الفصل الثاني....

2017 Words
خدتني وروحنا مكان مهجور اوي منكرش اني كنت خايفه ومش مطمنه بس خلاص مبقاش في فرصة للرجوع دخلنا الفيلا الصغيرة دي كانت الجنينه كلها دبلانه دخلنا جوه وكان المكان كلها عبارة عن سواد مفيش اي الوان معرفش ازاي ممكن حد يعيش هنا... مبقتش قادرة اسكت اكتر وقولت: سعاد هانم احنا جايين هنا ليه واي المكان الغريب دا مستحيل يكون حد عايش هنا رديت وقالت: انتي هتعيشي هنا يا حور بس مش لوحدك هتعيشي مع جاسر بيه وهي دي بقي مهمتك يا حلوة استغربت اوي وقولت: انا مش فاهمه حاجه ازاي يعني هعيش هنا ومين جاسر بيه دا واي هي مهمتي بالظبط قالتلي: جاسر يبقي ابن جوزي هو مريض نفسي ومحتاج واحده تراعي واظن انتي انسب واحده للمهمه دي وم***ع انه يخرج من الفيلا ولا انتي ولا هو دا طبعا لو هو اتقبلك ومعملش فيكي زي اللي قبلك حسيت بخوف من كلامها معرفش ليه وقولت: يعني اي مريض نفسي وهو عمل اي في اللي قبلي وليه مش حاطه في مستشفي بدل البهدلة دي يا هانم لاقيتها اتعصبت اوي وقالت: بقولك اي انتي تبطلي اسئلة وتنفذي الاؤامر وبس واهم حاحه لازم الدواء دا تديه لجاسر مع كل اكل فاهمه رديت وقولت: حاضر يا سعاد هانم اؤامرك بس انا ازاي هخليه يتقبلني وميعملش فيا زي اللي قبلي انا مترددة وخايفه افشل رديت عليا وهي ماشيه من الفيلا وقالت: دي حاجه متخصنيش اتصرفي او هشوف غيرك لو قتلك يا قطة يلا انا همشي وهبقي اجي اشوف عملتي اي متنسيش كمان ساعه تطلعي بالاكل والعلاج سلام مشيت من هنا وانا حرفيا مرعوبة ومش عارفه اعمل اي وياتري هتعامل معه ازاي واي هي حكايته يا رب ساعدني وخليك معايا لما ادخل بقي احضرله الاكل... في نايت كلب كان قاعد سمير هو وصحبه وسامية ومتعصب جدا من تصرف هدي معه الصبح سامية فضلت تكلمه وهو مش بيرد وزعقت وقالت: وبعدين معاك يا سمير انا بقالي ساعه بكلمك وانت مش معايا مين واخدك مني ضحك صحبه وقال: اكيد القلم اللي خده من الموزة بتاعت الصبح دا كان شكلك مسخره يا سمير الكلية كلها بتتكلم عن الموضوع دا رديت سامية وقالت: انا مش عارفه انت سكتلها ليه يا سمير كنت سبتني عليها وانا كنت هعرفها مقامها كويس اوي هي متعرفش انت مين رد سمير وقال: بس بقي مش عايز حد يتكلم في الموضوع دا تاني انا حقي هعرف اجيبه كويس وهعرف اجبها تحت رجلي بس الصبر رد صحبه وقال: ايوة بقي هو دا سمير بس بالهداوة يا صحبي عميد الكلية مستني ليك غلطه ودي اخر سنه عايزين نخلص بقي سامية قالت: ولا يقدر يعمل حاجه بسبب فلوس اونكل اللي كل سنه بيقدمها للكلية بتخليه يسكت ويعدي كل غلطات سمير هو اصلا كلب فلوس سمير قال: بقولكم اي كملوا انتوا سهرتكوا وانا هقوم اروح بقي لان ابويا زمانه علي وصول ولازم يلاقيني في البيت نتقابل بكره بقي قام سمير مشي وهو مش قادر يشيل هدي من دماغه وبيخطط ازاي هينتقم منها ويعرفها ازاي تمد ايدها عليه راح ركب عربيته واتوجه للبيت... هدي كانت قاعده بتتف*ج علي التلفزيون وفجاه افتكرت سمير وفضلت تضحك جت ماما وقالتلها: الحلوة بتضحك علي اي احكيلي عملتي اي النهارده بقي ضحكت هدي وقالت: اسكتي يا ماما الجامعه دي طلعت حاجه تانية خالص بس قابلت ولد في اول اليوم رخم جدا ولما حاول يمد ايده ويلمسني ض*بته بالقلم ماما اتخضت وقالت: يالهههوي يا هدي من اولها كدا يا بنتي عملتي مشاكل اكيد حطك في دماغه ومش وهسيبك في حالك رديت وقالت: متخفيش يا ماما ولا يعرف يعنل حاجه يبقي يجرب يقرب مني وانا اعرفه مين هي هدي وممكن تعمل اي فكرني لقمة طرية ولا اي امي بصيت بحزن وقالت: ربنا يسترها عليكي يا بنتي يا رب ويخليكي ليا بس برضو خالي بالك من نفسك وبلاش مشاكل يا حبيبتي عشان خاطري ضحكت وقالت: حاضر يا ست الكل متقلقيش بابا شكله بايت في الشغل هقوم اعمل لينا شوية فشار عشان السهرة تحلوة يا موزتي مشيت هدي وامي سابت دموعها تنزل قالت: ياتري انتي عاملة اي يا حور دلوقتي سامحيني يا بنتي مقدرش اخدك واخبيكي في حضني من ق*ف الدنيا دي بس متقلقيش فترة وهترجعي لحضني تاني استحملي شوية انا مش هسيبك يا حبيبتي استرها عليها يا رب ورجعهالي بالسلامه خلصت تحضير الاكل علي حسب الورقة اللي في المطبخ وخدت العصير والعلاج وبقي لازم اطلع لجاسر دا وربنا يستر طلعت وخدت نفس وروحت مخبطه براحه فجاه طلع صوته وهو بيقول بمل هدواء اتفضل دخلت واول ما شوفته اتصدمت ازاي دا مريض نفسي هو في جمال كدا بجد كان عبارة عن شاب طول بعرض جسم رياضي وشعر طويل ودقن خفيفه وعيون ملونه بجد تبارك الخلاق فوقت من شرودي وهو بيقول: هو انتي الممرضة الجديده اسمك اي رديت بكل هدواء: ايوة يا جاسر بيه واسمي حور اتفضل جبت لحضرتك الاكل والعلاج وشوية عصير هو اه مكنش في الورقة بس قولت هيفيد حضرتك تامر بحاجه تانية رد عليا بابتسامة وقال: تسلمي يا رب بس ممكن تقعدي تاكلي معايا انا مش بحب اكل لوحدي وانتي باين عليكي لسه مكألتيش بعد اذنك مت**فنيش استغربت اوي هي ليه سعاد هانم قالت انه مريض دا عاقل جدا ومحترم وزؤق مستحيل دا يقدر يقتل نملة هي اي الحكاية بجد سمعت صوته بيتكلم تاني وبيقول: اي هت**فيني ولا اي يا حور ابتسمت وقولت: لا طبعا يا بيه اتفضل يلا عشان الاكل مش يبرد وهاكل مع حضرتك حاضر قعد وابتسم وبداء ياكل وقالي: انتي عندك كام سنه وشغاله ممرضة من امتا شكلك صغيرة اوي قولتله: انا لسه اصلا مكملتش تعليمي وعندي 18 سنه بس عشان محتاجه الشغل وافقت اشتغل هنا وعندي شوية خبرة متقلقش بس السؤال هنا انت اللي ازاي قادر تعيش هنا وليه كل السواد دا رد عليا والحزن باين عليه وقال: دي اؤامر بابا مقدرش اعترض بالذات من بعد ما حالتي الصحية اتاخرت وبقي ضروري انعزال عن الناس والسواد دا لاني بحب كدا متخفيش مش بيطلع عفاريت بليل ضحكت وقولت: ما عفريت الا بني ادم يا بيه انا مبخفش الحمدالله بس انت باين عليك كويس وطيب اوي ومش بتاذي حد رد وقال: مش دايما بكون كدا ومعرفش اي اللي بيحصلي والله بس ان شاء الله اخف وارجع احسن من الاول انا خلصت الاكل ممكن العلاج قومت بسرعه جبتله العلاج وادتهولوا ولسه بديه كوباية العصير عشان اقوم انزل بقي لاقيت شكله اتغير اوي وعيونه بقيت محمرا اوي ومتعصب وشكله ميطمنش خوفت وقولت: مالك يا جاسر بيه انت كويس تحب اجبلك حاجه رد عليا بصوت مرعب وقال: انتي اي جابك هنا عايزة مني اي كلكم اشكال زبالة بتوع مصلحتكم انا مش هرحمكم انتوا اللي زايكم لازم تموت وموتك النهارده علي ايدي خوفت وصنية الاكل وقعت مني وانا برجع لورا بخوف ومش عارفه اعمل اي لاقيت قرب وقالي: انا هوريكي هعمل فيكي اي انا بكرهكم كلكم انتوا عايزين الض*ب بالنار في ميدان عام انا هقتلك حاولت ابعده عني ومكنتش قادرة بداء يجبني من شعري ونزل فيا ض*ب بي اي حاجه تقع في ايده وبداء ي**ر كل حاجه في الاوضة عليا حرفيا كنت هموت في ايده حاولت بكل الطرق اهرب منه وبالعافيه وانا سايحه في دمي قدرت اخرج من لاوضة وقفلت عليه بسرعه بالمفتاح اتسندت بالعافيه وانا مفيش فيا حته سليمه ووصلت اوضتي وانا بعيط وبصرخ من الوجع ومش فاهمه هو ازاي اتحول بالشكل دا اكيد في سر ولازم اعرفه ودخلت الحمام اخد دش سخن يمكن يهدي وجع جسمي دا واعرف افكر هتعامل معه ازاي بعد كدا واقلل من نسبة الخسائر لاني اكيد مش في كل مره هعرف اهرب ولا هقدر استحمل كمية الض*ب دا وصل سمير البيت وكان ابوه وصل وقاعد علي السفرة هو وسعاد واول ما دخل جري حضنه وقال: وحشتني اوي يا بابا انت ناوي امتا بقي تبطل سفر وتقعد معانا رد وقاله: ومين يشيل الشغل بدالي بقي ما انت عارف حالة اخوك يا سمير وبقي لازم اعمل كل حاجه بنفسي رديت سعاد وقالت: متقلقش كلها السنادي وسمير هيتخرج واللي جاسر مقدرش يعمله اهو اخوه الصغير هيعمله وهيريحك يا حبيبي رد وقال: ان شاء الله قوليلي لسه مفيش تطور في حالة جاسر انا بفكر اسافره يتعالج بره افضل بكتير من كل دا رديت بتوتر وقالت: علي اي يا حبيبي السفر متتعبش نفسك هو ان شاء الله هيتحسن الدكتور قال بس هي مسالة وقت متقلقش انا متابعه حالته بنفسي رد سمير وقال: متخفش يا بابا جاسر ان شاء الله هيخف وهيرجع احسن من الاول قولي بقي جبتلي اي معاك المرادي رد وقال: كل اللي طلبته يا سمير هتلاقيه فوق في اوضتك انا تعبان وهقوم ارتاح متنسيش يا سعاد الحفلة اللي هتتعمل كمان يومين ابتسمت وقالت: متقلقش يا حبيبي انا عامله حساب كل حاجه اطلع ارتاح وانا جايه وراءك علي طول مش هتاخر بعد ما طلع عباس بيه اتكلم سمير وقال: حفلة اي دي يا ماما هو في اي معرفهوش احكيلي رديت وقالت: حفلة جاي فيها معظم رجال الاعمال ركز معايا كويس انت لازم ت**ب ثقة ابوك ولازم تثبت نفسك في الحفلة دي وتتعرف علي كل الناس لازم الكل يعرف مين هو ابن عباس بيه فاهم رد وقال: متقلقيش يا حبيبتي انا مش هضيع فرصة زي دي من ايدي يلا انا هطلع انام عشان عندي محاضرات بدري تصبحي علي خير رديت وقالت: وانت من اهله يا حبيبي..... وكملت في نفسها: لازم يا سمير تثبت نفسك انا مش مستعده اخسر بعد كل اللي عملته ثروة عباس كلها ليا لوحدي ومحدش هيساعدني احافظ عليها غيرك انت... خلصت وطلعت تنام هي كمان وصل بابا البيت متاخر ودخل علي طول علي اوضته وغير عشان ينام لاقي ماما صاحيه وبتقوله: واخرتها معاك يا حسن هو كل يوم تأخير كدا انت بتروح فين كل الوقت دا اي حكايتك بالظبط رد وقال: مالك يا ولية اتلمي ووطي صوتك شوية احنا وش الصبح هتف*جي الناس علينا اي غاوية فضايح اتخمدي رديت وقالت: انا مش هسكت اكتر من كدا انت بقالك شهر علي الحال دا من ساعه ما خدت الفلوس وانت اتغيرت وانا مبقاش عجبني حالك زعق وقال: والله مش عجبك غوري في داهيه انا مش فايق لوجع الدماغ دا طفي النور وعدي ليلتك كتك القرف قفلت النور وطلعت بره وهي مش عارفه تعمل اي وبابا حاله بقي زي الزفت وبقيت خايفه يكون اتجوز عليها وقررت انها تسكت وتراقبه لحد ما تشوف اخرتها اي تاني يوم في الجامعه وصلت هدي وكان لسه شوية علي المحاضرة قررت تدخل الكافتيريا وتشرب حاجه واهي تضيع شوية وقت دخلت وجابت نسكافيه وقعدت فجاه لاقيت سمير بيقعد جانبها جت تقوم قالها: استني يا انسة هدي كنت عايز بس اقولك كلمتين ومش هطول عليكي استغربت هدي انه يعرف اسمها وقالت: انت عرفت اسمي منين وعايز مني اي تاني انا مش عايزة اسمع منك حاجه سبني في حالي رد وقالها: معلش اسمعيني بس انا حابب اعتزر عن اللي حصل مني انا عارف اني كنت قليل الزؤق جدا وبتمني تقبلي اعتذاري ونكون صحاب ابتسمت هدي ولانها طيبه جدا وافقت بسهولة وقالت: بدام عرفت غلطك وندمان انا خلاص مسامحك واتشرفت بمعرفتك يا.... ابتسم بخبث وقال: سمير انا اسمي سمير يا عسل وبتمني لو احتاجتي اي حاجه تكلميني وانا تحت امرك احنا خلاص بقينا صحاب ولا اي رديت وقالت: اكيد طبعا عن اذنك بقي عشان عندي محاضرة ومش حابه اتاخر سلام مشيت هدي وسمير ابتسم بخبث وجه عليه صحبه وقال: مش معقول انت سامحت في حقك ولا اي يا سمير انا مش مصدق عيني رد وقال: وانا من امتا بسيب حقي انا بس هاخده بطريقه مختلفه شوية اتف*ج انت بس هدي كانت طالعه علي السلم وسامية شافتها وطبعا كانت متابعه كل اللي حصل في للكافتيريا وحبيت تنتقم منها فراحت زقها ووقعت القهوة علي هدومها وقالت: انتي عامية مش تاخدي بالك كتك الق*ف انا مش عارفه الاشكال دي دخلت الكليه ازاي زبالة صحيح رديت هدي وقالت: انتي اتجننتي يعني غلطانه وبتبجحي اي قلة التربية دي المفروض تعتذري ضحكت سامية وقالت: انا اعتذر وليكي انتي بل شكلك مجنونه يلا من هنا هي مش ناقصة اشكالك واه صحيح بعد كدا متقربيش للي مش ليكي ومتبصيش لاسيادك سابتها ومشيت وهدي بقيت متغاظه اوي وقررت تاخد حقها بس مش دلوقتي وراحت الحمام تنضف هدومها وتدخل محاضرتها صحيت من النوم تعبانه جدا ولسه وشي اثر الض*ب باين عليه بس حملت علي نفسي وقومت وحضرت الفطار وطلعت لجاسر وانا بقدم رجل وباخر رجل وخدت نفس وروحت خبط ودخلت لاقيته مش موجود قولت كويس تلاقيه في الحمام هسيب الفطار وهنزل ولسه بلف لاقيته في وشي وهو متغرق مياه ومش لابس تيشرت جيت اخرج اتكعبلت ووقعت عليه وروحنا وقعنا علي السرير ومن غير ما احس سرحت في عيونه وجمالها ونسيت كل اللي حصل حته خوفي منه وبقيت في حضنه وض*بات قلبي بتزيد وحاسه اني فرحانه وحاسه بالامان بطريقة غريبه وهو مركز معايا وحسيت انه بيقرب من شفايفي بس فجاه حد دخل وقال بزعيق: اي اللي بيحصل دا ياتري سمير ناوي علي اي لهدي واي غير حسن كدا وياتري بيسهر فين وهدي هتاخد حقها من سامية ازاي ومين اللي دخل علي حور وجاسر هنعرف الحلقات الجاية انتظرونا....
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD