....روايه بنات حارتنا. ..البارت الاول ..
احنا سبع بنات جيران من الطفوله كنا لازم نروح . المدرسه مع بعض و نذاكر مع بعض لحد ما اتجوزنا و خلفنا و لسه صداقتنا مستمره زي ماهي .
انا ملك كنت كنا كل يوم نستني بعض علي ناصيه اول حارتنا عشان نروح المدرسه بس انا اول واحده كنت بنزل . .
حكايتنا ..... مامت ملك اصحي يا ملوكه هتتاخري علي المدرسه .
ملك .حاضر يا ماما هقوم اهو انا مش عاوزه اروح النهارده . .
مامت ملك ..ليه يا حبيبتي . .
ملك . .اصل المس بتاعتي هتض*بني . .
مامت ملك. . ليه هتض*بك ليه . .
ملك . .عشان مجاوبتش صح في الفصل . .
مامت ملك . عشان مش بتذاكري قومي يالا عشان. . تلبسي كنت بقوم البس و انزل و اصحابي لسه. .
مريم و جودي و فيروز و فاطمه و فرح ينزلوا و يجوا علي اول الشارع عشان نروح المدرسه كنا بنكون . . فرحانين اوي اننا مع بعض في مدرسه واحده . .
و في المدرسه كنا بنلعب و ناكل مع بعض و كنا بنروح سوا و كل يوم نذاكر في بيت واحده....
النهارده المذاكره عند فيروز . .
فيروز متتاخروش بقي كل واحده تتغدي و تيجي. علطول عندنا مذاكره كتير ردت ملك و قالت انا مش. هجي النهارده اصدل خالتو جايه عندنا و مش هعرف . اجي عشان اقعد معاها و اشوفها ردت عليها فاطمه و قالت لها خلاص احنا هنروح عند فيروز و لما خالتك تروح ابقي تعالي ردت ملك و قالت هشوف ماما هتقولي ايه . .
روحت ملك علي البيت و اول ما وصلت لقيت خالتها هناك .
ملك : ازيك يا خالتو . .
خالت ملك :اهلا يا ملوكه عامله ايه ياحبيبتي .
ملك: الحمد لله انا كويسه . .
خالت ملك : يارب ديما ياحبيبتي .
علي قد فرحتي بخالتو لما كانت عندنا علي قد ما. زعلانه اني مش هروح اذاكر مع اصحابي اصل احنا متعودين علي كده . .
فيروز : افتحي يا ما ما انا جيت . .
مامت فيروز : حاضر يا فيروز هفتح الباب اصبري يا بنتي شويه . .
فيروز : الشنطه تقيله يا ماما افتحي بقي .
مامت فيروز : حاضر يا بنتي و فتحت الباب ايه يا . فيروز مفيش صبر عندك . .
فيروز : يا ماما الشنطه تقيله و كمان عاوز اغير . هدومي بسرعه النهارده يوم المذاكره عندي و اصحابي هيخلصوا و يجوا انا جعانه اوي يا ماما .
مامت فيروز : حاضر يا حبيبتي غيري انتي بس . هدومك و انا هحضرلك الغدا انا عرفاكي معندميش صبر يا بت انتي . .
فيروز : يعني ما اكلش يا ماما .
مامت فيروز : لاء تاكلي طبعا بس لازم نكون عندنا صبر شويه . .
فيروز : حاضر يا ماما . .
فرح و صلت بيتهم و فاطمه و جودي و ميرنا و مريم كلنا روحنا بيتنا و غيرنا هدومنا و روحنا علي بيت فيروز وروحنا كلنا و ذاكرنا عند فيروز .
و عدت الايام و كبرنا سنه ورا سنه و لحد ما دخلنا . ثانوي و احنا زي ما احنا علاقتنا ما اختلفتش اصدقاء الطفوله و بقينا في ثانوي و و كل واحده فينا كان ليها مزايها و عيوبها . .
انا چودي . كنت بحب اخو فيروز اوي بس هو كان تقيل و كان كل تركيزي فيه و ازاي البس و اتشيك و خلاص . .
انا بقي كفاطمه . كنت بحب المذاكره و بس كانوا مسميني الدحيحه و مكنتش بفكر في الحب و الحاجات دي . .
انا مريم كنت بحب احمد جارنا و هو كمان كان بيحبني بس كانت امه عاوزه تجوزه بنت خالته.
انا فيروز كنت بوصل الجوابات من چودي لعلي اخويه بس هو كان تقيل و مكنش بيقول اي حاجه و كنت بحب الاكل اوي بس علي كان بيحبها في **ت .
و كانت ماما تقفش الحوابات و تقراها و تقولو والله البت چودي دي عسل . .
انا بقي ميرنا كنت اهم حاجه في حياتي هي النوم و مكنتش بذاكر غير قبل الامتحان و خلاص .
انا بقي ملك كنت بحب ابن عمي اوي و هو كمان كان بيحبني بس كنت بذاكر عشان بخاف منجحش .
انا فرح كانت اهم حاجه في حياتي و بفكر فيها اني اتخرج بسرعه و اتجوز بقي و اعيش حياتي عشان اسافر . .
بصراحه كانت احلي ايام حياتنا لما كنا بنخرج سوا و نتفسح و نقعد مع بعض و نذاكر و عدت السنين و دخلنا الكليه و اتخرجنا و احنا زي ما احنا كل واحده فيها نفس اطباعها اللي بتحب جارها و اللي بتحب اخو صاحبتها و اللي بتحب الاكل و اللي بتحب اللبس وفي يوم ابو فيروز اجه و قالها ان جيلاها عريس و طبعا فرحت فيروز جدا . .
مصطفي اتقدم لبابا و طلب ايدي و يوم ما اجه يطلب ايدي كان يوم انا طبعا كنت بحب مصطفي .
انا طبعا اتصلت باصدقائي فرح و فاطمه و مريم و ميرنا چودي و ملك عشان يجوا يشوفوني هلبس ايه و يكونوا جنبي في اليوم ده . .
مصطفي بيخبط علي الباب . .
فيروز :انا متوتره اوي يا بنات . .
فرح:متوتره ليه ياريتنا انا اللي جالي عريس ههههه .
ملك : انا كمان نفسي يجيلي عريس عشان ابني عمي يحس و يجي يخطبني ..
فيروز : كلكم دلوقتي نفسكم تتخطبوا بكره تتخطبوا . و كل واحده تبقي مشغوله بقي مع خطيبها .
فاطمه : انا عن نفسي مش عاوزه اتجوز انا عاوزه اعيش مستقله كده اشتغل و بس مش عارفه انتوا مستعجلين ليه الشغل و النجاح اهم من الجواز .
فيروز و ملك و فرح و ميرنا و مريم و چودي ضحكوا كلهم مع بعض عليه و ردت مريم و قالت .
مريم : الحب ده مفتاح الحياه من غير حب و جواز منعرفش نعيش . .
فاطمه : خليكي يا اختي حبي كده في ابن عمك لحد ما تعجزم . .
مريم : ياريت نعجز و احنا بنحب بعض . .
فاطمه : شكلكم كده مش هتجوزوا ابدا . .
فيروز :خلاص بقي مصطفي قاعد بره و انا متوتره و انتوا قاعدين تتخانقوا بسبب الجواز .
و فجاه علي خبط علي الباب بتاع الاوضه ردت فيروز و قالت مين : قالها انا علي ينفع ادخل .
فيروز : ادخل يا علي تعالي
و علي فتح الباب و دخل و اول ما شافته جودي قالت
...چودي : ازيك يا علي عامل ايه. .
علي : ازيك يا چودي . .
چودي : انا كويسه . .
و وقفنا نبص لبعض و لقيت فيروز بتقوله عاوز حاجه يا علي . و علي و قالها انتي حلوه النهارده يا فيروز .
فيروز : اه ما انا عارفه طبعا اني حلوه .
علي : و زي القمر . .
فيروز : بطل شغل النحنحه ده يا علي الناس بره .
ميرنا : هو انتو هتقعدوا تبصوا لبعض كده كتير انا . عاوزه اخلص عشان اروح انام . .
چودي : انتي اهم حاجه في حياتك النوم .
ميرنا : طبعا لو مكنتش احب النوم هحب ايه علي . مثلا ههههههه . .
چودي : انتي رخمه اوي يا ميرنا .
فاطمه : ممكن نخلص بقي ايه ده حب ايه و بتاع ايه . .
علي : يالا يا فيروز عشان تخرجي تقدمي العصير .
فيروز : اخيرا نطقت كلمه تنفع من ساعه ما دخلت .
مريم : في ايه يا بنات متسيبوه هو مش ده بيتهم و يقف مكان ما يحب . .
ودخلت مامت فيروز ايه يا بنات لسه بتعملوا ايه كل ده يالا يا بنتي اخلصي .
فيروز : حاضر يا ماما هخرج اهو .
فاطمه : بكره تندمي انك اتحوزتي .
فيروز :خليكي في حالك يا دحيحه الكتب انتي .
فرح : خلصتوا كلام و لا لسه احلي حاجه في الحياه هي الحياه نفسها ههههه . .
جودي :و هي الحياه من غير حب يا فيلسوفه تبقي حياه . .
مامت فيروز :يالا يابنتي بقي انتوا اكتر حاجه. بتعملوها في حياتكم هي الكلام .
فاطمه : قوليلهم يا طنط البنات دووول مش فالحين غير في الكلام و بس . .
مامت فيرز : انتي اللي فيهم يا فاطمه .
فاطمه : حبيبتي يا طنط . .
مامت فيروز : ايه يا جودي ساكته ليه .
جودي : عادي ياطنط هقول ايه . .
فرح : اصل القطه كلن ل**نها هههههه .
جودي : بس يابت بطلي استظراف .
مامت فيروز : عقبالك يا جودي و عقبالكم كلكم يا بنات . .
فرح : اشمعنا جودي بقي اللي قلتي اسمها .
مامت فيروز : اه منك يا ام ل**نين انتي .
فرح : هههههه اصلها حبيبه الغالي . .
مامت فيروز : لو تبطلوا كلام و بعدين ايه اللي موقفك في وسط البنات يا علي اخرج يا ابني عشان الناس اللي بره . .
علي : هما هيتخ*فوا يا ماما ما هو بابا قاعد معاهم .
فرح : لاء احنا اللي هنتخ*ف و خصوصا جودي ههههه
فاطمه : بطلي كلام يا رغايه بقي . .
فيروز : انا خلصت يا ماما حلوه كده .
مامت فيروز : زي القمر يا حبيبتي هات اختك يا علي و تعالي ورايه . .
علي مش بيرد و سرحان .
مامت فيروز : انتي يا علي سرحان في ايه يا ابني .
علي : انا يا ماما . .
مانت فيروز : امال انا انتم مالكم النهارده ياولاد مش علي بعضكم كده هجوزهالك يا ابني بطل سرحان بقي و خد اختك و اخرج . ..
ملك : عقبالي ياااارب هههه .
فاطمه : بكره تندموا .
فرح : انتي يا بنتي مش عايشه معانه علي الكوكب و لا ايه . .
فاطمه : لاء عايشه بس اهم حاحه في الحياه العلم مش الحب و الكلام الفارغ ده . .
فيروز : فاطمه ارجوكي متكرهنيش في الحواز من قبل ما اتجوز . .
علي : يالا يا فيروز .
فيروز قامت و خرجت مع علي و مامتها خرجت الاول
و سلمت علي مصطفي و مامته و باباه و قعدت
مامت مصطفي : ازيك يا عروسه .
فيروز : الحمد لله يا طنط . .
مامت مصطفي : طول عمرك حلوه يا فيروز ماشاء الله عليكي . .
فيروز ات**فت و مرضتش ..
بابا علي عم صلاح : بصي بقي يا حج محمد احنا طالبين ايد بنتك فيروز لابننا مصطفي .
الحج محمد : احنا نتشرف بيكم طبعا يا حج صلاح و مصطفي ده زي علي ابني بالظبط و عارف تربيته ازاي . .
الحج صلاح : احنا اخوات و حبايب من غير اي حاجه يا حج محمد .
الحج محمد : بصي يا صلاح يا اخويه انا شخصيا موافق لاني عارف مصطفي بس الراي راي العروسه هي اللي هتتجوز و انت عارف عمري ماغصبتها علي حاجه . .
الحح صلاح : هي دي الاصول يا محمد يا اخويه .
الحج محمد : ايه رايك يا فيروز .
فيروز وشها احمر و مقدرتش تتكلم و قامت تجري علي اوضتها . .
الحج محمد : عن اذنك يا حج صلاح .
مامت مصطفي : العروسه م**وفه يا مصطفي .
مامت فيروز : ههههه انتي عارفه بقي ان بنات اليومين دول غير تربيتنا في بناتنا يا ام مصطفي .
فيروز و اصحايها و باباها في الاوضه
بابا فيروز : ايه يا فيروز قمتي ليه
فيروز : ات**فت يا بابا .
باباها: يعني انتي موافقه علي مصطفي .
فيروز : اللي حضرتك تشوفه . .
فرح : هو انتي بتت**في من امتي يا نحنوحه ههههه .
فيروز : بس يا بت انتي اسكتي .
بابا فيروز : هههه اللي اشوفه اني موافق المهم اللي تشوفيه . .
فيروز : خلاص يا بابا بقي اللي تشوفه .
ملك : موافقه طبعا يا عمو ده صاحبتنا و احنا عارفينها . .
بابا فيروز : عقبالكم يا بنات و سمعونا زغروطه بقي .
فيروز : لاء يا بابا زغاريط ايه لحسن يقولوا داحنا مصدقنا و لا حاجه . .
چودي : علي اساس انك مصدقتيش ان مصطفي متقدملك دانتي زمان قلبك بيرقص من الفرحه .
فيروز : بس يا بت بابا واقف .
بابا فيروز : سيبيها يا فيروز كلهم نفس معزتك عندي و انا عارف اللي فيها زغرطوا يا بنات .
فرح و ملك و ميرنا و چودي و مريم و فاطمه كلهم زغرطوا مع بعض .
و خرج بابا فيروز و اخد فيروز معاه و قاله مب**ك يا مصطفي . .
مامت مصطفي و مامت فيروز زغرطوا و بعدين ابو فيروز و ابو مصطفي حددوا ميعاد الشبكه و اتفقوا علي كل حاجه . .
مصطفي : بصوت واطي جنب في فيروز و قالها مب**ك يا اجمل عروسه . .
فيروز : الله يبارك فيك . .
بابا مصطفي : احنا ممكن ندخل نشرب كوبايتين شاي في البلكونه يا حح محمد .
الحج محمد : طبعا يا حج صلاح اتفضل قومي يا ام علي خدي ام مصطفي و اعملنا كوبايتين شاي و سيبي العرايس مع بعض شويه .
ام علي : حاضر يا حج اتفضلي يا ام مصطفي معايه
و علي خرج معاهم .
مصطفي : انتي حلوه النهارده اوي يا فيروز ايه الجمال ده .
فيروز : شكرا يا مصطفي .
مصطفي : مالك النهارده م**وفه و وشك احمر .
فيروز : خلاص يا مصطفي الكلام ده بيحرجني.
مصطفي : علي فكره انا بحبك اوي .
فيروز : اقولك علي حاجه بس ما تبصليش و انا بتكلم .
مصطفي : هههههه حاضر مش هبص .
فيروز : انا كمان بحبك من زمان اوي من ايام ما كنت في الحامعه كان معايه شباب كتير زمايلي في الحامعه بس عمري ما فكرت في غيرك .
مصطفي : بص لفيروز فجاه و قالها انتي قولتلي ايه .
فيروز : قلتلك ما تبصش ليه و انا بتكلم .
مصطفي : عاوز اسمعها كمان مره .
فيروز : هي ايه دي .
مصطفي : اللي انتي قولتيها .
فيروز : قلت ايه .
مصطفي : قلتلي انا بتحبني صح .
فيروز : انا لاء مقلتش حاجه .
مصطفي : لو قلتلك عشان خاطري اسمعها منك كمان مره هت**فيني .
فيروز : طيب بص الناحيه التانيه .
مصطفي : ماشي ياستي . .
فيروز : بحبك من زمان يا مصطفي .
و قبل ما اكمل الكلمه كان مصطفي باصصلي و عينه في عيني . .
و فجأه لقيت البنات كلهم داخلين علينا مب**ك يا مصطفي مب**ك يا فيروز . .
فيروز : اعرفك بيهم . .
مصطفي : قالي عارفهم شكلا .
فيروز : دي چودي خطيبه علي اخويه المستقبليه هههه.
جودي : بس يا فيروز بقي .
فيروز : ودي فاطمه دحيحه الجامعه .
فاطمه : احين منك هو ده المستقبل المضمون يا بنتي .
فيروز : دي ملك بتحب علي روحها .
ملك : اهلا يا مصطفي .
مصطفي : اهلا يا ملك ..
فيروز : ودي بقي ميرنا مغرمه نوووم .
ميرنا : طول عمرك فضحانا .
فيروز : دي فرح رومانسيه نفسها ههههه .
فرح : لازم احب نفسي و الحياه .
فيروز : دي بقي مريم بتحب . .
مريم : اسكتي بقي فضحتينا يا بنتي خلاص هههه .
فيروز : مش لازم اعرفه علي اصدقائي الصدوقين ههههه .
مصطفي : اجدع بنات ربنا يفرحكم كلكم يارب .
و دخل علي و قعد معانا شويه و شويه و جت مامت فيروز و مامت مصطفي و باباه و بابا فيروز و القعده كانت جميله .
ملك : بقولكم ايه مش يالا بقي عشان نروح كفايه كده علينا . .
فيروز : انتي مستعجله يا ملك ما انتو قاعدين .
فرح : لاء كفايه كده فعلا نمشي بقي .
فاطمه : يالا يا بنات مب**ك يا فيروز مب**ك يا مصطفي . .
مريم : الف مب**ك ربنا يهنيكم يارب .
ميرنا : هموووت و انام يالا يا بنات مب**ك يا فيروز مب**ك يا مصطفي . .
فرح : اظن يا چودي انتي عاوزه تقعدي هنا .
جودي : بس يا بت انتي ههههه مب**ك يا فيروز مب**ك يا مصطفي و عقبالك يا علي .
فرح : قصدك عقبالكم ههههه .
چودي : لو تسكتي شويه .
مامت فيروز : اقعدوا شويه يا بنات .
ملك : شكرا يا طنط كفايه كده .
عمو محمد : استنوا يا بنات علي هيوصلكم .
فرح : ليه يا عمو احنا مع بعض اهو خليه .
چودي : بس يا بنتي اسكتي شويه ... ياريت و الله يا عمو عشان احنا بنات لوحدنا .
فرح : انتي بتخافي يا چودي ههههه .
ملك : يا بنتي اسكتي علي هيوصلنا عن اذنكم .
فيروز : هنتكلم بليل ماشي . .
احنا كلنا مع بعض قلنا ماشي و نزلنا .
علي ماشي اخر واحد هو و جودي واحنا قدامهم .
علي : عقبالك يا جودي . .
چودي : امتي بس يا علي .
علي : قريب و الله اخنا كنا بس مستنين فيروز . تتخطب و يفضولي . .
جودي : يا علي انا بيحيلي عرسان كتير و برفض من غير ما اشوفهم و ماما و بابا نفسهم يفرحوا بيه و انا كمان نفسي افرح بنفسي .
علي : هتفرحي يا چودي اشوف الضحكه بقي .
جودي : هههههه بحبك يا علي و عمري ما هحب غيرك ابدا . .
علي : و انا كمان بحبك و الله . .
فرح : خلصتوا كلام اخنا وصلنا يا علي ممكن تروح انتي بقي . .
جودي : نفسي تريحي نفسك انتي مالك .
علي : انا مش عاوز اروح و اسيبك
چودي : لازم تروح يا علي عشان احنا وصلنا .
علي :هتوحشيني يا جودي .
چودي : و انت كمان يا علي يالا امشي بقي تصبح علي خير . .
علي خلي بالك من نفسك . .
مريم : خلاص بقي يالا يا بنتي .
جودي : امشي بقي يا علي . .
علي : ماشي همشي سلام .
فاطمه : بكره بعد ما تتحوزي تندمي و تتطلقي .
جودي : حرام عليكي يا بنتي ليه كده تقطعي اللحظه اللي انا عيشاها الحلوه اطلعي نامي يا فاطمه ربنا يسامحك . .
فرح : متبقاش فاطمه لو مقالتش كده بكره نتف*ج عليها و لما نلاقيها بتحب علي روحها ساعتها لازم نقول للعريس علي العقد اللي فيها ده لو اتحوزت اصلا ههههههه . .
جودي : عندك حق يا فرح .
فاطمه : هو انا ع**طه زيكم و ممكن اتجوز و احب و الكلام ده لاء طبعا انا غيركم خالص .
ميرنا : هو انتوا بتقولوا ايه . .
مريم : هههههه كملي نوم انتي مش معانه خالص .
چودي : حرام عليكم فصلتوني . .
ملك : يالا بقي اطلعم كفايه كده . .
و كل البنات طلعم . . .
مامت فرح : اخيرا جيتي كل ده يابنتي تاخير .
فرح : معلش يا ماما انتي عارفه بقي احنا و البنات ملناش غير بعض . .
مامت فرح : عارفه يا بنتي ربنا يخليكم لبعض .
فرح : يااارب يا ماما عاوزه حاجه تصبحي خير. .
مامت فرح : سلامتك يا بنتي و انتي بخير .
ملك : اتأخرت يا ماما بقي معلش .
مامت ملك : هقولك ايه يا ملك ابوكي اجه و سال عليكي و قلتله انك عند فيروز قالي خلاص سبيها براحتها . .
ملك : بابا ده حبيبي .
مامت ملك : هو اللي مدلعك . .
ملك : و لو هو مدلعنيش هيدلع مين ربنا يخليه لينا يارب . .
مامت ملك : يارب يا بنتي . .
ملك انا هدهل انا بقي عشان مش قادره .
هتنامي برضه و لا لسه هتكملوا كلام في التليفون .
ملك : هههههه علي حسب بقي يا ماما .
مامت ملك : ربنا يسعدكم يا بنتي و يفرحك يارب .
ملك : حبيبتي يا ماما . .
چودي : ازيك يا بابا ايه اللي مصحيك لحد دلوقتي .
بابا چودي : مستنيكي عاوز اتكلم معاكي شويه .
چودي : طبعا يا بابا اتفضل . .
...... .....نكمل البارت الجااااااي ........