روايه *ليالي الجحيم*
★★★★★★
في الشركه ....
بتحديد داخل غرفه مكتب رعد " طرقت السكرتيره علي الباب وسمح لها رعد بان تدلف وبالفعل دلفت الي الداخل وقالت : كريم بيه عايز حضرتك تعدي عليه قبل ماتمشي عشان تروحو مع بعض"لم يزيح نظره من علي الارواق التي أمامه ثم قال : تمام ماشي تقدري تطلعي انت " بعدما غادره السكرتيره الغرفه رفع نظره بعيد عن الاوراق ومن ثم القي جميع ماعلي المكتب علي الأرض ووقف أمام الشرفه وقال : أنا لي مش قادر انسي منظرها ومنظر الحروق اللي في جسمها دي ليه ليييييه ولكم الحائط بيده بغضب شديد وقال : ليه كله بعد عني طب أنا هروح ازاي وهقعد في البيت ازاي لوحدي طب أنا اي اللي غيرني منا كنت قاسي ومش حاسس بحد ليه لما احس بندم يكون الوقت فات طب ياتري أنا هشوفها تاني دا حتي أنا معرفش طريقها ابتعد عن الشرفه وجلس علي المكتب وقال : أنا واثق من انا هلقيها وهدور عليها بس هدور عليها ازاي وانا معرفش اسمها وقف مره ثانيه وأخذ مفاتيحه وخرج "
★★★
في استراليا ..... حل المساء وجاء ارديان من الخارج ويبدو علي وجهه الإرهاق والغضب والخوف من فكره نوران أنها تريد أن تنزل مصر بعدما احبها وأخذها من الزله والمهانه وبعدما عشقها وتزوجو بعد مرور خمس سنوات تريد أن تنزل وربما نزولها يفكرها بماضيها وتتركه ..... "
دلف الي المنزل ووضع المتاح داخل الباب وفتحه ودخل واستلقي علي المقعد بتعب واغمض عينيه وفتحها عندما سمع صوتها وهي تهمس له في أذنه : عزيزي لقد جئت متأخرا اليوم لما ...؟
ارديان واغمض عينه مره ثانيه ثم قال : كنت افكر فيما اكترحتيه في هذا الصباح " ثم نظرا لها كي يلاحظ ماسوف يظهر عليها عندما يقول ذلك وفي هذا الوقت سوف يحدد " فابستمت ابتسامه مشرقه وردت : هل وافقت عزيزي ...؟ " عندما رأى ارديان ابتسامتها ابتسم بحزن وخيبات امل ثم قال لنفسه : سوف اتركك تذهبين ياعزيزتي أنا اعشقك ولكي الحق أن تعرفي وتسترعجي ذاكرتك وانت طيل هذه المده التي فاتت وانت معي شاهتي حبي لك وعشقي لكي ولكي حق أن تختاري عندما تسترجعي ذاكرتك وأنا أثق بحبك لي يامعشوقتي الأولي والاخيره " وضعت نوران يدها علي خده ولمسته بحب وقالت : ها ارديان هل وافقت علي طلبي ...؟
ابتسم ارديان وضمها إليه بشده ودمعت عينه وقال بصوت يجاهد أن يخرجه كي تسمعه : سوف ننزل مصر الاسبوع القادم عزيزتي " شددت علي احتضانه وقالت : كنت أثق انك لن تخزلني ولن ترفض لي طلبنا ثم ابتعدت وشاورت ناحيه قلبه وقالت : لان هذا ملكي انا ووضعت يدها علي قلبها وقالت : وهذا ملكك انت وعندما اطلب منك طلب سوف تحققه لي ولن تخذلني ولاتحزنني " ضمها ارديان بقوه وقال بدموع : اوعديني انك لن تتركيني نوران " ابتعدت نوران وامسكت بيده وقالت : اعدك ارديان ولكن لما انت تقول هذا الكلام لما أنا اتركك أنا اعشقك ارديان وانت تعرف هذا لا بل تثق بهذا " هل انت تخفي عني شئ ارديان " حاول ارديان أن يجفف دموعه ولكن أوقفته نوران وجففت هي دموعه بكف يدها الصغير وطبعت قبله علي خده بهدوء وهمس له وقالت : لا تخفي عني شئ ارديان أنا امانك وانت اماني وسندي ثق بهذا الكلام " ابتسم لها ارديان وكان علي وشك أن يتحدث قربت نوران منه ووضعت إصبعها علي شفايفه وقالت : لا تقول شئ الان عندما تشعر انك تريد أن تكشف عن هذا السر تعالي وتكلم وأنا في انتظار هذا اليوم " ارديان بحنو : حقا انت نعمه كبيره في حياتي نوران أنا حقا اعشقك حد الجنون وقربها له حتي بقت هي تحت وهو فوقها ثم تحدث بخبث وقال : أنا وافقت علي رحله مصر ولكن ليس لي مقابل ياعزيزتي " ضحكت نوران بدلع ووضعت يدها حول عنقه وقالت : هذه الليله أنا ملكك حتي الصباح مارأيك ..؟ " قرب منها ارديان وهمس لها بجانب أذنها اعشقك نوران وقبلها من خدها ثم قبل شفتيها وتعمق في قبلته ابتعد عنها وحملها ودخل بها الي الغرفه ووضعها علي الفراش وبدء في خلع ملابسه وخلع من عليها الروب وقال : هذه الليله ملككي ولن ارحمك عزيزتي ثم قرب منها وامسك يدها الاثنين بيد واحده ووضعهم علي رأسها وقال : كي اتلزز عزيزتي " ضحكت عليه بدلع وقالت : وأنا لن اعارضك " وضع يده علي شفتيها وقال بخبث : سوف تضيعي الليله في الكلام ياعزيزتي اسكتي كي أركز وقبلها قلبه بث فيها كل حبه وخوفه من أن ترحل وهي قبلت هذا بص*ر رحب لانه معشوقها .... والخ عيب علينا ندخل اكتر من كدا ?❤
★★★
توجه رعد إلي كريم في مكتبه وفتح الباب ودلف الي الداخل وجلس أمامه دون أن يتفوه بكلمه " نظرا له كريم ثم نظرا الي الاوراق الموضعه أمامه واكمل شغله ومر نص ساعه ورعد جالس شارد بهذا الشكل واتم كريم الصفقه التي كانت معه ثم مسك التلفون وطلب السكرتيره وبعد قليل دلفت السكرتيره وتحدثت : ايوا يافندم"
كريم بجديه : الصفقه دي توديها لانسه رنيا وتأكدي عليها تخلصها في اقل من نص ساعه وبعد كدا خليها تحصلني علي قصر رعد بيه وقولها الموضوع ضروري " تمام يافندم قالتها السكرتيره ثم خرجت وقفلت الباب ورئها " نظرا رعد لكريم وقال : انت عايز رنيا تيجي عندي ليه ولي طلبتني " قام كريم من مكتبه وذهب وجلس أمامه وقال : عشان ياسيدي هنسهر مع بعض كل يوم بعد الشغل أنا وأنت وخالد ورنيا وميرنا " رفع أحد حاجبيه وقال : ليه أن شاء الله " كريم بابتسامه : بس احنا كنا حابين نجمع فاقلنا احلي مكان بيتك " رعد سند ظهره علي الكرسي ثم قال وهو ينظر لسقف الغرفه : متخفش ياكريم أنا مش هموت من الوحده أنا كدا كدا علطول لوحدي " كريم نظرا له بعيون دامعه : احنا جنبك يارعد بس انت اللي انعزلت عننا وبعدت وبقيت قا وسكت ووضع وجهه في الأرض كي لا ي**ر بخاطره مره ثانيه " اعتدل رعد في جلسته ووضع يده علي كتفه وقال : أنا مش زعلان منك دي الحقيقه فعلا بس أنا عايز القي البنت دي " نظرا له كريم بغضب وقال : تاني يارعد تااااني ارحمها بقي وشلها من دماغك دي اكيد مضمره " رعد شعر بقلبه يالمه عند تذكر منظرها وتذكر مافعله معها ثم قال : هصلح غلطتي لازم اصلحها أنا ضميري وجعني اوي " رد كريم : ضميرك بردك " نظرا له رعد بعدم فهم وقال : تقصد اي " كريم : اللي تعمل فيك كدا يبقي الموضوع مش موضوع ضمير وشاور علي قلبه وقال : موضوع أن ده حن ايوا الحجر وكتل الثلج اللي هنا حنت وساحت يارعد " كان رعد علي وشك أن ينفي كلامه قاطعه كريم بقوله : متحولش تقنع نفسك أنا مبقلش انك حبتها لاكن هي قدرت تخليك ترجع زي ماكنت وفكر في كلامي بعدين بهدوء فاهم بهدوء واكمل بمرح : انما حاليا يالي عشان هجي معاك وكمان تكلم خالد يجي هو ومراته واقوله ان احنا هتخرج الوقتي " رعد وهو يقف ويعدل ملابسه " طب يالا وخرجو ووقف كريم يدي تعليمات لسكرتيره بلخارج ولاكن رعد سبقه علي سيارته اكمل كريم كلامه مع السكرتيره وهبط لتحت حيث يوجد رعد وهبط في السياره وذهبو في السياره ...
قام كريم بمهاتفه خالد وأخباره وقفل معه ثم قال : احنا الاول نطلع علي السوبر ماركت نشتري شويه حاجات بما أن هيبقي في بنات في البيت يطبخو بقي " ضحك كريم وقال : خالد هينفخنا علي الاستغلال ده " بادله رعد الضحك وقال : ينفخ مين يالا انت ع**ط صح " كريم نظرا له وابتسم لان صديقه يحاول أن يغير نفسه وكان كريم يتمني أن يلتقي بهذه الفتاه الذي غيرته الي هذا الحد ووصلو الي السوبر ماركت ....
★★★
ذهب خالد الي منزله وفتح الباب ودلف الي الداخل وبدأ ينادي علي زوجته : ميرناااااا بت ياميرناااا " ميرنا من الداخل : عايز اي يارجل " بص خالد حواليه وقال : يالهوي الصوت ده منين " خرجت ميرنا من الغرفه وشعرها يسبقها منكوش بطريقه مرعبه وقالت : أنا يااخويا اللي بكلم " لف جسده الي مص*ر الصوت وتفزع من منظرها وقال : يماااا اي ده انت مين يحاجه " ميرنا قربت منه وهو يبتعد ويقول : بتقربي ليه الله يخربيتك انت مين وفين حبيبتي ميرنا " مسكته ميرنا من ياقه قميصه وقالت : أنا ميرنا ياعنيا وخش بقي خذ شور وطلع " ابتعد خالد عنها وقال : طيب يالي اسمك ميرنا انت ادخلي البسي عشان هنروح عند رعد ومش عايز مناقشات واعترضات وكل ليله هنسهر معاه لحد ما ربنا يصلح حاله " ابتسمت ميرنا وقالت : طيب ياحبيبي " ابتعد خالد أكثر وقال : ادخلي ياوليه لمي شعرك ده وبعد كدا ابقي سرحيه قبل مااجي داانا قطعت الخلف وتركها ودلف الي الغرفه وهي ضحكت عليه ودلفت ورائه كي بجهزو ..... "
★★★
في منزل احمد .... " دلفت حنان ومعها رحمه ومحمد الي غرفه نوم ليالي ... " جلست حنان بهدوء بجوارها بينما محمد قفز علي الفراش وقال : ا**ه ع
ليالي ا**ه ليالي فوقي ياله عثان ابوثك قومي وبدء يهز جسدها إلي أن استيقظت ليالي وجلست وبمجرد جلوسها ارتمي محمد في حضنها ولف يديه الصغيرتين حول عنقها وقال : هييي وحثتيني اوي ياا**ه ورحمه ضمتها بشده وقالت : ا**ه ليالي انت وحشتيني انا اكتر ياا**ه " ابتسمت ليالي لهؤء الصغار رغما عنها وضمتهم وسكتت " رحمه ابتعدت وقالت : انت سكته ليه ياا**ه " نظرت ليالي لحنان كي تنجدها منهم وتبعدهم لأنها في حاله لن تسمحلها أن تتحدث " ففهمتها حنان فورا وأخذت اخواتها وقالت : مش احنا قلنا إن ا**ه ليالي تعبانه شويه وانتو اصريتو تشوفوها وهو انتو شوفتوها خلوها بقي ترتاح شويه وانت يارحمه روحي ذاكري وانت كمان يامحمد روح اسمع الكرتون ياله ياحبيبي " وبالفعل خرجو من الغرفه وتجه حنان الي فراشها كي تجلس بجوارها ولاكن دخول ولدها جعلها تقف مره ثانيه وتخرج وتتركهم كي يتحدثون لعل كلامه معها يريح من نفسيتها وهي تجلس معها وقت آخر خرجت تذاكر وجلس احمد بجوارها علي الفراش وبدء يلمس علي شعرها بحنان ويقول : انت عارفه ياليالي انا طلقت مرات ابوكي " نظرت له ليالي بدهشه فااكمل هو ...
فلاش بااااك
جاء من الخارج بعدما تعب من كثره البحث عنها دلف الي البيت وجدها تتحدث مع أحد في الهاتف وتضحك بشده غضب بشده لانه يبحث عن ابنته المفقوده وهي السبب في ذلك ومع كل هذا تضحك الآن ولا أكن شئ حدث تحدث : انت بتضحكي ياهانم هنا وانا طافح الدم وانا بدور علي بنتي "
قفلت امل الهاتف وهتفت بضيق : وأنا اعملها اي مهي غارت في داهيه تشتلها أنا مالي"
احمد وقد تملك منه الغضب : انت ازاي تتكلمي عن بنتي كدا ياحيوانه داهيه لما تاخدك انت وصفعها علي وجهها وهتف : انت طالق طالق طالق بتلاته ياامل أنا طول عمري مستحمل ق*فك بس خلاص معتش اقدر اتحملك اكتر من كدا أنا هربي عيالي زباله اطلعي برا مش عايز اشوف وشك هنا تاني " امل بصدمه : انت طلقتني عشان بنتك اللي هربت والله اعلم هربت مع مين ولاكانت متفقه مع مين " اسكتها صفعه قويه هبطت علي خدها وقال : بنتي اشرف من الشرف يازباله ومسكها من مع**يها وفتح باب المنزل والقاها بالخارج واقفل الباب في وجهها" سند علي الباب وسمعها وهي تقول بحقد : والله لموتلك بنتك اللي طلقتني عشانها وأنا وانت والزمن طويل وتركت المنزل وذهبت ... "
باااااااك
بكت ليالي وقالت : ليه كدا يابابا تطلقها وتحرمها من اولادها "
احمد بحزن : أنا طول عمري متحمل اهانتها ليكي لكن اللي عملته اخر مره ليمكن اغفرهولها" وأنا وانت هنربي اخواتك لحد ماتتجوزي " نظرت له ليالي وبكت عندما ذكر فكره الزواج أمامها وتذكرت أنها كانت علي وشك أنها تفقد شرفها " شعر بها احمد فاطبطب عليها وقال مواسيا لها ومشجعا لها : أنا عايز اكلمك في حاجه مهمه ياليالي " نصتت اه ليالي وتحدث احمد : بصي يابنتي انت طول عمرك ضعيفه بسبب امل واللي كانت بتعمله فيكي بس اللي حصلك ده خير صدقيني لازم تبقي قويه لازم شخصيتك الضعيفه دي تقوي انت اصلا في جواكي قوه بس اكل هي اللي كانت دفناها عشان انت بتخافي منها لاكن الوقتي معتش في امل بقي في اخواتك وابوكي ولازم تطلعي وتشتغلي مش عشان فلوس أنا مش محتاج بس عشان تتعرفي علي الناس وتخدي خبره من ده ومن ده ولما تظهري لناس انك قويه وانك مش خايفه منهم محدش هيعرف يجي جنبك وقريب من ربك وسبيها عليه وهو هيدلك علي الطريق الصح حطي كلامي علطول في بالك ياليالي كلامي واوعي تنسيه ولما تضيق بيكي الدنيا ارجعي لربك مفيش احن منه انما الضعف اللي انت فيه ده الوقتي غلط أنا هسيبك النهارده تنامي وتفضلي قاعده مع نفسك تفكري بس بكرا تبدئي تمارسي حياتك احسن من الاول عايز البهجه والفرح تدخل علي البيت ده ياليالي وأنا واثق انك هتعملي كدا وهتخافظي علي البيت ده احسن من امل " وطبع قبله حنونه علي جبينها وتركها بمفردها في الغرفه واغلق الباب نقف غلقه حتي يوصل نورا الي الغرفه وذهب إلى غرفته كي يصلي ويدعي وينادي ربه " أما ملك فاجلست تفكر وتبكي بشده وبعد وقت قررت قرار سوف يغير مجري حياتها ... "
★★★
وصل خالد وزوجته الي القصر ولم يجدوا أحدا فقام خالد بمهاتفه كريم وقال له كريم أنهم ذهبوا لشراء مستلزمات من السوبر ماركت وتأخرو بس ازدحام المكان وأنهم علي الطريق واغلق الخط معهو وبعد قليل وصلت رنيا ووجد خالد وزوجته فاسلمت عليهم بحراره وجلسو ينتظرون رعد وكريم وبعد وقت وصلت سياره رعد وهبط منها رعد وكريم وفتح رعد باب القصر وادخلهم جميعا وذهب هو كي يركن سيارته في الجراش ويجلب الاشياء الذي اشتراها هو وكريم ... " دخلو الي الصالون واتصدمو من منظر الصالون كل شئ محطم ولايوجد شئ في مكانه جلست ميرا وقالت بصدمه : ياخبتك ياميرا هو احناهنقعد ولاهنستف الاعاصير دي " دلف رعد إلي الداخل وسمعها وضحك بشده عليها وعلي منظرها وكل الواقفون ضحكو عليها " رعد بمرح لم يعتاد عليه أحد وضع نصف الأكياس اللي معه علي رجل ميرا والنص الآخر علي يد رنيا وجلس وقال : تعالو ياشباب هنخرج احنا برا علي أما هما يحضرو لينا الاكل وكمان الصالون عايز تستيف بقي كلكو نظر " خالد ضحك وقال : اه ياله ياميرنا انت ورنيا واحنا هنستني برا في الحديقه وخرجو مسرعين " رنيا بصدمه : احنا هنعمل كل ده لوحدنا ياميرنا وكمان هنعمل لحضراتهم اكل " ميرنا بغضب : اه يااختي وياله نبتدي عشان نطلع نتبسط معاهم وخالد حسابه معايه أما نروح " ضحكت رنيا علي منظرها وقالت : ماشي ياله ورتبو الصالون ودلفو اللي المطبخ وقامو بطهي الاكل وعملو فشار ودلفو الي الحديقه ووضعو الطعام علي السفره اللي في الحديقه وجلست ميرنا بجانب خالد وهمست له : أنا بس هكلمك عادي هنا لان الجو حلو اوي وانا اصلا بحب التجمع ده بس اما نروح هعرفك " همس لها خالد وقال بابتسامه خبيثه : لما نروح هظبك وغمز لها " اتحرجت وض*بته بخفه علي ص*ره " وجلست رنيا بجوار رعد ومن الجهة المقا**ه لها كريم تحدث رعد : ماتبطلو تتوشوشو بقي خلينا نعرف ناكل " كريم بمرح : عندك حق والله ونظر لرنيا اللي كانت شارده وقال : ولااي ياحجه رنيا " انتبهت رنيا وقالت : اه طبعا " وبدئو يااكلو ويتحدثون اوقات عن الشغل وأوقات عن ولدت كريم وفجاه قال كريم : بص يارعد انت م**م انك تعرف اي اخبار عن البنت دي ولا الموضوع مش في بالك اوي " رعد بحزن : لا م**م ياكريم " كريم : يبقي أنا هخلي محمد اللي معانا في الشركه يدور عليها وانت اللي عليك توصف ملامحها لرسام عشان يرسمها " وانقضي اليوم بسعاده علي الكل وغادر كل واحد الي بيته ودلف رعد إلي غرفته وهو مهموم لان مهما كانو بجانبه اللي أنه سوف يبقي لوحده مره اخري بعد رحيلهم وعزم أن يدور عليها ويعتزر لها نعم يعتزر لها كي يريح ضميره " هل عندما يلتقي بها مره ثانيه هل سوف يسمح لها بذهاب مره ثانيه ...؟ وهل أنه سوف يلتقي بها مره ثانيه ولاهو يبحث عن سراب ..؟