الحلقة الرابعة
لذئاب وجوه اخري
الجزء الثالث
بقلم نورا محمد علي
كان حسن ينظر إلي علاء بابتسامة خفيفة وقال
حسن بدليل انك ماشي وراها
علاء ارتبك لحظة وقال ايه
حسن انت سمعت منين اتغيرت ومنين ماشي وراها بترقبها
علاء لا بحرسها
حسن من ايه بنتي معاها عربية من الثانوي ويتعرف تسوق كويس ولو حصل فيها عطل هتعرف هو ايه
علاء بخجل طيب عرفت منين
حسن من جويرية
علاء والله ما بديقها انا بستني لما تخلص محاضرات وتخرج من الجامعة بوصلها لحد البيت
حسن مممم
علاء انا غيرت عربيتي عشناها والازاز فاميه وببقي بعيد ومش بكلمها
حسن عارف
علاء جوري برضوا
حسن وهو بدعي الجدية انت يتدلعها قدامي
علاء ايه اسف بس انت عارف انا بحبها
دخلت والدة جوارية وقالت اهلا علاء
نظر لها حسن مستفسرا من فترة تنادي علاء بيه فما الجديد
الام انا عارفة انك اتغيرت والمجلات والجريدة كتبت عن انفصالك عن الممثلة دي اللي اسمها جودي وعن تتغيرك في نمط حياتك واتجاهك الفترة دي للاخراج والإنتاج
علاء فعلا
حسن يعني مش هتمثل تاني
علاء لا طبعا همثل بس هنتبقي ادواري بعنايه
حسن ايه يضمن انك مش هتراجع زي الاول
علاء وارجع ليه انا بتغير للاحسن
شعر علاء بالراحة من كلام حسن فلقد لان في كلامه معه
حسن لو وانا بقول لو
علاء بلهفة لو ايه
حسن لو وافقت هيبقي بعد ما تخلص السنة دي وتحاول ما تشوفهاش
علاء ظهرت السعادة علي وجهه ولكنه قال انا ما بعرفش اكدب
حسن وانا مش عاوزك تكدب
علاء ما قدرش ما اشوفهاش لو من بعيد حتي
ام جويرية هتجيب اهلك امتي
علاء دلوقتي لو عاوزة
حسن لا بعد امتحانات الترم دا
علاء دا وعد مش تراجع فيه
حسن وعد
ابتسمت بفرح وسعادة نادت الأم علي جويرية التي كانت قريبة من الصالون تسمع ما يقال
اقتربت الخادمة تناولها صينية عليها عصير لتدخلها
دخلت وهي مرتبكة قدمت له العصير وقالت اتفضل
علاء وهو يأكلها بعينه أخذ الكأس وابتسامة علي وجه وهمس
علاء أخيرا يا جوري قلبي ابتسمت وانصرفت من أمامه
قدمت لولديها وجلست وهي تفرك يدها
ابتسمت حسن وزوجته وبعد وقت انصرف وهو يغمز لها
وحقا من صبر وتأنا نال ما تمني
كان احمد في الشركة يعمل علي أحد الصفقات المهمة
لقد ظل يحتضن سهام طول الليل وهو يبثها حبه
وفي الصباح كانت مرهقة وهي تنام علي يده ربت علي بطنها برفق ثم قبل طرف فمها وتركها في الفرش لترتاح
وما أن استيقظت حتي رنت عليه رفع المحمول وقال
احمد صح النوم
سهام ب**ل اصح الله بدنك
احمد وهو يقلب في الملف الذي يدرسه قال أأمري
سهام هروح لماما وتعألي علي الغدي هناك
احمد حاضر حاجة تانية
سهام لا يا قلبي
احمد يسلملي قلبك
انهت المكالمة ونهصت لتحضر نفسها وتذهب
بعد.وقت كانت ترن الجرس وتفتح الباب
سهام سلام عليكم
الام عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يادي النور يا نور عيني عاملة ايه
سهام الحمد لله انتو عاملين ايه وحشتوني وهي تحتضن امها
الهام كنت سألتي وهي لازالت تحتضنها من آخر يوم كنا عند الدكتورة سوي مجتيش
سهام تصدقي بجد لا انا غلطانة بقي
وهي تتجه إلي درج الفلوس لتضع فيه مبلغ كبير
الام ليه كده بس احنا معانا
سهام معاكي الخير كله انا لسه عاملة صفقة اعشاب المبلغ حلو اوي
الام ربنا يفتحها في وشك بس يعني جوزك
سهام وهي تجلس بجوارها وتخلع عنها طرحتها
في وقت سابق
اجل هي الآن محجبة من فترة ربنا بعد زواجها بفترة قصير ولم يكن طلب احمد ولكن كان رده ابتسامة وقبلة علي جبينها وهو يهمس بحبك
سهام انا أكثر
احمد بقي الملاك دا ليا انا
سهام ليك أنت ويتحبك أنت وتموت فيك أنت
وكأن رده ان حملها ابي فراشها وهو يقول
انا احب اعبر عن مشاعري عملي وفي نهاية كلمته كانت شفتيه تأكلها
سهام احمد
احمد وهو يأخذه في موجة عشقه قلب احمد عقل احمد وروح احمد وبين كل كلمة وأخري كان يقبلها بعشق
الان
سهام ماله جوزي انا لو باخد كنت وأد*كم مش هاقول حاجة وهو يامه لح عليا وانا اللي مش راضية بيقول اخواتك هما اخوتي ودول مسئوليتي
الام ربنا يبارك فيه وينجيه من كل وحش
سهام وهي تربت علي يدها يارب وكمان يا سمكة انا مش هتخلي عن مسئوليتي عشان اتجوزت
الام ربنا يسترك دنيا واخره
سهام يارب يا ست الكل فين البنات
الام في الجامعة وهي تنظر إلي سهام بلوم
سهام والله بذاكر وبعدين الحمل مش بتخليني قادرة اروح كل يوم النهاردة محاضرة واحدة
رفعت حاجبها
سهام مش بكدب وكمان جويرية بتجيب ليا المحاضرات واحمد بيذاكر ليا محاسبة مالي وحكومية وضريبة وبزنس احسن من المعيد نفسه
الام مين يشهد للعريس
سهام هههههه مش قادرة اضحك
الام خلاص مش هتكلم
سهام كفاية تكلمه هو قالي انك كلمتيهم ولومتيه عن دراستي ومن يومها يوم ضريب يوم مالية يوم شركات ويقولي عشان ماما متقولش اني مش قد كلمتي
اتي دور الأم لتضحك وقالت بجد
سهام اه والله
الام ربنا يخليه ليكي
سهام يارب يا ماما يا رب
الام هقوم اشوف الغدي انا مولعة علي محشي وبط وزي ما يكون قلبي حاسس عملت كتير
سهام يسلم لينا قلبك يا غالية بقولك احمد جاي علي غدي ما تتصلي بادهم هو كمان
الام الظاهر انه واختك متخ**ين من اسبوع
سهام ليه
الام حكت لها ما حصل
رفعت التليفون اتصال عليه
ادهم اهلا ازيك يا سهام عاملة ايه واخبارك أنت والوحش
سهام الحمد لله بقولك انا عند ماما
ادهم خير في حاجة
سهام عازمة نفسي علي الغدي
ادهم الف هنا
سهام مالكم
ادهم مفيش بس مشغول وهي عندها امتحانات
سهام طيب هنتغدي معانا
ادهم مش هينفع
سهام مفيش اعتراض احمد جاي وانت هتيجي
ادهم قد بدأ الزعل في صوته انت اللي بتعزميني
سهام سهر لسه صغيره
ادهم اصغر منك سنه ونص اقل من سنتين تبقي صغيرة
سهام انا كبرت بفعل الزمن والحاجة وبعدين فرق عشر سنين انت اللي تسأل وتقرب وتحتوي ولا هو ما كنش حب
ادهم طبعا حب وبعدين انا زعلان علي زعلها وبعدين لازم يبقي فيه ثقه
انا مش هكدب عليكي وقول.مش بغير لا بغير عليها من الهوا بس مش ببين من وقت لما زعلت من غيرتي
حولت افهمها لكن هي بتسكت بتهدي وتبرد وتتعامل كان الموضوع ميخصهاش ولما اوجهها ترمي دبش
وحكي لها ما حصل
سهام حقك عليا هستناك علي الغدي
ادهم هي فين
سهام في الجامعة
ادهم خلاص هفوت اجيبها وانا جاي
سهام احسن بردوا
خرج من شركته ليقود سيارته إلي الجامعة كان يركن السيارة وهو يرن عليها
اتاه الرد الرقم الذي طلبته قد يكون مغلقا
بعد قليل وجدها تخرج ولكن هناك من اوقفها
كان يبدو اكبر من أن يكون زميل ربما معيد استمر الكلام فترة
بعدها نزل من السيارة واتجه إليها
ربما يدعي انه عادي ولكن الغيرة تاكله ودون أن يظهرها فهو يثق بها
ادهم سلام عليكم
سهر عليكم السلام ورحمة الله وبركاته وهي تنظر له مستغربه من وجوده هنا
ادهم خلصتي يا قلبي
سهر اه بس بتكلم مع دكتور كريم
ادهم طيب حبيبتي هستناكي في العربية فرصة سعيدة يا دكتور
كريم انا اسعد حضرتك خطيبها
ادهم ادهم البيهي
كان يتكلم بثقة كعادته يفوح عطره مغطيا علي الهواء قميص وبنطلون يبرزها بنيته القويه
كانت تتابع نظرات الاعجاب من البنات التي يمرون من جواره
مما جعلها تستشيط غضبا
لاحظ الدكتور انه ليست منتبها
كريم طيب أعتقد انت فهمتي قصدي ولازم تشرحي حالة مصابة
سهر أن شاء الله شكرا لحضرتك يا دكتور
وما أن انصرف الدكتور حتي احاط ادهم خصرها بتملك وهو يسير بها إلي السيارة
لم تعترض فهي تريد أن يعلم الكل انه لها ولها فقط
ولكنها لا تعلم انه أيضا يريد أن يعلم الكل انه له وخاصة
ذلك المتيم الذي ينظر إلي سهر بحب و بغيرة تضع من عينه
فتح لها الباب وما أن دخلت وأغلق الباب
لم يركب السيارة مباشرة بل ذهب إليه ونظر له بتهديد وقال بصوت قوي واضح النبرات منخفض في نفس الآن
ادهم لو شوفتك بتبص لمراتي بطريقة دي ثاني فيها موتك
نزلت من السيارة هي تعرف أن ادهم متهور
سهر وهي تضع يدها علي ذراعيه في ايه يا ادهم
ادهم مفيش يا قلب ادهم اركبي
ثم دار حول السيارة وهو لازال
ينظر لذلك الغ*ي الذي يفكر في حبيبته ويفكر ان يرجع له ليس ليتكلم بل ليحكم راسه
قاد السيارة دون أن يتكلم
عم ال**ت لحظات
سهر كنت جنب الجامعة
ادهم لا
سهر الدكتور بتاعي وكنت يسأله...
ادهم مسألتش ولازم تعرفي اني واثق فيكي
سهر كنت بتقول ايه لحسام
ادهم مين حسام
اسفة لتأخير بس مفيش نت ومفيش تعليقات
ابهروني