باقي الفصل الثاني (2)

1989 Words
ادهم بابتسامه وصوت رخيم .."صباح الخير" عبد العزيز بابتسامه "صباح النور ي والدي" نعمات "صباح النور ي ولد اخوي" ادهم بابتسامه خبيثه "مش هتبركيلي ي عمتي اصل النهارده هقرأ فاتحه" نعمات بدون نفس "مب**ك ي ولد اخوي" ادهم بابتسامه "الله يبارك فيكي عقبال نجمه قريب ان شاء الله".... ! نعمات بمكر "ان شاء يا ولد اخوي محدش خابر ميعاد حد واصل" ادهم "قريب ان شاء الله متقلقيش" عبد العزيز "اعمل حسابك تاجي بدري ي ولدي عشان نروحوا نقروا الفاتحه" ادهم بابتسامه فرحه "حاضر ي حج متقلقش" ..قاطع حديثهم نزول البنات" ورد ونجمه معا : "صباح الخير" الجميع مرددون : "صباح النور"ثم جلسوا وتناولوا جميعا الفطار ثم استأذن ادهم لكي يذهب لعمله وصعد البنات الي غرفهم وهكذا الجميع خرج ادهم من المنزل وصعد سيارته ثم انصرف الي شركته اما ف الاعلي ف غرفه ورد تجلس معها نجمه ورد "انا مبسوطه اوي ان ادهم هيقرأ الفاتحه النهارده" نجمه "وانا كمان فرحانه اوي ربنا يتمملهم علي خيريارب" ورد بتردد "عوزه اسألك سؤال ي نجمه" نجمه "اسألي ي ورد" ورد بتردد "هو انتي مفيش مشاعر من ناحيتك ل ادهم خالص غير مشاعر الاخوه بس"..... !! نجمه بابتسامه وصدق "لا مفيش انا بحب ادهم زي اخويا انا كبرت وانا معتبراه اخويا وهو كمان بيحبني زي اخته" ورد "ريحتيني لا دحنا كدا نقوم نشغل اغاني ونرقص يالا" نجمه "هههههههه مجنونه" وبالفعل قامت ورد بتشغيل المسجل علي احدي الاغاني الشعبيه وجذبت نجمه واخدوا يتمايلون علي انغام الموسيقي وهم يضحكون بمرح وسعاده الي ان قاطعت فرحتهم تلك "الحربايه" كما سماها ادهم ************************************ في قصر الراوي ف غرفه ليل ف غرفه ليل وهو مازال نائم ولكنه ليس بنوم هادئ فهو يحلم بما حدث له من قبل فلنري !! مازالت ذكرياته تهاجمه ومازال الالم ينهش ف قلبه الابن بتوسل ..."ي ماما كفايه تض*بيني والله معملتش حاجه " الام بغضب وهي مازالت تض*به .."اومال مين ال**ر الفازه دي" فهي دائما تض*به ع اتفه الاسباب مقصوده او غير مقصوده وغالبا تكون غير مقصوده الابن ببكاء ...."والله ي ماما وقعت غصب عني كنت بلعب ووقعت غصب عني" الام بغضب "قوم من الارض وخد بالك بعد كده فاااهم" الابن رد سريعا .."حاضر حاضر والله" الام بغضب .."وعقابا ليك مفيش لعب ولا حتي اكل ادخل اوضتك ذاكر يلا" الابن دخل غرفته ركضا ومازالت دموعه تنزل ع وجنته دون توسل وجسمه يؤلمه بشده من اثر ض*ب هذه التي تسمي والدته فسحقا لهذا الاسم الدي يرتبط ب ام مثل هذه !!!! قام مفزوعا من نومه ينهج بشده من اثر هذا الحلو الذي عاشه قديما ومازال له اثر عليه قام بفتح النور وذهب للمرحاض وقف ادام المرآه وفتح الصنبور ثم قام بغسل وجهه بعنف ووضع رأسه اسفل المياه لعلها تهدي من هيجان رأسه !!!! ليل بألم ...."كان نفسي اكون انسان طبيعي منامش احلم بكوابيس واقوم كل يوم مفزوع ثم اكمل بغضب كفااااايه بقي كفااايه"ثم التقط عبوه من ع الحوض وقذفها ع المرآه بعنف فتهشمت عسي ان يخرج شحنه غضبه هذه اخذ ينظر الي وجهه ف المرآه الم**وره ويمرر يده ف خصلات شعره الفحميه لعله يهدأ لكن لا فائده فذهب الي غرفه الرياضه ليخرج شحنات غضبه ف غرفه الرياضه نجده يمارس تمارينه الرياضيه بغضب وسرعه حتي يهدأ احقأ يهدأ!! بل يغضب اكثر واكثر بعد وقت طويل من ممارسه الرياضه ذهب الي غرفته مره ثانيه ودلف الي المرحاض ثم خرج وارتدي ملابسه ومشط شعره ثم خرج من الغرفه وخطي خطوات ثابته نحو غرفه ما ودخلها ثم اغلق الباب خلفه وجلس فيها بضع دقائق ثم خرج مره آخري ونزل من ع السلم وخرج خارج القصر وصعد الي سيارته وذهب الي الشركه ************************************ كان يسير بسرعه معقوله رن هاتفه فالتقطه ليجيب رائد بابتسامه "ادهم حبيبي اخبارك ي راجل" ادهم "كويس الحمد لله اخباركوا انتوا" رائد بتنهيده "كويسين الحمد لله" ادهم "طالما تن*دت كده يبقي ليل زي ما هو لا وبقي اكتر صح" رائد بحزن "صح ي ادهم" ادهم "طيب بص انا ان شاء الله يومين وجايلكوا عشان اعزمكوا ع فرحي" رائد بدهشه "بجد قول والله اوعي يكون مقلب من مقالبك" أدهم "ههههههه ابلع ريقك ي بني لا بجد والله هاجي وهحكيلكوا كل حاجه" رائد "مستنيك ي حبيبي" ادهم "تمام صاحبي هسيبك انا هخلص شغلي ونتقابل قريب ان شاء الله" رائد "ان شاء الله ي دومه سلام" رائد "ياااه اخيرا حد هيعملها فينا مش مصدق ومصدقش ليه ي خبر بفلوس كمان يومين هيبقي ببلاش" هدأ من السرعه ليركن سيارته ثم يدخل الي الشركه ************************************ ف منزل مجدي العزازي نجدهم جالسين ع منضده الطعام يتناولون الفطار مجدي بابتسامه "صباح الخير ي حبايبي" آدم وعين "صباح الخير ي بابا" مجدي وهو ينظر اليهم متفحصا تعابير وجهم ثم اكمل بابتسامه حانيه "باين من وشكم انكم اتصالحتوا" آدم بابتسامه "ايوه ي بابا" ثم اكمل بأسف مصطنع للاسف "قلبي رهيف بقي هقول اي" عين بابتسامه "عشان قلبك رهيف ولا عشان صعبت عليك" آدم "مبيهنش عليا دموعك ي عين بس والله لو اتكررت لتتعاقبي بجد ومش خصام بس وض*ب كمان" عين بخوف مصطنع "ض*ب انت ممكن تض*بني ي آدم" آدم بخبث "جربي تعمليها تاني وانتي تشوفي بنفسك" عين بخوف مصطنع "لا يا حبيبي الطيب احسن دانت وانت بتهزر معايا بتبقي ايدك مرزبه امال لو بجد بقي يكون ف عون المرضي والله" آدم مضيق عينيه "هنقضيها تحفيل ع الصبح" عين "لا ي حبيبي ولا تحفيل ولا بتنجان انا اقوم آخد كتبي وشنطتي وموبايلي واخلع" مجدي بدهشه مصطنعه "انتي متأكده انك ف كليه طب مش سواقه توكتك" آدم "هههههههههههههه والله عندك حق ي حج" عين بضيق مصطنع "الله يسامحكوا" قاطع كلامها صوت هاتفها عين "ايوه ي لولو انا هنزل اهو" هاله بضيق"عدي عليا ي عين عربيتي عطلت للاسف عين اوك ي حبي انا نازله اهو لما اقرب عليكي هرنلك تنزلي" هاله بايتسامه "اوك ي حب سلام" عين سلام ثم اغلقت الخط عين موجه حديثها لوالدها "انا هنزل بقي ي حج عاوز حاجه" مجدي بابتسامه "عاوز سلامتك ي عين" آدم بحنق "وبالنسبالي شفاف حضرتك" عين وهي تقترب منه وتحتضنه بشده "ربنا يخليك ليا ي آدم" آدم مبادلها الاحتضان بقوه ومقبلا اعلي رأسها "ويخليكي ليا ي حبيبتي خدي بالك من نفسك" عين بمزاح "ومش هتأخر متقلقش" آدم "ههههههه قلبك اسود" عين بمزاح "دانا قلبي ي بني قشطه ابيض ناصع البياض" آدم ببرود ليه بتغسليه ب تايد عين بحنق "اي العسل دا آدم رافعأ احدي حاجبيه مش عجبك عين بابتسامه ""الا عجبني ي خراشي عسل"" مجدي بضحك ""ههههههه امشي ي عين عشان متتأخريش وانت ي دكتور كمل فطارك عشان متتأخرش"" عين"" ههه طيب سمعليكوا مجدي بهدوء ""اسمها السلام عليكم ي عين"" عين ""حاضر ي بابا السلام عليكم"" مجدي ""آدم وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته"" آدم هقوم اكمل لبسي يا بابا عشان متأخرش" مجدي بابتسامه ""قوم ي بني ربنا يوفقك"" آدم ""يارب ي حج عن اذنك"" ثم دخلت غرفته وكمل ارتداء ملابسه واخذ اشيائه وخرج قبل يد والده ثم نزل للاسفل وصعد الي سيارته وانطلق الي المستشفي ************************************ ف الصعيد ف منزل عبد الحميد العزازي تدخل والدتها الي غرفتها فرح بابتسامه ..نور عيون ماما نور حبيبتي ي ست الكل فرح وهي تريها احد الفساتين اي رأيك ف الفستان دا نور مبتسمه جميل اووي ي ماما زوقك يجنن فرح انتي هتحليه ي روحي نور وهي تقبل والدتها من وجنتها حبيبتي ي فروحه ومفيش بوسه من دي لبابا ي نور قالها عبد الحميد وهو يدلف الي الغرفه نور وهي تحتضنه وتقبله من وجنته يا احلي اب ف الدنيا عبد الحميد ربنا يخليكي ليا ي حبيبتي نور بابا عوزه اسألك سؤال عبد الحميد اسألي يا عيون ابوكي نور هو حضرتك ليه مش بتتكلم صعيدي وبتتكلم اكنك كنت مولود ف القاهره عبد الحميد هههههه هقولك ي ستي بصي انا الوحيد ف اخواتي اللي اصريت اكمل تعليمي ولما دخلت الثانويه العامه جبت مجموع كويس ودخلت كليه الهندسه جامعه القاهره وفضلت ف القاهره شويه وصاحبت ناس كتير ومن العشره عرفت كلامهم واتقنته كمان وبقيت اتكلم بيه ف مصر بس واول اما ارجع الصعيد اتكلم صعيدي لما كنت ف الجامعه قبلت فرح والدتك كنت انا ف سنه تالته وهي ف سنه اولي اول ما شفتها خ*فتني نستني نفسي واتعرفت عليها وحبيتها وكنت فاكر ان الحب من طرف واحد وقعدت فتره طويله معترفتش بحبي لغايه م جه اليوم اللي قلت هفاتحها فيه واللي يحصل يحصل ورحت صارحتها وطلع الحب من الطرفين وسافرت قولت لابويا كان مش موافق ف الاول بس لما لاقاني مصر عليها وافق وخصوصا لما شافها واتكلم معاها والكلام دا كنت انا في سنه خامسه وامك ف سنه تالته قعدنا مخطوبين 6 شهور بس وبعدين اتجوزنا قعدنا اسبوع واحد ف الصعيد بعد الجواز وبعدين رجعنا مصر منها ادير شركات ابويا هناك ومنها عشان كليه فرح والدتك فقعدت فتره كبيره ف مصر فتعودت ع الكلام وكمان امك قهروايه عبد الحميد هااا ي ستي اديني حكتلك الحياه كلها مش السبب بس نور بابتسامه حكايتكوا جميله اووي ي بابا فرح بابتسامه حانيه حكايتك هتبقي احسن منها ي نور نور بابتسامه حزيته ازاي ي ماما دي عشان فض تار عبد الحميد بثقه لو مكنتش شايف حب ف عنيكي لادهم مكنتش وافقت ع الحكايه حتي لو بموتي خجلت نور بشده من والدها ولكنها هتفت نور سريعا وهي تحتضنه بشده بعد الشر عليك ي حبيبي عبد الحميد بابتسامه عوزك تفرحي يا عيون ابوكي وتقيسي الفستان وتجهزي نفسك نور بابتسامه حاضر ي بابا فرح انا هروح اشوف ورايا اي اكمله يالا يا ابو اكرم عبد الحميد يالا خرجوا وتركوا نور تفكر ف مستقبلها ************************************ كانوا يتمايلون ع انغام الموسيقي ويضحكون بصخب وتوقفوا عندما دخلت تلك الحرباء كما سماها ادهم نعمات بحده اي المسخره دي عاد ورد مسخره اي يا عمتي خطوبه اخويا النهارده وانا فرحانه نعمات جوام خلتيها خطوبه ي بنت اخوي دا هي حياله جرايه فاتحه ورد هو انتي متعرفيش ان ادهم هيلبسها شبكتها الليله نعمات بغل كومان ورد بثقه ايوه وعشان كده مشغله اغاني وهفضل مشغلاها لغايه الفرح كمان نعمات بحقد براحتك عاد انا خارجه حصليني ي نجمه ريداكي نجمه حاضر ي ماما ورد روحيلها الله يكون ف عونك نجمه بتنهيده يارب انا هروحلها ورجعالك كان يعمل بمهاره وتركيز شديد حيث انها من اهم الصفقات التي تدخلها شركته كل سنه ولم يخسرها مره بسبب فطنته ولما لا وهو "the fox،"قطع تركيزه دخول صديقه رائد بجديه انا عملت زي مقولتلي ليل بجديه تمام كويس اووي خليك ع كدا الفتره دي اي معلومات مهمه تخص الصفقات او اي معلومات عموما معايا انا وانت بس وهي اديها العكس رائد تمام ثم اكمل باستغراب بس انت ليه حطتلها تسجيل انت كنت شاكك فيها ليل بشرود انا ع العموم مبثقش غير فيك انت وادهم والحاج عبد العزيز الجارحي غير كده لا تن*د رائد بحزن ماشي ي صاحبي طب هتعمل اي معاها ظهرت ابتسامه خبيثه علي محياه:ثم قال بغموضه المعتاد : هلبسهم ف الحيط رائد وقد فهم سر ابتسامه صديقه يبقي ربنا يسترثم اكمل بفرحه مش ادهم قرر يتجوز ليل ببرود ولكن ف داخله سعاده كبيره لصديقه ومالك فرحان كده دا هيرتبط بي ست والستات دلوقتي كلهم خاينين ولاد ..... رائد وهو يعلم ما مر به صديقه ولكنه اكمل بجديه شديده :لا يا ليل انت اعقل من كده وانت واثق ان مش كل البنات زيهم زي بعض صوابعك مش زي بعضها يا صاحبي زي ما في الحلو في الوحش زي الرجاله ف الحلو وف ابن *** برده واحنا ولاد سوق وعارفين الكلام متخلطتش الامور ي فو** ولما ادهم يجي هنا عشان يعزمنا زي ما قالي متقولوش الجمله دي ادهم جدع وراجل ولما هينقي هينقي صح ليل بسخريه تقصد اني مكنتش راجل لما نقيت غلط رائد مسراعا وهو يهب واقفا لا طبعا انت مجنون انا مستحيل اقصد كده وبعدين انت حاجه تانيه هي كانت بنت ومزقوقه عليك اصلا والحمد لله انك اكتشفت قبل فوات الاوان ليل مقهقها بسخريه قبل فوات الاوان ي راجل اشحال انك عارف كل حاجه ثم اكمل بهدوء ولكنه غاضب قفل ع السيره دي دلوقتي رائد بهدوء اوك زي ما تحب ثم قاطعه رنين هاتفه رائد باستغراب هاله غريبه مش هي ف محاضره دلوقتي ضغط ع زر الايجاب ليجيب الو رائد ايوه ي هاله في اي هاله ببكاء حاد الحقني ي رائد ************************************ كان ف غرفه العمليات يعمل بتركيز شديد وهو واعز اصدقائه حمزه ولكن انتابه القلق مره واحده حمزه مالك ي آدم اي اللي حصل سرحت ف اي آدم مش عارف بس حاسس ان ف حاجه حصلت لبابا او لعين حمزه بعد الشر ي اخي هيكون حصل اي بطل توتر نفسك وتقلق نفسك ع الفاضي آدم تعالي خد مكاني ي حمزه عاوز اطلع اطمن حمزه بتنهيده فهو يعلم صديقه جيدا طيب روح ي آدم وابقي طمني آدم وهو يخرج سريعا ويزيل الماسك من علي وجهه طيب ثم خرج من غرفه العمليات بخطوات اشبه بالركض الي مكتبه ويمسك هاتفه بسرعه شديده ليجد أكثر من عشر اتصالات من "عين" ثم وجد رساله مدون فيها "الحقني يا ادم "
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD