بعد انتهاء طعام العشاء طلب زين عصير واتي إليه ثم بعد ذلك قال بنبره جاده :
=زينه ...انا معجب بيكي
زينه كانت بتشرب العصير واول ماسمعت جملته شرقت??
زين بقلق واضح وهو يناولها الميا :
=زينه ..ها احسن
زينه :الحمدلله
زينه :كنت بتقول اي
زين بابتسامه جذابه :
=مش بعيد كلامي مرتين..واظن انك سمعتي كويس ....ها كنت بقول اي
زينه بتوتر:كنت بتقول انك معجب بيا
زين :ها وبعدين ?
زينه : معرفش
زين بجديه :انا عارف انك مستغربه بس الكام مره اللي شوفتك فيهم وانا مشدودلك ...اي رائيك ناخد فرصه نتعرف ع بعض كويس
زينه :موافقه
زين وهو يقف :تمام يلا قومي
زينه بخوف :رايحين فين
زين بابتسامه :متخافيش تعالي ..هنشتري شوية حاجات ونمشي
زينه بارتياح :اه يلاا
اخذها زين وذهبو للمول فكان المطعم بجوار المول فلم يحتاجو إلي سياره ..اتصل برئيس الحراس وطلب منهم ان يقومو بحمايته ولكن من بعيد حتي لا تشك زينه ف شئ
دخلو محل كبير للفساتين وطلب منهم مجموعه تكون جديدة وتم عرضها ع زينه لكن زينه لم تفهم ف الفساتين
زينه :انا اسفه بس مش هحتاج فساتين ل حاجه
زين بجديه :لما اجبلك حاجه خديها من غير اعتراض مفهوم
اومأت له ثم اختار لها فساتين محتشمه وبعده دخل إلي قسم الصنادل وبعده إلي قسم الا**سورات وطلب ساعة توينز والبسها اياها
زين :بصي بقا عايزك تروحي بعيد شويه يعني ل آخر المحل
زينه بعدم فهم :لي
زين بتنهيده :هوريكي حاجه ثقي بيا
ذهبت زينه كما قال فسمعت صوت ف الساعه وابتسمت له
ثم عادت وقال :
=اي رائيك ...لما هتكوني مثلا ف قاعه وانا ف نفس قاعه بس هي كبيره ومش شايفك خالص وانتي شوفتيني وقتها دوسي هنا هعرف وقتها انك جمبي وانا بردو ها فهمتي
زينه بسعاده وفرحه :اه ...اول مره اشوف حاجه زي كده
زين :ولا هتبقا اخر مره يا روحي ..
بعد فتره خرجو من المول وزينه كانت تحمل اشياء كثيره فعرض عليها زين توصيلها فترددت وقالت :
لا مينفعش ...ماما ممكن تضايق لو شافتك
زين بتفكير :طب هنزلك ف اول الشارع
زينه بأعتراض :لا بردو كل اللي هناك عارفني ..بلاش يا زين انا هاخد تا**ي
زين بقلة حيله :طيب
زينه اخذت تا**ي وذهبت ولكن طلبت من سائق التا**ي ان يتجه بها إلي كافيتريا تعرفها ونزلت منها واعطت التا**ي الاجره وطلبت منو الانتظار لمدة عشر دقايق اذا ما عادت يمشي ثم دخلت إلي الكافيتريا وخرجت من الباب الاخر وهي تنظر حواليها في اعتقادها ان زين هيراقبها ويشوف مكان اقامتها ثم اخذت تا**ي وذهبت للڤيلا
كان يجلس في غرفته يعمل ع الابتوب جاء له اتصال فقام بالرد
الحارس :زين بيه الانسه الي حضرتك امرتني بمراقبتها لحين وصولها للبيت بسلامه ..دخلت الكافيتريا ومخرجتش لحد دلوقت ولما دخلت ملقتهاش
شعر زين بقلق :انت متأكد
الحارس :ايواا يا باشا زي مابقول كده
اغلق زين الخط وقام بالاتصال ع زينه
اما عن زينه فدخلت الڤيلا وفرحت ان مامتها لسه مرجعتش ودخلت الاوضه وطلعت الحاجه تقيسها فوجدت هاتفها يرن ب زين فقامت بالرد
زينه :الواا
ارتاح قلبه لما سمع صوته وقال :انتي كويسه
زينه بشك :اه بتسأل لي
زين بارتياح:قلقت عليكي ...روحتي مكان تاني بعد ما مشيتي
زينه فكرت (هو بيسألني لي كده ..معقوله يكون باعت حد يراقبني زي ماتوقعت )
زينه :اه روحت الكافيتريا اقابل واحده صحبتي وبعدين روحت البيت
زين :تمام ...بتعملي اي دلوقت
زينه :قاعدة مش ورايا حاجه ..وماما لسه مرجعتش من شغلها
زين :امم..اي رائيك ندردش شويا
زينه بفرحه :اه يلاا ..بدل الملل دا
زين :امم طب احكيلي عنك
زينه لذاتها (طب احكيلو اقولو اي انا زينه ١٧ سنه تالته ثانويه كدبت عليك وفهمتك حاجه تانيه )
زينه بكذب :انا اسمي طبعا زينه وعندي ٢٣ سنه خريحة كلية هندسه وكمان عاطله ومعنديش حاجه اعملها وبقضي يومي كلو يا اما نت يااما رحلات
(يارب سامحني مضطره )
زين :باباكي مين
زينه الصدمه الجمتها طب هتعمل اي هل هتقولو حقيقة نسبها ولا لا بس لو قالتلو وهي حابت تخلع ممكن يعرف اهلها فقررت انها تكذب ف كل حاجه تتعلق بيها
زينه بكذب: بابا اسمو علاء المهدي انت اكيد متعرفوش عشان هو وماما منفصلين زمان وهو سافر بره البلد ومنعرفش عنو حاجه
زين :اممم ..ومامتك
زينه لنفسها (يختاااااي الحقووني هيجيلي الضغط يارتني ماوافقت ادردش معاه كان يوم اسود يوم ماقولت كده )
زينه وهي تحاول انهاء الحديث :
- اسفه يا زين هكلمك وقت تاني لازم اقفل عشان مامي جت
زبن :ولا يهمك هكلمك وقت تاني
زينه :تصبح ع خير
زين بحب :وانتي من اهل الخير
ثم اغلقت المكالمه
زينه لنفسها (اففف حسيت الحمل انزاح من عليا لما قفلت ياتري هفضل اكدب لحد امتي )
ثم وضعت الهاتف ع السرير واخذت الفساتين ووضعتهم ف الدولاب وغيرت ملابسها لترينج بيتي وذهبت للنوم
تاني يوم كان يوم السبت وهو معاد التقاء الاصدقاء ف النادي فذهبت ل اصدقاءها وجلست معهم ع الطاوله وظلو يتحدثون في امور عده
زينه :عايزه اخبرك بشي
ريم بمرح :قولي هذا الشي
امال بضحك : ههه صدعينا يلاا
زينه :اسكتو بقا ..اسمعو انا قابلت امبارح نفس الشاب
امال وريم نظرو لها وقالو ف صوت واحد :وبعدين
زينه :اتعشينا سوا ..وجابلي فساتين وشوية حاجات
ريم بضحك :ههه الله يسهلك
امال :اسكتي يا ريم خلينا نفهم ...كملي
زينه :قالي انو معجب بيا
امال وريم بصوت واحد :قالك اي يا عنيا
زينه بضحك :معجب بيا
امال وهي تلوي شفايفها بضيق :هو لحق ياختي ..
ريم ل امال :عادي يا اموله الراجل وقع ع عينو من اول ماشافها مش جديدة دي يعني
امال :ناوي ع ايه معاه ..هتاخدي الموضوع جد ولا اي النظام
زينه بضحك :هههه لا طبعا هتسلي شويه
ريم بضيق :نعم ياختي تتسلي دا اي ...حرام عليكي الراجل شكلو غلبان
امال بلوم :ماهما الغلابه اللي بيضحك عليهم
ريم :بصي يا زينه اخرجي معاه وضيعي وقت شكلو هو كمان هيخرج يضيع وقت زيك يعني مش ارتباط حقيقي
زينه بضيق :انتي تقصدي انه ممكن يكون بيشتغلني
ريم بتأكيد :ايواا طبعا
امال :اوعي تثقي فيه
زينه :ريحي نفسك انا مش بثق ف حد
امال :يااه لو اللي ف بالي جه دا انا هرمي نفسي بين اديه وهثق فيه حتي لو قالي هموتك ?
ريم انفجرت ف الضحك بسبب كلام امال فهي تعلم ان امال تحب شخص من صورو وشهرته فقط لذلك تظل تضحك ع كلامها
زينه :خلاص يا ريم متضحكيش دي مهما كانت صحبتنا العاشقه الولهانه ههههههه
ريم بضحك :شوفتي اد*كي ضحكتي انتي كمان
امال بغضب : ع الاقل انا بحب واحد شخصيه كبيره مش زيكو ...انتو مش شفتوه ع المسرح كان عامل ازاي دا انا كان هيجيلي جلطه لما شوفت مدير المدرسه بيدعيه ع المسرح لتسليم الجوايز
زينه :بجد هو جه
ريم :اه ياختي جه مانتي خلعتي قبل ماييجي
زينه بعدم اهتمام :سيبك
ريم :ع قولتك
ثم ذهبو للعب بالتنس والباسكت وظلو يمرحون وبعد ذلك ذهبو إلي بيتوتهم
في المساء كانت تنتظر والدتها فأتاها اتصال فأبتسمت وردت ع الاتصال جاءها الرد ب
-مساء الجبنه الكيري يلي شاغل تفكيري
زينه :هههههههههه بجد انا شاغله تفكيرك
زين بجديه :طبعا وانا عندي مين غيرك
زينه ات**فت
زين :عايزك تفضيلي نفسك يوم كامل... من الصبح لبليل علي بعضه كده
زينه: يوم كامل؟؟؟ صعب جدا... طيب هقولهم في البيت ايه؟
زين : اتصرفي هخليكي تقضي يوم وهم
زينه: انت بتغريني!؟؟ وبعدين من غير اغراء فكره اني اقضي يوم معاك دي في حد ذاتها اغراء
بس هنعمل ايه؟ هتوديني فين؟
زين: انتي عايزه تروحي فين؟ او بتحبي ايه؟
زينه: اممم انا بحب ابقي طفله اجري والعب واطنطط
زين : والله شاكك فيكي من الاول انك طفله اصلا
زينه بتوتر: عندك اعتراض؟؟
زين: لا يا قمر وانا اقدر اصلا... المهم يوم الاتنين اي رايك؟
زينه: وليه مثلا مش الجمعه او السبت؟؟
زين: كل الايام سيان بالنسبالي بس محبش اخرج في ايام اجازات مش اكتر وبعدين بكره الاحد فاقرب فرصه هو الاتنين بحيث تلحقي تجهزي نفسك وترتبي امور بيتكم
ظلو يتحدثون لفتره ثم انهو الاتصال
تاني يوم ف المدرسه
كانو يجلسون ف الكافيتريا اثناء الفسحه زينه وريم اما امال لم تأتي اليوم ..كانو صامتين فقطعت زينه ال**ت وقالت :
زينه :عايزه اخرج يوم السبت ومش عارفه اقوله ل مامه ايه؟
ريم :متقولي ل مامتك عايزه اخرج واخرجي عادي
زينه :بس انا المرادي عايزه اخبي
ريم بضحك:طالما هتخبي يبقي الموضوع فيه مز
زينه :فعلا فيه مز ..ها قوليلي بقا اقولها اي
ريم بتفكير :بنذاكر! عند فلانه! خارجه مع صحبتي!! صاحبتي عيانه؟!! اي هري من ده
زينه: كل الهري ده ما ينفعش دلوقتي... شوفي حاجه تنفع
ريم : قوليلي الاول هو مين؟
زينه :نفس الشاب
ريم بضحك :حلاوتك ..دي لو طنط عمبر عرفت لهتقولك لازم اغسل عارك بيدي ههههه
زينه :خلاص بقا متخوفنيش ..دا هو يوم
ريم :شكلو عاملك مفاجاءه المهم اتصلي بيه واستفسري وانا من ايدك دي ل ايدك دي ثم غمزتها واكملت ...بس اوعي ثم اوعي تقولي ل امال لحسن الخروجه متكملش انا وحازم لما بنخرج انتي عرفاني مبعرفش حد غيرك
زينه: بس حازم ابن عمك يعني عادي اما دا غريب
ريم :ولا يهمك اتصلي بيه بس ...تعالي نخرج ف مكان معزول عشان ميسمعش حاجه من الدوشه دي
زينه :اوك
ثم قامت بالاتصال ع زين واتاها الرد
زينه :الوو زين
ريم :افتحي السبيكر افتحي
زينه بتشاورلها لأ
ريم : مش هساعدك
زينه فتحت السبيكر
زين : في ايه مالك؟ في حد جنبك؟
زينه بتوتر: لا لا مفيش
زين : المهم يا قمر عرفتي هتعملي ايه الاتنين ؟
زينه : ريم صاحبتي هنقول اني عندها بس في مشكله بسيطه
زين : اللي هيا؟؟
زينه : لو اتصلت بيها وحبت تكلمني او الع**
زين : لا دي بسيطه يا قلبي... هتكلمني وهتعمل كونفرنس وتدخلي معاها علي الخط
ريم بتهمس: تليفوني عادي مفيهوش الكلام ده
زينه : تليفونها ما بيعملش كونفرنس او مكالمات جماعيه
زين : برضه بسيطه انا هتصرف خلاص؟
زينه : اه هشوف بقي في البيت هيقولو ايه وهرد عليك بس احنا هنروح فين؟
زين : ما قولتلك خليها مفاجاة...
زينه : ماشي اوك يالا بقي عايز حاجه؟؟
زين : تسلمي يا قمر و سلميلي علي ريم صاحبتك
زينه : ا ماشي هبقي اسلملك عليها
زين بخبث : هتبقي؟؟؟ علي اساس انها مش جنبك؟؟ والسبيكر مفتوح
الاتنين تنحو
زينه :انت عرفت ازاي
زين بتنهيده :
=في الاول الدربكه وهيا بتقولك افتحي السبيكر وبعدها وانتي بتحاولي تداري وبعدها التليفون وهيا بتقولك ان تليفونها عادي وبعدين صوتها عالي اصلا ولما السبيكر بيتفتح الاصوات اللي جبنك بتبقي اوضح
تاني مره ما تفتحيش الاسبيكر وانا بكلمك
زينه حست بالاحراج وقالت :حاضر آخر مره يالا سلام
زين : سلام وسلام يا ريم ومتشكر مقدما
ثم أغلق الاتصال وضحكو الفتاتين
زينه قالت لمامتها وعرضت عليها خروجتها مع ريم بس امها ما اقتنعش وفي الاخر حاولت زينه استعطافها لكي تذهب وف النهايه وافقت ففرحت بشده وجاء يوم الاتنين
زين اخذ زينه وهيا طول الطريق بتسأله هنروح فين وهو مش بيرد لحد ما وصلوا وهيا فتحت بوقها من الدهشه والاستغراب
زينه : انت مجنون جدا
زين : عارف... ثم مد يده وقال تشاركيني جنوني؟؟
زينه مسكت ايده: اشاركك طبعا
تفاجأت زينه بانها امام طائره خاصه ولذلك شكت في امر زين فإذا كان يعمل موظف في احدي الشركات كيف اتي بطائره فقالت له بشك :
=انت جبت الطياره دي منين هو انت غني لدرجادي ؟؟!!
تن*د زين وفي ثواني قال بمرح:
=استلفتها من مديري ف الشغل ..
نظرت له بنوع من الشك فضحك وقال :
=عايزه الحقيقه
زينه باصرار :
=ايواان
زين بكذب :
=المدير ساب كل حاجه ف ايدي قبل مايسافر لانه بيثق فيا فاحبيت استغل الوضع بأني اخد طياره من بتوعه عشان افسحك ولو اتفشت هطرد ...ها في اي استفسار تاني
زينه باقتناع :
=لا خلاص...بس اخر مره تستغل حد احنا مش عايزين مشاكل
زين بحنان :حاضر ياعيوني
بعد فتره وصلت الطائره ونزلت زينه برفقة زين من الطائره تنظر حولها لعلها تعرف هذا المكان فقالت
=دي اكيد الغردقه ..صح ولا
قرص زين وجنتيها بمرح قائلا :
=لا شرم...بس لو حبيتي تروحي الغردقه نعملها مره ونروح
زينه بسخريه :
=طب المره دي وعرفت اخترع كذبه اومال المره الجاي هقول اي ..اكيد هتقفش وماما هتحبسني ف البيت
وضع زين يده ع كتفها قائلا بحنان :
=احنا مش بنعمل حاجه غلط ..ولو عايزاني اروح ل مامتك واعرفها معنديش مانع
زينه بتوتر :
=لا لا مش عايزاها تعرف
زين بقلة حيله :
=زي ماتحبي
ثم اخذها ودخلو قرية سياحيه كبيره وارتدت زينه بنطلون برمودا قصير وتيشيرت ثم خرجت من الحمام وجدت زين منتظرها مبتسم فابتسمت له وصارت معه فاخذها ونزلو البحر وظلو يمرحون كثيرا ف المياه وسط ضحك زينه ومرح زين
جلست زينه علي الكرسي وجلس بجانبها زين فقالت زينه :
=كام واحده جبتها هنا ؟؟!
انفجر زين ف الضحك لتضايق زينه قائله:
بسألك سؤال عادي مش لدرجة انك تضحك
زين :اصل سؤالك غريب ...بقا بذمتك دا واحد بتاع بنات ؟!
نظرت له زينه بتمعن قائله :
=اه اصلك زي القمر وعندك عضلات ولا بتوع السيما
زين :
=اكيد هيبقا عندي لاني بتدرب كتير جدا
ازاداد اعجابها به ولكن ماذا اذا عرف انها كذبت عليه ؟؟ماذا سوف يحدث حينها ؟!
زين :انبسطي انهارده
زينه :اه اووي اووي يا زين هاتني هنا كتير
زين وهو يمرر يديه علي ظهرها بحمايه :
-انتي تأمري امر وانا عليا انفذ
زينه ضحكت ع كلامه
اخر النهار رجعوا ووصلها زين ل موقف التا**ي وكان مضايق انها مخلتهوش يوصلها بس هي قالتلو انها شويه كده وتعرف مامتها وبعدين يوصلها عادي
وزي العاده عشان تأمن نفسها نزلت عنوان غلط مش كافيتريا ولا مطعم بس شارع فيه عمارات وبعد كده قدرت تحول وتع** زي العاده فيها زكاء
وصلت زينه الڤيلا وكانت تغني :
=ابن الجيران شغلي انا عنيا وهموت عليه رب العالم بيا
ولسه هتكمل الاغنيه لقت مامتها في وشها مربعه اديها وواقفه بترقب ...احرجت زينه ودخلت
رفعت امها حاجبها باستغراب:
=شكلك رايقه وبتغني ...دا احنا اتطورنا
زينه :
=مبسوطه يا مامي ..اي مضايقه ان بنتك مبسوطه
عمبر بنفي :لا يا روحي دا انا افرح ...بس قوليلي اي الي بسطك كده
زينه بتفكير :
=اصل البت ريم ف*جتني ع فيلم اجنبي كلو ضحك وطول الوقت مقضينو هزار وضحك وغنا
عمبر بحنان :
=طيب ياحبيبتي قومي غيري هدومك وتعالي اتعشي
زينه : OK مامي
دخلت غرفته ورن هاتفها
زين بنبره عاشقه :القمر بتاعي وصل ولا لسه
زينه بخجل :وصل وهيتعشا كمان
زين بصدمه مصطتنعه :من غيري
زينه : خلاص تعالي اتعشا معانا
زين بحب :بألف هنا يا روحي ...هقفل عشان عندي شغل
زينه :سلام
ثم وضعت الهاتف عند قلبها
(ياااه اجمل يوم ف حياتي ..شكلي هتنازل وهحبك يا ابن الأيه )
جاءت لتضع الهاتف ع السرير رن برقم ريم فقامت بالرد
ريم :الناس بتوع المفاجاءات عملين اي
زينه بسعاده :هموت من الفرحه يا ريم ...انا مبسوطه اووي
ريم :ربنا يبسطك دايما ..قوليلي روحتو فين عملتو اي احكي كلو
زينه بدأت تقص عليها ماحدث من اول اليوم إلي دخولها للمنزل
ريم :يابختك يا زينه ..فينك يا زومه تتعلم المفاجاءات اللي بجد
زينه :هههه احلمي احلمي
ريم :ههه مش مهم ..كفايه انو بيحبني دي عندي بالدنيا ...اسيبك تاكلي وترتاحي بقا ..سلام يا قمر
زينه :سلام
بعد مرور عدة ايام لم تخلو من المكالمات بين زين وزينه وتقربو اكتر من بعضهما
في يوم ف المدرسه كانو مجتمعين ف الكافيتريا زينه وامال وريم
امال :هنذاكر امتي الوقت بيجري واحنا ثانويه عامه
ريم بثقه :اخر شهر طبعا
امال شهقت مستنكره من كلام ريم :
-انتي مجنونه ازاي آخر شهر دا كده حلمنا طار
ريم بقهقه :ههه بهزر يا صلاح اي مبتهزرش
هنا تحدثت زينه بهدوء :
-امال عندها حق ياريم احنا لازم نذاكر بقا فاضل خمس شهور ع الامتحانات عايزين نجيب مجموع عالي
ريم : تمام انا معاكي شوفو هتعملو اي وانا من ايدكو دي للتانيه
امال :اشطا يابنات يبقا نحضر ف السناتر من اول المنهج
زينه وهي تلوي شفايفها :
-سناتر اي دي اشحال ان احنا ف مدرسه خاصه
ريم :لا يا زينه لازم ناخد ف سناتر زي مابتقول امال المدرسين هنا مش هيعيدو اللي فات واحنا عايزين من بداية المنهج
زينه بقلة حيله : تمام انا معاكو
امال :اشطا ..هدور ع سناتر واقولكم
امال ل زينه :
=اه صحيح يا زينه ..انتي لسه بتكلمي الشاب بتاعك دا
زينه بصت ل ريم الي ابتسمت وغمزتها بمعني متعرفيهاش حاجه
زينه بنفي :
=لا طبعا من ساعة ماتعشينا سوا وهو مش بيكلمني تلاقيه مشغول الله يعينو
ريم وهي تحاول كتم ضحكاتها حتي لاتنكشف :
-تلاقي فلسع يا زينه ..يلا ربنا يعوضك بغيره
بعد انتهاء الحصص خرجن الفتيات من الفصل ووجدو ورقه علي الحائط مكتوب فيها ان الاداره اعلنت رحله إلي مدينة الاقصر لمشاهدة المعالم الاثريه وهذه الرحله لطلاب المرحله الادبيه فقط تحت اشراف مدرسين التاريخ ....
امال :شوفو يابنات دا في رحله طلعه
زينه :اوباا كمان انا اكيد طالعه
ريم باستنكار :طالعه دا اي ..دي كلها رحله بتجيب صداع هيقعدو يشرحو التمثال دا عمل كذا و دا عمل كذا وهتبقي بهيمه ف الزفه ههههه
امال باستنكار :احسن من مفيش يا ست ريم ...
ريم :انا عن نفسي مش هطلع
زينه :تمام وانا معاكي
امال بضيق :يوو بقا ..خلاص مترحوش انا هروح لوحدي
ريم :روحي براحتك كل واحد حر
ريم وهي تهمس ل زينه :
= قولي ل زين يخرجك واستغلي الرحله وقضي اليوم معاه
زينه بضحك :هههه حاضر
ريم ضاحكه :
=يحضرلك الخير ..وادعيلي بقا لقيتلك حجه جديده هتخيل ع الحاجه
امال وهي تعقد حاجبيها وتنظر لهم وهم يتهامسون :
-بتقوليلها اي ..
ريم :
=بقولها عايزين نجتمع بليل ف مقر اجتماعتنا
امال بشك :
=اه طب ودي حاجه تستاهل انك تهمسيلها بعيد عني ..ع العموم هعرف كنتو بتقولو اي ...بس بعدين ...يلا نمشي
-----رواية عشق ام كذبه بقلم دعاء فوزي------------
في المساء
زينه كانت تعبانه وخدت مسكنات وبردو الوجع بيزيد اتصلت بمامتها وردت عليها انها عندها شغل مهم هتكلمها بعدين ومستنتش ان زينه تقولها انها تعبانه وقفلت
زينه قامت لبست بنطلون چينس وبلوزه بنص كم ولبست عليها چاكت ولبست سندل ارضي خفيف وخرجت للصيدليه
وصلت للصيدليه لقتها قافله فقعدت ف الأرض تعيط
وافتكرت ان المستشفي قريبه من الصيدليه فخدت الطريق مشي لحد هناك ودخلت المستشفي لقت في ناس كتير جدا والمستشفي مقلوبه حاولت تكلم حد من الاستقبال بس محدش اهتم يرد عليها وكل اللي عرفتها من كلام الناس الموجوده ان في سيدة اعمال انض*بت بالنار
فخرجت تشوف صيدليه بس اول ماخرجت الوجع زاد اكتر من الأول ومقدرتش تتحمل وفضلت تعيط كتير فجاءه جه في بالها زين راحت متصله عليه
كان يجلس ع المقعد ينتظر خروج الدكاتره من غرفة العمليات فوجدها تتصل بيه فلم يرد ع مكالمتها واغلق الاتصال ثم عاودت الاتصال مرة اخري فأجاب
زين بضيق بسبب ماحدث اليوم بعد الاجتماع :
=زينه انا مشغول دلوقت هكلمك بعدين
وهما بأغلاق المكالمه فقالت :
=ونبي متقفلش يازين انا تعبانه اووي
زين بقلق ظاهر :
=انتي فين يا زينه
لم ينتظر اجابتها وخرج يرقد للخارج لحين سمعها تقول :
=انا ف مستشفي الجندي
توقف عن الرقد وقال لها مسرعا :
=فين فيها
زينه :بره ف جنينة المستشفي قاعدة ع الكرسي
اسرع يرقد للخارج فوجدها تجلس تبكي بشده فأحس بالألم
= زينه جبيبتي مالك
زينه وهي تبكي بشده بسبب ازدياد األمها :
=موجوعه اووي
ثم اغمي عليها فحملها ودخل بها للداخل ينادي ع دكتور فأتي إليه دكتور ماهر وقاما بأدخالها للغرفه وبعد عدة دقائق فاقت وهي تتألم بشده
دكتور ماهر وهو يفحصها ليعرف مابها:
=اي اللي بيوجعك
زينه شاورت ع بطنها الدكتور رفع البلوزه وجد ورم في جانبها فأمر الممرضين بتجهيز غرفة العمليات في اسرع وقت
وزين كان قلقان وسأل الدكتور :
=ماهر ..اي لزمة العمليات ..طمني فيها اي
دكتور ماهر بعمليه :
= لازم نشيل الزايده ضروري ..لو اتأخرنا ممكن تنفجر ووقتها البنت هتروح مننا
زين حس بالخوف من فكرة ان يحصلها حاجه وقال بعصبيه:
=وانت مستني اي روح شوف العمليات جهزت ولا لا
دكتور ماهر بخوف من عصبيته :
=حاضر يا باشا
ثم ذهب ليتفقد الغرفه
اما عن زين فأقترب منها وملس علي شعرها ومسح دموعها وطمأنها :
=حبيبتي متقلقيش دي عمليه صغيره ..مش هيحصلك حاجه طول مانا معاكي
زينه بتعب وألم :
=متسبنيش يا زين
زين بنصف ابتسامه وهو يقبل اعلي راسها :
-انا معاكي و عمري ماهسيبك
جاء الدكتور وحملوها ع الحامل وتم دخولها لغرفة العمليات وطلبت الممرضه من زين ان يملي بيانات المريضه وتوجه إلي الاستقبال وقام بأملاءها