمل اى يعني
ينظر اليها ويتركها ويدخل الي المكتب ولكن يهبد الباب بقوة شديدة. سالي:اي الي انا قولتة دا
تاتي اليها فتاة ترتدي فستان قصير. سالي:مين حضرتك. هدي:فهد موجود
سالي:اة موجود مين انتي
هدي:طب ماشي. وكانت تتدخل لولاء اوقفها صوت سالي.سالي:انتي رايحة فين يا حجة انا هدخل اقولة استني
هدي:حجة بيئة اوي لا يا بيبي انا الي هدخل واتعودي بقا ع وجودي هنا ع طول لاني هشتغل هنا
سالي بعصبية:اولا انا مش بيبي تاني حاجة مش هتتدخلي
يخرج فهد ع صوت زعيق هدي تجري الي هدي وتاخذة بالحضن. هدي:اي يا حبيبي الي انت مشغلهم عندك دي بيئة اوي
كانت تنظر الية وهو ياخذ هدي بالحضن كان وجها مثل حبة الفراوله من الغضب.سالي بعصبيه:استاذ فهد مين دي
فهد:وانتي مالك تعالي يا هدي
تتدخل هدي معة الغرفة ويتركو هذا الحزينة وحدها تبكي بشدة كلما تذكرت منظر وهو ياخذ تلك هدي بالحضن.
....................................................................
كانت تجلس تنظر الي الملف ولم تكن تري ذالك الواقف يراقبها. اياد: انسة نادين
نادين:افندم استاذ اياد
اياد:كفاية شغل كدا لو عاوزة تمشي امشي
نادين:اصل لسة معايا شغل كتير
اياد:لا كملي بكرة يلا روحي
تتدخل عليهم نهي
نهي:مش يلا يا نادين وبعدين عاوزين نعدي ع سالي
نادين:يلا نروح عن اذنك يا استاذ اياد
اياد وهو ينظر اليها نظرة عاشق:ها اة اتفضلي
نهي بخبث:باي يا اياد.
دنيا مختار?
هدي: الخطة نجحت يا خالتو بس عارفة
نورة: اي يا قلب خالتك
هدي: سالي فعلا بتحب فهد نظرة الغيرة الي كانت ف عنيها بتقولة انها مش بتحبة بس لا دي بتعشقة
نورة: ما انا عارفة ان هي وامها حطين عنهم ع ابني
كل شوية عزومة ولازم فهد يجي ونظرتها لية يوم لما كنا عندهم بس متخافيش يا قلب خالتك وحياة امك عندي فهد مش هيكون غير ليكي
هدي: يارب يا خالتو
نورة:ان شاءالله دا حتي انا هكلم عمك صقر النهاردة
عشق وبنتها طمعنين ف فلوس ابني وجوزي بس لا
انا مش هسبهم ياخدو فلوس ابني.
....................................................................
تذهب عشق لكي تفتح الباب
عشق:اهلا يا بنات تعالو
نهي:سالي موجودة يا طنط
عشق:ايوة يو حبيبتي ف الاوضة جوة تعالو
ف غرفة سالي كانت تجلس وهي غاضبة بشدة بسب ذالك الموقف الذي يمر امام عينيها.سالي:لو شوفتك تاني والله.ولم تكمل كلمها بسب صوت الضحك الذي ملا الغرفة. نهي بضحك:الحقي يا نوني سالي اتهبلت
نادين:عندك حق انتي بتكلمي نفسك يا سوسو
سالي:تعالي يا ختي انتي وهي تعالو شوفو صحبتكم والي جررها
نهي:اي احكي
حكت لهم سالي موقف هدي وفهد
نهي:طب لية مجبتهاش من شعرها
سالي:كان نفسي بس اعمل اي ابن ال هو كمان كان حضنها وقال اي مش بيحب الستات دا انا عاوزة اولع فية وفيها
نادين:طب هي تبقي اي ل فهد
سالي:مش عارفة ما دا الي هيجنني ان انا مش عارفة مين وش البورص دي
تتدخل عشق وهي تضحك ع كلمة ابنتها:مين وش البورص يا بت ها
سالي بتوتر؛دي..
نهي:وحدة معانا ف الكلية يا طنط عشق
عشق:بس للدرجة دي انتي متعصبة منها يا سالي دا انتي عمرك ما غلطي ف حد
سالي:واكتر يا ماما والله واكتر
يضحكون بشدة ع طريقتها ف الكلام. عشق:طب يا بنتي ربنا يبعدها عن طريقك
سالي ونهي ونادين ف نفس الوقت:يارب
...........................………….. …..................
صقر:القرار الاول والاخير ل فهد مش ليكي انتي
نورة:فهد هيوافق وهتشوف وبعدين هو هيلقي زي هدي فين ف جمالها دا كفاية الفلوس الي معاها والي ابوها سيبهلها ف البنك وبعدين شرط ابوها الوحيد عشان يدخل شريك مع ابنك ويكبر الشركة هو ان ابنك يتجوز هدي
يدخل فهد:فهد: مساءالخير
نورة:مساءالورد يا قلبي بقولك اي يا فهد ممكن تقعد شوية عاوزاك ف موضوع مهم
صقر:انا رايح انام
نورة: فهد انت عارف اني اكتر واحدة بخاف ع مصلحتك
فهد:اكيد يا ماما بس خير ف اي
نورة:انا عاوزة افرح بيك قبل لما اموت يابني
فهد:وانتي عارفة اني انا مش عاوز اتجوز دلوقتي ياماما
نورة:حرام عليك يا بني انت دايما كدا وجع قلبي
فهد:يا ماما انتي عارفة ان الموضوع دا مفيش فية نقاش عن اذنك
نورة:الحقني يا فهد الحقني
فهد:مالك ياماما اجيب الدكتور
نورة:ضغطي عالي
فهد:طب فين علاجك يا امي فين
نورة بتمثيل:انا مش هاخد العلاج وهموت انا خلاص انت مش عاوز تفرحني اعيش لية
فهد:يا ماما طب خدي العلاج ونتكلم
نورة:مش واخدة وهموت وانا زعلانه منك
فهد:خلاص يا ماما ماشي طب مين العروسة
نورة:هدي بنت خالتك
فهد:نعم لا طبعا دي اختي الصغيرة
نورة:اختك اي وبعدين فكر كدا ف الفلوس الي معها
فعد:انا مش عاوز فلوس
نورةيا فهد طب اخطبها فترة
فهد:ماشي يا ماما الي انتي عاوزة
نورة بفرحة: اروح انا اكلم خالتك
.....................................................................
بعد مرور يومين...
عشق:سالي يا رحمة
سالي:نعم يا ماما
عشق:خدي اختك وانزلي اشتري فستان ليكي وليها عشان تروحو بيها الشبكة دي
رحمة بفرحة:شبكة مين يا ماما
عشق:شبكة فهد ابن عمك صقر
سالي:مين يا ماما فهد
عشق:ايوة نورة لسة قافلة معايا كانت بتقولي ان الشبكة بكرة
رحمة:مين العروسة ياماما
عشق:هدي بنت خالتة
دخلت سالي غرفتها لا تتحدث واغلقت باب الغرفة
رحمة:هي مالها ياماما
عشق:مش عارفة
.................................................................
نادين:دا الملف الي حضرتك كنت عاوز
اياد:ماشي
كانت تخرج من الغرفة ولكن اوقفها صوتة
اياد:نادين
نادين:ايوة يا فندم
اياد: اخبار المحاضرات معاكي اي
نادين: الحمد الله تمام
اياد:طب لو عاوزة حاجة ف المنهج تعالي وانا افهمهالك
نادين:شكرا بس انا دايما براجع ف عشان كدا معنديش حاجة صعبة
اياد:طب ربنا يوفقك
نادين:عن اذنك
اياد:عمو محمد اخبارة اي
نادين:كويس بعد اذنك عندي شغل
اخذ يقترب منها وهي ترجع الي الخلف
اياد:هو انتي لية كدا لية فيكي حاجة مميزة عن غيرك لية
نادين ببكاء:استاذ اياد ابعد بعد اذنك
عندما راي دموعها. اياد:انتي لية ضعيفة كدا وبعدين مدام اياد مروان متعيطش فاهمة
نادين:اي مدام مين
دخلت نهي.نهي: اي بتعيطي لية يا نوني
نادين:مفيش دا حاجة دخلت عيني
اياد بعصبية:عاوزة اي يا نهي انتي مش ف مكتبك لية
نهي:مفيش وقت اشرح الموضوع تعالي معايا
نادين:فين ف اي
نهي:طنط كلمتني دلوقتي بتقول ان سالي قافلة عليها باب الاوضة ومش بترد عليهم
نادين:اي طب يلا عن اذنك يا استاذ اياد ممكن اروح انا عارفة اني عندي شغل كتير بس والله بكرة هيخلص
اياد:تقدري تروحي وبعدين سالي غالية عندنا كلنا ابقي طمنيني عليها يا نهي
.................................................................
كانت تجلس ف غرفتها وهي تبكي بشدة كلما تذكرت انة لم يعد لها واخذت تكتب فهذا هي الطريقة التي تفرغ بها همها كتبت(*صـرخهہ عآليهہ فى آوضـهہ ضـآلمـهہ ولسـهہ آلوجع مـش مـسـمـوع.) تسمع صوت خبط ع الباب. سالي: مش عاوزه حد يكلمني عاوزة اكون لوحدي. نهي: افتحي يا سالي دا احنا
نادين: عشان خاطري يا سالي افتحي
تفتح الباب وتاخذ نهي ونادين بالحضن وهي تبكي بشدة. سالي: انا موجوعة اوي. فهد هيخطب فهد راح مني خلاص
نهي:طب اهدي يا سالي اهدي تعالي اغسلي وشك تعالي
تاخذها نادين ف حضنها:كل حاجة هتكون بخير متقلقيش دا نصيب وبعدين مش كل واحد نفسة ف حاجة ممكن تتحقق وهو اكيد مش خير ليكي
سالي ببكاء:لية لية مش ليا هو انا بطلب حاجة مستحيلة انا طول عمري بحلم بس باليوم الي اكلمة فية انا بحبة انا خلاص انتهيت
نهي:سالي فوقي هو اصلا مكنش شايفك انتي بالنسبة لية ولا حاجة افهمي بقا
سالي: يعني اي يعني انا احبة وهي تاخدة حرام
نادين بعياط:طب اهدي يا سالي اهدي كدا قلبك هيقف
سالي:ياريت يقف عشان خلاص الي كنت عيشة عشانة مش ليا دا كان معايا ف احلامي عمرة ما راح من بالي
نادين:طب اهدي
نهي: اكيد امة السوسة دي هي السبب حسبي الله ونعم الوكيل فيها
نادين:خلاص يا نهي اسكتي مش وقتة
اخذت نهي سالي ف حضنها:انتي احسن منة وبكرة ربنا هيعوضك باحسن منة وهتقولي نهي قالت
تتدخل عشق:اي يا سالي اي الحالة الي انتي فيها دي
سالي:مفيش يا ماما
عشق بعياط:بتحبية يا سالي
سالي وهي تهز راسها بعياط:كلمة حب علية شوية يا ماما شوية. وتجري سالي الي حضن عشق. سالي:انا موجوعة يا ماما قلبي ان**ر
بعد مرور وقت
عشق:بس بقا يا سالي احنا بكرة هنروح الشبكة دي
سالي:لا انا مش هروح مش هقدر اشوفة مع وحدة غيري ياماما
نهي:طنط عندها حق يا سالي احنا هنروح معاكي انا ونادين وهنروح لبسين احسن حاج.عندنا ونقعد ونرقص كمان
سالي:بس انا
نادين:سالي انا عارفة ان الموضوع صعب بس دا قدرك واختبار من ربنا عشان يشوفك قد الاختبار ولا لا احتسبية عند ربنا وان شاء اللة العوض هيكون احلي
يتابع