الحلقه الثانيه ...
علي بخوف اصابه بعد ان رأي الرساله:الحقني ياادهم مش عارف تلا حصلها ايه بعتلي رساله بتقولي الحقني
ادهم بهدوء و رزانه :اهدا و اتصل عليها شوف في رد ولا لا
علي بخوف ما زال يتملكه و باديا عليه :حاضر حاضر
كان على يرتجف بخوف و هي يمسك الهاتف ليتصل عليها فا لما لا و هي كل ما له في الحياه و لكنه تنفس براحه قليلا عندما سمع صوتها عبر الهاتف تجيب عليه
على بخوف : انتي فين ياتالا وبتعيطي ليه
تلا :...........
علي بتهدأه :طب انتي في قسم اييه ؟ اهدي بس
تلا:..................
علي بتهدأه :ماشي يا روحي استنيني و اهدي سلام
ادهم ببرود و هدوء لا يتركه :في ايه ؟
علي و هو يملي عليه ما سمعه منه:هي بتقولي انها
في قسم وسط البلد انا ريحالها
ادهم بهدوء و هو يقف معه و يقوم بجمع اغراضه : استني انا جاي معاك ...
______________________________♥
وعلي الصعيد الاخر ذاك الماثل في سيارته يقودها باسرع ما يمكن و لم يقل لابيه شئ فيكفي مرضه و هو قلقا بما فيه الكافيه .... حتي لم يستمع لصوت فلذه كبده المنهاره من الحزن والدموع كاالسيل
________________________________♥
في احدي اقسام الشرطه في وسط البلد
وصل علي و ادهم سريعا الي القسم بسرعه رهيبه
علي بتوتر و هو يستوقف احدي العساكر:لوسمحت فين غرفه الضابط الي هنا
العسكري بتوجيه :اخر الطرقه علي اد*ك اليمين
قام على بشكره و ذهب سريعا الي حيث اشارت يد العسكري
و ذهب باسرع ما يمكن ليري قره عينه دخل مكتب الضابط بدون حتي طرق الباب فا وجدها تبكي و هي تحتضن صديقتها .... منهارين فأسرع باخذها في احضناه و كذلك ادم الذي لحقه و هرول الي اخته و احتضنها و هي ترتجف بين يده
الضابط بغضب :هو في حد بيدخل كده مش في باب و لا ايه
نظر ادهم له بشرارة و غضب و قال بهدوء مرعب
ادهم بهدوء و برود : اه احنا و هشش شش مش عايزه اسمع صوتك
علي و هي يتحدث معا الظابط :هما حصلهم ايه
الضابط بتفهم ع** غيظه من ادهم :البنتين دول احنا كان جايلنا هجوم علي شقه دعاره والعساكر شافهوم كانو واقفين قدام العربيه فاخدوهم عشان كانو بيحسبوهم بياخدو مخدارات عشان الشقه دي كمان بتبيع م***عات ولما التعرضو عليا كانو منهارين و قالولي ان انض*ب علي عربيتهم نار
ادم بدون فهم : نار ايه انا مليش اي حد عايز ياذي اختي او يأذيني شخصيا
الظابط :و لا احنا كمان نعرف
وفي ذلك الوقت استسلمت روان لتلك الغيمه السوداء و وقعت بين يدي اخيها في اغماء او لنقل هاربة من ذلك الواقع
تلا و هي تخرج من احضان اخيها و تهرول مسرعه نحو ادم لتطمئن علي روان
تلا و هي تمسك بيدها مرتجفه و قد تملكها الخوف :روان فوقي روان في ايه
ادم بتهدأه و هو يحمل اخته: اهدي يا انسه متخافيش هي بيحصلها كده لما بتخاف
ادهم بهدوء :يلا يا على هات اختك و يلا
علي و هو يميك بأخته: يلا
توقف ادهم قليلا و مال اتجاه الظابط بهمس مخيف : وانت لو كلمه من دي طلعت بره رقبتك التمن فاهم
علي بقلق و هو يري تترنح بين يديه :مالك يا تلا
تلا بخوف و بكاء : مش عارفه انا دياخه اوي يا عل
و لكن لم تكمل حديثها بسبب تلك الغيامه التي لحقتها هي الاخري
ادم و هو ينظر الي على :ممكن تجيبها علي المستشفي بتاعتي عقبال بس ما شيل روان انا دكتور
وفي هذه الاثناء توجهت انظار ادهم الماثل بهدوئه المعتاد الي روان و نظر بنظرات مريبه اذا لاحظها فا من المؤكد سيرىتعد
علي بشكر : شكرا يا
ادم بعجله :اسمي ادم بسرعه خدها وديها علي المستسفي امشي ورايا بعربيتك
علي و هو يأومأ براسه دليلا علي الموافقه :تمام
ادهم و هو يرتجل سيارته منطلقا : انا ماشي سلام
_____________________________♥
في مستشفي ادم
بعد ان وصل ادم و على الي المستشفي وضع على تلا فوق الفراش و ذهب ادم لفحصها
ادم بإطمأنان : ما تقلقش هو بس ضغطها وطي شويه مش اكتر هعلقلها محلول و هتكون كويسه
علي بشكر : تمام انا اسمي على شكرا يا ادم تعبناك معانا ...
بعدوقت فتحت روان عيونها وجدت نفسها بالمنزل و ما ان تذكرت محدث حتي بكت بكاء مرير و ارتفع صوتها فذهب ادم الي غرفتها مسرعا و قام بحتضانها
ادم بتهدأه :هشش بس ياحببتي هشش انا معاكي اهو متخافيش
روان بخوف و ارتجاف :ككانو ه ه هيقتلون ي زي مماما ااااااااه انا خايف يادم بالله عليك حوشهم عن ماما هيموتها
ادم بتهداه :خلاص ماتخفيش هششش نامي ياروحي بس
روان ببكاء :حاضر ببس ماتسبينش بالله عليك نام معايا
ادم بحنين :ماشي يلا نامي بقي ..
وكل هذا كان جمال يقف بأعين دامعه و هو يري حنان ادم علي اخته فدخل عليهم فطمأنه ادم بعينيه انها بخير و علي ما يرام خرج وهو يبتسم علي حنان ابنه تلك الاخوه علي بعضهم داعيا من الله حفظهم له
______________________________♥
في قصر ال عزب ادهم بعدما عاد ادهم من القسم
صعد الي غرفه اخته و طرق الباب و دلف اليها
اما نايا عندما سمعت طرق الباب ارتبكت و ظهر علي ملامحها الفزع و الخوف و اخفت هاتفها تحت وسادتها قاطعها دخول ادهم بأعينه التي مثل الصقر
ادهم بهدوء و استنباطها : عامله ايه يا نايا و مالك وشك اصفر كده ليه
نايا بارتباك و خوف : انا اصفف فر ر فين مم ممفيش حاجه
ادهم بتاكيد عليها : متأكده
نايا بارتباك و خوف :ايوه
ادهم بحده :انتي ايه الي خابيته تحت المخده اقبل مدخل ومتكدبيش عشان انتي عارفه لو كدبتي هيحصلك ايه
نايا وهي علي وشك البكاء:والله مفيش حاجه
ادهم بصوت كالرعد:طب هاتي الموبيل
نايا بخوف:ليه
ادهم بصوت افزعها:هاتي
نايا بعياط:حاضر حاضر اتفضل
قالتها و هي تبكي و تعطيه اياه
اخذ ادهم الهاتف و نظر به و بعد وقت قال بصوت هادئ: مين ده
نايا بخوف اكبر :ده ده دد
ادهم بصوت مخيف :مش هتهتهلي خلصي قولي
نايا ببكاء و شهقات متقطعه :ده واحد صاحبي في ا****عه و وقال ان ان يعني بيحبني و عايز يتقدملي
ادهم بصفعه علي وجهها وصوت عالي:كلكو كلاب وخاينين طلما هو كده ليه مجالكيش ها ليه مجاش واتقدم وانتي كنت خايفه ليه طالما انتي مش بتعملي حاجه غلط ها ردي عليا وانتي زي الغ*يه تصدقي
كان ادهم يحدثها و معا حديثع تنهال كل صفعه علي وجهها الي ان طبعت يده علي وجهها
ادهم و هو يمسكها من شعرها و يقول بغضب: ****ده اسمه ايه انطقي
نايا ببكاء : ت ت تامر الامامي
ادهم بغضب اكبر و قد جن جنونه :ياحيوانه انتي مش عارفه ده مين يا حماره كنت هضيعي نفسك وهضيعني معاكي مفيش موبيل ولاخروج حتي من الاوضه فاههههههمه و ملكيش كلام معايا تاني كلكو خاينين و انتي زيها دمها ماشي في عروقك صح انا هوريكيييي
قالها ادهم بعد ان اوصد عليها الباب و نايا منهاره من البكاء
و ذهب الي غرفه الرياضه ليفرغ غضبه فيها قبل ان يحطم تلك الغ*يه بالنسبة له
ادهم بدموع من الغضب :انا مش هخليها زيك هي غلطه وبس وهترجع تاني نايا بنتي ايوه
________________________________♥
اشرق الصباح علي ابطالنا لتبدأ روان بفتح عينيها فاستيقظ ادم علي تململها في الفراش
روان بابتسامه :صباح الخير
ادم و هو ينظر لها بغضب فهو لم ينسي ماذا فعلت لقد تمادت هذه المره في اخطاءها و لابد من عقاب لها ليوقفها عند حدها
ادم بهدوء حاد:قومي عشان تفطري علشان لينا قعده معا بعض ومش عايز كلام كتير
قال اخر حديثه و هو يوليها ظهره و يخرج من الغرفه غير مباليا لها
روان بخوف :ليلتك سوده يا روان سوده
كانتتقولها وهي مربعه القدمين وتولول بايديها هدأن روان من روعها قليلا و قامت بهدوء الي المرحاض لتغتسل و تقوم بتبديل ملابسها و بعد انهت ذلك عقصت شعرها و قامت بالخروج الي الخارج
كان ادم وجمال جالسين علي طاوله الافطار يأكلون
خرجت عليهم روان تحولت الانظار اتجاهها و لكنها لم يعطوها اي معني
روان بحمحمه و هي تذهب الي ابيها وقبلته من وجنتيه وهي تقول : صباح الخير يابوص
جمال بهدوء:صباح النور عامله ايه النهارده
روان بابتسامه :ميت فل وعشر
ادم بغضب :بطلي كلام السرسجيه ده و اقعدي كولي
جلست روان و لم تص*ر اي صوت و بدات في اكل طعامها و بعد ان انتهو من الافطار قام ادهم بالنداء علي روان
ادم:روان تعالي ورايا
روان بخوف :بابا والنبي تعالي
جمال بهدوء :تستاهلي واسمعي كلام اخوكي
روان بمزاح ع** خوفها :ياعني عليكي ياروان كنت صغيره و حلوه يالهوي
ادم بغضب :رواان اخلصي
روان:حاضر
دلفت روان الغرفه وجلست جانبه علي السرير ورفعت يديها علي كتفه وقالت:عايزني في ايه يادمدم
ادم بهدوء:دلوقتي غلطاتك كترت وهتتعاقبي
روان و هي تبتلع ما في جوفها بخو:ليه ياعني هو انا طفله
ادم:طالما انتي بتعملي كده تبقي طفله و تتعاقبي عقابهم و اهمهم متكلمينش ابدا مفيش موبيل و لا تلفزيون و لا لاب و لا حتي خروج من الشقه
روان بدموع:انا اسفه بس مش تخا**ني و الله انا كنت زهقانه عشان كده خرجت
ادم بعصبيه :و ماقولتيش ليه قاعده ليه في الشارع
من 8 الصبح لحد 10 بليل ممكن افهم و دلوقتي علي اوضتك
دلفت روان الي غرفتها و هي تبكي بينما قال جمال
جمال :مش شايف ان انت قسيت عليها جامد و بعدين انت عارف انها ما بتحبش تخا**ك من ساعه ماممتك ماتت
ادم بتعب :يا بابا انا كنت هعيط علي عياطهاا بس لازم تعرف ان كل حاجه مش هبل كده و خلاص و انا شويه و هدخلها اصالحها
جمال:ربنا يخليكو لبعض ياحبيبي
________________________________♥
في فيلا على تقف تلا بعد انا افاقت امام اخيها تنتظر هي الاخري ما سيحل بها
علي بهدوء :اقوللي كل حاجه عشان احسب ال*قاب بتاعك
تلا بخوف :ححاضر بص بعد ما روحت ا****عه خلصنه بدري و خرجنه و روحنا المول شويه بعد كده لاقينا الساعه 9و الله انا خوفت و ركبت عشان متتعصبش عليا بس و احنا جايين لاقينا عربيه ورنا طالع منها رجاله وقعدو يض*بو نار علينا بس ماجبوش حاجه فينا وبعد كده جابو طلقه في كوتش العربيه بعد كده لقينا العربيه و هي ماشيه حدفت ورقه في العربيه بعد كده انت عارف الي حصل
علي باستغراب :و الورقه فين ؟
تلا بخوف :في العربيه و نبي خلاص بقا يا علي متعملش حاجه انا خايفه اصلا و الله معلش مش هعمل كده تاني ابدا انا اسفه اخر مره
قالت اخر كلامتها و انسابت دموعها بغزاره
قام على بأخدها داخل احضانه قائلا مهدأ اياها : هشش خلاص متعيطيش انا مش هعملك حاجه دلوقتي بس يلا خلاص ما تعيطتيش تمام
فرحت تلا كثيرا و قامت بتقبليه من وجنته و احتضنته بشده قائله :حاضر ربنا يديمك ليا يارب و ما يحرمنيش منك
_______________________________♥
في ڤيلا ادهم كان نائم في سبات عميق يهمهم ببعض الكلمات :سيبي يا مامي سيبي مازن يا مامي بقي انتي هتوديه فين
سوسن بقسوة :بس غور علي اوضتك بدل ماض*بك
استيقظ ادهم من نومه مفزوع و هو يتصبب عرقا من جسده قائلا بتعب : اااه انا تعبت بقي وانت واحشتني اوي انت الي كنت بتفهمني بس خلاص صدقني قربت و هاخد حقك
______________________________♥
اميرة التشويق?
رحمه❤
Romntika?