الفصل الثالث...

2047 Words
اول ما لفت وشي لمص*ر الصوت كانت سعاد هانم اترعبت وقومت بسرعه بعدت عن جاسر لاقيتها بتقرب وهي متعصبة اوي وبتقول: اي اللي بيحصل انتي نسيتي نفسك ولا اي انتي مش عارفه اي مهمتك بالظبط اوعي تنسي نفسك يا بتاعة انتي جيت ارد بس لاقيت جاسر بيبعد وبيقعد علي السرير وباين عليه الخوف والقلق جيت اقرب نتها راحت سعاد هانم شداني من ايدي وقالتلي: انزلي تحت حسابي معاكي لما انزلك يلا من وشي نزلت بسرعه وانا مش فاهمه حاجه هو كان كويس ليه اترعب بالشكل دا لما شاف سعاد هانم في حاجه غلط بتحصل ولازم اعرفها اول ما خرجت من الاوضة سعاد ضحكت وقربت من جاسر وحاولت تلمسه بس هو رفض وبعد عنها راحت قالت: وبعدين معاك يا جاسر انت عجبك حالك دا يعني كان هيحصل اي لو كنت سمعت كلامي مكنش زمانك مرمي الرامية الزبالة دي جاسر رد بزعيق وخوف: ابعدي عني بقي مش عايز اشوفك انتي عايزة مني اي تاني سبيني في حالي بقي بكره اخف وساعتها هعرف ارد عليكي كويس ضحكت وقالت: لما يجي بكره بقي يلا هسيبك ترتاح وكويس شكل البتاعة دي هتعمر معاك للمرادي سلام يا بطل نزلت سعاد ليا وانا كنت في للمطبخ ودخلت ومسكتني من شعري وقالت: بقولك اي جاسر خط احمر اوعي تفكري تقربي منه انتي اخرك تديه الاكل والعلاج بس فاهمه ولا لا رديت وانا بعيط من الوجع وقولت: والله انا معملتش حاجه انا وقعت غصب عني دا حته امبارح كنت هموت في ايده لولا ستر ربنا سبتني وهي بتبصلي بق*ف وقالت: احمدي ربنا فعلا وياريت تخالي بينك وبينه حدود شوية انا همشي وهغيب كام يوم بتمني لو حصل اي حاجه تبلغيني فوراً فاهمه ولا لا رديت وقولت: حاضر يا سعاد هانم انا تحت امرك بس هبلغ حضرتك ازاي انا م***ع اخرج ومش معايا تلفون قالتلي: امسك زفت اهو واياك تكلمي حد منه انتي فاهمه ساعتها انا هقتلك بي ايدي سلام مشيت من هنا وانا **مت اكتر اعرف اي السر اللي هي مخبيه واي سر خوف جاسر منها بالشكل دا واي وصله للحالة دي صحيت امي الصبح وحضرت الفطار ودخلته لبابا الاوضة وحاولت تصحيه براحه صحي وهو مستغرب من تصرفها وقال: اي دا يا سبحان مغير الاحوال جيبالي الفطار لحد السرير بنفسك اي اللي حصل حاولت تضحك وقالت: مالك يا راجل في اي ولا كدا عاجب ولا كدا عاجب انا حسيت انك تعبان فقولت اجبلك الاكل لحد عندك رد وقال: ايوة كدا كان لازم نتخانق يعني ارجعي ل*قلك خليني احبك اكتر خلينا نفتكر ايام زمان ضحكت وقعدت جانبه وقالت: وانت لسه فاكر ايام زمان يا حسن ياتري لسه بتحبني زي زمان ولا خلاص راحت عليا رد وقال: طب بحبك دا انتي ام عيالي ازاي بس انساكي انا بس الشغل واخد كل وقتي اعمل اي غصب عني يا حبيبتي قالتله: ربنا يعينك يا حبيبي خلاص حقك عليا بس اي رايك تقضي النهارده معايا هدي عندها محاضرات زيادة وهتتاخر خلينا نتبسط شوية رد بفرحة وقال: طبعا يا حبيبتي انا كلي ليكي وبين ايدكي الاتنين وخلاص مش نازل النهارده ماما فرحت جدا وطلعت بسرعه عشان تدي هدي مصروفها وتخرجها علي كليتها وترجع لجوزها اللي حابه ترجعوا ليها.. في بيت سامية كانت بتلبس وبتجهز عشان تروح الكلية او تحديداً عشان تقابل سمير دخلت عليها امها وقالتلها: القمر بتاعي عامل اي مبقتيش تقعدي معانا زي الاول ليه يا سامية اي الحكاية رديت وقالت: عادي يا ماما بخلص محاضرات وبخرج مع صحابي شوية وكدا في حاجه ولا اي قالتلها: لا عادي يا حبيبتي بطمن عليكي وكمان وحشتيني بس قوليلي صحيح اي اخبار سمير وعاملين اي مع بعض ابتسمت سامية وقالت: الحمدالله يا ماما اهو معظم الوقت سوي بس اشمعنا بتسالي عليه قالتلها: بصي يا حبيبتي اقعدي واسمعيني سمير ابن رجل اعمال مهم اوي واحد زي دا لو بقي جوزك هيبقي مركزك حلو اوي يا حبيبتي رديت وقالت: اي التفكير دا يا ماما انا فعلا بحب سمير وعايزاه جوزي بس مش عشان فلوسه ولا مركزه خالص انا مش بفكر كدا قالتلها: مينفعش يا حبيبتي الحب لوحده مش كفايه لازم تأمني مستقبلك وتبصي لقدام انا عايزة مصلحتك يا روحي اسمعي مني واوعي يفلت من ايدك فاهمه قامت سامية عشان تمشي وقالت: ميفرقش معايا كلامك دا خالص يا ماما سوري انا المهم عندي ان سمير يكون ليا وهو دا اللي هيحصل يلا بقي انا همشي عشان متأخرش سلام يا حبيبتي امها قالت في نفسها: ع**طه وخايبه بس يلا مش مهم المهم انه يتجوزها وتبقي مراته وكل حاجه بعد كدا ساهله وكل املاكه هتبقي ملك بنتي وهنبقي اغناء الناس وه**ر مناخير سعاد الزبالة دي الصبر طيب جهزت الغداء بس وقته لسه مجاش مكنش عجبني منظر الجنينه خالص وقررت اني لازم اهتم بيه وارجع احيها من جديد لبست ورفعت شعري لفوق وخرجت وبداءت اشتغل فيها كان جاسر واقف في البلكونه بتاعت اوضته بيتف*ج عليا ومخدتش بالي منه خالص بعد شوية اتفاجت بيه جانبي وبيشتغل في الارض استغربت اوي تصرفه دا وقولتله: جاسر بيه انت بتعمل اي هنا ميصحش اطلع ارتاح انا حابه اعملها لوحدي متتعبش نفسك يا بيه بصلي وابتسم وقال: وفيها اي لما اساعدك رغم ان دا مش شغلك انتي بتعمليه وانا حابب ترجع الحياة للحديقة تاني رديت بكل بساطة وقولت: ما انا بحب للزرع والورد وعشان كدا قولت لازم اعملها اه هتاخد وقت بس هتبقي احلي حديقة اوعدك بس انت ميصحش كدا خالص لازم ترتاح بصلي بصه كلها حزن وقال: حته انتي يا حور عايزة تحبسيني في الاوضة ومستخسرة فيا اساعد في حاجه بسيطة زي دي تمام حاضر زعلت اوي علي حاله وقولتله بضحك: وهي دي رجولة تسيب بنت رقيقه وكيوت زي تزرع لوحدها خد هنا امسك الفاس واشتغل يا حلو انا كنت بهزار معاك ضحك وقالي: ماشي يا ستي بس عندي سؤال هي فين البنت الرقيقه والكيوت دي انا مش شايف قدامي غير جعفر اتصدمت من كلامه وقولتله بزعل: بقي انا جعفر ماشي انا هوريك جعفر هيعمل فيك اي دلوقتي اصبر عليا بقي وروحت ماسكه خرطوم المياة وجريت وراه وغرقته خالص وكونت مبسوطه اوي وهو كمان كان بيضحك من قلبه زي ما يكون بقاله سنين مضحكش كدا فضلنا نجري لحد ما تعبنا واتكعبلت ووقعت علي الارض وهو وقع جانبي بصيتله وقولتله: جاسر عندي سؤال هو انت اي سبب حالتك دي انت معظم الوقت بتكون كويس اي بيحصلك ابتسمته اختفيت ورد عليا بحزن وقال: صدقيني معرفش انا فجاه بقيت انسي كل حاجه وانام واصحي اكون في مكان تاني وممكن امسك حد اض*به لحد ما ممكن يموت في ايدي وبابا خاف عليه نفسه والشركة وسمعته وقرر يعزلني هنا لحد ما اخف استغربت اوي بس صدقته لانه فعلا كان هيموتني وصحي مش فاكر اي حاجه رديت وانا بحاول افك الجو شوية وقولت: اه اسكت دا انت ايدك تقيله اوي كنت هموت في ايدك يا شيخ رد بحزن والدموع اتجمعت في عينه وقال: انا اسف يا حور فعلا مكنش قصدي ولو وجودك معايا هياذيكي اقدر اعفيكي من مهمتك معرفش ليه قلبي وجعني من مجرد فكرة اني ابعد عنه وبسرعه قولت: في اي يا عم مالك قلبتها دراما انا كنت بهزار يلا بقي ندخل نغير ونتغداء احنا كدا هناخد برد وبكره نكمل شغلنا امي رجعت الاوضة بعد ما هدي مشيت بشوية واتصدمت اول ما دخلت كان بابا بيلبس هدومه وخارجه وهي استغربت وقالت: انت رايح فين يا حسن مش اتفقنا هتفضل معايا النهارده في اي غيرت رايك ليه رد عليها وقال: معلش يا حبيبتي جالي شغل ضروري خليها يوم تاني عشان لازم انزل والله حقك عليا يا روحي مستناش ردها ونزل بسرعه وهي بسرعه حطيت عليها العباية ونزلت ركبت تا**ي ومشيت وراه لحد ما وصل عمارة واول ما دخل نزل سالت للبواب وقالت: بقولك اي يا عم معلش قولي هو اللي لسه داخل دا بيعمل اي هنا رد الراجل البواب وقال: دا حسن بيه متجوز بنت صاحب العمارة وساكن هنا خير يا هانم في حاجه اتصدمت امي ومشيت وهي منهاره من العياط ومش عارفه تعمل اي ورجعت البيت وقفلت علي نفسها اوضتها وهي بتفكر في حالها واللي وصلتله واللي ناوية تعمله هدي خلصت محاضراتها وكانت واقفه مستنيه تا**ي جه واقف قدامها سمير بالعربيه وقالها: هتفضلي واقفه كدا كتير تعالي اوصلك في طريقي بدل ما حد يرخم عليكي رديت هدي وهي بتفكر انها مستحيل تخليه يوصلها ويعرف هي عايشه فين وان مستوها اقل منه بكتير وبسرعه قالت: لا يا سمير شكرا دلوقتي تا**ي يجي ولا حاجه اتفضل انت رد وقال: طب اي رايك تيجي نتغداء سوي انا عايز اتكلم معاكي شوية بليز مترفضيش بقي وتبقي رخمه مش هاخرك رديت هدي بعد تفكير ووافقت وركبت معه وراحوا مطعم علي الكورنيش وقعدوا وطلبوا اكل وبداء سمير يتكلم وقال: عايزاك تجهزي بكره نفسك وتلبسي فستان حلو عشان هتحضري معايا حفلة اتعصبت هدي لانها فهمت غلط وقالت: انت فاكرني اي هو عشان سامحتك وجيت اتغداء معاك هتسوق فيها رد وقال: اهدي بس واسمعيني بكره ماما عامله حفلة وقالتلي اعزم صحابي وعشان كدا بعرفك يا ستي بطلي الدبش دا بقي ابتسمت هدي وقالت: ماشي يا سيدي هحاول اجي ان شاء الله ومتزعلش مني انا اتعودت اتكلم كدا اتعود بقي ضحك وقال: ولا يهمك عشان خاطرك اتعود علي اي حاجه يلا كولي بقي عشان متتاخريش في مكان تاني بره مصر كان سايق العربية وفجاه خبط واحده ونزل بسرعه وهو خايف وقال: انا اسف مخدتش باللي والله انتي كويسه حصلك حاجه تحبي نروح المستشفي رديت البنت بهداؤء وقالت: لا حصل خير انا كويسه مفيش حاجه ممكن بس تساعدني اقوم رد بابتسامه وقالها: اه طبعا اتفضلي انا حقيقي اسف معرفش ازاي دا حصل بجد متاسف البنت قامت ورجليها وجعها وقالت: ولا يهمك ممكن بس توصلني لان رجلي مش قادرة اقف عليها معلش هتعبك رد وقال: لا طبعا دا شرف ليا واقل حاجه اقدمهالك اتفضلي.... وبعد ما ركبت قالها: انا اسمي عمر وانتي رديت بابتسامه وقالت: اسمي نور اتشرفت بيك اوي يا عمر بس هو انت شكلك مصري بتعمل اي هنا رد وقال: الشرف ليا انا فعلا مصري وهنا بمنحة دراسية بكمل تعليمي وانتي بتعملي اي هنا قالت: انا هنا مع اهلي بنفتح فرع جديد للشركة بتاعتنا بس كويس انك شاب عندك طموح ربنا معاك يا رب رد وقالها: انا سعيد جدا بمعرفتك ممكن اخد رقم تلفونك عشان ابقي اطمن عليكي يعني ابتسمت وقالت: طبعا اتفضل.... بس نزلني هنا بقي وخالي بالك احسن تخبط حد تاني باي مشيت نور وهي مبسوط وعمر كان مبسوط جدا انه اتعرف علي واحده في منتهي الجمال زي دي واتمني يقا**ها تاني ويكونوا علي تواصل لانه حس ناحيتها ب*عور غريب في بيت سعاد كانت في اوضتها دخل عباس وقالها: تجهيزات الحفلة اي اخبارها يا سعاد انا عايز كل حاجه تبقي ممتازة مش عايز اي غلط رديت وقالت: متقلقش يا عباس كل حاجه جاهزه من امتا سعاد بتغلط يعني عيب عليك يا حبيبي بس انت اتاخرت كدا ليه النهارده رد وهو بيغير وقال: كنت بمضي عقد مشروع مهم اوي والاجتماع خد وقت غصب عني يا حبيبتي بس انتي مالك حلوة كدا ليه النهارده ضحكت بدلع وقالت: هو النهارده بس يعني اوع كدا انا زعلانه منك اصلا انت بقيت ناسيني هالص ضحك وقال: وانا اقدر انساكي يا حبيبتي بصي حته جبتلك اي.... وطلع عقد الماز ولبسهولها وهي فرحت بيه اوي وحضنته وراحوا في جنتهم الخاصة... سمير بعد ما ساب هدي راح النايت كاب وكانت سامية قاعده متعصبة اوي لما عرفت انه مع هدي واول ما شافته قالت: انت ازاي تقضي مع الوقت دا مع الزبالة دي يا سمير انت اي اللي حصلك بجد اوع تكون عجبك او بداءت تحبها ضحك وقال: انتي اتجننتي ولا اي يا سامية مين دي اللي احبها انا يوم ما احب مستحيل تكون دي انا بس هعلمها الادب رديت وقالت: ازاي يعني وانتوا بقيتوا صحاب وكمان عزمتها علي الغداء انا مش فاهمه حاجه ضحك وقال: لا وعزمتها علي حفلة بكره كمان ولا تزعلي نفسك وبكره هينتهي كل حاجه اتعصبت سامية وقالت: انا بجد مبقتش فاهمك اعمل اي اللي تعملوا انا هروح سلام اول ما مشيت صحبه قاله: اي الحكاية انت ناوي علي اي بالظبط يا سمير انا مبقتش مرتحلك رد وقال: ناوي ا**ر مناخيرها واجيبها الارض اصبر بس بكره هتفهم كل حاجه انا هعرفها مين هو سمير وازاي تمد ايدها عليا في بيت هدي روحت البيت وهي مبسوطه اوي ودخلت لامها لاقيتها نايمه راحت اوضتها وفضلت تجهز لبس الحفلة وهي فرحانه ونامت عشان تكون فايقه امها كانت صاحيه بس مش مستعده تواجه بنتها دلوقتي ومكنتش لسه فاقت من صدمتها في جوزها وفضلت في اوضتها لحد ما نامت من كتر التعب خلصت تغير هدومي وطلعت الاكل والعلاج لجاسر واتصدمت بيه قاعد وماسك صورة ست حلوة اوي وجيت اساله مين دي رد عليا بعصبيه وقال: متدخليش في اللي ملكيش فيه ويلا اطلعي بره اضايقت وخرجت وقفلت الباب بالمفتاح ونزلت انام بعد شوية اتصدمت بصوت ت**ير وزعيق وعرفت ان الحالة رجعتله كنت خايفه منه وعليه وبعد كام ساعه الصوت اختفي خوفت وقولت اطمن عليه فتحت الباب براحه اوي واول ما فتحته اتصدمت... ياتري مين عمر ونور دوال واي حكايتهم وسمير ناوي علي اي وهدي هتتصرف ازاي وسامية هتسكت ولا هيبقي ليها دور وصورة مين اللي كانت مع جاسر وياتري حور شافت اي صدمها هنعرف الحلقات الجاية انتظرونا...
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD