bc

حزن القلب

book_age18+
0
FOLLOW
1K
READ
drama
like
intro-logo
Blurb

حزن القلب الي جوة الفلب عمره ما حد يقدر يدويه الا الايام الايام هيا الس بداوي جرحنا وجرح عمرو بطل قصتنا جرح كبير تعالوا نقرء ونعرف ايه الي حصل ليه

مع زوجته وحبيته واهلوا والعالم التي تخلي عنه بسبب تغيره عليهم

chap-preview
Free preview
الفصل الاول
كان يمشي عمرو في احد مدن القاهرة يفكر في هذه الورطة الذي اورط نفسه بيها ولاكن لا يشعر ماذا يفعل في نفسه بعد ما اوردته زوجته التي لا تشعر به ولا باي شيء الا نفسها جالس عمر امام النيل هو وظل يفكر ماذا يفعل في زوجته وفي الديون الذي اولد نفسه واحد غلبان يكون له لله ايه يا بيه اخراج عمر بعض النقود وهي كانت اخر نقود ناديه ووضعها في هذا الرقم ثم دعت واذهب منهم هو يفكر ماذا يفعل يا بتاعه لحد ما له حاول ان يخرج نفسه من هذه المصيبه لما يمشي ويمشي ويمشى اخذ قرار ان يسعى الى منزل وردته بعيدا عن زوجته الناس عن الديون فكرني ما ياخذ قرار وبالفعل ذهب عمر الى الى والدته شقه والدته المتوفيه الشقه ودخل عمر وهو ينزل حوله منذ افعله وفى بعدما تزوج هذه الزوجه التي ينتشر المزيد تغير كثير من اصحابه وعن اهله عن اخواته السبب الرئيسي فى ان يتغير بهذا محشيه داخل عمر الشقه وجلست وهو يفكر لقينا غرفته القديمه هو هو اشعر بالراحه تصدق للكل ذكرياته التي عشقها وضع نفسه على الفراش وهو ينزل السكر ماذا فعلت فى ماضي فلاش باك اتي عمر و كليه سريعا الى والدته في المطبخ ويقول لها انا نجحت يا ماما نجحت وطلعت الاول على الجامعه الوالده زغروطه كبيره الفرح ثم اخذت فاطمه وهي صغيره وتضغطي كلمه الام هتبقى اخواته هم يرقصون له واحد فون ويضغطون وعمر اخوهم الوحيد ذهب عمر سريع من البلكونه ينزل الى حبيبته التي يعشقها جدا في البلكونه منتظرها حتى ادت رجلهم بحاجه وهي تسالوا الشهاده او النتيجه حتى عليها وهو يلاعب حقيقيه نجحت الحمد لله يا احمد ما تزعل ليه واخذك الف مبروك الف مبروك يا عم عمر الله يبارك فيك يا حبيبتي متابعه مبسوطه مبسوطه وانت مبسوط انا لازم اقابل الولد في اقرب فرصه هنا لازم نفسها لو مش عايز حاجه بعد كده تكون بيني وبينك واتس بيني وبينك ماشي يا ريم لازم الناس كلها تعرف ان انا باحبك وانت بتحبيني حبيبتي الورد تعليم بعد اذنك فاهمه يا حبيبي بس لازم تعرف مكان شغل انت بتشتغل يا عمر لازم تعال في اي وقت يا حبيبي رد علي عمر استني لما اشتغل تغيري من لازم نصبر يا عمر مش كده عليك وحبيبي وكل حاجه في وقتها يا عمر باستعجال يا حبيبي مش هيجيء لي انك فاهم يا عمر عمر رد عليها بيجيء ولا فاهم يا حبيبتي انا هدخل بقى هتغدى المهم هاقدر اكلمك النهارده ولا لا طبعا يا حبيبي هتقابلني وهنشوف بعض يلا سلام راحت دخلت وقفلت الشباك وهو دخله قفلت ولا ايه يا ماما انا عايزاها اكل انا جعان راح موقع بكره حبيبي قتل الثواني هنجهز يلا اقعد عن الترابيزه ذهب عمرو قاعد على الترابيزه افكر هيجيب شغل مين عشان يقدر يطلب يد حبيبته وضعت الاكل علي الترابيزه وبدا عمر ان ياكل بدون ما يشعر وشهر الاكل جميل في فمه دول ياكل ياكل وهو يتهرب من التفكير ماذا يفعل ان اضاءه في هذه اليومين لكي يطلب يد حبيبه عمري ما اخذ الطفوله ولكن ولدته كانت تشعر بيه جلست والدته بجواره حدثت وقالت له انا بكره يا حبيبي ان شاء الله هاكلم عمك يشغل رد عليها عمر دي ولا ايه يا ماما مش هينفع انت عارفه انه بيحبني ولا باحب يخدمك طنط وقالت له اي حاجه يا عمر عشان نلاقي لك شغل حلو كويس عشان تقدر يا حبيبي تفتح بيت بيت وتتجوز اللي بتحبها سيبلي عمك وانا هاوريك كلها والله يا ماما بس انا مش عارف كنت هتموت وقالت له عمر مكاني عشان نقدر نعدي من المصنع كده على اهميه يا ماما بتشوفيه خلاص عمر اكل وذهب لغرفته وهو يقعد وينام وهو خلفيه اديته فات يعشقها بشدة وضع نفسه على الفراش سلمى راسه على فساده واغرق في نوم عميق ولا يشرب الدنيا ام عمر ونامت كل في المنزل في هذه الساعه وبعد ساعات بعد عمر الى المطبخ لا والدته كانت ترتدي وسائبه اسالها راحه فين يوم دلوقت نظرت راح مشوار يا عمر بص في الساعه عمر ولقاءات 8:00 بالليل فعلها بس الساعه ثمانيه بالليل يا ماما هتروحي فين دلوقت قالت لي يا حبيبي ما تخافش على انا هاروح بسرعه وارجع يلا مع السلامه وراحت واخذه بعضها ومشيت وهي تفكر يحلل ابنها الوحيد التي تعشق وتحب جدا لكن عمر كان في عالم اخر وهو يفكر في والدته التي نشرت في هذه الساعه ماذا تسبب ماذا تفعل لها بلكونه يتحدث مع عليهم ولكن كثيرين قافله النافذه ولا تشعر بها اغلق عمر البلكونه ثم ارتد ملابس وذهب الى اصحابه نزل من الشقه وذهب لاصحابه اللي قاعدين فوق السطوح اخر عليهم وهو مكشر وقاعد في وسطهم يشربون السجائر يتحدثون ويضحكون ساله عزت حقوق له مالك يا عمري ايه يا عم انت ناجح زعلان كده ليه رد علي عمر بيدي وقال لهم ولا حاجه انا بس زعلان شويه ومتضايق لو سمحت سيبوني في حالي وما حدش يتكلم معي الو الو انت متضايق طلع هنا ليه يا عم في ايه مالك حد عليه عمر وقال له انا عايزه اخطبني بس مش عارف انا لازم اعمل حاجه انا مش هتخرجي خلاص اتخطب خبر قال له لازم تشتغل عقاب لوالدها ازاي اقابل وليد ازاي وانا ما معيش شغل يا متخلف يا عزه الو اشتغل اي حاجه يا عمري لحد ما تلاقي شغل كويس لازم تعمل اي حاجه عشان خاطر بدل ما بتعمل ايه زي اللي ضاعت من يدي وانا قاعد حاطط يده على خالتي صدقني يا اخويا لازم تعمل كده انا ما عملتش كده عمرك ما هتقدر عمر قال له وانا من كده اعمل المستحيل عشان اتجوز لينا ونسرين لازم تعرف ان انا باعمل المستحيل عشان او تساعدني و تساعد ابوها خليها تكلم ابوها ان يتغاضى عن الظروف الوحشه اللي عندي علاج اللي طبعا يعني هي كده تعمل اي حاجه عشان تجوزت انت ام عمرو عزت وقفوا ده من الصبح في الشارع ولكن وقعت عين ان عمر فتاه التي تدعى مريم كانت تاخذ مريم انظر الاعلي لافته عن قسم عمرو ابتسام عادي لو عزت والله هي البنت دي لسه مركزه معك ايوه كده قوي عارف حاجه مني على فكره انا والله باحبك يا حبيبي الو انا باحب هاش جبت بيئه قوي يا عم خذ عليه عمرو قال لهم يا عمي خليك واحد ضايقني ضحك الاثنين ‏ مين درون مريم طاقه فايد الضرر من النافذه الذي تعشقه بشده .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وصلت ام عمرو الى الفيلا الجميله متدينه اقتربت من الباب خبطت وهي تفكر يا عم عمرو يكرههم بشده ان بعد موته بدل الخدمه ام عمرو هتلاقي تفضلي تفضلي نورت الدنيا يا ام عمر ام عمر لها اديني موجود يخلي ما يطلع اه موجود اتفضل في الصالون وذهبت ام عمرو الصالون تنتظر عم الاولاد حتى ادهم وهو ينزلها غريبه جدا بس هو يسال عن حالي وحال الاولاد قالت لي احنا كويسين كلنا انت اخبارك ايه هاعدي على منعم والله الحمد لله كويس قولي لي اكيد زياره دي مش لي ولا عشان تطمئني علي انا عارف ان ما فيش احد بيحبني في العيله دي كريم عمرو قالت له ليه بس كده بنحبك وعلى العموم انا جايه عايزه منك خدمه يا منعم منين كلها ايه يا معلم حماده المعمره قالت لي عمره ف*ج النهارده كم مجموع كبير وحلو قوي وانا نفسي توصلي تنظيف او مكان يقدر يفتح بيبي او تخليه يشتغل عندي يا ريت تعمل كده قرب منها وهو ينزلها انت عارفه في يدك تخليني هل كل اللي عايزاه لاولادك تعليق ثاني يا منعم انا لسه باحبك انا كنت بحبك من زمان الحيوان خطف مني النصيب انا اتجوزته خلفت منه ثلاث عيال من ثاني احنا مش هينفع عاملين متجوز يا منه انا باحب وانت بتحبيني صدقيني انا عايزك في الحلال وافق وافق وانا مش هاد*ك تندمي على اي حاجه في الدنيا مهما كانت هي ايوه قالت لي مش هاقدر مش هاقدر اغسل ولادي مش هتخسر فيها دي انا هاعمل المستحيل عشان اخذ موافق بس انت تساعديني خليني خليني اكلمه او اعمل اي حاجه ردت عليه وقالت له يعني انت حاطت شرط ثاني ومش وتشرد باقول لها اه اه حاضر مش قادر اصبر ثاني انا تعبت وكبرت انت كبرت لازم يبقى مع بعض في الايام اللي فاضله من عمرنا هتفضلي طول عمرك كده عشان اولادك هم بكره يسيبوك ويتجوزوا لازم تعملي حاجه لازم ردت عليه وقالت له ماشي يا منه ماشي انا ايه الاسم قال لها من قبل ما تنسي قريه عشاني انا تعبت محتاج احد جنبي تاج ص*ر حنين ازيك كيفك شفقة وحزن الخاص ثم ذهب وهي تفكر في كلامه فهو عنده حق هي محتاجه ترتاحي تعبت كثير عشان اولادها بس يا ترى اولادها هيقدروا يفهمه ان فعلا هي عملت كثير لازم ترتاح ولا كل واحد يفكر في نفسه بتفكر وهي تمشي ماذا تفعل مع اولادها التي تعشقهم بشده ثاني المنعم لو طلبت من دائما نهايه ان ده منها ولا في حاجه ثاني وانا موافقه بس بشرط قوي طلب منها وقال لها صورتي امري انا ممكن اعمل لك اللي انت عايزاه اللي نفسك فيه انت تؤمري احنا هنتجوز بس بالسر ده الولد كلهم متجوزه اطمئن عليك و لازم تساعدني ان انا اطمئن عليهم واحد واحد اوف ان انت بتحبني وعايزني يا منعم ساعدني نوصل لبر الامان فائدتها كل كانت واقفه قدام مني اي حاجه والدليل على كلامى بكره عمر هينفع اكبر بنك في مصر بس بعد بكره يكتب كده اللي انا وانت حاجه مضحكه وقالت له وانا موافقه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ذهب عمرو اسئله البنك الذي بلغه عمه ان يذهب اليه الفرحه وافق جنبك قدام البنك هو هو السعاده التجريبيه ما هو يمسك اوراق واوراق الشهاده طبعه منى الاستعلامات وسالها عن مدير البنك ووراها كارت اللي جاي في الترفيه دي وقالت له اتفضل ذهب عمر الى الى مدير البنك قسم مدخل راح فين مدير البنك بعد ما عرف انه جاي من طرف عمه منها جالس في جامع عمرو بتاعتي امام جل جل بنك احكي معه ويتم شويه السبب تعرف منه تغيير وظيفه ولا لا رد عامله على كل الاسئله وكانت اسئله سهله بالنسبه العامه مضي تعيين كده ورق التعيين لعمرو اذهب الى الاتش ار لكي يكمل اجراءات الوظيف فرح قوي يا عم ولا متشكر قوي يا فندم وذهب عمرو للاثار كانت فتاه جميله كانت العمر 25 عاما يعني تكبر عن سنتين جالس عمروا ما لها قال لها الموديل الدم موضه التعيين واني دي الاوراق المطلوبه البنت اوراق نظر لها من النظره لعمر وهي تقوله هو انت قريب من البيت عيون البنت قالت له و28 انا فاتح وحضرتك كلها انا اسمي عمرو جميله جدا وعن مستغرب من شده جمالها بصي لعبه سمراء حاجه غريبه شدته لها اخذت الاوراق المناطق عليها الاتش ار وقالتله هنبدا شغل باذن الله من بكره يا عم بس لازم تعرف انتهى اني لازم تكون موجود مناسب حتى ما فيش تهكير من تحت التدريب يا حاج وائل ومش يا عم بيفرح والدته وريني وصف ضيف جميله يقدر يفتح فيها بيل مرتاحه جاي يا عم ما وديته المطبخ زي عادته وقال لها يا ماما انا الحمد لله تعينك قاعده في حضني وقالت لي الف مبروك دي اخواته وبارك له والدنيا كانت تمام وذهب وقفتوا بيبنوا فيهم كلمتين تنتظروا لكي تعرف ماذا افعل في شغله اتصل هو اللون الثلجي حبيبتك اخيرا خلاص لقيت موافق كبير زعلانه هي تتصل عليك الف مبروك يا حبيبي انا فرحانه جدا جدا يا عمر وبعد انا اخيرا يا حبيبتي تاخذني معك مع ابوه وتقولي له عمرو جاي جاي قالت لي اكيد يا حبيبي انا باقول لك ماما قولي لي مامتك كثير ولا حضرتك لها اكيد انا عارفه اقولها تتصل بنتك ان شاء الله بكره بكتبلك له عندكم لو ما كانش النهارده تحكي ب**وف قالت له ثم دخل الدين تبر ناقلتها وداخل اعمل ايه بل غلطته طلب عمري ما رديت عليك البنت دي كانت في ده قل لها يا ماما ممكن اتصل الكوميدينو تاخذي من على الواتس نروح نخطب بعض انزل يا حبيبي لازم ننزل الاسبوع كده معلش الهادي ماما قالت انا مسافره مسافره فين قالت لي يا حبيبي لازم اسافر انا لازم ادور الدنيا هناك قالت امراتي هتخش تهجم عليها قالت له معلش يا حبيبتي شرطه اعاده تعيين وانا ان شاء الله اول ما اجي اخواتك وعمك ونروح كلنا نخطبها ماشي يا ماما دقيقه عمرو يفكر في امك القاهره بقى لها فتره كبيره من اخذ التليفون واتصل دريم ولا ايه يا كريم ان شاء الله الاسبوع الجاي الذي باباكي ومامتك الكلام ده قالت له ايه اللي غير الموضوع يا عم مشكله جايين النهارده او بكره خليها ماما مسافره اولاد مسافر البلد معلش يا حبيبتي هل الاسبوع الجاي قالت له يا صاحبي حصل خير وابتسم يطلعوا ريم وهي اشعر بالسعاده مغلقتين معنا الى اصدقائي يشعر بافرحة لكي يبلغهم نائمه جاهزه حقيبتها ام عمرو الى الحاره تركب السياره التي تنتظرها سياره نانو بعد ملائكه ام على سياره ذهبها سريعا سالته ام عمرو اجتماع هنروح فين يا منال الله هاروح للماذون وبعد كده يطلع الاحد قالت لي بس انا خائف احد كده ولا كده لا ما تخافيش ما حدش يقدر يجي عندي الى الميعاد بسرعه بها الى الماذون كان فرحان جدا ان هيتجوز حبيبته من ايام الجامعه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فضل عمرو واقف بيتكلم علي سطوح مع عزت على الشغل الجديد عزت تبارك لي وقالوا الف مبروك يا صاحبي ربنا يتمم لك على خير في الجواز وفي الشغل قال له ان شاء الله اول ما تثبت والدنيا تبقى كويسه هاشوف لك شغل في البنك يعزفون عارف اللي ظروفها بتفكر في ايه اي حاجه تتجوز اللي انت بتحبها يا عبده ان شاء الله ابوي وافق انت عارفه لسه طول عمره وسخ ضحك عزت على صاحبه تحت على نفس البنت اللي بترقص تبوس علشان تبقي ناجحه العم نفس البنت واقفه يا عم البنت اللي بتحب جامد على مريم والله ايه يعني انا عمري ما وعدتها بحاجه السلام عليكم وريني وانا ما ليش كلام معها رد يا ستي والله نوت 5 البنت بتحبك يا عم حلوه لازم **فها اني لو ما عملتش كده هي هتعمل بس مش عارف انا مش عايز ريم تعرف حاجه زي دي لو عرفت هتخرب الدنيا وانت عارفها مجنونه علي العمزم ه لازم عرفان هتتجوزي ريم وهي اكيد لما تعرف هتتصرف نظر خالص والله عندك حق يا صاحبي ربنا يتمم لك على خير يا رب والله ربنا يخليك يا حبيبي عقبالك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . طلعت ام عمرو نعم نعم المقلون المندره لبعض ولا هتفضلي يلا ست بجوار وهي ترقص شعبي فرحه غريبه لكن بجوار حسين الفرحه كبير من من احد يعرفه تذكر من عيونك لكن انا مصوره المنهج كثير قوي ولا ما فيش حبيبتي حالك الناس كلها لما انزل قناه اعمل اي حاجه الا لما تكرريها وتلعبها السياره الى القصر بتاعه الجديد عمرو زواجه من الذي اعتقال نزلت ام عمرو عاوزه جميل وقالت له امانه تخص كبيره قوي تاخذ مني ولا مين يا حبيبي انت ما تزعليش يا حبيبتي بس ده يعجبك قالت له طبعا يا منى يا جميل انا عمري ما اعرفه زي ده نفسي يديها بها الله يف*جها على القصر هي م**وفه جدا خلاص جديده هي طبعا كانت بتحبه اي يوم الجمعه وجاء اخوه بعد ما اقنعوها بعد العمر ده كله جوز وخلاص طلع بها الى غرفه النوم عليها اكبر غرفه نوم واشيكها كانت فرحانه جدا عقبال فرحه حاجه لاول مره عايزه تشعر الفرحه معه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ذهب عم في يوم ثاني البنك هو مش عارف بالسعاده والحب والفرحه مع شغل الجديد دخل العمر البنك رحلاتي ار ولا انا جئت عايزه استلم شغل وقامت فاتن تتكلموا شغل وهي تنسى الاعجاب واضح ومن هنا لهنا اعجب بها عم مع الايام في الثلاث ايام اشتغل فيها عمرز مع فاتن اعجب يمنها ولقيتها التي كانت تظهر له جدا ونظرتها وعجبها كان واضح هو كمان كان معجب بيها جدا بس كان متعلق ريم وبس لكن انت دائما في قلبه. . . . قاعد على المكتب وهو يا باشا شغله مفاتن وهي ترتدي بدل الرسميه لكن كانت بارزه ونشرتها جدا المجموع من جمالها هو انزلها ببلاش صباح الخير جابت منه وفاتن بدل عاوزني صباح النور يا عم ايه شغل كله تمام ولا في حاجه واقفه معك حاجه ولا ايه الحمد لله يتم طيب الحمد لله يا عمري عوزت اي حاجه انا في مكتبه كل دلع وانوثه طبعا بيبص ليها بدلعها الزايد كان عجبه دلعها جدا وجملها ظل هكذا في الاسبوع الذي غابت فيه زلدته كان يفكر في مقرنة بينها وبين ريم ظل يقزل لنفسه: هي في فرق بينها وبين كبير قوي بنت بسيطه وحلوه وجميله بس جدا والبنت دي جميله جدا فكر في كتير ليه بس انا باحب ريم معه قوي باحبك لازم فكره تنظيم ما بافكر في احد كده لازم اعمل اي حاجه تحسين الموضوع ده ذهب عم في يوم ثاني البنك هو مش عارف بالسعاده والحب والفرحه مع شغل الجديد دخل العمر البنك رحلاتي ار ولا انا جئت عايزه استلم شغل وقامت فاتن تتكلموا شغل وهي تنسى الاعجاب واضح ومن هنا لهنا اعجب بها عم مع الايام في الثلاث ايام اشتغل فيها عمرز مع فاتن اعجب يمنها ولقيتها التي كانت تظهر له جدا ونظرتها وعجبها كان واضح هو كمان كان معجب بيها جدا بس كان متعلق ريم وبس لكن انت دائما في قلبه. . . . قاعد على المكتب وهو يا باشا شغله مفاتن وهي ترتدي بدل الرسميه لكن كانت بارزه ونشرتها جدا المجموع من جمالها هو انزلها ببلاش صباح الخير جابت منه وفاتن بدل عاوزني صباح النور يا عم ايه شغل كله تمام ولا في حاجه واقفه معك حاجه ولا ايه الحمد لله يتم طيب الحمد لله يا عمري عوزت اي حاجه انا في مكتبه كل دلع وانوثه طبعا بيبص ليها بدلعها الزايد كان عجبه دلعها جدا وجملها ظل هكذا في الاسبوع الذي غابت فيه زلدته كان يفكر في مقرنة بينها وبين ريم ظل يقزل لنفسه: هي في فرق بينها وبين كبير قوي بنت بسيطه وحلوه وجميله بس جدا والبنت دي جميله جدا فكر في كتير ليه بس انا باحب ريم معه قوي باحبك لازم فكره تنظيم ما بافكر في احد كده لازم اعمل اي حاجه تحسين الموضوع ده

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

خيوط الغرام

read
2.2K
bc

احببتها فى قضيتى ❤️ بقلم لوكى مصطفى

read
2.3K
bc

روح الزين الجزء الثاني بقلم منارجمال"شجن"

read
1K
bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1.0K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.9K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
7.9K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook