روايه *ليالي الجحيم*
★★★★★
في صباح يوم جديد ييستيقظ رعد علي صوت فتح باب قام مفزوع واتجهه ناحيه النافزه وشاهد ريهام وهي في الحديقه وتقف أمام باب الغرفه التي يتواجد فيها ليالي وتحاول أن تفتح الباب اوقفها صوت الغاضب بشده وقال بحده : ريهااااااام"
ريهام وقد امتلكها الرعب رفعت نظرها اتجاه الشرفه وقالت : ر.ع.د بيه"
رعد وهو يهبط الي الحديقه حيث تتواجد ريهام وصل عندها وقال : انت بتعملي اي هنا ياريهام"
ريهام بخوف : مفيش بس كنت جايه عشان انضف الأوضه دي"
رعد بحده ونظراته تطلق شرار : لا ملكيش دعوه بالاوضه دي وامشي من هنا ومشوفش وشك عند الاوضه دي تاني وحسابك بعدين" ذهبت ريهام من أمامه وهي تحمد ربها بأنها لم تعاقب وحزمت أمرها باانها سوف تساعدها وحتي لو علي موتها وذهبت الي الداخل حيث تتواجد ولدتها"
★★★
دخل رعد الغرفه واتجه ناحيتها وعرف أن أحد ساعدها من منظرها وان يوجد احد ضمت بعض جروحها غضب بشده واتجه ناحيتها وجلس بجوارها ومسكها من شعرها وجرجرها إلي أن فاقت من نومها وقالت بالألم : اي ده اللي بتعمله انت ازاي تمسكني كدا يامتخلف"
رعد واحمرت اعينهو وقال بصوت فذعها : انت لسه محرمتيش يابنت *** لسه ل**نك طويل وصفعها علي وجهها وتقدم منها ومسكها من شعرها مره اخري وقال : وربي لعلمك الادب اللي اهلك معرفوش يعلمهولك"
ليالي بخفوت : أنا محترمه وأهلي دول علموني احترم الناس لاكن اهلك هما اللي شكلهم نسيو يعلموك انت الادب وأنا ليمكن اخاف منك مره تانيه"
ويليتها لم تتفوه بهذا الكلام لقد فتحت جرح عميق وهي لم تدري بدء الحزن يظهر علي ملامحهو ولاكن **اهو الغضب والقسوه وتحول لون عينهو من اللون البدقي اي الون الاحمر والحده الذي ظهرت في عينه والقسوه وقال : أنا اهلي فعلا مربونيش عشان سبتك لسه عايشه يابنت *** والله لندمك علي كل كلمه قولتيها ورماها علي الأرض بقسوه وقرب منها وبدء في خلع ملابسها كان الغضب متملك منهو ولم يشاهد ويسمع غير إهانته لهو وأنه لم يسمح لأي أحد أن يتفوه معه بهذا الكلام وهمس لها بصوت فحيح الافعي : والله لخد منك اغلي ماتملكي وخليكي متعرفيش تحطي وشك في وش اي حد تاني" وهي تصرخ بشده وتحاول أن تبعده عنها ولاكن جسدها لاشئ امام جسده صرخت صرخه سمعها من في القصر وتجمع عند الغرفه وحاولو أن يتكلمو ولاكن صرخ فيهم رعد وقال : كله يمشي من هنا لحسن وربي ليكون مكانها هنا خافو جميعا وذهبو وقال رعد : انت عملتي كدا في نفسك وبدء بنقبيلها وهي ترفض بشده وتصرخ وتض*به في ص*ره فاتمكن من القبض علي يدها ولفهوما حول ظهرها ونزل علي صدها وبدء يقبلها بغضب وعنف وهي تصرخ وتعارضه وفجاه توقف وزهول من المنظر الذي أمامه وقف وبدء يتفحص جسدها العاري وحس بغصه في قلبه لهذا المنظر عندما رأي علامات ض*ب وغض في أنحاء جسدها ويبدو ان هذا الض*ب مرا عليه سنين وفي اثار ض*ب جديده وقف وبعد عنها وهي تشهق وتبكي وتتمتم بكلام غير مفهوم حقا من يشاهدها في هذا المنظر يبكي عليها بشده ...
★★★
في القصر تجلس ريهام وهي تبكي وتحاول أن تهدئها حسنيه وعم حسن البواب وهم يقولون لها : اهدي ياريهام مينفعش ندخل ده ممكن يموتنا يابنتي"
عم حسن : يابنتي ده جبار وقادر وكل الناس بتخاف منه أنا مش عارف اي اللي وقع البت دي تحت ايده"
ريهام ببكاء هيستري : ده هيغتصبها مش بيض*بها بس "
أنصدم عم حسن وحسنيه من هذا الكلام ورد عم حسن : اسكتي يابني ملناش دعوه بدل مياذيكي انت كمان وربنا معاها "
حسنيه حضنت ريهام وبكت وقالت : احنا لازم نمشي من هنا لحسن ياذيكي انت كمان يابنتي"
عم حسن : أنا بقول كدا بردك ياحسنيه يابنتي أنا هدورلك علي شغل تاني وتسيبي الشغل ده انت وبنتك بس اصبري لحد ماالقي ومن هنا لحد مالقي خلي بالك من بنتك وانت ياريهام ابعدي عنه يابنتي داانتو محلتكوش اللي شرفكو "
حسنيه ببكاء : حاضر ياعم حسن بس أنا خايفه علي البت اللي جوا دي شكلها غلبانه اوي مش سامعها عماله تصرخ ازاي "
عم حسن ملناش دعوه وقاطع حديثهم قرب رعد منهم وتملكهم الزعر ولاكن رعد لم يعيرهم اي اهتمام بل ذهب اللي غرفته ولاكن الأغرب أن ملامح وجههو ليس لها تفسير .....
★★★
في منزل خالد حسن صديق رعد استيقظ خالد ولم يجد ميرنا زوجته بجواره فقام وذهب للمرحاض واخذ شور وتوضئ وذهب ادي فرضه وخرج يبحث عن زوجته في المطبخ وقال : ميرو حبيبتي "
ميرنا : تعالي يااخويا أنا اهو "
ذهب خالد اللي المطبخ حيث تتواجد زوجته وقال : اي ده ياميرنا بقي أنا بقولك ياحبيبتي تقوليلي يااخويا "
ميرنا بدلع قربت منه وعدلت جرفته قميصه وعدل الياقه وقالت : حبيبي عايزا منك حاجه صغيره اوي "
وضع خالد يده حول خصرها وقربها له وقال : يسلام عليك وانت بتدلع كدا "
ميرنا قربت منه اكتر وطبعت قبله صغيره علي خده الأيمن وقالت : امال لو مكنتش ادلع عليك هدلع علي مين ها "
خالد بستفزاز زقها بعيد وضحك وقال : ها قولتيلي "
ميرنا بغضب قربت منه تاني ومسكته من ياقته جامد وشدته وقالت : بقلك اي هتعمل اللي أنا عايزا مفهووووم "
خالد ضحك جامد وشدها من خصرها وقربها منه وقال : ايوا كدا مش متعود أنا علي الدلع ده المهم قوليلي عايزا اي "
ميرنا بتشاغبه وبتضع أنفها علي أنفه وبتقول : عايزا اتفسح وبعدين نتغدا برا وبليل نتمشي علي البحر ونرجع متأخر وتشتري ليا اكل كتير من بره وشكولاتات كتيره بليييز "
خالد وهو يضحك علي منظرها الطفولي : حاضر ياست ميرنا اعتبري اليوم ده كله ملكك " ميرنا بسعاده وهي تقفز من كتر الفرحه : ايوا بقي ياخالود ياروح قلبي من جوه "
خالد بمكر : اممم خالود طب بصي هعملك اللي عايزاه بس تعالي اقلك كلمه سر جوا الاول "
ميرنا قربت منه اكتر واختلطت أنفاسهم وقالت : بس كلمه صغيره مش هنطول " خالد وهو يقبلها بحراره : اه طبعا وقرب منها وحضنها بتملك وهمس لها بجانب أذنها : بحبك اوي ياميرنا ربنا يخليكي ليا يارب " وذهبو الي عالهم الخاص بهم " بعد فتره وضعت ميرنا رأسها علي ص*ره وقالت : حبيبي مالك حساك مش معايه خالص اليومين دول "
خالد بتنهيده قويه : قلقان علي رعد اوي " ميرنا واعتدلت في جلستها ووضعت البطانيه علي ص*رها من فوق وقالت : ليه قلقان ماله رعد "
خالد جلس هو الآخر أمامها وقال : مش كويس خالص بقاله فتره ده غير أنه عصبي وحالته بتسوء اكتر ده حتي معملته معانا بتتغير مش هو ده رعد ابدا نفسي يرجع عن الكره والقسوه اللي في قلبه ده "
ميرنا حاوطت يده وقالت : أن شاء الله يبقي كويس ويبقي احسن من الاول كمان " خالد : يارب ثم انتبه لوضعها وقال بمشا**ه : اي ده انت حاطه البطانيه كدا ليه " ميرنا بضحك وهي تهبط من علي السرير وتلف البطانيه حولها بااحكام : لا يااخويا ياله قوم عشان نلحق النهار من أوله "
خالد بملل : يووه داانت فصيله اوي داانا كنت هقولك كلمه سر انما اي سكر "
ميرنا وهي تتجه المرحاض : لا وياله قوم علي أما اخد شور "
خالد بمكر : طب ماتيجي ناخده مع بعض ومن ثم اتجه في باب المرحاض ولاكن كانت ميرنا أسرع منه وقفلت الباب وقالت بضحك : لا هاخده لوحدي " خالد : براحتك بقي انت الخسراقاطع حديثه صوت تلفونه يعلن عن وجود اتصال وكان المتصل كريم : الو ....
خالد : ايوا ياكريم في حاجه "
كريم : ايوا كنت عايز اقلك أن مش هعرف اجي النهارده الشركه عشان ولدتي تعبانه اوي وهروح اكشف عليها "
خالد : ماشي خلاص ولايهمك والف سلامه علي ست الكل "
كريم ببتسامه : الله يسلمك مع السلامه " وقفل خالد مع كريم وجلس ينتظر خروج ميرنا كي يخبرها "
★★★
عند كريم ....
حوريه بتعب : ليه بس ياكريم تعطل نفسك وأنت اصلا مش فاضي يابني وأنا كويسه "
كريم جلس بجوارها وطبع قبله علي يدها وقال : لا يست الكل مش كويسه ولازم اطمن عليكي وبعدين الشغل مش هيطير يعني"
حوريه : ربنا يخليك ليا ياحبيبي"
ثم أكملت وقالت : اللي هو رعد عامل اي "
كريم بحزن : وحش اوي يماما واتغير وبيتغير كمان لاوحش "
حوريه بحزن : ياحول الله ربنا يهديله نفسه يابني وانت عامل اي شكلك ميطمنش "
كريم اتن*د وقال : لسه مش قادره تنسي مضيها ولاقادره تحس بيا ياامي "
حوريه ربطت علي كتفه وقالت : اصبر الصبر جميل يابني اصبر "
كريم : ادعيلي يماما وادعي لرعد كمان هو حقيقي محتاج دعاء كتير "
حوريه بطيبه : من غير متقول بدعيلك انت ورعد وخالد ربنا يحرصكو يارب " وبعد فتره ذهب كريم وحوريه للطبيب ...
★★★
عند خالد .. كان جالسا علي السرير ينتظر خروج زوجته من المرحاض وبعد فتره خرجت وهي تلف حول خصرها وص*رها منشفه كبيره ومنشفه حول رااسها. وذهبت وجلست أمام المرآة ذهب خالد ووقف ورائها وحضنها من ظهرها وقال : بصي هقلك علي حاجه بس وحياتي عندك بلاش تزعلي "
لفت ميرنا جسدها له ولفت يدها حول عنقه وقالت : قول ياحبيبي"
خالد : بصي ياستي ولدته كريم تعبانه وهيروح يكشف عليها وأنا لازم اروح الشركه عشان مينفعش نغيب كلنا مره واحده "
ميرنا بخضه : يالهوي طنط تعبانه لي مالها "
ابتسم خالد علي طيبه زوجته وحنانها : تعبانه شويه المهم مش زعلانه "
ميرنا بابتسامه : لاياحبيبي مش زعلانه روح انت شوف شغلك بس حاول تيجي بدري عشان نروح نشوفها وبعدين اعدي علي امي ونقعد مع بعض شويه "
خالد ضمها إليه وقال : حاضر ياروح عيوني هدخل أنا بقي اخد شور وذهب الي المرحاض كي يجهز للذهاب الي الشركه وميرنا ارتدت ثياب منزليه ودخلت المطبخ كي تحضر الافطار لزوجها ....