روايه *ليالي الجحيم*
★★★★★
في منزل احمد كان يجلس احمد علي مقعد بصالون وهو حزين بشده جاءت إليه حنان ورحمه وجلسو بجواره ثم تمتمت رحمه وقالت : هو انت يابابا بدور علي ليالي "
احمد بحزن : هو أنا ببطل يابنتي أنا تعبت اوي ليالي ملهاش أثر خالص أنا خايف عليها أنا أهملت في الامانه دي " تحدث محمد بعفويه : هي ماما لحت فين يابابا"
احمد بضيق وعصبيه : امك دي تنساها خالص ليمكن تعتب عتبه البيت ده تاني ثم أكمل بحده وقال : فاااااهم " بكي محمد وقال : م .س .ي يابابا "
تدخلت رحمه وأخذت محمد بين أحضانها وقالت : أنا هدخله ينام جوه " هز احمد رأسه بمعني تمام ودخلت رحمه إلي الغرفه ثم همت حنان بالحديث ولاكن أوقفها صوت جرس الباب فقال احمد : قومي افتحي ياحنان " فأقامت حنان وفتحت الباب وفجاه وصل صوت حنان الي الداخل وهي تقفز من شده الفرح وتقول : ليالي جت ليالي جت هييي " خرج احمد بسرعه علي صوت ابنته وشاهد ليالي علي الباب فاجري ناحيتها وضمها إليه بشوق أبوي وقال : كنتي فين ياليالي انا قلبت عليكي الدنيا " ولاكن لارد منها نهائيا فابتعد عنها ونظر لها احمد وحنان بزهول علي منظرها هكذا وأنها صامته ولاكن انتبهت حنان لريهام فقالت : ريهام انت "
ريهام : حنان انت اخت ليالي "
حنان بعدم فهم : انت بتعملي اي هنا "
احمد قاطع كلامها وقال : ادخلو مش هنتكلم برا وبالفعل دخلت الفتاتان وأحمد قام بسند ليالي واجلسها ثم بدء يتحدث وقال : احكيلي يابنتي في اي اللي حصلك واي اللي عامل فيكي كدا"
ريهام بندفاع : أنا هحكيلك ياعمي اسمع ..........
احمد وقف وقال بصوت عالي : اتجنن ده ازاي يعمل في بنتي كدا واي اصلا اللي وصل بنتي له وفي بيته داانا هرفع عليه قضيه واسجنه"
ريهام جففت دموعها وقالت : شكلك متعرفش مين رعد محدش عمره هيعرف يتكلم معاه احمد ربنا ان بنتك بقت بين ايدك اطلب ليها دكتور وعالج جروحها وحاولو تطلعوها من اللي هي فيه هي في صدمه " احمد قال : طب انت تعرفي حنان منين ..؟"
حنان : ريهام تبقي زملتي "
ريهام بابتسامه : ايوا زي محنان قالت كدا ومعلش أنا لازم امشي "
حنان : لا يابنتي مينفعش اقعدي تشربي حاجه الاول " ربتت ريهام علي كتفها وقالت : لا خليها مره تانيه بس خلي بالك من ليالي دي شافت المر " دمعت حنان ثم قالت : حاضر وذهبت ريهام الي القصر " وطلب احمد دكتور وطلب من حنان بأن تأخذ اختها وتبدل لها ملابسها حتي يأتي الطبيب " وبالفعل اخذت حنان ليالي وذهبت بها الي الداخل وادخلتها المرحاض وخلعت ملابسها من علي جسدها وجلستها وفتحت عليها مياه ساخنه كي يهدأ جسدها نظرت لجسدها ولعلامات الض*ب التي تعرضت إليه هذه المسكينه وبكت وقالت : اي اللي في جسمك ده ياليالي ليه بس كدا داانت متستهليش كل ده " نظرت ليالي لجسدها وبكت عندما تذكرت ض*به لها ومحاوله اعتدائه عليها وض*ب مرات ابوها لها بكت لا صرخت باالم " فاضمتها لها حنان وحاولت أن تهدئها وقالت : اهدي ياليالي والله ربنا هيجبلك حقك بس اصبري اصبري ياليالي " بعد فتره خرجت ليالي وحنان تسندها اجلستها علي الفراش وجلبت لها ملابس منزليه كانت عباره تيشرت وبنطلون لونهم بينك والبستها وقامت بتسريح شعرها لها ووضعته علي هيئه كحكه ثم وضعت ليالي رأسها علي الوساده وبمجرد وضع رأسها أغمضت أعينها بالم لأنها لم تنم حوالي ثلاثه ايام وادمعت اعيونها لتذكرها هذه الغرفه التي كانت تجلس بها وقاطع تفكيرها خبط علي باب الغرفه " فاألبستها طارحه علي رأسها وسمحت للطارق بأن يدخل ودخل الطبيب وأحمد وقام الطبيب بفحصها وبعد انتهائه قام بكتب لها علي ادويه وخرج الطبيب وخرج معه احمد " سال احمد الطبيب : هي كويسه " فااجابه الطبيبة: هي عندها صدمه عصبيه حاده وكميه الض*ب اللي جسمها دي ميسكتش عليها بس أنا عارف انك راجل محترم فااكيد في سبب وفي حاجه عشان كدا أنا مش هدخل لاكن جسمها محتاجه رعايه وتطهير لجروحها والنفسيه نفسيتها وحشه اوي "
احمد : حاضر يادكتور وذهب الطبيب ودخل احمد الغرفه وجدها نامت فورا ثم خرج وخرجت حنان واطفأت النور وخرجت هي الأخري وذهبت الي غرفتها دون حديث "
★★★
في منزل خالد ....
كان يجلس هو وزوجته أمام التلفاز يضحكون ويمزحون وفجاه سمع صوت طرقات علي باب المنزل فقال : ادخل البسي علي أما اشوف مين "
ميرنا : حاضر وذهبت إلى الداخل وقام خالد بفتح الباب واتصدم بشده عندما رأي أن الطارق هو رعد " فقال : رعد " رعد بصلابه : اي مش هدخلني وفي هذه الأثناء جاءت ميرنا وقال : ازاي يارعد بيه ادخل تعالي داانت شرف*نا وقامت بقرص خالد في يده لغبائه : اي يابت بتقرصيني ليه "
ميرنا بغضب : خالد في اي مالك ادخل شوف صحبك شاكله مهموم وأنا هدخل اجيب عصير واجي " وبالفعل دخلت ميرنا المطبخ وتوجهه خالد الي رعد وجلس بجواره وقال : مالك ياصحبي "
رعد : كلم كريم ورنيا وخليهم يجو " خالد بقله حيله : حاضر وبالفعل اتصل عليهن وجاء كريم ورنيا بعد فتره من الزمن وتجمعوا وقال رعد : أنا لاول مره ابقي كدا " قاطع كلامه دخول ميرنا بالعصير ووضعته وهمت بالخروج فقال لها : اقعدي جنب جوزك " ميرنا نظرت لخالد فقال خالد : تعالي ياحبيبتي " فاذهبت وجلست ثم قال رعد والحزن ي**و وجهه : أنا مش فاهم نفسي "
خالد بعقل : في اي اي اللي حصل معاك في الفتره اللي فاتت"
رعد : هحكيلكو ولاول مره "
فلاش بااااك
كان رعد يجلس هو واربعه من الرجال ....
رعد بعصبية مفرته : يعني اي اللي بتقوله ده ازاي رعد الدمنهوري يضحك عليه "
رجل ١ : والله بقي دا اللي حصل حضرتك انت مضيت علي الورق وانت اتنزلت علي خمسه مليون جنيه بذات نفسك وأنت فاكر أن ده ورق العقد "
رجل ٢ بثقه : يعني كبيرنا ضحك عليك ياكبير " قام رعد من مكانه ولكمه لكمه قويه في وجهه والتاني لكمه في وجهه وصارت بينهم معركه وانتصر رعد وقال : والله يا شويه زباله لعرفكو ازاي تضحكو عليا أنا لا وبكل بجاحه جاين لحد عندي وتتكلمو " رجل ١ بعدها فلت من بين يده قال : والله الباشا لو عرف اللي انت عملته معانا لهيندمك ندم عمرك " ذهب إليه رعد ومسكه من ياقه قميصه ولكمه لكنه قويه وعنيفه وقال : الباشا بتعكو ده لو كان راجل مكنش بعتكو انتو وبعدين هو اصلا غ*ي عشان بعتكو لان مش عارف ان مش رعد اللي يضحك عليه وفي لحظه كانو الأربع رجاله في عربيه من عربيات رعد وأخذهم رجال رعد ووضعوهم في مخزن كي يتربو ويفضي لهم رعد ويعرف من الباشا الذي بتحدثون عنه ثم استقل رعد سيارته وساق بسرعه عاليه لدرجه انه لم يلاحظ الفتاه الذي طلعت امام سيارته مره واحده وخبطها " هبط رعد من السياره والغضب والقسوه يمتكلوه فنظر لها ثم حملها ووضعها في السياره وتحرك بها الي القصر حيث وضعها في غرفه وطلب لها طبيب "
باااااااك
خالد : ها وبعدين ",
رعد تن*د وقال : هكمل ......... وحكي لهم كل شيء " فقال كريم : وانت اي اللي مزعلك ماانت فعلا قاسي وجاحد وده شئ طبيعي عندك "
حزن رعد بشده لكلام صديقه ثم قال : هو ده اللي مزعلني اللي أنا وصلتلو وحكي لهم ماحدث من الداده حسنيه " ميرنا : ممكن اقول راي "
رعد وقد امتلقت اعينه بدموع : اكيد قولي "
ميرنا : هو انت اي اللي غيرك كدا اللي شوفته في جسم البنت دي ولا أنها مشيت ولاكلام الداده "
رعد بصوت مبحوح : مش عارف مش عارف بس حاسس ان مخنوق اوي " رنيا تحدث وقالت : اممم انا عندي الحل "
خالد : حل اي "
رنيا وجهت كلامها الي ميرنا وقالت : قومي البسي بس في لحظات " خالد : لي يابنتي "
رنيا : بس اسمعو الكلام " وبالفعل ذهبت ميرنا وبدلت ملابسها ونزلو جميعا وركبو سياره رعد جميعا وقالت رنيا : سوق انت ياكريم رعد مش هيقدر وهنروح البحر "
كريم : يابنتي انت عيله خالص احنا في اي ودي تقولك البحر " رنيا بعصبيه : أنا مش عيله واسمع الكلا قاطع كلامها صوت رعد وقال : اطلع علي البحر رنيا حلولها علطول كويسه "
كريم بضيق " طيب " وبالفعل وصلو ونزلو جميعا ثم مسكت رنيا يد رعد وذهبت اتجاه البحر وقالت : اصرخ يارعد
رعد نظرا لها و**ت " رنيا : اصرخ يارعد اصرخ وطلع اللي جواك وانت هتعرف انت اي اللي غيرك اصرخ وبعد عنه بقليل ثم بدأ رعد يصرخ ويصرخ صرخ بشده كان يحاول أن يخرج كل طاقته فصل علي هذا الحال إلي أن هدء وجلس علي رقبتيه وبكي نعم لاول مره بعد خمس سنوات يبكي ويقول : ليه كدا يارب ليه وصلت المرحله دي ليه بقيت انسان وحش اوي كدا " جلس بجواره جميع أصدقائه وضموه وحاولو أن يهدئوه وبعد فتره هدء وتمدت علي الرمل ونظر الي السما وهو يبكي ب**ت " نظر كريم لرنيا بحزن وقال : أمتي بقي تحسي بيا أمتي "
عند رنيا جلست بذعر عند رأيه رعد بهذا الحال وكميه صرخاته وموج البحر هكذا تذكرت ماحدث لها وبدء تتشنج " شعر بها كريم فاجلس بجوارها وربط علي ظهرها بحنان وقال :, اهدي أنا جنبك اهو " ألقت رنيا جسدها بين يده في أحضانه وبكت هي الأخري "
أما عند خالد وميرنا ....
خالد كان مبتسما علي تطور حاله رعد لانه طالما بكي سوف يتحسن "