الفصل السابع

1773 Words
يوم كتابة قدري الفصل السابع بقلم نعمه شرابي ،،،،،،،،،?،،،،،،✍️ نظر وليد لها خلاص مصدقك ومش زعلان منك يلا قومي معايا نعمه بفضول علي فين نظر لها وليد بطرف عينية هنروح التوكيل قامت نعمه معه ولم تتكلم وليد وهي تمشي بجواره مسالتيش هنروح لية يعني قالت اكيد هتعمل توكيل هي دى عايزة سؤال وليد عارفة التوكيل لمين نظرت نعمه الية كي تعلم وهي تهز رأسها لمين رد وليد بعد فترة سكوت للمحامي اللي هيماسك قضية والدتك نعمه طيب والاستاذ مكي مش هيكملها وليد بابتسامة مشرقة بعدما فتح باب السيارة كي تركب نعمه عندنا مؤتمر للقضاه ومناقشة قوانين المافيا الدولية لمدة ست شهور في أمريكا وهنسافر اول الشهر فاضل اسبوعين قلت اظبط قضية مامتك والمكتب هيفضل شغال تحت اشرافك انت وناصر نعمه باستغراب إشرافي انا طيب وطنط سهيلة مش المفروض هي تشرف علي المكتب رد وليد سهيلة هتيجي معايا بالمرة تعمل كشف شامل عشان حاله فقدان الوزن اللي جت لها دي وانت هتبقي مع المحاسب الاداري ايام القبض بالورقة اللي هيعطية لك ناصر كل شهر وطبعا دائما مكتبي مقفول اماءت برأسها حاضر وصلوا الي التوكيل ووجدت محامي كبير جدا بالبلد ستولي قضية والدتها نظرت إلي وليد اتعابه هتبقي كبيرة علية جدآ تبسم لها وليد متشليش هم يا ستي وبعدين الراجل مش هياخد اتعاب هو عايزك تساعدية في بعض القضايا وانت اللي هتاخدي اتعاب مش هو هو هيترافع في سبيل تشتغلي معاه من البيت عشان مذاكرتك ومكتبي وزهرة قولتي اية سكتت نعمه قليلاً تحدث وليد مرحبا بالاستاذ علاء صادق المحامي يا مرحب يا باشا رحب به علاء وبنعمه التي وجه كلامه لها قولتي اية يا أستاذة نظرت له نعمه وقال وليد نعمه أستاذ علاء بيكلمك فاقت نعمه قائلة ده شرف لي حضرتك بس طبعا بعد اذن أستاذ وليد قامت بعمل التوكيل له وذهبت الي البيت وهي فرحانه هل حقاً ستعمل مع اكبر محامي شهير بالإسكندرية في ذلك الوقت ركبت نورا سيارتها وذهبت الي بيت أبيها المريض وعمتها وهناك تحدثت مع عمتها وقالت انا عملت معاه كل الحيل بس مش عارفه اعمل اية تاني من يوم ماجبني من المستشفى وهو متغير عني كلامه قليل ومعظم الوقت يا اما مع أبوه يا اما برة البيت اقنعه الزاي يا عمتي تعبت والله زبيده وهي تجلس أمامها علي طاولة الطعام بصي يانورا جمال بيحبك عن سحر مرات ناصر واقنعية ومش هيرفض لك طلب وهو اللي هيخلي رأفت يوافق من غير تفكير نورا وقد لانت ملامحها من العبوس تفتكري أن ده حل كويس زبيدة جربي بس العبي علي الوتر الحساس عشان وريث للعيلة وانك محتاجة الطفل عشان تحسي بذاتك وكدا يعني شردت نورا بكلام زبيدة وقالت نجرب خليها يوم السبت الكل يكون راح شغله وهو لوحده بالبيت وعواطف مش موجوة زبيدة باستغراب اية ده عواطف بتخرج لوحدها علي فين نورا بمكر راحة للمحامي عشان البيت اللي ورثته من أخوها في الجمرك عشان تعمل اعلام وراثة زبيدة بقهر واقعة واقفة أن كان جوزها ولا ولادها مليونيرات وكمان بيت يجيب شئ وشويات في الجمرك نظرت نورا لعمتها وقد استغربت من حدثها خير يا عمتي هنستكتر المال علي صحابه ولا أية قامت زبيده متوجه إلى الموقد كي تقوم باطفاءه علي الطعام انا لا بستكتر ولا غيروا قومي نشوف الممرضة بتاعة ابوكي خلصت ولا لاء تساعدها نغيرله أما عند رأفت ذهب إلي المكان الذي تجلس به نعمه علي البحر جلس علي الحاجز الاسمنتي ونظر الي البحر يحدثه كأنه شخص يجلس أمامة مباشراً مش قادر انا تعبان اوي شئ جوايا بيقولي دور عليها وروح لها لكن مش قادر أقرب ومش عارف ده حب ولا إعجاب ولا أية تعبان نفسي اواجه نفسي واعرف حقيقة اللي جوايا ولية دائما حاسس ان أمير حاجز كبير بيني وبينها أمير ابني ربيته على ايدي انا كدا أناني مخادع صعب أقرب صعب رن هاتفه وكان شريك له بشركة تعبأت الفواكه والخضروات في قبرص تحدث معه يستدعيه للسفر لإنهاء بعض أمور الشركة هناك انهي المكالمة وقال فرصة شهر ابعد عن البلد يمكن أقدر أنساها انتهي الاسبوعين وسافر وليد وزوجته بعدما ودعوا نعمه وزهرة وأيضاً سافر رأفت إلي قبرص وكانت نعمه توالي المكتب بعدما تعود من كليتها تذهب الي المكتب تتم علي بعض الاشياء الهامة التي أمرها بها وليد والتأكد من إستمرار الكاميرات الموجودة بالمكتب وقد برمجتهم وعلي هاتفها كي تتابع عن بعد وتذهب الي مكتب الأستاذ علاء صادق مرتين بالاسبوع كي تسلم وتستلم منه القضايا وكانت سعيدة لعملها معه كان أمير يذهب كي يراها أمام الجامعة كل يوم إلي أنه في يوم كان بالشركة بمكتب خاله رأفت بعدما حصل علي الاوراق التي يمليها علية رأفت بالهاتف قاده احساسة للنظر من الشرفة وجد نعمه تقف أمام منزل ذو ثلاث طوابق وله حديقة صغيرة بجوار الشركة ووجد فتاة بنفس جمال نعمه تخرج وراءها تحمل حقيبة علي ظهرها وقفتا يوقفان تا**ي تحدث الي رأفت سريعا وهو يغلق المكتب بالمفتاح اي ورق تاني ياخال قال رأفت لاء ابعتهم فا** ع السريع كان أمير يجري كي يلحق بهم محدثاً خاله ماشي يخال ماشي تعجب رأفت من تسرع أمير لإنهاء الحديث مأكدا له أهمية الورق انهي أمير الاتصال وخرج وجدها ركبتا التا**ي ركب سيارته وقادها وراءهم إلي أن نزلت زهرة أمام سنتر كبير للدروس وتوجه التا**ي بنعمه الي مكتب الأستاذ علاء صادق وقف أمير بالسيارة يتعقب أثرها تن*د أمير ووضع يده علي قلبه وتذكر الورق ذهب الرساله عبر الفا** إلي خاله بقبرص أما عند رأفت كان دائم التفكير في نعمه وخاصة عندما أحب أن يسمع صوتها ،،،،فلاش،،،،،، كانت الساعة الثامنة والنصف صباحا وهو يشرب كوب قهوته بالمطار قبل أن يصعد للطائرة المتجهة إلى قبرص أمسك هاتفه ورن عليها وانتظر الي أن يفتح الخط لم يلقي رد عاود الإتصال مرة أخري إلي أن آتي له صوتها تلقي السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أجاب عليها السلام وقد أحسن أن قلبه قد نقل من مكانه نعمه افندم مين حضرتك رأفت بابتسامة مشرقة لساماعة نبرة صوتها الهادئة انا رأفت العمري عندما سمعت إسمه أخذت تلف حول نفسها ويدق قلبها بسرعة وابتسمت واحست وان وجهها ينبع منه الدماء ردت بعدما أدركت نفسها حين قال الوووووو نعمه حسن معايا تسرعت بالرد أيوة أنا رأفت كنت حابب اطمن عليك هي جت متأخر بس علي ما حصلت علي فونك وروحت لك المستشفى تاني يوم لقيتك روحتي تهتهت وتلجلجت بالكلام فها هو من نبض قلبها لأجله يحدثها هو حضرتك عرفت من أين تبسم عندما أحس بأنها تلجلجت ورد انا اللي خرجتك من البحر ووديتك المستشفى وفضلت معاك لحد ما اطئنيت عليكي ومشيت ولما رجعت لقيتك روحتي نعمه بحب وفرحة أنه هو منقذها شكراً لحضرتك كتير مش عارفه ارد جميلك ده الزاي وبالنسبة لمصاريف المستشفى حضرتك عرفني العنوان وانا تدفعهم لك تحدث بصوت غاضب مش عيب عليكي تقولي كدا وبعدين الحمد لله انك كويسة وسمع نداء الطائرة قال لها أن شاء الله انا مسافر وده رقمي الخاص أن احتجاب شئ رني علية أنهي المكالمه وسحب حقيبته ووضع يده علي قلبه الذي زادت دقاته فرحا لسماع صوت معشوقته ،،،،،،،،، باك. ،،،،،،،،، أبتسم عندما تذكر أن من الممكن أن يكون لها اكونت على موقع التواصل الاجتماعي الوتساب وجد لها ووجودها تضع صوره لها هي واختها وأمها وكانت جميلة أخذ يتأملها حتي رن هاتفه برقم أمير أمير وهو يحدثه بسعادة كبيرة بعت لك الورق علي الفا** ياخال تعجب رأفت من حال ابن أخته قائلاً سبحان مغير الاحوال اية يا ابني كنت متسرع تقفل الخط ودلوقتي شايفك مبسوط رد أمير هكلمك ع الانستجرام فيديو أفضل واغلق ورن عبر موقع التواصل الاجتماعي الانستجرام وجده سعيد وفرحان تحدث أمير لقيتها ياخال ومشيت وراها وعرفت كل حاجة عنها تعجب رأفت الذي بدأ يدب الخوف بداخله هي مين دى اللي لقيتها يا أمير أمير وقد لمعت عيونه والفرحة تملاء وجهه نعمه يا خال تخيل أنها جمبي طول الوقت وانا بدور عليها انتاب رأفت شعور بالألم بداخله واصل أمير كلامه ولم يشعر أنه اطلق سكاكين تقطع قلبه لانه تأكد انه يعشقها ولي يحبها تعرف انها ساكنه في البيت ابو جنينه الموجود جمب الشركة وبتشتغل في مكتب الأستاذ وليد المستشار القانوني في ميامي وكمان بتدرب عند الاستاذ علاء صادق اكبر محامي جنايات ومحامي العيلة مش مصدق تبقي قريبة اوي كدا وان اعمي مش شوفتها مش هتصدق فرحان فرحان أوي ياخالً قريب اوي هاخد خطوة إيجابية واكلمها كان رأفت بعالم آخر فصل أهل من حقة أن يستمر بحبه لها أم ماذا يفعل يبعد ويوأد ذالك الحب تن*د ورد على أمير ربنا معاك خد بالك م الشركة لسة قدامي لآخر الأسبوع وأرجع ولاحظ عمك ليقبل اى عقد وانا مش موجود يلا اسيبك استلم الفا** اغلق رافت وأحس أنه في دوامه تدور به عند إغلاق المكالمة أنتبه أنه لازال موجود علي اكونت الفيس لنعمه لم يقدر معرفة ما به فهي جعلته خاص قام من مكانه يحدث نفسه انا قلت الشهر ده هبعده يمكن اطلعك من دماغي لاء القاكي تمكنتي مني اكتر يارب عمري ما كنت خاين أبعدها عن تفكيري لية هي مع أنها بنت عادية طيب وحبي لنورا بدور علية معقول حب عشر سنين يروح مجرد لمستي لوحدة معقول آه آه يا نعمه غرقتي وغرقتي روحي معاكي وطلعتي وحيتي روحي معاكي اغلق أمير مع خاله ووقف يراقب البيت عن بعد وأثناء وقوفه رأي محمود يقف مع بواب البيت يسأل عن شئ ويريه شئ بيده أيقن أنها صوره حدث نفسه يا تري الزفت ده عايز منها أية واية جابه لهم هنا وقف تا**ي أمام البيت كان يقل نعمه وزهرة ولكن شاهدت نعمه محمود طلبت من سواق التا**ي أن يمضي الي المكتب واتصلت على بواب المنزل بعدما وصلت المكتب هي وزهرة السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مين ده اللي واقف معاك يا عم عبد الله وعايز مين تلفت عبدالله يميناً وشمالا يبحث كي رأت من يقف معاه قال ده واحد جايب صورة قريبته يا استاذه وجاي يسأل عليها هي وبنتها نعمه بلهفة آه وانت قلت له أية معرفهاش يا أستاذة ولا شوفتها قبل كدا طيب ياعم عبدالله طبعاً أستاذ وليد منبه عليك متعرفش حد اننا عايشين هنا البني آدم اللي كان عندك النهارده ده أن جه مره تانية اطرده واطلب له البوليس لأنه هو ده عايز يأزينا واحنا بالمكتب هتاخر عندي شغل وأغلقت الهاتف وأخرجت تنهيده قوية تدل علي خوفها وعدم ارتياحها لمحمود أنهت أعمالها ونزلت هي وزهره نعمه اية رئيك يا زهرتي بكرة الجمعة نسهر شوية علي البحر ونتعشي في ماكدونالدز زهرة بدهشة وابتسامة ماكدونالدز مرة واحدة لاء دي لاعبة بقا نعمه بفرحة لابتسامة أختها يلا أن شاء الله ما حد حوش **م أمير أنه اليوم لن يتنازل عن يكلمها ويتحدث معها وان يظهر لها حبه بالصدفة وجدها تخرج من ماكدونالدز تحمل حقيبة هي واختها ويتوجهون الي البحر بحث عن مكان يضع به سيارته وترحل منها بعدما اوصدها ذهب إلي البحر يبحث عنها وجدها تجلس تتناول الطعام هي وأختها وقف أمير أمامها قائلاً مساء الخير جعان وسميت ريحة الأكل صعبتوا علية تاكلوه لوحدكم قلت أكل معاكم عندكوا إستعداد ولا انتم بخلا نظرتا الية وتبسمت نعمه ضحك زهرة التي انطلقت بالضحك علي أسلوب أمير الفكاهي بالكلام أمسكت قطعة من الطعام واكدت يدها له قائلة اتفضل ويحنن بح شطبنا عند نورا في ذلك الوقت جلست مع جمال بحديقه البيت بعدما أعدت له طبق من الفاكهة الطازجة ووضعته أمامه وجلست تملئ علية ما تريد ووصلت له بدهاء كيفية الحصول علي رحم للإيجار وأنه سيكون منها هي ورافت والاخري مجرد وعاء للحمل انتفضت جمال واقفاً متحدثا بصوت عال أنت اتجننتي لايمكن اشارك في حاجة زي دى يجي طفل أو ميجش أمر ربنا لازم يمشي وب
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD