الفصل الثاني
بعد انتهاء عمله قام وحمل مفاتيح سيارته وهاتفه وخرج من المكتب
ليل بجديه شديده "انا خلصت شغل تقدري تمشي وعلي فكره معاد الموظفين بيخلص الساعه 5 متبقيش تقعدي للاخر"
نادين بدلع "ما انا قلت يمكن حضرتك تعوز حاجه
ليل بحده دي حاجه متخصكيش بعد كده تمشي زي باقي الموظفين فاهمه" !!
نادين بضيق "فاهمه"
خرج ليل وهو يضحك بسخريه علي هذه الحمقاء كما يسميها ولكنه يقول "الشاطر اللي يضحك ف الاخر "
ركب سيارته وانطلق بها سريعا بعد وقت ليس بطويل وصل الي قصره ودلف الي الداخل ثم صعد غرفه ما واستمر فيها نص ساعه ثم خرج مره اخري ودلف الي غرفته ثم خلع ملابسه واخرج من الدولاب ملابس بيتيه مريحه ثم دلف الي المرحاض لينعم بحمام دافئ يزيل تعب اليوم المرهق هذا ثم خرج وجلس ع السرير وسرعان ما ذهب الي نوم عميق !!
************************************
ف منزل مجدي العزازي بالقاهره
دخلت عين من باب الشقه وقلبها يرتعد من الخوف وتقول ف نفسها ( ي مصبتي ي خرابي آدم هينفخني طب اعمل اي دا النهارده اخر يوم ف الاجازه وبعدين انا متأخرتش اووي يعني لا اتأخرتي ي عين متعنديش الساعه 10:30 وبعدين احنا مش ف الصيف طب وبعدين ي لهووي ) قاطع حديثها مع نفسها والدها
مجدي بعتاب "ينفع التأخير دا ي عين"
عين برجاء "انا اسفه ي حبيبي والله الوقت خدنا هصالحك وهعملك صنيه بسبوسه اللي انت بتحبها بس حوش من عليا مستر هالك دا ونبي"
مجدي متصنع الجديه "انا مليش دعوه بيكوا انتي غلطتي استحملي بقي ال*قاب"
عين "بقي كدا يا حج هتبيع بنتك حبيبتك اهئ اهئ" توقفت عن حديثها اثر صوته الغاضب
آدم بغضب حمدلله ع سلامتك ي دكتوره
عين ف "نفسها ي لهوي مستر هالك"
عين بابتسامه متوتره الله يسلمك ي دومي
آدم بحده "ورايا ع اوضتي"
عين بخوف "انا عاوزه انام دلوقتي"
آدم بغضب "بقولك ورايا ع اوضتي هي كلمه واحده مش هتنيها"
عين وهي تنظر لوالدها لعله ينقذها من براثن الفهد الواقف امامها لكن ما باليد حيله
دخل آدم غرفته وجلس علي الفراش متجهم الوجه ابرع في رسم العصبيه والغضب بشده علي قسمات وجهه منتظرها "دقت الباب منتظره رده"
ادم بصوت غاضب .."ادخلي"
دلفت بخطي متوتره تعلم اخيها تمام العلم ف آدم يحب المزاح ولكن عند الغضب يتحول لشخص ثاني تهابه هي وقت غضبه
عين بتوتر "نعم"
رفع آدم نظره اليها وجدها تقف والخوف واضح بشده علي قسمات وجهها ولكنه تحدث بصوت هادئ ولكنه يحمل الغضب
آدم "انا قولتلك ايه الصبح يا عين"
عين بتوتر "قولتلي علي حاجات كتير"
آدم رافعا احدي حاجبيه بغضب "بخصوص الوقت يا دكتوره"
عين بتوتر "قولتلي متتأخريش"
آدم بحده "وانتي عملتي اي"
عين وهي تجاهد الا تبكي امامه وتعلم تمام العلم انها مخطئه : "اتأخرت ثم اكملت سريعا ..بس والله الوقت سرقنا ومختش بقالي من الوقت وانا اسفه"
لاحظ آدم تجمع الدموع في مقلتيها فحزن بشده لكنه اكمل بحده .
"انتي بتهرجي يا عين طول اليوم بره وتلفونك غير متاح طول الوقت وبابا قلقان عليكي وانا اجي من المستشفي االيكي لسه بره رغم اني قايلك متتأخريش وتيجي تقوليلي الوقت سرقنا الساعه داخله ع 11 يا دكتوره عين"
عين بحزن "انا اسفه مش هككرها تاني"
آدم بحده "ماشي ي دكتوره عقابك دلوقتي انك متكلمنيش لمده اسبوع ولا كأني موجود في البيت معاكي"
ادمعت عيناها سريعا فهي لا تقدر علي خصام اخيها ساعه فكيف لها ان تقدر علي مقاطعته اسبوع كامل ف لا !! فليعاقبني اهون من مخا**تي
عين بدموع "لا بلاش ال*قاب دا وعقبني اي عقاب تاني اي حاجه وانا هنفذها حتي لو هتض*بني انا راضيه لكن متزعلش مني والله اوعدك اني مش هتأخر تاني ابدا"
آدم وهو يحاول الثبات علي موقفه فهو يخاف عليها بشده .ولا يقدر ان يتركها تبكي امامه
"لا واتفضلي علي اوضتك يا دكتوره"
عين بدموع "يه آدم عشان خاطري"
آدم بحده "قلت لا واتفضلي ع اوضتك"
جاءت للتحدث قاطعها آدم "اتفضلي علي اوضتك يا عين"
خرجت سريعا وهي تبكي وشهقاتها تعلو شئ فشئ فهو اختار اصعب عقاب بالنسبه لها فكيف لها ان تقاطعه كل هذه المده؟
بعد عده دقائق سمع الباب يدق
آدم بحده "قولتلك ادخلي اوضتك ونامي يه عين"
مجدي بهدوء "دا انا يا آدم"
آدم "اتفضل يا بابا"
مجدي بهدوء "اول ما سمعت صوت عياطها عرفت انك خا**تها صح" !!
آدم "ايوه ي بابا"
مجدي "قسيت عليها اوي يا آدم انت عارف انت عندها ايه كنت عاقبها عقاب غير دا"
آدم بتنهيده "انا بخاف عليها اكتر من نفسي وانا قاصد كده ومتقلقش مش هتنام زعلانه"
مجدي بابتسامه "عارف ي ابني عارف ربنا يخليكوا لبعض ويخليكوا ليا يارب بس عشان خاطري مطولش عليها"
آدم "متقلقش ي حبيبي حاضر هصالحها بس اسيبها شويه"
مجدي "خلاص ي ابني تصبح ع خير"
آدم وهو يقبل يده "وانت من اهله يا بابا"
** خرج مجدي **
آدم "عارف انها زمانها مموته نفسها من العياط بس هستني شويه عشان متتأخرش تاني"
************************************
ف منزل رائد
هاله "يارب يارب اقف معايا ونبي انا خايفه ثم اكملت الحمد لله البيت هادي شكله نام yas yas انا هدخل براحه بقي عشان ميصحاش"
ثم تقدمت ع اطراف اصابعها ووصلت غرفتها وفتحتها ثم دلفت
هاله براحه ..."اوووف الحمد لله بس ليه حسه اني مش مطمنه"
رائد بهدوء م قبل العاصفه
"فعلا لازم متطمنيش"
هاله بخوف "رائد انت قاعد ف الضلمه ليه"
رائد بحده والشرر يتطاير من عينيه
"اتأخرتي ليه يا هاله"
هاله بخوف وتوتر من غضبه
"والله يا رائد الوقت سرقنا والنهارده اخر يوم ف الاجازه قولنا نقضيه سوا قبل اما نرجع للجامعه تاني"
رائد بغضب "وعشان آخر يوم ف الزفت ترجعي البيت الساعه 11 ي هانم"
هاله بخوف "الساعه 10:30"
رائد بحده "انتي بتهزري هي هتفرق من نص ساعه الساعه 10:30 ف الشتا يعني نص الليل ي دكتوره هاله"
هاله بخوف "انا اسفه يا رائد مش هتتكرر تاني"
رائد بحده "اسفك مش مقبول ي دكتوره ومن ناحيه مش هتتكرر تاني فهي مش هتكرر لما تتعاقبي هتحرمي ثم اكمل بحزم "اقعدي وارفعي رجلك"
هاله بذعر "هاا ليه هتعمل اي ي رائد"
رائد رافعا احدي حاجبيه وهدر بغضب
"هتتعاقبي يا دكتوره ولا نسيتي كنتي بتتعاقبي ازاي ليكي حق تنسي بقالك كتير اووي متعاقبتيش قلت عشان كبرت وبقت دكتوره مينفعش تتعاقب بس كنت غلطان انتي لسه البت هاله العيله الصغيره"
هاله بخوف"لا ونبي يا رائد عشان خاطري بلاش تمدني"
رائد بحزم "هي كلمه اقعدي وارفعي رجلك ي هاله"
هاله بدموع "بلاش ي رائد والله مش هتأخر تاني"
رائد بجديه "كلمه كمان وعقابك هيضاعف ي هاله"
جلست ع الفراش كما امرها رائد وهي تبكي بشده ليس من ال*قاب بل لانها اغضبت اخيها منها فهي تعلم تمام العلم بانها مخطئه وتأخرت ذاد بكائها عندما رأته يدلف الي الغرفه مره ثانيه وممسك بالعصا التي كان يعاقبها بها عندما تخطأ وهي صغيره
رائد بحزم "ارفعي رجلك"
تبكي فقط ولم تفعل فتوجهه اليها وامسك بقدمها ورفعها بشده وكاد ان يض*بها ولكنه سمع شهقه خوف منها فتوقف عما كاد يفعله
رائد بحزم "انا مكنتش هض*بك علي فكره مكنتش هقدر اصلا اعملها مش معقول امدك علي رجلك وانتي كلها سنتين وتبقي دكتوره رسمي ي هاله ثم اكمل بحزم
بس والله ي هاله لو اتكررت تاني مهعمل حساب انك كبرتي ومش همدك بس لا هعبطك كمان فاهمه" !!
اومأت سريعا بايجاب وقالت بدموع فاهمه
رائد ودموعها تقتله ولكن هتف بحده
"بطلي عياط"
ولكنها ذادت وذادت شهقاتها
رائد وهو يحاول ان يبدو غاضبا "انا بقولك بطلي عياط مش عيطي اكتر وبعدين انا مض*بتكيش امال لو كنت ض*بتك"
هاله ببكاء شديد "مض*بتنيش بس زعلان مني"
رائد "اها طبعا زعلان وهفضل زعلان"
هاله ببكاء "لا ونبي متزعلش ثم امسك العصا ووقفت وامسكت بيده واعطتها اياه وقالت ببكاء اض*بني بس متزعلش مني مش هقدر والله ي رائ..."....قاطعها وهو يأخذها بين احضانه بشده
آدم بحنان "شششششش خلاص بطلي عياط ي لولو مش زعلان والله خلاص انتي عرفتي غلطك خلاص بقي انا كنت خايف عليكي انا مليش غيرك ي هاله متعمليش كدا تاني فاهمه"
هاله وقد هدأت قليلا ولكن مازالت تشهق بخفوت "حاضر والله بس انت متزعلش مني"
رائد بابتسامه حنونه "خلاص مش زعلان ثم رفع يديه ومسح دموعها بابهامه مش عاوز اشوف
دموعك تاني ي هاله انا عايش عشان اخليكي مبسوطه مش عشان اشوف دموعك دي" ثم اكمل بجديه "بس والله لو اتكررت لتنض*بي فاهمه"
هاله بابتسامه "فاهمه ربنا يخليك ليا ي رائد"
رائد بحنان"ويخليكي ليا يلا بقي تصبحي علي خير متناميش ودموعك موجوده ي هاله"
هاله حاضر ي حبيبي "خرج رائد واغلق الباب خلفه" لتتن*د براحه ثم تقوم وتأخذ ثياب بيتيه من الدوبلاب وتدلف الي المرحاض لتمر ربع ساعه وتخرج تمشط شعرها الحريري ثم تغلق الانوار وتمددت علي الفراش وسرعان ما ذهبت في نوم عميق
************************************
في غرفه عين
جالسه بنفس ملابسها تبكي بشده فأخاها غاضب عليها ولا يريد ان يتحدث معها ولاول مره يتركها ساعتين كاملين دون مصالحتها فكرت كثير ان تذهب اليه مره اخري لكي تعتذر منه ولكنها تعلم انهو لن يقبله هذه المره تحديدا
"دق الباب فسرعان ما تصنعت النوم خوفه ان يكون ابيها ويري دموعها تلك فيحزن بشده "
وهو بالخارج علم انها تصنعت النوم فدلف بهدوء
آدم بجديه مصطنعه "قومي ي عين انا عارف انك صاحيه"
جلست ع السرير وهي مازلت تبكي ولا تنظر اليه ولا تجيب
آدم وهو مازال متصنع الجديه "مغيرتيش هدومك ليه وبتعيطي ليه اظن الغلطان ملوش حق انو يعيط"
ذاد بكائها ولم تجيب
آدم بجديه "عين لما اكلمك تردي عليا"
رفعت عيانها المتورمه من كثره البكاء وقالت بصوت خرج مبحوح "انا اسفه"
آدم بجديه واهيه "قومي غيري هدومك وبطلي عياط ي دكتوره"
عين ببكاء شديد وكررت "انا اسفه طيب اض*بني ومتزعلش كدا"
آدم وهو يقترب من الفراش ثم جلس علي طرفه "طب قومي غيري هدومك وانا مستنيكي هنا"
عين وهي مازالت تبكي "حاضر"
ثم قامت واقتربت من الدولاب الخاص بها واخرجت ملابسها البيتيه المريحه ودلفت الي المرحاض ثم غسلت وجهها وابدلت ملابسها وخرجت لتجده مازال جالسا علي طرف الفراش اقتربت منه ثم وقفت امامه وهي تنظر للاسفل
"وقالت انا اسفه ي آدم اوعدك مش هتكرر تاني"
وقف هو الاخر واخذها ف احضانه بشده
"خلاص مش زعلان"
بكت مره اخري بشده وتمسكت بملابسه من الخلف بشده
آدم بصوت حاني "شششششش خلاص يا عين كفايه عياط بقي انا مش زعلان بس متتكررش تاني"
عين وهي مازالت باحضانه
"حاضر والله انا اسفه مش هتتكرر تاني"
آدم بحنان"طب خلاص بطلي عياط بقي ونامي عشان كليتك بكره"
عين وهي تخرج من بين ذراعيه
"حاضر بس انت مش زعلان صح"
آدم بابتسامه ثم قال بحنان اخ .."لا يا حبيبتي خلاص مهنتيش عليا ساعتين عقاب بس"
عين بحزن "كانوا اطول ساعتين ي آدم"
آدم "انا اسف بس كان لازم اعمل كده يلا ارتاحي بقي تصبحي ع خير"
عين بحب "وانت من اهله" ثم اكملت "ربنا يخليك ليا
آدم"وهو يقبل رأسها ثم قال بابتسامه
" ويخليكي ليا ي حبيبتي يلا نامي"
عين "حاضر"
ثم خرج آدم من الغرفه لم يدروا ان كان يراقبهم هذا الاب الحنون الذي اذرفت عيناه دمعا والذي تطمئن قلبه بشده علي اولاده فتأكد ان آدم هو السند والعون لعين وتأكد ان عين هي مص*ر الحنان بالنسبه لآدم
************************************
ف الصعيد ف منزل عبد العريز الجارحي كان جالسا ف مكتبه وامامه اخته نعمات اسم ليس ع مسمسي اطلاقا
نعمات بغضب"واه يخوي كيف يعني يتجوز بنت العزايزي"
عبد العزيز بحده وطي حسك ي نعمات ثم اكمل بجديه شديده "كيف مسمعتي يخيتي"
نعمات بضيق "وتسلم نجمه للغريب ي اخوي"
عبد العزيز بجديه "ادهم بيعتبر نجمه بتك كيف ورد اخته تمام ونجمه بتعتبر ادهم ولدي كيف اخوها تمام" ثم تابع
"وانا ونتي عارفين مليح انتي عوزه ورد لادهم ليه عاد بلاش الاسطوانه دي عليا اني يا نعمات وعارف بردك انتي ليه مش طايجه نور بنت عبدالحميد العزازي تحديدا"
نعمات بتوتر وهي تقوم من علي مقعدها
"كيف م تحب ي خوي"
ثم اكملت ف نفسها "حتي لو الچوازه دي تمت اني ونتي والزمن طويل ي بت فرح"
عبد العزيز الجارحي ف نفسه "هتفضلي طول عمرك اكده ي نعمات ومهتنسيش واصل اللي حصل ربنا يهد*كي يخيتي ........" !!!!
ف غرفه ادهم نجده يهندم ثيابه قبل الذهاب لعمله خرج من غرفته ثم توجه لغرفه ورد اخته وطرق الباب ودلف عندما سمع صوتها تأذن للطارق للدلوف
ادهم بابتسامه حانيه "صباح الخير ي حبيبتي"
ورد بابتسامه مماثله "صباح النور ي حبيبي"
ادهم "ملبستيش ليه عشان تروحي الكليه"
ورد بابتسامه "معنديش محاضرات النهارده عندي كل الاسبوع ماعدا الاثنين والجمعه"
ادهم بابتسامه "ها احكيلي يومك كان عامل ازاي"
ورد "كان عادي بس انا كنت خايفه اوي"
ادهم بقلق "خايفه من اي وليه"......؟
ورد "متقلقش كدا انا بس عشان الجامعه كبيره وواسعه وفيها ناس كتير مش عرفاها فحسيت اني تايهه"
ادهم بضحك "ههههههه خضتيني ي بنتي انا قلت فيكي حاجه بعد الشر" ..ثم اكمل بجديه .."متقلقيش ي حبيبتي اول اسبوع وهتتعودي ان شاء الله المهم تذاكري كويس عشان تجيبي تقدير كويس"
ورد بابتسامه "ان شاء الله ي حبيبي هرفع راسك وراس بابا"
ادهم وهو يقبل رأسها "طيب ي حبيبتي يالا البسي وانزلي عشان نفطر سوا عشان انا همشي بسرعه ورايا شغل كتير"
ورد "ماشي ي حبيبي هنزل وراك ع طول"
ادهم "اوك"
ثم خرج من الغرفه ونزل السلم ووجد والده يترأس السفره وتجلس بجانبه تللك"الحربايه" كما يسميها هو