الفصل الخامس

2400 Words
في فيلا توفيق..... عاد لؤى للمنزل بعد يوم طويل فهو ذهب من المطار إلي المشفي ولم يذهب للمنزل.......دلف فوجد نوران وكريم في انتظاره فذهب إليهم واحتضنته نوران وهي تبكي فهو في ألمانيا لما يقارب العام واحتضنه كريم أيضا وجلسوا سويا.... نوران بلهفة....: اجبلك تاكل يا حبيبي.. لؤى وهي يقبل يدها....: كلت مع شادي في المستشفي يا حبيبتي.....انتوا عاملين ايه؟؟.....وفين لمياء.؟؟.. كريم.....: الأمور كلها تمام ولمياء استنتك كتير بس تعبت شوية فنامت.... لؤى....: ربنا يقومها بالسلامة وتجبلنا كيمو الصغير... ضحكت نوران عليه بينما نظر له كريم شزرا وهو يقول....:بطل اسم كيمو عشان هموتك لو قولته تاني.... لؤى بمرح.....: نفسي أعرف ليه مش بتحبه مع ان اي حد اسمه كريم....كرم....أكمل....أكرم بيتقالهم كيمو عادي اشمعني انت.. كريم بغضب....: عشان اسم الايس كريم ده انا بكرهه ملكش فيه يا لولو لؤى بغضب....: لولو في عينك طيب انا بكرهه عشان اسم بنات لكن انت بقي ايه قال عشان علي اسم الايس كريم يبقي محدش يندهك بيه.... ظلا يتشاجران حتي صرخت نوران فيهم.....: بااااااااس ايه في ايه هتفضلوا طول عمركم كده ناقر ونقير كل مرة لازم تتخانقوا علي حاجات تافهة ياريت عليها القيمة حتي انا قايمة أنام زهقتوني.... صعدت نوران بينما ضحك كريم ولؤى فهما منذ الصغر وهذه العادة بهم لا يتفقون علي شئ ودائما يتجادلون واصواتهم عالية يسمعها الفلل المجاورة بل ويمكن الشوارع..... ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• في مشفي توفيق..... وصل سامر ودعاء والتوتر والقلق كان علي وشك القضاء عليهم تقريبًا فدعاء لم تستطع التوقف عن البكاء مما زاد من توتر سامر دخلا ووجدا فريدة تنتظرهما بتوتر وقلق أكبر وما إن رأتهما حتي ذهبت مسرعة ناحيتهما ففزعت بشدة وهي تري دموع دعاء ووجها الأحمر من شدة البكاء لتسأل بلهفة وقلق..... _في ايه يا دعاء؟؟! ايه يا سامر ايه اللي حصل؟!!!! هم سامر بإخبارها بما حدث لتقول فريدة بخوف....: طيب تعالوا معايا فوق وان شاء الله خير.. صعدوا حتي غرفة فريدة فقامت بالكشف علي دعاء ومن ثم جلست أمامها ب**ت مما زاد قلقهما.... دعاء بدموع وخوف....: ايه يا فريدة نفس الكلام مش كده... نظرت لها فريدة بشفقة ثم قالت بغضب....: دكتور مين ده اللي روحتيله ده مبيفهمش حاجة وغلط اللي سماه دكتور مفيش الكلام ده ووضع الجنين مستقر وانتي وضعك زي الفل وكمان انتي حامل في شهرين.....ثم تابعت بمرح لتخفف حدة الأجواء......: وانا هبقي خالتو كلاكيت تالت مرة.... ابتسمت لها دعاء بفرحة فهي كانت خائفة وبشدة وأيضا سامر الذي كان يشعر أن قلبه سيقف من شدة الخوف والتوتر فابتسم هو الأخر لفريدة وقال....: طيب والله يا بت يا فرفور لأجبلك هدية علي البشرى الحلوة ديه. فريدة بضيق.....: يا سامر بقي قولت مبحبش الأسم ده.. سامر بضحك.....: وانتي فكرك بقولوا ليه عشان خاطر مش بتحبيه..... ظل كل من سامر وفريدة محاولة إضحاك دعاء حتي خرجوا من المشفي فأوصلوا فريدة حيث المنزل وذهبا هما حيث منزلهما فوجدا والدة سامر مستقيظة فجلس معها سامر وصعدت دعاء لتنام فهي تحتاج النوم وبشدة بعد يومها العصيب...... ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• في صباح اليوم التالي بالمشفي..... كانت جودي تجلس ولم تستقبل بعد أي حالات فوجدت من يفتح الباب ويجلس من دون استئذان نظرت جودي بإستغراب لتجده يقف أمامها لتقول بدهشة واستغراب.... _شادي؟!!!!!! شادي ببسمة.....: ايه يا جودي فينك يعني مش باينة؟؟ جودي بجدية......: شادي اسمعني عايزة اقول حاجة.....نظر لها لتكمل.....: دلوقتي انا مش عايزة ا**ر ثقة بابا فيا حتي لو هو رفضك ومش حابة نتكلم تاني وكمان هو حرام يعني ان احنا نتكلم واحنا مفيش بينا رابط........ تململت في جلستها وأكملت.....: أنا مش حباك تزعل مني بس ديه الحقيقة وده اللي المفروض يحصل..... نظر لها شادي ولم يتحدث ساد ال**ت بينهما لثواني أو ربما لدقائق ومن ثم هب واقفًا يقول........: أنا فعلا مقدر كل كلمة بتقوليها يا جودي وانا علي فكرة احترمتك جداااا بعد موقفك ده وانا ان شاء الله هحاول افاتح عمي تاني.... نظرت له جودي بسعادة......: بجد مش عارفة اقولك ايه يا شادي انت فرحتني بكلامك اد ايه وانا هحاول أقنع بابا او اقولك انت تروح تكلم جدي وهو هيعرف يقنع بابا.... نظر لها شادي مبتسمًا علي برائتها....: حاضر طيب عنوان جدك ايه وانا من بكرة اكون عنده... دونت له جودي العنوان أخذه هو وخرج من الغرفة وجلست هي تتن*د بهيام وتدعو الله أن يجمعهما سويا..... ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• كانت تجلس وهي تشعر بملل رهيب فقررت الذهاب لصديقة والدتها للترفيه عن نفسها ارتدت ثيابها وخرجت تتمشي قليلا فكان منزلهم قريبا من منزلها وأثناء شرودها في الطريق تعثرت ووقعت لتتألم وهي تعنف حالها لإرتدائها هذا الكعب اللعين وقفت وهي تنفض ثيابها ونظرت لهاتفها وجدته أنه لم يتلف به فقط بعض ال**ور علي الشاشة تابعت سيرها وهي تنفض الغبار عن ثيابها ولم تنظر أمامها لتصدم بشئ ما بشدة وهذه المرة لم تقع هي بل وقع هاتفها وللأسف تحطم تماما نظرت للهاتف بصدمة ومن ثم جلست لتجده ليس به قطعة سليم فقالت وهي ترفع رأسها..... _مش تفتح يا اعمي ان...... صدمت عندما رأته أمامها وهو أيضًا صدم من رؤيتها لم يراها منذ عامان وها هي الآن أمامه لم تدم صدمته طويلا حينما قال..... _انا اللي افتح بردو بصي قدامك وانتي ماشية يا شاطرة وبعدين لو علي التليفون اجبلك عشرة زيه ولا يفرق عادي..... ظلت جيهان علي **تها لا تعرف ماذا تقول فاقت من شرودها ثم قالت بخفوت.....: شكرا مش عايزة حاجة وأسفة اني خبطك.... وتركته ورحلت ورحل هو الأخر بغضب وتذكر كيف رفضته والدتها وأحرجته هو وأخيه بشدة..... Flash back...... كان مرتبك وسعيد في نفس ذات الوقت سيطلبها اليوم من والدتها فمنذ أن رأها أول مرة وهو يبحث عنها حتي وجدها وأحبها وهي أيضا فقرر المجئ لخطبتها ذهب أولا هو وأخيه ودلفا للداخل ليجداها تجلس بغرور وكبرياء وتنظر لهم من أعلاهم لأسفلهم بنظرات لم ترح كلاهما....... ليلي بكبرياء....: اتفضلوا اقعدوا.... جلسا هما الإثنان ليبدأ سامر الحديث......: ليلي هانم أكيد حضرتك عارفة احنا جايين ليه...... انا بطلب من حضرتك ايد الآنسة بنت حضرتك لأخويا محمد.... نظرت لهم ليلي بتكبر وهي تقول.....: ومامتك وباباك ماجوش ليه؟؟ سامر.....: احنا جينا الأول نشوف في قبول أو لأ ولو في بإذن الله هيجوا المرة الجاية...... ليلي وهي تنظر لمحمد بإزدراء.....: وانت بقي شغال ايه وناوي تعيش فين.؟!! محمد.....: شغال ظابط في الشرطة وهعيش مع سامر ووالدي ووالدتي في الفيلا بتاعتنا.... ليلي بضحكة سخرية.....: انا بنتي تعيش في فيلا لوحدها ده أولا......ثانيا بقي وده الأهم مرتبك مش هيكفي بنتي وحياتها اللي متعودة عليها...... نظر لها سامر وقد فهم مغزي حديثها......: متقلقيش انااااا... قاطعه محمد بقوله......: جيهان عارفة كل ده وهي موافقة.... ليلي بقرف.....: أولا اسمها جيجي....ثانيا لو هي وافقت انا لأ......ومن ثم وقفت وقالت وهي ترحل من الغرفة....: المقابلة انتهت..... وقف محمد مصدوما بينما لم ينتظر سامر أكثر وأخذ أخيه ورحل جلسوا في سيارة سامر أمام فيلا والدهم.....حاول سامر التخفيف عن أخيه ليرد عليه محمد بجمود..... _خلاص يا سامر قفل علي الموضوع ده ولا كأن حاجة حصلت انا هنزل اتمشي شوية.... وظل محمد بقلب م**ور في هذه الليلة ظل الكثير حتي عاد مثلما كان مرح وحنون استغرق هذا عام ونصف فلم تكن **رته بالهينة وخصوصا أمام أخيه..... Back...... وصل محمد حيث منزلهم ووصلت جيهان حيث منزل توفيق.....دخلت لتجد نوران تجلس تشاهد التلفاز فجلست بجانبها ب**ت....لاحظتها نوران فقالت جيهان بدموع.... _شوفته بعد سنتين وشكله مش طايقني.. تفهمت نوران ما تقول لتحتضنها....: معلش يا جيجي اللي عملته ليلي مش قليل وبعيدن احنا مش قولنا ننساه هو كلها كام يوم ويبقي اسمه راجل متجوز ومينفعش تفكري فيه فحاولي تنسيه عارفة انه صعب بس حاولي..... مسحت جيهان دموعها قائلة.....: هحاول حاضر...... فين لمياء؟؟ نوران....: نايمة فوق اطلعي صحيها.... صعدت جيهان للأعلي حيث غرفة لمياء وأدخلت رأسها من خلف الباب لتجدها نائمة فابتسمت بخبث واتجهت نحوها ومن ثم صرخت في أذنها بصوت عالي لتستيقظ لمياء وهي تصرخ بفزع حقيقي وتنظر حولها حتي وجدت جيهان لتحاول التنفس قائلة..... _يخربيتك يا جيهان شكلك انتي وكريم وشادي هتولدوني بدري... ضحكت عليها جيهان بصخب قائلة......: هههههههه اعملك ايه انتي خفيفة وبتتفزعي بسرعة... لمياء بضيق....: لا يا شيخة طب تعالي نامي وانا اصرخ في ودنك وقولي وقتها ايه اللي هيحصل... جلست جيهان بجانبها.....: معاكي حق يا ستي حقك عليا قوليلي حبيب عمتو عامل ايه؟؟ لمياء بحب وهي تلمس بطنها....: بيسلم عليكي وبيقولك زعلان منك عشان خضيتي مامي.... جيهان وهي ترفع حاجبها.....: لا يا شيخة هو قال كده... _ااه.....قالت لمياء ببرائة ومن ثم شعرت بألم في ظهرها.....:ااه يا حيوان بتض*بني.... جيهان بضحك.....: هههههههه عشان تعرفي انك كدابة يا لولو.. لمياء بزعل....: طيب خا**وني انتوا الاتنين.....ومن ثم بكت....: ابني وصحبتي عليا.... تعجبت جيهان من بكائها ولكن لا أحد يتوقع تصرفات المرأة الحامل فاحتضنتها قائلة.....: انا اسفة يا لومة انتي ع**طة يا بنتي بتعيطي ليه احنا بنهزر معاكي بس....ومن ثم نظرت لبطنها المنتفخة....: مش صح يا موزو؟؟ ضحكت لمياء قائلة...: طيب خلاص انتي مالك بقي؟؟ جيهان بدهشة....:مالي ما انا كويسة أهو... لمياء بمكر....: علي ماما يا بت نبرة صوتك مهزوزة وكأنك معيطة..... جيهان بضحك.....: هههههه يخربيتك مفيش حاجة تعدي من تحت ايدك.. لمياء بغرور مصطنع.....: طبعا يا ماما هو انا اي حد ده انا لمياء الشامي... ضحك الفتاتان وظلا يمرحون ويتكلمون سويا وشاركتهم نوران أيضا..... ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• في شركة S&K (شركة سامر وكريم) كان يجلس يتابع عمله حتي فتح الباب ليجد صديقه يدلف منه وهو يقول.... _ايه يا كريم مالك النهاردة؟؟ زفر كريم بضيق وترك القلم من يده وهو يقول....: مش عارف يا سامر لمياء متغيرة اووي.. سامر بدهشة....: متغيرة ازاي يعني؟؟! كريم.....: مش عارف أغلب الوقت عايزة تقعد لوحدها نايمة علي طول كلمة تعبانة مش بتفارقها حتي النزول انها تقعد معانا مش بترضي أول مرة أشوف حد كده ااه ماشي الحمل صعب بس مش للدرجادي يعني... سامر بضحك.....: معلش ممكن تكون تعبانة فعلا وبعدين انت عارفها فاكر في مرة لما ايديها اتعورت خربت الدنيا وحاست انها هتموت خلاص..هههههه ضحك كريم بشدة لتذكره هذا الموقف فهي قد جرحت يداها عند عروقها في يوم ما وظلت تبكي وتنوح وهي تترجي الطبيب أن يخبرها الحقيقة ان كانت ستموت أم لا.... كريم....: طيب انا هروح اشوفها وانت تخلي بالك من الشغل عشان الصبح عاملتها وحش واتخانقنا.... سامر ببسمة....: ماشي يا باشا اتفضل.... خرج كريم وتوجه إلي سيارته وقادها في اتجاه منزله وصل منزله ودلف للداخل ليجد صوت ضحكاتها يصدح في المكان ابتسم وهو يصعد لغرفتها ليجدها جالسة مع جيهان وهما يضحكان بشدة وما ان دخل الغرفة حتي تجهم وجه لمياء نظرت لها جيهان بدهشة من تبدل حالها ولكن ما ان نظرت إلي كريم حتي علمت ماذا يحدث هنا فإستأذنت منهم بلطف وخرجت..... كريم بحنان....: ازيك يا ليمو وإزي حبيب بابي.... لمياء ببرود.....: الحمدلله كويسة وحبيب مامي كويس هو كمان..... كريم بضحك.....: الجميل لسه زعلان... لمياء....: ااه زعلانة في حاجة...ثم تابعت بخبث....:بس يعني لو هتفحسني النهاردة ممكن الزعل يروح عادي.... ضحك كريم عليها وعلي طفولتها بشدة اقترب منها واحتضنها قائلًا....: يا حياتي انتي تؤمري البسي واود*كي المكان اللي نفسك فيه.... ابتسمت لمياء باتساع وذهبت لتبدل ثيابها نزلوا للأسفل وجدوا نوران وجيهان جالستان تتحدثان فقال كريم.... _يا نينو انا خارج انا وليمو تحبي تيجي معانا..... نوران ببسمة....: لأ يا حبيبي هستني لؤى يجي من المستشفي.... كريم.....: أوك....وانتي يا جيجي؟؟ لمياء بحماس....: تعالي معانا هننبسط اووي.... جيهان....: لأ شكرا انا هروح اشتري موبايل جديد وأروح... كريم....: تعالي يا بنتي وخلاص وفي الطريق نشتريلك واحد..... جيهان بمرح.....: أوك بس الموبايل علي حسابك... كريم بمرح....: امشي يا شحاتة ماشي.... جيهان.....: ااه يا كريم لو موظفين الشركة شافوك كده مش هيصدقوا..... لمياء....: مش بعيد يفتكروك بتتحول ولا حاجة..... كريم بغضب....: ااه الحفلة عليا بقي النهاردة انا غلطان اني قولت أخرج معاكم أصلا.... لمياء ببرائة ماكرة....: خلاص بقي يا كيم....قصدي يا كريم يلا.. خرج كريم وتركهم يضحكون مع نوران فخرجا هما ورائه... ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• في مشفي توفيق..... كانت تجلس بغرفتها الجديدة تتفحص ملفات المرضي أمامها لتصدم بأنه هناك لكل مريض ملفين واحد منهما يبدو أنه مزور وهناك تحاليل وأشعات تظهر بوضوح إنها غير طبيعية أمسكت الملفات وخرجت من غرفتها متوجهة ناحية غرفة مدير المشفي دقت الباب فسمعت الأذن بالدلوف لتفتح الباب وهي تقول مسرعة... _دكتور شادي الملفات ديه مزورة ااا.... نظرت أمامها بصدمة لتجد أن الموجود ليس شادي بل لؤى شعرت بالإحراج لإندفاعها هكذا..... لؤى بهدوء....:اتفضلي اقعدي يا دكتورة.... جلست نور أمامه ليكمل....: أنا عارف وكنت مستني تيجي تقوليلي انها مزورة بس برافو اكتشفتي كده من غير ما تشوفي الحالة قدامك... نور....: شكرا لحضرتك بس أظن أن مستشفي محترمة زي ديه... قاطعها لؤى....: أنا عارف ده كان دكتور هنا مسؤل عن قسم القلب في غيابي وللأسف هو عمل كل ده عشان تيجي شكاوي علي المستشفي وتتقفل..... نور بصدمة....: ازاي في دكتور زينا ممكن يعمل كده.. لؤى...: عادي الفلوس تعمل اكتر من كده.... جاء إتصال للؤى من نوران فأخبرته بضرورة مجيئه للمنزل....فاستأذن من نور ورحل.... ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• في شركة S&K كان يجلس سامر يتابع عدد من الملفات أمامه فوجد هاتفه يرن رد عليه بإقتضاب ومن ثم سمع الصوت الأخر وهو يقول.... _الدكتور ده بيتعاطي الم**رات بعد ما فقد عيلته في حادثة وتحريتنا بتقول ان في واحدة كانت بتولد عنده ماتت بسبب خطأ هو عمله قطعلها شريان مهم..... أغلق سامر الخط معه وهو يردف بغضب...: وده إزاي لسه شغال في الطب لحد دلوقتي انا هروح أهد العيادة بتاعته علي دماغ اللي خلفوه كان زمان دعاء دلوقتي ميتة هي واللي في بطنها ......عند هذا الحد لم يتحمل فخسارتها تعني ضياعه...... هب واقفا في نفس ذات الوقت وصل ظرف للشركة أوصله شخص يرتدي نظارة سوادء وملابس سوداء للإستقبال وشدد عليهم بأنه يجب علي سامر فقط أن يفتحه....ربما هذه هي العاصفة التي ستحيل حياته هو وزوجته وأطفاله إلي خراب..... ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• كان يجلس محمد يتابع عمله علي احدي القضايا حين رن هاتفه برقم غريب لم يجيب بالبداية ولكن هذا الشخص مُصِر.....أجاب محمد علي مضض ليجد الرقم الأخر يقول.... _ازيك يا محمد انا مهاب لو فاكرني... محمد بتذكر...: ااه يا هوبا أخبارك ايه؟ مهاب....: الحمدلله تمام بقولك يا ابو حميد كنت عايز أقابلك في موضوع مهم... محمد....: مستعجل يعني؟؟ مهاب بإحراج...: ااه شوية... محمد...: خلاص اوك هحاول أفضي نفسي وأقابلك معلش انت عارف لازم أخلص الشغل قبل الفرح.... مهاب بهدوء...: ولا يهمك... محمد....: خلاص اتفقنا...سلام مهاب...: سلام ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• خلص البارت واتمني أعرف رأيكم وتوقعاتكم..
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD