يوم كتابة قدري
الفصل الثالث
بقلم نعمه شرابي
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
تبسمت ونظرت له شكراً يا دكتور
وربنا يقدرني واقدر ارد جمايلك دي
وليد بحبور جمايل اية يا نعمه
عيب عليكي يلا
روحي وانا هشوف لك شغل جمب شغل المكتب والصبح هرن عليكي
تقابلني تستلمي العفش
انتم لقيتوا مكان ولا لسة ردت نعمه بخجل اه شقة اوضتين وصاله
في ابوقير في حي شعبي هناك
وليد ماشي ربنا يوفقكم واختك هتعمل اية في امتحاناتها
نعمه زهرة لسة امتحانتها بدري عليها
وهي هتذاكر بالبيت ولو احتاجت
درس ولا اتنين احنا معاها استأذن أنا
وخرجت نعمه من الجامعة واتجهت الي الشاطئ تمشي علية الي أن وجدت مكان خالي بعض الشئ
جلست تبكي بقهر علي ما كتبه عليها
القدر فهي محطمة تفكر هل
يتركهم أبيها بعد أن قتلته امها لاجها
سيقدرون أن يعيشوا بالحياة ويترا
ما يخبئ لها القدر
وكيف ستستمر حياتهم
فاقت من قهرها ودموعها علي طفله صغيره تبكي وتبحث عن أهلها
أخذتها نعمه وجلست بجوار الشاطئ
الجميل بيعيط لية يا سكرة كانت الطفلة تبكي بصوت وتقول ماما وقعت في الأرض هناك وبكلمها مش بترد عليه
قامت نعمه فورا ومسكت الطفلة وتوجهت حيث أشارت الطفلة باصبعها
وصلت إلي مكان السيدة والدة الطفلة
وحاولت افاقتها لم تفق أخرجت زجاجة عطر من حقيبتها ووضعت علي يدها
بعض منها وقربته من انف والدة الطفله
واخذت تدلك لها بيدها حتي أفاقت تحدثت نعمه انت كويسة اطلب لك الإسعاف قامت تلك المرأة تقول
لا انا بخير بنتي فين هاخد حاجة مسكرة وهبقي كويسة شكرا لك يا انسة
نعمه بنتك اهي وانا معملتش حاجة
تشكوريني عليها
تعالي اسندك اقعدي هناك قدام البحر
علي ما اجيب لك عصير او اى حاجة
فيها سكر عشان ترتاحي
والدة الطفلة لاء ما تتعبيش نفسك معايا
كيكة مسكرة بالشنطة اتفضلي لو وراكي حاجة وشكراً مرة تانية باهتمامك
نعمه ابدا حضرتك مفيش شكرا ولا حاجة انا تحت امرك وتركتهم
ومشت وقالت نسيت ماما وزهرة
زمنهم من غير اكل لدلوقتي يا الله
لية كدا انا لازم افوق عشانهم ملهمش
غيري ولا انا لي غيرهم
احضرت الطعام وتوجهت الي البيت الجديد وطرقت الباب فتحت
لها زهرة اية يا نعمه اخرك لدلوقتي
نعمه بعد أن جلست علي الكنبة معلش
يا ماما كنت مع الأستاذ وليد ونسيت
اني مشيت من غير ما اسيب فلوس
واعطت نعمه الي أمها جزء من المبلغ
الذي اعطاه وليد لها قائلة خلي دول معاكي يا ماما علي ما تف*ج وانا ادور علي شغل تاني وهحول انتساب
من الترم الجاي لو ينفع عشان اعرف اوفر فلوس تكلمت دولت وتسيل دموع عينيها كان مكتوب لنا فين ده ياربي
ياتري اية حصل بالمزرعة ودفنوا
ابوكي ولا لسة زهرة بنفزة
يندفن ولا لاء أنسية يا ماما متفكريش
فية تاني ياريته مات من زمان
مش عارفه انت باقية علية لية اهو
ربنا ريحنا منه وارتحنا
دولت بصوت عالي
عيب عليكي يا زهرة كدا عيب وبعدين
انا قتلته ومات ودمه في أيدي
يعني هفضل شايلة و**ه قتله عمري
كله انتم هتشيلوا و**ه قتلي له
أخذت نعمه امها باحضنها اهدي يا أمي أن شاء الله ربنا هيكون معانا اهدي
وده قتل دفاع عن النفس
مش مع سبق الاصرار وانا هشوف حل بس يومين وهنتكلم
وفي بيت جمال علوي كانت تجلس
نورا مع عواطف تتحدث لها
نورا وبداخلها الم من معامله عواطف لها
لية يا ماما دايما تعيريني اني مش بخلف لية مش معتبراني زي ليلي بنتك
عواطف وهي تنظر إلي نورا انا يانورا
ربنا عالم انت وسحر في معزة ليلي بنتي والله ومقصدش اعيرك
بس كمان يا بنتي ربنا ميرضاش
كدا انتم لفيتوا ع الدكاترة انت ورافت
ومفيش اي مانع والدكتور قال
انك ممكن تخلفي وهو كمان
بس مش من بعض هو لو اتجوز غيرك يخلف وانت لو اتجوزتي غيره تخلفي
وان رحمك لو زرعنا طفل انابيب
هيلفظه وانا يا بنتي نفسي اشوف
حفيد لابني الوحيد ونفسي في عزوه
وآشيل ولاد رأفت قبل ما أموت
وبعدين يا بنتي انا عندي فكرة رأفت يتجوز ويخلف وهيبقي ولادك ولاده
نورا بغضب لا مستحيل رأفت يتجوز وينام في حضن واحده غيري مستحيل
عواطف قامت وقالت براحتك فكري
ولاحظي انك في إيدك تفرحي العيلة
وتجيبي وريث يمد سلسال العيلة
انا داخلة اصلي العشا
قامت عواطف وترك نورا بنارها فاستحاله أن تترك رأفت يتزوج بغيرها
ستجن أن فكرت في ذالك الحل
ولا يوجد حل آخر سوا زواجه من اخري
وتذكرت ذالك اليوم الذي جعلها لن تحمل ثانية
،،فلاش باك،،
دخلت نورا الفندق ولم تصدق تلك الصورة التي وصلت إليها عبر موقع التواصل الإجتماعي
نظرت إليها والي الكلام الموجود اسفل الصورة جوزك بي**نك والدليل أهو هو موجود في فندق المنتزة غرفة
٢٠٥ الدور التالت
ركبت نورا سيارتها وتوجهت الي الفندق
ومنه الي الغرفة للتأكد أن رافت
ي**نها دقت الباب ولكنها وجدته
شبه مفتوح ورافت يجلس وتجلس أمامه فتاة تشبه الأجانب
وقف رأفت عندما راي نورا التي تحدثت والدموع تملأ عينيها
انت يا رأفت انت تعمل في انا كدا لية عملت لك أية حصلت تخوني
رأفت بتوتر اهدي يا نورا أخون اية عمري ما اعملها أهدي
نورا دانا لسة مش كملنا شهرين
طلقني يا رأفت
وخرجت نورا تجري من الفندق ولا تري تلك السيارة التي جاءت مسرعة
اصطدمت بها ووقعت تسيل دماءها
جري رأفت عليها جن جنونه ولم يكن يعلم ماذا يفعل
تحدث أحد الموجودين إسعاف بسرعة
فاق رأفت من نوبة هزاينه
فهو يحب نورا حبا شديدا
حملها الي سيارته واندفع بها الي المشفي ودخلت فور وصولها الي غرفة العمليات الجراحية
خرج الدكتور الي رأفت مين مع المريضة رد رأفت سريعا
انا يا دكتور خير حالتها اية
الطبيب نزيف حاد و**ر بالحوض
وتهتك بالرحم ممكن تمضي لنا هنا
بالموافقة علي العملية
آه وأحب أعرفك المدام فقدت الجنين
أحس رأفت أن الدنيا وقفت من حوله
فنورا كانت تحمل جزء منه بداخلها
تمت العملية حيث قام الطبيب لها بعملية ترقيع الرحم لأن جزء منه قد تهتك وخرجت نورا الي غرفة
عادية كان رأفت استدعي ليلي أخته
وسحر وأمه وأعلمهم ما حدث
وعمتها زبيدة
،،،،باك،،،،
جلست عواطب بغرفتها تشاهد التليفزيون كانت تشاهد مسلسل عن
الام البديل او الرحم البديل خطرت
في عقها فكرة ولن تعرب عنها طالما نورا لا تريد زواج رأفت من أخري
كان أمير يجلس بحديقه البيت يشرب
كوب من العصير مع ليلي أمه
ليلي اية يا حبيبي خلصت ورق تعينك بالجامعة ولا لسة
امير خلصت يا ست الكل ومستني الموافقة ادعيلي انت من قلبك بس
وانا ربنا هيسهل كل الأمور
ليلي بحب لابنها بدعيلك من قلبي
يا ابن عمري وجدت من يلف يديه حول عنقها ويقبلها طيب وانا مليش نصيب
في الدعوه الحلوه دي
ليلي وهي تقبل رأفت انت لك كل حلو يا قلب ليلي ونور عيونها
ربنا يرضيك ويرضي قلبك يا قلبي
آمنوا علي كلامها وانضم إليهم ناصر
اخوهم الأكبر وسحر زوحته ونورا
التي كانت تتقطع من داخلها
وهي تنظر لهم جميعاً ولسعادتهم معا
كان جمال يقف في البلكونه يري
أبناءه وتمني أن يكمل فرحة رأفت
بطفل أو طفله من صلبه تفرح قلبه
جاءت عواطف وقفت بجواره
ربنا يكمل سعادتهم علي خير
ويرزق رأفت بالعيل اللي يشرح لقبه
جمال وهو ينظر لعواطف كي تخرج ما بداخلها امين يا عواطف
ويهد*كي لنورا وتصبري لقضاء ربنا
عواطف بمكر صبرة يا حاج بس رأفت
بيصعب علية أن اخواته كل واحد
معاه خلفه وهو لاء
مش عارفه ليه عامل في نفسه كدا
وكل الدكاترة اكدوا أنه سليم ميه في المية ويقدر يخلف بدل العيل عشره
جمال تقصدي اية يا عواطف
عواطف بدهاء أقصد لية يا حاج مش يتجوز مرة تانية وحده يخلف منها
وتربي عياله وهي ونوراً
واهو ربنا يرزقه منها بعياله
بس ربنا يهدي ويوافق
جمال بحيرة ريحي نفسك يا عواطف
وابعدي عن نورا ورافت وهما حرين
يخلفوا أو يتجوز حياته وهو حر فيها
والبنت ملهاش ذنب وده قضي ربنا
يا عواطف واهدي وسيبي الامور تمشي
وفي ذلك الوقت كانت نورا قد ذهبت لغرفتها دخلت كي تغلق النافذة
سمعت كلام عواطف لجمال
وقفت مكانها تبكي وتلوم نفسها
دخل جمال وتركها تنظر إليهم وتفكر في حياة أو من ستكون
ام لحفيدها من رأفت
وفي اليوم التالي اتصل الأستاذ وليد علي نعمه في الصباح وطلب منها
الحضور الي المكتب
كي يتوجهوا لجلب العفش كانت نعمه في ذلك الوقت تفكر كثيرا
كيف ستتصرف في تلك المصيبة
فكرت أن تهرب بعيدا عن الاسكندرية
فالمزرعة ببرج العرب قريبة جداً
من الإسكندرية وسهل العثور
عليهم ببعض التحريات أو الجامعة أو عملها مع الأستاذ وليد
تن*دت وعزمت أمرها انها سوف تتحدث
مع الأستاذ وليد علي ما حدث
وبعد ساعة قامت نعمه للذهاب إلى
أستاذ وليد وقد عزمت أمرها
أن تتحدث معه فيما حدث
حتي ترتاح هي لا تنام وزهرة وأمها
التي ذبل جمالها وروحها من يومين
ولا تتحمل كل ما حدث
وفي بيت رأفت في الصباح تجمع الجميع علي الإفطار
جمال موجهه كلامة الي ناصر اعمل حسابك يا ناصر هتاخد العربية الكبيرة
وعليها الحاجة تسلمها للحاج زيد في العريش عشان الاستاذ محمد
إجازة اسبوع زوجته بتعمل عملية
ناصر وهو بس له مزاج للعمل
دائما يرمي الحمل علي والده واخية رأفت طيب يا حاج ما رأفت يسافر
يسلمه وانا معاك في الوكالة
جمال وهو يهز رأسه يمين وشمال
مينفعش اخوك رايح المزرعة
هيجب الوارد اللي هيسافر قبرص
الصبح وميقدرش يروح والبضاعة يتأخر سفرها اكتر من كدا
ناصر بغصبانية ماشي يا بابا
جمال لرافت وانت يا ابني انت عارف وراك اية هتبات النهاردة
بالنزهة والصبح تيجي بالبضاعة عالمينا
رأفت متحملش هم يا حاج أن شاءالله
كل حاجة هتبقي تمام
وقام الجميع وجلس جمال مع رأفت
بحديقه البيت طلب رأفت أن ياتو
بالشاي إليهم في حديقة البيت
جمال وهو يضع الكوب علي الطاولة التي امامة انا عايزك يا رأفت يا أبني
ترمي الحمل شوية علي ناصر
مينفعش تشيل انت الشغل كله علي
كتافك ياابني واخوك قاعد وخد علي القاعدة شيلة شوية من المسؤولية
انا أن عشت لكم النهاردة مش عايش لكم بكرة يا أبني
رأفت بخوف وحب لابية بعد الشر عنك يا حاج ربنا يديمك وسطينا يارب
جمال وهو يهدد علي كف رأفت البركة
فيكم وفي ولادكم من بعدي
طول عمرنا في وسط الوكالة من أكبر أعيان إسكندرية
عمل جدي الاسم ده هو وابويا وسلمهولي من بعدهم وانا أهو
يا ابني يسلمك انت واخوك
ولادكم من بعدي اجيال بتسلم أجيال
وذهب رأفت وآبيه الي عملهم جمال الي وكالته ورافت الي شركته
ذهبت نورا الي بيت أبيها المريض وعمتها زبيدة جلست معهم وقصت الي عمتها ما حدث من عواطف
وحديثها مع جمال
تن*دت زبيدة وقالت لها قلت لك يا بنتي
عواطف مش هتجيبها لبر
نورا وهي تبكي اعمل اية يا عمتي تعبت
ونفسي انا كمان في طفل من رأفت
هي عايزةاسم العيلة يكبر بواريث لهم
بس ما باليد حيلة يا عمتي
زبيدة وقد تذكرت برنامج اجنبي عن زراعة الاجنه في الرحم البديل الناقل
بقولك يا نورا في ناس بتقبل
دلوقتي بأنها تشيل في رحمها
طفلك لحد ما يتكون مقابل الفلوس
طالما مش راضيه رأفت يتجوز ويخلف
من واحده غيرك
نورا باستفهام يعني اية يا عمتي
زبيدة يعني تعملوا طفل أنابيب
بس مش رحمك اللي هيشيله
رحم وحدة تانية تقبل تشيله لحد ما تولده والجنين منك ومن رأفت
نورا وقد شردت في حديث عمتها
أخاف ميوفقوش
عشان انساب العيلة
ردت زبيدة مش هيوفقوا لية والنطفة هتكون منكم انتم الاتنين
والتانية مجرد وعاء للحمل حتي يكتمل الجنين والعمليات دي بتم في قبرص
وانت جوزك بيسافر قبرص كتير
ويشوف دكتور كويس يعمل العملية
نورا وقد راقت لها الفكرة
هفكر يا عمتي يلا اسيبك عشان
ميعاد الغدا قرب ورافت هيتغدي
ويسافر هيبات في العزبة النهاردة
ودعت عمتها وعقلها يخيل لها
انها ستحمل ابنها عن قريب
عند نعمه وصلت،الي مكتب الأستاذ وليد
وطرقت الباب سمح لها بالدخول
وطلب من الأستاذ منصور الذي كان معه بالمكتب ويمسك المكتب مع نعمه
بعد اذنك قول للساعي
اتنين قهوة مظبوط يا استاذ منصور
وانت خارج
اماء له منصور حاضر يا أستاذ وليد
كانت نعمه تجلس أمامه مرتبكة تفرك
في يدها لا تعرف من اين تبدأ
او بماذا تتحدث
رأى وليد توتر نعمه قام من وراء مكتبه
وجلس أمامها
وقال لها احكي اية موترك كدا وانت في اية بقالك كام يوم مش عجباني
وحاسس أن في حاجة كبيرة موتراكي مش مخلياكي تركزي لا في
شغلك ولا جامعتك
تن*دت نعمه وعزمت أمرها علي البوح بما في داخلها اعتدلت في جلستها
ونظرت أمامها وقالت
انا في ورطة كبيرة جداً ومش عارفه اعمل اية ولا اتصرف الزاي
انا هقول حضرتك علي كل حاجة
وحضرتك هدلني للصح
ومهما كان اللي حضرتك هتفوا علية هعمله لاني فعلا تعبت من كل حاجة
تحدث وليد المحامي احكي وانا سامعك
وفي هذه اللحظه رن هاتف المكتب
قام وليد بالرد علية
استدعاء من أحد موكلينه للذهاب له في قسم الشرطة
وليد لنعمه احكي علي ما نشرب القهوة
وتكمل كلامنا في الطريق للقسم
حكت له نعمه الي أن تدخل رأفت لفض
الاشتباك بين محمود وأبيها
وقامت للذهاب
الي قسم الشرطة علي امل ان تكمل له باقي ماحدث بالطريق
وهم بالسيارة