part4

3629 Words
في صباح يوم جديد تستيقظ بطلتنا من نومها علي صوت والدتها كعادة كل يوم ولكن هذه المره حزينه وحزنت اكثر كلما تذكرت انها سوف تبتعد عن زين فهي تحب قربه منها عنبر بابتسامه محبه وهي تتطلع علي ابنتها الشارده : =بنوتي الحلوه مالها ابتسمت زينه بحزن : =مفيش يا ماما = اكيد بسبب الامتحانات والضغط ربنا يعينك ياروحي ..هتروحي المدرسه ؟؟ =لا مش هروح عندي دروس في سنتر وانا والبنات قررنا منروحش المدرسه تاني غير علي الامتحانات =تمام قومي بقا افطري قبل ماتروحي دروسك ثم خرجت والدتهت من الغرفه ____________________________ في آخر النهار كانو يجتمعون في الكافيتريا زينه كانت سرحانه وسايبه ريم وامال بيتكلمو عن الدروس ريم انتبهت ان زينه سرحانه بس مردتش تتكلم امام امال وبعد شويه امال راحت تعدل من هيئتها في الحمام ريم ل زينه بعد مابقو لوحدهم : =مالك يا زينه حاساكي حزينه انهارده زينه بنبره حزينه : =شكل اللعبه قلبت عليا يا ريم ريم وهي تعقد حاجبيها بتساؤل : =لعبة اي زينه =زين ياريم افهمي شهقت ريم بدهشه : = اوعي يكون ضايقك زينه =لا طلبني للجواز ريم ابتسمت وبضحكه خفيفه قالت : =الف مبرووك يا صحبتي فرحتلك ربنا يتمملك علي خير رينه بغضب : =انتي بتضحكي يا ريم ..بقولك طلبني للجواز ريم : =طب سؤال ..انتي بتحبيه ؟؟ زينه بحيره: =مش عارفه ريم بسخريه : =يا حلاوه ..ازاي مش عارفه اومال بتتسرمحي معاه لي دا حتي الراجل طلع اصيل وهيتجوزك زينه: =انا مش عايزه اتجوز ..دا غير اني مبفكرش ف كده خالص و عمري ماهعيد غلطة ماما واتجوز ريم بهدوء : = يابنتي الي حصل لمامتك كان زمان والاجيال الجديدة احلي من القديم ..زين بيحبك وانتي شكلك حباه يبقا وافقي =مستحيل اوافق ...انا هقولو كده وانتهينا ريم بيأس : =انتي حره اتت من الداخل تهرول مسرعه بلهفه وهي تقول : =الحقو يابنات ..انا هموت من الفرحه حلمي هيتحقق ثم سقفت لدرجة ان الناس كلها بصتلها ريم وهي تحاول المام الأمر : =اقعدي فضحتينا ..الناس كلها بتبص عليكي امال وهي تتطلع حواليها لتشهق وتجلس بجانبهم : =انا اسفه يابنات بس الي حصل خلاني مبسوطه ونسيت نفسي ريم بتساؤل: = حصل اي احكي امال وهي تأخذ نفس عميق ثم تقول : = ماما وطنط فايزه مامت زين الرفاعي بقو صحاب ..اتعرفو علي بعص ف النادي انهارده وماما لسه قيلالي ريم وهي تلوي شفايفها بسخريه : = دا انا قولت مصر **بت وخدت الدوري او السما هتمطر بتنجان تيجي انتي تقوليلي زين ..روحي الله يسهلك امال بضيق : = ملكيش دعوه عاجبني زينه =خلاص بطلو كلام زهقتوني امال قامت بفتح هاتفها واتت بصورة من علي الفيسبوك ثم =خدي يا زينه ..قوليلي مش دا يستاهل اني اعمل كل دا عشانه زينه القت نظره عليه بعدم اهتمام ولكن رجعت دققت في الصوره وشهقت بصدمه : =مش معقول ..دا زين حبيبي امال بغضب : =حبيبك مين يا ماما استهدي بالله ريم بدهشه : =بتتكلمي جد يا زينه زينه بتأكيد =ايواا حتي استني اوريكي صورنا بتاعت امبارح ثم اخرجت هاتفها وسط ترقب ريم ونظرات الغضب من امال ثم فتحت الصوره لتوريها ل ريم فألتقطت امال التليفون بلهفه فوجدت زينه بجانب زين علي المركب فقالت بصريخ : =اي دا ...انتي ازاي كده ...عارفه اني بحبه ومقرطساني وبتقربي منو زينه : =انتي بتقولي اي ..انا مكنتش اعرف حاجه هو قالي ان اسمه زين وموظف في شركة مقليش انو زين الرفاعي افهمي بقا انا مش طايقه نفسي امال بسخريه : = عايزه تفهميني انك متعرفيش ..والله عال كنت حاسه انكم وراكو حاجه ..الحمدلله انكشفتو علي حقيقتكم ريم بجديه : =بطلي هبل ف*جتي علينا الناس ...زينه مكنتش تعرف وانا مشوفتش الصور عشان اعرف ان هو زينه : = انا كنت هسيبو انهارده وابعد عنو بسهوله ..بس بعد ماقولتي ان هو زين الرفاعي انا بقيت اخاف اكتر ..انتي متصوره ازاي انا كذبت عليه وقولتلو اني ٢٣سنه ومتخرجه و..و..كذبي دا كفيل يخليه يقتلني اول حاجه هيفكر فيها اني بلعب عليه ثم جلست ووضعت يدها علي رأسها واكملت : = ربنا يستر وميلقنيش ريم : =مش هيلاقيكي متقلقيش ..هو ولا معاه اسمك ولا عنوانك ..ثانيه هو معاه رقمك ؟؟ زينه بانتباه : =اه معاه ..بس دا مش متسجل ببطاقه ريم بارتياح : =طب الحمدلله ريحتيني ...كده مظنش انو يلقيكي كانت تنظر لهم ولردات فعلهم ثم تحدثت بهدوء : = عايزه افهم الحكايه كلها من اولها ل اخرها ريم =انا هقولك ثم قصت ريم علي امال من بداية التقاء زينه ب زين إلي امس فشهقت امال باستكار وحقد : =طلبك للجواز ورفضتي ..يارتني مكانك بس زينه =اهوو عندك اهووو سبوني افكر اقولو اي يبعدني عنو ريم بتفكير: =قوليلو انك عرفتي حقيقتو وانك مش هتقدري تكملي معاه فأكملت امال بخبث : =اه وقوليلو مقدرش أأمن لواحد بتاع حريم وكل يوم مع واحده انا عايزه راجل مش نسوانجي ريم بسخريه : =ولما هو نسونجي ياختي بتحبيه لي ..عايزه تنضمي للقايمه؟؟؟ امال بضيق : =مش بيهمني ..اهم حاجه اكون معاه دا عندي بالدنيا زينه =تمام انا هقولو كده ...متزعليش يا امال ..لو كنت اعرف مكنتش قربت منو امال بحنان زائف : =ولا يهمك ياحبيبتي في المساء في ڤيلا عنبر ام زينه زينه كانت قاعدة ومتردده تتصل ب زين وفي الاخر خدت قرار تكلمه وبالفعل اتصلت عليه ورد ب: =فكرتي ف طلبي ؟؟ زينه وهي تشجع نفسها فتهتف بي : =انا اسفه بس مش هقدر اكمل يا زين وخصوصا انك كدبت عليا ومقولتليش انك زين الرفاعي زين بدهشه : =عرفتي منين ؟؟؟ زينه : =شوفت صورتك علي الفيسبوك ومتوقعتش انك تكون بتكدب عليا زين ببرود: =تمام وبعدين زينه بضيق : =ولا قبلين وياريت تمسح رقمي من عندك وملكش دعوه بيا انا مش هقبل اكمل مع واحد زيك بتاع ستات وكل يوم مع واحده شكل زين انفجر في الضحك وهو يسمع كلامها : =حبيبتي انتي طلعتي بريئه اووي ..طب عرفتي اني زين الرفاعي ومعرفتيش بردو ان اقدر اجيبك لحد عندي راقعه زينه بخوف وتوتر : =متقدرش تعمل حاجه ومتقدرش توصلي اصلا ليقول زين بهدوء خطر : = انتي بتخترعي اي حاجه علشان تبعدي عني وعقلك السازج مصورلك اني مش هقدر اوصلك واعرف طريقك ليضحك بسخريه : = زينه انتي عارفه انتي بتكلمي مين وقدراتي ايه واضح انك مش عارفه.. طيب اسمعيني كويس واحفظي الي هقوله كويس بكره هتكوني عندي وانا مش هتعب نفسي ورجالتي هتجيبك حتي لو في اخر الدنيا زينه وهي ترتجف : =يعني اي ليقول زين بقسوه : =يعني متخلقش اللي يخليني لعبه ف ايدو ويقرب ويبعد بمزاجو ...وزين الرفاعي مش بيسيب حاجه تخصه لحد كنت اتمني متشوفيش وشي التاني بس انتي اللي اختارتي ثم اغلق الهاتف ظلت زينه ترتجف من الخوف خائفه من القادم فقامت بالأتصال علي ريم وردت زينه ببكاء وخوف : =الحقيني يا ريم ..زين قال انو مش هيسبني وانا خايفه ريم بغضب : =مش هيسيبك ازاي هي البلد سايبه ...بصي يا زينه هو مايعرفش مكانك ولا يعرف اسمك انتي ف امان صدقيني ..متخرجيش من البيت وخليكي فيه ..مفهوم زينه=مفهوم . ريم وهي تتذكر شئ مهم : =اه ونسيت اهم حاجه اقفلي موبايلك لحسن يوصلك عن طريق الچي بي اس زينه =تمام اغلقت الهاتف نهائيا واغلقت الشبابيك كلها وجلست علي السرير تحاول النوم ________________________________ في الصباح استيقظت وقامت مسرعه لتنزل الدرج بسرعه لتجد والدتها ذاهبه للعمل زينه ل عنبر بخوف : =ماما متخرجيش انهارده خليكي معايه عنبر :اسفه ياحبيبتي بس ورايا التزامات لو اتعطلت الشغل هيقف ثم قبلت ابنتها وغادرت وقفلت زينه وراءها بالمفتاح والترابيس بعد عدة ساعات سمعت زينه صوت طرق علي الباب فخافت ودخلت إلي المطبخ واتت بعصايا حديد وخرجت تستعد لفتح الباب فور ان دخل الشخص كانت تهم بض*به ولكن عندما وجدته امامها صرخت في صباح يوم جديد تستيقظ بطلتنا من نومها علي صوت والدتها كعادة كل يوم ولكن هذه المره حزينه وحزنت اكثر كلما تذكرت انها سوف تبتعد عن زين فهي تحب قربه منها عنبر بابتسامه محبه وهي تتطلع علي ابنتها الشارده : =بنوتي الحلوه مالها ابتسمت زينه بحزن : =مفيش يا ماما = اكيد بسبب الامتحانات والضغط ربنا يعينك ياروحي ..هتروحي المدرسه ؟؟ =لا مش هروح عندي دروس في سنتر وانا والبنات قررنا منروحش المدرسه تاني غير علي الامتحانات =تمام قومي بقا افطري قبل ماتروحي دروسك ثم خرجت والدتهت من الغرفه ____________________________ في آخر النهار كانو يجتمعون في الكافيتريا زينه كانت سرحانه وسايبه ريم وامال بيتكلمو عن الدروس ريم انتبهت ان زينه سرحانه بس مردتش تتكلم امام امال وبعد شويه امال راحت تعدل من هيئتها في الحمام ريم ل زينه بعد مابقو لوحدهم : =مالك يا زينه حاساكي حزينه انهارده زينه بنبره حزينه : =شكل اللعبه قلبت عليا يا ريم ريم وهي تعقد حاجبيها بتساؤل : =لعبة اي زينه =زين ياريم افهمي شهقت ريم بدهشه : = اوعي يكون ضايقك زينه =لا طلبني للجواز ريم ابتسمت وبضحكه خفيفه قالت : =الف مبرووك يا صحبتي فرحتلك ربنا يتمملك علي خير رينه بغضب : =انتي بتضحكي يا ريم ..بقولك طلبني للجواز ريم : =طب سؤال ..انتي بتحبيه ؟؟ زينه بحيره: =مش عارفه ريم بسخريه : =يا حلاوه ..ازاي مش عارفه اومال بتتسرمحي معاه لي دا حتي الراجل طلع اصيل وهيتجوزك زينه: =انا مش عايزه اتجوز ..دا غير اني مبفكرش ف كده خالص و عمري ماهعيد غلطة ماما واتجوز ريم بهدوء : = يابنتي الي حصل لمامتك كان زمان والاجيال الجديدة احلي من القديم ..زين بيحبك وانتي شكلك حباه يبقا وافقي =مستحيل اوافق ...انا هقولو كده وانتهينا ريم بيأس : =انتي حره اتت من الداخل تهرول مسرعه بلهفه وهي تقول : =الحقو يابنات ..انا هموت من الفرحه حلمي هيتحقق ثم سقفت لدرجة ان الناس كلها بصتلها ريم وهي تحاول المام الأمر : =اقعدي فضحتينا ..الناس كلها بتبص عليكي امال وهي تتطلع حواليها لتشهق وتجلس بجانبهم : =انا اسفه يابنات بس الي حصل خلاني مبسوطه ونسيت نفسي ريم بتساؤل: = حصل اي احكي امال وهي تأخذ نفس عميق ثم تقول : = ماما وطنط فايزه مامت زين الرفاعي بقو صحاب ..اتعرفو علي بعص ف النادي انهارده وماما لسه قيلالي ريم وهي تلوي شفايفها بسخريه : = دا انا قولت مصر **بت وخدت الدوري او السما هتمطر بتنجان تيجي انتي تقوليلي زين ..روحي الله يسهلك امال بضيق : = ملكيش دعوه عاجبني زينه =خلاص بطلو كلام زهقتوني امال قامت بفتح هاتفها واتت بصورة من علي الفيسبوك ثم =خدي يا زينه ..قوليلي مش دا يستاهل اني اعمل كل دا عشانه زينه القت نظره عليه بعدم اهتمام ولكن رجعت دققت في الصوره وشهقت بصدمه : =مش معقول ..دا زين حبيبي امال بغضب : =حبيبك مين يا ماما استهدي بالله ريم بدهشه : =بتتكلمي جد يا زينه زينه بتأكيد =ايواا حتي استني اوريكي صورنا بتاعت امبارح ثم اخرجت هاتفها وسط ترقب ريم ونظرات الغضب من امال ثم فتحت الصوره لتوريها ل ريم فألتقطت امال التليفون بلهفه فوجدت زينه بجانب زين علي المركب فقالت بصريخ : =اي دا ...انتي ازاي كده ...عارفه اني بحبه ومقرطساني وبتقربي منو زينه : =انتي بتقولي اي ..انا مكنتش اعرف حاجه هو قالي ان اسمه زين وموظف في شركة مقليش انو زين الرفاعي افهمي بقا انا مش طايقه نفسي امال بسخريه : = عايزه تفهميني انك متعرفيش ..والله عال كنت حاسه انكم وراكو حاجه ..الحمدلله انكشفتو علي حقيقتكم ريم بجديه : =بطلي هبل ف*جتي علينا الناس ...زينه مكنتش تعرف وانا مشوفتش الصور عشان اعرف ان هو زينه : = انا كنت هسيبو انهارده وابعد عنو بسهوله ..بس بعد ماقولتي ان هو زين الرفاعي انا بقيت اخاف اكتر ..انتي متصوره ازاي انا كذبت عليه وقولتلو اني ٢٣سنه ومتخرجه و..و..كذبي دا كفيل يخليه يقتلني اول حاجه هيفكر فيها اني بلعب عليه ثم جلست ووضعت يدها علي رأسها واكملت : = ربنا يستر وميلقنيش ريم : =مش هيلاقيكي متقلقيش ..هو ولا معاه اسمك ولا عنوانك ..ثانيه هو معاه رقمك ؟؟ زينه بانتباه : =اه معاه ..بس دا مش متسجل ببطاقه ريم بارتياح : =طب الحمدلله ريحتيني ...كده مظنش انو يلقيكي كانت تنظر لهم ولردات فعلهم ثم تحدثت بهدوء : = عايزه افهم الحكايه كلها من اولها ل اخرها ريم =انا هقولك ثم قصت ريم علي امال من بداية التقاء زينه ب زين إلي امس فشهقت امال باستكار وحقد : =طلبك للجواز ورفضتي ..يارتني مكانك بس زينه =اهوو عندك اهووو سبوني افكر اقولو اي يبعدني عنو ريم بتفكير: =قوليلو انك عرفتي حقيقتو وانك مش هتقدري تكملي معاه فأكملت امال بخبث : =اه وقوليلو مقدرش أأمن لواحد بتاع حريم وكل يوم مع واحده انا عايزه راجل مش نسوانجي ريم بسخريه : =ولما هو نسونجي ياختي بتحبيه لي ..عايزه تنضمي للقايمه؟؟؟ امال بضيق : =مش بيهمني ..اهم حاجه اكون معاه دا عندي بالدنيا زينه =تمام انا هقولو كده ...متزعليش يا امال ..لو كنت اعرف مكنتش قربت منو امال بحنان زائف : =ولا يهمك ياحبيبتي في المساء في ڤيلا عنبر ام زينه زينه كانت قاعدة ومتردده تتصل ب زين وفي الاخر خدت قرار تكلمه وبالفعل اتصلت عليه ورد ب: =فكرتي ف طلبي ؟؟ زينه وهي تشجع نفسها فتهتف بي : =انا اسفه بس مش هقدر اكمل يا زين وخصوصا انك كدبت عليا ومقولتليش انك زين الرفاعي زين بدهشه : =عرفتي منين ؟؟؟ زينه : =شوفت صورتك علي الفيسبوك ومتوقعتش انك تكون بتكدب عليا زين ببرود: =تمام وبعدين زينه بضيق : =ولا قبلين وياريت تمسح رقمي من عندك وملكش دعوه بيا انا مش هقبل اكمل مع واحد زيك بتاع ستات وكل يوم مع واحده شكل زين انفجر في الضحك وهو يسمع كلامها : =حبيبتي انتي طلعتي بريئه اووي ..طب عرفتي اني زين الرفاعي ومعرفتيش بردو ان اقدر اجيبك لحد عندي راقعه زينه بخوف وتوتر : =متقدرش تعمل حاجه ومتقدرش توصلي اصلا ليقول زين بهدوء خطر : = انتي بتخترعي اي حاجه علشان تبعدي عني وعقلك السازج مصورلك اني مش هقدر اوصلك واعرف طريقك ليضحك بسخريه : = زينه انتي عارفه انتي بتكلمي مين وقدراتي ايه واضح انك مش عارفه.. طيب اسمعيني كويس واحفظي الي هقوله كويس بكره هتكوني عندي وانا مش هتعب نفسي ورجالتي هتجيبك حتي لو في اخر الدنيا زينه وهي ترتجف : =يعني اي ليقول زين بقسوه : =يعني متخلقش اللي يخليني لعبه ف ايدو ويقرب ويبعد بمزاجو ...وزين الرفاعي مش بيسيب حاجه تخصه لحد كنت اتمني متشوفيش وشي التاني بس انتي اللي اختارتي ثم اغلق الهاتف ظلت زينه ترتجف من الخوف خائفه من القادم فقامت بالأتصال علي ريم وردت زينه ببكاء وخوف : =الحقيني يا ريم ..زين قال انو مش هيسبني وانا خايفه ريم بغضب : =مش هيسيبك ازاي هي البلد سايبه ...بصي يا زينه هو مايعرفش مكانك ولا يعرف اسمك انتي ف امان صدقيني ..متخرجيش من البيت وخليكي فيه ..مفهوم زينه=مفهوم . ريم وهي تتذكر شئ مهم : =اه ونسيت اهم حاجه اقفلي موبايلك لحسن يوصلك عن طريق الچي بي اس زينه =تمام اغلقت الهاتف نهائيا واغلقت الشبابيك كلها وجلست علي السرير تحاول النوم ________________________________ في الصباح استيقظت وقامت مسرعه لتنزل الدرج بسرعه لتجد والدتها ذاهبه للعمل زينه ل عنبر بخوف : =ماما متخرجيش انهارده خليكي معايه عنبر :اسفه ياحبيبتي بس ورايا التزامات لو اتعطلت الشغل هيقف ثم قبلت ابنتها وغادرت وقفلت زينه وراءها بالمفتاح والترابيس بعد عدة ساعات سمعت زينه صوت طرق علي الباب فخافت ودخلت إلي المطبخ واتت بعصايا حديد وخرجت تستعد لفتح الباب فور ان دخل الشخص كانت تهم بض*به ولكن عندما وجدته امامها صرخت زينه بصريخ : مرااااااااد مراد وهو يحتضننها بشوق ولهفه : =توته وحشتيني زينه بفرحه شديده : =وانت كمان ... ثم خرجت من احضانه وقالت بسخريه : = مابتسألش بقالك كتير ..ولا كأني اختك مراد بأعتذار : =والله كنت مشغول اليوم بتاعي كلو بيبقا دروس ومش بلاقي وقت اذاكر فيه كمان وعشان كده جيت عندكم زينه بفرحه وتقول : =اوعا تقول انك هتقعد معايا لحد الامتحانات هز رأسه بنعم فأحتضنته مرة اخري وهي سعيده =احلي حاجه عملتها..تعالا نقعد جلسو علي الانتريه وقالت زينه : =انا باخد دروس في سنتر اي رائيك تيجي معايا مراد بتهكم وهو ينظر لها بسخريه : =دروس اي يا ماما الي اخدها دا انا اتهريت دروس اشحال انك مدرسه خاصه مابتخدوش زيي مدرسه حكومي = ماهو انا مذاكرتش من اول السنه يا مراد وقولت الدروس هتخليني ألم المنهج =لا غلط الدروس مش هتلملك المنهج دي هتضيع وقت اسأليني انا .. بصي يا توته انا هقعد معاكي لحد قبل الامتحانات بكام يوم وهمشي يعني قدامنا تقريبا اقل من خمس شهور يعني هنلحق نذاكر وانا معاكي ونساعد بعض ...اه صحيح انتي نفسك تدخلي اي زينه بتفكير : =انا بصراحه مش عارفه ..ممكن تجاره وخلاص مراد باستنكار : =آخر طموحك تجاره يبقا قابليني لو جبتيها طول ماطموحك قليل مش هتعرفي تشجعي نفسك للمذاكره = طب تفتكر اي الي ينفعني مراد بتفكير ثم هتف بفرحه : =اعلام ..انتي تقدري تبقي اعلاميه والله لايق عليكي زينه =بزمتك دا شكل اعلاميه ..ياعم قول غير كده مراد =انتي مابتبصيش ف المرايا وتشوفي نفسك عامله ازاي دا حتي طريقة كلامك مفيهاش ولا توتر ولا خوف ٢ وتقدري تطلعي في التليفزيون وتتكلمي بكل ثقه زينه =اتصدق عندك حق ..خلاص هذاكر كتير عشان ادخل الكليه دي مراد بتشجيع : =ايواا كده هي ديه زينه بنت خالتي بصحيح زينه بضحك : =واختك كمان مراد بحزن مصطنع : لي بتيجي علي الجرج ..اقول اي عليكي يا ماما كان لازم ترضعيها معايا ..طيرتي مني عروسه حلوه زينه انفجرت في الضحك =يخربيتك اسكت ..يلا اوريك اوضتك شكلنا هنقضيها تنضيف =اوعي تقولي انك عايزاني انضف الاوضه ..مستحيل اعمل كده وبعد ساعتين مراد بتعب وهو يقول بمرح:منك لله يلي ف بالي ...انقطع ل**ني لما قولت عايزه اقعد عند خالتي زينه بضحك وهي تطلع ل**نها له : احسن تستاهل ....لو كنت قولت من اسبوع كانت الشغاله وضبتها مراد بغضب مصطنع : يلااا بره من هنا عايزه انام ..شكلي هنام اسبوع بسببكم ..اه يا رجلي اه يا ايدي زينه مقلدة مراد بمرح : اه يا وسطي ...وسطي بيوجعني مراد بضحك : من اي زينه وهي ترقص بمرح : وسطي بيوجعني من رقص امبارح ..بس انفع ابقا رقاصه اهوو بدل اعلاميه فجاءه لقت المخده في وشها ومراد بيأمرها تخرج مراد =بره ياحيوانه زينه :حاضر خرجه... ٣في المساء عادت والدة زينه من الخارج فوجدت زينه ومراد جالسون امام التلفاز عمبر بسخريه وهي تنظر لهم : ماشاء الله المذكره مقطعه نفسها مراد بضحك : ههه معلش يا خالتي انهارده بس وبكره هنبدأ المذاكره عمبر =اذا كان كده ماشي .. اتعشيو زينه بنفي : =لا مستنين حضرتك تعملي العشا عمبر :=كنتو اطلبو دليڤري ..عواطف مش هتيجي اليومين دول فصرفو نفسكم زينه كانت سوف ترد علي والدتها ولكن مراد قاطعها وقال =خلاص يا خالتي هنصرف نفسنا بعد كده بس اعمليلنا اي حاجه دلوقت =تمام ثم ذهبت عمبر لتغير ملابسها زينه وهي تقلد كلام مراد بضيق: =خلاص يا خالتي هنصرف نفسنا بعد كده ..نفسي اعرف هتصرف نفسك ازاي انا مبحبش اكل المطاعم مراد بهدوء =ولو قولتلك ان احنا الي هنطبخ =ازاي مراد مسك خدود زينه بمرح وقال : =الجيش قالك اتصرف ----------- في اخر الليل جلست زينه علي السرير تهم بالنوم ولكن جاءت صورة زين امامها فقالت براحه : الحمدلله منفذش تهديده او يمكن ملقاش حاجه عليا ثم اخذت موبايلها وفتحته وبعد قليل قامت بالأتصال ب ريم وردت ريم :ها قوليلي اي الاخبار زينه: مفيش الحمدلله اي حاجه ..بس مش هحضر معاكم دروس تاني ريم :لي ...الامتحانات قربت يابنتي زينه :مراد جه وهنذاكر سوا ف البيت ريم :تمام اللي تشوفيه ف مصلحتك اعمليه ...ثم قالت بمرح ...بس مش معقوله هتسبيني مع المجنونه دي لوحدي زينه ضحكت علي كلام صحبتها وتشبيه امال بالمجنونه =معلش استحمليها ريم بقهقه :ماشي يا ستي ..باي باي ثم اغلقت الاتصال واغلقت زينه الهاتف نهائيا منعا من اي اتصال قد يأتي من زين ثم نامت بعد ذلك 4بعدقليل احست بحركه ف الغرفه فأستيقظت مسرعه تنظر حولها فلم تجد احدا ف*نهدت بأرتياح وجاءت لتعود إلي النوم ففزعت من مراد بصريخ ليرعب زينه وهو يطلع من تحت السرير : =زيناااااااااااا =اه يا حيوان ثم اخذت تض*به بالمخدات وهو يضحك لنجاح مخططه خلاص بقا اخر مره ثم جلس امامها علي السرير وقال =ماتيجي نلعب زينه بغضب =بتصحيني من النوم عشان العب ..انت اهبل ولا اي نظامك مراد بضيق =بضيع وقت تعبان اووي يا زينه زينه =من اي مراد بحزن =البنت الي بحبها طلعت كدابه زينه بصدمه وهي تستمع لكلامه فقالت بتوتر =كدابه لي ..احكيلي =بصي ياستي انا تعرفت علي منال ف الدرس وكانت بنت مؤدبه ومحترمه بقينا نتنافس ف الدروس لحد ما ف يوم صحبتها ادتني رقمها فروحت مكلمها بس الي ضايقني انها ردت عليا وفضلت تهزر وتضحك وبقينا نكلم بعض كل يوم انا مبسوط اني كلمتها بس بردو مضايق يعني لو حد غيري كانت كلمتو كده المهم انور شاف الرسايل بتاعتها عندي ولقيتو بيقولي دي بت شمال كانت مرتبطه ب هشام وبيخرجو سوا وبيجيبو لبعض هدايا ..لما سمعت كده اضايقت وكلمتها قولتلها اي علاقتك ب هشام قالتلي مين هشام ..وانا صدقتها وقولت صاحبي كداب بس لما سمعت الريكوردات بتاعتها ورقمها الي باعتها عليه عرفت اد اي كدابه زينه ارتبكت =وبعدين عملت اي مراد بثقه =سبتها طبعا ..البنت الي تخرج مع شاب ف السر من غير علم اهلها تبقا بنت مش محترمه زينه انصدمت من كلام مراد مكنتش متوقعه ان حكاية منال تكون زي حكايتها ..منال خرجت واتفسحت مع حبيبها وزينه خرجت وسافرت معاه والأنيل من كده انها كانت ف حضنو مراد بهتاف عالي =زيناااا روحتي فين زينه وهي تبتلع ريقها =انا معاك يا مراد مراد بنبرة ضيق =انا مش عارف البنات دول بيعملو كده لي ...لي بيكدبو علي اهلهم ٥ مفكرين ان الشاب هيتجوزهم بعد مايكلمهم ويخرج معاهم بنات هبله والله وتلاقي صحابهم الي بيشجعوهم ع كده زينه بغضب =خلاص بقا كفايه مراد باستغراب من كلام زينه =كفايه اي زينه بهدوء مصطنع =كفايه صدعتني يلا روح نام مراد بضيق =حاضر رايح ..انا غلطان اني جيت افضفض معاكي ثم خرج من الغرفه زينه لنفسها بحزن وألم :(فعلا غلطان يا مراد عشان انت مش بتحكي علي منال وبس انا كمان كده ..ياتري زين مفكرني كده ولا ريم الي كانت بتشجعني ..اه ياربي ) ------------ في الصباح جلست زينه برفقة مراد يبدأو في المذاكره فقالت زينه بضيق طفولي =مراد انا جعانه =ومين سمعك ..انا كمان جعان مامتك خرجت الصبح ومعملتش حتي اي حاجه والتلاجه فيها فواكه وجبن بس =طب والعمل مراد =اي رائيك نعمل اكل زينه =مبعرفش مراد =قولنا اي امبارح زينه وهي تردد كلام مراد =الجيش قالك اتصرف ثم انفجر الاثنان ف الضحك مراد =يبقا علينا وعلي اليوتيوب زينه =اشطا ثم فتح مراد اليوتيوب وظلو يتناقشون فيما سوف يفعلونه ثم توجهو إلي المطبخ وبعد مرور ساعه تم الانتهاء من عمل الكريب زينه ل مراد = دوق الاول مراد بتوتر =لا دوقي انتي زينه =انا خايفه مراد بمرح =وانا كمان يبقا نتصل بالأسعاف الأول وبعدين ناكل زينه =ههه فكره ...بطل دلع بقا وكل مراد بمرح =حاضر ...يارب انا عندي عيال عايز اربيهم امهم ست غلبانه بتبيع مناديل جوزها ميت من سنين و.. زينه مقاطعه =ازاي عندك عيال وامهم جوزها ميت ..لتكون انت مت ودا شبحك .... مراد بصوت مخيف مصطنع : اه سوف اقتلكي مثل ماقتلتي زوجتي زينه بضحك =يابني فهمني ازاي مراتك ماتت هي من شويه كانت بتبيع مناديل فجاءه كده ماتت مراد بضحك : =احنا ف عصر السرعه يا ماما زينه =يبقا استعنا علي الشقا بالله ثم اكلت هي ومراد وكان الكريب مذاقه رائع مما اسعدهم بشده لكونهم اول مره يدخلون للمطبخ لصنع اكل
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD