الفصل الرابع

1086 Words
حاولت رحمة ان تهدأ قليلا ثم قالت.. حاضر هـ قعد معاه بس و لو معجبنيش هـ يكون عليا و على اعدائي بقا ماشي يونس و ميسون.. ماشي رحمة.. جاي امتا عريس الغفلة ده؟! ميسون.. بكرا الساعة ستة فـ حاولي بقا ترجعي بدرى بكرا من التمرين رحمة بـ تفكير.. حاضر يونس.. ربنا يستر ميسون و رحمة.. يا رب في اليوم التالي ذهبت حنان الى مدرستها كـ العادة بعد مناقشات امها و متى سـ ترجعين و هكـذا ذهبت الى مدرستها بعد طريق طويل ثم اتجهت الى صفها لـ تدخل عليها استاذة الزخارف و بدأت حصتها و عندما انتهت بدأت اللي بعدها و اللي بعدها حتى انتهى اليوم الدراسي ثم هاتفت يوسف قائلة.. ايوا يا يوسف انا لسه طالعة من المدرسة يوسف.. طيب انا جاي اهو حنان.. تمام بعد دقائق رأيته يأتي منهكا قائلا.. اسف اني اتاخرت عليكي حنان بـ صدمة.. انت جاي بـ تنهك ليه كدا؟! يوسف.. كنت خايف اتاخر عليكي و تقفي لوحدك في الشارع و المواصلة اللي كنت راكبها وصلتني عند الڤيلا بعدها جريت لحد هنا هنا حنان بدأت تلاحظ الفرق بينه و بين كريم الذي كان دائما متاخرا عليها عودة الى الذكريات حنان بـ غضب مصطنع.. كدا يا كريم كل ده تأخير؟! كريم.. معلشي يا حبيبتي اعمل اي طيب الطريق كان زحمة حنان.. امم ماشي سماح المرادى كريم.. فل يا قمري عودة الى الواقع يوسف.. حنان حنان.. ها نعم يوسف.. مالك سرحانة في اي؟! حنان.. مفيش انا كويسة يا لا نمشي يوسف.. تمام يا لا عندما كانوا يتمشون من سوء الحظ لـ يقا**هما أبيها حنان بـ صدمة.. بابا!! عند نهار كانت تتدرب في الصالة و هي تفكر فيما قاله لها أبيها أمس و هي تعلم جيدا أن هناك شيئا خاطئا لما سـ يكذب عليها المدرب ماذا سـ يستفيد من كذبه عليها ظلت تفكر حتى اصطدمت بـ شخصا ما قائلة بـ هدوء.. اسفة جائها صوت الأخرى قائلة بـ استحقار.. على فين يعني تخبطيني و تمشي كدا وقفت نهار قائلة.. قلت اني اسفة جاءت لـ تمشي أمامها فـ قامت الأخرى بـ حركة لا ارادية أوقعت نهار أرضا شعرت نهار في هذا الوقت و كأن هناك ذكريات تفتح لها في رأسها حتى سمعت صوت المدرب يقول.. اي اللي بيحصل هنا؟! وقفت نهار قائلة.. مفيش حاجة انا كويسة المدرب و هو ينظر الى زهرة قائلا بـ شدة و قسوة.. اطلعي برا الصالة ده اخر انذار ليكي و لو اتكرر الموقف ده تاني انا هـ طردك برا النادى فاهمة زهرة بـ غيظ.. ماشي ثم ذهبت من امامهم شعرت نهار أن المدرب يريد مساعدتها بـ الفعل تمسكت بـ يده حتى تقف قائلة.. شكرا ليك يا كابتن المدرب.. العفو على اي المهم انتي كويسة نهار.. ايوا الحمد لله احسن المدرب.. انتي لسه مش فاكرة حاجة صح؟! نهار.. بـ صراحة ايوا انا مش فاكرة اي حاجة عن حياتي غير اخر اربع سنين كل اللي اعرفه في السنين اللي فاتت دى كلها اعرفه من بابا المدرب.. طيب بصي انا عايز اسالك كام سؤال انا بحثت عنك اولا و عرفت انك كنتي في امريكا بـ تدرسي و جالك بطولة هناك و كنتي لسه متدربة بعدها فوزتي على بطلة امريكية و خدتي الج*سية الامريكية ده مله انا بحثت عنك فيه في نفس اليوم اللي وديتك في المستشفى بعدها بـ يومين بالظبط لقيت ان كل المعلومات دى اختفت بس من حسن الحظ اني نسختهم على ورق و شيلته معايا ده غير اني روحت السجل عشان اعرف معلومات عن طفولتك اكتر بس لـ الاسف انا ملقيتش ليكي اي ملف هناك و كـ انك مش موجودة او حد سرق الملف بتاعك دى الاسالة الي جت في بالي وقتها نهار.. طيب انا هـ عمل اي دلوقتي المدرب.. تعالي معايا و انا هـ ديلك المعلومات الاول اللي قدرت اجمعها عنك قبل ما تختفي انا اللي جابني ليكي المستشفى مش بس عشان اطمن على صحتك كنت عايز اعرف مين كان السبب في انه يإذيكي بس بعد ما عرفت انك فقدتي الذاكرة كدا هـ نضطر ندور عـ اللي حاول يإذيكي بس انا راي انه هو هــ يظهر لوحده نهار.. متاكد؟! المدرب.. متقلقيش و لو حابة تعرفي انتي ازاي اتعلمتي الحركة الدوارة دى فـي امريكا فيه فريق هناك هو الفريق الوحيد اللي التدريبات عنده بـ تكون قاسية لـ درجة انكم بـ تتعلموا حاجات احنا بس بـ نسمع عنها انا معلمتش اي حد من فريقي لحد دلوقتي الدوارة بسبب ان الحركة دى قاسية جدا مش اي حد يقدر يتعلمها لازم قدرة تحمل شديدة عشان يقدر يقاوم الخ** اللي قدامه نهار.. فهمتك انت قصدك ان انا كنت بـ تدرب اصلا في امريكا لحد وقت البطولة المدرب.. بـ الظبط كادت ان تتكلم نهار لكن جاءت اليهم رحمة قائلة.. كابتن معلش استأذنك اني اطلع انهاردة الساعة خمسة عشان فيه عريس غفلة جاي المدرب بـ ضحك... ماشي طفشيه بقا زى اللي قبله احنا بـ نعمل خير رحمة بـ فخر.. طبعا يا كابتن هو انا اي حد نهار.. لو محتاجة مساعدة اشاركك في المقلب ده انا عليا افكار فل تعجبك رحمة.. هههه اشطاا احنا بـ نستأذن بقا هـ اخدها معايا المدرب و هو ينظر الى نهار.. اكيد خديها و ربنا يعينك على اهلك يا رحمة رحمة.. يا رب ثم ذهبت هي و نهار الى الخارج فـ فتح هاتفه كي يهاتف احدا قائلا.. ايوا هـ تيجي امتا .. يومين بـ الظبط و هـ تلاقيني في المطار المدرب.. تمام خلي بالك من نفسك بس .. حاضر و انت كمان رحمة عاملة اي؟! المدرب.. رحمة جايلها عريس انهاردة و مش عارفين ابوها و امها بـ يخططوا لـ اي فاكر البنت اللي قولتلك عليها اللي انقذتها من الحادثة .. ايوا يا بابا فاكر المدرب.. هي دلوقتي بـ تدرب معانا و راحت مع رحمة يحاوله يعملوا اي حاجة في العريس ده امك لو عرفت ان رحمة هـ تنخطب لـ غيرك هـ تقعد تزعق و تعمل مشاكل انت عارف هي بـ تحب رحمة اد اي و كـ انها بنتها الحقيقية ايهاب.. عارف يا بابا اكيد بـ اذن الله هـ لحق اتمنى يقدروا يعملوا حاجة يوقفوا بيها العريس ده محمد.. اتمنى يا بني انا حتى عايز رحمة تكون من نصيبك حاول ترجع بسرعة ايهاب.. بـ اذن الله حاضر محمد.. في رعاية الله ايهاب.. مع السلامة اغلقا مع بعضهما ثم اتجه محمد الى الداخل لـ يرى شيئا يحاول به مساعدتهما قائلا الى نفسه.. يا ترى في دماغك اي يا يونس عايز تجوز بنتك لـ واحد اكبر منها بـ 8 او 9 سنين ليه هي سلعة اتجهوا الفتاتين الى المنزل فـ قالت رحمة بـ ابتسامة مصطنعة.. اديني رجعت اهو و معايا صحبتي عشان تجهزني و ننجز ميسون.. ربنا يكملك بـ عقلك يا بنتي رحمة الى نهار بـ هدوء.. انتوا خليتوا فيا عقل ابتسمت نهار قائلة.. هي اوضتك فين طيب يا رحمة عشان اجهزلك الحاجة رحمة.. هي الاوضة اللي عـ اليمين دى ادخلي فيها نهار.. تمام يا قمر رحمة الى نفسها... اما وريتك يا عريس الغفلة ميكونش انا رحمة بنت يونس انتظروا الفصل الرابع بـ قلمي نهار احمد (المبدعة الصغيرة)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD