البارت الرابع صدفه جمعتهم للمره التانيه

1502 Words
روايه نور البارت الرابع بقلمي صابرين علاء يحيي : اي ده ؟؟؟؟؟؟!!!!!!! سماح وهو تشاور عالفطار : ده .... ده فطار !!!!! يحيي : وايه اللي جاب الفطار هنا ..... الفطار بيكون تحت عاسفره سماح بمرح : السفره ...اه الطرابيزه السبع متر اللي تحت دي ...... ياراجل دانا كنت فاكرها ماءده الرحمن بتاعه رمضان والذي منه ههههههههههه ........ الا هو انت بتعزم عليها الجيش اللي ف شركتك ولا ايه ها نظر لها يحيي بغضب وكلامها يستفزه وبدأ يجز على اسانه منها وبدأت سماح تلاحظ ردود افعاله فتبسمت قليلا ثم اغرقت عيناها في بحر عيناه وبدأ تجزبه اليها ببعض الكلمات .....سماح : اصل امبارح كنا قاعدين عالسفره وكان في بينا مسافات كبيره اوي فا قولت نفطر سوا النهارده ونبقي بعيد عن الخدم و ابتعد عنها وحرك جفونه بعيدا عن عيناها الدباحتان وصرم بجديه واخذ يقول يحيي بجديه : البيت ده ليه نظام وقواعد لازم تلتزمي بيها اقتربت برومانسية : ولو مالتزمتش ، ..... طيب بقولك اي. ..... تيجي نفطر بس هنا النهارده وبعدين مش هاعمل كده تاني قالتها بمياعه واكملت،،،، اوعدك يحيي بطيبه وحنيه : ماشي تناولو الإفطار سويا علي السرير مع المرح والهزار والضحك وضلت سماح تناغش زوجها لتجعله يقترب منها أكثر وتطعمه بيدها في فمه وتناغشه وتحكي لها نكت وطرائف مضحكه لتجعل يحيي باشا الدغيدي يترك ماضيه والامه وينجذب إليها بكل حب فهي حقا غيرت من حياته ١٨٠ درجه لتصبح لها معني حقيقي وتصبح راءعه حقا انتهو من الإفطار سويا وسط جو اول مره يعيشو الدغيدي نزلت علي السلم وهي تشعر بأنها ملكه ، ملكه هذا القصر كانت تنزل كل درج وبداخلها تودع ماعانت به من فقر وجوع وتقول في نفسها،،،،، ها انا الان اعيش داخل قصر لم كنت احلم به يوما،،،،،اصبح لي من الخدم مايكفي لعشيره بأكملها،،،،،،،ومازلت احلم ان اكون انا ومن بعدي الطوفان،،،،،، جاءت عند باب المطبخ لتجد الخدم جالسين يتحدثون عنها - الخادمه الاولى،،،،، جت ياختي من شويه خدت الفطار في صنيه وراحت علي اوضه الباشا ..... اردفت الاخرى تكمله لما قالت الاولى. ،،،،،، دي خلاص ياختي من بعد ماكانت شحاته وعليها ديون بقت صاحبه القصر وشويه شويه تبقي كلمتها هي الامره الناهيه هنا استفزوها وجرحوها بكلامهن لا شك،،،،، ولكنها ارادت ان ترد عليهن بنفس بئيتهن واسلوبهن الساسج ما هذه الوقاحه ايتحدثان عنها بالباطل في نصف منزلها،،،،،، سماح بغضب : بالظبط كده ياروح امك واول أمر هايتنفذ فيكي هاتطردي من هنا ،، الخادمه : لا والنبي ياست هانم انا اسفه حقك عليا ذله ل**ن والله مش هاتتكرر حقك عليا وذهبت لتبوس يدها ؛ ابوس ايدك ، ابوس ايدك انا اللي بصرف علي عيالي وجوزي عواطلي و سماح بمقاطعه : خلاص خلاص انتي هاتشحتي ، اف عكرتي مذاجي ومسكت شعرها ؛ عارفه لو اتكلمتي نص كلمه تاني في اي حته هاعمل فيكي ايه مش هيبقى طرد وبس وحياتك الكلام ده ليكو كلكم فاهمين وذهبت لتكتشف القصر كان القصر يشبه قصور الملوك في العصر العثماني به الكثير من التحف واللوحات الفنيه النادره والد*كورات المدهبه القديمه فكان مثل التراث بالنسبه ل يحيي لكن لم يكن به الروح والسعاده، الحياه التي يحلم بها دائما ظلت سماح تنظر هنا وهناك و قالت في نفسها اي ده اي الدوشه دي كل دي تحف ولوحات دا ولا كاني في متحف بس بصراحه حلو حلو اوي كمان بس كل ده لازم يتغيير يايحيي بس مش دلوقتي لما اتمكن منك الاول هاخلي كل شيء علي ذوقي ذوقي انا وبس ياحبيبي ذهبت الي المطبخ وقالت لرئيسه الخدم،،،،،،، بقولك،،،، انتي،،،، عاوزه موبايل يكون كويس ضروري وبيدخل على الانترنت،،،،، بس بسرعه يالا،،،،،، رئيسه الخدم،،،،، حاضر يافندم تحت امرك حالا هبعت حد يشتريلك موبايل،،،،، سماح اردفت بغصب،،،،، وهو انا لسه بقا هستنى لما تجيبي الزفت دا،،،،،، بقولك ايه هاتي موبايلك يالا،،،، وأخذت موبايل من رءيسه الخدم وفتحت الانترنت والقت نظره علي احلي مراكز التجميل ثم طلبت من أفضلهم إحضار مجموعه لمنزلها لتكون برنسيس حقا لتسحر بجمالها يحيي ______________________ أما في لندن استيقظت نور الجميله وفتحت عينها الجميلتان لتجد امها متعبه جدا ولا تستطيع أخذ أنفاسها واردفت بخوف،،،،،ماما،،،،،ماما مالك انتي كويسه،،،،،ابوس اد*كي ردي عليا،،،،،ماما ماتسبنيش ارجوكي،،، فأسرعت واتصلت بالاسعاف فاتو علي الفور وتم نقلها الي المستشفي كانت نور منهاره وبشده علي امها فهي تراها في سكرات الموت ولا تستطيع فعل أي شيء . خرج الدكتور من غرفتها وجرت عليه بسرعه نور،،،، خير يادكتور ماما،،،،،، ماما عامله اي دلوقتي؟؟؟ الدكتور : اهدي يا انسه نور وحاولي تكوني اقوي من كده مع الاسف احنا مش هنقدر نعمل حاجه انا قولت لوالدتك من حوالي أسبوعين أنها تبدأ العلاج الكيميائي فورا كانت وقتها نسبه الشفاء ٥٠ % بس هي رفضت علشان حضرتك وإمتحاناتك وخافت على نفسيتك وانتي ف الامتحانات وكانت بتيجي كل يوم علشان تحاول تخفف من الم المرض وتروح بدري قبل ماترجعي علشان حضرتك ماتشكيش ف حاجه نظرت له نور باستغراب كيف يعرف كل هذا عنهم وعن حياتهم فرد عليها قاءلا : احنا دورنا يااستاذه نور مش بس بنعالج احنا كمان في صداقه مع المريض لاني نفسيته مهمه جدا للعلاج دلوقتي اهدي وادخلي ودعيلها علشان تطلع روحها بسلام نور مع كامل انهيارها اخذت نفسا عميقا ودخلت لأمها نور بضعف : ماما...... سعاد : نور ياضنايا قربي ماتخافيش ...... اقتربت نور ...بصي ياحببتي انتي عارفه أن انا دلوقتي هاموت وانا فرحانه عارفه ليه ..... علشان أديت رسالتي ف الحياه كبرتك وشوفتك عروسه قمر قد الدنيا وعلمتك ووصلتك لاحسن الكليات ... صحيح كان نفسي اشوفك بالفستان الابيض واخدك ف حضني بس معلش هاشوفك وانا ف الجنه ان شاء الله...... ايوه ... امال انتي مفكره اي ياع**طه انا هاخش الجنه اللي ربنا وعدنا بيها ثم بلعت ريقها وتابعت بصي يانور انا عايزاكي تكوني قويه ماتفكريش الحياه سهله وتكوني ساذجه وع**طه. ... لا... اوعي خاليكي قويه اوعي تضعفي ....... وجدت أنفاسها الأخيرة تبدأ .... بصي يانور روحي لابوكي ماتعشيش هنا لوحدك ....... نور ......نور ... نور ببكاء : نعم ياماما سعاد بأنفاس متقطعه : ر روحي لابوكي .... ا ا اوعديني ...... اوعديني نور : حاضر ياماما اوعدك ... اوعدك هنزل مصر واروح لبابا سعاد بابتسامه : مش هاتجيبي بقا حضن حلو لماما يا قلب ماما . وحضنت نور امها وبعدها وقعت يدها وعلمت نور أن أمها قد ماتت . ماتت بين أحضانها صرخت نور باعلي صوتها وهي تقول : مامااااااااااا اااااااااااا اهي اهي اميييييي اه لا ....... لا ....... ياماما ماتسيبينيش لوحدي لا ....... انتهت نور من مراسم دفن امها بهذه البلد الغريب فقد كانت قررت امها أن تظل في هذه البلد حتي الممات وان تبعد كل البعد عن مصر من كتر خوفها علي بنتها حتي انها اشترت مقبره لدفن نفسها بها وكانت تعلم نور بهذا الموضوع فقررت أن تدفن امها كما كانت تريد ثم ترحل علي مصر بعد ذالك كانت معها بجوارها داءما في كل الأوقات صديقتها المقربة نادين مع عائلتها وبعد انتهاء كل شيء نادين : بقولك اي يانور تعالي ياحببتي اقعدي معانا في المزرعه بلاش تعيشي لوحدك كانت نور منهاره من كثره البكاء ولكنها تماسكت وقالت نور: نادين من فضلك ممكن توصليني علي الجبل من فضلك عايزه اقعد لوحدي شويه نادين : حاضر ياحببتي تعالي ابو نادين : ماتسيبهاش لوحدها يانادين ماشي نادين : حاضر يابابا اخذت نادين نور الي سيارتها ثم انطلقت السياره الي الجبل الاخضر المكان هناك أشبه بالخيال تراكم الغيوم علي حافه الجبل مع ظهور بعض المستنقعات الماليه وصوت الطيور المغرده والعصافير مما جعل المكان أكثر من رائع نزلت ناين من السياره ونزلت صديقتها وأخذ ينظران الي هذا المكان المريح جدا للأعصاب والهدوء النفسي يمكن هذا ما كانت تشعر به نادين اما عن صديقتها ربما شيء آخر تريد أن تفعله وتفكر به وبشده ففعلا عزيزي القاريء عندما يكون الإنسان حزينا أو غاضبا ممكن أن يأخذ قرارات خاطئة من أجل ذلك يقال داءما ( وانت في قمه غضبك ماتاخدش قرار وانت في قمه سعادتك ماتوعدش حد بحاجه ) أما علي الناحيه الاخرى بالفندق استعد صقر للتجول في البلده ( من غير الملزقه دي طبعا ? ) فأخذ الموبايل ونظر نظره سريعه علي اخر الاماكن روعه في البلد فراي وهو يتفحص في جوجل عن مكان أشبه فقال في نفسه،،،،،ياربي ايه الجمال دا،،،،،،سبحان الله فعلا رب العالمين خلق اماكن حلوه جدا وف كل مكان ف العالم.،،،،ودورنا احنا ك بشر اننا نستمتع برؤيه الاماكن الجميله دي،،،،، اخذ يتحدث مع نفسه وهو يرى المكان اشبه بالجنه فوق الجبل فعندما رآه قرر وقتها أن يذهب هنا فأخذ السياره وذهب عن طريق الGbs وعندما وصل هناك وجدها جالسه من بعيد تنظر للجبل اخذت نور تنظر وتقول،،،،،،كله كدب،،،،،كله غش وخداع،،،،،،، يعني ابويا بعد كل السنين دي طلع عايش،،،،،،،طب وانا،،،،،،انا هاروحله ازاي،،،،،زمانه دلوقتي متجوز ومخلف وعايش حياته،،،،،وعمره ماهيهتم بيا وبمشاعرى ابدا،،،،،هو اكيد عايش مع ولاده ومراته وف غنى عنى عني،،،،، انا ماليش غيرك ياماما،،،،،سبتيني ليه ياحببتي.،،،،،اروح لمين تاني غيرك،،،، انا خلاص مستاهلش انؤ اعيش من بعدك،،،،،،انا لازم تجيلك،،،،انا هاجيلك ياماما وثم شيء ما يدور بذهنها وفجأة وقفت من علي المقعد واتجهت الي حافه الجبل وظلت تقترب وتقترب حتي وصلت إلي حرف الجبل ..... كان هو الاخر يقف من بعيد ويشاهدها وهي الدموع تنهمر من عيناها،،،،لا يعلم هي بماذا تفكر لكنه يشعر بص*ره ب شئ قويا يجذبه ناحيتها ويريد الذهاب اليها وبشده لكنه لا يستطيع فظل ينظر اليها . وفجاه ........ بماذا تفكر نور يا ترى هي الآن اسودت الدنيا بعينها ماذا سيكون راي يحيي في تغيير سماح للأفضل وهل ستنجح خطتها أم للقدر راي آخر ياجماعه من فضلكم انا بتعب بجد والله ومش يلاقي منكم اي تشجيع يخليني اكتب بحماس من فضلكم كومنت إيجابي غير تم قولو لي اي رايك في القصه والحوار وكمان انا هانزل قريب صور لابطال القصه علشان تستمتعوا بالقراءه أكثر وبحبكو كتير دمتم في رعايه الله ??
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD