الفصل الثاني
في الليل كان جالسا على كرسيه و يقلب بـ تلك الأوراق حتى دخل اليه صديقه قائلا.. يا بني بطل شغل شوية و روح شوف اهلك اللي مستنينك ترجع تاني
كان يقلب بـ تلك الأوراق و يمضي عليها قائلا.. منا بصفي حسابات الشركة هنا عشان انزل مصر اقعد اسبوعين كدا و ارجع السعودية تاني انت عارف شغلي هنا مقدرش اسيبه
محمود.. طيب و رحمة؟!
ابتسم و كأنه تذكر شيئا عنها قائلا.. هي فعلا واحشاني و عايز اشوفها و انا نازل مصر عشانها مخصوص
محمود.. حب الطفولة بقا يا عم
ايهاب.. رحمة كانت اكتر من اخت بـ النسبالي اكيد هـ خاف عليها اكتر من الدنيا
محمود.. انت بذمتك مقتنع بـ اللي بتقوله ده انها اختك عايز تفهمني ان مفيش حاجة شدتك ليها طول السنين اللي فاتت دى خالص
شرد ايهاب في بحر الذكريات عندما كان يصعد الدرج لـ يراها هابطة و على وجهها ابتسامة جميلة فور ما رأته قالت... اذيك يا ايهاب
ايهاب.. الحمدلله بخير و انتي عاملة اي؟!
رحمة بـ خجل.. كويسة الحمد لله
ايهاب.. رايحة فين كدا؟!
رحمة.. رايحة الدرس
ايهاب.. طيب تعالى هـ وصلك
رحمة.. ماشي
ظلوا يتمشون حتى اوصلها الى الدرس قائلا.. خلي بالك على نفسك
رحمة بـ ابتسامة.. حاضر و انت كمان
ايهاب.. حاضر
ثم تركته و دلفت و عندما اطمئن عليها ذهب و هو يبتسم على طفوليتها البريئة و خجلها
عودة الى الواقع...
محمود و هو يناديه.. ايهاب انت يا بني رد
ايهاب.. ها
محمود.. سرحان في اي؟!
ايهاب.. و لا حاجة يا لا نكمل شغل
شعر محمود بـ تهربه فـ قال.. عايز اسالك سؤال
ايهاب.. قول؟!
محمود بـ تفكير و استفزاز.. اذا رحمة اتقدملها عريس و اتخطبتله اي هـ يكون ردك وقتها
كانت على وجه ايهاب علامات الغضب قال بـ صوت كـ فحيح الافاعي. امشي لع برا يا محمـــود
محمود بـ ضحك.. طب و الله بتحبها يا بني شوف علامات وشك و انت تعرف عايز اقولك بس حاجة قبل ما اطلع لو بتحبها متسيبهاش تروح من ايدك لحد تاني لاني واثق انها كمان عايزاك و لو مبتحبهاش يبقا هـ تسيبها تتخطب لواحد تاني احسن منك فكر لـ وقت ما تنزل مصر
ايهاب بـ داخله.. رحمة مش هـ تكون لـ غيري يا محمود انا بس مستني الوقت المناسب و هـ روح اتقدملها على طول
ايهاب و هو يوجه حديثه اليه قائلا.. ماشي يا خويا خد بقا خلص الاوراق دى عشان نلحق ننزل مصر و تشوف حبيبت القلب اللي مدياك وش دى
محمود.. كدا يا سطاا هـ يجي يوم و تحبني زي ما بحبها انا واثق من دا
ايهاب.. تمام ماشي
محمود.. هات بقا الورق ده اما اروح اقرأه و بعدين اجيبهولك تمضي و نخلص
ايهاب.. تمام
محمود.. سلام يا خويا
ايهاب.. سلاموز
في القاهرة في النادى
كانت تدلف نهار و مروان الى صالة الملاكمة حتى لمحتهم رحمة و زهرة و هم يتدربون فـ ذهبت اليهم قائلة... نورتوا
نهار.. اهلا بيكي
مروان.. كلمتي الكابتن يا رحمة
رحمة.. ايوا كلمته امبارح و هـ روح اناديه اهو
مروان.. تمام
كانت تتجه اليهم زهرة قائلة بـ استفزاز.. صباح الخير يا مارو
كاد ان يرد مروان لكن سبقته و ردت بـ النيابة عنه قائلة.. صباح النور و اسمي مروان مش مارو
جاءت في هذا الوقت رحمة و المدرب نظر المدرب اليهم قائلا.. انتي اللي عايزة تتض*بي
نهار.. ايوا انا
المدرب.. اسمك اي؟!
نهار.. اسمي نهار أحمد
المدرب.. تمام لعبتي ملاكمة قبل كدا و لا أول مرة ؟!
نهار.. كنت بلعب في فريق VS من كام سنة بس حصلت مشكلة هناك فـ اضطروا انهم يقللوا المتدربين و من بعدها المكان اتقفل و محدش بقا يروح
المدرب.. تمام هـ عملك اختبار عشان اتاكد اذا كانت لسه عندك قدرات اتعلمتيها و لا هـ تحتاجي تدريب من الاول خالص
نهار.. تمام
المدرب.. هـ تواجهي زهرة جهزى نفسك
رحمة بـ صدمة.. بس يا مدرب ثم ذهبت ورائه قائلة
يا مدرب بس دى لسه مستجدة يعني على الأقل تواجه حد قدرته اعلا منها بـ شوية مش زهرة انت عارف قدرات زهرة قوية و ممكن البنت يحصلها حاجة
المدرب بـ شرود قليلا ثم قال.. البنت دى هـ تنتصر على زهرة و هـ تشوفي
رحمة.. انت تعرفها قبل كدا
المدرب.. ايوا هـ فهمك كل حاجة بعد التدريب بس خلي زهرة تروح و افضلي انتي و نهار بس و انا هـ فهمكم كل حاجة و ازاي انا عارفها و هي متعرفتش عليا
رحمة.. تمام
بعد دقائق كانت نهار جالسة و مروان ممسك بـ كفازاتها القوية و يلبسها إياها قائلا.. خلي بالك من حركات زهرة حركاتها قوية اوى صحيح انا معرفكيش غير من امبارح بس بس واثق فيكي و واثق انك هـ تهزميها اتمنى
ابتسمت نهار بـ لطف لـ مدحه ليها قائلة.. شكرا ليك بجد على اللي عملته ده
مروان بـ ابتسامة.. على اي بس انا لو بـ ايدى اساعدك اكتر من كدا هـ عمل اكتر من كدا
نهار.. اممم
مروان.. يا لا
وقفت كلا من نهار و زهرة أمام بعضهم رأت نهار نظرة غريبة في اعين زهرة قائلة.. مالك؟!
نظرت زهرة لها بـ حقد قائلة.. هـ تشوفي دلوقتي مالي
لـ تبدأ زهرة اللعب و تحاول نهار حماية جسدها ضد ض*بات زهرة القوية لها و بـ عنف قالت.. مشوفكيش مع مروان تاني
كادت نهار ان ترفع قدمها لـ تسد الض*بة النهائية من زهرة لكن كادت أن تسبقها زهرة فـ غيرت نهار مسارها لـ تهبط ارضا و تلتف حولها حركات دائرية متتالية حتى لا تعرف زهرة مكانها الحقيقي حتى ض*بتها بـ قدمها من ظهرها لـ تسقط زهرة أرضا
كانت رحمة و مروان و بعض المتدربين في صدمة ما عدا المدرب مما تفعله نهار حتى صفر المدرب قائلا.. انتهى الوقت
وقفت زهرة و هي تتوعد لـ نهار
المدرب قال.. اهلا بيكي في الفريق يا نهار
ابتسمت نهار و كـ انها شعرت للتو ان قواها و روحها رجعت الى جسدها مرة اخرى حتى سمعته يقول.. نهار انتي و رحمة استنوا بعد نهاية اليوم عايزكم
نهار و رحمة.. تمام يا كابتن
كان مروان سعيدا جدا ان نهار قد فازت على زهرة بينما رحمة كانت تنظر الى ملامح زهرة الغاضبة و تتمنى ان لا تفعل لـ تلك الفتاة شيئا
اتجه مروان الى نهار التي تأخذ نفسها بـ سرعة كبيرة قائلا.. نهار انتي اتعلمتي الحركة الدوارة فين ده انا مشوفتش حد اتعلمها اصلا في مصر؟!
نهار و هي تحاول التذكر لكن لم تنجح قالت.. مش فاكرة و الله حقيقي هي جت في بالي في الوقت ده و انا مش فاكرة حاجة عموما لاني عملت حادثة من اربع سنين خلت عندى معظم الذكريات ممسوحة من دماغي
مروان بـ تفهم.. اه فهمت
نهار بـ ابتسامة.. تمام
اقتربت منهم رحمة بـ قلق قائلة.. فيه اي جرح في رجلك او جسمك
ابتسمت نهار لـ قلقها قائلة.. لا مفيش انا كويسة تسلمي
رحمة.. طيب بصي انا جيبتلك مرهم تعقيم للجروح ده هـ ينفعك اوى و كمان هو مضاد سريع للجروح خليه معاكي كلنا هنا معانا المرهم ده
نهار.. اه ماشي تسلميلي ثم اخذته منها قائلة
شكرا ليكي على اللي عملتيه معايا
رحمة.. العفو يا حبيبتي انتي حبيبت مروان و مروان اخويا يعني ده واجبي طبعا ثم غمزت الى مروان بـ طرف عينها
مروان بـ حمحمة قال.. احمم متعرفيش المدرب عايزك انتي و نهار في اي
رحمة بـ كدب.. لا معرفش بعد انتهاء اليوم هـ نعرف
مروان.. تمام هـ بقا اعدى اخدكم انتوا الاتنين بعد انتهاء اليوم هـ ستناكم عند البوابة خلي بالك منها يا رحمة
رحمة.. في عيني يا اسطاا و الله
ابتسم مروان قائلا.. هـ نشوف و متخليش حد يدايقها عشان مش هـ سكت و انتي عارفة
رحمة.. اكيد حاضر
عدا الوقت من مضايقة زهرة لـ نهار و انذار لـ زهرة من المدرب ان ضايقت اي شخص سواء نهار او غيرها سـ تكون خارج الفريق و هذا ازعج زهرة و ذهبت مبكرا بـ امر من المدرب ذهب الجميع و جاء مروان كي يراهم لكن المدرب قال له انه يريدهم وحدهم فقط بـ الصالة
في الصالة كان المدرب يقف و يريهم ظهره و هم ورائه قائلا.. انتي مستغربة طبعا ان ازاي عملتي الحركة الدوارة اللي محدش في مصر اتعلمها لحد دلوقتي اكيد انتي متعرفيش حاجة عن ماضيكي يا نهار بس انا عارفك و عارفك كويس اوى كمان
نهار بـ عدم فهم.. انا مش فاهمة حاجة طيب انت بـ تقول انك عارفني انا ليه بقا معرفكش فهمني؟!
المدرب.. هـ قولك
فلاش باك من أربع سنين كانت هناك سيارة مصطدمة بـ سيارة أخرى هبط من سيارته لـ يتجه الى تلك السيارة و هو يحاول إفاقة المصاب قبل انفجار السيارة بسبب البنزين عـ الارض فـ قال.. يا انسة يا انسة اصحى العربية
كان شباك العربية مغلق و لم تفيق التي بـ الداخل فـ قرر ان ي**ر زجاج السيارة لـ يفتح الباب و يستطع انقاذها ض*ب الزجاج بـ يده حتى جُرحت من الزجاج و استطاع اخيرا ان يفتح الباب الأمامي للسيارة لـ يخرجها من تلك السيارة قائلا.. يا انسة يا انسة
حينما ابتعد بها قليلا انفجرت السيارتين لاقترابهما من بعدهما لـ يتجه بها سيرا على اقرب مشفى كانوا الأطباء يحاولون انقاذها حتى نجحوا و اخرجوا كل ما كان معها بـ ملابسها قبل العملية و هنا علم هويتها و انها كانت تدرس بـ أمريكا و معها فقط جواز سفر أمريكا و ظن ان الجواز السفر المصري قد احنرق في السيارة او وقع اخرج بطاقتها و هو يقرأ الاسم قائلا.. الاسم نهار أحمد محمد
السن 18 سنة
الج*سية المصرية
المهنة مصارعة من الدرجة الأولى
كان مصدوما مما يرآه أمامه و اخذ يفكر من فعل بها هكذا و لما؟!!!
عدا وقتا حتى خرج الدكتور من العمليات لـ يطمئنه قائلا.. احنا عملنا اللازم هي دلوقتي هـ تفضل في العناية انهاردة بس لحد ما نشوف هـ تفوق امتا من الغيبوبة و لو فاقت يبقا هـ ننقلها اوضة عادية... حضرتك مين بقا؟!
هو.. انا مدرب ملاكمة اسمي محمد كنت معدى بـ عربيتي لقيت عربيتها عـ الطريق و البنزين بتاعها عـ الارض **رت شباك العربية عشان اعرف اطلعها و جيت اركبها العربية عندى ملحقتش و لقيت الاتنين انفجروا فـ اضطريت اشيلها لحد هنا
الدكتور.. كويس بس انا مضطر ابلغ الشرطة لأنها حادثة غريبة بـ النسبالي و لازم الشرطة تحقق لحد ما تفوق المريضة لأنها دخلت في غيبوبة
محمد.. تمام
و ابلغ الدكتور الشرطة فعلا و انتي كنتِ لسه في غيبوبة و اما حققوا معايا معرفوش يوصلوا لـ حاجة وقتها انا حصلتلي ظروف و سيبتك و بعد ما رجعت تاني سألت عليكي قالولي انك مشيتي بعد ما فوقتي على طول سالت الدكتور اللي عملك العملية قالي انه جالك فقدان ذاكرة مؤقت و اما الشرطة موصلتش لـ حاجة منك او اي معلومة عن الحادثة فـ اعتبروها انها حادثة عادية بـ تحصل عـ الطريق السريع
باك..
كانت نهار و رحمة مصدومين مما سمعوه حتى شعرت نهار بـ ألم شديد في رأسها فـ قالت.. كـ....
و لم تكمل حديثها ثم وقعت مغشيا عليها
رحمة و المدرب جريوا عليها يحاولون إفاقتها حتى تذكرت رحمة أن مروان بـ الخارج ينتظرهم جلبت هاتفها لـ ترن عليها قائلة بـ سرعة مروان ادخل نهار اغمى عليها
مروان........
في مكان اخر كانت حنان جالسة حزينة حتى افتتحت هاتفها لـ ترى رسالة منه انه يريد مقابلتها و اخيرا قامت بـ الرد عليه قائلة.. انا كويسة يا يوسف
كان يوسف منتظر ردها فـ فتح رسائلهم قائلا بـ قلق.. الحمدلله انتي بخير فيه اي حاجة بـ توجعك؟!
كانت حنان سعيدة بـ اهتمامه بها ع** كريم الذي كان يهملها اكثر الوقت فـ قالت.. انت عايز تقابلني صح
يوسف.. اكيد و اتمنى ده و اتشرف بي كمان
حنان.. تمام نبقى نتقابل بكرا الساعة اتنين بعد المدرسة عشان عندى درس بعد المدرسة
يوسف.. موافق اكيد
حنان.. تمام تصبح على خير
يوسف.. و انتي من اهل الجنة
حنان.. يارب
يوسف.. يارب
في مكان آخر كانوا يحاولون افاقتها حتى نجحوا ثم اخذت نهار تتنفس بـ سرعة قائلة بـ صوت مبحوح.. ا.. نا.. ف.. ي.. ن
المدرب بـ قلق.. انتي كويسة؟!
نهار.. انا كويسة
مروان.. اي اللي حصل هنا انتي ازاي اغمى عليكي
نظرت نهار الى المدرب ثم اليه قائلة.. نسيت اجيب المقويات بتاعتي اللي باخدها انت عارف اني بنسى كتير
مروان.. طيب يا لا عشان اوصلك البيت انتي و رحمة
وقفت نهار بـ صعوبة ثم جلبت رحمة و هي لم تفهم لما هي بقيت مع نهار و كل هذا الحديث متعلق بـي نهار و بـ المدرب فـ لما هي وقفت معها و طلب ان تبقى هنا جلبت كل شئ متعلق بـ نهار و بها لـ يذهبوا الى السيارة مروان تاركين المدرب ورائهم في حيرة و هو يتمنى أن تتذكر كل شيء قريبا و ايضا من فعل بها كل هذا و لما هي كانت موجودة بـ امريكا كل تلك التساؤلات بـ عقله لم يحد لها اجابة و الإجابة فقط سـ تكون مع نهار...
انتظروا الفصل الثالث بـ قلمي نهار أحمد