الفصل الثانى(2)

2322 Words
الفصل الثانى رواية:البرنسيسة بقلم:سهيلة خليل(سونسون) ●●●●●●●●●●●●●● لينك الواتباد مواعيد النشر(احد&اربعاء&جمعة) ●●●●●●●●●●●● عايزة اقولكم على كلمتين قبل مانبدا الحلقة معلش ايه حاجة عايزين تعرفوها نعرفها مع بعض بس فى وقتها وبالنسبة ل ام البطل ٤٥ سنة لانها اتجوزت ١٣ سنة ودا مستوحاة من حكاية حقيقية وبالتالى ابنها ٣١ مش كبير على سنها يارررب اكون جوابتكم ولسة هى محكتش الحكاية هى بنفسها وحاجة تانى بالنسبة لناس اللى اول مرة تقرللى انا مبستخفش بعقول فانزى وايه حاجة عندى ليها اجابة واتمنى انكم تقدروا تعبى بلاش تم وم وملصقات بعد تعبنا فى الكتابة اتمنى اراء وتشاركونى التوقعات بلاش جميلة وروعة الله يخليكم حسسونا اننا بنتعب معلش طولت عليكم اسيبكم مع الحلقة ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● هرولا مسرعين للطابق الثانى استمعا لمص*ر الصراخ ايمان وجدوا انه ياتى من غرفة جميلة،،دفع والد ايمان الباب وجد الضوء مغلق،اشعل الضوء وهرول اليها محتضنا اياها مربتا على ظهرها يتهمس بكلمات مطمئنة وهتف بهدوء قائلا: _حبيبة بابا مالك بتصرخى كدة ليه بعد ان هدأت انفاسها من اثر الصراخ،،هتفت بخوف ممزوج بذعر قائلة: _شبح يابابا كان فين شبح هنا من شوية فجاة النور قطع كنت هموت من الخوف وضع يده فى جيب سرواله وهتف بسخرية ممزوجة بغضب: _اللى يشوفك وانتى بتصرخى وتقولى شبح،،،،مايشوفكيش وانتى رئيسة مجلس الادارة انشفى كدة وبعدين الاشباح ميعادها بعد ١٢ واحنا يدوب الساعة ٨ لكزته والدته بقوة ورمقته بغيظ؟؟جعلته يبتلع المتبقى من حديثه وهتفت بغضب: _يحيى ملكش دعوة بيها معلش ياحبيبتى تلقيكى بس شوفتى خيالك ولا حاجة اتت جميلة التى كانت تجالسها قبل قليل،،ولكن اضطرت لتركها عندما استمعت لمناداة زيدان لها يخبرها انه بانتظارها فى غرفته لتشرح له شئيا،وعندما ذهبت اليه وجدته ليس بغرفته واثناء عودتها استمعت لصراخ ايمى صديقتها المقربة،كل هذا والصغير مختبئ فى غرفته المشتركة بشقيقه الاكبر،،يقضم اظافره اذا علم احد بفعلته سوف يعاقب اشد عقاب،،،،،،،بينما عادت ايمان ل ادراجها ونهضت بمساعدة والدها وذهبا جميعا امكانهم بالطابق السفلى،،رمقها باستهزاء وهتف بسخرية: _قال شبح قال انتى بتهزرى هتف يونس بغضب عارم قائلا: _يحيى ملكش دعوة بايمان انت حر لوى يحيى شفتيه بغيظ مكتوم وهتف ببرود: _اونكل برنسيسة بنتك دا دلوعة اوى لازم تنشف شوية بتتعامل مع موظفين ايه دا استاذنت منهم وذهبت الى الحديقة تشعر بسحب الهواء من رئتها،،ما ان خطت قدميها بالخارج ملت رئتها بالهواء اغمضت اعينها وتمتمت بهمس: _ليه بتعمل فيا كدة انا كان نفسى ابررلك هتف بسخرية قائلا: _هتبررى ايه يابرنسيسة معندكيش حاجة تقوليها وانتى اللى بداتى اللعب التفتت لمص*ر الصوت وفتحت اعينها ببطئ شديد وهتفت ببكاء ممزوج بحزن: _انا بداتاها وانت كملتها والله،،والله برافووووو عليك انت فاكر انى مش عارفة انك وراء كل حاجة بتحصللى؟! صفقت بحرارة وتابعت حديثها بالم قائلة: _يارتيني كنت شلتك من قلبى عشان اريح واستريح لكن مقدرتش طول السنين دا كلها وانا بقنع نفسى انك هواء قدامى كنت بشوفك بتمسخر مع البنات فى الحفلات وانا بموت من جوايا!!انت مسمحلك تعمل كل شئ وانا لو موظفين قوللولى ياايمى تعنفهم كانك انت اللى تمرح وغيرك النفس محسوب عليه برافووووو عليك يافرعون قدرت ت**ر البرنسيسة انا هسيبلك الشركة تديرها انت بمعرفتك عن اذانك من اليوم مش هتلقينى قدامك بغلط متقلقش _كانت فرصة واحدة هتفهم انا عملت كدة ليه لكن انت اخترت السهل لتبدا انتقامك بارخص الطرق وكانك ملاك مبتغلطش من هنا ورايح مش هسيبك تتحكم فى حياتى،،وانا مش دميتك ولا انا عبدتك ولا انت سيدى تخطته وغادرت من امامه جلست اسفل احدى الاشجار الموجودة بالحديقة تذرف الدموع بحرارة...وجع....الم ....ضياع...خداع......جراح.... ربما قد اذاقتنى مرارة العيش،ولكن اقسم لك لم اقصد العبث بك وبقلبك،فلتعطينى فرصة واحدة اصلح ماافترقته من ذنب تجاهك،او ربما لم تعطينى سانتظر حتى وانا انتظرتك اعواما لم امل مادامت اتنفس ●●●●●●●●●●●●●●●●●● استفاقت بسنت على بكاء طفلها ينتحب على رحيل والده فجاة.....لطالما لم يفترقا من ذى قبل نهضت من فراشها وجدت اسر يركل الارض بقدميه وهتف بغضب: _انتى وحشة وانا بكرهك عشان انتى خليتى حسام يبعد عننا وهو اول مرة يعملها اقتربت من وليدها وضمته الى ص*رها وهمست ببعض الكلمات مما جعلت الصغير يهدأ قليلا وهتف بحماس: _هنروح لحسام يامامى احتوات وجهه برحتيها وتحدثت بنبرة حنونة: _ايوة يااسورة حبيبى هنروح لبابى بس ميمنعش انى مخا**ك عشان قلت ادبك علي ربنا هيود*ك النار وانا هقول لحسام انك قلت ادبك علي اسر بخوف: _بلاش يامامى تقولله عشان هيخا**نى وهيبطل يلعب معايا اخر مرة مش هقل ادبى عليكى تانى عشان خاطرى انا اسف بسنت بتلاعب: _طيب هسامحك بس بشرط روح صحى جود واغسلها سنانها ووشها وبراحة عليها ياحبيبى عشان نفطر سوا ونكلم بابى يلا اسر بتكشيرة: _لالا يامامى بتغلبنى وبتقعد تعيط اتجهت خارجا وهتفت بحزم قائلة: _خمس دقائق لو معملتش الا قوللتك عليه مفيش بابى هروح انا وجود بس وبعدين اختك صغيرة انت سندها صح كدة واخوها الكبير اؤما الصغير باقتناع واتجه نحو غرفة جود ايقظها برفق شديد وقبل وجتتيها وحملها ليفرش اسنانها ويتجها خارجا ليتناولا افطارهم برفقة والدتهم...... ●●●●●●●●●●●● كان يحيى يجوب الغرفة ذهابا وايابا يتذكر حديث برنسيسته سارقة قلبه ومالكة فؤاده ولكن لن ولن يسامحها مهما فعلت لقد تركت بداخله جرحا كبيرا لم يلتئم بعد،،وتاتى بعد كل ذلك بكل سهولة تطلب اعطاها فرصة لتبرر له مافعلته بيه وبقلبه،اذا صعدت فى اعلى قمة جبل وخيرته بين الانتحار وسمعها،سوف يطالبها بالانتحار اسهل من طلب كهكذا،،كان الصغير يضع كتابه على وجهه يخشى من غضب اخيه،،تسلل بهدوء ليغادر ويعطيه مساحة الاختلاء بروحه الا ان انتبه له وهتف بغضب قائلا: _رايح فين يامصطفى كمل مذاكراتك وذاكر الوحدة الاولى كلها هسمعهلك سقط قلب الصغير بعد سمعه ذاك الحديث وتاثب قائلا: _ابيه هروح انام فى اوضة مراد وزيدان وبكرة راجعلى لانى تعبان وعايز انام رمقه يحيى بنظرات نارية ومن ثم ان لبث وهتف بعصبية: _روح نفذ اللى قوللتك عليه عشان مخربهش على دماغك اظاهر انى امك دلعتك اوى يلا عاد الصغير الى فراشه وفتح الكتاب على الوحدة التى امره يحيى بمراجعتها وحفظها وتمتم بكلمات غير مفهومة،،بينما ظل يحيى يراقبه وابتسم بخفة ومن ثم ان لبث واخفها قائلا بنبرة هادئة: _يلا احفظ لانك قضيت المهمة هجبلك الايباد اللى وعدتك بيه هتف مصطفى بسعادة: _شكرا ياابيه ربنا يخليك ليا يارررررررررررررب بدل ثيابه باخرى مريحة واوي الى فراشه يتطلع فى هاتفه وشارد الذهن عاد بذكرياته المؤلمة التى حاول جاهدا نسيانها،،وعندما ينوي النسيان تظهر تلك الجنية من اللاشى تذكره بماضيه،وكانها تثبث له انها سوف تلاحقه اينما ذهب وتذكره انها عقبة فى طريقه،،لم يحاول النسيان فحسب ليحترق للجحيم وكانها تخبره بهذا الحديث لقد تركت لى جرجا يصعب التئمه بعد _لقد اعطيتك كل شئيا وانتى بالمقابل لكمتنى على راسى بعد لم افوق سوي بقلبى يذرف دماءا _كم انت انانية انتظرت لتاتي لتخبرنى انك كذبتى علي وتعانقنى ونعود معا كالسابق،لقد مضت اعوامط وكانه العام الماضى على فراقنا برنسيستي اغمض اعينه بحسرة وانزلقت دموعه ومن ثم ان لبث وكففها سريعا وقال بالم: _ليه عملتى كدة كنت مستعد اسامحك لو كذبتى علي وانكرتى اللى سمعته بودانى ●●●●●●●●●●●●●●● ارتدى حسام حلته السوداء وربطة عنقه وزادته وسامه ليقابل والد بسنت فى شركته،،اعتدل من هئيته وانتعل حذائه والتقتط مفاتيح سيارته وهاتفه،،وخرج من الغرفة فتح الباب بهدوء حتى لا يص*ر صريرا ويزعج والده....هبط الدرج فى خطئ مسرعة واستقل سيارة وانطلق نحو شركة والد زوجته استمع ل احدى اغنيته المفضلة يدندان معها واغلقه واكمل سيره يسب تحت انفاسه عندما اتتته صور صغاره،واخيرا قد وصل وجههته بعدما قاد السيارة بسرعة جنونية وكاد ان يرتكب حادثة بسبب تفكيره بما راه منذ قليل مجموعة من الصور لصغاره....صف السيارة جانبا وترجل منها واوصدها جيدا.... سار بخطواته المثقلة يترنح بجسده يمينا ويسارا كمن عاد من الحانة وثقل من كثرة الشراب،،اسرع خطواته حتى وصل احدى المكاتب طرق بهدوء وابعد يده اته السماح بالدخول،،دلف للداخل القى التحية،،رمقه حماه بغيظ مكتوم ومن ثم ان لبث وهتف بغضب: _اقعد ياحسام وقف ليه ابتلع حسام ريقه امام غضب رشاد المغربى المعروف بجبروته لا يخشى احد ويفعل مايحلو له وهتف بهدوء: _ازيك ياعمى عامل ايه وصحتك بخير لم يجيبه واخرج احدى سيجاره الفاخرة من امامه واشعلها ينفث دخانها بشراهة وهتف بحدة: _هى دا الامانة اللى سبتهلك سايبلى بنتى وعيالها فى قطر لوحدهم حاول حسام الدفاع عن نفسه الا ان اشار له رشاد المغربى ان ي**ت وتابع حديثه اللذع قائلا بتهكم: _على العموم بنتى فى بيتى تطلقها بهدوء مش عايزين كلام كثير وف*جة عالم وانت مطلعتش قد المسئولية اذرادء حسام ريقه بصعوبة بالغة كاد ان يفتك بيه من يظن نفسه ليحدثه بتلك الطريقة المستفزة هذه قائلا بنبرة يشوبها الحقد: _بنتك اللى طلبت منى الطلاق ومترجعش معايا وبعدين انا كنت جاى اجازة وراجع تانى ياعمى ابويا تعبان طرق رشاد المغربى مكتبه عدات طرقات وهتف بغضب قائلا: _مهما كان ازاى تسيبها فى بلد غريبة لوحدها بعيالها وتجى مصر كنت سلملى الامانة وعيش حياتك استقام حسام وهتف بغضب : _عمى انا قولت لحضرتك اللى عندى عن اذانك تركه وغادر يشتسيط غضبا بينما الاخير نظر فى اثره يلعن ويسب تحت انفاسه قائلا بهمس: _غبى وهتفضل طول عمرك غبى ●●●●●●●●●●●●●●● مضى اسبوع منذ سفرها للخارج لتدير فرع الشركة بالكويت تشعر بتمزق روحها،ولكن عليها الابتعاد عنه حتى لا تكون عبئا عليه لطالما لما يسامحها على ذنب افترقته قسرا لتنقذ انسانة من الهلاك اخذت نفسا عميقا وزفرته بحنق شديد،،اتت شريكة سكانها وربتت على كتفها وهتفت بهدوء: _لا تنسيه وتعيشى وحياتك ل ترجعى مصر وبلاش هروب وقولله الحقيقة حتى ولو بالعافية ابتسمت ايمان بمرارة وهتفت بحدة ممزوجة بحزن: _طالما هو مش مستعد يسمعنى يبقى مش هقلل من كرامتى بليز يانيرة متضغطيش علي ابتعدت نيرة عنها لتعطيها مساحة من الاختلاء بروحها وذهبت الى المطبخ اعدت فيشار ليتابعوا فيلما علها تهدأ من تلك الحالة التى تأججت بداخلها فجاة هتفت بمرح قائلة: _ايمى تعالى نتف*ج على فيلم ا** لارج بدل الملل دا انصعت ايمى كانت بحاجة لخروج من تلك الحالة التى انتبتها وسببت لها الارق والتفكير فى اشياء كادت ان تقتلها ببطئ انضمت الى نيرة وهتفت بحماس قائلة: _انا بحبه اوى اوى ظلا يتابعان الفيلم بشغف وكانها مرتهم الاولى دوت اصوات ضحاتكهم المكان وياكلا الفيشار،،ساد ال**ت والهدوء عم المكان الا من صوت ضحكاتهم الصاخبة وهكذا انتهت الليلة بسعادة مؤقته...اغلقت التلفاز واوت الى فراش ادثرت جيدا وغطت فى سبات عميق لطالما حلمت بيوم تذهب فى سبات عميق دون ان تؤرقها راسها بالتفكير ●●●●●●●●●●●●●●●●●● عاد الى منزله هكذا انقضى الاسبوع بعيدا عنها يشعر بالفراغ قد تركته قبل رحيلها كان يود لكمها واخبرها انها ليست حرة لتتصرف من راسها وترحل بعيدا،،،زفر بحنق شديد هتف بصوت عالى قائلا: _امى انتى فين اتت جيهان مهرولة من الداخل على صوته العالى وهتفت بحدة ممزوجة بغضب: _مالك يايحيى مسروع على ايه بتنادى بصوت عالى كدة ليه كانت تعامله هكذا لانها تعلم جيدا انه السبب فى ترحال ايمان هتفت بغيظ مكتوم: روح غير هدومك عشان الغذاء نص ساعة وهيكون جاهز اقترب اليها دون حديث وارتمى بين احضانها قائلا بهمس: _امى انا تعبان جدا جدا حاسس انى ضائع وقلبى واجعنى اقسملك حاسس انى بموت ضمته اليها اكثر مربتة على ظهره وهتفت بفزع: _مالك ياضنايا بس سلامة قلبك ياروح امك تعالى بس ياما قوللتك اتبع قلبك عنيد بشكل فظيع انت ليه بتعمل كدة فى نفسك ياابنى ربنا يريح قلبك ياررررررب فكرتنى بالذى مضى من ٣١ سنة ابتعدت عنه قليلا واحتوت وجهه برحتيها وهتفت بحنان ممزوج بخوف على وليدها: _كلنا شايفين معاملتك لبنت الناس ولكن مارضنيش ندخل ولا احنا ولا اهلها عشان عارفين جو القط والفار بتاعكم دا حصلت تحرض مصطفى يلبسيها الوش بتاعه ويخوفها افرض ياابنى بنت كان قلبها ضعيف وماتت يامفترى وبعدين انت قدوة ل اخوك ازاى تعلمه يعمل مقالب وها جبتله ايباد اللى وعدته بيه انتفض يحيى بذعر قائلا بتلعثم: _انتى بتتكلمى عن ايه ياايمى ضحكت الام بصخب عندما ذكر اسم حبيبته بدلا منها وهتفت بمشا**ة: _اللى واخذ عقلك ياحبيبى انا جيجى مش ايمى هرول من امامها قبل ان تستجوبه وصعد الدرج متجه نحو غرفته وجد مصطفى يبكى،اقترب اليه واحتواء وجهه بين راحتيه قائلا بغيظ ممزوج بحدة: _بتعيط ليه يافتان انت روحت قوللتهم على مقلب دا انا هوريك ايام سودة كفف مصطفى دموعه وهتف بحزن: _زيدان قال لجميلة انى هو مندهش عليها جاتلى وعرفت انى قلدت صوت زيدان وقالت لبابا وماما،، وماما ض*بتنى وحرمتنى من الخروج لمدة شهرين اروح المدرسة بس عشان نفذت كلامك هو دا اللى حصل وانا قوللتك معملش كدة فى ابلة ايمان لانها لطيفة معايا وبتجبلى شوكولاتة شعر يحيى بالغيرة القاتلة من اطرأت اخيه الصغير هتف بحدة ممزوجة بغضب: _بلاش تعا**ها ياواد ولو على ماما هخليها تخرجك متزعلش يلا روح اغسل وشك عشان نتغذاء رفض مصطفى التحرك من فراشه وهتف بعند: _لما يصالحونى الاول غير كدة مش هقبل انزل من كرامتى واروح اتغذاء يايحيى روح انت قطب يحيى حاجبيه باندهاش من حديث مصطفى الذى يسبقه عمرا وهتف بحزم قائلا: _كرامة ايه ياابو عشر سنين وبعدين انا قوللتك ايه مية مرة مصطفى بتأفف: _ابيه يحيى عن اذان حضرتك هنام روح كل وكلامى خلصته على فكرة متتعبش نفسك يصالحونى الاول وبعدين افكر اسامحهم ولالا رفعه يحيى من ملابسه وهتف بغضب: _انا قولت ايه مية مرة عايز امك وابوك يصالحوك ياواد مصطفى بخوف: _ايه ياعم انت ماسك حرامى جزم بلاش كدة برستيجى ميسمحليش اهبطه ارضا ممسكا بقلبه بطريقة درامية قائلا: _على يدك هيجلى جلطة ثلاثية الابعاد ●●●●●●●●●●●●●●● استيقظت ايمان صباحا على صوت المنبه اغلقته وعادت لنوم مرة اخرى فزعت فجاة وحدقت فى هاتفها وجدتها الساعة التاسعة قد تذكرت الاجتماع نهصت من الفراش ومن ثم ان لبثت قائلة: _يانهارى اتاخرت على الاجتماع ايقظت نيرة ليذهبا الشركة معا نظرا لنيرة مديرة مكتبها ارتدوا ملابسهم واستعدوا لذهاب على عجلة من امرهم استقلا سيارة اجرة وصلا بعد نصف ساعة نظرا ل ازدحام الطريق اليوم اعطته اجرته وترجلا ودلفلا للداخل،استاذنت نيرة وذهبت لمرحاض لتلحق بيها فيما بعد ومن ثم ان لبثت قائلة: _روحى وجاية وراكى ياجميل اؤمات ايمان لها وذهبت حيث الاجتماع واثناء سيرها القت نظرة ارضا وجدت شئيا التقتطته..... ●●●●●●●●●●● يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD