الجزء الثاني

4833 Words
مريم: واحنا ايش ضمنا بل محامي ممكن يعمل اي في فلوس ولا ينصب ازاي احنا كدا كدا مش ورانا حااجة اي رائيك نسافر كلنا اميركا ونقضي حبة وقت حلو هناك ونسيب ڤيلا دي هنا ونيبقي نسافرلها كل اجازة صيفية اي رائيك في الفكرة دي طنط احلام:تصدقي فكرة حلوة هبيع شركة وهبيع كل حاجة هناك هسيب فيلا بس عشان لما نسافر هناك نيبقي في مكان نقعد فيه ، وفعلا جهزنا ورقنا ومامت مريم غيرت اسمها وسمتها بل اسمها الحقيقي ،مريم احمد محمد سعيد ، فرحانة انها طلعت اختي اووي اكيد اي حد بيتمني ان بيست بتاعته تطلع قربيتها او حاجة تربطهم ببعض ، و سافرنا اخيرا ، ياااه علي جمال اميركا وجمال اميركا بجد ، بس بردك ما فيش اجمل من بلدك ولغة بلدك الي هي لغة قران كريم ، واخيرا طنط احلام باعت كل حااجة هنا وسابت البيت بس الي قاعدين فيه ورجعنا مصر تااني بعنا فيلا بتاعتنا القديمة واشترينا واحدة اكبر واجمل واشتريناها علي بحرعشان يبقي مكان فيه راحة نفسية كدا وعيلتنا عاشت بسعادة واخيرا كلنا كنا فرحنين وبل اخص لما اخويا صغنن نجح في ثانوية عامة وجاب مجموع طب ، عملة حفلة وانبسطنا فيها كلنا وكدا قصتي خلصت هنااا ونهاية سعيدة زي نهاية كل قصة بس ما فيش قصة بتنتهي لازم لكل نهاية قصة بداية لقصة جديدة♥️ القصة الثانية *تائه في حضرة الموتي !!!* انا مبدئيا كده من هواة السفر بليل .. يعني بعد نص الليل كده .. طبعا حدهيقولي ايه ي عم الجنان ده .. بعد نص الليل ايه ؟!!! حد يقدر يسافر ولوحده كمان بعد نص بليل ؟! بس انا فعلا بميل اني اسافر بليل دايما ... طب انا مين بقي ؟! انا عبد الرحمن ... عندي 21 سنة عايش مع والدي والدتي .. شاب عادي جدا جدا حكايتي بدأت من تليفون من مكرم صاحبي جالي وانا قاعد في اوضتي ... مكرم : عبد الرحمن !!!، قبل متقول اي حاجة في اي حاجة ... انا حجزتلك عشان تبقي معايا في رحلة ( بدون ذكر اسم اي مكان ) بكره ... خلص الكلام !!! عبد الرحمن : ايه .. ايه .. ايه ؟؟! رحلة ايه ي مكرم ؟! بجد يلا .. رحلة ؟! مكرم : اه والله ... عشان انا عارف انك زهقان ومش لاقي حاجة تعملها في الاجازة.. انا في الاوتيل دلوقتي .. حجزتلك اوضة ولازم تيجي بكره !! عبد الرحمن : والله العظيم انت مجدع يلا ...بس ي عم والدي ممكن ميوافقش !!! اعمل ايه !! مكرم : ي عم قوله كله انا عامل حسابه ... قوله بس ان انت عايز تريح شوية من ضفط المذاكرة وبعدين احنا في اجازة دلوقتي ... هيوافق عبد الرحمن : طب ي مكرم .. مش عارف اقولك ايه بجد ي صحبي ... مكرم : متقولش حاجة ... قول بس لابوك دلوقتي .. عشان لازم تجهز شنطتك وتبقي في الاوتيل بكره !! خلصت مع مكرم وطلعت وانا متردد ... قلت لوالدي علي كل حاجة رفض طبعا زي ما انا كنت متوقع ووالدتي طبعا في صفه ... ولكن بعد الحاح لمدة ساعة تقريبا ... وانا كبرت بقي ولازم اشوف الدنيا والكلام ده وبعدين انا في اجازة وعايز اريحلي يومين كده ...... والكلام ده بقي !!! وافق في الآخر ... قلتله وانا مبسوط " طب بعد اذنك ي بابا انا هسافر بعربيتك .. بما انك مبتستعملهاش يعني وكده واهو احسن من المواصلات ... " وافق وهو اساسا مش موافق علي حكاية سفري ... دخلت وانا بطير من الفرحة وجريت اتصلت بمكرم وانا بحضر شنطتي ... مكرم : تمام اوي !!! جهز نفسك عشان بكره لازم تبقي هنا ... يلا ي مان .. اجازة شكلها هتبقي فل الفل عبد الرحمن : تمام ي صحبي . جهزت كل حاجة وكنت مستعد خلاص وطبعا انا زي ما قلتلكم من هواة السفر بليل .. خصوصا بعد نص الليل نزلت من البيت الساعة 12 وسلمت علي والدي ووالدتي ووالدي قعد يقولي .. راجع نفسك يبني !! قلتله " متقلقش ي بابا .. خليها علي الله " وركبت عربية والدي واتحركت .. طول الطريق وانا مستمتع ومشغل اغاني .. والطريق السريع مفيهوش صريخ ابن يومين حتي !!! فااااااضي ... وهااااااادي الا كام عربية هنا وهناك بس وانا في طريقي ... عديت علي طريق مضلم وعمدان النور شبه معدومة ... الطريق ده قبضني ... لدرجة اني سرعت العربية شوية عشان انا ابتديت اخاف في عز ما الاغاني شغالة .. حسيت ان صوتها بيعلي ... ودماغي حسيت انها بتشتْ والاغاني صوتها فعلا بدأ يعلي اكتر واكتر ... وبدأت ادوخ فعلاً ... لدرجة ان العربية معرفتش اسيطر عليها .. بدأت تيجي يمين وشمال ... شمال ويمين لحد ما فعلا فقدت السيطرة علي العربية تماما والعربية اتقلبت بيا !!!!!!!! ابتديت افوق وعمال افتح عيني بصعوبة وجيت احرك دراعي اليمين ... ولكنه تقريبا في **ر .. !!! انا لما فقت بصيت حواليا ... لقيتني متعلق في العربية رأسا علي عقب ... طبعا قدرت اطلع من العربية ولما وقفت .. كنت هقع من كمية الصداع الرهيب اللي انا حاسس بيه ... نتيجة ان الدم كله متجمع في دماغي .... وكاحل رجلي الشمال مش قادر اقف عليه .. شكله هو كمان في حاجة طبعا قعدت اعيط من حجم الكارثة اللي انا فيها وعربية والدي ... والمكان اللي انا فيه ده ... والسعادة اللي كانت ملياني قلبت بمصيبة !! اه صحيح انا فين من كل ده ؟! اكتشفت ان العربية اتقلبت في القبور !!!!!! ايوه القبور ..... هنا وهناك حواليا الواح رخام مكتوب عليها اسامي الناس اللي ماتت !!!! طبعا المقابر واسعة جدا والدنيا مضلمة ... الا نور القمر مساعد شوية جريت بسرعة علي العربية عشان اجيب الفون عشان اتصل علي اي حد يجي ينجدني العربية بمقدمتها زي ما قلتلكم دخلت في مقبرة من القبور ... والعربية بقت حرفيا متشدشه وزي ما قلتلكم نور القمر بس هو اللي مساعد .. وطبعا الفون مش لاقط اي اشارة ... وفي عز حيرتي دي !!! لقيت رخامة مكتوب عليها " هنا يرقد المغفور له بإذن الله تعالي المرحوم عبد الرحمن صلاح ا***ذلي !!!!!!! انا ؟!!! ايوه ده اسمي !!! ايه اللي بيحصل ده ... لا لا مش حقيقي ... ولكنه اسمي ونفس تاريخ ميلادي ايه ده ؟! انا بحلم ولا ايه ايه اللي انا شايفه ده .. ايوه ده اسمي وتاريخ ميلاذي انا وفي عز ما انا واقف واعصابي سايبه خالص من الكارثة والموقف اللي انا فيه ده !!! سمعت صوت ورايا !!! تحديدا طالع من القبر اللي العربية دخلت بمقدمتها فيه ... صوت لحد بيعيط ي نهار اسود مين اللي هيكون حي هنا في حته زي دي ؟! لأ وطالع كمان من قبر ( الموقف فعلا مميت اكتر من انه مرعب ومحدش يقدر يتحمله العربية مقلوبة بليل في القبور في وقت زي ده .. جسمك مت**ر ومش قادر حتي تقف علي رجليك رخامة الناس الميتة مكتوب عليها اسمي بالكامل .. وانا حي اهو ... مش ميت صوت من ورايا طالع من قبر لحد بيعيط ) اتحركت براحة ناحية مص*ر الصوت ( القبر ) وكانت المشهد كالتالي ... واحدة ست قاعدة ومدياني ضهرها ... وموطية راسها كده كانها فعلا بتعيط وصوت عياطها يعني !!!! ... مش صوت عياط واحدة ست ... ولا صوت راجل هو صوتها واخد من هنا ومن هنا ولكنه كئيب اوي وعالي بشكل اوفر طبعا اللي مكاني ميجرأش حتي انه ينادي عليها !!! ميجرأش حتي انه يوجه فلاش الفون عليها ... ( ولكني كنت ظابط منبه علي الساعة 4 وشوية عشان اقوم اتوضي واصلي الفجر يعني وكده ) وفي التوقيت ده المنبه ض*ب ... كان صوته عالي اوي !!!! كتمته بسرعة وانا عمال ابص عليها وانا مرعوب وخايف وهنا هي وقفت عياط. الجزء الثاني والاخيررر..ياريت تعليكم علي قصة يكون ب رايكم مش تم ?? ..يلا بينا نبدا الجزء الاخير ؟؟ يلاا فاجأة الراجل قتل مراتة وابنه وراجل تاني وحرقهم كلهم !! ومرة واحدةة بصلي وبدا يقرب !!! حاسه اني متكتفة مش قادر ة اصوت ..فاجأة وبدون اي مقدمات لقيت محمود هو الي في وشي وبيقولي مالك يا بنتي فيكي اي !!! وانا فقدت الوعي بعد م اتاكدت ان كل دا حلم..شوي و فوقت وانا مش قادرة اتكلم وانطق ب اي حاجه حاسة ان حياتي كلها بقت عبارة عن كابوس محمود : متنطقي يا بنتي مالك مفيش يا محمود مفيش حماتي : سيبها يبني تريح شوي لا يا ماما انا مش هريح سيبي محمود ينام وانا هنزل اقعد معاكي تحت شوي . محمود: لا انا ورايا شغل اصلا ولازم انزل انا بس قولت اطلع اطمن عليكي كتر خيرك يا محمود.. نزلت اقعد انا وحماتي تحت وقعدنا اكتر من ٣ ساعات بنتكلم ونضحك بس حماتي : الواد محمود ده طالع عينه من زمان اوي والله ..بيتعب اوي في شغل طب ليه يا ماما محمود اشتغل الشغلانه دي حماتي : هو اتولد لقي نفسه كدا هو وابوة ..محمود قلبه مات خلاص ده جه فتره وكان بيحب ينزل ويكلم الميتين يحكلهم مشاكله يالهوييي انتي بتقولي اي يا ماما? حماتي : اةة والله يا بنتي كان معلمهم كل واحد يقول عليه ده نكدي ودا فرفوش ومسميهم كمان علي مزاجه?? انا ضحكت وسكت ..انا اتصدمت انا عمري مهعرف اتعود علي كدا ...انا مش عارف اصلا اي الي انا حلمت بيه دا ومش عارف احكيه ل حماتي ..وازاي الطفل الي بشوفه قدام المقبره يطلعلي في الحلم وابوه بيحرقه !! انا مش فاهمه!! مرت ايام كتير علي نفس الحال وكل يوم تقريبا اسمع صوت الطفل بينادي عليا ل درجه اني اتعودت وبقيت اطنشه بس في حاجه مفهمتهاش غير بعدين كان كل شوية ينادي عليا ويقولي امل امل الي في بطنك !! انا مش فاهمه يعني اي الي في بطني يقصد اي !..مرت الايام وعرفت اني حامل الفرحة مكنتش سايعه محمود والبيت كله.. انا مكنتش اعرف افرح ولا اخاف الطفل دا عرف منين اني حامل !!! واحتفلنا اليوم دا ..احتفال بسيط في وسط المقابر !! مكنتش متخيله اني حياتي هتبقا كدا ..وهحتفل اني حامل جنب ميتين!... وفي يوم دخلت انشر شوفته عند نفس المقبرة ومديني ضهره وبيقولي نفس الكلام ...لا بقاااا انا هنزل وهشوفه مش قادره استحمل اكتر من كدا انا تعبت بصراحةة.نزلت وجريت عليه ..لقيته مره واحدة ورالي وشه ...اعوذ بالله من شيطان رجيم اعوذ بالله من شيطان رجيم!! وشه كله محروق مفيش اي ملامح في وشه!! ايوا ايوا دا اثار الحرق ..قولتله انت عاوز اي ..قالي عاوز حقي وحق امي من ابويا الي قتلنا والا هاخد الي في بطنك وضحك ضحكه شريرة وجري ومره واحده اختفي !! انا فضلت متنحه مش عارفه اعمل اي .!!! انا عاوزه اموت انا تعبت !! خلصت نشر غسيل واليوم دا كنت هروح انا وحماتي عند امي دخلنا شقه ماما امي : عاملين اي وحشتوني اووي والله نورتوني حماتي : والله انتي الي وحشاني مش بتسالي ليه امي : معلش والله مشغوله في الشغل ومسحوله حماتي : الله يعينك انا كل دا ساكته وعماله افكر في الي حصل حماتي : استاذنكم هدخل الحمام امي: اةة اكيد اتفضلي لما حماتي دخلت الحمام امي : مالك يا بنتي ساكته ليه كل دا انتي منطقتيش من اول مجيتي محبتش اشيل امي الهم ..قولتلها لا مفيس والله بس دا تعب الحمل وكدا يا ماما?? امي : ايوا ايوا ادلعي براحتك بقا ??هتسموة اي منعرفش لسه هو ولد ولا بنت ..بس لو ولد يبقا سليم لو بنت يبقا ايسل ... خلصنا القعده وروحت انا وحماتي روحت لقيت محمود صاحي اعملك عشا يا حبيبي محمود : اةةة ياريت ..انا جعان كدا انا قولت بصوت واطي انت دايما جعان كدا ?? محمود: بتقولي حاجه يا حبيبتي لا لا يا حبيبي بقولك من عيني❤ عملت الاكل وكالنا ونمنا وكالعاده اليوم الي بعده جه صحيت اروق مع حماتي وهو راح شغل ..واصعب فقرة في اليوم هي وانا بنشر عشان دايما بشوفه ... بس مرة دي انا مشوفتوش !! انا شوفت واحدة واقفه علي مقبرة وماسكه مصحف وبتقرا قران ..والغريب انها كانت واقفه علي نفس مقبره الي بيقف الطفل قدامها !! متردددتش ثواني اني انزلها حضرتك ليكي حد هنا بتزورية !؟ الست الغريبة: اةة مرات اخويا وابنها الي هو طفل صغير عنده ١٠ سنين !؟ الست الغريبة : اةة بظبط وانتي عرفتي منين !!! وانتي مين اصلا انا مرات تربي ...بدا اعيطلها واحكلها كل الي بشوفه سواء طفل او الحلم ..والطفل الي عاوز حقه دا انا مش فاهمه !! الست الغريبة : حاضر هحكيلك..انا ليا اخ ..كان متجوز ممرضة ..طبعا انتي عارفه ان ممرضات بتاخر في شغلها اةة عارفه كملي الست الغريبة : هو كان بيحبها جدا بس تاخيرها المستمر دا خلاه بدا يشك فيها ويروحلها المستشفي علطول ويشك فيها مع انة لما كان بيروح المستشفي مكنش بيلاقي اي حاجه تخليه يشك فيها.. بس شاف دكتور دايما مراته بتتعامل معاه . هو مفهمش ان دا الطبيعي عشان هي بتتتعلم من دكتور دا ..وفي يوم قرر يروح المستشفي ويعزم الدكتور ده علي الغدا ..الدكتور استغرب بس بعد اصرار كبير وافق .. لما راح البيت ..اخويا حطلهم منوم في مشروب وكلهم راحو في نوم حتي طفل .. واول مراحو في نوم جاب الدكتور وكتفه وحطه في الدولاب ..واستني لما الكل يصحي ويفوق اول م مراته صحيت قالتله اي دا احنا نمنا امتا قالها نمتو من شوي قالتله والدكتور قالها مشي ولا انتي كنتي عاوزه يبات معانا !؟ قالتله وانا مالي قالها من جبتهولك علي غدا اهوو قالتله يعني اي مش فاهمه !! قالها مفيش انا هنزل اجيب حاجه من تحت واطلع بسرعه نزل جاب بنزين وطلع ..اول مطلع فتح دولاب ونزل الدكتور المتكتف دا وفضل يض*ب فيه وموته ولما مراته فضلت تحوش فيه قتلها بردو وقتل الطفل وحرقهم كلهم ... قتل مراته وابنه !!!! طب وهو فين !؟ الست الغريبة : هو دخل سجن ولما قعد يقولهم انو كل يوم بيشوف ابنه وبيههدده ..شكو في عقله ودخلو مستشفي الامراض العقليه ..ادعيله هو طيب والله .. وفاجأه الست سبتني ومشيت من غير سلام دخلت جوا البيت لقيتهم حطو الغدا .. حماتي : انتي كنتي بتعملي اي برا مش قولتلك متطلعيش لوحدك!! كان محمود قاعد وحماتي وحمايا ..انا مره واحده عيط .حمايا بدا يهديني وقالي مالك ...انا حكتله كل حاجه بالحرف وقولتله محدش عاوز يصدقني ليه او يحس بياااا !!!! حمايا: انا مصدقك وكلنا مصدقينك ..كلنا ظهرلنا الطفل دا نعم!!! حمايا : زي مبقولك الطفل دا ظهرلنا اول مدفن ..وبدا يظهر ل كل واحد فين ل غايه مبطل يظهرلنا شكله زهق ..وفي الاول وفي الاخر دا ميت يعني لو كان يعرف حاجه كان عرف يحي نفسه من تاني انا بدات ارتاح ل كلام حمايا واطمن حمايا : طنشية خالص وهو هيزهق وهيسيبك في حالك زي م سبنا انا سمعت كلامه وبدات اطنشه اول ميظهرلي وانا بنشر اعمل نفسي مش شيفاه خالص ل غايه م مرت الايام وولدت بنوته وسميناها ايسل..وفي يوم من الايام نزلت اروق تحت وسبت ايسل ع سرير بعد مرضعتها ونامت وانا بروق تحت سمعت صوت صريخها طلعت انا وحماتي جري لقيناها واقعة علي الارض وبتعيط ..وانا عماله اقول ازاي دي عندها كام شهر ازاي تتحرك حماتي : دي شكلها لعبية وهتتعبنا ?? عدينا الموضوع وعادي مع ان الحاجات الي زي دي بتتكرر كتير ل غايه اما حصل الي حصل ومقدرتش اتحمل ..في يوم سبتها علي سرير ودخلت اخد دش ..وسمعت صوت حد دخل الاوضه ..قعدت اقول انت جيت يا محمود ؟؟ محدش بيرد !! واقول طب انتي هنا يا ماما بردو محدش يرد !! طلعت ملقتش بنتي ع سرير !!... ببص من شباك لقيت طفل دا شايلها وبيقولي مش قولتلك هاخدها وطلع يجري وانا نزلت اجري وراة لقيته نط في مقبرة !! وقفت قدام المقبره اصوت واصرخ لقيت ايد شدتني من رجلي ودخلتي مقبرة ولقيت اطفال كتير عاملين دايرة وابني في نص وشكل الاطفال مرعب اوي كلهم محروقين...انا فقدت الوعي مره واحده صحيت لقيت نفسي ف البيت علي الارض وحواليا محمود وحماتي وحمايا !! وسمعت صوت عياط ايسل وهي علي سرير !! محمود: انتي متبهدله كدا ليه واي كل تراب دا !! انا قومت جريت ع بنتي لقيتها كلها دم بس الخرابيش الي في جسمها بسطيه متنزلش كل دم دا !! خدتها وجريت علي بيت امي وحكتلها وقعدت اعيط وهي اخيرااا فهمت وقدرت .. وخلتني اطلق من محمود...وبدا الطفل دا ميظهرش غير كل فين وفين الحمد لله ..وفضلت اربي في بنت ونزلت شغل مكان امي ..ل غايه مجت لحظه الي بستناها بنتي كبرت واتقدملها عريس وهتتجوز خلاص بس مش هتتجوز تربي لا هتتجوز دكتور...ربنا يخليهالي ومشوفش فيها اي شر ..وانصح اي ام تفكر في جواز بنتها قبل متسلمها ل اي حد ....قصتناااا خلصت ...وزي مقولتلكم ياريت تقولو رايكم عشان دا بيشجعني سواء بالحلو او الوحش بلاش تم دي? اشوفكم في قصص تانية علي خير .. #الساعي #حبيبي_مافيوزي #الجزء_الأول -یسألوننا ماااا الحب ؟؟! فقلنا الحب حیین قال نبینا علیه افضل الصلوات لا تؤذووني في عائشه ، هو حین سئل قیس عن سبب حبه للیلى وهي لیست جمیله فقال ومن یری منکم لیلی بعین قیس !! هو ان تری فی طریقک ألف شخص ولا یرووق لک إلا شخص ... الحب لیس بلمسه ید رقیقه أو قبلة بين ثنين ...ولا باشتباك الأيادي في كل لقااء ولا رساائل وبیع کلام .... الحب هو ان تجد قلب یخاف علیک ،یمنحک ابتساااامه..ویحمییک آآآآآآآآآآآآه من الحب الذی یحتل القلووب بلا استئذاان والتی لیس علیهاا اي سلطاان تحب متى ارادت ، ومن ارادت، وكيفماا اراادت ... "" "" "" "" "" " هي من عائله متوسطه وهو مافیووزی فی ایطالیاا ... هي رقيقة وحیویه اما هو انساان حي بقلب ميت ...هي حساسه ومرهفه وهو قاسي وعدوااني مختلفاان في كل شيء لكنهما اجتمع عندما وصل الأمر للقلب وعشق بعض بضبط بتاريخ ..ربعه وعشرین ...شهر عشره ...الفین وحدااش کانت السما مغیمه وداکنه الجوو ولاا بارررد ...والريح صوت صفييرو كيتسمع عاالي.... المارة ها لي مخشي فبعضو هاا لي مخشي فلي معااه وكيتجااراو مخبين من قطراات المطر لي كتسااقط معلنةة عن بواادر حلوول فصل الشتاااء وضمنهم كانت بطلتنااا مع صحبتهاا واقفين تحت سقف واحد من محلات لي كاينين بالقرب من جامع حسن الثااني احلاام...."مربعةة ايديهااا باش تدفى..وسنانها كيترااقصو من البرد "....وهاادي هي شمتةة...اصحبتي...علااش مشفتش النشره علااش ?.... سهاام....."كطلع فيها وتهبط وهي تشتت بالضحك "....لا والوااعرة جایا لابسة الطاالون..ومع الماا لي في للارض غتگليسي....ود*ك سااع والله منسكت من الضحك... احلام..."كتذبل في عينيهاا "...ياك يااكي..ايوا شكراا....اختي..اش داني ولاش جیت مجاني لبس هاد لبسة تال دابا ..ومجاهم...يعطلوونا في الخدمة تال ليووم...? سهاام...عرفتي شنوو...تعالي نض*بو عصفوورين بحجر وااحد....ونجلسو ناكلو في هاد المحل بينما سحات شتاا... احلاام...."سبقااتها كتمشى على صباعها باش مطيحش "...احسن كلمةة خرجهاا فمك..زيديوليتي تفكري... " بالفعل جلسو طلبو ليهم الماكلة لي كلاوها..على اقل من مهل مهلهم...وفي داك لحين كاان توقف المطر على النزوول وكاانت عتمة ليل بداات تعم الارجاااء..".. احلام..."ناضت خلصاات ووقفات على سهاام "...يالله زيدي...شوفي لحال دغيا ظلام... سهاام....?...سي نوغماال اصحبتي...راه فايتة سبعةة.... " تمشاو شوية حتى وصلو لمكان فين كيتفاارقو " سهاام...."ض*باتهاا في كف ايديهاا "..يالله نتشااوفو غداا ... احلام..."بوسة من بعيد "...ان شااء الله احبيبتي...?... " غادية كتحاول تسرع في مشيتهاا باش تخرج من سيكتوور لي دخلات ليه...وبحكم شتا والبرد..داك نهاار كان خااوي كيصفر لي عندو شي دار دخل ليهاا...جبدات تليفوونهاا لي كان كيصوني...كيف بغات تجاوب محسات غير بشي حاجة باردة تحطاات على عنقهاا " شمكاار .. "كيدوي وريحةة كارو ولحشيش من فموو طالعةة "...غتعطيني تليفووون..وبالسكات بلا حتى كلمةة ولا نشرمط لختي هاد الوجه اللي فرحانة بيه وندیر فیه شي خريطة ..."بدا كيحرك الموس على حنكها بالعرض البطيء"....شنو قلتي ؟؟ ?... احلام...."دعقاات دارت شاافت فیه ودیریکت فی عینیه لی کانو زرقین "...اممم...نعااام...نعااام..اخوویااا..انااا..."کتمتم بالهضره .الخوف کان مسیطر علیهاا ".. شمکاار...."لوا لیهااا ایدیهااا وهبط لیهاا رااسهاا لتحت تا مبقاات قاده تحرک "....قلت لدیییلمکالحبس....اری لقلاوی هناااا ولا غندیر لیک شی علامه یحیرو فیهاا طباا..."نفضهاا "...یالله تحرکی ابنت ق.... ".. احلام...."طالعاها ترعیده من صبع رجلیها صغیر عطاتو تلیفون بدون تردد "...ها هاوا هاوا ...اخويا غير مض*بش ليا وجهي الله يرحم لك الوالدين .... شمکاار..."خدااه من عندهاا ودارو فی جیبو "..وهااکداک من لول دیریها ونتي كترعدي عليا ..."خشاا لمووس "...یالله تسب...تدوري بربي منرحمك يله رولي احلام..."کتدوی وتنخصیصه طالعه معاها "...شوف..عفااک..الله یسهل علیک..عطینی غیر نمرة لي فيه....عفااک..?.. شمکاار..."جبد ایدو بزربه حتی یسحابلیها غیض*بهاا غطات وجهاا ولکن کان لعکس خدا تلیفوون وجبد لاکارط مدهاا لیهاا...ومشی بسرعه البرق....اما احلام خطوتهاا کبراات ولات تشتف ....وتزرب فی المشیه....ووجهاا عامر دمووع تبکی وتقوول مبکییت....حتی وصلات بلاکه طوبیس وقفات فیهاا ومزاال دمووعها دایزین بحال دری صغیر جلسات فی طریطواار "... -الله یاربی الله شنو ندیر....ومنقدش نقول لدارنا رانی تشفرت میخلیونیش نخدم مزال وانا عاد لقیتها...اهء اهء ...اش دانی ندوز من هاد طریق.. "جات لعندها واحد المرا لی شافت حاالتهاا "....مااالک ابنتی علاش کتبکی ...? احلام....."کتمسح فی دموعها "...شفرو لیا تلیفوون...? ..... "نوضتهاا"...الله یاا حنینتی الله وتا نتوما ابنات لیووم...کتوریوهم لیهم بالعلالی ....واش غالی ؟؟ احلاام....."حرکات راسها بالایجاب "...اه ? ....... ایوا سمعینی...شفتی لهیه غدوری مع زنقه غتلقای بوسط لبولیس ...سیری دیکلاری..اصلا شفاره تاع هنا معرووفین یحبدوهم یجبدوهم.... "سمعات احلام من لمرا ودارت کیفما قالت لیها قصدات المرکز بتفاائل ..لکن للاسف خرجات منو بخیبه امل...ولکلام شرطی مزالو کیتردد فی وذنیهاا ".... 《 نتی لی جابده تلیفوون ...یعنی نتی لی باغاه یتشفر..ماشی نتوما تبداو تعیقو بیهم وملی تشفروو تجیو تصدعوونا وزيدينها بالتزيار والرومي والشعر بالسيف 》 ....... کانت هادی هی جملتو لی قالها لیهاا..معقلش علیهاا بهاد المعنی مکان بیدهاا غیر ترجع لبلاکه تشد طوبیس لدارهم....تخللها شعوور بحگره...مبقاتش متحکمة فی دمووعهاا ...واقفه کتسنی فی طوبیس وککتبکی حتی جاا وقف حدااها واحد الشخص... ... ....... " کیتحدث بصعووبه ...بسبب اعاقه لی عندو فی جسد دیالوو......."...م...مااااا ..لک....اخ...تی.....ع لاااش ....کتتتبکککی...."کیضغط علی لکلاام..."... احلام...."شافت فیه وکتبکی "...شفروو لیا تلیفوون اخوویا ..اهء اهء اهء... ...... "شدها من ایدهاا "...ااااججیی....معااااااایاااا....."جرهاا وراه وهی مرکزه مع مشیتوو لی کانت کتم بصعووبه بسبب نقص لی عندو فی رجلو...طوعااتو وتبعااتو ....ومکانتش خاایفهه....حتی دخلهاا لدرب معرووف فی مدیینه....یطلق علیه...درب طااالیاان.... وهو بمثاابة عا**ة المدينة لقدييمة دخلها لواحد الوسعة كاينة تم معروفة بلي هيا بؤرة الشر ....وجميع الشفارة والشمكارة مركزهم تم البراني قليل فين كيدخل والا دخل بزهر ودعاوي الوالدين باش يخرج وصلهاا لتم وقف وطلق تصفييرة لتجمعوو وراها عشراات شمكاارة ...ها لي مقطع وجهو كلو خطوطو ....ها لي معيط على لاص ودراعووو كلو مشرط ومزال الدم دايز ......وجهم كيخلع.. اما الا طولتي نظر في عينييهم...الله يرحمك والله ميزكلوك عينيك يتقبوهم ... شكلو دائرة وكانت هي المركز ديالهاا ...نطق واحد من تماا فيه ض*بة شادة حنكوو كلووو... ...... "بصوت غلييض "....مااااااالك اختيي ? احلام....." حسات براسهاا وسط عصاابات ..مبقاتش قادة تخرج لحروف من فمهاا الحاجة الوحيدة لي قدات عليهاا....هي انها بالت في سرواالها بقوة الخلعةة لي كانت شادااهاا...."....????... ....... غير نطقي اختي ...متخفييش..."غاادي مقرب منهاا حتى كيسمع "....... Fermati e non muoverti..... "رجع تكلم بداريجة "....ووقاااف...متحركش....."كيدوي ضاغط على كلاموو...باقي اللهجة مغربية مشقاات طريقهاا في حلقو كيف ساابق ...." "...هزاات احلام رااسهاا وهي كتقفقف بالبرد والخلعةة...تشووف شكون صااحب الصوت الخشن....حتى ?...تبلووكات وزادت خلعة فوق خلعات ?...بدات تبكي باعلى صووت....لما لا وكتشووف قداامهاا...شخص طول بعرض...بحال صوور لي عازل درب لي دخلات ليه.....وااقف مقااد...كان لابس سيرفيت بالكحل ...وداير قب على رااسو ومنزلوو...لكن بدوون ميجمع رجليه..كل رجل موقفها مقادة ومبعدها على لوخرا شوية......تم جااي في اتجااهم...وگاع لي كانو تماا..كيتسرسبو واحد مورا تاني حالين ليه طريق وراسهم لتحت.....كمل طريقو بتأني وببطء كانوو كيدرس الخطوة عاد كيكملهاا....مخلي لي تم كلشي صامت ومترقب تحركااتو باذان صااغيةة ... وقف قدام الشمكار لي كان كيدوي مع بطلتنااا..هز راسو فيه....وحيد لقب على راسو بصبعو....وقوس حاجبو....".....شكااين هناااااا ؟؟ ?.. شمكار....."مهازش الراس كيدوي وحادر عينيه "....هاد البنت تشفراات ..وجابهاا تووتةة بغا يعونهاا.. تووتة....."غادي لعندو "....م..مشىىىى....تي..ليفووون...شاااا فروووه....ليي...ليييهااا..... " هز رااسو فيهاا....لقاها كتبكي وكارزة ايدها على حواايجهااوكلها كتخبط ببعض ...نطق بالغوات حتى زعزعها صووت "....جيييبووو كرسيييي......"مجا فين يكملها حتى حضر وتحط قدامها ..."....گلسي...."شاف فيها لقاها مفي**يةوهو ينطق الشمكاار بصوت رعبهاا "...ملی یگوول لکووووووبراااااا شی حاجه کیخصهاااا تنفد،گلسیییییی.!!? احلام...." بدات تحرک بزز "...کوبرااا ?..."بلعات ریقهاا " کووبرا....."خنزر فی شمکار...وقرب لیه جرو من تیشیرت "...متقااواش علی عیالات ..ودیر فیهاا کاییین....قاااود ..دابا...?..."رجع شاف فی احلام "...متخاافیش رتاااحی...".عمل لیهم اشاره بایدو وجابو لیه کرسی حطوه مقابل لیهاا ...بقی شحال حاضیهاا خلاها حتی سکتات شویه من لبکی عاد دوا "... کووبراا..." کیهضر بلاما یشووفیهاا ..کان حادر راسو لتحت "...عااقل علی هاداا لی شفرک کیف داایاار .... احلاام...."کتهضر بزربه لاعب علیها عامل الخوف "...صافی اخویا غا خلیه نزیدو تلیفون اخوور غیر خلیونی نمشی مبقیت باغا لا تلیفوون لا والو...هء هء..?... کووبرا...." عوج فکو بابتساامه لی مشافتهااش حیت منزل وجهو لارض ....وعاود دوا وهو علی نفس الوضعیه "....داباالموضوع....جاا لعااندی متخااافیش غادی نرجعوو لیک هاد تلیفوون وسیری ...."کان کیدوی بصوت لی بالکاد سمعاتوو،انفوا کمل کلامو دوات ... احلام......کانو عینیه زرقیین....? کووبرا...."...هز راسو شویه شاف فیها لقاها کتمسح فی دمووعهاا..."...احم اشمن قنت تشفرتی....؟؟ احلاام...." شافت فی عینیه لکن رجعات نزلات راسها دغیاا.."فی درب لی کیخرج لجامع... کووبرااا...."وقف وعطاها بالضهر وخاطب دراری بصووت خلاها تحک وذنیها وراه وتسااءل وااش هادا هو لي كان كيحاورهاا دابا ".....سمعتووووووو ؟؟....كنظن عرفتوو شكون هاد زرييقة جيبووه ليا داابااا..ومعااه تليفوون قوولولو....كوووووووبرااااااا بغاااك.....? "رجع شاف في احلام لي بانت ليه مخشية في جنابها...مشاا خدا شال كبير من عند مول محل كان تمااا كيبيع فيهم ....جاابو ليهااا بلا میهز الراس ".....هاكي هاداا تغطااي بيه بنتي ليا بردتي..."حطو ليها ومشى هاز كرسيه بعيد داير رجل على رجل وكيلعب بسااعتوو الفخمةة بحيث لي شافو لابسهاا ميقوولش راه منتمي لهااد الحي... #یتبع بغيت أراایکم وتعالیقکم سبب تحفیزناا ومواصلتنا معاکم #الجزء_التاني غطاها بالشال وخلاها كتساائل مع راسهاا ..كيفاش هاد السيد بهاد الهيبة وهاد اللبس وحتى كلامو اللي مخربق تقول معايش في المغرب منتمي لهاد الناس ولهاد البيئه ....مفيقها من شرودها غير واحد المشرمل جايب داك زريقة اللي شفرها وباين مخلوع كيقدم خطوة ويرجع جوج - لكوبراا هاهوا اللي ميخ ختنا في التليفون "غادي بيه حتى وقفو قدامو ...کان مكروازي رجليه وكيخنزر في الشفار سرح رجليه ووقف مقاد، فجآه شدو من ق*فادتو الكوبرا... " بتخنزییره "...ارى بعدا التليفون نصيفطو البنت عاد ن*درو ولیتو دايرين شرع ايد*كم في هاد القنت ،"خدى التليفون وتوجه لعندها وهيا غير مرعودة بوحدها وكتشوف فيه من لتحت لتحت " ...هاكي امانتك شوفيها واش هيا احلام... "بتردد وخوف " اه اه هداا هو تليفوني الله يرحملك الوالدين اخويا تووتة......واااااا ش نوص لها اك.ك.ككوبرااا كوبرا...لا بلاش انا نوصلها ونرجع نت سير اعشيري الله يحفظك دار عند جماعه اللي واقفين مع زريقا الشفار - انااا رااجع دابا ولینا کلام تهلاو فیه بیندما جیت "ناضت بلهلا يطريه ليها تابعاه العار يخرجها غير من تم ، کتهبط فی تریکو لی لابسه علیها مکمده فی الشال ...بقات تبعاه حتى خرجو نیشان فی الشارع كوبرا ....نوصلک ! احلام....ها لا الله يرحملك الوالدين ناخد غير طا**ي من هنا بلاما نعذبک كوبرااا...."حرک راسو لیها بالایجاب ".....ملی توصلی عیطی لیا نعرفک وصلتی ... عندک فین نقید لیک نمره... احلام ....."حلات صاکها جبدات مدکرتها خدات من عندو رقم "....صافی کون هانی اخویا الله يكثر خيرك ..وضروري غنتاصل بيك ... ووقف ليها طا**ي حمر ولاح ليها میه درهم ووصاه يوصلها تال الباب...طریق کلها دازت عندها كتفكر كيفاش دازت عندها هاد العشية ..والاحداث اللي عاشتها فیهم ..عمرها کانت توقع انها تسرق ويرجعو ليها حوايجها اللي مشاو وبطریقه باش رجعو بقات كتفكر وتسائل کون مجاش الكوبرا اشنو غيكون مصيرها وسط دوك جماعه الشمکاره واش كانت غتخرج سالمة ؟؟ فاقت من دوامه تفکیرها علی صووت سائق الطاکسی -وصلنا ابنتي !!وهاكي الصرف !! احلام ...غي خودو الشريف الله يعاون #درب_الطلیان بعدما رکبات احلام فی طاکسی ..رجع الکوبرا علی طریقوو بخطوات تاابثه لی داز من حداه کیلقی لیه تحیه وهو کیکتفی کیلوح بایدیه...توقف فین خلاهم کیتسناو مدو ایدو وجر زریقه عندو شاانق علیه كوبرا...." بصوت حاد "..مبقيتوش کتحشمو ها ؟؟ وليتو تقواو على البنات وفین حدا السيكتور بيادق حنا اولد القحبه ها دوي؟؟ يصحابلي مخلي الرجال ورايا ساهة غير الشمايت زريقة ...."مهبط راسو الأىض"...والله اكوبرامنصحبها من عائلتك و.. "مخلاهش يكمل كلامو ونزل عليه بتصرفيقة " كوبرا ....." دفعو وهز صبعو قدام وجهو "....واخة منكونش كنعرفها فوت السيكتور وقني " خنزر فيه "..زكي معانا اعشيري بلاما نخسرو "ض*بو لق*فادتو بانذارات "...فوت عليك البنات والعيلات وسير تقوا على الرجال فحالك الشماتة ?كثافك كبر من سور الكريان وطامع في البنات .."بءعلى صوتو نطق " منن اليوم غلقى شي ق**د زمل عليه الضمير كيشفر هنا حسابو معايا نيشان.. بربي تتكون اللخرة ليه معايا... كلشي حدر راسو سامعين ومطايعينو لانو هدرتو مسموعة وبلا نقاش تنفذ .... فرتك جووقة وطلق خوونة بعد مجبد ليه الوذين ، ومشى لمحل تاعهم ولي كانو دايرينو لاصلاح السيارات كان تحت الدار فين كيسكنو جر كرسيه على براا شعل گارووه وجلس .... .... وصلات للداار تتقفقف .. بالبررد مع حوايجها مزاال فازگين بالشتااا .. شكرات مول الطا**ي و وصلها حتاال قدام الباب كيف وصاااه الكووبرا طبعا ..جبدات سوارتها و حلات الباب مع الدخلة سمعات صووت مامااها ..تتحمد الله .. احلام .." دخلات عليهم مزال مأثر عليها لي عااشتوو ولكن تتكاول تخبي .." ..السلام عليكم .." مشات عند باباها باست ليه يديه و الام ديالها باست لها راسها" .. تعطلت .. الأم .. علاااه نتي غييير تعطلتي قلبي بغااا يوقااااف و داك المشقووف لاش داايرااه لاااش .. الاب .. فين كنتي تال هاد الوقت !! أحلام ..هانااري .. غير بشوية علياا .. الأم .. " حطات يديها على خصرها" ..فين كنتي اهاااد البنت كنتي غاتسكتي لنا القلب واش شفتي شحال فالسااعة ولا لا؟! أحلام ..ماما ..شوفي احبيبتي عطلوونا في لخدمة اليووم بزااف .. كنت مع سهاام و شدااتنا الشتاا و هي دارهم قرييبة داكشي علاش مشيت معاها و من بعد بقيت فدارهم حتى جاب ليا باباها الطا**ي باش توصلني لدار .. هادشي لي طرا .. الأب .. الحمد لله خرجات سالمة هاد المرة .. ولكن ردي بالك المرة الجاية منقبلش التعطاال يا احلام ردي بالك غاتخليني ندير شي حوايج ماباغيش نديرهم .. أحلام .." حنات راسها" .. سمح ليا ابابا .. الام .. حنا راه خايفين عليك ابنتي .. د*ك الخدمة لي تعطلك تال هاد الوقت ماعندنا منديرو بيها ..عط الله فين تخدمي .. الأب ..هادشي لي كنقول حتى انا .. الى تعاود هادشي غاتحبسي من د*ك الخدمة .. أحلام .. واااش نقوول لهم خرجووني انا بكري من دوون الناس حيت بابا و ماما تيخافو علبا كثر من القيااس راني كبييرة .. الأب ..لي عندي قلتو " ناض فحالو" .. الأم .." مشات عندها طبطبات على كتفها" .. نتي عارفة باك كيخاف عليك كثر من خوتك كاملين اوا ماتعصبيهش يرضي على بنتي ..وقت البرد دغيا تيضلام الحال .. احلام .." كانت ميتة بالعياا قرباات تنهاار قدامها غير شاادة فراسها بزز .." .. واخة اماما واخة .. الأم ..سيري بدلي عليك و دوشي بما سخوون راه دخلو الليالي هانتي شووفي حالتك دابا تصبحي مريضة أحلام .. " حركات راسها بالإيجاب" .. طلعات لبيتها لي كان في طبقة الثاانية بحكم ساكنين في احياء شعبية .. احيدات الشال علقاتو وخدات حوايجها من البلاكار عاد توجهات الحمام .. نصلات كااع حوايجها رماتهم فالماكينة الصابون .. شعلات عليهم .. وشعلات الدووش و ديريكت دوشات بالمااء سخوون خلا البخار يعممممر الحمام ..حسات بلحمها مشوووك و عضاامها كيترررعدوو من لي وقع و من البرد .. كملات تدوااشها بالسييييييف و خرجات لوات عليها الفووطة .. رجعات لبيتها لبساات بيجاامة سخوونة حمراااء .. و نشفات شعرها لوات عليه زيف
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD